Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Allan Moberg Andreasen
Hold 2019 FrFg1 (1g FrF1, 2g FrF1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Le Français dans le monde - eksamensemne
Titel B La France multiculturelle - eksamensemne
Titel C La célébrité - eksamensemne
Titel D La seconde guerre mondiale - eksamensemne
Titel E Le sexisme - eksamensemne
Titel F Le tourisme

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Le Français dans le monde - eksamensemne

Forløbet har koncentreret sig om den franske kolonisering af særligt Afrika og Indokina med fokus på de - både positive og negative - konsekvenser, det har for den koloniserede befolkning, når de bliver pålagt en fremmed kultur. Endelig har forløbet også behandlet forløbet af afkoloniseringen og de problemer, som denne har forårsaget i flere lande.

Alain Mabanckou: L'enterrement de ma mère
Corneille évoque la mort de ses parents sur "La parenthèse inattendue" (https://www.closermag.fr/tv-tele-realite/autres-emissions/corneille-parle-de-la-terrible-mort-de-ses-parents-video-282083)
Régis Wargnier: Indochine
Les Maghrébins et le sexe, in "Entrées" (Mette Bering og Mimi Sørensen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B La France multiculturelle - eksamensemne

Forløbet har primært koncentreret sig om problemerne, der kan opstå, når den franske kultur mødes af fremmede kulturer, og i lidt mindre grad de muligheder, som kulturmødet giver. Særligt de sociale uligheder mellem indfødte franske og indvandrermiljøerne har været i fokus. Problemerne med at tilpasse sig og finde en rolle i samfundet samt den manglende indsats fra myndighederne har været centrale i arbejdet med angrebet på Charlie Hebdo.

Pauline Fréour: Voile, signes religieux: ce qui est interdit en France, in: Le Figaro 08-04-2011 (http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2011/04/08/01016-20110408ARTFIG00630-voile-signes-religieux-ce-qui-est-interdit-en-france.php)
Éloïse Lebourg: L'enfance misérable des frères Kouachi (http://reporterre.net/L-enfance-miserable-des-freres)
Diverse forsider fra Charlie Hebdo
Nicolas Boukhrief: Made in France
Anelise Borges: La France, l'unité et la diversité, in: EuroNews 14-07-2018 (https://fr.euronews.com/2018/07/14/coupe-du-monde-de-football-la-france-l-unite-et-la-diversite)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C La célébrité - eksamensemne

Forløbet har behandlet de forskellige veje, der er til berømmelse, fra talentet Yannick Noah over superstjernerne Piaf og Gainsbourg og videre til den konstant opmærksomhedssøgende Nabilla Benattia. Forløbet har også behandlet den måde, hvorpå berømtheder udnytter deres berømmelse enten til egen vinding eller til at hjælpe andre, ligesom behandlingen af berømtheder i medierne også har været en del af forløbet, her med fokus på sladderjournalistik.

Yannick Noah:
- Noah, le guerrier pacifique

Édith Piaf:
- Olivier Dahan: La môme (2007)

Serge Gainsbourg:
- Joann Sfarr: Gainsbourg - vie héroïque (2010)

Nabilla Benattia
- Nabilla Benattia et Thomas Vergara – c’est l’amour avec un grand A (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-benattia-et-thomas-vergara-c-est-l-amour-avec-un-grand-a-375670)
- Nabilla et Thomas : De la télé-réalité aux podiums, retour en images sur leur ascension (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-et-thomas-de-la-tele-realite-aux-podiums-retour-sur-leur-ascension-426522)
- Info Closer : Nabilla et Thomas – les raisons de leur dispute (http://www.closermag.fr/tele/news-tele/info-closer-nabilla-et-thomas-les-raisons-de-leur-dispute-426420)
- Nabilla Benattia et Thomas Vergara séparés ? La starlette met fin aux rumeurs (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-benattia-et-thomas-vergara-separes-la-starlette-met-fin-aux-rumeurs-488198)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nik & Jay à la française 16-04-2020
Une célébrité qui inspire 05-05-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D La seconde guerre mondiale - eksamensemne

Forløbet har koncentreret sig om konsekvenserne for almindelige borgere i Frankrig under krigen med særligt fokus på jødeforfølgelsen. De større politiske bevæggrunde har ikke været behandlet, men de overordnede forhold i Frankrig, herunder delingen i to zoner, Vichy-regeringens overordnede politik og modstandsbevægelsen, har været behandlet overfladisk. Forløbet har været fokuseret på de menneskelige skæbner og i nogen grad også på de langsigtede konsekvenser, krigen har haft for dem, der overlevede.

Marguerite Duras: Hiroshima, mon amour (uddrag)
Roselyne Bosch: La rafle
FranceInter: Rafle du Vél d'Hiv : du général de Gaulle à François Hollande, le long parcours de reconnaissance de l'État français (https://www.franceinter.fr/histoire/les-presidents-francais-au-vel-d-hiv)
Simone de Beauvoir: Le sang des autres (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Le sexisme - eksamensemne

Forløbet har koncentreret sig om sexismen, der præger den almindelige hverdag, som de fleste mennesker lever i, og hvordan den kommer til udtryk i både social, professionel og seksuel sammenhæng. Der har primært været fokus på sexismen, der retter sig mod kvinder, og hvordan forskellige kvinder reagerer på at blive udsat for det.

Fabrice Roulliat: Je suis le machisme ordinaire (https://www.youtube.com/watch?v=0qzpsmMGpSI)
Simone de Beauvoir: Le deuxième sexe (uddrag)
Le Monde: Nous défendons une liberté d'importuner, indispensable à la liberté sexuelle
Angèle: Balance ton quoi
Éléonore Pourriat: Je ne suis pas un homme facile
Diverse trykte reklamer med sexistisk indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Le tourisme

Forløbet har fokuseret på regionale kendetegn i Frankrig, primært gastronomiske, samt en forståelse af den franske historie, og hvordan disse forhold kan opleves ved rejser i fransktalende områder. Forløbet har primært været et projektarbejde, hvor holdet har udarbejdet brochurer for en turistattraktion eller et monument med inddragelse af en beskrivelse af den historiske begivenhed, attraktionen eller monumentet repræsenterer, samt en person med væsentlig betydning for begivenheden. Fokus har været på informationssøgning samt visuel, skriftlig og mundtlig formidling.

Diverse hjemmesider om regionale gastronomiske kendetegn
Læreroplæg om fransk historie i 2000 år
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer