Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA-z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Susanne Dengsøe Ernst
Hold
2022 DA-z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Intro til genrer
Titel 2
Forløb#2 Doppler
Titel 3
Forløb#3 SRP3
Titel 4
Forløb#4 Grønland
Titel 5
Forløb#5 Romantikken
Titel 6
Forløb#6 Det moderne Gennembrud
Titel 7
Forløb#7 Dokumentar
Titel 8
Forløb#8 Mellemkrigstiden
Titel 9
Forløb#9 Nyhedsformidling
Titel 10
Forløb#10 Nyhedsformidling - fortsat
Titel 11
Forløb#11 Sonnergaard (værklæsning)
Titel 12
Forløb#12 Autofiktion
Titel 13
Forløb#18 Selvvalgt værk
Titel 14
Forløb#13 Politisk og kulturel kommunikation
Titel 15
Forløb#14 Kroppen
Titel 16
Forløb#16 Folkeviser
Titel 17
Forløb#15 Kanonforfattere
Titel 18
Forløb#17 Links
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Intro til genrer
Intro til forskellige genrer og fokus på typiske genrekarakteristika:
Fiktion: Lyrik, epik og dramatik
Non-fiktion: dokumentar, tale, artikel (information/opinion/nyhedskriterier)
Jan Sonnergaard: William (1997)
Klaus Rifbjerg: Livet i Badeværelset (1960)
Stack Staffeldt: Invielsen (1804)
Ludvig Holberg: Af Jeppe På Bjerget (Act 1) (1722)
Mette Frederiksens demonstationstale med Ruslands invasion af Ukraine, (2022)
Hård Udenpå (DR-dokumentar) (2017)
Mette Frederiksen lukker Danmark: "Nu skal vi stå sammen" Politiken, (2020)
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk i 1z 😀 Vi begynder stille og roligt med intro til forskellige genrer.
William(Word fil) .docx
Læs venligst den vedhæftede novelle og overvej hvilke genretræk der er.
Læs venligst den vedhæftede fil. Overvej genretræk men du læser. Rifbjerg_Livet i badeværelset.docx
I skal læse Akt 1 (scene 1 + 2 + 3 + 4 + 5) og det er en god idé at øve jer på oplæsning. Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde
Hvem melder sig til at holde små oplæg til forældreaftenen? og hvem melder sig til at bage kage?
Læs talen af Mette Frederiksen og overvej genretræk mens du læser. Mette Frederiksens demonstrationstale efter Ruslands invasion af Ukraine 2022 - Danske Taler
Dokumentar - vi skal arbejde med dokumentargenren. Medbring venligst headset 🎧 bare for en sikkerheds skyld
Artikler - vi skal arbejde med forskellige artikler. Læs venligst portrættet af Mø samt Mette Frederiksen lukker Danmark.
Arbejde med skr aflevering, så i dette modul skal I interviewe en klassekammerat, så I kan skrive portrættet.
Afsnit
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Doppler
Klassen har arbejdet med en roman, og fokus har primært været 'Mennesket i Naturen'
Desuden har vi haft fokus på personkarakteristik, herunder interpersonelle relationer, humor, tema/budskab.
Herunder elevoplæg om de forskellige personer i romanen
Erland Loe: Doppler (værk) 2004
Alene i Vildmarken, afsnit 7 (DR-dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Værklæsning
Erland Loe: Doppler, Gyldendal; sider: 9-50, 53-106, 109-162
Læs 1. kapitel. Husk at tage bogen med 📘
I skal have læst December i Doppler. I ved hvad og hvem I skal fokusere på.
Læs December (næste kapitel i Doppler)
Jeg kommer ved timens begyndelse og tager fravær. I skal have læst Doppler færdig og I skal i modulet færdiggøre jeres gruppeaflevering
Medbring Doppler
Vi skal arbejde med et afsnit af Alene i Vildmarken (medbring gerne hovedtelefoner)
I bedes se den sidste halvdel af det afsnit vi så i fredags. Vi så indtil 24:52. DRTV - Alene i vildmarken
Medbring romanen Doppler
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Doppler
20-01-2023
Filmiske virkemidler
03-02-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 SRP3
SRP3 med samfundsfag
En formidlingsartikel - omhandlende integration
En metadel om de valg der er truffet ifm formidlingen
Indhold
Kernestof:
Vi mødes alle i B3 kl. 10.00 - og Susanne viser eks. på formidlingsopgave - artikel + metadel
Aflevering af artikel + metadel. Derefter individuel logbog.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Grønland
Forløb med historie og dansk.
Forberedelse til DHO
Elever har læst afsnittet om Grønlandske stemmer fra Litteraturportalen.
Derefter forskellige tekster og emner:
- Myter (om solen og månen)
- Om det moderne Grønland
- Mathias Storch: En grøndlænders drøm
- National lyrik: Nye tider, vort ældgamle land, Et vældigt klippeland
- Henrik Pontoppidan: Af Isbjørnen
- N. Korneliussen: Af Homo Sapienne + takketale 2021
Anders Lund Mdsen. Den yderste By (afsnit 4)
DR-dokumentar: Hemmeligheder fra Nuuk
DR-Dokumentar: De unge grønlændere/Fremtidsdrømme
Indhold
Kernestof:
Vi begynder nyt emne: Grønland (som forberedelse til DHO)
Grønland - læs om det moderne Grønland i litteraturportalen - se link nedenfor. Skriv enkelte noter dertil.
Det moderne Grønland | Litteraturportalen
Grønland: Vi skal samle op på En grønlænders drøm, så I skal have svaret på alle spørgsmål.
Grønland: hvis ikke I fik læst de to digte sidste gang (Nye tider og Vort ældgamle land) skal I have det gjort inden modulet i dag. I skal arbejde med en aflevering i løbet af modulet.
Grønland
Henrik Pontoppidan Isbjørnen 1887.pdf - mens du læser teksten, skal du fokusere på, hvordan grønlænderne bliver beskrevet/fremstillet.
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021 - Danske Taler
Grønland: Læs uddraget fra romanen Homo Sapienne - (talen læser vi i løbet af modulet)
Postkolonial litteratur og kunst | Litteraturportalen
Grønland: I skal have set dokumentaren Den yderste By (afsnit 4) (medbring venligst hovedtelefoner 🎧)
DRTV - Anders Lund Madsen i Den Yderste By
Sume – Inuit Nunaat
Sume – Pilerineq-Tikinneq
Vi fortsætter med Grønland - medbring hovedtelefoner 🎧 De vedhæftede tekster er ikke lektie, men vi arbejder med dem i modulet.
Vi bruger den første halvdel af modulet på at I færdiggør jeres problemformuleringer. Aflevering er kl. 8.55 - senest.
Forberedelse til DHO-mundtlig prøve: Vi skal arbejde med talepapir til DHO
Fremadrettet_Wung-Sung.pdf
Vi bruger de første 10-15 minutter på talepapiret til DHO, hvorefter vi skal i gang med noget andet.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Romantikken
Gyldendals Litteraturportal er brugt til baggrundslæsning om perioden.
Eleverne har stiftet bekendtskab med begreberne: nationalromantik, universalromantik, biedermeier og romantisme.
Klassen ser første afsnit af 1800-tallet på Vrangen: Guld, hor og romantik 1800-1814
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring, 1805
Grundtvig: Danmarks Trøst, 1820
H. C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt + I Danmark er jeg født.
Thomasine Gyllembourg: Den Lille Karen, 1830
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen, 1828
Indhold
Kernestof:
Introduktion til perioden: Romantikken | Litteraturportalen
Velkommen til 2g 🤗 vi mødes efter fælles velkomst ved rektor. Vi begynder med et litteraturhistorisk forløb (romantikken) - Link er ikke lektie, men læses i løbet af modulet.
Læs venligst den vedhæftede tekst. Mens du læser, skal du overveje hvilke semantiske skemaer der kan findes i teksten + se venligst de sidste 18 minutter af 1800-tallet på Vrangen.
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Kort intro til næste skr aflevering
Staffeldt: Indvielsen, 1804
Morgen-Vandring_spg.docx
Læs det vedhæftede tekst grundigt. Fokuser på det lyriske jegs og dets oplevelser. Der kommer en lille gruppeaflevering i løbet af modulet. Husk i øvrigt headset🎧
Læs venligst den vedhæftede tekst grundigt. Undervej mens du læser hvordan Danmark bliver fremstillet.
Vi skal også arbejde lidt med den danske stil.
Læs halvdelen af den vedhæftede tekst - til og med s. 4. Overvej genretræk mens du læser (teksten er lidt svær.....)
Venligst læs det tekstuddrag som du skal bruge til den analyserende artikel.
Titel
Forfatternoter: H.C. Andersen
Læs Den lille Karen færdig. Der er mulighed for at stille spørgsmål til stilen. Det vedhæftede link er ikke lektie, men læses i modulet.
I skal se de sidste 14 minutter af dokumentaren. DRTV - 1800-tallet på vrangen: Grimme ællinger og forbudte drifter, 1830-1840.
Læs til og med s. 64 (l. 265) - teksten er lidt svær, men forsøg at holde styr på personerne (hvem er gift med hvem?) Sildig Opvaagnen.pdf
Vi arbejder videre med Sildig Opvaagnen
Vi afrunder romantikken og begynder på Det moderne Gennembrud - og kigger på næste skr aflevering.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Det moderne Gennembrud
Litteraturportalen er brugt til baggrundslæsning om perioden.
Eleverne har desuden set enkelte klip fra 1800-tallet på Vrangen.
Ifm værklæsningen af Et Dukkehjem har der været fokus på genretræk ved dramaet og i særdeleshed ved det naturalistiske drama.
Vi har kort berørt Det folkelige Gennembrud.
Georg Bandes: Indledning til Hovedstrømninger
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værk/drama)
Henrik Pontoppidan: Knokkelmanden
Herman Bang: Den sidste Balkjole + En lille replik
Amalie Skram: Karens Jul (norsk)
J. P. Jacobsen: Pesten i Bergamo
Martin Andersen Nexø: Af Pelle Erobreren
Indhold
Kernestof:
Læs den vedhæftede tekst af Brandes. Fokuser på hvad der siges om dansk litteratur.
Mulighed for at stille spg til den debatterende artikel. Opgaveformulering og alle tekster skal være læst.
I arbejder videre med jeres forfatterportrætter
Henrik Ibsen, Et Dukkehjem.pdf
I skal arbejde med en skr aflevering - og kan skrive evt spørgsmål til mig, så svarer jeg så snart jeg kan.
I løbet af modulet skal I læse 1. akt (ss. 5-38) af Et Dukkehjem - skriv noter undervejs. Fokuser på forholdet/ægteskabet mellem Nora og Helmer. Henrik Ibsen, Et Dukkehjem.pdf
I løbet af modulet skal du læse 2. akt af Et Dukkehjem (ss. 39-67) Inden slutningen skal I have svaret på nogle få spørgsmål (i selvvalgte grupper) og uploadet disse på Lectio inden modulet slutter.
I løbet af dette modul skal du have læst 3. akt (ss. 68-93) af Et Dukkehjem og uploadet svarene på et par spørgsmål (i selvvalgte grupper) inden modulet slutter.
Vi skal have opsummeret Et Dukkehjem.
I slutningen af modulet skal vi have forfatteroplæg om Pontoppidan, så vær venligst klar til det.
Læs venligst den vedhæftede fil. Overvej typiske genretræk mens du læser teksten. Pontoppidan_Knokkelmanden.docx
I slutningen af modulet skal vi høre et lille oplæg om Herman Bang
Bang Den sidste balkjole.docx
I slutningen af modulet skal vi have et lille oplæg om Amalie Skram
Karens Jul.pdf
Læs venligst Karens Jul - der er vedhæftet to udgaver af teksten. En med noter/oversættelser og en lidt 'pænere' udgave
Læs venligst teksten Pesten i Bergamo af J. P. Jacobsen (enten i Litteraturportalen eller i word-filen)
Afsnit
Pesten i Bergamo (1882)
Pesten i Bergamo.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Dokumentar
Siderne fra Ind i dansk har været brugt som baggrundslæsning.
Vi har primært fokuseret på:
- dokumentarens undergenre
- fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler
Filmleksikon fra Filmcentralen har ligeledes været anvendt.
Brixtofte (DR-dokumentar)
Efterskolen (DR-dokumentar) (værk)
Min indre Kode (uddrag)
Q's Barbershop
Danmarks Yngste Dragqueen
Piller fra Helvede
Der har været individuelt arbejde og fremlæggelse med enten:
- Skandinavian Star: Branden
eller
- Grevinden fra Tredje
Eleverne har desuden være til et fællesarrangement med Jonas Risvig.
Følgende link har været anvendt ifm filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
(og eleverne har brugt linksene hertil, f.eks. billedbeskæring, Kameravinkel, lyd, musik mv)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Dokumentar + næste stil introduceres
Medbring skriveredskaber 🖍️🖌️✏️
Dokumentar - husk 🎧
Vi skal arbejde videre med Brixtofte, så I skal være klar til at fremlægge hvad I har om de forskellige filmiske virkemidler.
Vi kigger på Efterskolen og I skal være klar til at vise jeres 2 gode eksempler. I sidste del af modul skal I svare på elevtrivselsundersøgelsen (ETU)
Husk hovedtelefoner
Husk 🎧 I skal arbejde individuelt med en dokumentar
I skal læse om podcastgenren (se klassenotesbogen - under Podcastdokumentar) Medbring 🎧 + vi kigger også på den danske stil (dokumentar/analyserende artikel)
Lyt venligst til det som du ikke nåede at lytte til af nr. 2 og så hele nr. 3.Under radaren | Piller fra helvede 1:3 - En eksplosion i hjernen | DR LYD HUSK hovedtelefoner 🎧
Dokumentar - Q's Barbershop - medbring headset🎧
I skal arbejde med Q's Barbershop (hvis du ikke var til modulet tirsdag, kan du finde dokumentaren på Mitcfu.dk - under Mine materialer)
I skal arbejde med den skr. gruppeopgave til Q's Barbershop
Optakt til Jonas Risvig-arrangement + opsummering af dokumentar.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Mellemkrigstiden
Et litteraturhistorisk forløb med fokus på realisme og modernisme
Eleverne har læst baggrundslitteraturhistorie fra Håndbog i Dansk
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmål
Herrald Herdal: Kolonihaven
Hans Kirk: En plads i verden
Otte Gelsted: Reklameskibet
Tove Ditlevsen: Til mit døde barn
Indhold
Kernestof:
Kort opsamling af Jonas Risvig-arrangementet. Derefter begynder vi på litteratur fra Mellemkrigstiden. Desuden det sidste forfatterportræt om Tom Kristensen.
Vi begynder på en mindre argumentationsopgave
Læs venligst de 3 første sider af Herdal Kolonihaven.pdf
Læs de sidste sider af Kolonihaven. I skal også arbejde videre med en mindre argumentationsopgave.
Læs venligst den vedhæftede fil og overvej mens du læser om dette er realisme eller modernisme. Reklameskibet.pdf
Aflyses
Læs den vedhæftede tekst af Hans Kirk_En plads i verden.docx -og overvej mens du læser om dette er modernisme eller realisme.
Tove Ditlevsen_Til mit døde barn.docx.pdf
Læs/genlæs den vedhæftede tekst af Tove Ditlevsen - overvej mens du læser om det er realisme eller modernisme
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Nyhedsformidling
Forløb om nyhedformidling og avisens genrer.
Fokus på nyhedskriterierne i omnibusaviser og regionalaviser, nyhedsbehov, avisens layout.
Elever har arbejdet med (fysiske) aviser, hvor de har fundet eksempler på forskellige avisgenrer, f.eks. læserbrev, anmeldelser, nyhedsartikle, nyhedsreportager. o.lign
Der har været elevoplæg undervejs
Indhold
Kernestof:
Intro til næste danske stil (reflekterende artikel: om det at rejse - skrives efter studieturen)
Aflyses
Nyt emne: Nyhedsformidling
Medbring venligst (fysiske) aviser, hvis I holder en sådan derhjemme. Må gerne være avisen fra i går.
Nyhedsformidling: Læs om nyhedsbehov - fokuser specielt på oversigten på side 22. Vær klar til at forklare de 4 nyhedsbehov.
Nyhedsbehov.pdf
Nyhedsbehov-OCR.pdf
Arbejd-selv i den sidste del af modulet. Opgaven afleveres inden kl. 11.30
Nyhedsartiklens farvelade-OCR.pdf
Sidste modul😎 Har du spørgsmål til skr. årsprøve i dansk, så er det i dag at du skal stille spørgsmålene. Vigtig info👆
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Nyhedsformidling - fortsat
Forsættelse af nyhedsforløbet i slutningen af 2g.
Nu er fokus primært på reportager og kendetegnene ved fortællende journalistisk.
Herman Bang: Branden.
Nicolai Arve: En klaphat i Stutgart (20.6.2024) Weekendavisen
Indhold
Kernestof:
Velkommen til 3g🤗
Læs om genretrækkene ved reportager:
En klaphat i Stuttgart.pdf
Læs reportagen, og mens du læser, skal du overveje, hvilke reportagegenretræk som er særligt til stede i teksten.
Læs venligst teksten af Herman Bang, og overvej, mens du læser, hvilken genre der er tale om.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Sonnergaard (værklæsning)
Jan Sonnergaard: Radiator, 1997 (værklæsning)
Fokus på hans særlige realisme.
Radiator sammenlignes med enkelte noveller fra de to andre novellesamlinger i trilogien.
Sidste søndag i Oktober: Frels de raske, skyd en syg
Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen: Formel B
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Realisme
I skal have læst Tyveri. Desuden Intro til næste stil
Sonnergaard, Jan: RADIATOR, Gyldendal paperback; sider: 39-77, 99-104, 155-182
Læs Kimono mit hus
I skal have læst den novelle, som jeres gruppe skal arbejde med. Det fremgår af Klassenotesbogen hvilken novelle det er.
Medbring Radiator
I skal have læst NETTO og fakta.
I skal have læst den novelle, som I skal fremlægge. Det fremgår af Klassenotesbogen, hvilken novelle det er.
Klimadag: medbring 🎧
Jeg kommer ved modulets begyndelse kl. 10.10 - derefter arbejd selv med det selvvalgte værk.
Nyt emne: Autofiktion
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Autofiktion
Som baggrundsmateriale og introducerende tekst har eleverne læst om autofiktion på
forfatterweb.dk
.
Begreber som dobbeltkontrakt, paratekst, performativ biografisme har været berørt.
Yayha Hassan: Barndom + Uden for døren + Langdigt (2013)
Caspar Eric: Af Nike (2025)
Caspar Eric: Af Nye Balancer (Catwalk, Electric Feel, Pinnochio Story, En begyndelsen skov, Et digt jeg ikke har lyst til at skrive (2023/nyeste tid)
Maja Lee Langvad: Hun er vred (2014)
Lone Aburas: Af Føtexsøen (2009)
Malthe Tellerup: Af Mestrene (2024/nyeste tid) + eleverne har været til fællesarrangement med Malte Tellerup
Leonora Christina Skov: Af Hvis vi ikke taler om det (2021)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Autofiktion
Vi færdiggør Yahya Hassan + Læs om Caspar Eric
Vi fortsætter med Caspar Eric - så I skal læse uddraget fra Nye Balancer, som er i klassenotesbogen.
Vi mødes i begyndelsen af modulet - og jeg sætter jer i gang (I får tid til at arbejde med jeres selvvalgte værk + læse Langvad teksten færdig)
I skal have læst uddraget af Langvad: Hun er vred (vedhæftet her og det ligger også i klassenotesbogen). Mens I læser, skal I overveje, hvilken tone der præger teksten.
Langvad_Hun er vred.docx
Læs uddraget af Aburas_Føtexsøen.docx Mens du læser, skal du overveje hvordan romanens hovedperson bliver beskrevet.
Malte Tellerup | Litt Talk 2022 - se ca. 10 min af denne video inden I læser uddraget fra Mestrene
Mestrene
forfatterweb.dk - læs om Malte Tellerup for det første
Læs (i modulet, ikke lektie) den vedhæftede tekst af Malte Tellerup, som kommer på SG i næste uge. Mestrene_ocr.pdf
Forberedelse til danskfællesarrangement (i denne rækkefølge: forfatterweb, anmeldelse af Mestrene, dernæst video og til sidst uddraget fra Mestrene.
I dette modul skal I arbejde med den debatterende artikel. Formulering og tekst ligger i afleveringsmappen.
I skal arbejde med en kort (kreativ) opgave ifm Tellerup-arrangementet.
I skal læse uddraget af Leonora Christina Skovs roman. Overvej mens I læser hvilken stemme vi har at gøre med i denne tekst.
Skov_Hvis vi ikke taler om det.pdf
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#18 Selvvalgt værk
Eleverne har individuelt eller i mindre grupper arbejdet med et selvvalgt værk.
De selvvalgte værker har været indenfor kategorierne:
Krimi
Sci-fi/fantasy
Moderne Lyrik
Eleverne har fremlagt enten mundtligt eller vha en lydoptagelse
Indhold
Kernestof:
Vi mødes i begyndelsen af modulet - og jeg sætter jer i gang (I får tid til at arbejde med jeres selvvalgte værk + læse Langvad teksten færdig)
I skal have læst uddraget af Langvad: Hun er vred (vedhæftet her og det ligger også i klassenotesbogen). Mens I læser, skal I overveje, hvilken tone der præger teksten.
Langvad_Hun er vred.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#13 Politisk og kulturel kommunikation
Forløbet om politisk og kulturel kommunikation.
Fokus er på retorik, retoriske virkemidler og det retoriske pentagram, samt hvad 'hensigtmæssig og vellykket' kommunikation indebærer.
Klassen har desuden arbejdet med sproghandlinger ifm politikeres opslag på Facebook.
Abdel Mamoud: Tale ved Krystalnatten (København, 2024)
Kirsten Sydendal: Æblets Dag (Fejø, 2024)
J.F.Kennedy: Ich Bin Ein Berliner-tale (1963)
Studentertale fra SG (2020)
Sofie Linde: Tale ved Zulu-Award (2020)
Alex Vanopslagh: Tale ved grundlovsdag (2020
Dronningens nytårstale (2023)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Kommunikation
Læs den vedhæftede tale: Abdel Aziz Mahmouds tale til minde om Krystalnatten. Mens du læser, skal du overveje afsender/modtager-forholdet.
Læs Kirsten Sydendals tale til Æblets Dag. Mens du læser, skal du overveje, hvilke retoriske appelformer Sydendal benytter sig af.
SRP: SE skitserer kort SRP-processen.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Vi færdiggør Kennedys tale. Svar på de sidste 3 spørgsmål til JFK's tale. I skal desuden læse den vedhæftede tale, som er skrevet af en tidligere elev på SG.
Studentertale-SG-2021.docx
H.M. Dronning Margrethe IIs nytårstale
Mens jeg afholder karaktersamtaler, skal I læse den vedhæftede tale og undersøge hvilke retoriske virkemidler taleren benytter sig af.
I skal have læst begge vedhæftede taler inden modulet begynder.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#14 Kroppen
Fokus er på kropskultur og skønhedsidealer.
Klassen har set The Substance (film)
Philip Christoffersen: Præst om unges Botox-vaner (2024)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Dødelige Drømmekroppe: Fuck om jeg dør ung, bare kisten er tung (2023)
Naja Marie Aidt: Myggestik
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med The Substance
Præst om unges Botox-vaner_ Gud har skabt os forskelligt. Hvorfor vil I lave om på det_ - Mediearkiv - Infomedia.pdf
The Substance - + næste skr aflevering introduceres
Emil Aarestrup – Lex
Vi skal bla. arbejde med den reflekterende artikel
I skal have læst hele novellen af Naja Marie Aidt:
Har I spg til den reflekterende artikel, kan I stille dem i løbet af modulet.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#16 Folkeviser
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Folkeviser
I skal have læst Ebbe Skammelsøn (hvis I ikke fik gjort det sidste modul) - findes i klassenotesbogen.
Vi fortsætter med folkeviser - og I skal have læst Harpens Kraft (som ligger i klassenotesbogen). Medbring desuden 🎧
Vi afslutter folkeviser: I skal have læst Dronning Dagmars Død
Dronning Dagmars død_med_noter.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#15 Kanonforfattere
Indledningsvist har vi talt om hvad 'god litteratur er' og talt om idéen bag en litteraturkanon.
Vi har talt om den nye kanon og i den forbindelse læst:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-skal-snart-laese-flere-boeger-af-kvindelige-forfattere-i-dansk
JOhannes V. Jensen: Cecil
Martin A. Hansen: Agerhønen
Peter Seeberg: Patienten
Herman Bang: DEn sidste Balkjole (også ifm rep af DMG)
Henrik Pontopiddan: Knokkelmanden (også ifm rep af DMG)
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Kanonforfattere - Johannes V. Jensen. Medbring 🎧
I skal have læst Cecil af Johannes V. Jensen færdig.
I skal have læst Agerhønen af Martin A. Hansen færdig. De af jer, som har filosofi, skal overveje om man ville kunne anlægge en eksistentialistisk vinkel på novellen.
Gymnasieelever skal snart læse flere bøger af kvindelige forfattere i dansk
I skal have læst Patienten af Seeberg (ligger også i klassenotesbogen)
Seeberg_Patienten.docx
Husk headset 🎧 Kanonforfattere: Pontoppidan og Herman Bang (rep af DMG)
Filmiske virkemidler
I skal have besluttet hvilken dokumentar I vil analysere - og har set uddraget.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#17 Links
Links som I må tilgå til eksamen:
Links I må tilgå:
I må bruge skolens online ordbøger (skolen har licenser):
ordbogen.com
+ Gyldendals online ordbog
Ordbøger:
https://ordnet.dk/ddo
https://ordnet.dk/ods
(specielt til ældre ord)
https://www.synonymbog.com
https://www.ordbogen.com/da/
(anvendt i undervisningen)
Om filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
(og her må der søges på de 12 underlinks til de filmiske virkemidler)
Herunder er der 12 links videre til de forskellige filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedkomposition
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedstil
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmisk-tid
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerabevaegelser
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kameravinkler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/klipning
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/musik
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/lys
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/objektiv-og-subjektiv-synsvinkel
I må IKKE gå på nettet for at søge om f.eks. Information om forskellige forfattere, begivenheder eller analysemetoder.
Klassenotesbogen/OneNote skal tilgås via app'en (ikke via browseren)
I må IKKE kommunikere med andre, hverken venner, familie, lærere eller robotter
Indhold
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139836883", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139836883", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139836883" }