Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mathias Michael Binzer
|
Hold
|
2022 HI-x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til Historie
Kernestof:
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Bøger:
- Hassing, A. & Vollmond, C.: Fra fortid til historie. Columbus. S. 10-33 & 49-54
Kilder:
- "Scavenius om forholdet til Tyskland" i Peter Frederiksen: Danmark. Besat og Befriet, Systime 2000. S. 58
- "Tale af Osama Bin Laden" i Hassing, A. & Vollmond, C.: Fra fortid til historie. Columbus. S. 36-37
Artikler:
- "Historiens fader var fuld af løgn" i www.historienet.dk (ca. 2 sider)
- Hendricks, V. & Vestergaard, M.: "Hvis du tror, at Michelle Obama er født som mand, skal nettet nok bekræfte det" i Politiken. D.19.08.2019 (ca. 3 sider)
- Redder, A.: "EU-enhed: Russiske medier spreder fake news om dyresex i Danmark" i altinget.dk d. 09.09.2017 (ca. 1,5 sider)
Omfang: ca. 50 sider
Fokuspunkter:
* Historiebevidsthed og historiesyn
* Kollektiv erindring
* Kildekritik
* Skriftlig fremstilling af faghistorie
* Fake News
* Pseudohistorie og konspirationsteorier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Vikingetiden - I samtiden og erindringen
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Bøger:
- Matsen og Petersen: Vikinger - indsigt og udsyn. Systime. 2006. s. 25-33, 67-73, 78-83, 117-123, 129-132 & 135-138
- Bregnsbo, M. & Villads-Jensen, K.: Det danske imperium - storhed og fald, 2004. S. 60-65
- Iversen, K. & Pedersen, U.N. Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. S. 39-43 & 46-52
- Iversen, K.: Nationer og nationalisme. S. 23-31
- Glenthøj, R. & Ottosen, M.N.: Union eller Undergang. Gads Forlag. 2021. S. 8-11, 96-98 & 100
Kilder:
- ”Ibn Fadlan om vikingernes skikke”, fra 922. (uddrag). Fundet på danmarkshistorien.dk
- Jellingestenene.
- "Brev fra Orla Lehman til sin hustru fra 1848." i Søndberg, O.: "Den danske revolution 1830-1866". Systime. Side 111-112
- Lydklip: "Christian 10. bliver hyldet i digtet "Der rider en Konge" 1944" i danmarkshistorien.dk
- "Alsang, 1940-1943" i danmarkshistorien.dk
Artikler:.
- "Vikingetidens begyndelse" i danmarkshistorien.dk (ca. 0,5 side).
- ”Kvinder i Danmarks vikingetid” i danmarkshistorien.dk (ca. 2 sider)
- "De sidste årtier af vikingetiden" i danmarkshistorien.dk (ca. 0,5 side).
- Dalgaard, M.: "SAS er kommet i massiv modvind: "Denne reklame får mig til at få det dårligt"" i Berlingske. D. 12.02.2020 (ca. 1,5 sider)
- "MYTE: Faldt Dannebrog ned fra himlen i 1219?" i danmarkshistorien.dk (ca. 1 side)
- "Myte: Havde vikingernes hjelme horn?" i danmarkshistorien.dk (ca. 2 sider)
Video:
- ”Historien om Danmark – Vikingetiden” DR1 2017. Fra. 2.40-15.00, 17.20-23.03, 24.30-41.00 & 43.17-56.00
- ”Historien om Danmark – Tidlig middelalder” DR1. 2017. Fra 20.00-33.30
- "Våbenofringen i Illerup Ådal" fra danmarkshistorien.dk. URL: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/vaabenofringen-i-illerup-aadal/
- "Discovery Tour Viking Age: Can video games teach history?" fra bbc.com. URL: https://www.bbc.com/news/av/technology-58967120
- ”mini-foredrag – Danmarks oprindelse”. URL: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/no_cache=1&cHash=f37db3fe8559fd8d8799df4c2ab35081
- Dansk Folkepartis valgvideo fra 2007. Fundet på youtube.
- "SAS - What is truly Scandinavian?" (februar 2020) fundet på youtube
- "Europa opdager nationalismen" (vi har set de første 13 minutter) (DRK) 2011 - fundet på cfu.dk
Musik:
- "Den danske sang er en ung blond pige" Tekst: Kai Hoffmann, 1924 Melodi: Carl Nielsen, 1926
- Sveriges nationalsang: ”Du gamla du Fria” (1844)
Podcast:
- Kampen om Historien -> Længe leve skandinavismen URL: Kampen om historien | Længe leve skandinavismen | DR LYD (fra ca. 50 min. Og frem).
