Holdet 2022 DA-u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kristine Rasmussen
Hold 2022 DA-u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykoanalytisk metode med fokus på uhygge og gys
Titel 2 Retorik, kommunikation, argumentation og formidlin
Titel 3 Analytisk lynkursus
Titel 4 Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021)
Titel 5 DHO-forløb om 1800-tallet
Titel 6 Filmanalyse og psykoanalytisk metode (medieværk)
Titel 7 Værklæsning: roman
Titel 8 Nyhedsformidling og journalistik
Titel 9 Dokumentarfilm
Titel 10 Teaterforestillling: Re-Evolution
Titel 11 Filminstruktør Jonas Risvig
Titel 12 Billed- , reklame- og kampagneanalyse
Titel 13 Fra barn til voksen i myter, eventyr og fortælling
Titel 14 Rap og rocklyrik i nyeste tid
Titel 15 Litteraturhistorien i 1700- og 1800-tallet
Titel 16 Iscenesættelse og selviscenesættelse i sprog, medi
Titel 17 Litteraturhistorie fra 1900-tallet til nutiden
Titel 18 Retorik og kommunikation – supplement til 1.g
Titel 19 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykoanalytisk metode med fokus på uhygge og gys

Psykoanalytisk metode med fokus på uhygge og gys og udblik til verdenslitteraturen)

Fokus på at bruge den psykoanalytiske metode/Freuds teorier i forbindelse med personkarakteristik. Vi har bl.a arbejdet med personlighedsmodellen (”ægget”), drifterne, udviklingsfaserne – herunder ødipuskomplekset og forsvarsmekanismer og fortrængning.  

Krogh og Schmidt: Gys, splat og Freud – følgende afsnit/tekster:
Teori s. 19-37

Skønlitteratur:

Eventyret Rødhætte
Af Bram Stoker: Dracula
W. Faulkner: En rose til Emily
Af Stephen King: Carrie (kort uddrag: menstruationsscenen) + lille filmklip fra filmatiseringen  Carrie (2013): katastrofescenen  + musicaldramatisering af Carrie ved Svendborg Gymnasiums elever (2022)
Af Ellis: American Psycho

Skrivning af egen Freud-gyserhistorie
Fællesarrangement – lektor Mathias Clasen fra Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet holder en forelæsning om de psykologiske effekter og nydelsen ved gys (5.DEC)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik, kommunikation, argumentation og formidlin

Retorik, kommunikation, argumentation og formidling
Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige øvelser, tekster og baggrundsstof med henblik på at styrke deres bevidsthed om og evne til retorik – herunder kommunikationsmodel, Toulmins udvidede argumentationsmodel, appelformer, sproghandlinger samt betydningen af nonverbal kommunikation
Læst teksten ”Fair Play” ” – Regeringens kampagne mod sort arbejde (fra ”Det sproglige i dansk”) og har fundet tekstens belæg imod sort arbejde/socialt bedrageri
Individuel øvelse i selv at konstruere et argument ud fra Toulmins udvidede model og præsentation på klassen
Øvelser med appelformer
Analyse af taleklip på video med udgangspunkt i kommunikationsmodel:
Belindas tale i filmen Royal Blues
Christians tale i Festen
Kirstens eksamen i Kærlighedens smerte
Blachmans tale til nationen i X-factor
Stil: Læserbrev med argumentation (optakt til debatterende artikel)
Tværfagligt SRP-projekt om formidling med samfundsfag med fokus på analyse af politisk kommunikation og argumentation

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Analytisk lynkursus

Analytisk lynkursus  
Fokus på træning af litterær og sproglig analyse samt fagbegreber og lidt om metoder
Fokus på fortælleteknik, komposition, tid og personkarakteristik:

Baggrundsstof om fortælleteknik m.m.

Sv. Aage Madsen: ”Den retskafne”  + skriveøvelse
Fokus på billedsprog og semantiske skemaer
Baggrundsstof: Faglige Forbindelser - grundbog s. 28-34
Michael Strunge: Plastiksolen
Konstrueret kommentar til valgdebat + skriveøvelser
Opsamling på forløbet: Flugten fra kannibalerne - OneNote escaperoom med forskellige øvelser med relation til forløbet
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021)

Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021)  + fællesarrangement med instruktør Jonas Poher Rasmussen

Fokus: Hvad er en dokumentarfilm? (kort introduktion). Muligheder og begrænsninger ved at bruge animation i dokumentarfilm.

NB: Der følges op på dokumentarfilmsforløbet i 2.g

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO-forløb om 1800-tallet

DHO-forløb om 1800-tallet

Fokus på samspillet mellem fag (historie-dansk) og litteraturen som reaktion på samfundssituationen. Desuden fokus på særlige sproglige og indholdsmæssige kendetegn ved hhv. nationalromantik og det moderne gennembrud.

Baggrundsinformation om perioden med fokus på nationalromantik og det moderne gennembrud (i forbindelse med sidstnævnte særligt fokus kvinders vilkår og fattigdom)

Tekstarbejde: Langt højere bjerge
Film: Michael Noer: Før Frosten (2018)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filmanalyse og psykoanalytisk metode (medieværk)

Filmanalyse (medieværk)

Fokus på filmanalyse – herunder komposition og filmiske virkemidler. Desuden fokus på personkarakteristik særligt med udgangspunkt i Freuds teorier/psykoanalytisk metode

Filmen ”The Machinist” (2004)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning: roman

Værklæsning: roman + film/remediering:  

Fredrik Backman: En mand der hedder Ove (2012) + den amerikanske filmatisering ”A man called Otto”

Fokus på træning af litterær analyse, fagbegreber, projektarbejde og formidling


Arbejdsform: Projektarbejde. Eleverne fordyber sig i forskellige emner i romananalysen og underviser hinanden
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyhedsformidling og journalistik

Nyhedsformidling og journalistik

Fokus på  fakta- og fiktionskoder i tekster og tv-mediet – herunder forskellen på klassiske nyhedsartikler og fortællende journalistik samt fake news

Skrivning af egen nyhedsartikel i grupper

Baggrundsstof s. 50-58  om nyheder i ”Journalistik i dansk” +  nyhedstrekanten
s.141-43 i ”Journalistik i dansk” (om Featuren/fortællende journalistik)

Baggrundsstof: s. 8-25 øverst i Den iscenesatte virkelighed om fakta- og fiktionskoder i TV + s. 59-63 om dokumentar og reality i samme


Primærtekst/artikler:
Artikel om knallertbøller fra gratisavisen Urban (jan. 2009)
Af Sabroes feature ”Patrioterne fra Amerikas mørke hjerte”
Johs V. Jensen: ”Verdensudstillingens ofre” (1900)
Den største handel i Løvens hules’s historie: (Fake/svindel) https://web.archive.org/web/20180807110159/http:/top-topic.co/Den-danske-regering-er-rystet-over-opdagelsen-af-dette-NYE-undergrundsbanksystem/


Fakta- og fiktionskoder i TV-nyheder (fokus på vinkling og fiktionskoder):
2 nyhedsindslag fra hhv DR1 og TV2 d. 16/1 2009 kl. 18.30 og 19.00 (om fugle i lufthavne på baggrund af nødlandingen i New York)
Skrotmanden mod staten (DR 16/1 kl. 21.00)  
TV-Avisen: ”Udbrud af TB i Thisted” 3/10 2002 kl. 21.00 (1.50 min)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentarfilm

Dokumentarfilm

Fokus på fakta- og fiktionskoder, forskellige typer af dokumentarfilm, filmiske virkemidler samt fortælleteknik og komposition

Korte klip på 3-6 min fra nedenstående dokumentarfilm med særligt henblik på at identificere dokumentartyper og genretræk:

Jeg er levende (1999)
Family (2001)
Præsidenten (2011)
Til døden os skiller (2016)

Uddrag af reality-serien Hjerteblod (2011)

Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021) + fællesarrangement med instruktør Jonas Poher Rasmussen
(Arrangement afviklet i 1.g, men figurerer også her af hensyn til overblik)


Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Teaterforestillling: Re-Evolution

Teaterforestillling: Re-Evolution på BaggårdTeateret, Svendborg

Forestillingen er fortalt med udgangspunkt i skuespiller og hovedperson Emil Nygårds virkelige liv, som barn af døve forældre.
Forestillingen kobles løst på dokumentarfilmforløbet og betragtes også ud fra fakta- og fiktionskoder og spændingsfeltet mellem fiktion og virkelighed.


Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Filminstruktør Jonas Risvig

Mini-forløb om filminstruktør Jonas Risvig og fællesarrangement med instruktøren
Elevoplæg og elevvalgte filmklip fx fra serierne Salsa, Centrum og Grænser
Fokus på ungdom og tv-serier/webserier - herunder indhold og stil

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Billed- , reklame- og kampagneanalyse

Billed- , reklame- og kampagneanalyse

Fokus på kommunikationsmodel, film- og billetekniske virkemidler samt reklamekneb og appelformer

Teori:
Udleveret materiale om billedanalyse, reklametyper, reklametekst, reklamekneb, reklameanalyse samt reklamefilmsanalyse bl.a.
Kjørup: medier og mennesker s. 120-131 + 106-112

Billeder:
William Holman Hunt: Den vågnende samvittighed 1853
Grant Woods ”American Gotik” 1930
La Thérapeute - René Magritte  (1937)
Munch: pubertet, 1893
Billede af såret Superman ved twin towers (ukendt, fra nettet)
Dina Goldstein: Fallen Princesses: ”Snowy” (2008)
“Lad mig være” malet af psykisk syg kvinde, ukendt

Reklamer:
Trykte reklamer på klassen: Kate Moss i Calvin Klein jeans, Rexona, busteholder, British airways, Cult energidrik, Bosch opvaskemaskine + selvfundne reklamer

Reklamefilm: pampers bleer (1990´erne)  

Kampagnefilm:

ZULU Comedy Galla 2017 - CO3 feat. Josefine Frida Pettersen - POLEN SMELTER - YouTube  (2017)

Projektarbejde: Produktion af egen reklame- eller kampagnefilm + fremvisning for klassen Aflevering af opgave ( refleksioner over formidlings- og mediemæssige valg i forhold til en specifik målgruppe)

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fra barn til voksen i myter, eventyr og fortælling

Fra barn til voksen i myter, eventyr og fortællinger

Et forløb med særligt fokus på syndefalds- og Rødhættemotivet og referencer hertil i nyere tekster. I forbindelse med tekstanalyserne diskuteres, hvordan syndefalds- og Rødhættemotivet ofte spiller sammen med og siger noget om overgangen fra barn til voksen i fiktion.

Ældre mundtlige fortællinger
Syndefaldsmyten
Eventyret Rødhætte
Folkeviser:  Jomfruen og dværgekongen + Jomfruen i fugleham

Nyere tekster med intertekstuelle referencer til ovenstående
Film: Pans Labyrint (eventyrgenren og syndefaldet i fokus)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (fokus på, hvordan teksten spiller både på syndefald og Rødhætte)
Karen Blixen: Ringen (fokus på, hvordan teksten spiller både på syndefald og Rødhætte)

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Rap og rocklyrik i nyeste tid

Rap og rocklyrik i nyeste tid

Vi har primært fokus på sproglig analyse herunder sproglige koder som rim, metaforik og ordspil. Forløbet har også perspektiver til medier primært via inddragelse af paratekst som musik og musikvideoer, men også til litteraturanalyse (tema/budskab)

Vi har læst kortfattet baggrundsstof om paratekster – herunder hvorvidt musik/video fungerer parafraserende, fortolkende eller kontrasterende


Nephew: First Blood harddisk (2006)

Peter Sommer: 8660 (2011) + video: https://www.youtube.com/watch?v=UCnogXOayoE


Per Vers: DUM (2014): https://www.youtube.com/watch?v=-7qFwe4QrsA

Andreas Odbjerg: (2) Andreas Odbjerg - hvad skal verden med sådan en som mig? l Min Sang til Danmark l DR1 - YouTube   (2022)


Per Vers: Find mig her! (2014) https://www.youtube.com/watch?v=yjY-GmJfDQI



Projektarbejde om produktion af egne tekster eller videoer eller fremlæggelser af analyser af selvvalgt materiale


Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Litteraturhistorien i 1700- og 1800-tallet

Litteraturhistorien i 1700- og 1800-tallet


Oplysningstiden
Behandlet kortfattet med henblik på at kunne sætte periodens fokus på fornuften og virkeligheden i kontrast til den følgende periode, romantikken

Oplysningstids-webquest inkl. 3 korte filmklip fra youtube om perioden:
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM&pbjreload=10  (fra begyndelsen indtil minuttal 5.44)
https://www.youtube.com/watch?v=wH4_3dqzTn4&pbjreload=10 (fra begyndelsen til minuttal 4.50) NB: Dette foredrag er på norsk!

Holberg: lille uddrag af Erasmus Montanus (1. akt, scene 5 og 6 – læst og bearbejdet på egen hånd som et led i webquesten)


Romantik

Fokus på universalromantik og panteisme samt nationalromantik og klassiske nationalromantiske træk

Filmklip med sangen ”Vindens farver” fra tegnefilmen Pocahontas: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E

Filmklip fra Star Wars, The last Jedi (2017)
The Last Jedi - Lesson One EDIT - YouTube

Oehlenschläger: Guldhornene

Ingemann: Lysets engel

Grundtvig: Langt højere bjerge (NB: læst i forbindelse med DHO, men også indsat her for overblikket)

Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land)

Romantisme

Fokus på udviklingen frem mod et mere splittet menneske- og tilværelsessyn, kompliceret psykologi og erotik.

Film: The Picture of Dorian Gray (Filmatisering af Oscar Wildes klassiker)

St.St.Blicher: ”Sig nærmer tiden” (som modvægt mod romantikkens naturidyl)

Aarestrup: I en Landsbykirke

H.C. Andersen: Skyggen (med fokus på forskellige læsestrategier/vinkler og oplæg: biografisk, litteraturhistorisk, psykoanalytisk, syndefaldssymbolik, eventyrtræk/strukturalisme)



Det moderne gennembrud + impressionisme

Fokus på samfundskritik - primært i forbindelse med fattigdom og kvindevilkår/ægteskab  
NB: I forbindelse med DHO har vi set filmen: Før Frosten
Pontoppidan: Naadsensbrød
Herman Bang: Foran Alteret (Impressionisme)
Strindberg: Omaker fra Giftas (svensk)
Ibsen: Et dukkehjem (drama – værk)

Martin Andersen NEXØ: ”De tomme pladsers passagerer”
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Iscenesættelse og selviscenesættelse i sprog, medi

Iscenesættelse og selviscenesættelse i sprog, medier og litteratur

Et blandet forløb med fokus på bla. begreberne backstage, frontstage og middle region samt, hvad der kendetegner sproget på sociale medier. Desuden fokus på kommunikationsmodel og sociolingvistik fx i form af kønnet sprog, geografisk og socialt betinget sprog samt kronolekter. Hertil fokus på sproglig/stilistisk analyse og kortfattet inddragelse af autofiktion.

I kan finde al teorien omtalt nedenfor i de 2 teorikompendier på OneNote

Teori om selviscenesættelse og mediesprog:
”Selvfremstilling i en postmoderne medietid” (fra Livsværk, Dansklærerforeningen 2008)
”Hvad er selviscenesættelse?” (fra Medier i dansk, Systime 2011)
Tina Hougaard: Fra Sprog i sociale medier (Dansklærerforeningen 2018)

Teori til datingprofiler/sprogsociologi/sprogpsykologi:

Om Sociolingvistik (fra Metoder i dansk, 2011)
Om provins- og storbysprog s. 14-15 i Faglige forbindelser i dansk
Om kønsbetinget sprog: ”Kvindesprog/mandesprog og talesprog/skriftsprog” i Stilistik. Sprogets former og litterære figurer
Af D. Tannen: Kvindesnak og mands tale
Om unges sprog: Hagen og Quist: Sprogforløb i dansk

Appetitvækker og introduktion

Netflixafsnit: ”Nosedive” (serien Black Mirror, sæson 3, afsnit 1 (2016))

Iscenesættelse og selviscenesættelse i medierne (de brede medier)

Klip fra X-faktoraudition, DR 2010: https://www.youtube.com/watch?v=jylPDupTJl0

Fremstilling og selvfremstilling af Gustav Salinas:
Filmklip fra For lækker til love, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=DdPpBU5ep-k&list=RDQMeMCRQfHuDeI&index=4

Gustav 2012: Reality-kolleger: Gustav spiller skuespil (Ekstrabladet) https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article4047362.ece

Gustav 2016: Realitystjerne Gustav behøver ikke engang spille dum (Herning Folkeblad): https://www.aoh.dk/artikel/reality-stjernen-gustav-behver-ikke-engang-spille-dum

Selviscenesættelse på sociale medier

Statusopdateringer fra facebook og andre sociale medier – herunder lærerens og elevernes egne

Selviscenesættelse i datingprofiler

Fokus på, hvordan faktorer som køn, alder, uddannelsesniveau, geografisk baggrund, personlighed m.m. kan afspejle sig i sproget
7 Udvalgte datingprofiler fra diverse datingsteder (farmerdating.dk, netdating.dk og elitedating.dk)
Forord til 2 bøger skrevet af hhv. en mand og en kvinde (fra Stilistik. Sprogets former og litterære figurer)
Skrivning el. omskrivning/forbedring af datingprofil samt redegørelser for ændringer/tilføjelser med efterfølgende mundtlig fremlæggelse for klassen
Selviscenesættelse i litteraturen/autofiktion:

Yahya Hassan: Digte: ”Barndom” og ”Ghettoguide”

Af Malte Tellerup: Mestrene (2023) Selvbiografisk roman om opvæksten på Sydfyn med håndbold og kønsidentitet

Fællesarrangement med forfatteren 6/11 i 2.modul

Film: The Substance (2024) (Biografekskursion: Body horror om behovet for at fastholde ungdom og skønhed - ikke mindst i mediebranchen - og om omkostningerne herved)
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Litteraturhistorie fra 1900-tallet til nutiden

Litteraturhistorie fra 1900-tallet til nyeste tid

Fokus på sammenhængen mellem samfund og litteratur og den enkelte litterære strømnings særlige sproglige og tematiske kendetegn

Ekspressionisme
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921
Broby Johansen: Blod (1922) Værklæsning/digtsamling, heri er
digtet: ”Foråret kommer til cafeen” gennemgået i fællesskab på klassen, mens der har været
matrixfremlæggelser af følgende digte:
Bordelpige dræber ufødt
Natlig plads
Livsløb
Lystmord
Lili!
Odalisk skønhed


Konfrontationsmodernisme (og eksistentialisme)
Benny Andersen: Man burde
Every day a new dream (computerspil - perspektiverende)
Klaus Rifbjerg: Portræt 31 (skriveøvelse)
Peter Seeberg: Hullet

Nyeste tid fra 1990 til nutiden – herunder de sidste 5 år

Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Christina Hagen: Fra White Girl  (2012)
Thomas Korsgaard: Snydt ud af Næsen (2024)

Bemærk, at vi i øvrigt også har læst følgende forfattere fra nyeste tid i en anden (tematisk) sammenhæng tidligere:
Yahya Hassan, Fredrik Backman, Malte Tellerup (2023), Per Vers, Andreas Odbjerg (2022) og andre sangskrivere (Se andetsteds i undervisningsbeskrivelsen)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Retorik og kommunikation – supplement til 1.g

Retorik og kommunikation – Supplement til 1.g-forløb

En fars konfirmationstale til sin datter (fra www.festabc.dk)

Pia Kjærsgaard: Giv os Nørrebro tilbage (ugebrev på DF’s hjemmeside 24/11 2003 analyseret som tale)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer