Holdet 2022 DA-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte Linnet Dahlberg, Pernille Laier Larsen
Hold 2022 DA-c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrætskrivning
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Taler og god mundtlig formidling
Titel 4 DHO - Danmark i 1800-tallet
Titel 5 Taler og skriftlig formidling
Titel 6 Tilbage til naturen
Titel 7 Slægt og ære
Titel 8 Klasser og ulighed
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Diskursanalyse
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Links i må bruge til eksamen
Titel 13 Gymnasiet som sted

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portrætskrivning

Et forløb med fokus på "det gode portræt" og portrættets genretræk. Eleverne læste et portræt og skulle selv skrive et portræt i en proces, der også introducerede peerfeedback med retteark.
Formålet var at lære hinanden at kende samt at skrive i en genre med fokus på vekslen mellem beskrivelse, reportage og beretningselementer.

Materiale:
-"Nattens dronning", (portræt) Vølver, Gorm, Politiken 29.april, 2007 (4,5 normalside)
- Portrætfotos af fotograf Søren Solkær (2 normalsider)
- PowerPoint "Det gode portræt", Pernille Laier Larsen (2 normalsider)

I alt 6,5 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faktaboks 07-11-2022
Portræt 04-12-2022
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentarfilm

Et forløb om dokumentarfilm med fokus på dokumentarens grænser, fortælleformer og genrer. I forløbet har vi arbejdet med den animerede dokumentar "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen som værk og haft besøg af instruktøren på skolen. Vi har desuden haft meget fokus på dokumentarens grænser og brugen af filmiske virkemidler. Centralt i forløbet står således begreberne:
-dokumentariske fortælleformer
-dokumentarens genrer
-seerkontrakt
-fakta- og fiktionskoder / autenticitetsmakører
-filmiske virkemidler

Materialer:
- "Flugt" (dokumentarfilm), Jonas Poher Rasmussen (2021) (værk) - 80 ns
- Foredrag med Jonas Poher Rasmussen
- "Dokumentargenren", "Krydsfelt - grundbog i dansk", Langdahl m.fl., Gyldendal, s.286-89  - 5 ns
- Dokumentarens fortælleformer, PowerPoint, Mimi Olsen - 5 ns
- Levende billeders byggesten,  "Krydsfelt - grundbog i dansk", Langdahl m.fl., Gyldendal, s. 330-337 - 9 ns
- "Det store skattelæk", (uddrag), DR, 2016 - 5 ns
- "Armadillo", (uddrag), Janus Metz, 2010 - 8 ns
- "Bowling for Colombine", (uddrag), Michael Moore, 2002 - 8 ns

I forløbet har eleverne lavet mindre produktive opgaver i forskellige genrer og fortælleformer, lavet et oplæg om filmen samt skrevet en analyserende artikel om seerkontrakten og brugen af filmiske virkemidler i "Flugt"
I alt: 120 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Taler og god mundtlig formidling

Et forløb om god mundtlig formidling med særligt fokus på genren taler - herunder "den informative tale" (som det faglige oplæg tilhører). Vi har i forløbet arbejdet med forskellene på mundtligt og skriftligt sprog samt den mundtlige og skriftlige formidlingssituation. Forløbet har inkluderet SRP3-forløbet (et fællesfagligt forløb med fysik), hvor de har arbejdet med den "informative tale" (den faglige formidling). Desuden har de arbejdet med retorik, stilistik, sprog og Ciceros pentagram.

Materialer:
- "De tre taletyper" (den informative, den politiske, lejlighedstalen) - 0, 5 ns
- "Skriftsprog og talesprog", uddrag fra "Dansk på ny" - 1 ns
- "Retorik og appelformer" (læreroplæg/PowerPoint)  - 2 ns
- Connie Hedegaards tale ved klimamarchen 2019 - 3 ns
- "De fire a'er - anafor, allitteration, assonans og antitese", "SÅ skrivefrøene skriftligt og mundtligt", Aaquist og Christoffersen, DLF, 2021, s.10-21 - 6,5 ns

I alt = 13 normalsider
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO - Danmark i 1800-tallet

Forløbet Danmark i 1800-tallet er et miniforløb som optakt til DHO med emnet og det fælles fokus "Danmark i 1800-tallet". I dansk har vi primært analyseret forskellige national- eller fædrelandssange med henblik på at undersøge, hvordan Danmark er fremstillet og fortolket i de forskellige sange.
Vi har haft fokus på at arbejde med analyse af sprog, stil, semantiske felter, billedsprog og modsætninger.

Materiale:
-"Kong Kristian stod ved højen mast", Johannes Ewald, 1780 - 1 ns
-"De nationale nederlad i 1800-tallet", lærerintro, powerpoint  - 2 ns
- "Romantikken", podcast, (14 min.),https://podcast24.dk/episoder/litteraturhistorien/litteraturhistorie-romantikken-pDAJFPY-R8- 5 ns
- "1800-tallet på vrangen - guld, hor og romantik" (film), 00:00-20:00), DR 2 - 20 ns
- "Fædrelandssang - Der er et yndigt land", Adam Öehlenschläger, 1819 - 2 ns
- Den romantiske have - billeder, 2 ns
- Den barokke have - billeder, 2 ns
- "I Danmark er jeg født", H.C. Andersen, 1850 - 1,5 ns
- "Dengang jeg drog afsted", Peter Faber, 1848 - 1,5 ns
- "Danmarks trøst", NFS. Grundtvig, 1820 - 1,5 ns.
- "Constance Ring" (uddrag), Amalie Skram, 1885, 8 ns.
- "Foran Alteret", Herman Bang, 1880 - 10 ns.

I alt: 56,5 ns

Kanonforfattere: Herman Bang, Grundtvig, Öehlenschläger, H.C. Andersen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Taler og skriftlig formidling

Vi har arbejdet med den samlede semantiske analyse af taler og andre former for skriftlig kommunikation. Herunder analyse af sproglige figurer og billedsprog, argumentationsanalyse og diskursanalyse.

Materiale:
- "De tre e'er og det ensomme t - om epifor, epanastrofe, epizeuxis og triade", "SÅ skrivefrøene skriftligt og mundtligt", Aaquist og Christoffersen, DLF, 2021, s.10-21 - 6,5 ns
- Greta Thunbergs tale ved EU-parlamentet Miljøudvalg 16. april 2019 (4 ns)
-  Niviaq Korneliussens tale i anledning af Nordisk Råds Litteraturpris (2021) (1 ns)
- "Argumentationsanalyse" lærerforedrag (2 ns)
- "Debat: Fladpandet debat om 10. klasse fortjener omkamp", 7. maj 2023, Amalie Kestler, Politiken, (2,5 ns)
- "Debat: Mediekritik: Konservativ milliardær truer demokratiet med fransk Fox News", 9. maj 2023, Birthe Pedersen, Kristeligt Dagblad, (2,5 ns)
- "Diskursanalyse", Video af Søren Vrist Christensen, (3 ns)
- George W. Bush: Tale til nationen, 7. oktober 2001 (2,5 ns)
- Osama bin Ladens tale 2001 (uddrag). Oversat af Pernille Holm. Berlingske 16. april 2004. (1 ns)
- "Faircloughs tredimentionelle model" læreroplæg (2 ns)

I alt: 26,5 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stilistisk taleanalyse 15-05-2023
Genaflevering af stil efter peergrade 26-05-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilbage til naturen

Et tematisk litteratur(historisk) forløb om natursyn i tekster fra romantikken og moderne klimalitteratur:

Robert Storm Petersen: "Tilbage til naturen", 1945
Jørgen Roed: "Haven med den gamle døbefont": https://open.smk.dk/artwork/image/KMS966
Reklame for Naturmælk: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM
Emil Aarestrup: "Var det synd", 1838
5 skønne oplevelse i Sverige, rejseblog:
https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/
Daniel Defoe: Robinson Crusoe (Uddrag af roman) "DER TÆNDES ILD PÅ NY"
Erlend Loe: "Doppler", Værklæsning
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der ,lige der? (+ baggrund om romantikken fra forløbet "DK i 1800-tallet)
Adam Oehlenschlâger: "Morgenvandring",
HCA: "Klokken"

"Fiktionen kan gøre os mere klimabevidste og måske aktivistiske":
https://www.information.dk/indland/2020/03/fiktionen-kan-goere-mere-klimabevidste-maaske-endda-aktivistiske
"Tendenser i klimalitteraturen"
https://emu.dk/stx/dansk/litteraturanalyse-og-fortolkning/klimalitteratur-i-dansk?b=t6-t1075-t4997&fbclid=IwAR0Nt3iQ1pW5Bl3nF9nnOr4xBC0IhdwqsaZooRSApUT-2h41iU01gxYaPuo

Caspar Eric: "Dag 2",
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (2014)
Morten Søndergaard: "Bourdieu i køkkenhaven" (2008)
Jens Blendstrup: "Dette er det oversvømmede digt" (2008)
Rasmus Nikolajsen: "Saltstraumen", 2013
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
Klimanovelle???


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Slægt og ære

Tematisk litteraturhistorisk forløb, der tematiserer slægt og ære med fokus på middelalderen, oplysningstiden og forskellen på slægtssamfundet og det moderne individuelle samfund belyst gennem tekster og film.



Baggrund om folkeviser i dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
"Ebbe Skammelsen"
"Elverskud": https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/elverskud
Folkeeventyr: "Kong Lindorm"

Oplysningstiden: Baggrund og uddrag af "Erasmus Montanus"

Dronningens nytårstale 2023
Thomas Kluge: "Kongehuset", 2013
Film: "Brødre" (filmanalyse)
Yahya Hassan: "Plasticblomst"
Stinne Andreasen: "Den hvide mands æresdrab", 2014: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/drab
Baggrund om fortællende journalistik:  https://faktalink.dk/journalistik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Klasser og ulighed

Tematisk litteraturhistorisk forløb med fokus på Det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud og tekster fra i dag, der beløser klasser og social ulighed:

Video: Det moderne gennembrud fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
"Litteraturens moderne gennembrud" fra "Brug litterturhistorien", Systime
"Retninger i det moderne gennembrud" fra "Brug litteraturhistorien", Systime
L.A. Ring: "Banevogteren"
Brennekilde: "Udslidt"
Erik Henningsen: "Barnemordet", 1886
Henrik Pontoppidan: "Ane Mette", uddrag fra "Brug litteraturhistorien"
Film: "Før frosten"
"Amalie Skram": Karens jul"
Herman Bang: "Irene Holm"
Podcast om Herman Bang: https://www.kanon14.dk/herman-bang
Læreroplæg om impressionismen, OneNote
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Værklæsning: "Døden kører Audi"
Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag)

OSV!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsformidling

Vi har I dette arbejdet med nyhedsformidling.
Fokuspunkter:
Konstruktiv journalistik i "Ryk klima" -forløbet: Forskellen på konstruktiv journalistik og traditionel journalistik.

Fake News
Avisens genrer
Vinkling
Reportagegenren.
Materiale:
Fra "Ryk Klimaet": https://event.wellcome.biz/RoS_Otleu
Gerd Maria Mai: "Den konstruktive journalistik"
Argumentation i klimataler
Artikler om klimaet: https://firebasestorage.googleapis.com/v0/b/wellcome-production.appspot.com/o/RoS_Otleu%2F-NyPrW5zKFRdQLeHh-vw.Tekstanalyse%20af%20artikler%20om%20klimaet_RYK%20KLIMAET%202024.pdf?alt=media&token=cba83648-9c8b-4b49-8bdb-7e0c2cf243bf

Herman Bang: "Branden" og Jacob Weinkouf Hansen: ”Forfærdeligt og trist”: Kirke-brand efterlader Vanløses borgere i sorg". Den 22.3.22
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/forfaerdeligt-og-trist-kirke-brand-efterlader-vanloeses-borgere-i-sorg

Vi havde besøg af journalist og deltog i Klimafolkemødet, som eleverne selv lavede deres egen konstruktive nyhedsindslag på baggrund af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Diskursanalyse




Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
Thomas Rode: "Stenalderkost giver sindssygt meget energi" Af Maria Præst, Alt for damerne, 15. maj 2017 + forside til kogebogen "Stenalderkost"
Afsnittet "At etablere en diskurs" fra "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet" af
af Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen, Systime
George W Bush: "Tale til nationen efter den 11.9.2001"
Yahya Hassan: "Det sjette opholdssted"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Fokus på litteratur og litteraturhistorie i det 20. århundrede med begreberne realisme og modernisme som omdrejningspunkter i udvalgte perioder:

Læste tekster:
Ismer i mellemkrigstiden:
Eleverne arbejdede med hver deres isme, digt og selvvalgte maleri fra perioden.
Ekspressionisme, futurisme, surrealisme, kubisme
Læste digte:
Emil Bønnelycke: "Vesterbrogade"
Tom Kristensen: "Fribytter"
Gustav Munch-Petersen: "Det underste land"
Otto Gelsted: "Reklameskibet"

Værklæsning: Rudolf Broby-Johansen: "BLOD", 1922
Socialrealisme:
Harald Herdal: "Før jul"

Eksistentialisme:
Martin A. Hansen: "Roden"
Karen Blixen: "Barbettes Gæstebud" (uddrag)
Værklæsning: Peter Seeberg: "Eftersøgningen"

1960'erne: Konfrontationsmodernisme: Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt"
Essay: "Glæden ved vin" (1993)
Dokumentar: "Tove i stykker", 2020 og uvalgte digte herfra.
Helle Helle: "Globryllup"
Jan Sonnergaard: "SEX", 1997
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Links i må bruge til eksamen

www.ordnet.dk
www.ordbogen.com
www.synonymbog.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Gymnasiet som sted

Vi læste et uddrag ("Gymnasiet") af "Mestrene" af Malte Tellerup, som selv har gået på Svendborg Gymnasium, og som kom til en fællestime og fortalte om romanen. I forlængelse
heraf har vi arbejdet med begreberne: frontstage, backstage, middelregion og heterotopi.
Sidstnavnte fra Tony S. Andersen og Ane Sophie Stokholm: "I Gymnaisiet", Systime.
https://igymnasiet.ibog.dansklf.dk/?id=145>
Herfra også uddrag af Hans Scherfig: "Det forsømte forår".
Film: "Det forsømte forår", 1993
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer