Holdet 2022 id-u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Margrethe Runge Sørensen
Hold 2022 id-u (1u id, 2u id, 3u id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogrammer
Titel 2 Parkour
Titel 3 Springgymnastik 1 del.
Titel 4 Volleyball
Titel 5 Ultimate
Titel 6 Hip Hop
Titel 7 Springgymnastik 2.del
Titel 8 Træningsprojekt/Floorball
Titel 9 Yoga
Titel 10 Rytmisk gymnastik
Titel 11 Les Lanciers/ eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogrammer

Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Opvarmning

Formål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Opnå kropsbevidsthed
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

Fokuspunkter:
- viden om grundlæggende fysiologiske aspekter under opvarmning
- kunne udforme et basis-opvarmningsprogram til musik
- gennemføre og styre et opvarmningsprogram til musik
- kunne følge musikken under øvelserne
- kunne udføre øvelserne korrekt

Litteratur:
Troels Wolf m.fl.: C – det er idræt, Gyldendal 2007, s. 22-27 (Opvarmning + valg af musik) - 6 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Parkour

Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter

Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter / parkour
- opnå kropsbevidsthed
- udarbejde, gennemføre et gennemløb/line med fokus på flow

Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i parkour   : løb, balance, svinge, hænge, klatre, hoppe, og vaulting.
Opvarmning Lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder
Afsluttende gennemløb/line med flow optaget på video, hvor bevægelseselementer (afsæt, svæv, landinger, kraft, tempo) flydende indgår.


Træning af grundlæggende færdigheder i parkour:
Cat leap ( hop direkte til ribbe + løb med afsæt fra plintkasse til landing i ribbe)
Cat balance (på bom, gulv og til ribbe på hævet bænk)
Precision-jumps og landing (på gulvet, fra plintkasse til plintkasse)
Rulle-fald (rolls, drop and rolls, nedspring fra fx  plint, bænk eller højere oppefra)
Underbar ( i bom )
Tic-tac ( mod væg)
Vaults :  One step/lacy vault, dash vault/ two handed  

Flow og bevægelse på parkour bane  (gennemløb i gymnastiksal )
Eksperimenterende form i parkour


Udvidede øvelser, som nogle elever kan arbejde med:

Monkey vault/tigerspring
Reverse
Speed vault
Bom øvelser: turn vaults over bom og lazy vault (sakse ben over bom)

Video:
Introduktion Til Parkour : (6,37 min) -1 side
https://www.youtube.com/watch?v=oc9pS_2xb3c
- Hvad er parkour?
- Hvor kommer parkour fra ?
- Hvordan træner man parkour?

Flg. videoer opgives ikke til eksamen, men har været vist som en del af praksis:

- Copenhagen Girls Gathering 2018

- Parkour Indendørs Træning Parkour Indendørs Træning (8,05 min)

- HOW TO DROP/LAND TUTORIAL - PARKOUR  (kun det første 1min)

- Rolls and drop  https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg ( ca de første 2 min )

- PARKOUR ACADEMY (HOW TO TIC TAC) (  kun det første 1min)

- Parkour Vaults & Combinations  (3,34 min)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Springgymnastik 1 del.

Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter

Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter
- opnå kropsbevidsthed

Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder inden for springgymnastik.

Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i springgymnastik (Kropsspænding, balance,  tilløb og afsæt, rotationer)
Opvarmning og lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder


Træning af grundlæggende færdigheder :
- Forlæns og baglæns ruller
- Forlæns og baglæns salto
- Håndstand,  vejrmøller og  rondatsspring
- Overslag
- Kraftspring
- Flik-flak- bevægelsen

Træning af udvidede springfærdigheder:
- Kip-bevægelsen (hofteudretning),
- Vægtoverførsel (herunder vægt på hænder)
- Hoftebøjet salto

Materiale: Springsikker basis, DGI ,Udgivet af GymDanmark og DGI Gymnastik
Juni 2011, red. 2016. Kropsbasis og bevægelseslære s. 7-8 + Gymnastikkens grundelementer s. 9



i alt 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volleyball

Grundslag i volleyball: fingerslag, baggerslag, smash, blokade og serv.
- Basisteknik for den enkelte
- sammenspil.
- enkelte taktiske facetter, placering på banen, hvornår blokeres, hvornår gør der ikke.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Ultimate


Færdighedsområde: Boldspil
Disciplin: Ultimate

Formål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområder: boldspil
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for etiske forhold

Fokuspunkter:
- Teoretiske fokuspunkter: taktiske og fysiske aspekter, forsvars- og angrebsspil samt forståelse for fairplaybegrebet
- Tekniske fokuspunkter: præcision i baghånds- og forhåndskast, sikker modtagelse, korte og lange afleveringer
- Taktiske fokuspunkter:  med og modløb, cuts, forsvars- og angrebsspil, verbal og nonverbal kommunikation

Litteratur:
https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/1-introduktion-til-ultimate/

Videoer:
Øvelsesguide til Ultimate: Baghåndskast (1 min)
https://www.youtube.com/watch?v=YhNhm3-Aqrk

Øvelsesguide til Ultimate: Forhåndskast (1 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=420hBh7BdFg

Øvelsesguide til Ultimate: Medløb (50 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=WVCkTpzh9ek

Øvelsesguide til Ultimate: T-shirt cut med vending (50 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=XZQ2Ta898es&t=7s

Øvelsesguide til Ultimate: Stak (1,07sek)
https://www.youtube.com/watch?v=910SUlIi_QE

Ultimate regler:
https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/2-regler/

https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/teori/3-spirit-of-the-game/

Ialt  7s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hip Hop

Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder i hiphop. Eleverne vil blive introduceret til hiphops historie  som baggrund for at kunne udvise de udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet vil eleverne specifikt til at arbejde med hiphop færdighederne: poses, isolation af bevægelser, freestyleøvelser og udførsel og sammensætning af koreografier.
Eleverne vil sammen klassen tilegne sig koreografier som bliver gennemgået i undervisningen. Derudover vil eleverne i grupper udforme og udføre egen hiphop-koreografi. Koreografien vil blive udformet med udgangspunkt i labans bevægelsesteori.

Færdigheder
Eleven skal efter forløbet kunne:
- Isolere enkelte kropsdele kontrolleret
- Koordinere med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af koreografier
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser i egen koreografi med tydelig brug af Labans bevægelses kvaliteter
Freestyle/pose til takt til musikken

Materiale:
Tekst
Labans bevægelseskvaliteter(2 sider)

Video
Rap and Hip Hop: Crash Course Black American History #47, 14 min på engelsk (4 sider)

DJ Kool Herc's Turntables: Hip Hop Extraordinaire 1 min (0,5 sider)

i alt 6,5 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Springgymnastik 2.del


Færdighedsområde
Nye og klassiske idrætter

Faglige mål
Eleverne skal:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter
- opnå kropsbevidsthed

Formål med forløbet:
Gennem forløbet vil eleven arbejde med basale færdigheder inden for springgymnastik.

Fagligt indhold:
Kendskab til og beherske centrale og grundlæggende bevægelser i springgymnastik (Kropsspænding, balance,  tilløb og afsæt, rotationer)
Opvarmning og lege på redskaber
Fordybelse/øvelse af færdigheder


Træning af grundlæggende færdigheder :
- Forlæns og baglæns ruller
- Forlæns og baglæns salto
- Håndstand,  vejrmøller og  rondatsspring
- Overslag
- Kraftspring
- Flik-flak- bevægelsen

Træning af udvidede springfærdigheder:
- Kip-bevægelsen (hofteudretning),
- Vægtoverførsel (herunder vægt på hænder)
- Hoftebøjet salto

Materiale: Springsikker basis, DGI ,Udgivet af GymDanmark og DGI Gymnastik
Juni 2011, red. 2016. Kropsbasis og bevægelseslære s. 7-8 + Gymnastikkens grundelementer s. 9



i alt 4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt/Floorball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Les Lanciers/ eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer