Titel
8
|
Udlandsdanskere og rejselitteratur
I dette forløb vil vi kigge nærmere på udlandsdanskere, danske forfattere, som har boet i udlandet eller rejst meget. Vi vil komme omkring både kanonforfattere og mindre kendte forfattere, og vi vil lære mere om lande som Afrika, Grønland og Syrien.
Vi dykker nærmere ned i Karen Blixens liv og forfatterskab, vi arbejder med et Grønland som fremstillet af forfatteren Kim Leine, vi undersøger rejselysten hos Johannes V. Jensen, og vi kigger nærmere på et tekstuddrag fra Puk Damsgårds journalistiske roman Hvor Solen Græder.
Vi har værklæsning af Christina Hagen, fra 2012, hvor vi arbejder med forskellige metoder og læsninger af en tekst, såsom
• Biografisk metode
• Nykritisk metode
• Strukturalistisk metode
• Psykoanalytisk metode
• Socialhistorisk og ideologikritisk metode
- Læserorienteret metode
OG vi eksperimenterer med at skrive vores egen version af White Girl på autentiske postkort, hvor vi efter en sproglig analyse af skrivestilen kopierer forfatterens skrivestil og skriver om en individuel dårlig turistoplevelse.
Vi reflekterer over ondskab som begreb, vi lærer begreberne pligtetik og nyttetik, vi øver argumentation og mundtlighed ved at bruge disse to begreber på cases fra virkeligheden, og vi øver at stille de vigtige spørgsmål i forhold til en analyse af filmen "Ser du månen, Daniel".
Indhold:
- Karen Blixen: "Den Afrikanske Farm", kapitel 1. 1937.
- Øgendahl, Mick: "Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen", dr.dk Skole, 01-08-18.
- Leine, Kim: "Profeterne i Evighedsfjorden", (2012, Uddrag)
- Korneliussen, Niviaq: Homo Sapienne (2014, uddrag)
- Leine, Kim: "Kalak", (2007, Uddrag)
- Leine, Kim: "Kalak". Film, 2024
- Hagen, Christina: White Girl, 2012. Digtsamling.
- Jensen, Johannes V.: Digt "På Memphis Station" fra digtsamlinegn "Digte (1906)".
- Damsgård, Puk: "Hvor Solen Græder". (2016, uddrag)
- Oplev, Niels Arden: "Ser du månen, Daniel". 2019.
Kernestof
litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
billeder, film og øvrige multimodale tekster
mangfoldige litterære genrer
Andet indhold
Øvrigt indhold
Omfang
15 moduler af 105 minutter. (26.25 undervisningstimer)
Særlige fokusområder:
Faglige mål
Eleven kan navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Eleven kan demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Eleven analysere og fortolke fiktive tekster
Eleven kan udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
Væsentlige arbejdsformer:
Tavleundervisning
Klassedialog
Elevoplæg
Elevdiskussion
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
IT-baseret arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
|