Holdet 2022 SP-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anya Wihlborg Petersen
Hold 2022 SP-a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begyndersystem
Titel 2 Costumbres, cultura y patrimonio
Titel 3 Jóvenes
Titel 4 México (SRP 4 + SRO m. religion og engelsk) EXAM
Titel 5 ¿Ecocidio o un eco Lationoamérica?
Titel 6 Madrid
Titel 7 Género y identidad (EXAM)
Titel 8 Cuentos (EXAM)
Titel 9 España y la UE (EXAM)
Titel 10 España Frontera Climática (EXAM)
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen og prøver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begyndersystem

-Tapas grundbog og øvebog af Angel, kapitel 1-7, Systime.

Emner:
- el cuerpo
- los números 0-1000
- la familía
- los colores
- las comidas, fruta y verduras (el mercado)
- la hora, los días y la fecha
- El tiempo (vejret)
- los muebles y la casa

Uge 44: Temauge og fællesfejring af "Día de los Muertos", 2. november (alle spanskelever på skolen). Forskellige værksteder iværksat af 2. og 3.årgang.

Uge 16: Ekskursion til Odense "arte y patrimonio".
Uge 17: Besøg af mexicanske elever fra venskabsskolen "La Salle".

Disney: "Coco" + delprøveagtig -opgave


Sekundær materiale:
Disney: "Coco" (film).

-"El jamon", AnneMad i Spanien (Indtil minuttal: 9:04). https://www.dr.dk/drtv/se/annemad_191170.
- "The hidden world beneath Alhambra". BBC REEL.(4:14min) https://www.youtube.com/watch?v=4QmunUp6VLU.

Grammatik:
Den basale grammatik, der indgår i begyndersystem. alm. nutid, nærfremtid og førnutid.
verber der tager ind.objekt: Gustar + doler

Foki: læse, forstå og kommunikere på skrift og i tale, samt opbygning af basalt ordforråd.
Hukommelsestræning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tapas p. 15 Julio/Julia (skriv en fortælling) 15-11-2022
2. Verber: 4-i-én opgave 04-01-2023
3.Genetiv y un dibujo (billedebeskrivelse) 19-01-2023
4. El tiempo y una foto (billedbeskrivelse) 26-01-2023
Oda a una fruta o una verdura 07-02-2023
Tapas p. 37 (lydoptagelse og oversæt) 12-03-2023
Doler y el cuerpo 17-03-2023
Arte y Patrimonio: opgave i 3 dele (tur 11.april) 11-04-2023
Førnutid opgave 13-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Costumbres, cultura y patrimonio

Indhold
Tapas grundbog, capitulo 8-11:
- Navarra y San Fermín (capítulo. 8)
- Fórmulas de cortesía y costumbres (capítulo 9)
- El día de Sant Jordí (capítulo10).

Supplerende:
San Fermín 2023, el Pais (3min): https://www.youtube.com/watch?v=9i-J82uZJ5c
Sant Jordi 2023, el Mundo (1:07min): https://www.youtube.com/watch?v=Y3wt38kAqoQ

"Navidad en España", kompendium udarbejdet af Anya Wihlborg Petersen.


1.g. 2022-23:
Uge 16: Ekskursion til Odense - "arte y patrimonio".
Besøg i den katolske kirke, Domkirken og Brandts Kunstmuseum.

Fokus:
Kulturforskelle, kulturelle begivenheder og kulturarv.
Udvidet tid/gerundium, førnutid og nærfremtid.
Foranstillede objekter som pronomener.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1: El hombre mosca 21-08-2023
Aflevering 2: Alle tiders opg. A (oversæt) 28-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jóvenes

Indhold
"España mañana 12 portrætter af unge spaniere" af Klock, Sønner & Vilhelm. Columbus, 2022, 1. udgave, 1. oplag.
- Guillermo, 17 años (1 minuto): m. grammatik og forståelsesopgaver af AWP).
- Guillermo nos canta su canción "menamorao de un narco)": https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana/guillermo

- Carla de Barcelona, 17 años (2 minutos): https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana/carla
- Gio de Tarragona, 18 años (2 minutos): https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana/gio

- "Argentina", oplæg på spansk af Lisa Johnsson, Jönköping (udvekslingselev), den 16. april 2024.

La identidad Contrastada" af Mikkelsen & Riismøller, Gyldendal (2013):
- Capítulo 5: Nicolas de Chile, p. 67-83.

Konkurrence:
"Vi elsker sprog" (produkt i 3-mandsgrupper udarbejdes): "2a" vinder den nationale konkurrence den 25. september 2023.

Foki:
Tempus /verbets tid (nutider, førnudtid, datider, førdatid, samt gerundium)
Mundtlighed og friformulering vha. basisverberne.
Foranstillede pronomener som objekt.

Viden om unge i den spansktalende verden.
Hvordan normer, værdier og traditioner påvirker og former de unges liv, levevilkår, muligheder og fremtid.
Køn, kønsroller og kulturforskelle begyndes her
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vi elsker sprog (konkurrence) 08-09-2023
Alle tiders: Opgave B-G 19-09-2023
verber i præteritum 03-10-2023
Aby de Mexico; lav opgaverne vedhæftet 05-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México (SRP 4 + SRO m. religion og engelsk) EXAM

Materiale (kernestof alle elever har læst):

I 3.g
Mexicoudveksling 3 uger, 6-8 elever med i spanskundervisningen (28.april - 13 maj 2025):
- Mexico un país de América del Norte (texto) + præpositionsopg. og kultursammenligning med DK.
- Projekt om klimaproblematik (indgår også i España Frontera Climática).
- sproglig variation, mundtlighed og repetition


I 2.g.
Case 1:
Los Dreamers /Los Soñadores (optakt til SRO med eng/spa):
- Entre dos paises, delprøve 1 af 21.09.2021
- Malaquia Montoya y su pintura: "An Immigrant's Dream, the American Response" (2001),
https://galeriasinfronteras.org/2014/09/15/sample-image-title-3/

Niños de la calle:
- Artikel: Ninos de la calle: https://www.cronica.com.mx/nacional/5-millones-ninos-viven-calles-mexico-40-millones-latam-wvm.html

- Film: "Vuelven" af Issa Lopez (2017)

Case 2:
"Identidad contrastada"
- Aby de México, capítulo 4, p.51-63. Systime.
- Aby Aby de México, delprøve 1 af Anya Wihlborg Petersen

Case 3:
Día de los Muertos i 2.g: temauger 44-45.
- Tapas grundbog, capítulo 11: México. Systime, p. 88-90
- Día de los Muertos, por Habla con Eñe (3min):
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0Wk82rDiBOJVLtu5JsdW5k9pnFZ_bswQdo5T3aC4W_Z0hPKR17OJegFwc&v=KayK9-_GKXc&app=desktop

- Altar de los Muertos: Qué se va a cada nivel (5min):
https://www.youtube.com/watch?v=LfqZGBFcurE

Supplerende til dia de los Muertos:
- "Coco" af Disney (set i 1.g)
- Fællesfejring af Dia de los Muertos med tallers (værkssteder) for alle spanskelever den 2. november 2022 og 2023 (fællesarrangement).

-Mexico og spansk: Oplæg ved Maria Guldholt, tidligere elever og nu bachelor i spansk, den 12. april 2024

Foki:
- Kultur, religion, normer og traditioner i det mexicanske samfund.Fra aztekerne til idag.

- SRP 4 og SRO med religion (for de elever, der vælger det), og med engelsk om immigrations-og grænseproblematikken (for de elever, der vælger det). Til SRO er oprettet et ressourcerum, har den enkelte elev kan vælge cases og kombinere materiale frit.

- Migration, korruption og social ulighed i det mexicanske samfund.

Kongruens og neksus.
Datiderne, fri mundtlig og hukommelsestræning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aby de México (genfortæl i OneNote på spansk) 27-10-2023
Entrevista con un mexicano/a 09-04-2024
Frida Kahlo 21-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ¿Ecocidio o un eco Lationoamérica?

Materiale (kernestof): Bolivia, indígenas y recursos

El ecocidio (ecosistema + humocidio = mord på økosystemet/ 'økomord'): Definition med eksempler.
https://www.bbva.com/es/sostenibilidad/que-es-el-ecocidio-el-dano-a-la-naturaleza-y-sus-consecuencias/

Teatro Trono: Teaterforestilling og workshop på spansk af et boliviansk teaterkompani, den 12. november 2023, 3. moduler. (Tema: Las consequencías de comprar un cellurar)

Niños de la calle:
-  "The Boy Behind the Mask" (5min. cortometraje en español): https://www.youtube.com/watch?v=0hi3h3OlO4M&t=188s

DW Español: "Uruguay en transición energética"(6:10min), eco latinoamérica, 29. enero 2023: https://www.youtube.com/watch?v=HAO6PNU9JRo

Sekundær lit. danner ramme for forløb:
Liteo/Litium: Fra ressource til forbandelse (kompendium) udgivet af Ibis 2015.
- p.5-9: Danmark bliver grønnere, Lithiumprojektet i Bolivia: Udvikling eller forbandelse?
- p.16-18: Lithiumbatterier, grønomstilling og lithium-forbindelsen.
- p. 24-27: La hente del Salar de Uyuni (fire portrætter af det oprindelige folk -incaernes efterkommere).
- p. 32-33: Cerro Rico - det rige bjergs forbandelse.

- "Naturen får rettigheder"af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/naturen-faar-rettigheder

-"Kampen mod olie og minedrift" af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/kampen-mod-olie-og-minedrift

Film:
- Bolivias vej (5min): https://www.youtube.com/watch?v=Q7T4FCGc76A
- Salar de Uyuni (8min): https://www.youtube.com/watch?v=OaToVN13BGE

- DR1Horisont: "Det kvindelige tæskehold" (24min), 10.okt.2023
- Dokumentar: "De to Boliviaer" af Mark Corcorna (22min), Filmcentralen, nov. 2023.

Oplæg den 6. maj 2024:
"Ecocidio en Equador y Amazonas". En rundrejse fortalt af journalist Mette Mølgård Henriksen og Mie

* Vi læser tekster og ser dokumentarfilm på både dansk og spansk, men samtaler og fremlægger om materialets tematik på spansk i matrixgrupper. under hele forløbet. Eleverne anvender emnebestemt ordliste (egen ordbog opbygges) og øver sig i at kunne formidle og kommunikere et komplekst emne på simpelt spansk.

Formål: Formidling og oversættelsesproblematikker fra dansk til spansk og omvendt.Tænk simpelt og vær sproglig kreativ, selv om emnet er komplekst og skal formidles. Hvad gør man, når man mangler et ord?
Sprog: At lytte, læse, forstå, kommunikere og formidle et svært emne på spansk (fra komplekst til simpelt og forståeligt).


Foki: Bolivia, Ecuador, Amazonas og Uruguay
El ecocidio ('økomord'/mord på økosystemet): Klima, miljø, socio-økonomiske forskelle, gadebørn og fattigdom, og kritisk stillingtagen til fx. hvordan vores egen adfærd  i vesten påvirker et land som fx. Bolivia og Amazonas.

Sammenhæng mellem miljø og behandlingen af de oprindelige folkeslag set fra et miljømæssigt, sociologisk og økonomisk perspektiv.
Hvad sker der med et geografiske område, når miljø, ressourcer og den oprindelige befolkning møder og trues af den moderne verdens krav? Refleksion over egen adfærd og hvad der skal til for at gøre en forskel.

Emnet inddrager "Fem Fede Dage" iværksat af eleverne fra Globale Gymnasier.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bolivia: Carta al director 20-11-2023
Bolivia test uden hjælpemidler 23-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Madrid

Indhold
- "La Navidad española" (minikompendium af Anya Wihlborg): Jul, el gordo, mad, nytår, Hellig Tre Konger, fejring og tradition.

Podcast: Los apellidos en España: Karambolage, https://www.arte.tv/es/videos/113812-010-A/karambolage-espana-los-apellidos/

"España Mañana" af Kasper Klock. Forlaget Colombus (2022)
- Alba De Madrid, kapitel 1
- Alba de Madrid (3minutos), https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-manana/alba

Don Quijote de La Mancha:
- "Centenario de la publicación del Quijote", Tecla/A2. Revista de la consejería de educación en Reino Unido e Irlanda. 21 enero 2005.www.mepsyd.es/exterior/uk.

- "Don Quijote de la Mancha para niños", capítulo 1, por Miguel de Cervantes. Pasta Blanco (2015)
-  Pablo Picasso: "El Don Quijote" (1955). Picassos tegning af Don Quijote og Rosinante.

Madrid
"Mi Querida Familia" af Eva Rosenkilde. Gyldendal (2013),
kapitel 7, p.34-4.
- El Cuadro de Guernica.
- Guernica, de Pablo Picasso
- Atocha -11-M (Atentados)
- El Museo Reina Sofía.

kapitel 1, p.9-11
- Blanca de Madrid.
- "Manuela Malasaña"
- Goya: " El 3 de mayo en Madrid" (Goyas krigsbilleder + oversættelse)

kapitel 2, p. 26-28
- Km 0, Madrid la capital, El centro histórico de Madrid, Malasaña, Goyas krigsbilleder. .

Præsentationer (individuelt) om: Goya, Velázquez, Picasso, Dalí, El Retiro og arkitektur, som besøges i forbindelse med studietur til Madrid april 2024.


Sekundær materiale:
-Luciadag, 13. december, DR Skole (3:39min), https://www.dr.dk/skole/kristendomskundskab/mellemtrin/kristendom-luciadag

- 5 pueblos más famosos en Castilla- La Mancha (6min): https://www.youtube.com/watch?v=fVs9g9oFAAw

- "La Semana Santa en Madrid 2024". (Youtube, 25 min- små klip), La Catedral: https://www.youtube.com/watch?v=8iPb82Hl8WY

- Quiz: Kan du finde de 17 spanske autonomier? https://www.geoguessr.com/vgp/3005
- "Picasso's  Guernica" af Great Art Explained (17min): https://www.youtube.com/watch?v=qJLH7JAsBHA

Studietur i april 2024.
- La Reina Sofía (Picasso, Dalís værker ses) + byens arkitektur og æstetik
- Flamenco dansetime
- Klassisk musikkoncert
- el Microteatro

Fokuspunkter:
Madrid som omdrejningspunkt for viden om Spanien (+ studietur 2.g)
Spansk kunst, kulturarv, arkitektur og æstetik: Picasso, Goya, Dali og Cervantes.
Grammatik: præpositioner, førnutid, førdatid, gerundium
præsentationsteknik og billedbeskrivelse
Lyt, forstå, kommuniker
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Carta a los Reyes Magos 14-12-2023
Madrid: Præsentation ( lyd+ manus.) 20-02-2024
Goya: "El 3 de mayo en Madrid" (pintura) 07-03-2024
Madrid: Dagbog eller blog (ego eller med 1 ven) 12-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Género y identidad (EXAM)

Indhold (kernestof):
- "Maríangles  de Argentina", La identidad Contrastada, capítulo 1, p. 8-20.
- "Mi Cuerpo en Juego". Grundbog af Salka Wollesen (2024).
Mexico p. 7-11 og  Colombia, p. 12-16 er de latinamerikanske lande, der tages udgangspunkt i.

Frida Kahlo:
- "Frida - Una Artista Mexicana", En Vivo, p. 199-204. (+ opgavesæt af AWP)
- La casa azul: https://www.museofridakahlo.org.mx/museo/?lang=en
- Hvem var Frida Kahlo? DR2, dokumentar (51min)

"Muxes - el trecer sexo":
- "La Fascinante historia de los Muxes" (documental 14min): https://www.youtube.com/watch?v=JXyDteC_FxE
- ¿Qué es el machismo?: https://concepto.de/machismo/

Fællesarrangementer for spansk:
-"Cumbia Colors" (cumbia-band): Koncert den 4.sept. 2024 (90min). + afl.opgave.
- "Muxes - Mexicos tredje køn". Foredrag af Shazam Khan (fotograf) og Ole Reimer (musiker), den 24. september 2024 (90min).

Foki:
Køn, kønsroller, identitet og kultur med México, Colombia og Argentina som omdrejningspunkter.
Verbaltider
Mundtlighed og skriftlighed (uden hjælpemidler)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mariangles delprøve 2 19-08-2024
Cumbia - musica colombiana (un blog) 09-09-2024
Muxes (preguntas a los documentales) 24-09-2024
Muxes - el tracer género. 30-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Cuentos (EXAM)

Materiale (kernestof):

- "Las Flores" (cuento) forfatteren ukendt.
-  Fernando Alonso: "El hombrecito vestido de gris" (datider + eventur)
-  Guillermo del Toro: "El laberinto del Fauno" director" (film, 118min ) + delprøve og analyseopgave.

Ana María Shua: "Microrelatos" (lærebog med 'micro-fortællinger' udarbejdet af Viveca Tallgren).
• Pelito, p. 9
• Los Chicos Crecen, p.11
• Actuar la Muerte, p. 12.
• El Esqueleto Humano, p. 15 + fakta af AWP
• Una mujer barbuda, p. 23-24 + fakta af AWP
        • Avances de la cirgía moderna, p. 25

El Microteatro en Madrid (studietur): tre teater forestillinger 15.min pr. stykke, og tre forskellige genrer)

Foki: Litteraturlæsning og sprog (fx. datider, verbalperifraser og foranstillede pronomener).
Menneskeliv, skæbner og "krøllede fortællinger og slutninger"
SRP-idégenering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Las Flores 14-11-2024
El Laberinto del fauno 18-11-2024
El Hombrecitio Vestido de Gris 22-11-2024
Opgave 3+ 5: El laberinto del fauno: 10-12-2024
Terminsprøve i spansk 07-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 España y la UE (EXAM)

Indhold (kernestof)

"España y la UE", modul 1-5. Forløb om EUs betydning for Spanien. Undervisningsmateriale af Anja Raahauge og Anya Wihlborg Petersen, udgivet af De Globale Gymnasier i samarbejde med EU: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/spanien-og-eu
- modul 1: La Constitución Española
- modul 2: La Unión Europea y las Lenguas
- modul 3+ 4: Den Europæiske Sprogpagt / La Carta + spil
- modul 5: España, la UE y Pontevedra (den første grønne by i EU) + carta al alcalde (kreativ opgave)

Supplerende:
Pedro Almodóvar: "Madres Paralelas (2021)
+ viden om " La fundación de la Memoria Histórica"

Juan Bayuna: "El Orfanato" (2007)
+ 3x læsninger (eventyr, bibelsk/religiøs og historisk), som optakt til SRP.


Foci:
- Viden om EU og Spanien, herunder det moderne Spanien (efter diktaturet/ som demokratisk land med de skygger fra Franco-tiden har kastet / "Las dos Españas")
- Indspark til SRP, ideer, faglige mål og metode i spansk.
- At læse, forstå og kommunikerer på skrift og tale uden hjælpemidler, blot vha. af tekst og eget ordforråd.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Carta al alcalde (gruppeaflevering) 05-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 España Frontera Climática (EXAM)

Indhold (kernestof):

"España frontera climática - 16 fortællinger om klimaforandringerne", (2024) af Martin Tønner, Kasper Kloch, Dalila Tatarević, Thomas Vilhelm. Forlaget: Columbus.

Kapitel 1:
Calor Extrema - Antonio, p.11-14, samt filmklip til kapitlet
Fra havvand  til drikkevand - Beber el agua del mar - Carlos, p. 23-27, samt p.31 .
Video: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-frontera-climatico/1-spanien-toerster-under-en-braendende-sol/14-fra-havvand-til-drikkevand-carlos

Kapitel 2:  
Et landskab i forandring, p. 38-40 (+ resuméskrivning på spansk)
- Video: "De første klimaflygninge", https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/et-landskab-under-forandring/21-de-foerste-klimaflygtninge-delta-del-ebro-marcela

- "Un paraíso en peligro: cada año el mar avanza unos metros" - Marcela, p.43-44.

Kapitel 3:
Drømmen om et Grønnere Spanien
-Video: Den klimabeviste kok i Sevilla - Miguel, https://forlagetcolumbus.dk/boeger/spansk/espana-frontera-climatico/3-droemme-om-et-groennere-spanien/31-den-klimabevidste-kok-i-sevilla-miguel

- Individuel valg af tekst fra kap. 3, som man først skriver et talemanuskript/talepapir til og derefter fremlægger for sin gruppe på spansk - uden talemanus.
De mexicanske udveklingslever deltager i denne aktivitet (se suppl. materiale nedenfor).


Supplerende:
- "Gio de Taragona", España Mañana, kapitel 12 af Kasper Kloch. Systime (2023)
- Castellers de Vilafranca: Tots Sans 2022 (5:31min), https://www.youtube.com/watch?v=uygtm6JIqW4

Mexicansk 5 udvekslingselever deltager i undervisningen ml. 21. april - 5. maj 2025:
Del 1: Præsentationer om klimaforandringer i Mexico af de mexicanske udvekslingselever:
- Camila Reséndiz: "Sequias en Monterrey", 23.april 2025.
- Àngel y Valentina: "Los huracanes", 23. april 2025
- Alesssandra: "El aumento de dengue  en chihuahua y los cambio climáticos", 23. april 2025.
- Valeria: "Qué paso cuando la temperatura aumenta", 24. april 2025

Del 2: "Lo que haces cuenta".
Klimaprojekt med konjunktiv (gruppeprojekt med individuelle valg af problematik).
Hvad kan man konkret gøre som individ i Mexico eller Danmark, som kan afhjælpe/forbedre klimaforandringerne? Find en lille, almindelig hverdagsting eller adfærd, der kan forandre noget, når vi er mange der gør den.
Hvilke positive og negative effekter ville en sådan forandring have på landet/regionen/ lokalsamfundet/byen, ens familie eller en selv.
Gruppen vælger selv hvilken konkret forandring/forbedring, som de arbejder med.

- "Lo que haces cuenta - Cambio Climático" (4:03min), National Geographics Latinoamerica, 20. okt. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=z4vHLa36Wsg

- "How bottle water companies are draining our drinking water" (4min), The Guardian, 20 Marts 2025. https://www.theguardian.com/environment/video/2025/mar/20/how-bottled-water-companies-are-draining-our-drinking-water-video

Foki:
- Passiv, repetition af verbaltiderne og andet fra 1+2.g fx, muy vs. mucho.
- Viden om klimaforandringer i Spanien, samt Mexico, og de klimaudfordringer, der er. Hertil tilegnes relevante tematisk fagtermer (transparente ord, fx. energía solar)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miguel Zamora (lyt, forstå, kommuniker) 25-03-2025
Presentación: El cambio climático 22-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tilladte hjælpemidler til eksamen og prøver

Du må ikke slå noget op på internettet til eksamen eller kommunikere med omverdenen på nogen måde. Det gælder både ved den skriftlige og den mundtlige eksamen.
AI, Chatbott og andre oversætterfunktioner mål ikke anvendes = snyd.
Formålet med prøven er, at du viser, hvad du kan selv. Altså dit frie, kreative og selvformulerede ordforråd. Dvs. det er dine færdigheder og kunne, ikke andres eller en maskines, der prøves.

Brug af ChatbotGbt, AI, alle former for oversættelsesprogrammer og sprogligt hjælperedskab, hvor du ikke viser, at du bruger din hjerne (men en computers /maskines) er fordbudt, dvs. snyd og forbudt.

Se Undervisningsministeriets oversigt over hvad det forbudte også kan være:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf23/maj/230502hjaelpemiddeloversigt-skriftlige-gymnasiale-proever.pdf

Hvad du godt må bruge er:
Opslagsværker anvendt i undervisningen - og som ikke kan gemmes på egen computer. Disse kan tilgås via APP'en til OneNote, som du skal have downloaded til din computer, hvis du skal gøre brug af den uden prøven.

Nedenfor ses hvilke materialer du gerne må bruge til besvarelsen af delprøve 2:

Dansk-spansk/spansk-dansk ordbøger:
Ordbogen.com: http://www.ordbogen.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/

Dansk-spansk:
http://www.merespansk.dk/?type=hitverbs&lan=da-DK

Spansk-spansk ordbog og opslagsværk:
https://dle.rae.es


Du ikke må bruge søgefunktionen på internettet. Derfor skal du INDEN prøven selv sørge for at have gemt ovenstående adresser/links.

OneNote må kun tilgås via OneNote-App, som du  har på computeren. Du må ikke tilgå OneNote i online-versionen via browseren.

Du må dog gerne gå på internettet via links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen her. Fx videoer som ikke kan gemmes/tilgås i anden form. Her gælder samme betingelser som beskrevet ovenfor.

Desuden er der en generel tilladelse til at anvende https://www.ordbogen.com/

Bøger, kopier og anden undervisningsmateriale udleveret af din lærer, samt dine egne noter fra undervisningen må også gerne anvendes til Delprøve 2, samt til mundtlig eksamen.

Delprøve 1 til den skriftlige eksamen i spansk er uden hjælpemidler.
Delprøve 2 ved den skriftlig eksamen i spansk er med hjælpemidler.

ANGIV ALLE KILDER SOM ANVENDES I DIN OPGAVE !!!!!!!
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer