Holdet 2022 HI-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Clemme Wolsing Kjær
Hold 2022 HI-v (1v HI, 2v HI, 3v HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fake News og konspirationsteorier
Titel 2 Verden før år 500
Titel 3 Grønland
Titel 4 Verden fra ca. 500-1789
Titel 5 Danmark i 1800-tallet og den danske velfærdsstat
Titel 6 Europa - fra imperialisme til mellemkrigstid
Titel 7 Folkedrab og Holocaust
Titel 8 Kina
Titel 9 Overblik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fake News og konspirationsteorier

Forløbet har fungeret som introduktion til historiefaget på gymnasiet.

Vi har arbejdet med grundlæggende kildekritik, metode og videnskabsteori, hvorefter vi har arbejdet med begreberne Fake news og konspirationsteorier.

Eleverne er i arbejdet blevet introduceret for

- forskellige eksempler på Fake News
- karakteristika ved Fake News
- hvorfor Fake News udbredes
- hvordan man genkender Fake News
- hvordan man undgår Fake News

- karakteristika ved konspirationsteorier
- hvorfor konspirationsteorier udbredes
- hvorfor konspirationsteorier er en problem for demokratiet

Videnskabsteoretisk er eleverne blevet introducerede for "Occams ragekniv" i forbindelse med konspirationsteorier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Verden før år 500

Forløb med fokus på Oldtidens og Antikkens store civilisationer med fokus på Egypten, Grækenland og Romerriget

Oldtidens Egypten
  - Forudsætninger for Egyptens storhedstid (Nilen, centralisering, specialisering, skriftsprog)  
  - Styreform, religion og magt (faraos rolle, det sociale hierarki, polyteisme, pyramider o.a. bygningsværker)

Antikken Grækenland
   - Forudsætninger for demokratiet i Athen (Perserkrigene, middelklassen)
   - Athen og Sparta (demokrati/oligarki)

Romerriget
   - Det romerske demokrati
   - Klientsystemet
   - Overgangen fra republik til kejserstyre
   - Årsager til Romerrigets opblomstring og fald
   - Slavernes funktion og betydning fro Romerriget
   - Familiestrukturer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Grønland

Forløb om Grønland og Danmarks fælles historie som optakt til DHO.

I forløbet har vi fokuseret på følgende perioder

Kulturmødet
- Hans Egede og kulturmødet
- Danisering

Moderniseringsperioden fra 1950'erne
- omvæltninger i den grønlandske levevis og økonomi
- grønlandsk nationalisme

Grønland i dag
- Grønlands internationale placering og betydningen for Danmark
- sociale forhold og dilemmaer i Grønland
- er Grønland fortsat en dansk koloni?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Verden fra ca. 500-1789

Høj- og Senmiddelalderen
   - Feudalismen og samfundshierarkiet
   - Den katolske kirkes magt og grundlaget herfor samt hvorfor det kommer under pres sidst i perioden ¨
   - moral og kvindesyn
   - Baggrund  for og konsekvens af korstogene

Renæssancen
   - Arven fra Antikken
   - "Mennesket i centrum"
   - Borgerskabets opståen

Opdagelserne
   - Baggrund for Opdagelserne
   - kulturmødet og konsekvenserne heraf

Oplysningstiden
  - "Ratio" og opgøret med religion
  - Det videnskabelige gennembrud
  - Oplysningsfilosofferne og deres tanker og samfundsindretningen
- baggrund for Den amerikanske uafhængighedskrig
- Den franske revolution: baggrund, forløb og konsekvenser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Danmark i 1800-tallet og den danske velfærdsstat

Første del af forløbet har fokuseret med en bred pensel på Danmark i 1800-tallet med fokus på:

De danske katastrofer
- tabet af Norge, statsbankerotten, afståelsen af hertugdømmerne efter 1864

Krige med fokus på årsager og konsekvenser
- første- og anden slesvigske krig

Nationalisme
Industrialisering

Etik og moral
- Sædelighedsfejden og kvindesyn

Fattigdom og livsvilkår
- synet på fattigdom, fattiges vilkår, fattighuse og -gårde, kriminalitet

Anden del af forløbet har været en oversigt over velfærdsstatens udvikling fra 1800-tallet til i dag med fokus på

- Kanslergadeforliget og statens stigende rolle i Mellemkrigstiden
- Velfærdsstatens guldalder 1958-73
- Velfærdsstatens krise i 1970-80'erne
- Velfærdsstatens omstrukturering i 1990-00'erne
- Velfærdsstatens fremtid og udfordringer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Europa - fra imperialisme til mellemkrigstid

Fokuspunkter
Imperialismen ca. 1870-1914
- Drivkræfter bag imperialismen
Økonomiske, kulturelle og militære motiver

- Hvordan kunne det lade sig gøre?
militær, teknologi og organisering

- Formel og uformel imperialisme
- Centrale aktører under imperialismen

Første Verdenskrig
- Europæiske konflikter, magtforhold og alliancepolitik frem til 1914
- Skuddet i Sarajevo og vejen til krig
Schleiffenplanen og skyldsspørgsmålet

- Krigen på Vestfronten (i korte træk)
- Livet ved fronten
- Versaillestraktaten (aktører, beslutninger og konsekvenser)
Den russiske revolution
- Ét modul med en kort præsentation af Den russiske revolution
- Forudsætninger for revolutionen
- Februar- og Oktoberrevolutionen
- Det kommunistiske styre og menneskerettigheder
Tyskland i Mellemkrigstiden
- Tyskland efter Første Verdenskrig
Weimarrepublikken, politisk polarisering, økonomiske kriser
- Nazismens ideologi og vælgerappel
- Opbygningen af Tyskland under nazismen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Folkedrab og Holocaust

Forløb om folkedrab med fokus på Holocaust

Fokuspunkter:
- folkedrab som begreb: historik, definition og (mis)brug
- Stantons 10 stadier for et folkedrab

Holocaust:
- antisemitisk propaganda og den nazistiske ideologi
- Nürnberglovene
- livet i de jødiske ghettoer
- Wannseekonferencen
- Holocaust ved kugler og Holocaust ved gas
- livet i KZ-lejrene
- Nürnbergprocesserne
- holocaustbenægtelse
- mindekultur omkring Holocaust

Vi har set:
"Schindlers liste" (inst. af Spielberg 1994)
"Der Ewige Jude" (uddrag - inst. af Hippler 1940)

Som afslutning har eleverne i grupper valgt en andet eksempel på et folkedrab, som de har arbejdet med og fremlagt for klassen, herunder:
- Det armenske folkedrab
- Stalins forbrydelser
- De røde Khamerer  
- Det irakiske folkedrab på kurderne
- Rwanda
- Srebrenica



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Kina

Kina som kejserstyre
- Vi har haft en hurtig overflyvning på de forskellige kejserstyrer

Kina og den vestlige imperialisme
- Vesten overhaler Kina
- Vestens interesse i Kina
- Opiumskrigene
- Taipingoprøret

Republikken Kina
- Overgangen fra Kejserstyre til republik
- Borgerkrigen og kommunisternes fremgang
- Anden Verdenskrig og Kina

Mao Zedungs Kina
- Forholdet mellem Kina og Sovjetunionen og de ideologiske forskelle
- Den kinesiske planøkonomi
- ”Jernrisskålen”
- Kina og Koreakrigen
- Det store spring fremad

Kulturrevolutionen
- Bruddet mellem Sovjet og Kina
- Maos motiver bag Kulturrevolutionen
- Rødgardisternes virke  

Kina under Deng Xiaoping
- Dengs opgør med Mao
- Dengs vision for Kina og åbningen mod Vesten
- Ny pragmatisme i den førte kinesiske økonomisk politik
- Dengs reformer
- 1989 og Den Himmelske Freds Plads

Xi Jinpings Kina
- Xis vej til magten
- Xis visioner for Kina
- International kritik af Kina

Den nye silkevej
- Den nye silkevejs udbredelse
- Kinesiske motiver bagved silkevejsprojektet
- Betydningen af Silkevejsprojektet for Kinas internationale position
- Risici for de involverede lande

Kina og menneskerettighederne
- Hvordan Kinas forhold til menneskerettigheder har ændret sig under Xi Jinping bl.a. med fokus på uighuerne
- Kinesiske forståelse af menneskerettigheder kontra en vestlig forståelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Overblik og repetition

Repetition gennem et kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer