Holdet 2022 id-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jesper Rex Brokmose, Mathias Schneider Andersen
Hold 2022 id-d (1d id, 2d id, 3d id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning til musik
Titel 2 Badminton og udholdenhed.
Titel 3 Beachvolley 1
Titel 4 Beachvolley (fortsat)
Titel 5 Cha cha cha
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Basketball
Titel 10 Bordtennis
Titel 11 Hiphop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning til musik

Forløb med opvarmning til musik.

Faglige mål
Eleverne skal:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner
opnå kropsbevidsthed
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant
kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
grundlæggende principper for træning

Mere præcise mål for undervisningen:
- Teori om opvarmning af kroppen.
- Musikkens bidrag, herunder, taktslag, beats, tempo og relevans ifm opvarmningsprogram bestående af gang, løb, sving, styrke og udstrækning.


Primærlitteratur:
Sørensen, J. K.m.fl. Idræts C – teori i praksis. 4. udgave, 1. oplag, Systime, side 119-125,  i alt 6 sider.

Sekundær litteratur:
- Elevfundet materiale til musik og opvarmningsøvelser.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Badminton og udholdenhed.

Forløb med badminton.

Faglige mål
Eleverne skal:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
opnå kropsbevidsthed
kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.

Mere præcise mål for undervisningen:
- Regler.
- Taktiske forudsætninger ift at stå rigtigt på banen, at spille til modstanderen, så denne for det svært.
- Bevægelighed på banen.
- Clear, smash, netspil, netdrop, drop, serv.
- Fysiske aspekter ift opvarmning med og uden bold, så tekniske og fysiske elementer kommer i centrum.
- Teori om idrættens hovedorganisationer, idræt og livsstil, organisering af idræt i DK.
Primærlitteratur:
- Sørensen, J. K.m.fl. Idræts C – teori i praksis. 4. udgave, 1. oplag, Systime, side 7 til 16, i alt 9 sider.
Sørensen, J. K.m.fl. Idræts C – teori i praksis. 4. udgave, 1. oplag, Systime, side 17-28,

Sekundær litteratur:
- https://www.dgi.dk/media/28977/33872_badminton_a4_opsaet_fin.pdf
- https://motionsform.dk/badminton-regler/
-

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Beachvolley 1

Før og efter sommerferien 23.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Beachvolley (fortsat)

Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.





Teori: Din idræt c kap. 5.6 og 5.7
- Hvad sker der når vi lærer?
       -  Træningshjulet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cha cha cha

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed.
Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer (stil, rytme, føring og bevægelsesmuligheder i pardans, og I skal kunne anvende disse i jeres dans.
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder :
- Grundtrin
- Fatning (dansefatning og forskellige håndfatninger)
- Føring
- Stil
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Spot Turn
- Alamena drejning
- Turkish Towel
- Triple Lockstep
- Hand to Hand

I har gruppevis arbejdet med en Casino og partnerbyt

Som afslutning på forløbet skal I i faste grupper skabe en koreografi, hvor I inddrager kendte og nye variationer samt overgang mellem sekvenser, gennem en innovativ proces med formål at ændre cha cha cha fra pardans til gruppedans


Materiale:


- De 4 grundelementer i Dans for 2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Viden:

Eleverne opnår viden om idrættens organisering i Danmark (foreningsorganisering, selvorganiseret og privat/kommerciel)
Eleverne opnår viden om idrætsdeltagelse og tendenser i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate

Læringsmål:

Praktisk:

• Tre forskellige kasteteknikker: Forhånd, baghånd (primær afleveringsform) og hammerkast (og hvornår de bruges hensigtsmæssigt)
• To forskellige gribeteknikker: Pandekagegribning og krabbegribning (og hvornår de bruges hensigtsmæssigt)
• Kunne pivoterer under pres for at forbedre dine afleveringsmuligheder
• Simple løbemønstre (gøre sig spilbar i tomme rum, modtage en aflevering ved at udføre et cut med retningsskift og temposkift)
• En angrebstaktik: Stak

Teori:
• Kendskab til basale regler: fem grundlæggende regler for at kunne spille ultimate: Ingen kropskontakt, ingen løb med discen, discbesiddelse (turnover), inde/ude og scoring (af pædagogiske grunde spiller vi ikke med nøl)
• Kendskab til spirit of the game
• Kendskab til spilfasemodelen og kunne analysere ultimatespillet ud fra begreberne ''grundspilsfasen'' og ''gennembrudsfasen
• Kendskab til forskellige positioner i ultimate (handler, wing, deep, popper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

I 3.g gennemføres træningsprojektet, som er et individuelt projekt af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori du bl.a. skal:

1) Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit personlige træningsprogram
3) Demonstrere korrekt brug af faglige termer

Udover de mere overordnede mål er det et konkret mål, at du forbedrer din fysiske præstationsevne i løbet af træningsprojektet. For at vurdere, om det er sket, laves en baseline, inden projektet går i gang. Med det menes, at du skal have målt startværdier, så der er noget at sammenligne med, når du til sidst måler de samme parametre igen, slutværdier.

Du skal gennemføre tre fysiske test:
- Bib-test (kondition)
- Planke på tid (corestyrke)
- Stående længdespring (eksplosivitet)

Herefter skal du udvælge en af testene som dit primære fokus, mens de andre test er dit sekundære fokus. Løbende skal du over de næste 8 uger føre dagbog over din træning. Dvs. jævnligt planlægge næste uges træning og nedskrive den gennemførte træning. Dette gøres i en logbog, som findes i OneNote.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basketball

Formål
At alle eleverne opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.
Uddybende formål for praksis og praksisteori:
- Eleverne skal opnå forståelse for spilfasemodellen med særligt fokus på grundspil og gennembrudsspil.
- Eleverne skal gennem forløbet opnå viden om roller og rolleklarhed. Herunder både formelle og uformelle roller.
- De praktiske færdigheder der fokuseres på i forløbet er systemiske, og er derfor baseret på helheden og spil- og bevægelsesmønstrene i basketball. Det er derfor ikke de tekniske færdigheder, der er i fokus.
- I grundspillet har fokus været på Give and go og V-cuts, mens gennembrudsspillet særligt har fokuseret på backdoor samt en af screeningerne on- the ball (Pick and roll)
- Forsvarsspillet er nedtonet i forløbet, men er dog en forudsætning for at angrebsspillet kan fungere, så derfor vigtigt at italesætte det. Forsvarsmæssigt har der særligt været fokuseret på personlig opdækning
Mål
1. Viden
I forhold til basketball
● Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball.
● Herunder skridtregel, opdækningsregel, inde-/ude-regel.
● Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen). Forward, center og guard.
● Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, cut, samt screening on the ball ( ”Pick’n’roll”).

2. Færdigheder
a. I forhold til ”boldspil” generelt
● At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e) (kalde på bolden, kommunikerer, med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op).
● At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden (løb, signal med hænder eller lign.).
● At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
● At eleven kan lave et temposkift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan lave et retningsskift således spilleren frigør sig af sin modstander.
● At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

b. I forhold til basketball
● At eleven tilegner sig færdigheder inden for:
1. To-håndsaflevering
2. Pivotering
3. Layup (højre og venstre side)
4. Stående skud
5. Spacing og cuts
6. ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
7. Udnyttelse af screening og bevægelse i relation til denne.
8. Hensigtsmæssig kommunikation i basketball.
Litteratur – praksisteori


1. Friedrich, Rob et al: Basketball ABC (2002)
Zoner. Basketball ABC, s. 76 (0,5 side)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Bordtennis

Eleverne skal kunne udføre en række forskellige slag som isolerede træningsøvelser og delvist i kampsituationer.
· Forhåndskontra
· Baghåndskontra
· Baghåndsprik
· Kort serv
· Lang serv
· Skruede slag (underskru, overskru, sideskru)
· Forhåndsloop

Blandt andet fokus på:
· Hold bolden lavt
· Slå til bolden i stedet for at skubbe
· Slå dybt og varieret
Ryk tyngdepunktet nedad – ned i lårene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hiphop

Faglige mål (færdigheder):
• At eleverne kan følge rytmen i hiphopmusikken – herunder bl.a. at starte sekvenser på 1-slaget.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
• At eleverne kan udføre basistrin, og koreografier med mange gentagelser, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• I tillæg skal eleverne kunne indgå konstruktivt i et gruppesamarbejde på tværs af deres forudsætninger og udvikle egen showcase med koblinger til BESS-konceptet og tildelte fokuspunkter.
• At eleverne kender til og kan forevise bevægelseskvalitet i;
· Større og langsomme bevægelser vs. mindre og hurtige bevægelser.
· ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
· isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
· forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
· forskellige freezes, isoleret og i kombination med koreografi eller six step, isoleret og i kombination med koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer