Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA-t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Kristina Knappe
Hold
2022 DA-t (
1t DA
,
2t DA
,
3t DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jacob Ejersbo
Titel 2
Samtaleanalyse
Titel 3
Taler og faglig formidling
Titel 4
Dokumentargenren
Titel 5
Grønland: DHO
Titel 6
Noget om helte
Titel 7
Nyhedskredsløbet
Titel 8
Romantikken
Titel 9
Det moderne gennembrud
Titel 10
Globalt dansk
Titel 11
Veteranfiguren
Titel 12
Vidnesbyrdlitteratur
Titel 13
Erasmus Montanus (oplysningstiden)
Titel 14
Fællesarrangement i dansk
Titel 15
Litteraturhistorie (repetition)
Titel 16
Realismer og modernismer
Titel 17
Den der råber lyver
Titel 18
Repetition
Titel 19
Ikke specificeret
Titel 20
Forløb#14
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jacob Ejersbo
Materialer og læste tekster:
Jacob Ejersbo: "Revolution" (200
Læste noveller fra samlingen:
"Punk afrique"
"Baby Naseen"
"Uhuru Peak"
Keld Gall Jørgensen: "Litterær analyse", (
Fokus: sted og miljø, personkarakteristik, synsvinkel, stil og sprog
Supplerende:
Turist i Afrika:
https://www.tanzaniatours.dk
Portræt af Ejerbo fra "Ud&Se"
Figurer:
Ciceros pentaggram (kommunikationsmodel)
Metodetrekanten fra "vejledning i dansk"
Arbejdsformer og fokus:
Introduktion til danskfaglig undersøgelse af tekster: Hvad, hvordan, hvorfor? Hvor kan jeg se det?
Elevsamarbejde og peer feedback
Skriv fagligt og med autoritet: Lær at anvende citater i din faglige argumentation.
Fokus på analyserende skrivehandling
Omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Du har læst "Punk Afrique" s. 7 - 63, som er den første fortælling i Jakob Ejersbo-bogen
Læs om "komposition" s. 9 - 14 (øverst) i Keld Gall Jørgensen Litterær analyse prosa og lyrik
Lav reaktionsskrivning, i mens du læser s. 9 - 14:
Tag både keld Gall Jørgensen og Ejersbo med til timen.
1: Til dansktimen har du læst den næste fortælling af Ejersbo: "Baby Naseen", s. 65 - 80:
2: Sig til jeres forældre at de kan finde invitationen til jeres forældremøde i e-boks. Skolen forventer at I kommer, og vil gerne vide hvor mange I kommer?
I har skrevet jeres personkarakteristik til Baby Naseen færdig. Husk citaterne! Tag jeres færdige tekst med til timen sammen med bogen.
Forældremødet: Hvor mange forældre? Flere kagebagere?
Kære 1t. Herunder kan I se, hvem der er ansvarlige for hvad til forældremødet i aften:
I har læst den næste fortælling af Ejersbo: "Uhuru Peak" s. 81 - 92 til timen.
Portræt af Ejersbo.pdf Kig på forsiden, side1, og læs den efterfølgende side 2 af pdf-en
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Danskfaglig analyse og fortolkning
29-11-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Samtaleanalyse
Formål med forløbet:
Styrke 1t's sprogsociologiske bevidsthed både teoretisk og praktisk.
Gennem læsning af teori om og praktisk anvendelse af samtaleanalytiske værktøjer får 1t en analytisk indgang til hvad sprog er - når det anvendes som middel til samtale. 1t er en samfundsvidenskabelig klasse, og vil derfor også kunne få gavn af forløbet i samfundsfag.
Læste og anvendte materialer:
Jann Scheuer (2007): "Sprogsociologisk samtaleanalyse", dansklærerforeningens Forlag. Fra serien "Kort og godt om"
Eleverne producerede selv og i grupper den empiri, som de efterfølgende behandlede analytisk. Hver gruppe lavede deres egen empiri gennem fri samtale baseret på lærerspørgsmål. Lærerne var ikke tilstede i lokalet under optagelserne.
Fokus på ordforråd, mundtlig formidling og udtryksfærdighed
På opdagelse i diskurserne: Hvor kommer vores sprog fra? (introduktion til begrebet og dets betydning)
Ingen decideret diskursanalyse (endnu)
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Genskab på skrift en af de samtaler du har haft i går eller i dag. Vær så sprogligt nøjagtig som muligt. Hvad blev der sagt? Med hvilke ord?
