Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Margrethe Runge Sørensen
|
Hold
|
2022 id-a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: opvarmning
Formål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Fokuspunkter:
- viden om grundlæggende fysiologiske aspekter under opvarmning
- kunne udforme et basis-opvarmningsprogram til musik
- gennemføre og styre et opvarmningsprogram til musik
- kunne følge musikken under øvelserne
- kunne udføre øvelserne korrekt
Litteratur:
Troels Wolf m.fl.: C – det er idræt, Gyldendal 2007, s. 22-27 (Opvarmning + valg af musik) - 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Parkour
Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter / parkour
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre et gennemløb/line med fokus på flow
Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i parkour : løb, balance, svinge, hænge, klatre, hoppe, og vaulting.
Opvarmning Lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder
Afsluttende gennemløb/line med flow optaget på video, hvor bevægelseselementer (afsæt, svæv, landinger, kraft, tempo) flydende indgår.
Træning af grundlæggende færdigheder i parkour:
Cat leap ( hop direkte til ribbe + løb med afsæt fra plintkasse til landing i ribbe)
Cat balance (på bom, gulv og til ribbe på hævet bænk)
Precision-jumps og landing (på gulvet, fra plintkasse til plintkasse)
Rulle-fald (rolls, drop and rolls, nedspring fra fx plint, bænk eller højere oppefra)
Underbar ( i bom )
Tic-tac ( mod væg)
Vaults : One step/lacy vault, dash vault/ two handed
Flow og bevægelse på parkour bane (gennemløb i gymnastiksal )
Eksperimenterende form i parkour
Udvidede øvelser, som nogle elever kan arbejde med:
Monkey vault/tigerspring
Reverse
Speed vault
Bom øvelser: turn vaults over bom og lazy vault (sakse ben over bom)
Video:
Introduktion Til Parkour : (6,37 min) -1 side
https://www.youtube.com/watch?v=oc9pS_2xb3c
- Hvad er parkour?
- Hvor kommer parkour fra ?
- Hvordan træner man parkour?
Flg. videoer opgives ikke til eksamen, men har været vist som en del af praksis:
- Copenhagen Girls Gathering 2018
- Parkour Indendørs Træning Parkour Indendørs Træning (8,05 min)
- HOW TO DROP/LAND TUTORIAL - PARKOUR (kun det første 1min)
- Rolls and drop https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg ( ca de første 2 min )
- PARKOUR ACADEMY (HOW TO TIC TAC) ( kun det første 1min)
- Parkour Vaults & Combinations (3,34 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
Grundslag i volleyball: fingerslag, baggerslag, smash, blokade og serv.
- Basisteknik for den enkelte
- sammenspil.
- enkelte taktiske facetter, placering på banen, hvornår blokeres, hvornår gør der ikke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Beskyttet svømning og div. aktiviteter
Forløbet beskyttet svømning og diverse idrætsaktiviteter er et todelt forløb.
Diverse idrætsaktiviteter var et forløb, hvor eleverne i mindre grupper planlagde forskellige idrætsaktiviteter og underviste hinanden.
Forløbet kørte parallelt med at en gruppe elever på holdet havde valgt at arbejde med beskyttet svømning indtil jul.
Forløbet er et kke eksamensforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip Hop
Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder i hiphop. Eleverne vil blive introduceret til hiphops historie som baggrund for at kunne udvise de udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet vil eleverne specifikt til at arbejde med hiphop færdighederne: poses, isolation af bevægelser, freestyleøvelser og udførsel og sammensætning af koreografier.
Eleverne vil sammen klassen tilegne sig koreografier som bliver gennemgået i undervisningen. Derudover vil eleverne i grupper udforme og udføre egen hiphop-koreografi. Koreografien vil blive udformet med udgangspunkt i labans bevægelsesteori.
Færdigheder
Eleven skal efter forløbet kunne:
- Isolere enkelte kropsdele kontrolleret
- Koordinere med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af koreografier
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser i egen koreografi med tydelig brug af Labans bevægelses kvaliteter
Freestyle/pose til takt til musikken
Materiale:
Tekst
Labans bevægelseskvaliteter(2 sider)
Video
Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47, 14 min på engelsk (4 sider)
DJ Kool Herc's Turntables: Hip Hop Extraordinaire 1 min (0,5 sider)
i alt 6,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet/Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pardans : Cha cha cha
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Cha cha cha
Formål:
• Gennem alsidig idrætsundervisning opnår eleverne kropslige kompetencer samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til fysisk aktivitet.
• Eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed og opnår således indsigt i betydningen af at være i god fysisk træningstilstand.
• I forløbet arbejder eleverne med at beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: musik og bevægelse samt indgår i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Fokuspunkter:
Danseteknik:
• Beherske grundtrin og forskellige variationer
Dansefatning og føring:
• Kendskab til parrets- og det personlige rum ( de to spor)
• Kendskab til løs og fast føring + med- og modføring
• Kendskab til forskellige fatninger : Åben eller en-håndsfatning /lukket eller en to-
håndsfatning og traditionel dansefatning
• Beherske at føre/blive ført
Musikforståelse:
• Beherske at danse i takt med musikken herunder at kunne igangsætte dansen på 1'erne i musikken
Variationer:
• Bevægelse rundt om jer selv / i salen med grundtrin
• Alamana/ damedrejning til højre
• New Yorker
• Spotdrejning til højre : to grundtrin og derefter en spotdrejning til venstre
• Bevægelse i firkant
• Hand to hand
• Lukket New Yorker
Ekstra variationer:
Hand to hand -> new york med chassé -> spot turn -> new york med chassé -> spot turn
Triple Lockstep og ny variant af hand to hand (med triple chasse i promenade)
Litteratur:
Dansekursus kompendium 2008 : Pardans : De fire grundelementer i dans for 2 (s. 17) + Føring ( s. 22- 24 midt ) At føre eller at blive ført + med- og modføring)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lanciers og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139862429",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139862429",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139862429"
}