Maleri:
- ” Modtagelsen af studenter fra de andre skandinaviske lande i København 1845. Maleri af Jørgen Sonne 1847. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot.”
Øvrigt:
- Eleverne har skrevet DHO om emner, der hovedsageligt knytter sig til fremstillingen af vikingerne i 1800-tallet eller skandinavismen i 1800-tallet, eller optakten til den 1.selsvigske krig.
Omfang: 80 sider
Fokuspunkter:
*Overgangen fra Jernalder til Vikingetid
*Hvornår blev Danmark samlet til et kongerige?
*Kristningsprocessen
*Vikingetogter og kvindernes forhold
* Fra Nordsørige til Østersøimperium
* Nationalismeteorier og statsdannelser i 1800-tallet
* Skandinavismen
* Optakten til de slesvigske krige og de slesvigske krige (overfladisk)
* Nationalromantik og vikingedyrkelse i 1800-tallet og frem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Kold Krigs Deja-Vu?
Kernestof:
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Materiale:
Bøger:
- Bryld, C-J. Verden efter 1914, Systime; S. 149-157
- Bryld, Carl-Johan: DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime; sider: 161-164, 171-173, 195-199, 221-225, 228-233, 235-243, 273-281
Kilder:
- Ambassadør Novikov om USAs politik, 27. sept. 1946
Fra hjemmesiden tilhørende Verdenshistorien i dansk perspektiv af Carl-Johann Bryld. http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=637
- Winston Churchills jerntæppetale, 5. marts 1946
Fra hjemmesiden tilhørende Verdenshistorien i dansk perspektiv af Carl-Johann Bryld. http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=637
Film:
- Make mine freedom (1948) fundet på youtube
- Миллионер (1963) fundet på youtube
- Nixon vs. Khrushchev - The Kitchen Debate (1959) fundet på youtube
- klip fra HBO's miniserie om Chernobyl fra 2019. Afsnit 1 fra 6.30-50.00 & afsnit 5: fra 39.00-53.00 & 1.00.15-1.06.00
- "Den Kolde Krig" afsnit 12 - terrorbalancen 1960-1972 (DR2, 2006) De første 30 minutter.
- Film: "To minutters Stilhed" (fra 2018) (med fokus på ideologier, idealer og det politiske system i DDR).
- Dokumentaren: Putins vej til magten fra 29-52 minutter
- "Kernen: Putin på grænsen" (tv2) Fra d. 06.02.2022
- Klip fra youtube: John Mearsheimer: Great power politics on Ukraine - YouTube. Fra: 1.00-9.30
Omfang: Ca. 60 sider
Fokuspunkter:
* Hvorfor opstod Den Kolde Krig? - Herunder forskellen på traditionel og revisionistisk fortolkning.
* Ideologiske forskelle på kommunisme og liberalt demokrati
* Sovjetunionens forhold til sine Satellitstater
* Atomoprustningen og MAD-princippet.
* Filmen: "To minutters Stilhed" (fra 2018) (med fokus på ideologier, idealer og det politiske system i DDR).
* Forskellige årsagsforklaringer til Sovjetunionens sammenbrud
*Rusland i 90'erne - Det fejlslagne forsøg på overgang til et vestligt demokrati.
* Overgangen fra Jeltsin til Putin
* Putins motiver for krigen i Ukraine (2022). Herunder en diskussion om der er tale om en ny Kold Krig.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bryld, C-J. Verden efter 1914. S. 149-157 (1) (2).pdf
-
Bryld, Carl-Johan DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime side 161-164, 171-173 (1).pdf
-
Bryld, Carl-Johan DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime side 195-199 (1).pdf
-
Bryld, Carl-Johan DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime side 221-225, 228-233 (1).pdf
-
Bryld, Carl-Johan DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime side 235-243 (1).pdf
-
Bryld, Carl-Johan DEN RUSSISKE REVOLUTION OG SOVJETUNIONEN, Systime side 273-281 (1).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Styreformer og leveforhold i Antikken
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Antikken
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
Materiale:
Bøger:
- Carlsen, J.: Romerrigets historie. Systime.2015. side 11-15, 19-24, 41-49 & 116-120
- Bryld, C-J.: Verden før 1914. Side 15-20 & 24-30
- Hansen, M.H.: "Det athenske demokrati - traditionens og mytens historiske baggrund" i Thomsen, R.: Det athenske demokrati i samtidens og eftertidens syn. S. 57n-62m
- Damsgaard-Madsen, A.: "Grækenlands historie". S. 13-23
- Christiansen, E.: "Romersk historie". Aarhus Universitetsforlag. 2002. Side. 13-15, 53-55, 58-60 & 83-88
Kilder:
- "Den gamle Oligarchs syn på demokratiet i tiden omkring Perikles' død" i Damsgaard-Madsen, A.: "Det athenske demokrati". Gjellerup. 1974. S. 127-129
- Aristoteles: De kønsspecifikke karakteregenskaber i "Han og hun i Hellas" (af) S. Isager & M. Wind
- Xenofon: Om opdragelse i Sparta i Verden før 1914 (af) Bryld
- Augustus: Res Gestae i Carlsen, J. Romerriget. 1. udgave. S. 26-29
- Plinius d. yngre: "Om sin hustru" i Carlsen, J. Romerriget. 1. udgave. S. 53-54
- Cato: om en godsejers opgaver i verden før 1914
- Varro: om slaver i landbruget i verden før 1914
- Seneca: Breve til Lucillius i verden før 1914
Artikler:
- Schjørring, E.: "Kan demokratiet stadig betale sig? " i Berlingske. D. 15.07.2011 (ca. 1,5 sider)
- Koldbye, C.: "Danmark er ikke et folkestyre" i videnskab.dk D. 12.08.2008 (ca. 2 sider)
- Byrckel, T.: "Roms stensikre ulvemyte" i Information. D. 21.01.2008 (ca. 1 side)
Video:
- Dokumentar: Alexender d. Store. DRK. 2010 (fundet på CFU)
- Romerrigets storhed og fald – del 1 (27:30-51:30) Fundet på CFU
- Dokumentar: Hannibal – Roms fjende del 1: 4:00-10:00(om Hannibals opvækst og had til romerne) & 29:00-34:00(om Hannibals march med elefanter over alperne) & Del 2: 3:30-14:00(om slaget ved Cannae)
Musik:
- Iron Maiden: "Alexander The Great" (1986)
Omfang: 80 sider
Fokuspunkter:
* Særlige forhold vedrørende de antikke kilder
* Det Athenske demokrati- Herunder kritik af styreformen
* Befolkningen og dagligdagen i Athen og Sparta
* Roms tidlige historie (ulvemyten og arven fra Etruskerne)
* Rom bliver en verdensmagt (med fokus på de Puniske krige).
* Den romerske republiks opbygning
* Senrepublikken – Borgerkrige og magtkampe
* Augustus' magtovertagelse – Fra republik til kejserdømme
* Befolkningen og dagligdagen i Rom
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
F#5 Epidemier - Med særlig fokus på Den Sorte Død
Kernestof:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Faglige mål:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Materiale:
Bøger:
- Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B: Middelalderen. Systime. S. 9-15.
- Mikkelsen, G.H. og Kahl, I. Pest over Danmark. Gyldendal. s. 27-33, 43-45, 48-52, 57-59 & 62-73
Kilder:
- "pave Gregors diktat"
- "Kejser Henrik d. 4 afsætter pave Gregor d. 7."
- "Kejseren lyses i band"
- "Kejser Henrik d. 4's vandring til Canossa"
Alle ovenstående kilder er fra Frederiksen, m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750 s. 132-136 (4 NS)
- Heliga Birgita: ”Middelalderlige menneskesyn” i Wenche Nøss: Det moderne Europas fødsel. Fra senmiddelalder til reformationen 1300-1650. Munksgaard. 1998 1. udgave, 2. oplag. S. 69 (0,5NS)
- Uddrag af Valdemar 4. Atterdags lov om pesten i 1354 fra "Danmarks Riges Breve". København, 1966, 3. Række, Bind 4, nr. 131. (0,5 NS)
- Uddrag af Birgitta af Vadstenas åbenbaring om pesten, nedskrevet i midten af 1300-tallet, fra Hans Ailis "Revelaciones
Sanctae Birgittae: Revelaciones Lib. VIII." kap. 57:1-4. Stockholm, 2002. (0,5 NS)
- kongelige befalinger i Fynske tegnelser, dateret 30. juni og 3. juli 1654 fundet på websiden: https://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/14926 (1,0 NS)
Video:
- Pest over Europa (1) - Det første angreb (fundet på cfu.dk)
Omfang: 40 sider
Fokuspunkter:
* Grundlæggende fakta og kendetegn om det middelalderlige samfund
* Den Sorte Døds spredning i Europa (1347-1350)
* Pestens konsekvenser i det middelalderlige samfund
* Pestepidemier i Danmark fra 1347-1711
* Miniprojekt om en valgfri historisk epidemi, hvor eleverne har researchet om emnet, og opstillet problemstillinger som de har besvaret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Renæssance og Reformation
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Faglige mål (som der primært arbejdes med):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger
Materiale:
Bøger:
- Danielsen, Kim B. & Knudsen, Sanne S.: Renæssancen - Da mennesket kom i centrum, Systime; sider: 13-20, 38-46, 94-103 173-176, 178-181
- Carl Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 132-140
- Frederiksen, P.; m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien S. 73–79M
Kilder:
- Giovanni Rucellai: Den guddommelige nåde. i ”Renæssancen – Da mennesket kom i centrum”, Kim Beck Danielsen og Sanne Stemann Knudsen.
Artikler:
- "Kunsten blev genfødt" i Historie 1 2006 Side. 32-41. Taget fra www.historie-net.dk
- "Historiebrug" fra danmarkshistorien.dk
- Popham, P.: "Italiens kriminalgåde løst efter 526 år" i Information. D. 18.02.2004 URL: https://www.information.dk/2004/02/italiensk-kriminalgaade-loest-526-aar
- Vincentz, C.: "Hekseafbrændinger tog fart efter Reformationen" i Kristeligt dagblad. d. 23.06.2015
- Kjærsgaard, P.: "BLOG: Er #metoo moderne heksejagt? URL: https://nyheder.tv2.dk/politik/2017-12-07-blog-er-metoo-moderne-heksejagt
Video:
- Dokumentar om Medici-familien Del 1 (Birth of a dynasty) (uddrag)
Minutter i filmen: 0-24, 36-40 & 48-52
- dokumentaren om Medicierne – del 2: Omhandlende den politiske rivalitet(herunder Pazzi-sammensværgelsen), og dets betydning for kunsten. Modreaktion af Savonarola og Lorenzo De Medicis død. Fra 16:30-28:00 & 32:00-38:30 & 43:30-slut
- Tycho Brahe - Kongen af Hven
- "Reformationen - Europas hellige krig" (2017). Fundet på cfu.dk
- "Reformationen i Danmark - da Hans Tausen indledte byreformationen i Viborg i 1526" fundet på danmarkshistorien.dk
- "Heksejagt – episode 1: Fjenden iblandt os" (2006) Fundet på cfu.fk
-”Historien om Danmark – afsnit 6 Reformation og renæssance” Fra: 41.29-48.18 & 52.30-56.33
- "Feature History - Thirty Years' War" (2016) Fundet på youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Ej7eFLgFzN4
Sange:
- Ebbe Kløvedal Reichs "Skipper Klements morgensang" fra 1971
Omfang: Ca. 85 sider
Fokuspunkter:
*overgangen fra middelaldersamfundet til renæssancen, og især den nye humanistiske og videnskabelige tankegang.
* Humanismen og renæssancekunsten
* Medici-familien og Firenze som renæssance by.
* Naturvidenskaben, og det ændrede verdensbillede
* Hekseforfølgelserne
* Reformationen- Luthers teser.
* Reformation i DK. Lidt om Hans Tausen og Grevens fejde.
*30-års krigen og den Westfalske fred
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B. Renæssancen - da mennesket kom i centrum. Systime. S. 13-20 (2).pdf
-
Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B. Renæssancen - da mennesket kom i centrum. Systime. S. 94-103.pdf
-
Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B. Renæssancen - da mennesket kom i centrum. Systime. S. 38-42.pdf
-
Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B. Renæssancen - da mennesket kom i centrum. Systime. S. 43-46.pdf
-
Knudsen, S.S. & Danielsen, K.B. Renæssancen - da mennesket kom i centrum. Systime. S. 173-176 & 178-181.pdf
-
Carl Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 132-140
-
om reformationen i Bryld_verden før 1914_s.132-140.pdf
-
Frederiksen P m.fl. Grundbog til Danmarkshistorien S. 73-79M.pdf
-
Episode 01: "Vejr, sult og frygt" - Hekseforfølgelserne i Europa
-
Feature History - Thirty Years' War
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Revolutioner i oplysningstiden
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Bøger:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914, Systime; sider: 181-189, 192-201, 205-225
Kühle, E.: Danmarks historie i et globalt perspektiv. S. 129-134
Kilder:
- Kongeloven 1665. citeret fra Peter Frederiksen m.fl.: ”Grundbog til Danmarkshistorien” , s. 116-17
Følgende tre kilder er fra danmarkshistorien.dk:
- Trykkefrihedsforordningen af 1799 samt tillæg fra 1814
- Liberal adresse til Frederik 6., 20. februar 1835
- Frederik 6.s svar på de liberale debattørers adresse, 28. Februar 1835
Artikler:
- Wood, G.S.: "Book review: How the American Revolution Worked Against Blacks, Indians and Women" (2016)
Malerier:
Rigaud, H.: Louis XIV. Malet i 1701
Heimbach, W.: Frederik d. III. Malet i 1659
Musik:
- Marseillaisen, 1792
Video:
Uddrag fra "Historien om Danmark(7) - Enevælde og oplysningstid" Fra 02.40-25.54 & 43.14-54.36
Dokumentaren: ”Versailles – En konges drøm” Fundet på CFU. Fra 0-16.minut & 29.-59. minut.
Klip fra serien: "John Adams". Episode 2 "Independence" HBO. 2008.
Dokumentaren: "Historiens største helte (6) George Washington". Fundet på cfu.dk
Omfang: Ca. 65 sider.
Fokuspunkter:
* Fra absolut til oplyst enevælde
* Oplysningsfilosofferne
* Den amerikanske uafhængighedskamp mod Storbritannien
* Fra uafhængighedskamp til skabelsen af en amerikansk føderation.
* Den Franske revolution - årsagerne
* Den Franske Revolution - konsekvenserne
* Perspektivering til Danmark i Oplysningstiden - Fra Struensee til landboreformerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Imperialisme
Kernestof:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Bøger:
- Adriansen, I.; m.fl. oplysningstid til imperialisme. Fokus, 2007 Afsnittet: "Imperialismen"
- Frederiksen, P.: Grundbog til historie - Verdenshistorie 1750-1945. Systime, 2001. Afsnittene: "Cecil Rhodes: Den hvide mands byrde" & "Et splittet Frankrig" & "Første Verdenskrig 1914-1918"
- Folkersen, H.: "Det britiske imperium. Systime. S. 62-69, 114-121 & 130-138
Kilder:
- Kipling, R. "Den hvide mands byrde"
- Dilke, C.: "Et større England" fra Skovgaard nielsen, H.: Imperialisme 1870-1914. 1974
- "Jules Ferry: Forsvar for den franske imperialisme" fra Adriansen, I.; m.fl. oplysningstid til imperialisme. Fokus, 2007
- Kong Lobengula’s: Klage til dronning Victoria og dronningens svar. fra Frederiksen, P.: Grundbog til historie - Verdenshistorie 1750-1945. Systime, 2001
- Tegning af Th. Heines "Kolonialmächte" fra Skovgaard nielsen, H.: Imperialisme 1870-1914. 1974
- uddrag af Hergés: ”Tintin i Congo” fra 1931
- "Sorte Børn i København 1905". Fundet på danmarkshistorien.dk
- "FN-pagten om ikke-selvstyrende områder, 1945" i Bryld. C-J.: verden efter 1914. Systime.
- "Gikuyofolkets skæbne" Taget fra: Nielsen, Henrik S.:"Imperialismen 1870-1914". Gjellerup, 1981. S. 97-104
- Uddrag fra Kap kolonien forfatning (1852), Guvernør George Greys åbningstale i Kapkoloniens parlament (1855), Orange Free States forfatning (1854) og den sydafrikanske repupliks (Transvaals) forfatning (1858). Taget fra - Gunnarsen, G.: "Sydafrikas Historie". Gyldendal. 1995. S. 69-70
- Lütken, B.: "Afrika - et eksempel på for lidt imperialisme?" Taget fra Lütken, B.: "det engelske imperium". Muksgaard. 1997. S. 140-142
Artikler:
- Lindhardt, C.B.: "Belgisk dom: Tintin i Congo er ikke racistisk" i dr.dk. d. 12.02.2012
- Sebro, L.: ”Vor tabte paradis? - Danmark og den koloniale fortid” i Historie-nu.dk
- "Debatten om en officiel undskyldning for slaveriet i Dansk Vestindien, 1998 -" fra danmarkshistorien.dk
- Kyrø, Ø.: ”Dragen og løven” i Weekendavisen. D. 02.11.2018
Musik:
- "Rule britannia". 1740
- "I Niggerland bananen gror": https://www.youtube.com/watch?v=jiAsxR1zPZM
- Imperiet: "CC-Cowboys". 1985
Video:
- BBC is EMBARASSED by Patriotism. "Last Night of the Proms" Must Not Diversify & Drop Patriotic Tunes (7 minutter). Fundet på youtube.
- Dokumentar om Kong Leopold II – ”den hvide konge” (de første 20 minutter). Fundet på CFU.
- Racismens historie - del 2 (fundet på CFU)
Omfang: Ca. 75 sider.
Fokuspunkter:
* Hvad er imperialisme og kolonialisme. Begrebsafklaring
* Den britiske selvopfattelse. Forsvaret for imperialisme.
*Sammenligning af imperialisme i England, Frankrig, Tyskland og Italien.
* Forholdene i Belgisk Congo under Leopold D. 2.
* Kritik af imperialisme(Lenin og humanisme)
* Socialdarwinisme
* Perspektivering indadtil: Om den danske kolonisering. Med fokus på at arbejde med erkendelsen af fortiden.
* 1. Vedenskrig med fokus på årsagerne bag krigen
* Afkoloniseringen. Hvorfor fandt afkoloniseringen sted? Og hvad var konsekvenserne for de involverede lande?
* Imperialismen i samtiden. Er der stadig imperialisme? Hvordan ses der på imperialisme i dag? Er Kina den nye imperiemagt i Afrika?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Nazisme
Kernestof:
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
-historiebrug og -formidling
Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Bøger:
Frederiksen, P.: Det tredie Rige. Systime. 2. udgave. 2001. S. 15-19, 21-27, 30-32, 37-41, 45-53, 65-71, 75-79, 109-11, 113-117 & 119-122
Kilder:
"Rigsborgerloven" (1935) På side. 184 i "Det tredie Rige"
"Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære" (1935) På side 185 i "Det tredie Rige"
"Franz Suchomel om jødeudryddelsen" På side 216-218 i "Det tredie Rige"
"Versaillestraktaten om Tyskland" På side 124-126 i "Det tredie Rige"
"NSDAP's partiprogam" På side 133 i "det tredie Rige"
K.K. Steincke: "Fremtidens forsørgelsesvæsen"(1920) kapitel 22. Side 237-238
"sangen ”Die Fahne Hoch/Horst Wessel-Lied (1927)
Artikler:
- "Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943" fra danmarkshistorien.dk.
URL: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/joedeaktionen-og-evakueringen-af-danske-joeder-i-oktober-1943/
- "Retsopgøret" fra danmarkshistorien. dk. URL: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/retsopgoeret/?no_cache=1&cHash=8de008d7ee83b481bfbf6a64da26c7bb
- Mikkelsen, J.: "Hårdt opgør i Tyskland efter racistisk massakre" i Jyllands-Posten. D. 22.02.2020
- Syberg, K.: "Det er historieløst at forstå protester i Østtyskland som ensporet nynazisme" i Information. D. 10.09.2018
- "Ledende artikel: "Valget" i Weekendavisen. D. 03.05.2019
- Andersson, M.: "Debat: Paludan er ikke Hitler, men måske han kunne være Hitler-light" i Berlingske. D. 13.05.2019
- Lindberg, K.: "Jødisk historiker om nazisme-beskyldning mod Paludan: Falsk, forkert og farlig" i Berlingske. D. 04.05.2019
Video:
Dokumentaren: ”folkeforføreren Hitler” (2012) De første 20 minutter. Fundet på cfu.dk
Dokumentar: terrorens fremmarch (2015) Fra 12.-20. minut Fundet på cfu.dk
Uddrag fra Triumph des Willens (L. Riefenstahahl, 1935)
Film:
Nebel Im August (2016) Af Kai Wessel
Omfang: Ca. 80 sider.
Fokuspunkter:
* Jødeforfølgelse
* Holocaust. Herunder Stantons model for Folkedrab.
* Versaillesfredens betydning for Tyskland i mellemkrigstiden
* Den økonomiske krise i Mellemkrigstiden.
* Den nationalsocialistiske ideologi
* Magtovertagelsen og konsolideringen af magten
* Nazistisk propaganda
* Nürnbergprocessen og retsopgøret
* Perspektivering til nationalisme i dagens Tyskland og Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Det tredie rige, Systime; sider: 15-19, 21-27, 30-32, 37-41, 45-53, 65-71, 75-79, 99-107, 109-111, 113-117, 119-122
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Vietnam
Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie.
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Materiale:
Bøger:
- Niels Bjerre Poulsen: Vietnam, Gyldendal; sider: 9-16, 22-28, 36-43, 50-56, 66-68, 75-81, 87-94, 101-109, 132-138, 144-153, 160-167
- Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime. Side 33-34
Kilder:
- Kilde 2: Brev fra Ho Chi Minh til USA's udenrigsminister Robert Lansing (18. juni 1919) fra Niels Bjerre Poulsen: Vietnam, Gyldendal.
- Kilde 3: Generalguvernør Albert Sarraut taler om kolonimagten Frankrigs opofrelse og pligter (1931) fra Niels Bjerre Poulsen: Vietnam, Gyldendal.
- Tekst 3: August-revolutionens mål. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 11: Premierminister Diems erklæring. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 12: Præsident Ho Chi Minhs erklæring. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 16: Nordvietnams forslag til normalisering. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 17: Diems afvisning af valget. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 19: Sydvietnameseres syn på FNL. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 20: McNamara om situationen i Vietnam 1963. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 21: Johnsons tv-tale 4. august 1964. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 41: Paul Meadlo om My Lai-massakren. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 42: Lydighed og Vietnamkrigen. fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Tekst 43: Hvad kæmper vi for i Vietnam? fra Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger, Systime.
- Præsident Fords tale på Tulane University, 1975. fra Niels Bjerre Poulsen: Vietnam, Gyldendal.
Artikler:
- Dahlin, U.: "”Da Berlingske og Jyllands-Posten valgte side i Vietnamkrigen” i Information. D. 22.08.2008
- Bruun, N.B.: "Tre ting du skal vide om Vietnams økonomi" i Danmarks Fyns Amts Avis. D. 11.07.2019
- Sjöberg, A.: "Rekordstor mistillid til Kina, men i Vietnam buldrer det derudad" i Berlingske. D. 18.05.2024
Videoklip:
- "He may be a communist" (1950) 3 min. fundet på youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=AWeZ5SKXvj8
- Uddrag (de første og sidste to minutter) fra "Red Nightmare" (1962) fundet på youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=bHv-83x58B8
- "Robert McNamara admits Vietnam War a mistake" 3 min. fundet på youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0enCCGBW3xc
- "Lessons Learned: The TET-offensive" 4 min. fundet på youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=5ssdK5hHe7s
Film:
Dokumentar: "Den amerikanske krig" set med vietnamesiske øjne (2009). Fundet på CFU.
Musik:
- I Feel Like I'm Fixin' To Die Rag (af) Country Joe McDonald fra 1967
Omfang: Ca. 110 sider
Fokuspunkter:
* Vietnam under fransk kolonistyre og Vietnam under 2. Verdenskrig
* Vietnams rolle under den kolde krig. Herunder fokus på kommunismeforskrækkelsen i USA og Domino-teorien.
* Genéveaftalen i 1954
* Forskelle på Nord- og Sydvietnam
* Vietnamkrigen. Herunder fokus på:
- Hvorfor USA involverede sig i Vietnam.
- Udviklingen både på slagmarken i Vietnam og ift. amerikanske reaktioner hjemme i USA.
- Vietnamkrigen fra et Vietnamesisk perspektiv (dokumentar).
- Perspektivering til Danmark. Hvordan de borgerlige medier dækkede krigen.
* Historiebrug: Hvordan krigen mindes af dens partnere.
* Kort om Vietnam i dag. Herunder landets økonomi, og forbindelser til Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Niels Bjerre Poulsen: Vietnam, Gyldendal; sider: 9-16, 22-28, 36-43, 50-56, 75-81, 87-94, 101-109, 132-138, 144-153, 160-167
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139851503",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139851503",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139851503"
}