Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Per Brændbyge Petersen
|
Hold
|
2022 id-c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturaktiviteter
Faglige mål
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet.
– indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Materiale:
- "C-det er idræt" s 20-22, 40-41
- Figurer over innovation
Fokuspunkter:
- Fysisk kapacitet.
- Kobling af teori og praksis, , herunder puls, slagvolumen, minutvolumen, intensitet, arbejds-og hvilepuls)
- Anvendelse af digitale redskaber (ruteplanlægning og gennemførsel)
- Anvendelse af kort.
Evaluering:
- Evalueringen er baseret på feed back fra grupperne, der afprøver den udviklede aktivitet, samt egne refleksioner over den innovative proces på grundlag af de to figurer. Der føres logbog, der senere kan lægges ind som første aktivitet i den tværfaglige klassenotesbog "SRP forløb og innovation på SG" i den kommende studieretningsklasse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musik
Faglige mål:
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ grundlæggende principper for træning
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Materiale:
Tybjerg-Pedersen: Idræt er også teori. Gyldendal. S. 6, 9-13.
Hjemmeside med musik til idræt: https://idraetsmusik.dk/
Fokuspunkter:
Opvarmning til musik-forløbet havde fokus på hvordan musik kan underbygge opvarmning.
Så fokus på musik-opbygning (takter) og musikkens kvaliteter (førende, svingende, dynamisk).
Derudover fokus på hvordan et opvarmningsprogram bygges op, hvilken dele bør/skal det indeholde, og hvordan skal øvelser udføres.
Endvidere teori om hvorfor man varmer op før en aktivitet - hvad sker der i kroppen?
Evaluering:
Eleverne udarbejdede et opvarmningsprogram gruppevis, der blev forevist resten af klassen med efterfølgende respons.
Endelig udarbejde eleverne gruppevis en kort opgave, hvor alt det ovenstående indgik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Materiale:
- Idræt C- teori i praksis. S. 77-80 (om koordination).
- Udleveret materale om regler samt fokuspunkter for indlæring af færdigheder i bordtennis (se nedenunder).
https://www.information.dk/kultur/2015/12/kan-ligefrem-vaere-form-ekstase-bordtennis Artikel Information: 11-12 2015
https://www.dif.dk/da/politik/vi-er/medlemstal#De%20samlede%20medlemstal%20for%20DIF%20og%20DGI
Hvem går til bordtennis? Fra DIFs hjemmeside.
https://www.facebook.com/watch/?v=10156099739381180 DR Nyheder 3-1 2018: Hvorfor er bordtennis sundt?
Fokuspunkter:
I undervisningen har der været fokus på følgende færdigheder: regler (double og single), udgangsstilling, batfatning, serv, forhånds- og baghåndsprik, baghånds- og forhåndskontra, forhåndssmash og forhåndsloop. DBTU teknikmærker (bronze) har indgået.
Derudover har vi kigget på medlemstal for bordtennis samt drøftet årsager til at spille organiseret eller uorganiseret bordtennis.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Softball
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Materiale:
Udleverede regler samt instruktionsvideo til softball.
Fokuspunkter:
Teknik: Korrekt kasteteknik (under spil og som pitcher), gribeteknik (høje, lave, under bevægelse), batting (herunder greb, udgangsposition, vægtoverførsel og svingteknik).
Taktik:
Positionering på banen under spil, og ud fra tillempede regler træffe og udføre rigtige beslutninger.
Kendskab til basale regler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
Faglige mål:
- Evne til at beherske centrale færdigheder i alle discipliner (stafet/sprint, kuglestød, spydkast og længdespring) - i hvor høj grad er man i stand til at opfylde fokuspunkterne nævnt i hver disciplin.
- Opnå kropsbevidsthed.
- Koble relevant teori med discipliner (koordination, muskeltræning og bevægelighedstræning).
Kernestof::
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
Fokuspunkter:
Følgende discipliner er gennemgået: længdespring, sprint/stafet, spydkast og kuglestød.
I hver enkelt disciplin er der blevet arbejdet med fokuspunkter for udførelsen. Anden teori er inddraget på et helt overordnet plan (koordination, muskeltræning og bevægelsestræning).
Materiale:
- Idræt c - teori i praksis: Sørensen og Pôckel. Systime 2018. S. 77-83, 136-143.
- Udleveret materiale om fokuspunkter til de enkelte discipliner.
- Videoklip kuglestød https://www.youtube.com/watch?v=tHVMufMECPo
- Videoklip spydkast https://www.youtube.com/watch?v=J5eSX6Tb2hc
- Videoklip længdespring https://www.youtube.com/watch?v=n4XBgSrJdaw
- Videoklip stafetløb
https://www.youtube.com/watch?v=154ZfucCOM0 Regler og teknik stafetløb
https://www.youtube.com/watch?v=mXul2KCFnmY Engelsk version stafet (underhånd)
https://www.youtube.com/watch?v=DsqWUkp_iD4 Fransk version stafet (overhånd)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Fokuspunkter:
Tekniske færdigheder: Aflevere, drible, lay up, stående enhåndsskud, pivotering, finter, angrebskombinationer (back-door, give and go, v-cut), screeninger, trepple threat position, sliding.
Taktik: Spilforståelse ved forsvar og angreb.
Derudover har der indgået kendskab til de mest basale regler, teori om idrætspsykologi (motivation og parathed), samt roller i idræt.
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C - teori i praksis. Systime 2018. S. 49-59.
Wolf m. fl: C- der er idræt. Gyldendal 2005. S. 132-135.
Tekniske færdigheder: udleveret materiale + diverse links.
To-håndsaflevering: https://www.youtube.com/watch?v=HtAeT_ubf0o&list=PLE086531526542179&index=14
To-håndsaflevering studsning (bounce pass): https://www.youtube.com/watch?v=jAos0rb-j_o&list=PLE086531526542179&index=15
Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=sQBZE-SkuuI&list=PLE086531526542179&index=3
Lay Up: https://www.youtube.com/watch?v=BwR1DPCVsP8&list=PLE086531526542179&index=19
Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=erx6kfO6tfw&list=PLE086531526542179&index=1
Jump Shot: https://www.youtube.com/watch?v=PeSeGFAFoOs&list=PLE086531526542179&index=16
Sliding: https://www.youtube.com/watch?v=QhkqMQkY494
Zoneforsvar: https://www.youtube.com/watch?v=N5Nsw0WHvX0
Triple Threat Position: https://www.youtube.com/watch?v=SqmRrYChlZs
V-Cut: https://www.youtube.com/watch?v=QpSXkMuMf7Q
Backdoor: https://www.youtube.com/watch?v=O4EX3P76h_U
Give and go: https://www.youtube.com/watch?v=LOL5ZNuP7vk
Screening: https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bevægelse til musik
Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse.
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
Fokuspunkter:
Tillidsøvelser til musik, tælling af musik, musikkvaliteter, kreativitet samt drama i dans (Laban).
Intro til Lancier, Cha cha cha og Swedish Bugg.
Teori om dans gennem historien/hvorfor danser vi?
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i prksis. Systime 2018. S. 85-94.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold
Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
Fokuspunkter: Tekniske færdigheder: dribling, indersidespark, vristspark, vendinger (Cruyff, fodsål), finter (husmands- og Laudrupfinten, tæmninger. Taktik: Spilforståelse ved forsvar og angreb. Aerob og anaerob træning i fodbold.
Materiale:
Jens Bangsbo: Fodbold. Frydenlund 2007. S. 100-109.
Tekniske færdigheder: udleveret materiale + diverse links.
Cruyff-vending https://www.youtube.com/watch?v=_jvc7svR85w
Indersidespark: https://www.youtube.com/watch?v=OmUHfT1ub6o
Husmandsfinten: https://www.youtube.com/watch?v=hd6HPiPYZ5M
Laudrup-finten: https://www.youtube.com/watch?v=0WbBdJVhES0
Laudrup-finten I kamp: https://www.youtube.com/watch?v=5DtlvBvsCWM
Tæmning med inderside: https://www.youtube.com/watch?v=WR3LfxpK08g
Tæmning med brystet: https://www.youtube.com/watch?v=asoYKznJzZQ
Vristspark: https://www.youtube.com/watch?v=WTSQ9SA8O9M
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt/badminton
Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Fokus:
Forløbet var tilrettelagt således at træningsprojekt og badmintonforløb blev afviklet sideløbende.
I træningsprojektet var fokus på at udforme og gennemføre et træningsprogram med henblik på konditionstræning over 8 uger. herunder skrive rapport hvor også motions indvirkning på sundhed indgik.
I badminton var der fokus på tekniske færdigheder og spil (serv, clear, drop, lob), regler (single og double) samt spilforståelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dans - Cha cha cha og Swedish Bugg
Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse.
̶ opnå kropsbevidsthed
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
Fokuspunkter:
Kunne beherske grundtrin/variationer, dansefatning, føring (beherske at føre/blive ført ) og positur i Cha cha cha samt Swedish Bugg.
Evne til at tilpasse bevægelser og rytme til musik (følge takt og herunder at kunne igangsætte dansen på 1'erne i musikken).
Evne til koreografier.
Kunne forklare rytme, stil og udtryk (kvaliteter) - hvad er karakteristisk for de forskellige danse?
Teori om dans gennem historien/hvorfor danser vi?
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i prksis. Systime 2018. S. 85-94
Diverse musikvideoer.
Artikler om Cha cha cha og Swedish Bugg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball
Faglige mål
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
opnå kropsbevidsthed
Kernestof
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
de for undervisningen relevante digitale redskaber
Fokuspunkter praktisk:
Fingerslag og baggerslag med korrekt teknik og med sammenhæng i spillet.
Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd (smash).
Underhåndsserv der kan placeres frit.
Spil: 4:4.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Kommunikation taktisk og emotionelt med holdkammeraterne på en konstruktiv måde.
Teoretisk:
Instruktionsmomenter: Fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, smash, overhåndserv.
Regler.
Idræt og sundhed: Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime 2018. S. 17-29
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139866863",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139866863",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139866863"
}