Titel
9
|
3g The UK - united or divided? (EKSAMEN)
(EKSAMEN)
Forløbet omhandler "The UK" og tager udgangspunkt i klassens forhåndsviden og forhåndsforståelse af nationen i dag, herunder de optøjer der har fundet sted i sommeren 2024.
Vi læser sagprosatekster omhandlende sociale, kulturelle og politiske problemstillinger i det moderne Storbritannien og nyere fiktion omhandlende sociale, kulturelle, etniske forhold, herunder immigration og det multikulturelle Storbritannien. I forb. med de fiktive tekster har vi fokus på postmoderne litteratur. Metodisk arbejder vi videre med analyse af fiktion og desuden med retorisk analyse og diskursanalyse (taler). I alt 62,5 sider.
Materiale:
Kernestof:
Alasdair Gray, ”Big Pockets With Buttoned Flaps”, i Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002, s. 72-75 (4 sider)
A.S. Byatt, “Baglady”, i Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002, s. 9-13 (4 sider)
Sten Pultz Moslund, Everyone is Here, Systime: 2021, s. 12-14 (2 sider om de tre faser af indvandringslitteratur), s. 24-29 (6 sider om det engelske sprog i kolonierne og hos indvandrere), s. 227-230 (4 sider om diskursanalyse)
John Agard, “Encounter”, i Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here, Systime: 2021, s. 17-21 (1 side)
Gautam Malkani, “Paki”, Moslund 2021, s. 41-55 (9 sider)
David Cameron, ”Speech on Radicalization, Islamic Extremism and the Failure of State Multiculturalism” (2011), Moslund 2021, s. 81-89 (5 sider)
Robin Cook, “Chicken Tikka Masala Speech” (2001), i Sten Pultz Moslund, London – Migrant City, Systime: 2005, s. 38-43 (4 sider)
The Windrush Generation:
https://www.bbc.com/news/uk-43808007 (1 side)
https://www.bbc.com/news/av/uk-england-london-23074985/memories-of-windrush-journey-to-london (1 side)
https://www.bbc.com/news/av/uk-43963008/what-was-life-like-for-first-generation-windrush-migrants (1 side)
Interview med Gautam Malkani https://www.youtube.com/watch?v=1VlDnKsKsaE (2 sider)
Spillefilm:
Shane Meadows, This Is England, 2006, (10 sider)
Litteraturhistorie:
Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002 – uddrag af introduktionen om nyere britisk litteratur (1 side)
Denis Delaney et al., Fields of Vision II, s. H186-188 (2 sider), s. H196-197 (1 side)
Suppl. stof:
Diverse britiske avisforsider fra august 2024
Madkultur – gruppevis – gns. 3 sider/elev:
Traditional English food: https://edition.cnn.com/travel/article/classic-british-food/index.html
Caribbean food in the UK: https://www.bbcgoodfood.com/article/caribbean-food-culture-uk
Indian food in the UK: https://www.slurrp.com/article/how-indian-food-took-over-the-uk-1668424026859
https://www.deviantart.com/dovahthedragonborn/art/British-food-is-bad-574161368
Immigration – billedkilder (1 side):
https://britishonlinearchives.com/posts/category/notable-days/631/windrush-day
https://www.theguardian.com/artanddesign/2015/feb/16/black-british-struggle-triumph-v-and-a-staying-power
https://www.independent.co.uk/news/business/news/uk-high-streets-spending-busy-easter-mild-weather-tourists-exchange-rate-pound-currency-springboard-a7687576.html
About the film:
This Is England - Wikipedia (0,5 side)
Poverty:
Youtube: Working but poor: millions in work and in poverty (2 sider)
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestof:
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|