Holdet 2022 EN-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Kristian Nielsen
Hold 2022 EN-a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 English and the World
Titel 2 Forløb#2 Coming of Age
Titel 3 Forløb#3 Non-Fiction
Titel 4 Forløb#4 Nature of Violence
Titel 5 Forløb#5 American Values
Titel 6 Forløb#6 Dystopia
Titel 7 Forløb#7 Poverty in the UK
Titel 8 Forløb#8 US Election
Titel 9 Forløb#9 Horror (Literary History)
Titel 10 Forløb#10 Postmodern Horror – American Psycho
Titel 11 Forløb#11 Macbeth
Titel 12 Forløb#12 India
Titel 13 Forløb#13 Eksamensforberedelse (Ikke nået)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 English and the World

English and the World

The English and the World

Alle 1.g-klasser på Svendborg Gymnasium arbejder i grundforløbet med tekster, der passer til temaet ”The English and the World”. I forløbet kommer vi rundt til forskellige tidligere kolonier og fokus er på det engelske sprog og dets historie, tekstanalyse og grammatiske emner, specielt ordklasser. Der arbejdes primært med analyse af fiktion og eleverne har derfor specielt arbejdet med personkarakteristik, temaer, fortællestil, stemning, budskab og billedsprog.

De mange nedslag i engelsksprogede områder giver anledning til at overveje "English as a Global language" hvor eleverne præsenteres for begrebet "Lingua Franca", og de inviteres til at reflektere over det engelske sprogs mange facetter og roller i kommunikation i dag.

KERNESTOF:
Crystal, David: What is a Global Language (Fra
Lile introducerende tekst til Oceania (uddrag fra : https://www.britannica.com/place/Oceania-region-Pacific-Ocean)
Lille intorducerende tekst til Samoa (uddrag fra https://www.britannica.com/place/Samoa-island-nation-Pacific-Ocean, https://nzhistory.govt.nz/politics/samoa/colonial-administration)
Petaia, Ruperaka: Kidnapped (1980)
Wendt, Albert: Exam Failure Praying (
Crystal, David: What is Standard English (Fra
Taylor, Apirana: Haka
Brøndsted, Kathrine: India and the cinema (forkortet udgave) (Fra Brøndsted, Kathrine: Narrating India)
Narayan, R.K.: The Dark Room (1938) (uddrag)
Bell, Wade: Mountains and Rivers and an Arctic Sea (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
Jew, Anne: Everybody Talked Loudly in Chinatown (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)

SUPPLERENDE STOF:
How did The British Empire Rule the World? (https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g)
Oplæsning af digtet Kidnapped (https://www.youtube.com/watch?v=VZRlPXKuc-I)
Haka videoer
Hero introduction af Shah Rukh Khan fra filmen ”Kal Ho Naa Ho”: ("Kal Ho Naa Ho"   hero introduction)
Blandede Hero introduction scener (https://www.youtube.com/watch?v=-OarDGTU-tk)

Omfang ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Coming of Age

Forløbet har indholdsmæssigt drejet sig om overgangsfasen fra barn til voksen, forholdet mellem børn og forældre, coming-of-age tematikker, samt et overordnet fokus på hvad det vil sige at vokse op.
Fagligt har forløbet haft til formål at introducere eleverne for forskellige litterære genrer og analysebegreber, samt grundlæggende grammatikkendskab.
Særligt fokus har været på basale analyseevner og forståelse af begrber som setting, characterization, narrative technique og narrator, theme, symbolism, metaphor.

Eleverne er blevet introduceret for skønlitteratur i form af noveller, digt, ældre børnelitteratur, samt film

Kernestof:

- Barrie, J.M. “Chapter 17” fra Peter and Wendy. 1911 http://www.literatureproject.com/peter-pan/peter-pan_17.htm
- Hemmingway, Ernest. “Indian Camp” fra Engberg-Pedersen, Joanna, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen. Contexts. Gyldendal, 2004
- Richards Michael, “Just Like That”      (short story) I: Pedersen-Engbjerg Jonna, Grønvold Mette, Andersen-Ohland Hanne: " Contexts". Gyldendals, 2010
- Kaufman, Bel. “Sunday in the Park” fra Henderson, Sheila og Kai Alsing-Børgesen. The Lift. Gyldendal, 2005
- Roethke, Theodore: "My Papa's Waltz"

Supplerende:
Peter Pan. Film. Disney (1953).

Omfang: Ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Non-Fiction

Dette non-fiction forløb introducerer eleverne for den brede non-fiction genre og giver dem konkrete værktøjer som de skal bruge til at analysere non-fictions tekster. Forløbet præsenterer eleverne for hhv. tale, artikel og undergenrer hvor eleverne skal prøve kræfter med analytiske redskaber som de forskellige genrer fordrer, fx appelformer og billedsprog til taler mv. Ligeledes skal eleverne også kunne genkende og karakterisere de tre tekstfunktioner – ekspressiv, informativ og direktive – og således benytte disse i en fortolkning af non-fictions tekster.

Forløbet afslutter med projektarbejde hvorfra eleverne selv udvælger en non-fiktions tekst som de ønsker at analysere, som de så fremlægger for klassen.

Materiale:
Buhl og Larsen: "Tekstfunktioner 1. del." I: English in Danish, Systime 2008.s. 23-25
Parnell, Bailey: "Is Social Media Hurting Your Mental Health?", TedXTalks 2018. Transcript located the 15th of May 2023 at www: https://singjupost.com/wp-content/uploads/wordpress-pdf-generator/1/is-social-media-hurting-your-mental-health-bailey-parnell-tedxryersonu.pdf
Chin, Jimmy: Free Solo. Film (2018).

Supplerende:
Job-poster from the Museum of Danish America

News pieces

https://www.independent.co.uk/life-style/royal-family/prince-harry-king-charles-william-spare-brother-b2258645.html
https://www.theguardian.com/technology/2022/dec/23/elon-musk-orders-twitter-to-remove-suicide-prevention-feature
https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/11/oceans-were-the-hottest-ever-recorded-in-2022-analysis-shows
https://www.thesun.co.uk/news/19902699/meghan-markle-lose-war-royals-jeremy-clarkson/
https://www.nbcnews.com/news/us-news/6-year-old-unlikely-charged-teachers-shooting-parents-experts-say-rcna65176
https://www.thesun.co.uk/tv/21004983/megan-barton-hanson-red-carpet-james-lock/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jan/10/dad-heated-energy-central-heating-health
https://www.theguardian.com/music/2023/jan/17/this-song-sucks-nick-cave-responds-to-chatgpt-song-written-in-style-of-nick-cave

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber
- bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke- litterære tekster og mediestof
- kommunikationsformer og kommunikationsstrategier

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Nature of Violence

I dette forløb undersøger vi vold og årsagerne hertil. Eleverne starter med at skulle definere vold – hvad det er, og hvilke årsager der er hertil. Ud fra denne definition undersøger vi herefter udtryk for vold i den virkelig verden igennem non-fiction, som fx skoleskyderier, vold og kvindehad, og årsager hertil. Eleverne arbejder også med fiktive fremstillinger af årsager til vold, bl.a. i filmen "We Need to Talk About Kevin", samt i skønlitteratur.

Eleverne forventes at kunne redegøre for motiver for voldelige handlinger, hvorfor man straffer, og volds konsekvens.
Herudover skal eleverne kunne analysere både skønlitterære og sagprosa tekster omhandlende vold, herunder med fokus på at karakterisere voldsmænd og ofre, stemningsopbygning og miljøbeskrivelser.

Materiale:
Ellis, Brett Easton: American Psycho (1991). Kapitlet "Killing Child at Zoo", i: Engberg-Pedersen et.al.: Wider Contexts Systime (2012).
Scuti, Susan: "Do Video Games Lead to Violence". cnn.com (2018). Lokaliseret d. 16/5-2023 på www:
https://edition.cnn.com/2016/07/25/health/video-games-and-violence/index.html
Sky News: "What Happened To Sarah Everard?". Youtube film. September 2021. Lokaliseret d. 16/5-2023 på www:
https://www.youtube.com/watch?v=YRLcev6H92o
Porter, Tom: "What Is an 'Incel?' Violent Misogynist Subculture Referenced by Toronto Van Attack Suspect Explained". Newsweek, 2018. Lokaliseret den 16/5-2023 på www: https://www.newsweek.com/what-are-incels-violent-misogynist-subculture-referenced-toronto-van-attack-900291

Supplerende:
"Women Are Knackered" Rachel Parris On Misogyny | Late Night Mash. Youtube, 2021. Lokaliseret d. 16/5-2023 på www: https://www.youtube.com/watch?v=KlTu_SBS_4M

Omfang:
Ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 American Values

Forløbets omdrejningspunkt har været at skabe forståelse for det amerikanske værdisæt og om dette har/ikke har ændret sig gennem årene. Der trækkes tråde mellem etableringen af USA som land, samt de første immigrationsbølger, og de nye amerikanere i form af immigranter fra (hovedsageligt) Mexico. Forløbet har forsøgt at diskutere hvad en amerikaner er og tror på, og om man overhovedet kan definere det.
Slutteligt har forløbet fokuseret på den nyere diskussion om polariseringen i det Amerikanske samfund, og søgt at forklare den historiske baggrund herfor ved at undersøge påstandene i J.D Vance's "Hillbilly Elegy".

Eksempler på nøgleord er:
American Dream
Equality of Opportunity
Competition
Hard work and Material Wealth
Individual Freedom


Materialer:
- "American Ways", Maryanne Kearny Datesman et al., pp. 3-10 (Life in the United States), pp. 28-34 (Traditional American Values and Beliefs)
- Cohen, Michael Lee: "Adam" (1993), I: Grønvold et. al.: Contexts, (Gyldendal: 2008), pp. 136-140
- "The American Dream", H. Pløger og M. F. Nielsen, fra: "Get Ahead", Økonom 2002
- "Far and Away", Ron Howard, 1992 (film)
- "Coming to America to Clean" by Ana Maria Corona. Personal essay. Harper's Magazine 1993.
- "This map shows the US really has 11 separate 'nations' with entirely different cultures" – Matthew Speiser, the independent 2017, located 2022 at www: This map shows the US really has 11 separate 'nations' with entirely different cultures
- The introduction of "Hillbilly Elegy - A Memoir of a Family and Culture in Crisis" J.D. Vance. Eksamensopgavesæt fra 2017

Supplerende:
Hillbilly Elegy (Film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Dystopia

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Poverty in the UK

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 US Election

Et kort forløb i forbindelse med det Amerikanske Valg i 2024. Eleverne introduceres kort til det politiske system i USA, herunder med fokus på institutioner som Congress, The Electoral College mm, og de to store politiske partier Republikanere og Demokrater.
Vi analysere politiske kampagnevideoer for at analysere argumentation. Vi afslutter forløbet med en valgaften på dagen for det Amerikanske valg på Svendborg Gymnasium, hvor eleverne præsenterer egenproducerede musikportrætter af de forskellige kandidater.

Kernestof
Birk, Helle: "The Election of the American President", in "American Issues", Systime 2008.
Democrats Vs Republicans | What is the difference between Democrats and Republicans, located the 20th of April 2022 at https://www.youtube.com/watch?v=9PrvciTGpRI
TedEd: "Does your vote count?", located on www, 13th of May, 2025 on: https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468

Supplerende:
FitzGerald, James: "The seven swing states set to decide the 2024 US election", BBC News 31st of October 2024, https://www.bbc.com/news/articles/c511pyn3xw3o

https://en.wikipedia.org/wiki/Kamala_Harris
https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Walz
https://en.wikipedia.org/wiki/JD_Vance
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Horror (Literary History)

Dette Horrorforløb på ca. 20 moduler tjener til at introducere eleverne for genren Horror og giver dem et begrebsapparat, som de kan bruge i deres arbejde med Horrortekster, samtigt med at eleverne gives et indblik i genrens litteraturhistoriske baggrund.
Inspireret af bogen "Horror – a book about texts that scare you" af Drisdal og Hansen, følger selve forløbet ideen om  "Horror – A mirror of the Human Psyche". Heri præsenteres eleverne for basal teori om psykoanalytisk litterær kritik, og får en forståelse for bl.a. Freuds personlighedsmodel, det ubevidste, undertrykte tanker, oedipuskomplekset, samt "The Uncanny". Med denne teori som værktøj analyserer eleverne flere teksttyper: short story, sang, film, og får således en grundlæggende forståelse for tekstanalyse og en idé om psykologiens historie.
Foruden dette har vi i forløbet også læst horror igennem tiden for at læse horrorgenren som en afspejling af det kontemporære samfund. I denne del af forløbet læser eleverne horrorklassikere hvormed klassen får et indblik i litteraturhistorie. Eksempler på værker her er bl.a. Poes "The Raven", og eleverne præsenteres dermed for de litteraturhistoriske træk som præger disse klassikere.
Vi ser en film i forløbet, hvor eleverne også arbejder med analyse af filmiske virkemidler i forbindelse med horrorgenren.


Kernestof:
• tekstanalytiske begreber
• litterære tekster fra forskellige litteraturhistoriske perioder (Renæssancen: Shakespeare)
• væsentlige strømninger i britisk og ameri- kansk litteraturhistorie
• Filmanalyse

Materiale:
Fra bogen "Horror – A Book About Texts That Scare You" af Rasmus Drisdal og Johanne Rikstrup Hansen, Systime (2017):
• King, Stephen: "Why We Crave Horror Movies" (Playboy 1982)
• King, Stephen: "The Boogeyman" (Anchor Book 2011)
• Poe, Edgar Allan: "The Raven", I: The Works of Edgar Allan Poe. Volume 5. Raven Edition. 2008.
• Shakespeare: "Hamlet". pp 83-87
• Smith, Robert: "Lullaby" (1989)
• Stoker, Bram: "Dracula". Excerpt from Chapter 4. Grosset & Dunlap, 1897.

Film:
• Scott, Ridley: "Alien". Twentyeth Century Fox, 1979.

Supplerende:
• Freud, Sigmund:  "The Uncanny". Extract. Translated by James Strachey, 1973.
• The Cure: "Lullaby" musikvideo på youtube. Lokaliseret d. 17/9-2017 på www: https://www.youtube.com/watch?v=ijxk-fgcg7c
• Murphy et. al.: American Horror Story, afsnit 1. Extract. De første fem minutter af første afsnit. Youtube. Lokaliseret d. 17/9-2017 på www: https://www.youtube.com/watch?v=v4YDUBvKQl4
•       Groening, Matt: The Simpsons, Episoden: "Tree House of Horror" (Oktober 1990), Lokaliseret d. 2/10-17 på www:
https://www.youtube.com/watch?v=vbTt1URhwR4
• Colvin, Carol: ”Is Alien still a Feminist Film?”, Medium.com. Located the 28th of September at www: https://medium.com/@petitangebrun/is-alien-still-a-feminist-film-8f9e93271d7d
• Youtube film clips of various Vampire archetypes in films:
From Dusk till Dawn: https://www.youtube.com/watch?v=LSp_ydcLGes
Renfield: https://www.youtube.com/watch?v=3vAHgVGifaM
Twilight: https://www.youtube.com/watch?v=EG4skVttVmE
True Blood: https://www.youtube.com/watch?v=ehxdaBScwZk
Interview with a Vampire: https://www.youtube.com/watch?v=qsJ6BdQuUxo
Bram Stoker's Dracula: https://www.youtube.com/watch?v=4pWgkTh602o
Nosferatu: https://www.youtube.com/watch?v=9ZmyxccQQWI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Postmodern Horror – American Psycho

I dette korte forløb, der også løber henover juleferien, læser eleverne bogen "American Psycho" i bogklubber. Fokus i forløbet er på at læse Easton Ellis' bog "American Psycho" ind i en litteraturhistorisk kontekst med horrorgenren, og forstå hvordan de postmoderne træk i bogen både kan skræmme, men samtidigt kritisere, samfundet.
Som indledning til forløbet er eleverne kort præsenteret for kernebegreber i postmoderne litteratur. Forløbet er afsluttet med en skriftlig analyse af bogen.


Kernestof:
"Flux" in British Literature, Systime 2002
Barkholt, G. V. & Jepsen, J. D. "A short history of literature in English", System, 2010.
Easton-Ellis, Brett: American Psycho, 1991.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Macbeth

Forløbet tager udgangspunkt i Shakespeares Macbeth med fokus på forholdet mellem Macbeth og Lady Macbeth og det maskuline og feminine (især i forhold til ambitioner og skyld). Forløbet indeholder først en kort gennemgang af de vigtigste samfundsmæssige elementer i Renæssancen, som de er relevante for Macbeth, samt indføring i hvordan teatret fungerede i Shakespeares tid for at danne en ramme om historien og den samtid den er skabt i.
I forhold til den teatermæssige side af forløbet har eleverne arbejdet med vigtigheden af tragedien som genre, monologer og toneleje/leveringen af dialogen, samt forskellige opsætninger af stykket. Derfor dækkes kernestofsområder som Shakespeare, kultur og litteratur i renæssancen i Storbritannien, samt sproglig analyse.


Materialer:
- Macbeth, New Swan edition: act I, scenes II (abridged), III (first meeting with the witches), V (unsex me here) and VII (contemplating/plotting the murder of Duncan) + act IV, scene I (second meeting with the witches) + act V, scene VIII (final battle scene between Macbeth and Macduff)


- Youtube-klip af forskellige versioner af stykket:
• Macbeth: Philip Casson 1979 (McKellan/Dench) (unsex me here)
• Macbeth: Rupert Goold 2005 (Stewart/Fleetwood) (unsex me here)



- The World of Shakespeare (hæfte-Usborne publishing): baggrundsmateriale om 'The World of Shakespeare' (Elizabethan Society), 'Shakespeare's Language', 'Issues in Shakespeare' (themes), 'Drama in Shakespeare's England' (genre/tragedy).


- "William Shakespeare's Star Wars" af Ian Doescher, Quirk Books, 2013 - prologue + Act I, scene I-III (primært brugt til introduktion til sproget (udtale/gamle ord, forkortninger, enjambement, iambic pentameter osv.)

- Film: Macbeth by Justin Kurzel (2015)


Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#12 India

I dette forløb om Indien introduceres klassen for Indien og det britiske imperiums betydning for landets situation i dag. Fokus er på Indiens historie efter Briternes tilbagetog og den efterfølgende partition i 1947. Foruden dette undersøger eleverne selv, gennem projektarbejde, forskellige aspekter af det indiske kultur og samfund, herunder Indien før briterne (Mughals, Forskellige religioner og etniciteter),
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13 Eksamensforberedelse (Ikke nået)

Forløb#13 Eksamensforberedelse

Vi har repeteret og øvet os i skriftligt og mundtlig eksamen.

Til skriftligt eksamen er der følgende tilladte hjælpemidler:

Dine bøger:
Fejlstøvsugeren
Egne noter (fysiske og/eller digitale) – OBS du må ikke tilgå dine noter via browser.

Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
Gyldendals røde ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/
Ordbogen.com: http://www.ordbogen.com/

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Dictionaries: https://www.oxforddictionaries.com/
Oxford Advanced Dictionary (brit):  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary: http://www.thefreedictionary.com/
Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Dictionary.com: https://www.dictionary.com/

Ordbøger med synonymer:
Thesaurus: http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

Dine noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges.
Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet.
Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer