Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Stine Boas Thaysen
|
Hold
|
2022 DA-v (1v DA, 3v DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Metaforer
Sprogligt og litterært forløb.
Metaforteori om kognitive metaforer.
Lakoff og Johnson hævder med deres teori i "Hverdagens metaforer" (1980), at metaforen er selve grundlaget for vores måde at opfatte verden på.
Værklæsning af "Vi folder drømmens faner ud" af Michael Strunge.
Fokus på metaforer og sprog i digtene.
Vi bruger i forløbet følgende ordbøger/hjemmesider:
· www.synonymordbog.com
· www.ordnet.dk
* www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturhistorie
Litteraturhistorisk overbliks-forløb.
Målet med dette litterære forløb er at skabe overblik over litteraturhistorien samt læse de mest centrale forfattere og toneangivende tekster igennem tiden.
Metoder: litterær analyse af epik og lyrik og drama.
Folkevise (Middelalder): "Agnete og havmanden"
Barokken: Kingo: "Keed af verden kier ad himlen"
Oplysningstid: Holberg: "Erasmus Montanus"
Romantikken: Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene”
N. F. S. Grundtvig: "Den signede dag"
"I Danmark er jeg født" af H.C. Andersen
"Fædrelands-Sang" af Adam Oehlenschläger, 1823
Poetisk realisme: Steen Steensen Blicher "Sildig opvaagnen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Anvendte og læste materialer:
Om dokumentarfilmstyper: https://www.gymdansk.dk/typer-af-dokumentarfilm.html
"Om fiktionskoder og faktakoder - Medier" af Erik Svendsen og Peter Madsen
"Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier - i litteratur, sprog og medier"
af Henrik Skov Nielsen, Simona Zetterberg Gjerlevsen & Jan Maintz (2019).
Dokumentarfilm:
Mads Brügger: "Ambassadøren"
Jonas Poher Rasmussen (2022): "Flugt" (Filmcentralen)
Fokus:
Genregenkendelse og genreblanding, dokumentartyper, anvende begreberne 'fiktionalitet' og 'autenticitet', analyse og fortolkning med brug af filmcitater (skærmklip), næranalyse, filmtekniske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Steder i litteraturen
Steder i litteraturen er et forløb, der fokuserer på ’det litterære sted’.
Forløbet er tilrettelagt, så hvert modul har et fokus, vi har været gennem: storbyen, mindet, rejsen, hjemstavn, ghetto.
I forløbet har vi primært beskæftiget os med forskellene mellem: lokation, indretning, og oplevelse – hvordan oplevelses et sted, der ser ud på en bestemt måde? Vi har desuden talt om begreberne: pladspolygami, glokalisering, ikke-sted, ’det andet sted’, ’stedet som symbol’. Eleverne udfylder løbende et minilex med begreberne.
Eleverne bliver introduceret til den skriftlige genre: den reflekterende artikel, og skriver en reflekterende artikel om ’rejsen’.
Hvert modul indledes med en sang (på dansk), som tematiserer det pågældende moduls indhold. Vi har hørt og talt om:
Ulige numre: ”København”
Benny Andersen og Poul Dissing: ”Barndommens land”
Poul Kjøller: ”Rejsesangen”
Katinka: ”Du rejser”
Erik Bertelsen: ”Blæsten går frisk over Limfjordens lande”
Boom Basticlub: ”Urbanplan er min hjemmeban”
Tekster læst:
Dan Turell: ”Gennem byen sidste gang”
Tom Kristensen: Nat i Berlin”
Italo Calvino: uddrag af ”De usynliges by”
Karen Blixen: uddrag af ”Den afrikanske farm”
Johannes V Jensen ”Fusijama”
Morten Pape: uddrag af ”Planen”
Kristian Bang Foss: uddrag af ”Døden kører Audi”
Tekster, der er brugt til den reflekterende artikel:
Interview med Troels Kløvedal
Steen St. Blicher: ”Præludium”
Pia Tafdrup: "Ordene rejser"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
RYK Klimaet - skriftlighedsforløb
Vi arbejder med klima-litteratur og konstruktiv journalistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksistentialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værklæsning Sommerfugledalen
Vi læser Inger Christensens digtsamling "Sommerfugledalen" som værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Realisme - modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139831319",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139831319",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139831319"
}