Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kristine Rasmussen
|
Hold
|
2022 DA-u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykoanalytisk metode med fokus på uhygge og gys
Psykoanalytisk metode med fokus på uhygge og gys og udblik til verdenslitteraturen)
Fokus på at bruge den psykoanalytiske metode/Freuds teorier i forbindelse med personkarakteristik. Vi har bl.a arbejdet med personlighedsmodellen (”ægget”), drifterne, udviklingsfaserne – herunder ødipuskomplekset og forsvarsmekanismer og fortrængning.
Krogh og Schmidt: Gys, splat og Freud – følgende afsnit/tekster:
Teori s. 19-37
Skønlitteratur:
Eventyret Rødhætte
Af Bram Stoker: Dracula
W. Faulkner: En rose til Emily
Af Stephen King: Carrie (kort uddrag: menstruationsscenen) + lille filmklip fra filmatiseringen Carrie (2013): katastrofescenen + musicaldramatisering af Carrie ved Svendborg Gymnasiums elever (2022)
Af Ellis: American Psycho
Skrivning af egen Freud-gyserhistorie
Fællesarrangement – lektor Mathias Clasen fra Institut for Kommunikation og Kultur ved Aarhus Universitet holder en forelæsning om de psykologiske effekter og nydelsen ved gys (5.DEC)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik, kommunikation, argumentation og formidlin
Retorik, kommunikation, argumentation og formidling
Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige øvelser, tekster og baggrundsstof med henblik på at styrke deres bevidsthed om og evne til retorik – herunder kommunikationsmodel, Toulmins udvidede argumentationsmodel, appelformer, sproghandlinger samt betydningen af nonverbal kommunikation
Læst teksten ”Fair Play” ” – Regeringens kampagne mod sort arbejde (fra ”Det sproglige i dansk”) og har fundet tekstens belæg imod sort arbejde/socialt bedrageri
Individuel øvelse i selv at konstruere et argument ud fra Toulmins udvidede model og præsentation på klassen
Øvelser med appelformer
Analyse af taleklip på video med udgangspunkt i kommunikationsmodel:
Belindas tale i filmen Royal Blues
Christians tale i Festen
Kirstens eksamen i Kærlighedens smerte
Blachmans tale til nationen i X-factor
Stil: Læserbrev med argumentation (optakt til debatterende artikel)
Tværfagligt SRP-projekt om formidling med samfundsfag med fokus på analyse af politisk kommunikation og argumentation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analytisk lynkursus
Analytisk lynkursus
Fokus på træning af litterær og sproglig analyse samt fagbegreber og lidt om metoder
Fokus på fortælleteknik, komposition, tid og personkarakteristik:
Baggrundsstof om fortælleteknik m.m.
Sv. Aage Madsen: ”Den retskafne” + skriveøvelse
Fokus på billedsprog og semantiske skemaer
Baggrundsstof: Faglige Forbindelser - grundbog s. 28-34
Michael Strunge: Plastiksolen
Konstrueret kommentar til valgdebat + skriveøvelser
Opsamling på forløbet: Flugten fra kannibalerne - OneNote escaperoom med forskellige øvelser med relation til forløbet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021)
Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021) + fællesarrangement med instruktør Jonas Poher Rasmussen
Fokus: Hvad er en dokumentarfilm? (kort introduktion). Muligheder og begrænsninger ved at bruge animation i dokumentarfilm.
NB: Der følges op på dokumentarfilmsforløbet i 2.g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO-forløb om 1800-tallet
DHO-forløb om 1800-tallet
Fokus på samspillet mellem fag (historie-dansk) og litteraturen som reaktion på samfundssituationen. Desuden fokus på særlige sproglige og indholdsmæssige kendetegn ved hhv. nationalromantik og det moderne gennembrud.
Baggrundsinformation om perioden med fokus på nationalromantik og det moderne gennembrud (i forbindelse med sidstnævnte særligt fokus kvinders vilkår og fattigdom)
Tekstarbejde: Langt højere bjerge
Film: Michael Noer: Før Frosten (2018)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Filmanalyse og psykoanalytisk metode (medieværk)
Filmanalyse (medieværk)
Fokus på filmanalyse – herunder komposition og filmiske virkemidler. Desuden fokus på personkarakteristik særligt med udgangspunkt i Freuds teorier/psykoanalytisk metode
Filmen ”The Machinist” (2004)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning: roman
Værklæsning: roman + film/remediering:
Fredrik Backman: En mand der hedder Ove (2012) + den amerikanske filmatisering ”A man called Otto”
Fokus på træning af litterær analyse, fagbegreber, projektarbejde og formidling
Arbejdsform: Projektarbejde. Eleverne fordyber sig i forskellige emner i romananalysen og underviser hinanden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nyhedsformidling og journalistik
Nyhedsformidling og journalistik
Fokus på fakta- og fiktionskoder i tekster og tv-mediet – herunder forskellen på klassiske nyhedsartikler og fortællende journalistik samt fake news
Skrivning af egen nyhedsartikel i grupper
Baggrundsstof s. 50-58 om nyheder i ”Journalistik i dansk” + nyhedstrekanten
s.141-43 i ”Journalistik i dansk” (om Featuren/fortællende journalistik)
Baggrundsstof: s. 8-25 øverst i Den iscenesatte virkelighed om fakta- og fiktionskoder i TV + s. 59-63 om dokumentar og reality i samme
Primærtekst/artikler:
Artikel om knallertbøller fra gratisavisen Urban (jan. 2009)
Af Sabroes feature ”Patrioterne fra Amerikas mørke hjerte”
Johs V. Jensen: ”Verdensudstillingens ofre” (1900)
Den største handel i Løvens hules’s historie: (Fake/svindel) https://web.archive.org/web/20180807110159/http:/top-topic.co/Den-danske-regering-er-rystet-over-opdagelsen-af-dette-NYE-undergrundsbanksystem/
Fakta- og fiktionskoder i TV-nyheder (fokus på vinkling og fiktionskoder):
2 nyhedsindslag fra hhv DR1 og TV2 d. 16/1 2009 kl. 18.30 og 19.00 (om fugle i lufthavne på baggrund af nødlandingen i New York)
Skrotmanden mod staten (DR 16/1 kl. 21.00)
TV-Avisen: ”Udbrud af TB i Thisted” 3/10 2002 kl. 21.00 (1.50 min)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentarfilm
Dokumentarfilm
Fokus på fakta- og fiktionskoder, forskellige typer af dokumentarfilm, filmiske virkemidler samt fortælleteknik og komposition
Korte klip på 3-6 min fra nedenstående dokumentarfilm med særligt henblik på at identificere dokumentartyper og genretræk:
Jeg er levende (1999)
Family (2001)
Præsidenten (2011)
Til døden os skiller (2016)
Uddrag af reality-serien Hjerteblod (2011)
Dokumentarfilmsværk: FLUGT (2021) + fællesarrangement med instruktør Jonas Poher Rasmussen
(Arrangement afviklet i 1.g, men figurerer også her af hensyn til overblik)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Teaterforestillling: Re-Evolution
Teaterforestillling: Re-Evolution på BaggårdTeateret, Svendborg
Forestillingen er fortalt med udgangspunkt i skuespiller og hovedperson Emil Nygårds virkelige liv, som barn af døve forældre.
Forestillingen kobles løst på dokumentarfilmforløbet og betragtes også ud fra fakta- og fiktionskoder og spændingsfeltet mellem fiktion og virkelighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Filminstruktør Jonas Risvig
Mini-forløb om filminstruktør Jonas Risvig og fællesarrangement med instruktøren
Elevoplæg og elevvalgte filmklip fx fra serierne Salsa, Centrum og Grænser
Fokus på ungdom og tv-serier/webserier - herunder indhold og stil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Billed- , reklame- og kampagneanalyse
Billed- , reklame- og kampagneanalyse
Fokus på kommunikationsmodel, film- og billetekniske virkemidler samt reklamekneb og appelformer
Teori:
Udleveret materiale om billedanalyse, reklametyper, reklametekst, reklamekneb, reklameanalyse samt reklamefilmsanalyse bl.a.
Kjørup: medier og mennesker s. 120-131 + 106-112
Billeder:
William Holman Hunt: Den vågnende samvittighed 1853
Grant Woods ”American Gotik” 1930
La Thérapeute - René Magritte (1937)
Munch: pubertet, 1893
Billede af såret Superman ved twin towers (ukendt, fra nettet)
Dina Goldstein: Fallen Princesses: ”Snowy” (2008)
“Lad mig være” malet af psykisk syg kvinde, ukendt
Reklamer:
Trykte reklamer på klassen: Kate Moss i Calvin Klein jeans, Rexona, busteholder, British airways, Cult energidrik, Bosch opvaskemaskine + selvfundne reklamer
Reklamefilm: pampers bleer (1990´erne)
Kampagnefilm:
ZULU Comedy Galla 2017 - CO3 feat. Josefine Frida Pettersen - POLEN SMELTER - YouTube (2017)
Projektarbejde: Produktion af egen reklame- eller kampagnefilm + fremvisning for klassen Aflevering af opgave ( refleksioner over formidlings- og mediemæssige valg i forhold til en specifik målgruppe)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fra barn til voksen i myter, eventyr og fortælling
Fra barn til voksen i myter, eventyr og fortællinger
Et forløb med særligt fokus på syndefalds- og Rødhættemotivet og referencer hertil i nyere tekster. I forbindelse med tekstanalyserne diskuteres, hvordan syndefalds- og Rødhættemotivet ofte spiller sammen med og siger noget om overgangen fra barn til voksen i fiktion.
Ældre mundtlige fortællinger
Syndefaldsmyten
Eventyret Rødhætte
Folkeviser: Jomfruen og dværgekongen + Jomfruen i fugleham
Nyere tekster med intertekstuelle referencer til ovenstående
Film: Pans Labyrint (eventyrgenren og syndefaldet i fokus)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (fokus på, hvordan teksten spiller både på syndefald og Rødhætte)
Karen Blixen: Ringen (fokus på, hvordan teksten spiller både på syndefald og Rødhætte)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Rap og rocklyrik i nyeste tid
Rap og rocklyrik i nyeste tid
Vi har primært fokus på sproglig analyse herunder sproglige koder som rim, metaforik og ordspil. Forløbet har også perspektiver til medier primært via inddragelse af paratekst som musik og musikvideoer, men også til litteraturanalyse (tema/budskab)
Vi har læst kortfattet baggrundsstof om paratekster – herunder hvorvidt musik/video fungerer parafraserende, fortolkende eller kontrasterende
Nephew: First Blood harddisk (2006)
Peter Sommer: 8660 (2011) + video: https://www.youtube.com/watch?v=UCnogXOayoE
Per Vers: DUM (2014): https://www.youtube.com/watch?v=-7qFwe4QrsA
Andreas Odbjerg: (2) Andreas Odbjerg - hvad skal verden med sådan en som mig? l Min Sang til Danmark l DR1 - YouTube (2022)
Per Vers: Find mig her! (2014) https://www.youtube.com/watch?v=yjY-GmJfDQI
Projektarbejde om produktion af egne tekster eller videoer eller fremlæggelser af analyser af selvvalgt materiale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteraturhistorien i 1700- og 1800-tallet
Litteraturhistorien i 1700- og 1800-tallet
Oplysningstiden
Behandlet kortfattet med henblik på at kunne sætte periodens fokus på fornuften og virkeligheden i kontrast til den følgende periode, romantikken
Oplysningstids-webquest inkl. 3 korte filmklip fra youtube om perioden:
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
https://www.youtube.com/watch?v=76-ale5QouM&pbjreload=10 (fra begyndelsen indtil minuttal 5.44)
https://www.youtube.com/watch?v=wH4_3dqzTn4&pbjreload=10 (fra begyndelsen til minuttal 4.50) NB: Dette foredrag er på norsk!
Holberg: lille uddrag af Erasmus Montanus (1. akt, scene 5 og 6 – læst og bearbejdet på egen hånd som et led i webquesten)
Romantik
Fokus på universalromantik og panteisme samt nationalromantik og klassiske nationalromantiske træk
Filmklip med sangen ”Vindens farver” fra tegnefilmen Pocahontas: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Filmklip fra Star Wars, The last Jedi (2017)
The Last Jedi - Lesson One EDIT - YouTube
Oehlenschläger: Guldhornene
Ingemann: Lysets engel
Grundtvig: Langt højere bjerge (NB: læst i forbindelse med DHO, men også indsat her for overblikket)
Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land)
Romantisme
Fokus på udviklingen frem mod et mere splittet menneske- og tilværelsessyn, kompliceret psykologi og erotik.
Film: The Picture of Dorian Gray (Filmatisering af Oscar Wildes klassiker)
St.St.Blicher: ”Sig nærmer tiden” (som modvægt mod romantikkens naturidyl)
Aarestrup: I en Landsbykirke
H.C. Andersen: Skyggen (med fokus på forskellige læsestrategier/vinkler og oplæg: biografisk, litteraturhistorisk, psykoanalytisk, syndefaldssymbolik, eventyrtræk/strukturalisme)
Det moderne gennembrud + impressionisme
Fokus på samfundskritik - primært i forbindelse med fattigdom og kvindevilkår/ægteskab
NB: I forbindelse med DHO har vi set filmen: Før Frosten
Pontoppidan: Naadsensbrød
Herman Bang: Foran Alteret (Impressionisme)
Strindberg: Omaker fra Giftas (svensk)
Ibsen: Et dukkehjem (drama – værk)
Martin Andersen NEXØ: ”De tomme pladsers passagerer”
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Iscenesættelse og selviscenesættelse i sprog, medi
Iscenesættelse og selviscenesættelse i sprog, medier og litteratur
Et blandet forløb med fokus på bla. begreberne backstage, frontstage og middle region samt, hvad der kendetegner sproget på sociale medier. Desuden fokus på kommunikationsmodel og sociolingvistik fx i form af kønnet sprog, geografisk og socialt betinget sprog samt kronolekter. Hertil fokus på sproglig/stilistisk analyse og kortfattet inddragelse af autofiktion.
I kan finde al teorien omtalt nedenfor i de 2 teorikompendier på OneNote
Teori om selviscenesættelse og mediesprog:
”Selvfremstilling i en postmoderne medietid” (fra Livsværk, Dansklærerforeningen 2008)
”Hvad er selviscenesættelse?” (fra Medier i dansk, Systime 2011)
Tina Hougaard: Fra Sprog i sociale medier (Dansklærerforeningen 2018)
Teori til datingprofiler/sprogsociologi/sprogpsykologi:
Om Sociolingvistik (fra Metoder i dansk, 2011)
Om provins- og storbysprog s. 14-15 i Faglige forbindelser i dansk
Om kønsbetinget sprog: ”Kvindesprog/mandesprog og talesprog/skriftsprog” i Stilistik. Sprogets former og litterære figurer
Af D. Tannen: Kvindesnak og mands tale
Om unges sprog: Hagen og Quist: Sprogforløb i dansk
Appetitvækker og introduktion
Netflixafsnit: ”Nosedive” (serien Black Mirror, sæson 3, afsnit 1 (2016))
Iscenesættelse og selviscenesættelse i medierne (de brede medier)
Klip fra X-faktoraudition, DR 2010: https://www.youtube.com/watch?v=jylPDupTJl0
Fremstilling og selvfremstilling af Gustav Salinas:
Filmklip fra For lækker til love, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=DdPpBU5ep-k&list=RDQMeMCRQfHuDeI&index=4
Gustav 2012: Reality-kolleger: Gustav spiller skuespil (Ekstrabladet) https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article4047362.ece
Gustav 2016: Realitystjerne Gustav behøver ikke engang spille dum (Herning Folkeblad): https://www.aoh.dk/artikel/reality-stjernen-gustav-behver-ikke-engang-spille-dum
Selviscenesættelse på sociale medier
Statusopdateringer fra facebook og andre sociale medier – herunder lærerens og elevernes egne
Selviscenesættelse i datingprofiler
Fokus på, hvordan faktorer som køn, alder, uddannelsesniveau, geografisk baggrund, personlighed m.m. kan afspejle sig i sproget
7 Udvalgte datingprofiler fra diverse datingsteder (farmerdating.dk, netdating.dk og elitedating.dk)
Forord til 2 bøger skrevet af hhv. en mand og en kvinde (fra Stilistik. Sprogets former og litterære figurer)
Skrivning el. omskrivning/forbedring af datingprofil samt redegørelser for ændringer/tilføjelser med efterfølgende mundtlig fremlæggelse for klassen
Selviscenesættelse i litteraturen/autofiktion:
Yahya Hassan: Digte: ”Barndom” og ”Ghettoguide”
Af Malte Tellerup: Mestrene (2023) Selvbiografisk roman om opvæksten på Sydfyn med håndbold og kønsidentitet
Fællesarrangement med forfatteren 6/11 i 2.modul
Film: The Substance (2024) (Biografekskursion: Body horror om behovet for at fastholde ungdom og skønhed - ikke mindst i mediebranchen - og om omkostningerne herved)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Litteraturhistorie fra 1900-tallet til nutiden
Litteraturhistorie fra 1900-tallet til nyeste tid
Fokus på sammenhængen mellem samfund og litteratur og den enkelte litterære strømnings særlige sproglige og tematiske kendetegn
Ekspressionisme
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921
Broby Johansen: Blod (1922) Værklæsning/digtsamling, heri er
digtet: ”Foråret kommer til cafeen” gennemgået i fællesskab på klassen, mens der har været
matrixfremlæggelser af følgende digte:
Bordelpige dræber ufødt
Natlig plads
Livsløb
Lystmord
Lili!
Odalisk skønhed
Konfrontationsmodernisme (og eksistentialisme)
Benny Andersen: Man burde
Every day a new dream (computerspil - perspektiverende)
Klaus Rifbjerg: Portræt 31 (skriveøvelse)
Peter Seeberg: Hullet
Nyeste tid fra 1990 til nutiden – herunder de sidste 5 år
Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Christina Hagen: Fra White Girl (2012)
Thomas Korsgaard: Snydt ud af Næsen (2024)
Bemærk, at vi i øvrigt også har læst følgende forfattere fra nyeste tid i en anden (tematisk) sammenhæng tidligere:
Yahya Hassan, Fredrik Backman, Malte Tellerup (2023), Per Vers, Andreas Odbjerg (2022) og andre sangskrivere (Se andetsteds i undervisningsbeskrivelsen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Retorik og kommunikation – supplement til 1.g
Retorik og kommunikation – Supplement til 1.g-forløb
En fars konfirmationstale til sin datter (fra www.festabc.dk)
Pia Kjærsgaard: Giv os Nørrebro tilbage (ugebrev på DF’s hjemmeside 24/11 2003 analyseret som tale)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139828713",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139828713",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139828713"
}