Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Maria Lund Johansen
|
Hold
|
2022 id-m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Naturidræt
I grundforløbet har alle 1g-hold arbejdet med naturidræt og innovation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball -eksamensforløb
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Disciplin: Pickleball
Faglige mål
Eleverne skal:
• beherske centrale færdigheder
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Fagligt indhold
Introduktion til Pickleball med dets særlige karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Litteratur
Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball, 2.17 min.
https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Pickleball – et velegnet ketsjerspil til gymnasiet, af Anders Bergholt, 5 sider
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
Pickleball regler: https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0 (5.11 min.)
Returnering af serv: https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ (8.15 min.)
Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Lop: https://www.youtube.com/watch?v=Y3QNj6qjZCY&t=210s
Dink: https://www.pickleballchannel.com/PB411-Dinking-101 (4.50 min.)
Third drop shot: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411 (4.01 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmning til musik
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Opvarmning til musik
Faglige mål
Eleverne skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
• beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
• opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
• Vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
Fagligt indhold
Teknik
Kunne udføre strakte fodled i hop og vise små enkle sammensatte hoppe-sekvenser
Beherske strakte albueled i sving og lave totalbevægelser i sving. Desuden beherske små simple sammensætninger af forskellige sving
Bruge ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)
Kunne vise korrekt teknik i styrkeprægede øvelser som: squat, lunges og planke samt generel styrke i kropsstammen
Musikforståelse
Udvælge musik, der understøtter øvelsesvalget og skaber motivation
Kunne følge musikkens puls og starte på taktslag ét
Opbygning af opvarmningsprogram til musik
Kunne planlægge og gennemføre et opvarmningsprogram, der indeholder elementer med fokus på kredsløbsøvelser (gang/let løb + høj puls), bevægelighed (sving og hop) og muskeløvelser (styrke)
Kan opbygge et program med progression af intensitet og øvelser
Udvælge øvelser, der skal være målrettet holdet
KOBLING AF PRAKTIK OG VIDEN
Viden om basale fysiologiske processer, der sker i kroppen i forbindelse med et opvarmningsprogram
Litteratur:
"Idræt C -teori i praksis" red. Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel, Systime 2018, 4. udgave, 1. oplag
S. 119-123
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate og team -eksamensforløb
Færdighedsområde: Boldspil
Disciplin: Ultimate
Faglige mål
• Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner -her ultimate
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Fagligt indhold
Fagligt fokus
Teknik
• Beherske baghånds- og forhåndskast med rimelig kontrol i retning og fart
• Beherske pandekage- og høje/lave krabbe-gribning med god kontrol af disken og med rimelig kontrol at kunne orientere sig mod nye afleveringsmuligheder
Taktik
• Opdækning og spilbarhed -med rimelig sikkerhed at komme i position til at modtage og kontrollere disken samt forhindre modstanderen i af modtage disken -herunder med- og modløb samt cut for at blive fri
• Verbal og nonverbal-kommunikation -at kunne inddrage kommunikation på en hensigtsmæssig måde
• Kendskab til vertikal stak –begyndende beherskelse af stak i isolerede og sammensatte øvelser
Regler og fairplay
• Kendskab til de grundlæggende regler og beherskelse heraf i øvelser og kamp
• Kendskab til og beherskelse af fairplay-begreb i øvelser og kamp -herunder at kunne dømme selv og løse en problemstilling i en kampsituation
Litteratur
"Idræt C -teori i praksis" s. 60-62 (Holdidræt, sammenhold og kohæsion)
"Din idræt C" af Evald Bundgård Iversen m.fl. Gyldendal 2019, s. 123-126 (relationelle færdigheder og Tuckmans teamstadiemodel)
"4 typer hold" Tabel 9.4, s. 162 fra "B-for bedre idræt", Gyldendal 2020
"Introduktion til Ultimate" DFSU,1 side https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/1-introduktion-til-ultimate/
"Regler -De 6 grundlæggende regler i ultimate" DFSU, 3 sider https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/2-regler/
"Øvelsesguide til Ultimate: Baghåndskast" DFSU, 0.57 min https://www.youtube.com/watch?v=YhNhm3-Aqrk
"Øvelsesguide til Ultimate: Forhåndskast" DFSU, 1.17 min https://www.youtube.com/watch?v=420hBh7BdFg
"Ultimate frisbee -Vertical Stack for beginners" youtube, 2.23 min https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Salsa og sundhed -eksamensforløb
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Salsa
Faglige mål
Eleverne skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse; her i form af salsa
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Fagligt indhold
Musikforståelse:
Eleverne skal kunne finde og starte trinnet på det korrekte taktslag i musikken. De skal i rimelig grad kunne bevæge sig i takt til musikken, i den særegne stil som kendetegner salsa.
Dansefærdigheder:
Eleverne skal beherske tekniske færdigheder mht. dansefatninger, herunder i nogen grad at føre en partner/blive ført af en partner.
De skal kunne udføre grundtrin med åben og lukket fatning (casino-trin og alm. fatning)
I almindelig fatning behersker eleverne para mi-para ti + arriba + abajo.
I casino-fatning beherskes simple figurer som Foto, Carisca, fly (high, low) og Dame samt begyndende beherskelse af let-øvede dansevariationer (som Enchufla dame + Enchufla com mambo + Enchufla medio + Echeveria).
De skal beherske simple variationer i casino, samt have kendskab til at "kalde en variation" på rigtig tid.
Eleverne har arbejdet med at sætte variationerne sammen til små serier/sekvenser, så de behersker en kortere selvvalgt rutine/koreografi (showtime).
Teoriforståelse
Eleverne har kendskab til den fysiske aktivitets indflydelse sundheden samt at kroppen og nutidens billede af "den smukke krop" er underlagt samfundsmæssige normer.
Litteratur
Sundhed: ”Din idræt C” af Evald Bundgård Iversen m.fl. Gyldendal 2019, Kapitel ”07 Den sunde krop”
s. 147-152 øverst + s.145-146 + 155-160
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Børn, unge og idræt
Klassen er i dette forløb delt i 2.
Den ene del har beskyttet svømning, hvor hver elev skal aktivere og undervise et barn fra en funktionsklasse i svømmeaktiviteter samt guide barnet med at kunne komme i vandet i omklædnings- og badesituation. Generelt være en svømme-ven. De skal efter hver time reflektere over forløbet.
Den anden halvdel har idræt her på gymnasiet og skal i grupper undervise hinanden i forskellige selvvalgte idrætter. De har skullet overveje mål, motivation og opbygning af lektionen og efterfølgende skal de reflektere over, hvordan det gik.
Faglige mål
Eleverne skal:
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer -her i en selvvalgt disciplin eller i svømmeaktiviteter for et barn fra en funktionsklasse i Svendborg.
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger - her i form af praktisk gennemførelse af en undervisning.
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Litteratur
Læreroplæg ud fra disse sider "Idræt for børn og unge" DIF, 2. udgave 2004, s. 5-15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
3v3 basket og anaerob træning -eksamensforløb
Færdighedsområde: Boldspil
Disciplin: 3-mod-3 basket
Faglige mål
Eleverne skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter her eksemplificeret i 3-mod-3 basket
• opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Fagligt indhold
Teknik
• Aflevering: Beherskelse af to-håndsbrystaflevering og en-hånds-push-afleveringer (med den dominerende hånd) med specielt fokus på håndleddets betydning med rimelig kontrol i retning og fart.
• Dribling: begyndende beherskelse af speed dribling og kontroldribling samt retningsskift-dribling crossover i småøvelser og kendskab i kamp.
• Standsning: Rimelig beherskelse af jump-stop og 1-2-standsning, både efter dribling og efter modtagning, begyndende beherskelse i kamp.
• Skud: Rimelig teknisk korrekt udført en-håndsskud og lay-up med elevens bedste hånd fra stående i småøvelser.
Taktik
• Spilbarhed og spacing med rimelig sikkerhed i at rykke sig fri ved løb uden bold i form af bl.a. v-cut, back door og give-and-go i øvelser og begyndende beherskelse i kamp
• Begyndende anvendelse af korrekt taktik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
• Opdækning: I rimelig grad beherske personlig opdækning i øvelser og kamp.
Regler
• Kendskab til de grundlæggende regler og beherskelse heraf i øvelser og kamp
• Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinderprincippet).
Litteratur
How to Shoot https://www.youtube.com/watch?v=SyvuSxCyfi0 2:45 min
The Lay up https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg 2:16 min.
The Backdoor cut https://www.youtube.com/watch?v=O4EX3P76h_U 1:40 min.
The Give-and-Go https://www.youtube.com/watch?v=LOL5ZNuP7vk 1:38 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop og idrætsdeltagelse i Danmark -eksamen
Færdighedsområde
Musik og bevægelse
Disciplin: hiphop og dance fitness
Faglige mål
Eleverne skal:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter / hiphop dans
• Kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
Fagligt indhold
Kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
Kendskab til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
Kendskab til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
Kendskab til baby-freeze. Isoleret og i kombination med koreografi.
Kan fremvise den indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
Kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Forståelse af sammenhæng mlm dansens og musikkens opbygning
Kunne anvende Labans bevægelseskvaliteter med fokus på tyngde (kraftig/let), tid (hurtig/langsom) samt rum (personlige/generelle rum, herunder planer, niveauer og figurer)
Fokuspunkter
- Grundtrin herunder bounce og isolations
- Opvarmningsdans i kreds (Usher; Yeah)
- Fælles koreografi (Big Boss Vette; Pretty Girls Walk)
- Astrids koreografi (Blæst; Kig op fra gulvet)
- Poses, pose-on-pose og kendskab til baby-freeze
- Improvisation ud fra Laban: rum, tid og tyngde
Litteratur
"Musik og bevægelse" s. 14-23 Grundbog i idræt C af Jeppe Elmelund van Ee, Lars Bo Kristensen og Troels Wolf, Gyldendal 2019
"Hvordan bevæger du dig? (Idræt, sport og motion samt leg) s. 18-21 i Din idræt C af Evald Bundgård Iversen, Gyldendal 2019
"Idrættens former og organisering" i "Begrib idræt C -teori" af Mie Lykke Nielsen m.fl., Praxis 2024 s. 24-26 + s. 28-31
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Springgymnastik og idrættens organisering -eksamen
Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter
Disciplin: springgymnastik
Faglige mål
Eleverne skal:
· gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
· beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter / springgymnastik
· opnå kropsbevidsthed
· udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori
Fagligt indhold
Kropsspænding og funktionel træning af kropsstammen
Rotation om kropsakse
Sikker modtagning
Flow
Opbygning af springbaner
Progression i kompleksiteten af forskellige spring, med inddragelse af teori om flow
Fokuspunkter
Beherske grundlæggende springtekniske færdigheder:
- Kropsspænding
- Svinge op i håndstand med modtagning
- Kraftspring i springopstilling med højdeforskel, begyndende beherskelse af kraftspring på plant underlag i form af airtrack til springgrav
- Hoftebøjet overslag på airtrack med delvis sikker landing samt kendskab til strakt overslag
- Lukket salto på airtrack ned i blødt underlag
- Vejrmølle
- Sikker modtagning i simple spring med springopstillinger
Litteratur og links
"Idrættens former og organisering" i "Begrib idræt C -teori" af Mie Lykke Nielsen m.fl., Praxis 2024 s. 11-17 + s. 24-26 + s. 28-31
"Kraftspring - forudsætninger", Spring sikker, 0:16min https://www.youtube.com/watch?v=lhSR8VboAPw
"Kraftspring - teknikstudie", Spring sikker, 0:25min https://www.youtube.com/watch?v=Qee5lwwh4XE
"Mølle - Teknikstudie" Spring sikker, 0:37 https://www.youtube.com/watch?v=_AwJNH-wVNg&t=3s
"Mølle - metodik", Spring sikker, 0:32 https://www.youtube.com/watch?v=yVcnT5I_agE&t=32s
"Overslag - teknikstudie" Spring sikker, 0:23 https://www.youtube.com/watch?v=n3gjdZt05_Q
"Modtagning - overslag", Spring sikker, 0:20 https://www.youtube.com/watch?v=UalbI4HqT78
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139889486",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139889486",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139889486"
}