Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jesper Schaarup
Hold 2019 Ty1 (1Ty1, 2Ty1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Landeskunde - ikke eksamensemne
Titel B Anderssein
Titel C Kriminalgeschichten
Titel D Märchen
Titel E Nazizeit, Auseinandersetzung mit der Vergangenheit
Titel F DDR und die Wende
Titel G `Neue deutsche Musik und Lyrik - ikke eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Landeskunde - ikke eksamensemne

Gennem de to års B-niveauforløb arbejdes løbende med Landeskunde, fx i tilknytning til aktuelle nyheder fra de tysktalende lande, valg, skolesystem, skikke m.m. Endvidere rummer forløbene DDR/die Wende og Nazizeit - Auseinandersetzung mit der Vergangenheit også Landeskunde-elementer.

Aktiviteter og tekster:
- Korte lytte-, læse- og fremlæggelsesøvelser med tilknytning til hverdagsliv i tysktalende lande fra fx Deutsche Welle og Planet Wissen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 99 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Anderssein

Emnet "Anderssein" er fælles for alle grundforløbshold (fra skolestart i august til studieretningsstart 5. november). Efter studieretningsstarten arbejdede 1Ty1 med endnu et par tekster inden for samme emne. I forløbet introduceres tyskfagets metoder, herunder læsning af litteratur i form af noveller og artikler.

Kernestof fra grundforløb:
- "Antonella" af Frederik Hetmann (fra Alle Woche Wieder, Vita Braagaard, P. Haase og Søn 1981) - 5 sider
- "Drei Straßen Weiter" af Ursula Wölfel (fra Alle Woche Wieder, Vita Braagaard, P. Haase og Søn 1981) - 4 sider
- Kortfilmen Der Schwarzfahrer (Pepe Danquart, 1992) - 5 sider

Kernestof fra studieretningsforløb:
- Artiklen "Das ist die Totale Freiheit" af Carsten Holm (fra Die Themenkiste, Stefan Polke, Gyldendal 2007) - 3 sider

Supplerende stof:
- Arbejdsark og hjemmesider til brug i forløbet: 25 sider
- Tre sange med temaet "Anderssein" (gruppearbejde og individuelle præsentationer) - 4 sider:
  - Andreas Bourani: "Auf anderen Wegen" (2014)
  - Mark Forster: "Bauch und Kopf" (2015)
  - Tim Bendzko: "Programmiert" (2013)

Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Kaleidoscope (1998):
- Kasus og kendeord - 3 sider
- Sætningsanalyse - 4 sider
- Personlige pronominer - 2 sider
- Possessive pronominer - 3 sider
- Hjælpeverber - 4 sider
- Regelmæssige verber i præsens og perfektum - 4 sider
- Sætningstyper + ordstilling i hoved- og bisætning - 4 sider
- Genitiv - 3 sider
- Grammatikemnerne er løbende suppleret med afleveringer, ekstraark, onlineøvelser m.v. - 15 sider

Samlet antal sider: Ca. 93
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Kriminalgeschichten

Indkredsning af genrekarakteristika i forhold til gængs komposition (Dreigliederung; Verbrechen-Ermittlung-Aufklärung/Bestrafung), tematik (Verbrechen und Motiv + Ermittlung) og rollefordeling (Täter, Opfer, Zeuge, Ermittler/Polizist/Detektiv/Fahnder). Diskussion af stereotyper i forhold til gerningsmænd, ofre og stilistiske karakteristika i forhold til virkelighedens verden.

Kernestof (sideangivelser inkl. arbejdsark):
- Milena Moser: "Mein neunter Mord". Efter O.R. Andersen & P. Husum (red.): Unterwegs - lies und schreib, Tyskforlaget 2000. 3 sider
- A.M. Schenkel: "Finsterau" (uddrag) (efter H. Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017). 5 sider
- P.F. Bringmann (Regie): Tatort 573, "Verraten und verkauft" (TV-Krimi, 2004). 10 sider
- Lars Kraume (Regie): Tatort 873, "Der Brennende Mann" (TV-Krimi, 2013). 10 sider
- Angela Mechtel: "Marthas kleine Reise". In V. Braagaard (red.): Alle Woche wieder, Haase 1982. 14 sider
- Korte uddrag af bundesministeriel rapport: "Gewalt in der Familie" (efter http://www.bmsk.gv.at/cms/site/attachments/9/6/0/CH0098/CMS1056453530966/gewaltbericht_neu.pdf, marts 2007). 2 sider

Supplerende materiale:
- SDP feat. Sido: "'Ne Leiche" (https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc, 2010) - 1 side
- Witz - "Ein Mann steht vor Gericht" (http://de.webfail.com/text/4840, juli 2019) - 1 side
- R.H. Bales & L. Völkel: "Tatort Deutschland", 30.11.2010 (https://p.dw.com/p/QLqC, juli 2019) - 1 side
- Brugt som præsentationsøvelse - eleverne har læst og forberedt præsentation af én af artiklerne for en klassekammerat (ca. 2 sider pr. artikel):
  - Marcel Reich: "Amoklauf von München – sind "Killerspiele" wirklich schuld?" 27.07.2016 (efter http://www.bild.de/byou/2016/verbot-von-killerspielen/die-killerspieldebatte-46995530.bild.html, 30.01.2017)
  - Michael Schlieben: "Mord und Quote" (09.03.2007; aktualisiert am 5. März 2009) (efter http://www.zeit.de/online/2007/11/krimiserie/komplettansicht, 30.01.2017)

Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Kaleidoscope (1998):
- Præpositioner - 8 sider
- Modalverber - 3 sider
- Sammensatte verber - 8 sider
- Emnerne er løbende suppleret med ekstraark, onlineøvelser m.v. - 10 sider

Samlet antal sider: Cirka xx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Märchen

Indledningsvis forsøges elevernes forhåndskendskab til genren aktiveret og "oversat" til tysk. Med udgangspunkt i Grimms eventyr sættes fokus på generelle eventyrtræk, herunder inddrages aktantmodellen. Sammenligning mellem folke- og kunsteventyr. Gennem forelæsning af tekstbidder (hentet på www.vorleser.de) arbejdes med lytteforståelse med og uden tekst. Drøftelse af i hvilke kulturelle produkter der optræder eventyrtræk i dag.

Kernestof (sideangivelse inkl. arbejdsark):
  - Br. Grimm: "Die Sterntaler". 2 sider
  - Br. Grimm: "Schneewittchen". 12 sider
  - Br. Grimm: "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich". 8 sider
  - Janosch: "Der Froschkönig" (fra Janosch erzählt Grimm's Märchen, 1972). 3 sider
  - H. Egendal: "Begriffskarte Märchen" og "Merkmale des Märchens" (in Gattungen, Gyldendal 2017). 4 sider
  - O. Ravn: "Eventyrs funktion" (in Lykkeland, Aschehoug 1987). 4 sider

Supplerende stof:
  - F. Stoye (Regie): Der Zauberlehrling (Märchenfilm, Kinderfilm GmbH, ZDF & mdr-Produktion, 2017). 15 sider
  - Br. Grimm: "Der süße Brei" + "Frau Trude" + "Die Brautschau" (individuel præsentationsøvelse - eleverne har hver kun læst én af teksterne). 1 side

Grammatik:
- Sammensatte verber (fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Kaleidoscope (1998)). 9 sider


Antal sider i alt: Cirka xx
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Nazizeit, Auseinandersetzung mit der Vergangenheit

Læsning af tekster, der tematiserer tiden omkring Anden Verdenskrig og krigens rolle for Tyskland og tyskerne i Europa frem til i dag. Drøftelse af:
- optakten til 2. Verdenskrig (gennemgået ifm Landeskunde-emne; nøgleord Weimarrepublik, Kriegsentschädigung, Massenarbeitslosigkeit, Versailler Vertrag, Machtergreifung der Nationalsozialisten)
- hvorfor fandt nationalsocialismen så mange tilhængere? (bl.a. set på NS-ungdomsorganisation og -propaganda)
- tyskerne - gerningsmænd eller ofre? Hitler og de ledende nazister - mennesker eller monstre, hvordan skal de fremstilles?
- efterfølgende generationers omgang med den ekstremistiske fortid; arvesynd eller frigørelse

Kernestof:
- Anja Reschke: "Zum Gedenken an Auschwitz" (Tagesthemen-Kommentar vom 27. Januar 2015 (http://www.tagesschau.de/multimedia/video/video-58075.html [12.08.2018])
- Fabian Scheuermann: "Oma und die Nazis" (21.08.2017)
- Max von der Grün: "Kinder sind immer Erben" (in Vita Braagaard: Alle Woche wieder, Haase 1981)
- A. Hitler "Über Jugenderziehung" (1939)  (in: J.Ø. Hansen & E. Haarsaae: Moderne Vergangenheit, Hovedland 1991)
- Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer, Film (2004)
- WebQuest Hitlerjugend; Untersuchung und Besprechung der Jugendorganisationen (HJ og BDM)

Supplerende materiale:
- Chr. Schwochow: Holdet har set filmen Deutschstunde (2020; efter Siegfried Lenz' roman, 1968) i biografen
- "Adlerflug" som et eksempel på nazismens fortsatte betydning i nutidens Tyskland. Snak om forbud mod brug af forfatningsstridige organisationers symboler i det offentlige rum (https://www.sueddeutsche.de/panorama/hakenkreuz-karussell-freizeitpark-adlerflug-1.4570063?amp_js_v=a2&usqp=mq331AQEKAFwAQ%3D%3D&amp_gsa=1&fbclid=IwAR2FSO2BwM2GeP_jEhmpx1ZgocS2EzTOehiWAas12dz0ZSdVt_oYgaU99Uo)
- Beispiele nationalsozialistischer Propaganda (Werbeplakate, Kinderbuch, Zeitschriften, Flugzettel, Postkarten, Broschüren; JS-sammenstykket billedmateriale fra LeMo-hjemmeside).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F DDR und die Wende

Med afsæt i en skitsering af Tysklands situation efter 2. Verdenskrig arbejdes med livet i DDR - herunder Stasis og ungdomsorganisationernes rolle i DDR - og med Murens fald/die Wende.

Kernestof:
- "Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer", efter https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo (nov 2018)
- W. Becker: Good bye, Lenin! (film + drejebog fra Tyskforlaget, 2003)
- G. Görlich: "Spuck vor ihr aus". Efter Hansen & Pedersen: Meine Zeit, Systime1993
- F.H. von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (Film, 2006)

Supplerende stof:
- Wolf Biermann: "Stasi-Ballade" (1966) - Biermann som eksempel på Ausbürgerung
- Deutsche Welle: "Eingemauert!", animationsvideo om mur-anlægget (2009, https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k)
- Nyhedsklip fra Danmarks Radio 1961 (via dr.dk/gymnasium): "Flygtningehistorier" (12. September 1961), "Berlinmuren 5 uger efter (18. september 1961)"
- Deutsche Welle: "Der letzte Mauertote", efter http://www.dw.com/de/der-letzte-mauertote/a-4016990 [marts 2017]
- Deutsche Welle: "Eingemauert!", efter https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k [maj 2021]
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G `Neue deutsche Musik und Lyrik - ikke eksamensemne

I grupper analyserer eleverne en nyere tysk sang og forbereder en præsentation af og dialog om den for og med læreren. Analyserede sange:

- Capital Bra & Samra: "110" (2019)
- Max Giesinger: "Irgendwann ist jetzt" (2021)
- Kummer: "Bei dir" (2019)
- Rammstein: "Deutschland" (2019)

I fællesskab analyseres Julia Engelmanns poetry-slam "One Day" (2013).

Fokuspunkter: Læse nyere tysk lyrik, informationssøgning, mundtlig sprogfærdighed (præsentation og dialog).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer