Holdet 2022 DA-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christina Edlev, Helle Lystrup Lolck
Hold 2022 DA-a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmisk litteraturhistorie
Titel 2 SRP 3: dansk og fysik
Titel 3 National identitet ifm. DHO
Titel 4 Valgfrit emne med benspænd
Titel 5 Sociale medier
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Katastrofer
Titel 8 Udlandsdanskere og rejselitteratur
Titel 9 Storbyen vs. Udkantsdanmark
Titel 10 Kanonforfattere
Titel 11 Journalistik og medier
Titel 12 Norsk/svensk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmisk litteraturhistorie

Forløbet fokuserer på de litteraturhistoriske perioder fra Oldtiden til Det Folkelige Gennembrud. Der udfyldes løbende et oversigtsark til forløbet ud fra overskrifterne:

- Periode – Indsæt årstal
- Perioden kan kendetegnes ved
- Jeg kender til disse tekster fra perioden
- Dette ved jeg om samfundet, religion, mennesket og de litterære genrer

Forskellige tekster fra forskellige perioder står i centrum. Der kobles diverse filmklip på de forskellige perioder som nyere perspektivering for på den måde at opnå en større forståelse for perioden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hyldestdigt til klassekammerat 21-11-2022
En kongelig affære - parfremlæggelser 14-12-2022
Refleksionsopgave til HCA museum 19-12-2022
Debatterende artikel om litteratur 22-01-2023
Instagram gruppeopgave 03-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SRP 3: dansk og fysik

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRP 3 - Populærvidenskabelig artikel 22-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 National identitet ifm. DHO

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO 19-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Valgfrit emne med benspænd

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valgfrit emne med benspænd 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sociale medier

Fokuspunkter:
Dette forløb præsenterer en uundgåelig del af vores hverdag, nemlig sociale medier, som sættes i en samfundsfaglig og mediemæssig kontekst.

Vi arbejder med fire grundsten ifm. sociale medier, og de er:

- Afhængighed.
- Den hårde tone.
- Selviscenesættelse.
- Fake news.

Derudover arbejder eleverne også med et historisk tilbageblik på sociale medier de sidste 20+ år.
Der arbejdes med forskellige genrer som dokumentar, film, digital litteratur, artikler og forskellige analytiske vinkler.

Materiale:

"The Social Dilemma" (Netflix, 2020) https://www.thesocialdilemma.com/

"Fremtidens medier bliver sociale netværk" (2006) https://www.berlingske.dk/business/fremtidens-medier-bliver-sociale-netvaerk

"Mit liv på nettet", afsnit 1, "Er jeg afhængig?" (DR, 2021) https://www.dr.dk/drtv/episode/mit-liv-paa-nettet_-er-jeg-afhaengig_244591

"Sociale medier – skal du være bekymret?" (2020) https://grethelindbjerg.dk/sociale-medier-unge/

"De sociale medier er internettets værtshuse. Tonen er hård, alle råber, og ingen lytter" (2021) https://www.information.dk/debat/2021/05/sociale-medier-internettets-vaertshuse-tonen-haard-raaber-ingen-lytter

Lone Hørslev: "Hvorfor kigger du på mig, hvem er du?" (2018)

Film: "The Social Network" (David Fincher, 2010)

"THE SOCIAL NETWORK’ ADVAREDE OS MOD DET KOMMENDE ÅRTIS HELT STORE SKURK" (2020) https://soundvenue.com/film/2020/09/the-social-network-advarede-os-om-det-kommende-aartis-helt-store-skurk-417287

Mette Frederiksen på Instagram: "Danmarks mest berømte makrelmad!" (2021)

"Alex og Rosa på TikTok" (2022) https://www.facebook.com/LiberalAlliance/videos/chili-fordomme/503875954581795/

Tobias Rahim: ”National Romantik 2021” https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0

https://www.tjekdet.dk/misinformation-desinformation-og-fake-news-0

"Mit liv på nettet", afsnit 4, "Tør jeg stole på det, jeg ser?" (DR, 2021)

"John lever af fake news: Der er ingen grænse for, hvor dumme folk er" (2019) https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er?fbclid=IwAR1Fyz0BFB_cXYM638yJpbHSPBzFEJ5MtnmfesIEmO_0pooq6P5f0M0B3g8#_=_
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale medier intro skriveøvelse 08-08-2023
Den hårde tone på sociale medier 29-08-2023
Fake news arbejd-selv noter 29-09-2023
Reflekterende artikel om sociale medier 08-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Retorik og argumentation

Dette forløb fungerer som et analytisk forløb, hvor en masse fagbegreber præsenteres og arbejdes med inden for den sproglige gren - nemlig med fokus på retorik og argumentation.

Følgende fagbegreber belyses:

- Tegn og koder ifm. tekster

- Fakta- og fiktionstekster

- Præsentation af de tre stofområder i dansk: sprog, litteratur og medier

- Sproglige billeder

- Talesprog og skriftsprog

- Retorik og kropssprog

- Argumentation

- Taleanalyse

Materiale:

Teoribog: Ole Schultz Larsen, "Håndbog til dansk", SYSTIME (2016)
- kapitlerne 1.1, 4.2, 4.7, 4.9 og 4.10

Dokumentar: Julie Rudbæk og Jesper Bergstrøm, ”Taler du kropssprog?", afsnit 3, (DR, 2017), https://www.dr.dk/drtv/serie/taler-du-kropssprog_6760

Videoer: ”DR Detektor: tema om Tricks og Tale” (DR2, 2011-2018)
https://www.youtube.com/watch?v=BMyiO4OIfnc   
https://www.youtube.com/watch?v=9D8t51wueT4   
https://www.youtube.com/watch?v=NTDdTcmzZ5o
https://www.youtube.com/watch?v=wZ2xTseVNZc

Video og transskription: Phil Davison tale som eksempel på en dårlig tale (2010), https://www.youtube.com/watch?v=IPIvwu-573Y
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ opstartsøvelse 11-10-2023
Opgave til talesprog vs. skriftsprog 27-10-2023
Begravelsestale til A.P. Andersen 31-10-2023
Argumentationsøvelser, del 2 10-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Katastrofer

I dette tema arbejder vi med katastrofer, urkatastrofen, dommedagsscenarier, forskellige slags katastrofer og måder at håndtere dem på.

Vi begrebsdefinerer (med vores forhåndsviden) hvad en katastrofe er ud fra beslægtede ord som ulykke, uheld, terror m.fl. Vi taler ligeledes om den personlige katastrofe overfor den "store" samfundspåvirkende katastrofe.

Vi lytter til podcasts, laver kreative skriveøvelser og analyserer Chernobyls tv-serie ved brug af filmiske virkemidler.  Vi tager en diskussion af de såkaldte "sølvpapirshatte" ud fra oplysningstidens filosofi og idealer om videnskab, fornuft og rationaler. Vi kobler fakta og fiktion på, når vi taler om iscenesættelse og virkemidler brugt i dokumentaren.

Indhold:

Askov, Stine: Katalog over katastrofer (2020). Uddrag fra e-bogen Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime.

Bo, Stakka: Chernobyl. HBO, 2019 (tv mini serie). Uddrag, sæson 1, 1. afsnit.

DR´s podcast: Ubegribeligt: Urkatastrofen - 13. august 2022.
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt

Dr.dk: Når katastrofen rammer Danmark. S1:E1 "Er du forberedt?".

Hjernekassen på P1: Katastrofer - 30. august 2021. Uddrag. https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-katastrofer

Jørgensen, Anna Sol: "Hav dåsemakrel og kaffe på lager: Ny brochure forbereder svenskerne på krig". DR.DK - 22. MAJ 2018 (artikel)

Jungersen, Rasmus: "Svenskerne skal forberede sig på krig: Herhjemme kan vi kun sende 'røde brandbiler'". DR.DK - 9. JAN KL. 18:00 (artikel)


Supplerende materiale:
Guide til brug af filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Kernestof:

litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
billeder, film og øvrige multimodale tekster
dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
Andet indhold

Særlige fokusområder
Faglige mål

perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Eleven kan analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Eleven analysere og fortolke fiktive tekster
Eleven kan demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
Eleven kan demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
Eleven kan anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Eleven kan udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Væsentlige arbejdsformer:
Tavleundervisning
Klassedialog
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Udlandsdanskere og rejselitteratur


I dette forløb vil vi kigge nærmere på udlandsdanskere, danske forfattere, som har boet i udlandet eller rejst meget. Vi vil komme omkring både kanonforfattere og mindre kendte forfattere, og vi vil lære mere om lande som Afrika, Grønland og Syrien.

Vi dykker nærmere ned i Karen Blixens liv og forfatterskab, vi arbejder med et Grønland som fremstillet af forfatteren Kim Leine, vi undersøger rejselysten hos Johannes V. Jensen, og vi kigger nærmere på et tekstuddrag fra Puk Damsgårds journalistiske roman Hvor Solen Græder.

Vi har værklæsning af Christina Hagen, fra 2012, hvor vi arbejder med forskellige metoder og læsninger af en tekst, såsom
• Biografisk metode
• Nykritisk metode
• Strukturalistisk metode
• Psykoanalytisk metode
• Socialhistorisk og ideologikritisk metode
- Læserorienteret metode
OG vi eksperimenterer med at skrive vores egen version af White Girl på autentiske postkort, hvor vi efter en sproglig analyse af skrivestilen kopierer forfatterens skrivestil og skriver om en individuel dårlig turistoplevelse.  

Vi reflekterer over ondskab som begreb, vi lærer begreberne pligtetik og nyttetik, vi øver argumentation og mundtlighed ved at bruge disse to begreber på cases fra virkeligheden, og vi øver at stille de vigtige spørgsmål i forhold til en analyse af filmen "Ser du månen, Daniel".


Indhold:

- Karen Blixen: "Den Afrikanske Farm", kapitel 1. 1937.

- Øgendahl, Mick: "Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen", dr.dk Skole, 01-08-18.

- Leine, Kim: "Profeterne i Evighedsfjorden", (2012, Uddrag)

-  Korneliussen, Niviaq: Homo Sapienne (2014, uddrag)

-  Leine, Kim: "Kalak", (2007, Uddrag)

- Leine, Kim: "Kalak". Film, 2024

- Hagen, Christina: White Girl, 2012. Digtsamling.

- Jensen, Johannes V.: Digt "På Memphis Station" fra digtsamlinegn "Digte (1906)".

- Damsgård, Puk: "Hvor Solen Græder". (2016, uddrag)

- Oplev, Niels Arden: "Ser du månen, Daniel". 2019.

Kernestof

litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
billeder, film og øvrige multimodale tekster
mangfoldige litterære genrer
Andet indhold

Øvrigt indhold
Omfang
15 moduler af 105 minutter. (26.25 undervisningstimer)

Særlige fokusområder:
Faglige mål

Eleven kan navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Eleven kan demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Eleven analysere og fortolke fiktive tekster
Eleven kan udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

Væsentlige arbejdsformer:
Tavleundervisning
Klassedialog
Elevoplæg
Elevdiskussion
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
IT-baseret arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Storbyen vs. Udkantsdanmark

Storbyen vs. Udkantsdanmark

Vi arbejder med storbyen vs provinsen både historisk, kulturelt og litterært.

Vi laver semantiske skemaer over storbyen og provinsen, skriveøvelser om fremtidens storbyer og fremtiden for provinsen, og skriver en reflekterende artikel om livet i storbyen vs livet i provinsen baseret på tanker om Kaare Dybvad: 'Udkantsmyten' (2015),  artiklen "Fremtidens 10 største byer kæmper mod kaos", og essayet storby og lillby af George Simmel.

Vi arbejder med filmiske virkemidler, idet vi ser dokumentar om det ulige Danmark i 1910, vi analyserer med Martin A. Nexøs novelle Lønningsdag, ser musikvideoer om livet i provinsen og storbyen, og laver diskursanalyse af første afsnit af dokumentaren "På røven i Nakskov, og analyserer et Michael Strunge digt.

Indhold:

Dr. Dk: Et sted, to verdener: Fabrikken, 1910. Sæson 1, episode 1.

TV2Play: På røven i Nakskov, 2015. Sæson 1, episode 1.

Strunge, Michael: "Natmaskinen". Fra Vi folder drømmenes faner ud, Borgen 1981. Digt

Nexø, Martin A.: Lønningsdag, 1900. Novelle

-Olsen, Mimi & Jan Aasbjerg Petersen, Cecilie Ruby Tolstrup og Systime: "Dansk i tiden". Første udgivelsesår 2022.
  Afsnit: - "Krigs- og mellemkrigstiden ca. 1900-1945: Arbejderklassens
  mørke" https://danskitiden.systime.dk/?id=260
  
- Ulige Numre:  "København", 22-09-11. Musikvideo YouTube.

- Ibens: Ølstykke I November. Warner Music Denmark, 1997. Musikvideo Youtube

- Jørgensen, Mikael Skou Hougaard : "Dansk og historie. Provins og storby og derimellem". Forfatterne og Systime A/S. Første udgivelsesår 2018.
  Afsnit: "Provinsens historie" & "Provinsen på sporet", "Storby og lilleby -
  George Simmel".
  https://danskoghistorie.systime.dk/?id=172

- Dybvad, Kaare: 'Udkantsmyten - Hvordan centraliseringen af Danmark ødelægger vores økonomi og sociale sammenhængskraft", 2015.

-  Knudsen, Jeppe Kyhne  & Pernille Kjeldgaard Kristensen: "Skrald, sult og brunt vand: Fremtidens 10 største byer kæmper mod kaos" (dr.dk), 11-07-2018.
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/fremtidens-megabyer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minianalyse- og fortolkning af digtet Natmaskinen 27-08-2024
Skriveøvelse om fremtidens storby og provins 09-09-2024
Diskursanalyse af På røven i Nakskov 18-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kanonforfattere

Kanonforfattere

Vi arbejder med kanonforfattere.

Vi læser, vi analyserer, vi fortolker, vi illustrerer, vi leger, vi reflekterer og funderer over livet, vi diskuterer eksistentialisme, vi laver pitchs over digtsamling og  vi laver podcasts.

Vi arbejder med følgende kanonforfattere
- Peter Seeberg
- Martin A. Hansen
- Klaus Rifbjerg
- Tom Kristensen

Indhold:

- Seeberg, Peter: "Patienten", 1962. Novelle

- Kjær-Hansen, Barbara & Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen og Systime A/S: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Første udgivelsesår 2012. Afsnit: "Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme"
https://litthist.systime.dk/?id=174#c499

- Henriksen, Liselotte og Systime A/S: "Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard er en udgivelse til faget dansk på niveau A". Første udgivelsesår 2017. Afsnit: "Introduktion: Hvad er eksistentialisme?"
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128

-  Hansen, Martin A.: "Soldaten og pigen" (1947). Novelle

- Rifbjerg, Klaus: "Under Vejr med mig selv" (1956). Digtsamling

- Kristensen, Tom: digt "Rio Janeiro"1914 udgivet i digtsamlingen Fribytterdrømme (1920).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mindmap over den reflekterende opgave 01-10-2024
Reflekterende artikel om storbyen vs. provinsen 12-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Norsk/svensk

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Doppler: matrixfremlæggelser 12-03-2025
Norsk/svensk: afsluttende refleksion 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer