Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Janne Flensted Laursen, Line Toft
Hold 2019 En-p (1p En, 2p En)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Setting Out in Life
Titel B Crime and Justice
Titel C Australia
Titel D The American Dream, Values and the Election 2020,
Titel E Children's and Young Adult Literature
Titel F the United Kingdom and the Nort-South Divide
Titel G Ordbøger

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Setting Out in Life

Med udgangspunkt i noveller, digte, film og en enkelt artikel arbejder klassen med analytiske redskaber så som plot, characterisation, narrator, point of view og setting. Vi er desuden begyndt at arbejde med filmtekniske redskaber.
Gennemgående temaer i forløbet har været: overgangen fra barn til voksen, forældre-barn-forholdet, og de elementer, herunder violence, der kan ses i litteraturen.

Materialer:

The Afghan girls raised as boys. Jenny Nordberg. The Guardian, Monday 22 September 2014 http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/sep/22/girls-boys-afghanistan-daughters-raised-as-sons-puberty-bacha-posh

Bel Kaufman: Sunday in the Park.
in “The Lift”. Ed.: Kai Alsing-Børgesen.  Gyldendal, 1993.

Charles Bukowski: Son of Satan, (1982)
i: Texting, Systime 2005

R.J. Meaddough III: The Death of Tommy Grimes
In Man Belonging, or not Belonging, ed. Kaj Frandsen and Bjørn Gyland. Gyldendal 1977.

Anonymous: Moonlight Ride
http://www.thegardenhelper.com/dontdrink.htm

Ecstacy - in the eyes of the law; who is to blame? (ukendt)
L. Risberg. Ecstasy og stoffer kan smadre dit liv http://www.q.dk/MIT-Q/Dokumentar/2008_44_ecstasy.aspx

"Reunion", John Cheever, 1962 fra: The Lift, Gyldendal 1999

Goodbye Crime Boy. Fra: Not Just Business As Usual

Mississippi Burning (film)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Crime and Justice

I vores forløb om “Crime and Punishment" arbejdede klassen bl.a. med underemnerne youth violence og mulige grunde dertil og med forskellige typer straf.  
Når materialet har være non-fiction har vi bl.a. arbejdet med appelformer, modtager, afsender og formål, og ved fiktion har vi arbejdet med bl.a. karakterstikker og miljøbeskrivelse.

Materialer:

- Daniel Ransom: "Rendezvous" in Engberg-Pedersen et al: "Contexts". Gyldendal, 2008.

-“Bang Bang, You’re Dead” in “The Big Issue”, 2000.

- B. Obama weekly address: Making America safer for our children, 1. januar 2016: https://www.youtube.com/watch?v=Nn26qIcp9zQ

- President Trump's views on gun control over the years: https://www.youtube.com/watch?v=PbSzdN-B1wM

- Columbine Shooting (background): https://www.history.com/topics/1990s/columbine-high-school-shootings

“The Killer at Thurston High”. Dokumentar, sendt på TV2, 11/7 2000. http://ucl.mitcfu.dk/TV0000004089

-Sue Klebold: “My Son Was a Columbine Shooter”. TedTalk, 2016. https://www.ted.com/talks/sue_klebold_my_son_was_a_columbine_shooter_this_is_my_story

-“The Shawshank Redemption”: film, instrueret af Frank Darabont, 1994.

-“Serial”, season 1, episode 1 "The Alibi", ved Sarah Koenig, 2015. https://serialpodcast.org/season-one

- Forskellige selvfundne sager om seriemordere: https://www.thoughtco.com/serial-killers-4132966

- "Teens and the Death Penalty", uddrag fra artiklen “Innocent on Death Row” af Peter Vilbig, New York Times Upfront, vol. 122, September 2000.

- Blandede fakta om dødsstraf i USA: http://www.deathpenaltyinfo.org

- "Min vens henrettelse", DR2 30/8 2007: http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=1&page=1&pageSize=6&index=1&search=min%20vens%20henrettelse&orderby=title&SearchID=2fccffcf-c22a-4def-9bab-6f74e1179279

Omfang: 35 sider.
Delvist virtuel undervisning.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Australia

I forløbet har vi arbejdet med fremstillingen af den indfødte australiers identitet, som den udvikler sig i medspil med og modspil til de hvide australiere. Forløbet blev indledt med traditionelle australske sange. Vi har arbejdet med Australiens historie og The Dreamtime for at opnå indsigt i den traditionelle kultur, og derefter med The Stolen Generations som et eksempel på de hvide australiers direkte påvirkning på det indfødte folk. Som afslutning herpå læses et uddrag af Rudds Apology Speech. I slutningen af forløbet har vi arbejdet med det indfødte folk fanget mellem fortid og nutid, og mellem sit eget og andres syn på sig.

