Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Julie la Cour Østberg
|
Hold
|
2022 id-z (1z id, 2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2 Floorball og anaerob træning
Klassen har haft Naturidræt som tema i grundforløbet med et innovativt tvist (forløb 1).
Floorball:
Målet for forløbet er at opnå basale færdigheder inden for floorball, såvel uden for samt i spilsituationer. Derudover at kunne udfærdige og gennemføre anaerobe floorballtræningsøvelser, samt betydningen af anaerob træning ift. spillet.
* Boldtilvænning.
* Aflevering og modtagning.
* Driblinger.
* Slagskud, håndledsskud, trækskud.
* Kunne sætte ovenstående sammen i forskellige træningsøvelser.
* Angrebsspil: trænings af overtalsspil mv.
* Diverse videoer med øvelser, teknik mv.
Video om driblinger, pasning/aflevering, 3 skudtyper (slagskud, håndledsskud, trækskud) mm.
Video med spiløvelser mv.
Udarbejdelse af træningsøvelser til hhv. anaerob effekt og kapacitet.
Anaerob effekt og kapacitet, C – det er idræt s. 45-48.
Eks. på fokus:
· Hvorfor er anaerob træning relevant i floorball, når teorien primært skriver om arbejde af under 2 minutters varighed?
· Hvad er mest relevant i floorball: anaerob effekt eller tolerance?
· Hvad er forskellen på de to typer anaerob træning?
Lav dernæst floorball øvelser til hinanden:
§ 3 grupper med træning af anaerob effekt (primært træning af spaltning af glukose)
(ca. 30-40 sek arb. – ca.2 min pause – ca. 4 -6 gentagelser)
§ 3 grupper med træning af anaerob tolerance.
(60-90sek arb. – 2-3min pause – 2-4 gentagelser)
OBS! Forholdet mellem arbejdstid og hviletid er afgørende og desuden intensitetsniveauet, som skal være ekstremt højt hele tiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Opvarmning og musikforståelse
Faglige mål og fokuspunkter:
- Opbygning af opvarmningsprogram til musik:
Kunne planlægge og gennemføre et opvarmningsprogram, der indeholder elementer med fokus på kredsløbsøvelser (gang/let løb + høj puls), bevægelighed (sving og hop) og muskeløvelser (styrke)
Kan arbejde med progression af intensitet og øvelser
- Musikforståelse
Udvælge musik, der understøtter øvelsesvalget og skaber motivation
Kunne følge musikkens puls og starte på taktslag ét
Desuden teori om Kroppen i arbejde, "Idræt C -teori i praksis" red. Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel, Systime 2018, 4. udgave, 1. oplag, s. 119-123
med fokus på:
- formålet med opvarmning (fysiologisk såvel som mentalt)
- hvad der sker fysiologisk i kroppen under opvarmning
Desuden afprøvning af effekten af et opvarmningsprogram med en test af 4 forskellige øvelser før og efter et opvarmningsprogram (stød m medicinbold, springlængde, rygbøjning, hasestræk).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Mountainbike og motivation
Mål for forløbet:
- Have kontrol over mountainbiken i alle de situationer, man kommer ud for ved kørsel i almindelige danske skovområder.
- Kunne placere sig korrekt på cyklen med fødder, tyngdepunkt og arme efter forholdene.
Kørsel på brede og smalle grusstier.
Kørsel op og ned ad bakke med varierende hældning.
Kørsel i bløde og skarpe sving.
Kørsel i skov.
Kørsel på sten og rødder.
Kørsel på MTB-spor.
Videoer:
GRUNDPOSITION: (4:51min) https://youtu.be/qYjdXyRUaa0:
· Hælene nedad
· Ned i benene/lidt cowboyben(tag imod stød i benene)
· Armenes vinkel 90gr
· Kroppens position, pendul ud fra navlen og lige over krankboksen
SVINGTEKNIK: https://youtu.be/b0CYK_N-DnI (2:38)
· Grundposition
· Dedikeret/tro på det, korrekt fart
· Brems inden svinget så du har det bedste greb i underlaget når du svinger
· Kig udgang af svinget og lidt frem, jo hurtigere fart jo længere frem skal du kigge
· Gå ind i svinget m hele kroppen (navlen peger hen mod udgangen af svinget)
OPKØRSLER, https://youtu.be/mlaq_rARIpo: (4:57)
· Albuer og overkrop ned over cyklen
· Tryk bagud på sadlen og sid langt fremme på cyklen
· Løft forhjulet når der kommer en høj forhindring
· Vær i rigtigt gear INDEN opkørsel
· HVIS skal skifte gear på skråning, så skal man træde lidt hårdere lige inden gearskiftet
Disponer kræfter over et langt stykke
Teori om Motivation: Den sociale indlæringsteori (=opbygn af selvtillid) + Flowteorien fra "Psykologiens Veje" I-bog uddrag af p5729.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Softball og idrætsskader
Formålet er at få teoretisk og praktisk indsigt i spillet Softball og kunne udføre både isolerede tekniske detaljer og det færdige spil. Have styr på positioner og løbe/kastemønstre for både ude- og indeholdet.
herunder følgende fokus ift. spillet:
- to hold, løbe bane rundt, score points, forhindre andre i at score point
- Batte, løbe hurtigt, kaste godt og præcist, tænke taktisk, tagge.