1: Læs: Samtalers byggesten.pdf
2: Lyt mindst to gange til jeres gruppes empiri
Læs: Samtalers indhold og sociale spilleregler.pdf
Hypoteser.docx Hvilke hypoteser synes du det kunne være interessant at undersøge i jeres samtale?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Portræt
15-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Taler og faglig formidling
Anvendte og læste materialer
Jimmy Zander Hagen (2006): Mundtlighed i dansk, "Talegenrer", Systime, s. 10 - 19
Mette Frederiksens nytårstale 2023
"Den videnskabelig basismodel" baseret på Esben Nedenskov Petersens og Caroline Schaffalitzky de Muckadells materiale om den videnskabelige basismodel
Birgit Abild Andersen m.fl.: "At lære" (om mundtlighed), Samfundslitteratur
Tre gode råd om at tale med mennesker:
https://www.youtube.com/watch?v=ZovAHefK2u4
Kunsten at røre sit publikum:
https://www.youtube.com/watch?v=Jtvo2TIjKpk
Toulmins argumentationsmodel
Appelformer
Ciceros pentagram
Fælles forløb med fysik (SRP3)
Beskrivelse og produktkrav:
Gruppeopgave: Et fysikfagligt, mundtligt oplæg på 12 minutter + 7 minutter respons
Fokus i SRP3-forløbet er at træne det faglige oplæg - dvs. god mundtlig formidling med et fagligt indhold.
Oplægget skal ledsages af en visuelpræsentation (fx PowerPoint eller en side i klassenotesbogen).
Oplægget bliver vurderet på, om det besvarer den stillede opgaveformulering, og på i hvilken grad det lever op til principperne for det gode mundtlige oplæg.
Oplægget fremføres for lærerne og en responsgruppe.
Det fysikfaglige som I skal arbejde med er: "Bæredygtig energi"
Jeres præsentation skal konkret indeholde følgende:
○ En undersøgelse af en energikilde
○ En argumentation for om denne energikilde er bæredygtig eller ej?
Man skal kunne:
• Fysikfagligt:
○ Redegøre for hvordan den pågældende energikilde fungerer
○ Vurdere kildens rolle i forhold til grøn omstilling
• Danskfagligt
○ Tage hensyn til at det er en mundtlig kommunikationssituation
○ Tage hensyn til, at der er nogen, der skal lære noget
Hvad gør I i oplægget for at fremme de faglige pointer?
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Læs de første to sider i dokumentet herunder (s. 240 + 241)
Læs digtet af Gustaf Munch-Petersen. Digt.docx
Se dokumentarfilmen, hold øje med dit fokus og tag noter: Skyggen af en helt
Læs videre fra side 242 - 248 om den kreative bearbejdning af virkeligheden og om fire dokumentartyper.
Til timen i dag skal du have læst om de filmiske virkemidler s. 250 - 259:
Du er smart hvis du, allerede inden vi ser filmen i timen, har læst opgaveformuleringen og bilaget til din næste danskaflevering:
Du har taget de skærmklip fra Flugt som du vil analysere på i din næste danskaflevering:
Du finder Flugt på Filmcentralen. Brug dit Uni Login
1: Her får du fire modelforslag til en indledning i dansk (der findes flere). Prøv at bruge én af dem:
2: Du har skrevet din danskaflevering så godt som færdig. I dette modul læser du nogle andres, og andre læser din efter nogle regler og rammer, som jeg giver jer.
3: Jeg vedhæfter tre eksempler på en analyserende artikel med mine rettelser og kommentarer. Opgaven var en anden end jeres, men handlede om dokumentargenren. Brug eksemplerne til at se, hvordan et resultat kan se ud. Eksemplerne er skrevet af elever
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel: Flugt
07-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentargenren
Anvendte og læste materialer:
Mads Rangvid og Mimi Sørensen (2018): "Perspektiver i dansk", kap. 10 (I krig med virkeligheden), Dansklærerforeningens Forlag
Gustav Munch-Petersen, "Til mine forældre" (1932)
Max Kestner, "Sandheden er min", EKKO 28, juni-juli 2005
Martin Houlind, "Så er der tegnefilm!" (uddrag), 19. NOV. 2010 | 08:00:
https://www.ekkofilm.dk/artikler/sa-er-der-tegnefilm/
Dokumentarfilm:
Laurits Munch-Petersen (2015): "Skyggen af en helt":
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skyggen-af-en-helt-0
Jonas Bohr Rasmussen (2022): "Flugt" (Filmcentralen)
Supplerende
Oplæg for dansk- og mediefagsklasser på Svendborg Gymnasium ved Jonas Pohr Rasmussen om tilblivelsen af "Flugt"
Fokus:
Genregenkendelse og genreblanding, dokumentartyper, anvende begreberne 'fiktionalitet' og 'autenticitet', analyse og fortolkning med brug af filmcitater (skærmklip), næranalyse, filmtekniske virkemidler, tekstrevision af egne og andres tekster (peer feedback), den gode indledning, analyserende og fortolkende skrivehandling.
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Se dokumentarfilmen, hold øje med dit fokus og tag noter: Skyggen af en helt
Læs videre fra side 242 - 248 om den kreative bearbejdning af virkeligheden og om fire dokumentartyper.
Til timen i dag skal du have læst om de filmiske virkemidler s. 250 - 259:
Du er smart hvis du, allerede inden vi ser filmen i timen, har læst opgaveformuleringen og bilaget til din næste danskaflevering:
Du har taget de skærmklip fra Flugt som du vil analysere på i din næste danskaflevering:
Du finder Flugt på Filmcentralen. Brug dit Uni Login
1: Her får du fire modelforslag til en indledning i dansk (der findes flere). Prøv at bruge én af dem:
2: Du har skrevet din danskaflevering så godt som færdig. I dette modul læser du nogle andres, og andre læser din efter nogle regler og rammer, som jeg giver jer.
3: Jeg vedhæfter tre eksempler på en analyserende artikel med mine rettelser og kommentarer. Opgaven var en anden end jeres, men handlede om dokumentargenren. Brug eksemplerne til at se, hvordan et resultat kan se ud. Eksemplerne er skrevet af elever
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel: Flugt
07-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Grønland: DHO
Samarbejde med historie.
Anvendte materialer og tekster i dansk:
Anne Mette Finderup m.fl. (2020): "Danske kolonihistorie", Grønland s. 127 - 216, Dansklærerforeningens Forlag
Knud Rasmussen, "Nordpolen og polareskimoerne", 1909 - 1910 (tale holdt som offentligt foredrag 11. dec. 1909
Otto Rosing, af "Taseralik", 1955, dansk udgave 2005 (uddrag af kap. 1 og 3)
Aqqaluk Lynge, "Ode til danaiderne", 1970
Aqqaluk Lynge, "Se vort land", 1970
Niviaq Korneliussen, af "Blomsterdalen", Gyldendal (2020)
Den videnskabelige basismodel og Metodetrekanten i dansk
Supplerende i forbindelse med skriveøvelse (redegørende og diskuterede):
https://www.berlingske.dk/internationalt/groenland-er-ikke-til-salg-men-har-laenge-vaeret-paa-jagt-efter
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE11558848/mette-frederiksen-slaar-fast-groenland-er-ikke-til-salg/
Fokus på ordforråd, skriftlig og mundtlig udtryksfærdighed
Fokus på formidling af fagligt stof
Fokus på følgende skrivehandlinger i DHO:
- redegørende
- analyserende
- diskuterende
- vurderende
Omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Læs Knud Rasmussens tale (vedhæftet), og besvar fokusspørgsmålene herunder:
Læs en introduktion til forfatteren, Otto Rosing, som i 1955 udkommer med romanen, Taseralik. Romanen har et pædagogisk sigte, og det er det I sammen skal undersøge i timen ud fra romanuddraget. Det er en historisk roman som udspiller sig i 1850, ca.
Medbring den lille bog af Keld Gall Jørgensen, Litterær analyse.
Der findes ganske meget såkaldt postkolonial litteratur skrevet af danskere og grønlændere. Postkoloniale tekster er frembragt efter 2. Verdenskrig. Fælles for denne litteratur er at forfatterne har et kritisk syn på koloniseringen af Grønland, og me
Læs et uddrag af Blomsterdalen af Niviaq Korneliussen:
Sådan skal du gøre, mens du læser:
Du skal gå ind på "opgaver" her på Lectio og læse det dokument der er knyttet til din danskaflevering d. 21/3.
Læs om taksonomi på Opgavenøglen:
Læs om DHO-forløbet på Opgavenøglen:
Ingen lektier :-)
Objektiv beskrivelse:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ting og ordforråd
13-03-2023
Redegørelse og diskussion
21-03-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Noget om helte
Forløbet har fokus på helteopfattelsen i et litteratur- og bevidsthedshistorisk perspektiv. Vi trækker nogle store linjer mellem menneskets forestillinger om slægt, samfund og individ. Herunder reflekteres der over vores kønsopfattelser og helteforestillinger. Historiske, traditionelle og moderne. Fokus ligger på mænd og manderoller.
Litteratur
Rasmus Hyllested og Mimi Olsen (2018): "Døden fra sagatid til senmodernitet", Dansklærerforeningens Forlag,
Saga og vikingetiden p. 29 - 31
Anonym: "Gisle Surssøns saga" (uddrag) p. 208 - 214
Ole Schultz Larsen (2022): "Håndbog til dansk litteraturhistorie", Systime, "Slægtens magt" p. 50 - 57
Anonym: Folkevisen "Germand Gladensvend"
Tobias Rahim (2022): "Drømmene maler virkeligheden" (Værklæsning)
"Når mænd græder" (sangtekst + musikvideo):
https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
Forsideanalyse af Tobias Rahims digtsamling og Jeanette Ottesens, "Fri", Gyldendal
Klip fra udvalgte anmeldelser i dagspressen af Tobias Rahim og Jeanette Ottesen
Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et god tegn", debatindlæg, Berlingske, 2019
Supplerende:
Læsestrategier (målrettet læsning vs. undersøgende læsning)
Ordforrådstræning:
https://ordnet.dk/ods
Mini-kommakursus
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Læs s. 29, 30 og 31. Norrøn litteratur.pdf
Læsestrategier.pdf
Træn gloser til sagalæsningen:
Norrøn litteratur.pdf
Kunstmuseum Brandt: "Kunstens Normbrydere" 10.30 - 12
Husk badetøj til Havnebadet om eftermiddagen!
Vi afslutter med fællesspisning på Storms Pakhus (egen betaling)
Drømmene maler virkeligheden. Rahim.pdf
Fri. Ottesen.pdf
Sammenlign til sidst de to forsider: Ligheder, forskelle og andet du finder iøjnefaldende.
Husk at medbringe en blyant, for du skal IKKE bruge computeren i dette modul
1: Jeres digtanalyse er klar til præsentation:
2: Præsentationsgrupper:
3: Læs: Om debatterende artikel (Webvisning)
Middelalder og folkeviser.pdf
Læsning og formål.pdf
Tag en blyant med i tasken.
Selvvalgte arbejdsgrupper. I har svaret på følgende spørgsmål til "Germand Gladensvend":
Litteraturhistorisk overblik m. genrer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyhedskredsløbet
Mads Rangvid og Mimi Sørensen (2023): "Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet", dansklærerforeninges Forlag:
- Greb om nyheder s. 4 - 16
- Krig i nyhedskredsløbet s. 17 - 27 + 36 - 37
Fokus på
at kende og anvende begreberne på nyhedstekster:
‛nyhed’, ‛nyhedskredsløb’, ‛nyhedstrekant’ og de fem ‛nyhedskriterier’.
at kunne redegøre for begreberne ‛information’, ‛opinion’. ‛gatekeeping’, ‛gatewatching’, ‛den borgerlige offentlighed’ og ‛fake news’.
at have styr på nyhedsgenrerne inden for ‛information’ og ‛opinion’.
at kunne reflektere over ordsproget ‟i krig er sandheden det første offer”.
at kunne reflektere over fordele og ulemper ved at alle kan ytre sig frit på Internettet.
Besøg af Global Nyt:
https://globalnyt.dk
Aflevering: Debatterende artikel "Sandhed og løgn"
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlet ‟Greb om nyheder” fra afsnittet ‟Hvorfor er nyheder vigtige?” til og med ‟Nyhedskriterier” side 4-9 i dokumentet: Krig, sandhed og løgn (vedhæftet)
Hjælpespørgsmål til din læsning:
Læs fra afsnittet ‟Nyhedsgenrer” og resten af kapitlet ”Greb om nyheder” side 9-16 i dokumentet: Krig, sandhed og løgn (vedhæftet)
Læs brødteksten (spring artiklen over) i kapitlet ‟Krig i nyhedskredsløb” side 17-37 i dokumentet Krig, sandhed og løgn (vedhæftet)
Du har læst og skrevet (indtekst og udtekst), pillet citater ud og er i fuld gang med at besvare din næste danskaflevering. Timen anvender vi som et skriftlighedsmodul, hvor du enten kan skrive videre på din aflevering i fred og ro, eller du kan skri
Det er en fordel for dig i din arbejdsproces at have printet alle materialerne ud, så du kan strege i dem, skrive noter på dem = holde overblik.
Workshop-artikler.pdf
Grupper:
workshop opgaveformulering.pdf
I medbringer jeres skriftlige aflevering, og har et skrivemodul med KK, med mindre I er blandt de otte elever der laver fokusgruppeinterview med Global Nyt og spiser kage.
Samtykke_Globalnyt.pdf
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantikken
Anvendt link til litteraturhistorie:
https://www.da-net.dk/index.html
Universalromantikken:
Periodelæsning: LitteraturDK s. 278 - 280
Organismetanken: Oehlenschläger "Guldhornene" (fokustekst)
Panteisme: Staffeldt: "Indvielsen"
Perspektivtekst (billede): Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (o. 1817)
Nationalromantikken:
Periodelæsning: LitteraturDK s. 280 - 281
Grundtvig: "Langt højere bjerge"
Carsten Hauch: "Fædrelandssang" (1861)
https://kalliope.org/da/text/hauch2002050902
Perspektivtekst: Michael Falch - I et land uden høje bjerge | Vi fejrer Sønderjylland - Live fra Dybbøl | DR1 + kommentarsporet på Youtube.
Poetisk realisme:
St.St. Blicher: "Sildig opvågning"
Biedermeier:
HCA: "Hyrdinden og skorstensfejeren"
Projekt: Skriv en børnebog inkl. gruppeaflevering, mundtlig præsentation for klassen og virkelighedstjek med oplæsning i børnehave for målgruppen (3 - 5 år)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Læs i LitteraturDK s. 278 - 280 (målrettet læsning)
Du og din gruppe skal have besvaret de syv opgaver til "Guldhornene", som I arbejdede med i sidste dansktime. Jeres svar danner udgangspunkt for timens litteraturinterview
Periodelæsning (målrettetlæsning): LitteraturDK s. 280 - 281: "Danmarks og Guds natur".
Du skal have læst eller lyttet til Blichers novelle: "Sildig opvågnen". I skal arbejde med novellen i timen:
Oplæsning af novellen på Spotify:
Vi indleder timen med en fælles opsamling på jeres pararbejde fra sidst:
Par:
Læs et kendt eventyr af HCA til timen i dag:
Medbring også Litteratur.dk i tasken.
Læs og sammenlign de to versioner af HCA's eventyr "Fyrtøjet" (vedhæftet). Den første er originalteksten fra 1835, den anden er en pixiudgave fra 2001. Udvælg konkrete steder hvor du synes, der er betydningsmæssige forskelle (til diskussion):
ØV!! Biblioteket er lukket fordi de laver gulv, så vi bliver bare nødt til at være i B12. Øv altså! Vi får det bedste ud af det 📚Jeg tager småkager med!
Du har orienteret dig i programmet Storyjumper:
Hvis jeres børnebøger er færdige nu, så bruger I modulet her til at finpudse jeres mundtlige oplæg:
I fremlægger bøgerne mundtligt for resten af klassen og Kristina. 10 minutter pr. gruppe. Det skal være skarpt! Udvælg konkrete eksempler fra processen. Ingen genfortælling af eventyret. Det har I ikke tid til.
Vi mødes ved hovedindgangen, når modulet starter, og følges hen til børnehaven, Kernehuset. Husk jeres børnebøger 📖
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel
01-12-2023
Skriv en børnebog
11-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud
Værklæsning:
Hjalmar Söderberg: "Doktor Glas", På dansk ved Karen Fastrup, Turbine, 2023. Trykt første gang i 1905
Det moderne gennembrudskvinder:
Amalie Skrams roman Constance Ring (1885) (uddrag)
Victoria Benedictssons "Ud fra mørket", 1888 (uddrag)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Doktor Glas (romanen udleveret lige før jul) er læst.
Ingen lektier. Husk bare at tage Doktor Glas med i tasken.
Udfyld LitteraOpogNEDtur (udleveret som print d. 1/2):
Medbring den lille bog af Keld Gall Jørgensen, Litterær analyse (udleveret i 1.g) + Doktor Glas
1a: I er klar til at præsentere jeres analyseresultater, faglige argumenter og fortolkninger for resten af klassen
1b: Varighed pr. oplæg: 10 minutter.
2: Inden dansktimen: Download appen "TextingStory" til din mobil
Præsentation: Silas, Lasse, Emil, Frederik og Hans (10 min.) + Kasper og Johannes (10 min.)
Dialoger mellem skæbner (meddigtning):
Læs teksten om Det Moderne Gennembrud (ca. 2,5 side)
Læs om Kvindefrigørelse og Sædelighedsfejden (ca. 3 sider)
Lav en argumentationsanalyse af samtalen mellem pastor Huhn og Constance Ring i uddraget af Amalie Skrams roman Constance Ring (1885)
Repetition af argumentationsanalyse:Talegenrer (argumentationsanalyse)
Læs kapitlet (vedhæftet) om modernitetens kvindelige stemmer s. 29 - 34
Her er nogle hjælpespørgsmål, som du kan bruge til at støtte din læsning:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Globalt dansk
Formål:
At lære at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
Gennem undersøgelse og produktion af dansksprogede tekster skal 2t arbejde med primært dansk litteratur, sprog og medier med henblik på at etablere et møde med kultur- og bevidsthedsformer i Danmark, Europa og den øvrige verden.
Materialer med fokus på krop, køn og ligestilling
Jens Christian Grøndahl: "Synger for ravn og ræv" (essayuddrag kap. 7, 9 og 10), Eksistensen (2023)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, af sjette hovedafsnit: "Provinsbøsser er Gud" (2022)
Berlingske Tidende: "Kvind jer op" (2016):
https://www.berlingske.dk/ledere/kvind-jer-op
Materialer med fokus på veteranfiguren i dansk litteratur, kultur og samfund:
Ann-Katrine Schmidt Nielsen: "Hjemvendt fra krig", Dansklærerforeningens Forlag (2022)
Supplerende litteratur:
Om læsning af ny litteratur (læsemetoder og formål):
Af Stefan Kjerkegaard (2017): Den menneskelige plet - medialisering af litteratursystemet, Dansklærerforeningens Forlag (egen model)
Klassen får besøg af mexicanske udvekslingselever fra Mexico City. Formålet er at tale om ligestillingsproblematikker i DK og MEX (uddrag fra elevsamtalerne skal indgå i egen reflekterende artikel)
Introduktion til den reflekterende artikel
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Læs et uddrag af Jens Christian Grøndahls essay, "Synger for ravn og ræv" (2023):
Læs uddraget af Glenn Bechs manifest, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022):
1: Læs lederen i Berlingske fra torsdag d. 19. maj 2016:
2: Læs eller lyt til klummen i Information 4. april 2024:
3: Læs telegram fra Uganda i Information 4. april 2024:
Forbered så mange spørgsmål som du kan i forhold til ligestilling, som du kan tage udgangspunkt i, når du skal samtale med mexicanerne. Det handler om at du skal blive klogere på forskelle og ligheder mellem DK og MEX: Hvad ved du i forvejen? Hvad tr
Er der andet du gerne vil vide om det mexicanske samfund? Benyt dig af lejligheden til at tale med nogen på din egen alder, som kan svare dig på det, der interesserer dig.
Her er lidt samtaleinspiration, som du kan læse inden modulet:
Lektielæsning: Inspiration til at skrive gode indledninger til reflekterende artikler:
Læs kapitlet "Veteranfiguren" s. 6 - 13 (vedhæftet)
Læs kapitlet ‟Veteranen i sproget” s. 14 - 20, og besvar nedenstående spørgsmål:
Læs en eksemplarisk diskursanalyse. I skal kunne forklare metoden to og to med udgangspunkt i læselektien, når timen begynder:
Læs de to romanuddrag af Dy Plambecks Mikael s. 41 - 44 + Daniel Denciks Nordisk vildt s. 48 - 50:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Veteranfiguren
Afslutning på Globalt dansk / veteranfiguren fra 2g:
Dokumentaranalyse af 2. del af "Fjendeland" på DR1:
https://www.dr.dk/drtv/serie/fjendeland_77010
Repetition af dokumentaranalyse og dokumentartyper fra 1g.
Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Du skal medbringe blyant, kuglepen, overstregningstusch eller lignende, og så skal du medbringe din årsprøve i dansk udprintet i 3 eksemplarer. Der er ikke tid til at du begynder at printe i timen.
Udvælgelse af egne tekster
Medbring jeres nye bog Faglige Forbindelser
Læs HELE opgavesættet til den næste danskaflevering. Læs på følgende måde:
Det gode liv 2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vidnesbyrdlitteratur
Gufstafsson, Kristiansen og Kjedsen (2016): Litteratur med udsyn", Dansklærerforeningens Forlag, bd. 1 "Vidnesbyrd", teoriafsnittet + uddrag af Primor Levi af Hvis dette er et menneske (1947)
Dokumentarfilm:
Joshua Oppenheimer (2012): "The Act of Killing"
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/act-killing
Begreberne 'indefra' og 'udefra'
Evaluering: Hvordan kan begreberne også anvendes på forløb om veteranfiguren?
Repetition af:
Sproglig analyse
Diskursanalyse
Goffmans faceteori
Filmiske virkemidler
Kommunikationsanalyse herunder verbal og nonverbal kommunikation, afsender - modtagerforhold
Genreanalyse (filmgenrer)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
OBS! Lang læselektie 🧐
Læs dokumentet fra introduktionen af Primo Levi til og med s. 174 l.19.
Tag både jeres nye bog Faglige forbindelser og den lille fra 1.g. Litteræranalyse af Keld Gall Jørgensen med til dansktimen.
Undersøg citatet herunder af François de Voltaire, som instruktøren har valgt skal indlede hele den dokumentar, som vi nu skal se sammen.
Hvad tror du Joshua Oppenheimer vil fortælle med disse ord og deres placering i filmens start? Hvem var Voltaire? Find ud af det.
Ingen lektier, men hvis du var fraværende i sidste dansktimen, så find The Act of Killing på filmcentralen.dk, log ind med UniLogin og se de første 22 minutter. Så er du også med.
1: Log på med dit UniLogin og se de sidste fem minutter af dokumentarfilmen:
2: Klik dig dernæst igennem scenerne, mens du overvejer følgende inden dansktimen:
3: Medbring Faglige forbindelser til timen
I arbejder videre med jeres analyser og præsentationer på The Act of Killing. I får modulet her til arbejdet.
Tag Faglige Forbindelser med så I har den som opslagsværk til jeres analysearbejde.
Vi samler puslespillet. Se præsentationsrækkefølge og planer herunder:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Erasmus Montanus (oplysningstiden)
Værklæsning: Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus", 1723
Dramaets grundbegreber
Holbergs komedier
Repetition af sproghandlinger, samtaleteori og argumentationsteori
Litteraturhistorie: Oplysningstiden
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Læs din sidste aflevering i dansk igennem sammen med kommentarerne fra KK. Skriv selv noter i din portefølge i Klassenotesbogen, hvis du ikke har gjort det endnu.
Oplæg v. Ellen og Hannah (jeres forberedelse)
Du har læst Erasmus Montanus færdigt.
Medbring Erasmus Montanus og Faglige forbindelser i dansk (den nye grundbog)
Ingen lektier. Bare tag jeres bøger med (Erasmus Montanus og Faglige forbindelser)
Det fortsætter - ingen lektier 😏 Bare husk Erasmus Montanus og Faglige forbindelser
Ingen lektier. Tag bogen med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Fællesarrangement i dansk
Forfatterbesøg: Malte Tellerup
(uddrag af romanen "Mesterne" + to moduler om grænser og køn (seksualundervisning stx)
Indhold
Kernestof:
Instruks findes i lectiobesked, genafleveringsmappen og i mine kommentarer til din sidste danskaflevering.
Læs uddraget af Malte Tellerups nyeste roman, Mestrene:
Alle skal kunne fortælle Kristina, hvad I hørte, oplevede og lærte under danskarrangementet.
Medbring “LitteraturDK” i tasken. Det er vigtigt. Så får I mulighed for at påbegynde læsning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litteraturhistorie (repetition)
Litteraturhistorieopsamling fra 2g:
Fokus: Romantikken, Romantisme og Det moderne Gennembrud.
Materialer:
LitteraturDK s. 278 - 284, L&R Uddannelse (2009)
Lone Brinkmann Jakobsen ( 2016): #kierkegaard, Gyldendal.
Et Dukkehjem instrueret af Tobias Grundorff Boesen (2013)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/
Tea Lindeburgs Du som er i himlen fra 2021, som er baseret på Maria Bregendahls roman En dødsnat.
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005985/du-som-er-i-himlen
Supplerende:
HAVET:
https://louisiana.dk/udstilling/havet/
Natursyn: tre slags
Indhold
Kernestof:
Læs dokumentet fra begyndelsen s. 17 til s. 63 ("Resumé af En landsbydegns dagbog"). Det svarer til de første 14 sider i pdf-en.
Lektie: Søg oplysninger om Henrik Ibsen og "Et Dukkehjem"
Har du spørgsmål til den næste aflevering i dansk? Hvilke?
1: Se en trailer:
2: Skriv 2-3 centrale temaer, virkemidler eller personforhold ned, som du mener nok kommer til at spille en central rolle i filmen. Skriv dem på post-its! Eller små papir lapper og tag dem med til timen.
Her kommer eksamensspørgsmålet som er jeres lektieforberedelse:
Screenshots vedhæftet:
Vi kigger fremad: Hvilke fag overvejer du at anvende i SRP? I timen skal du fortælle hvorfor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realismer og modernismer
Materiale:
Steffen Auring og Erik Svendsen (2010): "Realismer - Modernismer", s. 7 - 32
Kanonforfatterne:
https://www.kanon14.dk
Litteratur:
Herman Bang: Irene Holm
Henrik Pontoppidan: af Lykke-Per (1. kapitel)
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station
Tom Kristensen: Landet Atlantis
Otto Gelsted: Reklameskibet
Gustav Munch Petersen: Til mine forældre
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl)
Karen Blixen: Dykkeren
Peter Seeberg: af "Eftersøgningen": "Hullet" og "Patienten"
Fokus: Forskellige læsemetoder (metode SRP)
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Læs Herman Bangs novelle "Irene Holm"
Lær af forfatteren: Herman Bang:
Læs resten af første kapitel af Lykke-Per. Hvis ikke du kan nå det på 30 minutter, så læs i 30 minutter, og det er fint.
Tag den lille bog Litterær analyse - prosa og lyrik med i tasken. Du skal bruge den.
Læs et ikonisk digt af en af danmarkshistoriens største forfattere:
Tag Faglige forbindelser med i tasken
Opskrift til den lange læselektie:
Tag Faglige Forbindelser med i tasken.
1: Læs digtet "Landet Atlantis" af Tom Kristensen
2: Vælg nu frit to af opgaverne fra lektiemenuen herunder, som du løser og tager med som dine bidrag til den fælles analyse og fortolkning i timen:
3: Medbring Faglige forbindelser
Læs kort om seks forskellige læsemetoder i dansk:
Præsentér jeres arbejde med teksten og jeres refleksioner over metoder i en power point for resten af klassen
Læs novellen "Lønningsdag (en idyl)" af Martin Andersen Nexø (1900), og tag noter til nedenstående spørgsmål, mens du læser:
Overvej hver især på baggrund af mine kommentarer til din aflevering, om du ønsker genaflevering af et enkelt delelement i din stil.
Læs Karen Blixens novelle, "Dykkeren", fra Skæbne-Anekdoter (1958)
Jeres opgave i timen:
Her er din gruppe:
Svar på hvad Kristina mener med "analysemodel"?
Opsamling i timen ser sådan ud:
Tag din bog, Eftersøgningen af Peter Seeberg med i tasken
Du har læst den novelle af Seeberg der hedder "Hullet".
OBS: Jeg har lavet den sygeste tidsplan! Kan vi begynde modulet kl. 9:50? Por favor 🙏🏻
Læs "Patienten" af Seeberg s. 35 - 40. Husk at tage de samme materialer med til timen i dag som i går.
Opsamling på jeres arbejde med "Patienten" - vi kommer nok også til at runde "Hullet" en gang i mellem. Hvis ikke I blev færdige med alle fem opgaver til "Patienten", så er det jeres lektie.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Den der råber lyver
Formål: At gøre eleverne til moderne, bevidste medieforbrugere
Materiale:
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver":
https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271
(Værklæsning)
Lars Kabel i Danske mediers dækning af Rusland – om medieskabte
billeder og deres konsekvenser, 2016 p. 31 og 36 - 37 og p. 64 - 66.
P1-podcasten ”Moskva-kontoret”med Mathilde Kimer:
Specifikt afsnittet "Propaganda i børnehøjde":
https://www.dr.dk/lyd/p1/moskva-kontoret/moskva-kontoret-2022/moskva-kontoret-propaganda-i-boernehoejde-11802215466
(38 min.)
Aktantmodellen
Udfordringerne ved nyhedskriterierne:
Lea Korsgaard:
https://www.facebook.com/HimmelevGymnasium/videos/372260203831463/
Ulrik Haagerup / Rasmus Hylleberg:
Kort Sagt: "Konstruktive nyheder - et opgør med de gængse nyhedskriterier" - af Rasmus Hylleberg
Artikler fra:
Verdens bedste nyheder:
https://verdensbedstenyheder.dk
Globalnyt:
https://globalnyt.dk
Den vigtigste historie:
Dilemmaspil:
https://www.dilemmademokratiet.dk/undervisningsspil/?fbclid=IwAR0epeD2BfiPwR2W72CWUGuN5zeNWoLG-as2KbBbF-EHV2LdwCn3wRoq7pQ
Fortællende journalistik:
https://politiken.dk/internationalt/art8286096/Kartellerne-smugler-stoffer-og-kinesere-ind-i-USA-i-tunneller-dybt-under-jorden
Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier - men fuld aktivitet i dansktimen til gengæld. God weekend.
Den der råber lyver.pdf
Den, der råber, lyver. Mediebrugerens manual til løgnens tidsalder
Værket Den der råber lyver af Lea Korsgaard er læst eller lyttet helt færdigt.
Husk hinanden på nyhedskriterierne, og på hvad du lærte i sidste danskmodul før SRP-skrivningen. Se de to små videofilm igennem hjemmefra:
Hvad kendetegner fortællende journalistik? Læs de to vedhæftede dokumenter:
Vi har fokus på kapitel 2 i "Den der råber lyver".
Sæt jer sammen i tre- firemandsgrupper, og tal sammen om de citater, jeg har vedhæftet til jer herunder. Tag jer ordentlig tid til samtale, og giv hinanden en rolle i gruppen:
Citater fra Lea Korsgaards Den der råber lyver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Repetition
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til modulet, men vær klar til at give den gas med repetition i modulet. Vi ses.
Ingen lektier. I arbejder i modulet.
Der er jer der bestemmer hvad vi skal, Kristina følger bare med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Ikke specificeret
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#14
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139816517", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139816517", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139816517" }