Holdet 2022 DA-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Stine Boas Thaysen
Hold 2022 DA-v (1v DA, 3v DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Metaforer
Titel 2 Litteraturhistorie
Titel 3 Dokumentar
Titel 4 Steder i litteraturen
Titel 5 RYK Klimaet - skriftlighedsforløb
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Eksistentialisme
Titel 8 Værklæsning Sommerfugledalen
Titel 9 Realisme - modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Metaforer

Sprogligt og litterært forløb.

Metaforteori om kognitive metaforer.

Lakoff og Johnson hævder med deres teori i "Hverdagens metaforer" (1980), at metaforen er selve grundlaget for vores måde at opfatte verden på.

Værklæsning af "Vi folder drømmens faner ud" af Michael Strunge.

Fokus på metaforer og sprog i digtene.

Vi bruger i forløbet følgende ordbøger/hjemmesider:

· www.synonymordbog.com
· www.ordnet.dk
* www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteraturhistorie

Litteraturhistorisk overbliks-forløb.

Målet med dette litterære forløb er at skabe overblik over litteraturhistorien samt læse de mest centrale forfattere og toneangivende tekster igennem tiden.

Metoder: litterær analyse af epik og lyrik og drama.

Folkevise (Middelalder): "Agnete og havmanden"
Barokken: Kingo: "Keed af verden kier ad himlen"
Oplysningstid: Holberg: "Erasmus Montanus"
Romantikken:  Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene”
N. F. S. Grundtvig: "Den signede dag"
"I Danmark er jeg født" af H.C. Andersen
"Fædrelands-Sang" af Adam Oehlenschläger, 1823
Poetisk realisme: Steen Steensen Blicher "Sildig opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar

Anvendte og læste materialer:
Om dokumentarfilmstyper: https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html
"Om fiktionskoder og faktakoder - Medier" af Erik Svendsen og Peter Madsen

"Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier - i litteratur, sprog og medier"
af Henrik Skov Nielsen, Simona Zetterberg Gjerlevsen & Jan Maintz (2019).


Dokumentarfilm:
Mads Brügger: "Ambassadøren"
Jonas Poher Rasmussen (2022): "Flugt" (Filmcentralen)


Fokus:
Genregenkendelse og genreblanding, dokumentartyper, anvende begreberne 'fiktionalitet' og 'autenticitet', analyse og fortolkning med brug af filmcitater (skærmklip), næranalyse, filmtekniske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Steder i litteraturen

Steder i litteraturen er et forløb, der fokuserer på ’det litterære sted’.
Forløbet er tilrettelagt, så hvert modul har et fokus, vi har været gennem: storbyen, mindet, rejsen, hjemstavn, ghetto.
I forløbet har vi primært beskæftiget os med forskellene mellem: lokation, indretning, og oplevelse – hvordan oplevelses et sted, der ser ud på en bestemt måde? Vi har desuden talt om begreberne: pladspolygami, glokalisering, ikke-sted, ’det andet sted’, ’stedet som symbol’. Eleverne udfylder løbende et minilex med begreberne.

Eleverne bliver introduceret til den skriftlige genre: den reflekterende artikel, og skriver en reflekterende artikel om ’rejsen’.

Hvert modul indledes med en sang (på dansk), som tematiserer det pågældende moduls indhold. Vi har hørt og talt om:
Ulige numre: ”København”
Benny Andersen og Poul Dissing: ”Barndommens land”
Poul Kjøller: ”Rejsesangen”
Katinka: ”Du rejser”
Erik Bertelsen: ”Blæsten går frisk over Limfjordens lande”
Boom Basticlub: ”Urbanplan er min hjemmeban”

Tekster læst:

Dan Turell: ”Gennem byen sidste gang”
Tom Kristensen: Nat i Berlin”
Italo Calvino: uddrag af ”De usynliges by”
Karen Blixen: uddrag af ”Den afrikanske farm”
Johannes V Jensen ”Fusijama”
Morten Pape: uddrag af ”Planen”
Kristian Bang Foss: uddrag af ”Døden kører Audi”

Tekster, der er brugt til den reflekterende artikel:
Interview med Troels Kløvedal
Steen St. Blicher: ”Præludium”
Pia Tafdrup: "Ordene rejser"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 RYK Klimaet - skriftlighedsforløb

Vi arbejder med klima-litteratur og konstruktiv journalistik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Værklæsning Sommerfugledalen

Vi læser Inger Christensens digtsamling "Sommerfugledalen" som værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Realisme - modernisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer