Titel
9
|
Nyhedsformidling
Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over nyhedernes opbygning samt give dem et lille historisk overblik over nyhedernes udvikling. Vi arbejder både med det skrevne medie såvel som de levende billeder.
Meningen er også, at eleverne skal kunne skelne mellem nyhedernes aktualitet og autenticitet samt afkode, hvornår der anvendes fiktionsvirkemidler.
Derfor er nogle af de primære nøgleord for forløbet følgende:
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- Opbygning af 'Den gode nyhed'
Herunder:
- Nyhedskriterierne
- Opbygning af nyheder i levende billeder. Herunder: Fokus og vinkel for den gode nyhed.
Eleverne har i forløbet arbejdet sig frem til en debat, hvor de har skulle anvende retoriske argumentationer til et fremme et synspunkt. Herunder har vi arbejdet med følgende:
- Toulmins model
- Argumentation og argumenttyper
- Diskussion: at være en moderator
- Debat: At bruge argumenttyper til at fremme sit budskab
Vi har arbejdet med følgende fulde tekster:
- Om ordet 'Avis', Den store danske, https://denstoredanske.lex.dk/avis
- Om ordet 'tøj', symbolleksikon, https://symbolleksikon.lex.dk/tøj
- "Bruderov", Hanne Mølby Henriksen, Weekendavisen, 26.8.2005
- 'Hvornår anerkender regeringen dannelse som et mål i sig selv?', Mathias Sikora, 21. nov. 2023, Berlingske.dk
- 'COP28 skal sikre nichen, hvor mennesket kan overleve', Jørgen Steen Nielsen, 27. november 2023 (uddrag), Information
- 'COP28: Tør De Forenede Arabiske Emirater gå foran og udfase sin gigantiske olieproduktion?', 30. nov. 2023,
- 'Topmøde kan udløse et festfyrværkeri af eksportmuligheder for grønne danske fyrtårne', Jakob Martini, 28. november 2023 Jyllands-Posten, (uddrag)
Eleverne har været delt i mindre grupper, og hver gruppe har læst en af nedenstående tekster:
- 'Hvem har skylden for, at vi mangler faglærte? En af dem er rigtig sød og vil sit barn det bedste', Sara Alfort, 22. nov. 2022, Zetland
- 'Regeringen overvejer øget karakterkrav til gymnasiet', Tina Rasmussen, 9. jan. 2023, Gymnasieskolen.dk
- 'Min fremtid er defineret af mit mentale helbred i gymnasiet. Det er ikke i orden', Nana Birch Krull, 3. nov. 2022, Politiken.dk
- 'Mattias Tesfaye forfalskede sin mors underskrift forat droppe ud af gymnasiet: »Jeg havde slet ikkeovervejet andet, og mange unge begår den sammefejl lige nu«', Kristoffer Kræn Sørensen, 10. marts, 2022, Berlingske.dk
- 'Der er en masse fænomener i det moderne uddannelsessystem, der direkte modarbejder tænkning', John Tolsted, 5. jul. 2023, Politiken.dk
- 'Giv alle adgang til gymnasiet – så kan man altid tage en erhvervsuddannelse bagefter', Stine Larsen, 17. april, 2019, Information.dk
- 'Tidligere gymnasielærer: Befri lærerne fra pædagogiske modetrends og administrative lænker', Anders Brok, 21. marts, 2023, Altinget.dk
Følgende 3 tekster er blevet brugt til at vise en kort oversigt over 3 forskellige avisgenrer og har derfor ikke været bearbejdet i dybden:
Fortællende journalistik:
- 'De kom fra havet, himlen og jorden. Israel og Gaza er for evigt forandret', Andreas Thorsen, 9. okt. 2023, Zetland
Informerende journalistik:
- 'Hvad handler krigen mellem Israel og Hamas om? Forstå sagen', Vibeke Mikkelsen Hansen, 13. okt. 2023, DR.dk
Opinionsjournalistik:
- 'Filminstruktør med palæstinensiske rødder: »Hykleriet og dobbeltmoralen har aldrig været tydeligere end i dag«', Omar Shargawi, 9. okt. 2023, Politiken.dk
TV-avisen fra d. 11. januar 2024 kl. 21.00 på DR
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-israel-anklages-for-folkedrab_430780
Af sekundære kilder har vi arbejdet med:
- "Krydsfelt", Landahl, Olsen og Qvist, s. 289-293
- "De levende billeders dramaturgi", Peter Harms Larsen, s. 32-47, 73-81, 108-109, 120-121
Anslået antal sider:
300
|