Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Therese Berg, Ulrikka Rueskov Honoré
Hold 2019 En-u (1u En, 2u En)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A People and Places
Titel B India - EKSAMEN
Titel C US Election
Titel D Violence, Crime and Justice
Titel E Brexit and Britain Today - EKSAMEN
Titel F Black Lives Matter - EKSAMEN
Titel G Portraits of the First World War- EKSAMEN
Titel H Tilladte hjemmesider ved eksamen

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A People and Places

Alle 1.g-klasser på Svendborg Gymnasium arbejder i AP-forløbet med tekster, der passer til temaet ”People and Places”. Fokus i AP-forløbet har naturligvis været på grammatiske emner, men eleverne har hele tiden skullet kæde grammatikken sammen med tekstanalysen. Der har således været arbejdet med personkarakteristik, temabehandling, stemningsbeskrivelser, stilistik og retorisk analyse.

KERNESTOF:
Ellis, Brett Easton: American Psycho (uddrag af kapitel 2)
Sheeran, Ed & Justin Bieber: I Don’t Care (2019)
Trump, Donald: Remarks on the Strategy in Afghanistan and South Asia (2017) (uddrag)
Booth, Coe: Bronxwood (uddrag af kapitel 1)
Thomas, Angie: The Hate You Give (uddrag fra kapitel 5)
Young, Kayte: Before you returned (2018)
Buckley, Kate: My Mother’s Closet (2008)
The Guardian: A letter to my teenage girl, who hates me so very much. The Guardian, Saturday 25 July 2015.
Boyle, T. Coraghessan: She's the bomb (2017)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B India - EKSAMEN

I forløbet starter vi med at se på det koloniale Indien og forholdet mellem Storbritannien og Indien, både tidligere og i dag. Herefter læser vi Nehru’s tale i anledning af selvstændigheden og hopper så over til at arbejde mere med forskellige aspekter af det moderne Indien. Underemner er the British legacy, religion, caste system, gender roles.

KERNESTOF:
BBC documentary “Empire – A Taste for Power” (de første 37 minutter af) (fra Jeremy Paxmans serie “The Age of Empire”, episode 1)
Brøndsted, Katrine: The East India Company and the British Raj (Fra Brøndsted, Katrine: Narrating India, Alt I Ord, 2016)
Nehru ,Jawaharlal: Tryst with Destiny (1947)
Dhaliwal, Nirpal: Britain has no need to make an apology to India for Empire... (Artikel fra The Daily Mail, 30. juli 2010)
Singh, Khushwant: Karma (1950)
Slumdog Millionaire, 2009 (instruktør: Danny Boyle)
Introduction (to Religion in India) and the caste system (Fra Fensted, Ruth et al.: Emerging India, Øknom, 2004)
Times of India: Teenage Lovers hanged in Public (Times of India, 8. august 2013)
Times of India: Nine More Held for Hanging of Teenage Lovers (Times of India, 9. august 2013)
Deshpande, Shashi: The Dark (2004)
BBC Trending clip ”Inside India’s women-only train carriages (https://www.youtube.com/watch?v=_sYBgVXpclI)
Eleverne har arbejdet med én af følgende tre informercials fra the "Bell Bajao" campaign (https://www.youtube.com/watch?v=-9dKXXriVmo, https://www.youtube.com/watch?v=9t3BPv8tBP4, https://www.youtube.com/watch?v=qAYDmZ19nG4)

SUPPLERENDE STOF:
Is Hindi our national language?  (https://www.youtube.com/watch?v=omSfFK1oNjc)
Channel 4 News “MP Shashi Tharoor on the consequences of Britain’s imperial past” (https://www.channel4.com/news/mp-shashi-tharoor-on-the-consequences-of-britains-imperial-past)
Foredrag af den indiske ambassadør i forbindelse med 150-året for Gandhis fødselsdag

Grammatik: kongruens, foreløbigt subjekt, relativpronominer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C US Election

Kort forløb om det amerikanske politiske system, præsidentvalget og præsidentkandidaterne.

KERNESTOF:
Birk, Helle: The Election of the American President (Fra Birk, Helle: American Issues. Systime, 2008)
The Race for the Presidency (Fra Arildsen, Bitten & Chris Plougheld: The Sky’s the Limit. Systime, 1984 (s. 84-87))
Electing a US President in Plain English (https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I)
Elevoplæg om otte demokratiske præsidentkandidater
Core Values of the Republican Party and the Democratic party (Fra Birk, Helle: American Issues. Systime, 2008)
The American Political System (Fra Arildsen, Bitten & Chris Plougheld: The Sky’s the Limit. Systime, 1984 (s. 84-87))

Elevoplæg om selvvalgte dele af det amerikanske politiske system/2020-valget (fx ”The Senate”, ”The Electoral college”, ”The Role of the Media”, ””Lobbyism”, ”Swing States”)


SUPLLERENDE STOF:
Primary Elections Explaine (by CGP Grey)(https://www.youtube.com/watch?v=_95I_1rZiIs)

Grammatik: tegnsætning (fokus på kommatering + run-ons)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Violence, Crime and Justice

Forløbet omhandler forskellige former for vold og dennes indflydelse på de implicerede personer og omgivelserne. Vi kommer omkring tekster, der omhandler bandevold, sekterisk vold (konflikten i Nordirland) og politivold i USA samt reaktioner på dette.

KERNESTOF:
McCarthy, Terry: Warning, 2001 (fra Jonna Engberg-Pedersen et al.: Contexts, Gyldendal 2005)
Conlon-McKenna , Marita: Good Girl, 2001 (fra Jonna Engberg-Pedersen et al.: Contexts, Gyldendal 2005)
Lavery, Brian: Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren, 2001 (fra Jonna Engberg-Pedersen et al.: Contexts, Gyldendal 2005)
How George Floyd Was Killed in Police Custody (videoklip med rekonstruktion af George Floyds død fra The New York Times (https://www.nytimes.com/2020/05/31/us/george-floyd-investigation.html)
Smith, Clint: How to raise a black son in America (TED Talk, marts 2015) (https://www.ted.com/talks/clint_smith_how_to_raise_a_black_son_in_america?language=en&fbclid=IwAR1I2KctH8NAx26A_oMEfEj3VIbLUeF6DPiwpWT4YgwnDFaQ5HjfSpYm6MU)
“Jus some unwritten rules my mom makes me follow as a young black man #blacklivesmatter,” (Tik Tok Video fra artiklen “Black Teen Shares The Rules His Mom Makes Him Follow when Leaving The House”. HuffPost, 6. april 2020) (https://www.huffpost.com/entry/cameron-welch-tiktok-black-rules_l_5ed96c6bc5b69d703f3855fd?utm_source=parents_fb&utm_campaign=hp_fb_pages&ncid=fcbklnkushpmg00000037&utm_medium=facebook&fbclid=IwAR3AL7_W-yAofeDZKLgCFbW3q9_-ZSShxrBWjMgeYu73e-vfx2sZvUUnDSM)
Picheta, Rob: American police shoot, kill and imprison more people than other developed countries. Here's the data. CNN, 8. juni 2020.

SUPPLERENDE STOF:
Pictures of peace walls (http://www.reuters.com/news/picture/northern-irelands-peace-walls?articleId=USRTR3AG8T)
Northern Ireland Divided by walls (DW News, 31. marts 2016) (https://www.youtube.com/watch?v=Dj8ajmpq3Ic)
The Belfast school ‘peace fence’: 10 years on (Videoklip,  11. juni 2018) (https://www.thedetail.tv/articles/the-belfast-school-peace-fence-10-years-on)

Grammatik: udvidet tid
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Brexit and Britain Today - EKSAMEN

I forløbet kommer vi omkring forskellige aspekter af Brexit og Storbritannien. Vi starter med fokus på selve processen op til Brexitvalget. I forløbet undersøger vi bl.a. Storbritannien som klassesamfund og ser på holdninger til Brexit og klasseskel. Til sidst læser vi uddrag af to romaner, der hører til Brexlit-genren.


KERNESTOF:
Foster, Alice: What is Brexit and what is going to happen now that Britain has voted to LEAVE  the EU. Express,22. juli 2016 (http://www.express.co.uk/news/politics/645667/Brexit-EU-European-Union-Referendum-David-Cameron-Economic-Impact-UK-EU-exit-leave)
Demystify the confusion surrounding Great Britain, the United Kingdom, Scotland, Wales, and Ireland (https://www.britannica.com/video/202261/difference-Great-Britain)
CSI Brexit 4: People’s Stated Reasons for Voting Leave or Remain (Centre for Social Investigation, April, 2018)
Cameron, David: Stronger, Safer, Better off (PM statement following Cabinet meeting on EU settlement: 20 February 2016)
Breadline Kids (dokumentar af Jezz Neumann, 2014) (https://www.youtube.com/watch?v=pQkOdMYkB5o)
Ramesh, Randeep: Britain's class system – and salaries –inherited from fathers, The Guardian, 11. februar 2010
Harris, John: If you’ve got money, you vote in...if you haven’t got money, you vote out. The Guardian, 24. juni 2016
Smith, Zadie: Fences: A Brexit Diary (uddrag) The New York Review of Books, 18. aug 2016 (https://www.nybooks.com/articles/2016/08/18/fences-brexit-diary/)
Smith, Ali: Autumn (kapitel 1, 8, 9)
Mohsin, Hamid: Exit West (kapitel 7)


SUPPLERENDE STOF:
Kort over regionale Brexitresultater
Billeder fra Leave- og Remain kampagnerne
Elevpræsentationer af følgende britiske politikere og disses roller i fht Brexit: David Cameron, Theresa May, Boris Johnson, Nick Clegg, Nigel Farage, Jeremy Corbyn, Keir Starmer
Cameron promises in/out referendum on EU membership (https://www.youtube.com/watch?v=uLFo6XOoXF0)
Monty Python’s Class Sketch (00:56 minutes), 1960s (http://www.bbc.co.uk/programmes/p00hhrwl)
Cutting Edge: Too poor for posh school (2010) (about Harrows) (https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI (first 17 minutes)
The Great British class calculator: What class are you?, BBC News Magazine, 3 April 2013 (http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973)
BBC Newsnight “Middle classes (not working class) voted for Brexit, argues Danny Dorling” (https://www.youtube.com/watch?v=eOMiUONDLno)
Cambridge University Press Espana: OUT and ABOUT English course documentary – Multicultural London (https://www.youtube.com/watch?v=zylUmIuRaAw
The Respect Programme: What is Britishness (https://www.youtube.com/watch?v=XsSIkQ4hw90)
Battabox: Is There Too Much Immigration in the UK? (https://www.youtube.com/watch?v=K2gLnaetywY&frags=pl%2Cwn)


Grammatik: adjektiver, adverbier og placeringen af adverbielle udtryk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Black Lives Matter - EKSAMEN

Forløbet tager udgangspunkt i romanen "The Hate U Give". Som introduktion til forløbet læser eleverne om borgettighedsbevægelsen, nogle af dens nøglepersoner og Black Lives Matter-bevægelsen. I romanlæsningen er fokus på hovedpersonen, hendes udvikling, miljøet, fremstillingen af den sociale ulighed og kampen for lige rettigheder.

KERNESTOF:
Abdullah, Melina: Black Lives Matter and the Building of a Mass Movement (https://www.kcet.org/shows/departures/black-lives-matter-and-the-building-of-a-mass-movement)
What Was Jim Crow (uddrag fra https://www.ferris.edu/news/jimcrow/what.htm)
An introduction to the Civil Rights Movement (s. 96-98 fra Ehrlich-Møller, Bianca & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal 2016)
King, Martin Luther: I Have a Dream (1963) (uddrag)
Malcolm X: The Ballot or the Bullet (1964) (uddrag)
Thomas, Angie: The Hate U Give. HarperCollins Publishers, 2017.


SUPPLERENDE STOF:
Fresh Prince of Bel Air temasang (https://www.youtube.com/watch?v=1nCqRmx3Dnw)
Fresh Prince of Bel Air klip: Will and Carlton get pulled over (https://www.youtube.com/watch?v=GhqZwXXS3pI)
Fresh Prince of Bel Air klip: Carlton learns about discrimination (https://www.youtube.com/watch?v=-bluQNcAjOA)
Black Panthers (forkortet fra history.com) (https://www.history.com/topics/black-panthers)
Black Panther 10 Point Program (https://en.wikipedia.org/wiki/Ten-Point_Program)


Grammatik: Br/Am engelsk, komplekse verballed/hjælpeverber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Portraits of the First World War- EKSAMEN

Portraits of the First World War – 2u 2021
Kort forløb som lægger sig op ad et forløb i historie om 1. verdenskrig. Vi ser på britiske rekrutteringsplakater og læser herefter eksempler på forskellige faser af 1. verdenskrigspoesi. Forløbet har fokus på den personlige krigsoplevelse, herunder de personlige konsekvenser, der er forbundet med krig, og i forbindelse med analysearbejdet fokuseres der på portrætteringen af krigen og soldaten.

KERNESTOF:
Koch, Elly: Outbreak of War (i Koch, Elly: Tommy and Jerry. 1989 Gyldendal)
Pope, Jesse: Who’s For the Game
Film: My Boy Jack, 2007 (director: Brian Kirk)
Kipling, Rudyard: My Boy Jack
Brooke, Rupert: The Soldier
Sassoon, Siegfried: The Hero
Binyon, Robert Laurence: For the Fallen
Owen, Wilfred: Dulce et decorum Est
British Authors Defend England’s War (1914) (erklæring underskrevet af 53 britiske forfattere og trykt i The Times 18. September 1914)
(https://www.gutenberg.org/files/13635/13635-h/13635-h.htm#page82)


SUPPLERENDE STOF:
Britiske rekrutteringsplakater
Tardi, Jacques: Goddam This War (Graphic Novel excerpt)
Satirical War Drawings by Pawel Kuczynski
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Tilladte hjemmesider ved eksamen

TILLADTE HJEMMESIDER VED EKSAMEN
 
Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
Ordbogen.com: http://www.ordbogen.com/
 
Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Dictionaries: https://www.oxforddictionaries.com/
Oxford Advanced Dictionary (brit) : https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary: http://www.thefreedictionary.com/
Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
 
Ordbøger med synonymer: 
Thesaurus: http://www.thesaurus.com/
 
Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
 
Dine noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkronieret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer