Holdet 2022 DA-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anders Jakobsen, Mette Horstmann Nøddeskou
Hold 2022 DA-y (1y DA, 2y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentations og diskursanalyse
Titel 2 Dokumentarfilmsforløb
Titel 3 Grønland
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Litteraturhistorie - fra norrøn til oplysning
Titel 7 Mediecamp - journalistisk forløb
Titel 8 Taler
Titel 9 Sociale klasser
Titel 10 Dobbeltgængermotivet
Titel 11 Ekspressionismen
Titel 12 Eksistentialismen
Titel 13 60'er modernisme
Titel 14 Sproglig karakteristik
Titel 15 Værker

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentations og diskursanalyse

Powerpoint om diskursanalyse:

Toulmins argumentationsbegreber
Påstand:
Begrundelse:
Hjemmel:
Forbehold:
Rygdækning:  
Styrkemarkører

Generalisering:
Autoritetsargument:
Ad hominem argument:
Banalitet:
Glidebaneargument:
Gendrivelse

https://www.liberalalliance.dk/politik/skat/  
https://sf.dk/det-vil-vi/velfaerd-oekonomi-og-skat/
https://www.dr.dk/drtv/se/demokratiets-aften_346083

Dennis Nørmark: De farveblinde: Weekendavisen: 3. december 2020

Rige børn græder bedst 1. december 2022 Weekendavisen.dk
Hartmut Rosa: Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt

https://concito.dk/klimaambassaden/bliv-klimaklog/hvad-kan-man-selv-goere
https://www.kristeligt-dagblad.dk/dig-og-mig-og-klimaet-klimaet-og-det-personlige-ansvar
https://www.verdensskove.org/mindre-klima-aftryk
Kreativt arbejde med at vende diskursen for de mennesker, der normalt ikke tænker på klimaet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentarfilmsforløb

Fokus på dokumentarfilm som fortolket virkelighed, hvor autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler spiller en rolle for forståelsen af emnet.  

Dokumentartyper og fortælleformer:
Krydsfelt: 298, 300-301
Faglige Forbindelser:  Samtaleanalyse: 20 - 22
Filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog

De første fem minutter ca. af hver af følgende film: fokus på type, fortælleformer og stemning:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/klub-kranium
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/skjold-isabel
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/amfi

Hele filmen:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/testamentet

Når kommunen tager dit barn:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031806042045

Modeller over klassesamfundet og minervamodellen:
Beretter - og bølgemodellen:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grønland

I forbindelse med dansk-historie-opgaven i 1.g. Fokus på danskernes fremstilling af Grønland.

Kim Leine: Kalak: 2007

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/groenlandske-stemmer/kapitler/introduktion/om-forloebet (linket er ikke længere brugbart)
Hvad er en myte / hvad forklarer de?
Hvem indsamlede dem?

Hvad er et folkeeventyr? Jeg viser en PowerPoint.

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/forloeb/forloeb/groenlandske-stemmer/kapitler/de-groenlandske-myter/de-groenlandske-myter?resource=9d472e07-6819-4bcc-90f8-e5cc507c9079 (linket er ikke længere brugbart)

Kort powerpoint om Danmark, Grønland og Hans Egede
HANS EGEDE: af DET GAMLE GRØNLANDS NYE PERLUSTRATION (1741)
Begrebet kolonialisme

https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kampen-om-groenland

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken

Fokus på romantikkens filosofi og på at romantikken ikke er en afgrænset periode, men en måde at forholde sig til verden på, der er aktuel i vores samtid.

https://litteraturportalen.gyldendal.dk/litteraturhistorie/romantikken-1/kapitler/introduktion_til_romantikken/introduktion_til_perioden
(ikke længere brugbart link)

I skal læse om
Introduktion
Universalromantik
Nationalromantik

Man skal kunne redegøre for følgende:
Den historiske baggrund for romantikken
Dualisme:
Panteisme:
Nyplatonisme:
Geniet:
Sublime - skønne:
Nationalromantik:
Herders tanker

Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
Schack von Staffeldt: Indvielsen: 1804
Schack von Staffeldt: Liljen og Dugdråben: 1808
Adam Oehlenschläger: Guldhornene: 1803
James Cameron: Avatar: 2009
https://www.youtube.com/watch?v=g75VQLcl2Gw: Jordbærreklame: Den gamle fabrik og bærfolket.

Adam Oehlenschläger, FÆDRELANDS-SANG.1819:
N. F. S. Grundtvig, Langt højere bjerge så vide på jord 1820
Steen Steensen Blicher Til Danmarks Ungdom: 1847


https://litteraturportalen.gyldendal.dk/litteraturhistorie/romantikken-1/kapitler/introduktion_til_romantikken/introduktion_til_perioden?resource=426e6107-227f-4abe-9629-aed30d71ebf7
(link ikke længere brugbart, men findes på OneNote som "Romantikkens filosofi)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne gennembrud

1800 tallet på vrangen (7) Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890: DR2: 2007
Litteraturens Veje: side 195 - 200, 201

Fagbegreber:
Realisme
Naturalisme
Darwinisme
Seksualmoral / køn
Religionskritik

Powerpoint om ideologikritisk læsning:
Forholdene på landet:
Henrik Pontoppidan: Idyl: 1899
Henrik Pontoppidan: Naadsens brød: 1885
Michael Noer: Før Frosten: 2018


Borgerligheden bag facaden:
https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/
Henrik Ibsen: Et dukkehjem: 1879: læst værk.
Dramateori: Litteraturens Veje: 536 - 537
Herman Bang: Foran alteret: 1880

To forskellige opgaver:

1. Remediering:
Skriv et kort dramastykke på baggrund af Et Dukkehjem, der foregår i nutiden.  
Skriv setting (som i begyndelsen af stykket) - hvor foregår det, hvordan ser der ud, hvem er med (2-3 personer)
Vælg selv et stykke af teksten at fokusere remedieringen på.
Ca. 40 - 50 replikker.

2. Efterfølgende: Hvordan går det sidenhen Nora? Skriv setting - 2-3 personer.
Ca. 40 - 50 replikker.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturhistorie - fra norrøn til oplysning

Oversigt med eksemplariske tekster til perioderne
Norrøn litteratur:
Totten om Ravn Gudrunssøn
Sønnetabet (stammer fra tiden før år 1000) Skjaldekvad indlagt i Egils saga, der er nedskrevet i 1200 tallet

Middelalderen: Powerpoint om middelalderens verdenssyn, gudssyn og samfundsforhold:
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Folkeeventyr: Kong Lindorm

Renæssancen:
Pico Della Mirandola: Om menneskets værdighed: 1486
Rabelais: Gargantua: 1552 - uddrag
Boccaccio: Dekameron: 1349-53 - uddrag:

Barokken: Powerpoint om barokkens stil - samfunds og gudssyn:
Thomas Kingo: Keed af Verden, og kier ad Himmelen:  1681
Thomas Kingo: Hver har sin Skæbne: 1681
Kreativ opgave med fokus på moderne selviscenesættelse

Oplysningstiden:  
Nikolaj Arcel: En kongelig affære: 2012
Litteraturens Veje: 108 - 128 (matrixgrupper, så den enkelte har kun læst ét af afsnittene)
Kant, oplysningsmetaforikken
Borgerlig offentlighed
Liberalismen
Rationalisme:
Deisme
Den moderne følsomhed:

Voltaire om religiøs tolerance, 1761
Ludvig Holberg: JEG VIL IKKE GIFTE MIG:  1744
Om Rousseaus: Emile og moderne opdragelse.

Refleksion: •
Er mennesket frit i nutiden?
Er det stadig kun de rige, der har adgang til kunst og kultur?  
Er vi på vej ind i eller ud af en oplysningstid?
Hvis vi skal kalde til kamp for noget, hvad skulle det så være?
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mediecamp - journalistisk forløb

Forløbet har været bygget op på elevproduktion af journalistiske produkter:
https://libguides.sdu.dk/c.php?g=675146
Kode: Mediacamp2025
Fokus på nyhedskompasset, nyhedskriterier, kilder, vinkling, målgruppe

Genrer:
Krydsfelt: 289 - 293
Layout og vinkling:
Krydsfelt: 351 - 354

Ryd forsiden ( 1 ): DR1: 2019
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Taler

Forløbet har været bygget op, så eleverne undervejs har skullet arbejde med en tale for klassen om "drømme"

Små uddrag af taler som inspiration:
https://www.dansketaler.dk/tale/lisa-storinggaard-nygaards-tale-til-nordisk-talefest#details
https://www.youtube.com/watch?v=22KMnI3WNxE&t=13s

Slides om argumentation, indledninger, afslutninger, topik, evidentia, adjektiver, fortællinger om mennesker, sanser, billedsprog og stilfigurer.

Små film om vigtige delelementer til taler:
https://www.youtube.com/watch?v=iEg5HCweSg0
https://www.youtube.com/watch?v=CHokim6XVJg
https://www.youtube.com/watch?v=RFfxkD5OuN4
https://www.youtube.com/watch?v=NqVkhVoxvJg
https://www.youtube.com/watch?v=r7xxFHe9hUs

Glenn Becks nytårstale: https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023  
https://www.dansketaler.dk/tale/emma-holtens-grundlovstale-2015/

Retoriske stilfigurer:
https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer

https://www.dansketaler.dk/taler/bjerre-johansen-anna
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sociale klasser

Fokus på klasseforhold og klassekonflikter:

LOUISE FOGH HANSEN: Weekendavisen: Rig, tyng og elsket af alle: 9. JUNI 2023
Klassesamfundsmodel:
Minervamodel:
Arbejde med klassemarkører - fx madvarer og musiksmag
Ideologikritik:

Tekster:
Uddrag af Christian Kracht: Eurotrash: 2024, side 36 - 40
Per Fly: Arven: 2003
Uddrag af Carl Frode Tiller: Arbejderhjerte: 2024, side 262 - 274
Luksusfælden, afsnit 1, sæson 34:
Uddrag af Lone Aburas: Politisk roman: 2013, side 5 - 11
Uddrag af 12 forskellige sider og digte af Glenn Becks "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet: " 2022
Thomas Korsgaard: Vintermedister: 2017
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dobbeltgængermotivet

Alle analyser af teksterne har taget udgangspunkt i en freudiansk tolkning af forholdet mellem over-jeg og under-jeg, samt ideologikritisk tilgange til værkerne.

Powerpoints om Dobbeltgængermotivet, folkeeventyr, aktant - og kontraktmodellen:
Folkeeventyr: Kong Lindorm
H.C. Andersen: Skyggen: 1847
Leif Panduro: Tur i natten: 1966
Darren Aronofsky: Black Swan: 2011

Om begrebet skam - opslagsværk:
Killjoy: TV2: Afsnit 1. 2023
Coralie Fargeat: The Substance: 2024
Ole Bornedal: Liktorernes tyranni

Jeg-idealet - fra Utilstrækkelig af Christian Hjortkjær
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ekspressionismen

Forløb har haft fokus på ekspressionisternes filosofiske side, men udtrykt gennem sproget, hvorfor det vægter højt i analyserne.  

Herunder fokus på skema til nærlæsning af lyrik, samt retoriske virkemidler hentet fra Krydsfelt side 132 - 137

https://www.information.dk/kultur/2021/06/tom-kristensen-kendte-angsten-saa-dybt-derfor-skrive-saa-kraftfuldt

Tom Kristensen: Fribytter: 1920
Tom Kristensen: Angst: 1928
Tom Kristensen: Landet Atlantis: 1920

Ismer:
Filippo Marinetti: Futurismens Manifest (1909)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Opslag om dadaisme + Marcel Duchamp: Fontaine: 1917
Opslag om ekspressionisme + Edvard Munch: Solen; 1911
Opslag om surrealisme + Salvador Dali: Erindringens bestandighed: 1931
Opslag om futurisme + Christopher Richard Wynne Nevinson The Arrival 1913:

Vælg én af de fire retninger inden for ekspressionismen og lav et lille værk: Det kan være et digt, en lille film eller et kunstværk. Det skal være samtidigt!

Tre strofer digt
2 minutter film
Kunstværk i minimum a3

Emil Bønnelycke: 1917 (fra digtsamlingen Ild og Ungdom, 1917)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksistentialismen

Litteraturens Veje: 331 - 332 om Heretica og Kierkegaard til Sartre efter 2. verdenskrig.

Martin A. Hansen: Agerhønen: 1947

Store danskere: Karen Blixen: DR2: 2012
Karen Blixen: Ringen: 1958
Matrix-grupper: https://tidsskrift.dk/kok/article/view/20565/18103: 7 forskellige tolkninger af Ringen.

Karen Blixen: Det ubeskrevne blad: 1957
Fokus på tomme pladsers betydning for en historie
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 60'er modernisme

Miniforløb med udgangspunkt i sproglig karakteristik af fiktion of fokus på absurditeten i et menneskelig uden givne sandheder.  

Klaus Rifbjerg: Terminologi: 1960
Klaus Rifbjerg: Livet på badeværelset: 1960

Peter Seeberg: Patienten: 1962
Peter Seeberg: Hjulet: 1962

Anmeldelser af Patienten: PDF: Skimmelæsning med fokus på at finde gode sætninger, man synes passer på Seebergs tekster:

Asbjørn Petersen: Jean Paul Sartre
Introduktion til Sisyfos-myten
PowerPoint om forskellen på realisme og modernisme
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sproglig karakteristik

Miniforløb med fokus på sproglig karakteristik af skønlitteratur:

Faglige Forbindelser,
Oversigt: side 72
verbernes semantik, side 46
stilens nulpunkt, side 63
konnotationer, side 34 - 38

Astrid Saalbach: Kødet: 1985

Faglige Forbindelser:
Billedsprog: side 39 - 46

Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (gentagende læsning)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Værker

Kim Leine: Kalak: 2007
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet: 2012
Henrik Ibsen: Et dukkehjem: 1879
Edouard Louis: Forvandlingens metode: 2021
Karl Ove Knausgård: Om efteråret: 2015
Christina Hagen: White Girl: 2012
Peter Schrøder: Det forsømte forår: 1993 (filmatiseringen af Hans Scherfigs roman)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer