Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Margrethe Runge Sørensen
|
Hold
|
2022 id-u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogrammer
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Opvarmning
Formål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Fokuspunkter:
- viden om grundlæggende fysiologiske aspekter under opvarmning
- kunne udforme et basis-opvarmningsprogram til musik
- gennemføre og styre et opvarmningsprogram til musik
- kunne følge musikken under øvelserne
- kunne udføre øvelserne korrekt
Litteratur:
Troels Wolf m.fl.: C – det er idræt, Gyldendal 2007, s. 22-27 (Opvarmning + valg af musik) - 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Parkour
Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter / parkour
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre et gennemløb/line med fokus på flow
Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i parkour : løb, balance, svinge, hænge, klatre, hoppe, og vaulting.
Opvarmning Lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder
Afsluttende gennemløb/line med flow optaget på video, hvor bevægelseselementer (afsæt, svæv, landinger, kraft, tempo) flydende indgår.
Træning af grundlæggende færdigheder i parkour:
Cat leap ( hop direkte til ribbe + løb med afsæt fra plintkasse til landing i ribbe)
Cat balance (på bom, gulv og til ribbe på hævet bænk)
Precision-jumps og landing (på gulvet, fra plintkasse til plintkasse)
Rulle-fald (rolls, drop and rolls, nedspring fra fx plint, bænk eller højere oppefra)
Underbar ( i bom )
Tic-tac ( mod væg)
Vaults : One step/lacy vault, dash vault/ two handed
Flow og bevægelse på parkour bane (gennemløb i gymnastiksal )
Eksperimenterende form i parkour
Udvidede øvelser, som nogle elever kan arbejde med:
Monkey vault/tigerspring
Reverse
Speed vault
Bom øvelser: turn vaults over bom og lazy vault (sakse ben over bom)
Video:
Introduktion Til Parkour : (6,37 min) -1 side
https://www.youtube.com/watch?v=oc9pS_2xb3c
- Hvad er parkour?
- Hvor kommer parkour fra ?
- Hvordan træner man parkour?
Flg. videoer opgives ikke til eksamen, men har været vist som en del af praksis:
- Copenhagen Girls Gathering 2018
- Parkour Indendørs Træning Parkour Indendørs Træning (8,05 min)
- HOW TO DROP/LAND TUTORIAL - PARKOUR (kun det første 1min)
- Rolls and drop https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg ( ca de første 2 min )
- PARKOUR ACADEMY (HOW TO TIC TAC) ( kun det første 1min)
- Parkour Vaults & Combinations (3,34 min)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Springgymnastik 1 del.
Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter
- opnå kropsbevidsthed
Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder inden for springgymnastik.
Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i springgymnastik (Kropsspænding, balance, tilløb og afsæt, rotationer)
Opvarmning og lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder
Træning af grundlæggende færdigheder :
- Forlæns og baglæns ruller
- Forlæns og baglæns salto
- Håndstand, vejrmøller og rondatsspring
- Overslag
- Kraftspring
- Flik-flak- bevægelsen
Træning af udvidede springfærdigheder:
- Kip-bevægelsen (hofteudretning),
- Vægtoverførsel (herunder vægt på hænder)
- Hoftebøjet salto
Materiale: Springsikker basis, DGI ,Udgivet af GymDanmark og DGI Gymnastik
Juni 2011, red. 2016. Kropsbasis og bevægelseslære s. 7-8 + Gymnastikkens grundelementer s. 9
i alt 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
Grundslag i volleyball: fingerslag, baggerslag, smash, blokade og serv.
- Basisteknik for den enkelte
- sammenspil.
- enkelte taktiske facetter, placering på banen, hvornår blokeres, hvornår gør der ikke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Hip Hop
Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder i hiphop. Eleverne vil blive introduceret til hiphops historie som baggrund for at kunne udvise de udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet vil eleverne specifikt til at arbejde med hiphop færdighederne: poses, isolation af bevægelser, freestyleøvelser og udførsel og sammensætning af koreografier.
Eleverne vil sammen klassen tilegne sig koreografier som bliver gennemgået i undervisningen. Derudover vil eleverne i grupper udforme og udføre egen hiphop-koreografi. Koreografien vil blive udformet med udgangspunkt i labans bevægelsesteori.
Færdigheder
Eleven skal efter forløbet kunne:
- Isolere enkelte kropsdele kontrolleret
- Koordinere med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af koreografier
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser i egen koreografi med tydelig brug af Labans bevægelses kvaliteter
Freestyle/pose til takt til musikken
Materiale:
Tekst
Labans bevægelseskvaliteter(2 sider)
Video
Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47, 14 min på engelsk (4 sider)
DJ Kool Herc's Turntables: Hip Hop Extraordinaire 1 min (0,5 sider)
i alt 6,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Springgymnastik 2.del
Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter
Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter
- opnå kropsbevidsthed
Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder inden for springgymnastik.
Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i springgymnastik (Kropsspænding, balance, tilløb og afsæt, rotationer)
Opvarmning og lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder
Træning af grundlæggende færdigheder :
- Forlæns og baglæns ruller
- Forlæns og baglæns salto
- Håndstand, vejrmøller og rondatsspring
- Overslag
- Kraftspring
- Flik-flak- bevægelsen
Træning af udvidede springfærdigheder:
- Kip-bevægelsen (hofteudretning),
- Vægtoverførsel (herunder vægt på hænder)
- Hoftebøjet salto
Materiale: Springsikker basis, DGI ,Udgivet af GymDanmark og DGI Gymnastik
Juni 2011, red. 2016. Kropsbasis og bevægelseslære s. 7-8 + Gymnastikkens grundelementer s. 9
i alt 4 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt/Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Yoga
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rytmisk gymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139902407",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139902407",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139902407"
}