Materialer:

The History of Australia:  https://www.australia.com/en/facts-and-planning/history.html

Ancient mysteries - Dreamtime of the Aboriginals (the first 13 minutes): https://www.youtube.com/watch?v=gjPHmrU2B1E

Forskellige youtubeklip om Aboriginal Art.

Cultures collide, Australians Together episode 2 (the first 13 minutes): https://australianstogether.org.au/churches/resources/episode-2/

Stolen Generations/Australian Aboriginal Brief History: https://www.youtube.com/watch?v=_fNvEm8wlPw&t=40s

The Stolen Generations - Time, policy in practice: http://www.australianstogether.org.au/stories/detail/the-stolen-generations

A Guide to Australia's Stolen Generations: https://www.creativespirits.info/aboriginalculture/politics/stolen-generations/a-guide-to-australias-stolen-generations

Testimonies fra 3 indfødte australiere:
http://stolengenerationstestimonies.com/index.php/testimonies/cecil_bowden.html
http://stolengenerationstestimonies.com/index.php/testimonies/1017.html
http://stolengenerationstestimonies.com/index.php/testimonies/1009.html


Uddrag af Kevin Rudds undskyldning til det aborigine folk: http://www.ahcsa.org.au/media/docs/full_pm_speech.pdf

Polly Borland: "Fred Andrews" 2000; i: Engberg-Pedersen et al.: Contexts. Gyldendal, 2003.

Oodgeroo Noonuccal: "The Past" (poem) i: ”The Dawn Is At Hand”, 1992.

Archie Weller: "Going Home" (uddrag af novellen) i: Engberg-Pedersen et al.: Contexts. Gyldendal, 2003

Living the language (Aboriginals today); (22:17): https://www.youtube.com/watch?v=sIKHlne7aHs

Omfang: 55 sider
Delvis virtuel undervisning.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Australian dot picture 29-04-2020
Rabbit Proof Fence 16-09-2020
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D The American Dream, Values and the Election 2020,

Forløbet startede med at opnå en forståelse for det amerikanske valgsystem og det republikanske og demokratiske parti. Derefter analyserede vi taler af Trump og Biden både p ådet indholdsmæssige og retoriske plan.
Vi har arbejdet med den amerikanske drøm, amerikanske værdier (Individual Freedom and Self-Reliance, Equality of Opportunity and Competition, Material Wealth and Hard Work) og hvilken rolle disse spiller i Trumps og Bidens retorik.

Kernetekster:

Uddrag fra The Declaration of Independence. 1776

The Presidential Debate 22 October 2020 (uddrag):https://www.npr.org/2020/10/22/925520323/watch-live-final-trump-biden-presidential-debate

Joe Biden: Tale d. 6. oktober 2020: https://www.rev.com/blog/transcripts/joe-biden-gettysburg-campaign-speech-transcript-october-6?fbclid=IwAR2DVLqW2BVrMJQhJteFIh8ok6UPvlNn1OKks1JmCuVAcBsuVOdokh8C0PA

Donald Trump: tale d. 23. oktober 2020: https://www.rev.com/blog/transcripts/donald-trump-rally-speech-transcript-the-villages-florida-october-23 (uddrag)

Joe Biden: Victory Speech 7. november 2020: https://www.washingtonpost.com/politics/2020/11/07/annotated-biden-victory-speech/

Song lyrics:
Neil Diamond: America (1980)
Brooks and Dunn: Only in America (Steers and Stripes, 2001)
Donna Fargo: United States of America (Miss Donna Fargo, 1971):
Pearl Jam: Soon forget (Binaural, 2000)
Switchfoot: American Dream (Oh! Gravity, 2006).


Supplerende materiale:
John McCain's Concession Speech 2008 (extract and video only)
Forskellige Trump og Biden valgvideoer.
Maryanne Datesman et al: American Ways; An Introduction to American Culture. 2014. (uddrag)

Omfang: ca 25 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Children's and Young Adult Literature

I forløbet arbejder vi med børne- og ungdomslitteratur – både i deres egen ret og med inddragelse af hvilke karakteristika, der kendetegner de to typer litteratur, både når det kommer til forskelle og ligheder. Herunder har vi arbejdet blandt andre med begreberne: adaptation, purification, didacticism, realism, fantasy, dystopia.
Klassen læser uddrag af britiske og amerikanske børnebøger samt young adult-bøger med fokus på dystopier. I forløbet læser eleverne også et værk, som de individuelt eller i grupper analyserer og mundtligt formidler. Eleverne har ikke nødvendigvis læst det samme værk.  

Kernetekster:
A.A. Milne: Winnie the Pooh: The Complete Collection of Stories and Poems: Chapter 9: In which Piglet is entirely surrounded by water
Methuen Children Books, 1994 (1926). Pp. 98-109.

Lewis Carrol: Alice in Wonderland, 1865. Chapter 1.
http://esl-bits.net/ESL.English.Learning.Audiobooks/Alice/01/default.html (britisk oplæsning)
https://etc.usf.edu/lit2go/1/alices-adventures-in-wonderland/1/chapter-i-down-the-rabbit-hole/ (amerikansk-engelsk oplæsning)

Laura Ingalls Wilder: Little House in the Big Woods. 1932.
Kapitel 10: Summertime.
https://www.gutenberg.ca/ebooks/wilder-woods/wilder-woods-01-h.html#chapter10

Andrew Adamson: The Lion, the Witch and the Wardrobe (film). 2005.

Suzanne Collins: The Hunger Games, 2008. Scholastic. Uddrag af 1. kapitel.

Veronica Roth: Divergent, 2011. HarperCollins. Uddrag af 1. kapitel.



Liste over værker læst i klassen:
C.S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe. 1978. Først udgivet 1950.
Suzanne Collins: The Hunger Games. 2008.
Veronica Roth: Divergent. 2011.
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone. 1997.
J.K. Rowling: Harry Potter: The Goblet of Fire. 2000.
Lewis Carrol: Alice in Wonderland. 1997. Først udgivet 1865.
Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower. 1999.
Benjamin Alire Sáenz: Aristotle and Dante Discover the Universe. 2012.
Kazuo Ishiguro: Never Let Me Go. 2005.
Andre Aciman: Call Me by Your Name. 2007.
Luke Allnut: We Own the Sky. 2018.
Elizabeth Lim: Spin the Dawn. 2019.
DiTerlizzi og Black: The Spiderwick Chronicles I-V. 2003-2004.


Supplerende litteratur:
Colleen Gillard: "Why the British Tell Better Children’s Stories", 6/1 2016. The Atlantic.com: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2016/01/why-the-british-tell-better-childrens-stories/422859/?utm_source=SFFB


Marie Lamba: "The Key Differences Between Middle Grade vs Young Adult". 7/8 2014. The Writer's Dig: https://www.writersdigest.com/online-editor/the-key-differences-between-middle-grade-vs-young-adult

Omfang: mellem 200-350s afhængigt af værkvalg.
Delvis virtuel undervisning.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F the United Kingdom and the Nort-South Divide

Forløbet begyndes med en kort introduktion til de forskellige dele af the UK, og eleverne holder oplæg om bl.a. landsdelene.
Derefter dykker vi ned i the North-South divide og undersøger forskelle i f.eks. forventet levealder og sammenligner med Danmark. Vi undersøger en fremstilling af denne forskel, og derefter undersøger vi forklaringer på hvordan forskellen mellen Nord- og Sydengland kan være opstået. Igennem en artikel får vi indsigt i hvordan Brexit kan påvirke forskellen og gennem analyse af et afsnit af "North and South" og teksten "It's Not Grim Up North" fokuserer vi på fremstillingen af forskellene - virkelige eller fordomsfyldte.
Slutteligt ser vi på begrebet accentism.

Kernestof:
Christina Vassell: A Divided Kingdom? A Brief Study on the North-South Divide in British Culture and Society. Phantom Media, 2008. (excerpt) https://phantom-media.co.uk/2018/10/a-divided-kingdom-a-brief-study-on-the-north-south-divide-in-british-culture-and-society/

Brian Percival: North and South. 2004. BBC tv-series. Episode 1.

Judith Holder: It's Not Grim Up North. In: What's Up, Britain. Ed: Ruth Flensted et al. Gyldendal 2008.


Supplerende stof:
Deadline. DR2. 11 marts 2021 (uddrag): https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-hvor-havner-coronaregningen_241760

Aude Martin: UK’s north-south divide will worsen outside the EU (translated by Harry Bowden). 8. december 2020. https://voxeurop.eu/en/brexit-uk-north-south-divide-worsen-outside-eu/

YouTube, One Woman, 17 British Accents - Anglophenia Ep 5, uploadet af Anglophenia
https://www.youtube.com/watch?v=FyyT2jmVPAk 17/06/2014

YouTube, 'Accentism': New classism determines social status in UK, uploadet af RT, 12/10/2014, https://www.youtube.com/watch?v=_8OLWDOvJ9E&t=8s

Omfang: 15 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Ordbøger

Tilladte hjemmesider ved engelsk terminsprøver og eksamen(mundtlig) 2021

Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger: Gyldendals røde ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/ [ligger nu under ordbogen.com] Ordbogen.com: http://www.ordbogen.com/

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Dictionaries: https://www.oxforddictionaries.com/
Oxford Advanced Dictionary (brit): https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary: http://www.thefreedictionary.com/
Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Dictionary.com: https://www.dictionary.com/

Ordbøger med synonymer: Thesaurus: http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger: Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

Dine noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer