Holdet 2022 DA-z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Susanne Dengsøe Ernst
Hold 2022 DA-z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til genrer
Titel 2 Forløb#2 Doppler
Titel 3 Forløb#3 SRP3
Titel 4 Forløb#4 Grønland
Titel 5 Forløb#5 Romantikken
Titel 6 Forløb#6 Det moderne Gennembrud
Titel 7 Forløb#7 Dokumentar
Titel 8 Forløb#8 Mellemkrigstiden
Titel 9 Forløb#9 Nyhedsformidling
Titel 10 Forløb#10 Nyhedsformidling - fortsat
Titel 11 Forløb#11 Sonnergaard (værklæsning)
Titel 12 Forløb#12 Autofiktion
Titel 13 Forløb#18 Selvvalgt værk
Titel 14 Forløb#13 Politisk og kulturel kommunikation
Titel 15 Forløb#14 Kroppen
Titel 16 Forløb#16 Folkeviser
Titel 17 Forløb#15 Kanonforfattere
Titel 18 Forløb#17 Links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til genrer

Intro til forskellige genrer og fokus på typiske genrekarakteristika:
Fiktion: Lyrik, epik og dramatik
Non-fiktion: dokumentar, tale, artikel (information/opinion/nyhedskriterier)

Jan Sonnergaard: William (1997)
Klaus Rifbjerg: Livet i Badeværelset (1960)
Stack Staffeldt: Invielsen (1804)
Ludvig Holberg: Af Jeppe På Bjerget (Act 1) (1722)
Mette Frederiksens demonstationstale med Ruslands invasion af Ukraine, (2022)
Hård Udenpå (DR-dokumentar) (2017)
Mette Frederiksen lukker Danmark: "Nu skal vi stå sammen" Politiken, (2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Doppler

Klassen har arbejdet med en roman, og fokus har primært været 'Mennesket i Naturen'
Desuden har vi haft fokus på personkarakteristik, herunder interpersonelle relationer, humor, tema/budskab.
Herunder elevoplæg om de forskellige personer i romanen
Erland Loe: Doppler (værk) 2004
Alene i Vildmarken, afsnit 7 (DR-dokumentar)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Doppler 20-01-2023
Filmiske virkemidler 03-02-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 SRP3

SRP3 med samfundsfag
En formidlingsartikel - omhandlende integration
En metadel om de valg der er truffet ifm formidlingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Grønland

Forløb med historie og dansk.
Forberedelse til DHO
Elever har læst afsnittet om Grønlandske stemmer fra Litteraturportalen.
Derefter forskellige tekster og emner:
- Myter (om solen og månen)
- Om det moderne Grønland
- Mathias Storch: En grøndlænders drøm
- National lyrik: Nye tider, vort ældgamle land, Et vældigt klippeland
- Henrik Pontoppidan: Af Isbjørnen
- N. Korneliussen: Af Homo Sapienne + takketale 2021
Anders Lund Mdsen. Den yderste By (afsnit 4)
DR-dokumentar: Hemmeligheder fra Nuuk
DR-Dokumentar: De unge grønlændere/Fremtidsdrømme


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Romantikken

Gyldendals Litteraturportal er brugt til baggrundslæsning om perioden.
Eleverne har stiftet bekendtskab med begreberne: nationalromantik, universalromantik, biedermeier og romantisme.

Klassen ser første afsnit af 1800-tallet på Vrangen: Guld, hor og romantik 1800-1814

Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring, 1805
Grundtvig: Danmarks Trøst, 1820
H. C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt + I Danmark er jeg født.
Thomasine Gyllembourg: Den Lille Karen, 1830
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen, 1828
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Det moderne Gennembrud

Litteraturportalen er brugt til baggrundslæsning om perioden.
Eleverne har desuden set enkelte klip fra 1800-tallet på Vrangen.
Ifm værklæsningen af Et Dukkehjem har der været fokus på genretræk ved dramaet og i særdeleshed ved det naturalistiske drama.
Vi har kort berørt Det folkelige Gennembrud.

Georg Bandes: Indledning til Hovedstrømninger
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værk/drama)
Henrik Pontoppidan: Knokkelmanden
Herman Bang: Den sidste Balkjole + En lille replik
Amalie Skram: Karens Jul (norsk)
J. P. Jacobsen: Pesten i Bergamo
Martin Andersen Nexø: Af Pelle Erobreren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Dokumentar

Siderne fra Ind i dansk har været brugt som baggrundslæsning.
Vi har primært fokuseret på:
- dokumentarens undergenre
- fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler

Filmleksikon fra Filmcentralen har ligeledes været anvendt.

Brixtofte (DR-dokumentar)
Efterskolen (DR-dokumentar) (værk)
Min indre Kode (uddrag)
Q's Barbershop
Danmarks Yngste Dragqueen
Piller fra Helvede
Der har været individuelt arbejde og fremlæggelse med enten:
- Skandinavian Star: Branden
eller
- Grevinden fra Tredje

Eleverne har desuden være til et fællesarrangement med Jonas Risvig.


Følgende link har været anvendt ifm filmiske virkemidler:

https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

(og eleverne har brugt linksene hertil, f.eks. billedbeskæring, Kameravinkel, lyd, musik mv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Nyhedsformidling

Forløb om nyhedformidling og avisens genrer.
Fokus på nyhedskriterierne i omnibusaviser og regionalaviser, nyhedsbehov, avisens layout.

Elever har arbejdet med (fysiske) aviser, hvor de har fundet eksempler på forskellige avisgenrer, f.eks. læserbrev, anmeldelser, nyhedsartikle, nyhedsreportager. o.lign
Der har været elevoplæg undervejs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Nyhedsformidling - fortsat

Forsættelse af nyhedsforløbet i slutningen af 2g.
Nu er fokus primært på reportager og kendetegnene ved fortællende journalistisk.

Herman Bang: Branden.
Nicolai Arve: En klaphat i Stutgart (20.6.2024) Weekendavisen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Sonnergaard (værklæsning)

Jan Sonnergaard: Radiator, 1997 (værklæsning)
Fokus på hans særlige realisme.
Radiator sammenlignes med enkelte noveller fra de to andre novellesamlinger i trilogien.
Sidste søndag i Oktober: Frels de raske, skyd en syg
Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen: Formel B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 Autofiktion

Som baggrundsmateriale og introducerende tekst har eleverne læst om autofiktion på forfatterweb.dk.
Begreber som dobbeltkontrakt, paratekst, performativ biografisme har været berørt.

Yayha Hassan: Barndom  + Uden for døren  + Langdigt (2013)
Caspar Eric: Af Nike (2025)
Caspar Eric: Af  Nye Balancer (Catwalk, Electric Feel,  Pinnochio Story, En begyndelsen skov, Et digt jeg ikke har lyst til at skrive (2023/nyeste tid)
Maja Lee Langvad: Hun er vred (2014)
Lone Aburas: Af Føtexsøen (2009)
Malthe Tellerup: Af Mestrene (2024/nyeste tid) + eleverne har været til fællesarrangement med Malte Tellerup
Leonora Christina Skov: Af Hvis vi ikke taler om det (2021)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#18 Selvvalgt værk

Eleverne har individuelt eller i mindre grupper arbejdet med et selvvalgt værk.
De selvvalgte værker har været indenfor kategorierne:
Krimi
Sci-fi/fantasy
Moderne Lyrik

Eleverne har fremlagt enten mundtligt eller vha en lydoptagelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#13 Politisk og kulturel kommunikation

Forløbet om politisk og kulturel kommunikation.
Fokus er på retorik, retoriske virkemidler og det retoriske pentagram, samt hvad 'hensigtmæssig og vellykket' kommunikation indebærer.
Klassen har desuden arbejdet med sproghandlinger ifm politikeres opslag på Facebook.
Abdel Mamoud: Tale ved Krystalnatten (København, 2024)
Kirsten Sydendal: Æblets Dag (Fejø, 2024)
J.F.Kennedy: Ich Bin Ein Berliner-tale (1963)
Studentertale fra SG (2020)
Sofie Linde: Tale ved Zulu-Award (2020)
Alex Vanopslagh: Tale ved grundlovsdag (2020
Dronningens nytårstale (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#14 Kroppen

Fokus er på kropskultur og skønhedsidealer.
Klassen har set The Substance (film)
Philip Christoffersen: Præst om unges Botox-vaner (2024)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Dødelige Drømmekroppe: Fuck om jeg dør ung, bare kisten er tung (2023)
Naja Marie Aidt: Myggestik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#17 Links

Links som I må tilgå til eksamen:

Links I må tilgå:

I må bruge skolens online ordbøger (skolen har licenser):
ordbogen.com + Gyldendals online ordbog


Ordbøger:
https://ordnet.dk/ddo
https://ordnet.dk/ods (specielt til ældre ord)

https://www.synonymbog.com
https://www.ordbogen.com/da/
(anvendt i undervisningen)

Om filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
(og her må der søges på de 12 underlinks til de filmiske virkemidler)

Herunder er der 12 links videre til de forskellige filmiske virkemidler:

https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedkomposition
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedstil
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/farver
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmisk-tid
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kamerabevaegelser
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kameravinkler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/klipning
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/musik
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/lys
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/objektiv-og-subjektiv-synsvinkel



I må IKKE gå på nettet for at søge om f.eks. Information om forskellige forfattere, begivenheder eller analysemetoder.
Klassenotesbogen/OneNote skal tilgås via app'en (ikke via browseren)
I må IKKE kommunikere med andre, hverken venner, familie, lærere eller robotter

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer