Holdet 2022 DA-t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristina Knappe
Hold 2022 DA-t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jacob Ejersbo
Titel 2 Samtaleanalyse
Titel 3 Taler og faglig formidling
Titel 4 Dokumentargenren
Titel 5 Grønland: DHO
Titel 6 Noget om helte
Titel 7 Nyhedskredsløbet
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Globalt dansk
Titel 11 Veteranfiguren
Titel 12 Vidnesbyrdlitteratur
Titel 13 Erasmus Montanus (oplysningstiden)
Titel 14 Fællesarrangement i dansk
Titel 15 Litteraturhistorie (repetition)
Titel 16 Realismer og modernismer
Titel 17 Den der råber lyver
Titel 18 Repetition
Titel 19 Ikke specificeret
Titel 20 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jacob Ejersbo

Materialer og læste tekster:
Jacob Ejersbo: "Revolution" (200
Læste noveller fra samlingen:
"Punk afrique"
"Baby Naseen"
"Uhuru Peak"

Keld Gall Jørgensen: "Litterær analyse",   (
Fokus: sted og miljø, personkarakteristik, synsvinkel, stil og sprog

Supplerende:
Turist i Afrika: https://www.tanzaniatours.dk
Portræt af Ejerbo fra "Ud&Se"

Figurer:
Ciceros pentaggram (kommunikationsmodel)
Metodetrekanten fra "vejledning i dansk"

Arbejdsformer og fokus:
Introduktion til danskfaglig undersøgelse af tekster: Hvad, hvordan, hvorfor? Hvor kan jeg se det?
Elevsamarbejde og peer feedback
Skriv fagligt og med autoritet: Lær at anvende citater i din faglige argumentation.
Fokus på analyserende skrivehandling

Omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskfaglig analyse og fortolkning 29-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Samtaleanalyse

Formål med forløbet:
Styrke 1t's sprogsociologiske bevidsthed både teoretisk og praktisk.
Gennem læsning af teori om og praktisk anvendelse af samtaleanalytiske værktøjer får 1t en analytisk indgang til hvad sprog er - når det anvendes som middel til samtale. 1t er en samfundsvidenskabelig klasse, og vil derfor også kunne få gavn af forløbet i samfundsfag.

Læste og anvendte materialer:
Jann Scheuer (2007): "Sprogsociologisk samtaleanalyse", dansklærerforeningens Forlag. Fra serien "Kort og godt om"
Eleverne producerede selv og i grupper den empiri, som de efterfølgende behandlede analytisk. Hver gruppe lavede deres egen empiri gennem fri samtale baseret på lærerspørgsmål. Lærerne var ikke tilstede i lokalet under optagelserne.

Fokus på ordforråd, mundtlig formidling og udtryksfærdighed
På opdagelse i diskurserne: Hvor kommer vores sprog fra?  (introduktion til begrebet og dets betydning)
Ingen decideret diskursanalyse (endnu)

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portræt 15-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Taler og faglig formidling

Anvendte og læste materialer
Jimmy Zander Hagen (2006): Mundtlighed i dansk, "Talegenrer", Systime, s. 10 - 19
Mette Frederiksens nytårstale 2023
"Den videnskabelig basismodel" baseret på Esben Nedenskov Petersens og Caroline Schaffalitzky de Muckadells materiale om den videnskabelige basismodel
Birgit Abild Andersen m.fl.: "At lære" (om mundtlighed), Samfundslitteratur
Tre gode råd om at tale med mennesker: https://www.youtube.com/watch?v=ZovAHefK2u4  
Kunsten at røre sit publikum: https://www.youtube.com/watch?v=Jtvo2TIjKpk
Toulmins argumentationsmodel
Appelformer
Ciceros pentagram

Fælles forløb med fysik (SRP3)
Beskrivelse og produktkrav:
Gruppeopgave: Et fysikfagligt, mundtligt oplæg på 12 minutter + 7 minutter respons

Fokus i SRP3-forløbet er at træne det faglige oplæg - dvs. god mundtlig formidling med et fagligt indhold.
Oplægget skal ledsages af en visuelpræsentation (fx PowerPoint eller en side i klassenotesbogen).
Oplægget bliver vurderet på, om det besvarer den stillede opgaveformulering, og på i hvilken grad det lever op til principperne for det gode mundtlige oplæg.
Oplægget fremføres for lærerne og en responsgruppe.

Det fysikfaglige som I skal arbejde med er: "Bæredygtig energi"
Jeres præsentation skal konkret indeholde følgende:
○ En undersøgelse af en energikilde
○ En argumentation for om denne energikilde er bæredygtig eller ej?

Man skal kunne:
• Fysikfagligt:
○ Redegøre for hvordan den pågældende energikilde fungerer
○ Vurdere kildens rolle i forhold til grøn omstilling

• Danskfagligt
○ Tage hensyn til at det er en mundtlig kommunikationssituation
○ Tage hensyn til, at der er nogen, der skal lære noget

Hvad gør I i oplægget for at fremme de faglige pointer?

Omfang: 50 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Flugt 07-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentargenren

Anvendte og læste materialer:
Mads Rangvid og Mimi Sørensen (2018): "Perspektiver i dansk", kap. 10 (I krig med virkeligheden), Dansklærerforeningens Forlag
Gustav Munch-Petersen, "Til mine forældre" (1932)
Max Kestner, "Sandheden er min", EKKO 28, juni-juli 2005
Martin Houlind, "Så er der tegnefilm!" (uddrag), 19. NOV. 2010 | 08:00: https://www.ekkofilm.dk/artikler/sa-er-der-tegnefilm/

Dokumentarfilm:
Laurits Munch-Petersen (2015): "Skyggen af en helt": https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skyggen-af-en-helt-0
Jonas Bohr Rasmussen (2022): "Flugt" (Filmcentralen)

Supplerende
Oplæg for dansk- og mediefagsklasser på Svendborg Gymnasium ved Jonas Pohr Rasmussen om tilblivelsen af "Flugt"

Fokus:
Genregenkendelse og genreblanding, dokumentartyper, anvende begreberne 'fiktionalitet' og 'autenticitet', analyse og fortolkning med brug af filmcitater (skærmklip), næranalyse, filmtekniske virkemidler, tekstrevision af egne og andres tekster (peer feedback), den gode indledning, analyserende og fortolkende skrivehandling.

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Flugt 07-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grønland: DHO

Samarbejde med historie.
Anvendte materialer og tekster i dansk:

Anne Mette Finderup m.fl. (2020): "Danske kolonihistorie", Grønland s. 127 - 216, Dansklærerforeningens Forlag
Knud Rasmussen, "Nordpolen og polareskimoerne", 1909 - 1910 (tale holdt som offentligt foredrag 11. dec. 1909
Otto Rosing, af "Taseralik", 1955, dansk udgave 2005 (uddrag af kap. 1 og 3)
Aqqaluk Lynge, "Ode til danaiderne", 1970
Aqqaluk Lynge, "Se vort land", 1970
Niviaq Korneliussen, af "Blomsterdalen", Gyldendal (2020)

Den videnskabelige basismodel og Metodetrekanten i dansk

Supplerende i forbindelse med skriveøvelse (redegørende og diskuterede):
https://www.berlingske.dk/internationalt/groenland-er-ikke-til-salg-men-har-laenge-vaeret-paa-jagt-efter
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE11558848/mette-frederiksen-slaar-fast-groenland-er-ikke-til-salg/

Fokus på ordforråd, skriftlig og mundtlig udtryksfærdighed
Fokus på formidling af fagligt stof
Fokus på følgende skrivehandlinger i DHO:
      - redegørende
      - analyserende
      - diskuterende
      - vurderende

Omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ting og ordforråd 13-03-2023
Redegørelse og diskussion 21-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Noget om helte

Forløbet har fokus på helteopfattelsen i et litteratur- og bevidsthedshistorisk perspektiv. Vi trækker nogle store linjer mellem menneskets forestillinger om slægt, samfund og individ. Herunder reflekteres der over vores kønsopfattelser og helteforestillinger. Historiske, traditionelle og moderne. Fokus ligger på mænd og manderoller.

Litteratur
Rasmus Hyllested og Mimi Olsen (2018): "Døden fra sagatid til senmodernitet", Dansklærerforeningens Forlag,
Saga og vikingetiden p. 29 - 31
Anonym: "Gisle Surssøns saga" (uddrag) p. 208 - 214

Ole Schultz Larsen (2022): "Håndbog til dansk litteraturhistorie", Systime, "Slægtens magt" p. 50 - 57
Anonym: Folkevisen "Germand Gladensvend"

Tobias Rahim (2022): "Drømmene maler virkeligheden" (Værklæsning)
"Når mænd græder" (sangtekst + musikvideo): https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
Forsideanalyse af Tobias Rahims digtsamling og Jeanette Ottesens, "Fri", Gyldendal
Klip fra udvalgte anmeldelser i dagspressen af Tobias Rahim og Jeanette Ottesen
Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et god tegn", debatindlæg, Berlingske, 2019

Supplerende:
Læsestrategier (målrettet læsning vs. undersøgende læsning)
Ordforrådstræning: https://ordnet.dk/ods
Mini-kommakursus

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyhedskredsløbet

Mads Rangvid og Mimi Sørensen (2023): "Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet", dansklærerforeninges Forlag:
- Greb om nyheder s. 4 - 16
- Krig i nyhedskredsløbet s. 17 - 27 + 36 - 37

Fokus på
at kende og anvende begreberne på nyhedstekster:
‛nyhed’, ‛nyhedskredsløb’, ‛nyhedstrekant’ og de fem ‛nyhedskriterier’.

at kunne redegøre for begreberne ‛information’, ‛opinion’. ‛gatekeeping’, ‛gatewatching’, ‛den borgerlige offentlighed’ og ‛fake news’.

at have styr på nyhedsgenrerne inden for ‛information’ og ‛opinion’.
at kunne reflektere over ordsproget ‟i krig er sandheden det første offer”.
at kunne reflektere over fordele og ulemper  ved at alle kan ytre sig frit på Internettet.


Besøg af Global Nyt: https://globalnyt.dk

Aflevering: Debatterende artikel "Sandhed og løgn"

Omfang: 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken

Anvendt link til litteraturhistorie: https://www.da-net.dk/index.html

Universalromantikken:
Periodelæsning: LitteraturDK  s. 278 - 280
Organismetanken: Oehlenschläger "Guldhornene" (fokustekst)
Panteisme: Staffeldt: "Indvielsen"
Perspektivtekst (billede): Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet (o. 1817)

Nationalromantikken:
Periodelæsning: LitteraturDK  s. 280 - 281
Grundtvig: "Langt højere bjerge"
Carsten Hauch: "Fædrelandssang" (1861) https://kalliope.org/da/text/hauch2002050902
Perspektivtekst: Michael Falch - I et land uden høje bjerge | Vi fejrer Sønderjylland - Live fra Dybbøl | DR1 + kommentarsporet på Youtube.

Poetisk realisme:
St.St. Blicher: "Sildig opvågning"

Biedermeier:
HCA: "Hyrdinden og skorstensfejeren"

Projekt: Skriv en børnebog inkl. gruppeaflevering, mundtlig præsentation for klassen og virkelighedstjek med oplæsning i børnehave for målgruppen (3 - 5 år)

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 01-12-2023
Skriv en børnebog 11-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud

Værklæsning:
Hjalmar Söderberg: "Doktor Glas", På dansk ved Karen Fastrup, Turbine, 2023. Trykt første gang i 1905

Det moderne gennembrudskvinder:
Amalie Skrams roman Constance Ring (1885) (uddrag)
Victoria Benedictssons "Ud fra mørket", 1888 (uddrag)

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Globalt dansk

Formål:
At lære at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
Gennem undersøgelse og produktion af dansksprogede tekster skal 2t arbejde med primært dansk litteratur, sprog og medier med henblik på at etablere et møde med kultur- og bevidsthedsformer i Danmark, Europa og den øvrige verden.

Materialer med fokus på krop, køn og ligestilling
Jens Christian Grøndahl: "Synger for ravn og ræv" (essayuddrag kap. 7, 9 og 10), Eksistensen (2023)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, af sjette hovedafsnit: "Provinsbøsser er Gud" (2022)

Berlingske Tidende: "Kvind jer op" (2016): https://www.berlingske.dk/ledere/kvind-jer-op

Materialer med fokus på veteranfiguren i dansk litteratur, kultur og samfund:
Ann-Katrine Schmidt Nielsen: "Hjemvendt fra krig", Dansklærerforeningens Forlag (2022)


Supplerende litteratur:
Om læsning af ny litteratur (læsemetoder og formål):
Af Stefan Kjerkegaard (2017): Den menneskelige plet - medialisering af litteratursystemet, Dansklærerforeningens Forlag (egen model)

Klassen får besøg af mexicanske udvekslingselever fra Mexico City. Formålet er at tale om ligestillingsproblematikker i DK og MEX (uddrag fra elevsamtalerne skal indgå i egen reflekterende artikel)

Introduktion til den reflekterende artikel

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Veteranfiguren

Afslutning på Globalt dansk / veteranfiguren fra 2g:

Dokumentaranalyse af 2. del af "Fjendeland" på DR1:
https://www.dr.dk/drtv/serie/fjendeland_77010

Repetition af dokumentaranalyse og dokumentartyper fra 1g.

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Vidnesbyrdlitteratur

Gufstafsson, Kristiansen og Kjedsen (2016): Litteratur med udsyn", Dansklærerforeningens Forlag, bd. 1 "Vidnesbyrd", teoriafsnittet + uddrag af Primor Levi af Hvis dette er et menneske (1947)

Dokumentarfilm:
Joshua Oppenheimer (2012): "The Act of Killing"
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/act-killing

Begreberne 'indefra' og 'udefra'
Evaluering: Hvordan kan begreberne også anvendes på forløb om veteranfiguren?

Repetition af:
Sproglig analyse
Diskursanalyse
Goffmans faceteori
Filmiske virkemidler
Kommunikationsanalyse herunder verbal og nonverbal kommunikation, afsender - modtagerforhold
Genreanalyse (filmgenrer)

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fællesarrangement i dansk

Forfatterbesøg: Malte Tellerup
(uddrag af romanen "Mesterne" + to moduler om grænser og køn (seksualundervisning stx)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Realismer og modernismer

Materiale:
Steffen Auring og Erik Svendsen (2010): "Realismer - Modernismer", s. 7 - 32
Kanonforfatterne: https://www.kanon14.dk

Litteratur:
Herman Bang: Irene Holm
Henrik Pontoppidan: af Lykke-Per (1. kapitel)
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station
Tom Kristensen: Landet Atlantis
Otto Gelsted: Reklameskibet
Gustav Munch Petersen: Til mine forældre
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl)
Karen Blixen: Dykkeren
Peter Seeberg: af "Eftersøgningen": "Hullet" og "Patienten"

Fokus: Forskellige læsemetoder (metode SRP)

Omfang: 100 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Den der råber lyver

Formål: At gøre eleverne til moderne, bevidste medieforbrugere

Materiale:
Lea Korsgaard: "Den der råber lyver": https://www.zetland.dk/historie/s8qDJrRx-a8DEYXaM-83271
(Værklæsning)

Lars Kabel i Danske mediers dækning af Rusland – om medieskabte
billeder og deres konsekvenser, 2016 p. 31 og 36 - 37 og p. 64 - 66.

P1-podcasten ”Moskva-kontoret”med Mathilde Kimer:
Specifikt afsnittet "Propaganda i børnehøjde":
https://www.dr.dk/lyd/p1/moskva-kontoret/moskva-kontoret-2022/moskva-kontoret-propaganda-i-boernehoejde-11802215466 (38 min.)

Aktantmodellen

Udfordringerne ved nyhedskriterierne:
Lea Korsgaard:
https://www.facebook.com/HimmelevGymnasium/videos/372260203831463/

Ulrik Haagerup / Rasmus Hylleberg:
Kort Sagt: "Konstruktive nyheder - et opgør med de gængse nyhedskriterier" - af Rasmus Hylleberg

Artikler fra:
Verdens bedste nyheder: https://verdensbedstenyheder.dk
Globalnyt: https://globalnyt.dk

Den vigtigste historie:
Dilemmaspil: https://www.dilemmademokratiet.dk/undervisningsspil/?fbclid=IwAR0epeD2BfiPwR2W72CWUGuN5zeNWoLG-as2KbBbF-EHV2LdwCn3wRoq7pQ

Fortællende journalistik: https://politiken.dk/internationalt/art8286096/Kartellerne-smugler-stoffer-og-kinesere-ind-i-USA-i-tunneller-dybt-under-jorden

Omfang: 100 sider






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Ikke specificeret


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer