Holdet 2022 id-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jørgen Dinesen
Hold 2022 id-y (1y id, 2y id, 3y id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pickleball og fysiologi
Titel 2 Opvarmning og musikforståelse
Titel 3 Ultimate - fysisk aktivitet og sundhed
Titel 4 3 mod 3 basket - idrætsskader
Titel 5 Bordtennis og befolkningens idrætsdeltagelse
Titel 6 Pardans
Titel 7 Klatring
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Musik og bevægelse
Titel 10 Floorball - fysiologi
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pickleball og fysiologi

Mål for forløbet:
Tekniske færdigheder:
Korrekt serv og kvalitet i returnering.
Grundslag: Dink, forhånd, baghånd, lob
Flugtninger og smash.
Taktik: Regler, herunder double bounce og kitchen. Tælle point og skift af serv. Placering på banen i double - angreb og forsvar.

Teori:
https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
noter(pdf): Pickleball_spilleregler, s. 1-8
J. Sørensen, R Pöckel, ldræt C - teori i praksis, s. 67-75(Fysiologi. Kroppen under arbejde).
Pickleball(bevægelsesanalyse), s. 1-2

videoer:
Pickleball Rules | The Definitive Beginner's Resource to How to Play Pickleball
(https://www.youtube.com/watch?v=fTvPYdKZqO0)

https://www.youtube.com/watch?v=XlIRBa7D8KU (4 måder en muskel kan arbejde på).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og musikforståelse

Formålet med forløbet er at give eleverne et grundlæggende teoretisk og praktisk kendskab til opvarmningsprogrammer samt at blive i stand til at udarbejde og afvikle et i praksis.

Praktisk: Opvarmningsprogrammer med elementerne gang, løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
Teoretisk: Teori om opvarmningsprogrammet, herunder simpel fysiologi, opbygning af opvarmningsprogram samt musikkens tempo.

På baggrund af ovennævnte teori er der i grupper udarbejdet opvarmningsprogrammer med efterfølgende afprøvning/fremvisning på klassen. Afslutningsvis er gruppernes program evalueret ved feed-back fra klassen samt lærer.

Anvendt materiale:
T. Wolf,Idræt C - det er idræt, s. 22-29
(svarende til Jan K. Sørensen, Rasmus Pöckel, Idræt C - teori i parksis, s. 119-125).
noter: Opvarmningsprogram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate - fysisk aktivitet og sundhed

Fokuspunkter:
- regler, Spirit of The Game
- baghåndskast, forhåndskast, gribeteknikker
- T-shirt cut
- angrebstaktik (modløb, medløb, stak, spilbarhed)
- forsvarsspil (personlig opdækning, lukket/frit område)
- bevægelse og løbebaner

Anvendt materiale (Teori):
Ultimate i Gymnasiet, DFSU_C niv_guide.pdf, s. 44-52, 56-57
Jan K. Sørensen, Rasmus Pöckel, Idræt C - teori i praksis, s. 17-25

videoer: (beskrivelser findes i DFSU-materialet)
Medløb:
https://www.youtube.com/watch?v=WVCkTpzh9ek&t=3s

Modløb:
https://www.youtube.com/watch?v=MWCDTwGEu6I&t=11s

Dybt modløb med opdækning:
https://www.youtube.com/watch?v=VnhnzXh7gpQ&t=10s

Medløb i boks:
https://www.youtube.com/watch?v=ta6u4nyu33s&t=3s

Stak:
https://www.youtube.com/watch?v=910SUlIi_QE&t=1

Dynamisk stak:
https://www.youtube.com/watch?v=V9t0xLgDwWk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3 mod 3 basket - idrætsskader

Der er fokuseret på 3 mod 3 basket og de generelle typer af idrætsskader.
De faglige mål med forløbet:
•Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
•Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, give-and-go, screening samt anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
•Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl (cylinder-princippet).
Hertil er koblet en kort generel introduktion til behandling af akutte idrætsskader samt overbelastningsskader.

Anvendt materiale:
Streetbasket(regler), 1 side
noter (udpluk fra Jesper W Sørensen: Basketkompendium_GF-Kursus):
Spilforståelse - 3 mod 3, s.1-2
Angrebsprincipper, s.1-4
3 mod 3 - øvelser, s.1-2
Om forsvarsteknik og taktik, s. 1-2

Om idrætsskader:
Jan K. Sørensen og Rasmus Pöckel, Idræt C - teori i praksis, s. 155-157

Anvendte videoer:
Give and go: https://www.dgi.dk/basketball/oevelser/9682

V-Cut med lay-up: https://www.dgi.dk/basketball/oevelser/8369

Backdoor-Cut: https://www.dgi.dk/basketball/oevelser/8357


Pick and roll: https://www.youtube.com/watch?v=bwT15tI3H70
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bordtennis og befolkningens idrætsdeltagelse


Forløbet er baseret på elever uden erfaring og har fokus på tilegnelse af basale færdigheder i forhold til beherskelse af grundslag med en progression mod det færdige spil. Der er primært spillet double.

Som undervisningsmateriale er brugt :
Bordtennisforløb i Gymnasiet, sammensat af Henrik Møller og Jonas Agerholm, 2016 udpluk fra:
DGI - trænerguide: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9E5CDD1D03985490

I forhold til befolkningens idrætsdeltagelse:


Fokuspunkter:
-regler (double/single),
-pointtælling
-basale grundslag:
-serv, prik slag, kontra (forhånd/baghånd)
-loop (forhånd, baghånd)
- smash
- diverse slagsekvenser

Teori (video-klip):
bordtennisregler: https://motionsform.dk/bordtennisregler/
Loop på serven: https://www.youtube.com/watch?v=w1daGuDNX2I
Baghåndsloop: https://www.youtube.com/watch?v=3yVDGVCQFcE
Kort retur (baghånd): https://www.youtube.com/watch?v=kvEIQBpMO1c
Blokering (baghånd): https://www.youtube.com/watch?v=tVtWiCA-Aaw
Kontra (forhånd/baghånd): https://www.youtube.com/watch?v=CnScuDZFs_M
Defensiv forhånd: https://www.youtube.com/watch?v=GKa5PIpZZuI
Ballonforsvar: (forhånd/ baghånd): https://www.youtube.com/watch?v=7fjeK9Ow8ns
Smash (forhånd): https://www.youtube.com/watch?v=9g0MTZXj2Es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardans

I dette forløb er der fokuseret primært på cha-cha-cha og sekundært på Jive.
Indhold:
Danseteknik:
· Beherske grundtrin og enkle variationer
Dansefatning og føring:
· Kendskab til parrets- og det personlige rum
· Beherske at blive ført            
Bevægelseskvalitet:
· Bevægelseskvalitet: fx tyngde (let/kraftfuld), flow (kontrolleret/fri), tid (langsom/hurtig)
o fx isolering af bevægelser, hoppende/staccato eller førende bevægelser, ekspressiv.
Musikforståelse:    
Beherske at danse i takt med musikken herunder at kunne igangsætte dansen på 1'erne i musikken

Fokuspunkter:
o Takt til musikken.
o Holdning og fatning
o Grundtrin.
o Damen ud under armen og tilbage igen.
o Mens damen er ude under armen, frem og tilbage.
o Åbne op, både til den ene og anden side.
o Kombinationen af forskellige trin.

Teori:
De fire grundelementer i Dans for 2, s.1-4
Rudolf Labans bevægelseslære (BESS), s. 1-4

videoer (cha-cha-cha):
grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=L7SNzQ6Fefk
Alamana(damen under): https://www.youtube.com/watch?v=HxTMdnCHcgE&list=PL9z1tiC7pWzRqhZmV7EtIqhkH4hijiFz5&index=6
New Yorker: https://www.youtube.com/watch?v=45TuiymNKao&list=PL9z1tiC7pWzRqhZmV7EtIqhkH4hijiFz5&index=7
Spot turn:  https://www.youtube.com/watch?v=BPWEUQ25pXk&list=PL9z1tiC7pWzRqhZmV7EtIqhkH4hijiFz5&index=8
Sammensætning af variationer: https://www.youtube.com/watch?v=be4DTxa3Uxg&list=PL9z1tiC7pWzRqhZmV7EtIqhkH4hijiFz5&index=9
Jive-introduktion: https://www.youtube.com/watch?v=zcoEi7JYBug&t=156s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klatring

Fokuspunkter for klatring:
Sikkerhed, sikring af hinanden som 2. mand, dobbeltsikring som 3. mand.
Arbejde med overkrop og hænder, balance, arbejde med ben, styrke og koordination, helt håndgribeligt så er elven blevet gjort bekendt – og trænet – at bruge begge arme og begge ben, at vurdere hvilken rute, han skal tage og hvordan han bedst muligt får et godt greb om grebene, at bevæge en legemsdel ad gangen, at balancere og koordinere, så han kommer så højt op som muligt. Eller så langt til siden som muligt. Der er eksperimenteret med at klatre i blinde og så hurtigt som muligt, men det primære er det fysiske,  koordination og ikke mindst at udfordre eleverne mentalt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Eleverne har udformet et personligt konditions træningsprogram som er justeret til under et 8 uger langt træningsforløb. Udgangspunktet har været en indledende konditionstest som har dannet baggrund for en personlig målsætning og et tilhørende træningsprogram.

Fokuspunkter:
Fokus har været på aerob træning.
Superkompensation som udgangspunkt for træningsplanlægning
Kredsløbskondition, stofskiftekondition
Maksimal iltoptagelse, kondital
Træningsmetoder i forhold til målsætning
testning
Overlap mellem træningsformer.
Føring af træningsdagbog
Opstilling af delmål/mål og justering af disse.

Teori:
T. Wolf, C - det er idræt, s. 33-44
J.K. Sørensen, Idræt C-teori i praksis, s. 149-153
Note om 10-20-30 metoden, s.1-2
links:
https://www.motion-online.dk/bip-test/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Musik og bevægelse

Fokuspunkter:
Der er erbejdet med fællestræk i folkedanse og lanciers. Indledende er der taget udgangspunkt i udvalgte traditionelle folkedanse (Totur til Vejle, Hamborg sekstur, Doublebska Polka, Den toppede høne, Circassian Circle og Jiffy Mixer). Som eksempel på to andre  andre former for bevægelse til musik er der via elevinddragelse lavet introduktion til modern dance og til ballet.
Den sidste del af forløbet har fokuseret på Les lanciers, hvor der er arbejdet med de 5 turer ledende frem til skolens gallafest.

Teori:
Folkedanse - beskrivelser, s. 1-4
videoer:
Lanciers_SG_1.tur: https://www.youtube.com/watch?v=yUd9CnJBGKU
Lanciers_SG_2.tur: https://www.youtube.com/watch?v=O6zp-C8g1a8
Lanciers_SG_3.tur: https://www.youtube.com/watch?v=_iwUBTiHKXM
Lanciers_SG_4.tur: https://youtu.be/qEc2Y_FJD_4
Lanciers_SG_5.tur: https://youtu.be/YnWa8aBUMh8


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Floorball - fysiologi

Et undervisningsforløb med fokus på basale tekniske elementer som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud samt basale taktiske boldspilselementer som spilbarhed, placeringsevne m/u bold og overlap. Herudover er der fokus på teoretiske elementer som de mest basale floorballregler, kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning ifbm. træning.

Anvendt materiale(teori):
Jan K. Sørensen, Rasums Pöckel, Idræt C - teori i praksis, s. 76-75, 111-117
Jacob Vorup og Kåre Seidelin, DanskFloorball Union, "MotionsFloorball", s. 10-12, 28-31

Videoer i tilknytning til forløbet fra trænerguiden.dk:
Regler: https://www.youtube.com/watch?v=PJ7BEkPyrJ8

"1 mod 0": https://www.dgi.dk/floorball/oevelser/11556
"1 mod 0 med 2 pasninger": https://www.dgi.dk/floorball/oevelser/11557
"2 mod 1": https://www.dgi.dk/floorball/oevelser/11558
"3 mod 2": https://www.dgi.dk/floorball/oevelser/11654



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer