Holdet 2022 DA-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Amalia Nønne Grankvist Schou
Hold 2022 DA-b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portræt
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Taler
Titel 4 SRP3 - mundtlighed
Titel 5 Danmark i 1800-tallet
Titel 6 DHO
Titel 7 Tendenser i ny litteratur
Titel 8 90'erne
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Humor
Titel 11 Metodelæsning
Titel 12 Overgange
Titel 13 Strømninger i det 20. århundrede
Titel 14 Podcast
Titel 15 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portræt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentar

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SRP3 - mundtlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark i 1800-tallet

Forløb som optakt til DHO

Primære tekster:
'I Danmark er jeg født', H. C. Andersen, 1850
- nationalromantik
'Danmarks trøst', Grundtvig, 1820
- nationalromantik
'Den tapre landsoldat', Peter Faber, 1848
- National identitet/krigen 1848-1850
'Clara Raphael, 12 breve', Mathilde Fibiger, 1851
- Kvinders rolle i litteraturen

Sekundære tekster:
Podcast som introduktion til romantikken:
https://podcast24.dk/episoder/litteraturhistorien/litteraturhistorie-romantikken-pDAJFPY-R8

Fagligt fokus:
Vi startede med et overblik over primære ideologier og filosofier for romantikken:
- Universalromantik
- Nyplatonisme/splittelsesromantik
- Organismetanke
- Pietisme
- Idyl
- Nationalromantik
- Kvinders rolle i litteraturen - med udgangspunkt i Mathilde Fibiger

Metoder:
- Digtanalyse
- KORT introduktion til diskursanalysen (er ikke gennemgået særlig grundigt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DHO

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tendenser i ny litteratur

Primære tekster:

Christina Hagen: White girl (uddrag), emne: normer, sort/hvid
Hassan Preisler: Brun mands byrde (uddrag) emne: normer, sort/hvid
Caspar Eric: Nike (uddrag) emne: normer, cripteori, stigmatisering
Christian Sønderby Jepsen: Naturens uorden (dokumentar-film) emne: normer, cripteori
Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (uddrag af 'Mount København') emne: sci-fi

Sekundære tekster:
'Fuck normen', Helle Juhl Lassen, s. 7-11, 13-19, 85-88
'En fantastisk rejse - om science fiction-filmens historie', Andreas Halskov, (s. 8 sider)

Emner og begreber:
Normer:
- normalitetsforventninger
- Kropsfænomenologi
- Socialkonstruktivisme
- sort/hvid: internaliseret racisme, negativt selvbillede, hvidhedens hegemoni
Cripteori
- cripteori: stigmatisering, impairment, disability
Sci-fi:
- Undergenrer til genren sci-fi: Rumeventyret, Alternate reality, tidsrejsen, det videnskabelige gys, cyberpunk

Skriftlige opgaver:
- Beskrivelse af egen oplevelse af normer/normbrud
- Lille øvelse i reflekterende artikel om refleksioner om fremtiden (sci fi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 90'erne

Læsning af en afgrænset periode før 2000. Det primære fokus for tekstlæsninger er 90'ernes delta og mange måder at bruge litteraturen på. Derfor kommer vi omkring flere genrer og tekster, der ser anderledes ud.
Derudover arbejder vi med 'Vandmærket' som værk.

Primær litteratur:
'Sex', fra novellesamlingen, 'Radiator', Jan Sonnergaard (1997)
'Ode til et egetræ', 'Michael i drømme', Simon Grotrian (1993)
'Vera Vinkelwir', uddrag, Kirsten Hammann (1993)
'Vandmærket', Naja Marie Aidt (værk) (1993)
'1 digt uden titel', Janus Kodal (?)
'Styrt', 'Skillevægge', Katrine Marie Guldager (1995)
'En storbydrengs dagbog', Jesper 69 Green (1992)

Sekundært:

"Ankomster til 90'erne" af Marianne Stridsen, 1995
s. 11-12 + 31-36

Fokus:
Værklæsning (Vandmærket) med fremlæggelser og et samlet fokus på en sammenhæng i novellesamlingen.
Fremlæggelser: En øvelse i at skrive have et godt fremlæggelsesprodukt og holde et godt og tydeligt fagligt oplæg.

Nøgleord:
90'ernes delta: hvordan man i 90'erne ikke lod sig styre af normer for skrivegenrer og eksperimenterede mere med litteraturen
hverdagslitteratur: litteratur, som er identificerbart og som er forholdsvist nemt at relatere til (Jan Sonnergaard)
brug af den litterære tradition: Simon Grotrians hyldest til hhv. Michale Streng og Johannes Ewald og hvordan, han bruger ældre litteratur bevidst fortolker det på ny - altså en modreaktion på 80'ernes litteratur.
attituderelativisme: vera winkelvir som eksempel på den tids opdagen af situidet frem for individet. Et fokus på en præsentation af en karakter, der ændrer sig alt efter situationer.
genrehybrider: Janus Kodal og Katrine Marie Guldager er repræsentanter for denne del.
nykritisk metode: En kort introduktion til metodelæsningen.

Anslåede sider:
150

Afgrænset periode før 2000
Værklæsning: 'Vandmærket'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling

Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over nyhedernes opbygning samt give dem et lille historisk overblik over nyhedernes udvikling. Vi arbejder både med det skrevne medie såvel som de levende billeder.
Meningen er også, at eleverne skal kunne skelne mellem nyhedernes aktualitet og autenticitet samt afkode, hvornår der anvendes fiktionsvirkemidler.
Derfor er nogle af de primære nøgleord for forløbet følgende:
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- Opbygning af 'Den gode nyhed'
Herunder:
- Nyhedskriterierne
- Opbygning af nyheder i levende billeder. Herunder: Fokus og vinkel for den gode nyhed.

Eleverne har i forløbet arbejdet sig frem til en debat, hvor de har skulle anvende retoriske argumentationer til et fremme et synspunkt. Herunder har vi arbejdet med følgende:
- Toulmins model
- Argumentation og argumenttyper
- Diskussion: at være en moderator
- Debat: At bruge argumenttyper til at fremme sit budskab

Vi har arbejdet med følgende fulde tekster:
- Om ordet 'Avis', Den store danske, https://denstoredanske.lex.dk/avis
- Om ordet 'tøj', symbolleksikon, https://symbolleksikon.lex.dk/tøj
- "Bruderov", Hanne Mølby Henriksen, Weekendavisen, 26.8.2005
- 'Hvornår anerkender regeringen dannelse som et mål i sig selv?', Mathias Sikora, 21. nov. 2023, Berlingske.dk
- 'COP28 skal sikre nichen, hvor mennesket kan overleve', Jørgen Steen Nielsen, 27. november 2023 (uddrag), Information
- 'COP28: Tør De Forenede Arabiske Emirater gå foran og udfase sin gigantiske olieproduktion?', 30. nov. 2023,
- 'Topmøde kan udløse et festfyrværkeri af eksportmuligheder for grønne danske fyrtårne', Jakob Martini, 28. november 2023 Jyllands-Posten, (uddrag)


Eleverne har været delt i mindre grupper, og hver gruppe har læst en af nedenstående tekster:
- 'Hvem har skylden for, at vi mangler faglærte? En af dem er rigtig sød og vil sit barn det bedste', Sara Alfort, 22. nov. 2022, Zetland
- 'Regeringen overvejer øget karakterkrav til gymnasiet', Tina Rasmussen, 9. jan. 2023, Gymnasieskolen.dk
- 'Min fremtid er defineret af mit mentale helbred i gymnasiet. Det er ikke i orden', Nana Birch Krull, 3. nov. 2022, Politiken.dk
- 'Mattias Tesfaye forfalskede sin mors underskrift forat droppe ud af gymnasiet: »Jeg havde slet ikkeovervejet andet, og mange unge begår den sammefejl lige nu«', Kristoffer Kræn Sørensen, 10. marts, 2022, Berlingske.dk
- 'Der er en masse fænomener i det moderne uddannelsessystem, der direkte modarbejder tænkning', John Tolsted, 5. jul. 2023, Politiken.dk
- 'Giv alle adgang til gymnasiet – så kan man altid tage en erhvervsuddannelse bagefter', Stine Larsen, 17. april, 2019, Information.dk
- 'Tidligere gymnasielærer: Befri lærerne fra pædagogiske modetrends og administrative lænker', Anders Brok, 21. marts, 2023, Altinget.dk

Følgende 3 tekster er blevet brugt til at vise en kort oversigt over 3 forskellige avisgenrer og har derfor ikke været bearbejdet i dybden:
Fortællende journalistik:
- 'De kom fra havet, himlen og jorden. Israel og Gaza er for evigt forandret', Andreas Thorsen, 9. okt. 2023, Zetland
Informerende journalistik:
- 'Hvad handler krigen mellem Israel og Hamas om? Forstå sagen', Vibeke Mikkelsen Hansen, 13. okt. 2023, DR.dk
Opinionsjournalistik:
- 'Filminstruktør med palæstinensiske rødder: »Hykleriet og dobbeltmoralen har aldrig været tydeligere end i dag«', Omar Shargawi, 9. okt. 2023, Politiken.dk

TV-avisen fra d. 11. januar 2024 kl. 21.00 på DR
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-israel-anklages-for-folkedrab_430780

Af sekundære kilder har vi arbejdet med:
- "Krydsfelt", Landahl, Olsen og Qvist, s. 289-293
- "De levende billeders dramaturgi", Peter Harms Larsen, s. 32-47, 73-81, 108-109, 120-121

Anslået antal sider:
300
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Strømninger i det 20. århundrede

Vi har i dette forløb arbejder med kanonforfattere fra 1900-tallet. Forløbets formål er at giver et overordnet overblik over, hvilke litterære strømninger, der gjorde sig gældende i mest den første halvdel af 1900-tallet. Vi har arbejdet med følgende perioder, og under hver periode har vi beskæftiget os med forskellige begreber:

Det folkelige gennembrud:
"Cecil", Johs. V. Jensen, 1898
"Lønningsdag - en Idyl", Martin Andersen Nexø, 1900

Disse tekster er sat ind i den litteraturhistoriske konktekst, det folkelige gennembrud, som en forlængelse og uddybning af det moderne gennembrud.
Her har eleverne haft størst fokus på analyse af sociale klasser og deres fremstilling.

Mellemkrigstid (inklusiv noget om symbolisme)
"Fribytterdrømme", digt, Tom Kristensen, 1920

Her har vi arbejdet med den nedbrudte psyke efter 1. verdenskrig og her særligt med fokus på Tom Kristensens brug af symbolisme samt hans sanselige og æstetiske udtryk.

Krigstid og efterkrigstid::
"Agerhønen", Martin A Hansen, 1947
"Patienten", Peter Seeberg, 1962
"Et kys", Klaus Rifbjerg, 1964

Vi er blandt andet kommet ind på Heretica-digtning og den nye forsigtige optimisme på en ny fremtid. Derudover har vi også (overfladisk) berørt hhv. modernisme og realisme

Fantastisk fortælling:
"Dykkeren", Karen Blixen, 1958

Her har vi arbejdet med følgende begreber i analysearbejdet med teksten:
- Rammefortælling (det kinesiske æskesystem)
- Den fantastiske fortælling
- Den fantastiske tøven

Sekundære tekster:
Video om modernisme og realisme fra "Litteraturen - på langs og på tværs", ibog
"Modernism", Litteraturens Veje, Fibiger og Lütken
"Fantastisk fortælling", Litteraturens Veje, Fibiger og Lütken, s. 489
Om "rammefortælling", fra https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1162

Anslåede sider:
50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer