Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Clemme Wolsing Kjær
|
Hold
|
2022 HI-d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fake news og konspirationsteorier
Forløbet har fungeret som introduktion til historiefaget på gymnasiet.
Vi har arbejdet med grundlæggende kildekritik, metode og videnskabsteori, hvorefter vi har arbejdet med begreberne Fake news og konspirationsteorier.
Eleverne er i arbejdet blevet introduceret for
- forskellige eksempler på Fake News
- karakteristika ved Fake News
- hvorfor Fake News udbredes
- hvordan man genkender Fake News
- hvordan man undgår Fake News
- karakteristika ved konspirationsteorier
- hvorfor konspirationsteorier udbredes
- hvorfor konspirationsteorier er en problem for demokratiet
Videnskabsteoretisk er eleverne blevet introducerede for "Occams ragekniv" i forbindelse med konspirationsteorier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Verden før år 500
Forløb med fokus på Oldtidens og Antikkens store civilisationer med fokus på Egypten, Grækenland og Romerriget
Oldtidens Egypten
- Forudsætninger for Egyptens storhedstid (Nilen, centralisering, specialisering, skriftsprog)
- Styreform, religion og magt (faraos rolle, det sociale hierarki, polyteisme, pyramider o.a. bygningsværker)
Antikken Grækenland
- Forudsætninger for demokratiet i Athen (Perserkrigene, middelklassen)
- Athen og Sparta (demokrati/oligarki)
Romerriget
- Det romerske demokrati
- Klientsystemet
- Overgangen fra republik til kejserstyre
- Årsager til Romerrigets opblomstring og fald
- Slavernes funktion og betydning fro Romerriget
- Familiestrukturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Grønland
Forløb om Grønland og Danmarks fælles historie som optakt til DHO.
I forløbet har vi fokuseret på følgende perioder
Kulturmødet
- Hans Egede og kulturmødet
- Danisering
Moderniseringsperioden fra 1950'erne
- omvæltninger i den grønlandske levevis og økonomi
- grønlandsk nationalisme
Grønland i dag
- Grønlands internationale placering og betydningen for Danmark
- sociale forhold og dilemmaer i Grønland
- er Grønland fortsat en dansk koloni?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grønland- præsentation.pptx
-
Grønlands historie (uddrag).docx
-
Augustesen og Hansen: "Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre", Frydenlund 2011, side 9-10
-
Udviklingen i Grønland frem til Anden verdenskrig PP.pptx
-
Augustesen og Hansen: "Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre, Frydenlund 2011, side 11-15
-
Tekst 5
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Et lukket land
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Det nye Grønland
-
Augustesen og Hansen: "Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre", Frydenlund 2011, side 34-45
-
Kilder til Grønlands modernisering.docx
-
Historiens dag 2023_Program.docx
-
Grupper til historiens dag, 1.d.docx
-
Grønlands historie - fra hjemmestyre til selvstyre.docx
-
<span>Grønland:</span> Kan olie bringe økonomisk selvstændighed til grønlænderne?
-
Tekst 52
-
Det er en teknisk umulighed at erklære Grønland selvstændigt
-
Augustesen og Hansen: "Det moderne Grønland - fra koloni til selvstyre, Frydenlund 2011, side 96-102
-
Forsker Grønland er fortsat en dansk koloni.docx
-
Forsker: Nej, Grønland er ikke en koloni
-
Baeré: "Har Grønland været en koloni?", Information d. 10. marts 2018
-
Rrami m.fl.: ‘Grønland er ikke til salg’: Alligevel vil flere lande have indflydelse", dr.dk d. 3. april 2021
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Verden fra ca. 500-1789
Høj- og Senmiddelalderen
- Feudalismen og samfundshierarkiet
- Den katolske kirkes magt og grundlaget herfor samt hvorfor det kommer under pres sidst i perioden ¨
- moral og kvindesyn
- Baggrund for og konsekvens af korstogene
Renæssancen
- Arven fra Antikken
- "Mennesket i centrum"
- Borgerskabets opståen
Opdagelserne
- Baggrund for Opdagelserne
- kulturmødet og konsekvenserne heraf
Oplysningstiden
- "Ratio" og opgøret med religion
- Det videnskabelige gennembrud
- Oplysningsfilosofferne og deres tanker og samfundsindretningen
- baggrund for Den amerikanske uafhængighedskrig
- Den franske revolution: baggrund, forløb og konsekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 124-127, 136-137 og141
-
Pave Gregor VII's diktat 1075.pdf
-
Middelalderkirken, pp. .pptx
-
Mundtlig prøve i DHO.pptx
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 129-131 samt 133-134
-
Korstog kilder.pdf
-
Korstog pp.pptx
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 142-145 samt 148
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 2016-2018, 220-222
-
Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus 2019, side 224-25, 234-35 (minus kilde 46 og 50)
-
Min Renæssance-tjekliste.docx
-
Renæssance PP.pptx
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 224-225 og 234-235
-
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 1", Columbus 2019, side 237-241 samt 243
-
Opdagelserne.pptx
-
Columbus' møde med indianerne.pdf
-
Grub, Ulrik m.fl: OVERBLIK, Gyldendal; sider: 80-88, 113-115, 117-119
-
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
-
Oplysningstiden PP.pptx
-
Kilder til Oplysningstiden pdf.pdf
-
Den franske revolution - kort.pptx
-
Adriansen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2009, side 61-65
-
"La Marseillaise" - France National anthem French & English lyrics
-
Danish National Anthem - "Der Er Et Yndigt Land" (DA/EN)
-
Forfatning 1791.pdf
-
Adriansen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme", Gydendal 2009, side 67-75
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Danmark i 1800-tallet og den danske velfærdsstat
Første del af forløbet har fokuseret med en bred pensel på Danmark i 1800-tallet med fokus på:
De danske katastrofer
- tabet af Norge, statsbankerotten, afståelsen af hertugdømmerne efter 1864
Krige med fokus på årsager og konsekvenser
- første- og anden slesvigske krig
Nationalisme
Industrialisering
Etik og moral
- Sædelighedsfejden og kvindesyn
Fattigdom og livsvilkår
- synet på fattigdom, fattiges vilkår, fattighuse og -gårde, kriminalitet
Anden del af forløbet har været en oversigt over velfærdsstatens udvikling fra 1800-tallet til i dag med fokus på
- Kanslergadeforliget og statens stigende rolle i Mellemkrigstiden
- Velfærdsstatens guldalder 1958-73
- Velfærdsstatens krise i 1970-80'erne
- Velfærdsstatens omstrukturering i 1990-00'erne
- Velfærdsstatens fremtid og udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
-
Socialdemokraterne 2011
-
Danmark i 1800-tallet (intro) .pptx
-
Kilder til Oplysningstiden.docx
-
Slesvigkrigene i billeder.pptx
-
Orla Lehmanns - Danmark til Ejederen (uddrag) .docx
-
Frederiksen m.fl. "Grundbog til danmarkshistorien", Systime 2010, side 135-38
-
Danmark - industrialisering og politik i 1800-tallet.pptx
-
GIMLEPROGRAMMET, 1876.pdf
-
Frederiksen m.fl.; "Grundbog til danmarkshistorien", Systime 2006, side 161-64
-
Familieliv, side 184.pdf
-
Regulativ for off. Fruentimmer.docx
-
Sædelighedsfejden 1883-1887
-
Girl Squad .docx
-
Mette Fugl.docx
-
Elisabeth Grundtvig.docx
-
En ufaglært kvindes erindringer (med noter) .pdf
-
fattigdom i 1800-tallet pp.pptx
-
Kühle: "Danmarks historie i globalt perspektiv, Gyldendal 2008, side 219-229
-
Andersen m.fl.: "Fokus 3- kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2012, side 48-49
-
Augusta Erichsens beretning om Kanslergadeforliget
-
Andersen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd", Gyldendal 2012, side 50-53
-
Kanslergadeforliget 1933
-
Andersen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd", Gyldendal 2012, side 53-57
-
Robert Nielsen i Aftenshowet med Joakim B. Olsen
-
Fattig-Carina og Dovne-Robert har rykket holdninger
-
Forsker: 'Politiske bobler' om Fattig-Carina og Dovne-Robert vildleder politikerne
-
Her er Carinas budget
-
Andersen m.fl: "Fokus - kernestof i historie. Fra verdenskrig til velfærd", Gyldendal 2012, side 57-60
-
Vi er på vej mod velfærdsstaten version 2.0
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Europa - fra imperialisme til mellemkrigstid
Fokuspunkter
Imperialismen ca. 1870-1914
- Drivkræfter bag imperialismen
Økonomiske, kulturelle og militære motiver
- Hvordan kunne det lade sig gøre?
militær, teknologi og organisering
- Formel og uformel imperialisme
- Centrale aktører under imperialismen
Første Verdenskrig
- Europæiske konflikter, magtforhold og alliancepolitik frem til 1914
- Skuddet i Sarajevo og vejen til krig
Schleiffenplanen og skyldsspørgsmålet
- Krigen på Vestfronten (i korte træk)
- Livet ved fronten
- Versaillestraktaten (aktører, beslutninger og konsekvenser)
Den russiske revolution
- Ét modul med en kort præsentation af Den russiske revolution
- Forudsætninger for revolutionen
- Februar- og Oktoberrevolutionen
- Det kommunistiske styre og menneskerettigheder
Tyskland i Mellemkrigstiden
- Tyskland efter Første Verdenskrig
Weimarrepublikken, politisk polarisering, økonomiske kriser
- Nazismens ideologi og vælgerappel
- Opbygningen af Tyskland under nazismen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Syskind og Søderberg: "Det 20. århundredes verdenshistorie", 2003, side 33-38.pdf
-
Adriansen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2012, side 170-174
-
Adriansen m.fl.: "Fokus - kernestof i historie. Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2012, side 174-85
-
Billeder imperialismen.docx
-
Opgave d. 26. jan, 2.d.docx
-
Imperialisme - kilder .pdf
-
If WWI was a bar fight
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime; sider: 31-51, 55-56, 59-67, 81-85, 89-104
-
Kilder 13. marts.pdf
-
Propaganda fra Første Verdenskrig .pptx
-
Taking the French Trench Line - All Quiet on the Western Front
-
French Trenches - A Very Long Engagement
-
Opgave til Intet nyt fra Vestfronten .docx
-
Remarque- Intet nyt fra Vestfronten.pdf
-
Hvad var følgerne af Første Verdenskrig?
-
Kampen om historien | Krigen på Vestfronten 1914-1918 | DR LYD
-
Kilder til Første Verdenskrig
-
PP Den russiske revolution.pptx
-
Nazistpartiets program 1920.pdf
-
Triumph of the Will (1935) - (Documentary, History, Foreign) - video Dailymotion
-
Nazisme mini PP.pptx
-
Børn, unge, kvinder og minoriteter i Tyskland.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Folkedrab og Holocaust
Forløb om folkedrab med fokus på Holocaust
Fokuspunkter:
- folkedrab som begreb: historik, definition og (mis)brug
- Stantons 10 stadier for et folkedrab
Holocaust:
- antisemitisk propaganda og den nazistiske ideologi
- Nürnberglovene
- livet i de jødiske ghettoer
- Wannseekonferencen
- Holocaust ved kugler og Holocaust ved gas
- livet i KZ-lejrene
- Nürnbergprocesserne
- holocaustbenægtelse
- mindekultur omkring Holocaust
Vi har set:
"Sauls søn" (inst. af Nemes 2015)
"Der Ewige Jude" (uddrag - inst. af Hippler 1040)
Som afslutning har eleverne i grupper valgt en andet eksempel på et folkedrab, som de har arbejdet med og fremlagt for klassen, herunder:
- Det armenske folkedrab
- Stalins forbrydelser
- De røde Khamerer
- Det irakiske folkedrab på kurderne
- Rwanda
- Srebrenica
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Folkedrab - introduktion.pptx
-
Er et folkemord undervejs i Ukraine.docx
-
Larsen og Vuorela: "Er et folkemord undervejs i Ukraine?" Information d. 23. april 2022
-
Berlau og Thuge: "Vejen til Folkedrab - før under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 24-29 (læses i timen)
-
Antisemitisk propaganda .pptx
-
Antisemitisk_billedbog.doc
-
Uddrag fra Hitlers Mein Kampf, om jøder.docx
-
Berlau og Thuge: "Vejen til Folkedrab - før under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 46-47, 54-56 samt 60-64
-
The Eternal Jew (1940) English Subtitles : Finis Belli : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab - Før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 54-55
-
Nürnberg-lovene
-
Kilde: Beretning fra interneret jøde efter Krystalnatten
-
Billeder fra Krystalnatten.docx
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 68-71 og 73-74
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 78-82
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab - Før, under og efter Holocaust" Columbus 2023, side 86-93
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab - Før under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 86-93
-
Kampen om historien | Holocaust før Auschwitz - Einsatzgruppernes hærgen | DR LYD
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust, Columbus 2023, side 96-102
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 106-111
-
Udryddelseslejrene pp.pptx
-
AUSCHWITZ: The Complete DISTURBING Tour | WARNING: Actual footage
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 116-123
-
Berlau og Thuge: "Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust", Columbus 2023, side 126-134
-
Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen
-
66sporgsmal.asp
-
Holocaust i eftertidens Tyskland.pptx
-
Tekst 68
-
Holocaust-benægtelsens grundelementer
-
Folkedrab - opgave pp.pptx
-
Historie i SRP pp.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139843667",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139843667",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139843667"
}