Udstyr og regler
Roller på banen
Diverse øvelser med fokus på kaste-/gribeteknikker, pitch (slow+fast), batting, tagging og spil og løbemønstre.
Taktiske overvejelser
Video: diverse øvelser og tekniske videoer + om regler: https://www.softball.dk/om-softball/hvordan-spiller-man/ hvordan spiller man softball
Kompendium ift. skoleregler ift. softball (9 sider)
Teoretisk fokus:
Idrætsskader ("C-det er idræt" s. 142-146)
Genoptræningsstigen (Connie Linnebjerg: "Sportsskader -forebyggelse og behandling" udgivet af Team Danmark 2016, s. 10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 Badminton og idrættens organisering
Formål:
• Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområder: Klassiske og nye idrætter
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Faglige mål:
· Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
· Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
· Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
· Beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
· Beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
· Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
· Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
· Kendskab til indlæring af komplekse tillærte bevægelser
· Kendskab til aerob træning og dets sammenhæng med badminton
Fokuspunkter:
*Boldtilvænning, greb, regler, point, baneafgrænsning
*Baghånds. og forhåndsserv
*Clear, drop og centralbevægelse
*Smash, lop og netdrop
*Benarbejde, bevægelse på banen, spillecentrum, angrebs/forsvarsposition
*Slagsekvenser
*Lidt doublespil
*Drejebøger
Diverse videoer via QR-kode i Badminton Danmark kompendium, 2017
Idræt C - Organisering af idræt + om motionsvaner s.7-16
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Fællesdans og dansens historie
Formål med forløbet:
I forløbet "Fællesdanse og dansens historie" danser eleverne sammen på forskellige måder, både som individuelt, i par samt i grupper. I de første par moduler arbejdes der med takt- og rytmeforståelse samt eleverne lærer forskellige folkedanse. Herefter bliver eleverne inddelt i grupper, hvor de skal lære en tildelt fællesdans samt planlægge, hvordan de ville undervise de andre fra holdet i den tildelte dans. Desuden skal der findes en sang ud over den klassiske folkedanssang, som folkedansen kan danses til, dog med et hurtigere tempo end den oprindelige. Derudover skal grupperne også forsøge at lægge en selvvalgt genre ned over folkedansen (udtryk, sangvalg mv).
I de efterfølgende moduler underviser eleverne hinanden i de tildelte folkedans.
Forløbet afsluttes med Les Lanciers hvor fokus er på de 5 ture, at få det til at se æstetisk smukt ud, have styr på rytmeforståelsen og trinvariationerne. Fokus: stilart, holdning, chassétrin, fatninger, taktforståelse
Læringsmål:
· Lære forskellige fællesdanse med de korrekte trin
· Udvise rytmeforståelse ift. at koordinere trinene korrekt til musik
· Udvise kropsbevidsthed ift. at kunne lære trinene og automatisere dem
· Indgå i sociale relationer ift. at få folkedansene til at fungere
· Udvise evne til konstruktivt og ansvarligt at indgå i gruppearbejde
Teori:
· Idræt C - teori i praksis s. 85-94 om kap. 8 "Musik og bevægelse" = 7 sider
· Åhh Susanne, Jiffy Mixer, Den toppede høne (formidlet af Julie)
· Forskellige videoer mm på YouTube: Hamborg sekstur, Den lille Vendelbo, Doudlebska polka, Totur til Vejle og Circassian Circle (gruppevis formidling)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8 Flagfootball og roller/team
Fokus på:
- kaste/gribeteknik
- spillets regler og fairplay
- positioner på banen, ruteløb, cuts
- diverse træningsøvelser
- angrebsøvelser incl. diverse kaste/løbespil, taktik og spilforståelse
- forsvarsøvelser incl. backpedaling, mands/zoneopdækning, takling og opdækning
- produktion og afprøvning af egne plays
"Idrættens roller og rollekonflikter" (C-det er idræt s.132-136, Gyldendal 2007) + "Holdidræt og teambuilding" (Idræt C-teori i praksis s.60-64 systeme, 2005-2018.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9 Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10 Bordtennis og træningslære
Træningsprojekt og Bordtennis-forløbene blev kørt parallelt med halve moduler til hver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 Salsa Rueda og KRAM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139906765",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139906765",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52139906765"
}