Holdet 2022 EN-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anine Jørgensen, Hanne Kjeldsen Rolighed
Hold 2022 EN-c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 US Midterm Election 2022
Titel 2 Forløb#3 Football and Politics
Titel 3 Forløb#4 Uncanny Stories
Titel 4 Forløb#5 Dead Poets Society
Titel 5 Forløb#6 CLIMATE CHANGE ( SRO Emne)
Titel 6 Forløb #7: Shakespeare i 2.g.
Titel 7 2g 2024 Election and American Democracy (EKSAMEN)
Titel 8 Forløb#9:South Africa (EKSAMEN)
Titel 9 3g The UK - united or divided? (EKSAMEN)
Titel 10 3g 2024 Election and American Democracy (EKSAMEN)
Titel 11 3g Relationship ("Normal People") (EKSAMEN)
Titel 12 3g Shakespeare - Romeo & Juliet (EKSAMEN)
Titel 13 3g English as Lingua Franca (EKSAMEN)
Titel 14 3g Repetition
Titel 15 3g Tilladte hjælpemidler
Titel 16 Forløb#10: Lyrics

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 US Midterm Election 2022

US Midterm Election 2022,
Aktualitets-emne- US politics og samfundsforhold.

1c  2022-2023 (HR)
Klassens første emne tager udgangspunkt i US midterm election. 1c er en SA/EN klasse, og kendskab til det amerikanske valgsystem er relevant, og aktualiteten markerer betydningen af emnet.
Vi følger forskellige medier efterhånden, som de har noget relevant- klassen er en del af tiden delt op på stater ( Georgia og Pennsylvania primært) Også Run off election i december er med og Warnock’s victory speech indgår som kernestof.
Fokus på non-fiction retorik og det retoriske pentagram.

Kernestof:


US Elections - How do they work?
https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY ( 04:25)


Why Midterm Elections Are So Important | Government Explained

https://www.youtube.com/watch?v=_YqvoB2VWs8  (04:03)




Why the 2022 midterms are so important

https://www.youtube.com/watch?v=6p1hM43Qwew  (03:16)
The American Political System Explained in 10 Minutes

https://www.youtube.com/watch?v=GFqPmzb9_5M
________________________________________

  Run off election:

Democratic Sen. Warnock wins Georgia runoff against Walker
YouTube·KTVU FOX 2 San Francisco·7. dec. 2022
( intro result)

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tVP1zc0TDLNKbcsNDc2YPRiL08systPzgYAVSIHRA&q=warnock&rlz=1C1GCEA_enDK838DK838&oq=warnoch&aqs=chrome.1.69i57j46i13i131i433i512j0i13i512l5j0i7i15i30j46i13i512.21046j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:0dfae4dd,vid:LRdvom5k0m8





#NBCNews #Georgia #Senate
Walker: 'We Put Up One Heck Of A Fight' Following Loss To Warnock In GA Senate Runoff ( 3:33)
WATCH LIVE: Raphael Warnock delivers Georgia Senate runoff victory speech
https://www.youtube.com/watch?v=9yaQ6R464N8&ab_channel=FoxNews

https://www.rev.com/blog/transcripts/raphael-warnock-full-victory-speech-transcript
Raphael Warnock Full Victory Speech Transcript

https://www.youtube.com/watch?v=n6aWT18a0wE&ab_channel=NBCNews



Supplerende stof:

John King: These midterms are the most complicated of my


https://edition.cnn.com/2022/11/07/politics/election-eve-campaigning




Three presidents descend on Pennsylvania in a major day for one of the nation’s most closely watched Senate contests



https://edition.cnn.com/2022/11/05/politics/barack-obama-joe-biden-donald-trump-pennsylvania-campaign/index.html


(Læreplan:
historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i  USA  )
Omfang:10 moduler ( 95 minutter) ud af 43 .
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 Football and Politics

Football and Politics ( HR)
World Cup and Hooliganism:

Football and Politics:
Emnet er 2 delt på sin vis men alligevel under Football og politics i begge vinkler. Den første er World Cup i Qatar , og vi ser på kontrasterne og  ulighederne og protesterne over migrant workers’ condition og det storslåede billede udadtil .Vi følger små indslag i ”window to the world”, når der er noget i medierne, der er væsentligt, og ser på engelsk som kommunikationssprog ( ELF).
Anden del handler om hooliganisme- strukturer og udvikling. Igen et emne med fokus på samfundsforhold og non-fiction analyse primært. Britisk hooliganisme kultur er dominerende fokuspunkt. Hvad er en hooligan? Hvad sker der i kulturen, hvordan kan man dæmme op mod volden- og hvor farligt det er for eksempel at infiltrere miljøet fremgår af MacIntyres dokumentar og efterfølgende oplevelser.


1: World Cup:
All the protests (so far) at the FIFA World Cup in Qatar
https://www.axios.com/2022/11/26/fifa-world-cup-2022-qatar-onelove-germany-iran-protests
ELF: Lecture: English as Lingua Franca
2: Hooliganisme
" What Is Hooliganism"( Wikipedia)
What is Football Hooliganism? (article)
https://www.politics.co.uk/reference/football-hooliganism/

FOOTBALL / FOOTBALL HOOLIGANISMFootball Hooliganism

Dokumentar:
MacIntyre Undercover - Chelsea Headhunters - better version ( 53:57)

https://www.youtube.com/watch?v=y0nadafM3fY&ab_channel=helisium


MacIntyre Attacked ( article)
'Chelsea football hooligans attacked TV journalist Donal MacIntyre like a pack of wolves'
https://www.dailymail.co.uk/news/article-1324437/Gang-attacked-TV-journalist-Donal-MacIntyre-like-pack-wolves.html




Fra: From Where You Are (eds. T.S. Andersen/M.Petersen) Systime 2010
Franklin Foer:
"How Football Explains the Sentimental Hooligan"-
(Extract 5,4ns) pp.75-81


FILM: Green Street Hooligans
(2006 104 minutter)

Læreplan ( LP): kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og  internationale sammenhænge, ELF
Omfang: 16 moduler af 43


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Uncanny Stories


UNCANNY STORIES: ( HR)
Emnet tager udgangspunkt i, at Stephen Kings ” Carrie” var SG musical i år- og fremført at SG- elever.
Vi knyttede emnet dertil- og fokuspunkt er her på fiction analyse.
(Setting, karakteristik, synsvinkel, symboler osv.) og genre bevidsthed i forhold til de 2 første emner, som primært fokusrered på forskellige non-fictionanalyser.

Stephen King: The Man Who Loved Flowers
( PDF- novelle fra:)

Fra Contexts (eds. Engberg -Pedersen m fl.) Gyldendal 2005:
Daniel Ransom: Rendezvous: pp. 51-53 (novelle) 1985 (2,9 ns)

Leslie Glaister: Serrusalmus , pp. 81-88 ( novelle) 1992  ( 9 ns)

Roald Dahl: The Landlady (novelle)
Pdf  Reprinted by kind permission of David Higham Associates fra “ Kiss,Kiss”


Film: The Landlady
https://www.youtube.com/watch?v=sWhBej5r07o&ab_channel=DavidBray
Film: The Man Who Loved Flowers:
2010:
https://www.youtube.com/watch?v=LqIR9SD89j4&ab_channel=Smeagol
Film: Carrie ( 2013) 1:35 ( MGM) Kimberley Pierce
Musical: Carrie – SG Performance

(Læreplan:
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster)
Omfang: 14 moduler ud af 43

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 Dead Poets Society


Dead Poets Society.

Emnet  dækker en del af værklæsningskravet
Digtene i bogen læses i grupper og præsenteres for klassen.
I forbindelse med digtlæsningene er der arbejdet med den literære strømning romanticism.

N.H. KLeinbaum: Dead Poets Society, Bannatam Books 1989 ( novel)
Dead Poets Society ( film, mit CFU)


POEMS from Dead Poets Society:
1:R Herrick: To the Virgins to Make Much of Time

https://www.poetryfoundation.org/poems/46546/to-the-virgins-to-make-much-of-time

2:Walt Whitman: Oh Me , Oh LIfe

https://www.poetryfoundation.org/poems/51568/o-me-o-life
( short)
3:O’Shaugnessy; Arthur ”Ode”
https://www.poetryfoundation.org/poems/54933/ode-
4:Walt Whitman : Song of Myself
https://www.poetryfoundation.org/poems/45477/song-of-myself-1892-version
(long)


5:Robert Frost: The Road not Taken

https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken
6:Lord Byron: She Walks in Beauty
https://www.poetryfoundation.org/poems/43844/she-walks-in-beauty
7:Shakespeare: sonnet 116:
https://www.poetryfoundation.org/poems/45106/sonnet-116-let-me-not-to-the-marriage-of-true-minds

How do I Recognize Romanticism in Poetry,
https://www.languagehumanities.org/how-do-i-recognize-romanticism-in-poetry.htm

Fra Along Literary Lines: (eds. Mogensen og Bak) Gyldendal 2009
The Romantic Period, pp. 125-126

Læreplan:

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Omfang: 19 moduler ud af 58






Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 CLIMATE CHANGE ( SRO Emne)

Climate Change:

Emnet er læst som optakt til SRO med samf. og naturfag og er en del af fagets samarbejde med andre fag.

Emnet tager udgangspunkt i Countdown Summit 23 med henblik på tværfagligt samarbejde med naturfag. Efter indledende fælles intro er klassen delt op på forskellige talere på konferencen,som præsenteres for klassen i forhold til retorisk analyse blandt andet.Talere valgt og dækket: SIMS, Josephine Philips, Maxim Tinchneko, Amy Powney, David L, Kala, Morten Bo,Changhua Wu.

Derefter er climate change problematikken ført over til problemer i udvalgte stater i USA, hvor der også er arbejdet med forskellige stater i grupper- med efterfølgende præsentation for klassen. Her er der især tænkt på samarbejde med samfundsfag


What Is Climate Change?    
https://www.un.org/en/climatechange/what-is-climate-change
Climate Change Terms and Definitions

https://www.ucdavis.edu/climate/definitions


Count Down Summit:
Ted Talks/blogs:
Live From TED Countdown Summit 2023
Compass: Notes from Session 1 of TED Countdown Summit 2023
https://blog.ted.com/compass-notes-from-session-1-of-ted-countdown-summit-2023/  
SPEAKERS at Count down summit 23
https://conferences.ted.com/countdown2023/speakers

Climate Change og udvalgte amerikanske stater.:
2023 2c Climate Change States:
Links to begin with or to be used as your basis:
California:
https://oag.ca.gov/environment/impact

Louisiana:
https://19january2017snapshot.epa.gov/sites/production/files/2016-09/documents/climate-change-la.pdf  
(New Orleans: https://www.nationalacademies.org/documents/embed/link/LF2255DA3DD1C41C0A42D3BEF0989ACAECE3053A6A9B/file/D6BE4E9DBE6DA639DAEFC942D855AE56C5BDD2C38BE0?noSaveAs=1  )

MICHIGAN

https://19january2017snapshot.epa.gov/sites/production/files/2016-09/documents/climate-change-mi.pdf  

TEXAS

https://www.citizen.org/climate-change-in-texas/

(Læreplan:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre
engelsksprogede regioner)


Omfang: 11 moduler / 58








Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb #7: Shakespeare i 2.g.

Forløb: Shakespeare i 2.g.(HR)

Shakespeare:
Klassen har i 2. arbejdet kort med "Romeo and Juliet" og "Hamlet". Det første værk i forbindelse med skole arrangement i Scala Svendborg- og det andet i forbindelse med opførelse på SG.
Introduktion til Shakespeares Univers og fokus på forskellige udlægninger af originaltekst, som forberedelse til 3.g. Shakespeare læsning.

2. G.
Romeo and Juliet:
Film arrangement i Scala Svendborg med intro af mediefagslærer fra SG, TWH:
Baz Luhrman: Romeo and Juliet.
Fields of Vision I: (eds. Delaney m. fl), Longman, pp. C 10-12 Romeo and Juliet (extracts)

Hamlet:
Teateropførelse på SG
Januar 2024 TNT Theatre Group:Hamlet.
Intro tilopførelsen:
Hamlet Video summary (07:57)
https://www.youtube.com/watch?v=IaTaaNinolU&ab_channel=GradeSaver
Hamlet Summary (08:54)
https://www.youtube.com/watch?v=t0CqUTmwKiM&ab_channel=VideoSparkNotes  
Groups work with January 26
https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/hamlet/story/plot

Shakespeare Birthplace trust:
https://www.shakespeare.org.uk/explore-shakespeare/shakespedia/shakespeares-plays/hamlet/

Kenneth Branagh:
https://www.youtube.com/watch?v=SjuZq-8PUw0&ab_channel=CarloBonaiuti  03:05)

David Tenant Hamlet:
https://www.youtube.com/watch?v=xYZHb2xo0OI&ab_channel=SkinnyScottishBloke
David tenant on Hamlet
https://www.youtube.com/watch?v=cn36PXxrvBg&ab_channel=RSCShakespeareLearningZone

Humour:
https://www.youtube.com/watch?v=sw_zDsAeqrI&ab_channel=GreatPerformances%7CPBS

(Læreplan:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ uddrag af værker af Shakespeare )

Omfang: 4 moduler / 58
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2g 2024 Election and American Democracy (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
Forløb# 2024 Election and American Democracy ( HR)
Dette forløb er del 1 af et forløb, der afsluttes i 3g i forb. m. præsidentvalget.
Emnet bygger oven på 1.g.s emne om midterm election og har fokus på amerikanske samfundsforhold og historie og non-fiction genren primært i form af taler her.
Biden's State of the Union speech er kernetekst- men også Katie Britt's Rebuttal speech.
Retorisk analyse og kildekritik i forhold til afsender er fokuspunkter.


The 2024 Election and American Democracy:
Biden on January 6 Attack:
Remarks by President Biden on the Third Anniversary of the January 6th Attack and Defending the sacred Cause of American Democracy | Blue Bell, PA
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/01/05/remarks-by-president-biden-on-the-third-anniversary-of-the-january-6th-attack-and-defending-the-sacred-cause-of-american-democracy-blue-bell-pa/

Super Tuesday and the State of the Union Address :
WATCH LIVE: President Joe Biden’s 2024 State of the Union Address | Direct House floor feed

Trump’s Rally speech IOWA:
Full speech.
FULL SPEECH: Trump to Deliver Remarks at Iowa Caucus Rally in Newton - 1/6/24


The Star Spangled banner:
https://amhistory.si.edu/starspangledbanner/pdf/ssb_lyrics.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=vPKp29Luryc&ab_channel=Musicplay


Republican Rebuttal Speech:
Sen. Katie Britt delivers Republican response to the 2024 State of the Union address — 3/7/24

https://www.youtube.com/watch?v=nGykhx7GWK0



Show Search
POLITICS
Column: Republicans’ State of the Union response? A woman’s place is in the kitchen

https://www.latimes.com/politics/story/2024-03-08/cultural-commentary-bidens-2024-state-of-the-union

(Læreplan:

̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng )
Omfang:
4 moduler /58
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9:South Africa (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
2c 2024  South Africa: (HR)

Emnet dækker andet engelsksproget område end UK og USA og fokuserer hovedsageligt på apartheid- perioden, identitet og forskelsbehandlingen mellem hvide/farvede/sorte i den periode.

Nadine Gordimer tekst ”A Chip of Glass Ruby” og Nelson Mandela er fokuspunkter, men også den historiske periode og samfundsforholdene i perioden.
Dækker perspektivering af emnet South Africa i Apartheid perioden kulturelt, historisk, samfundsmæssigt.
Forskellige genrer indgår i emnet.

Kernestof:
National Anthem.
Nkosi Sikelel' iAfrika (south african national anthem, with lyrics) - Inno nazionale sudafricano

South Africa’s national anthem: what are the lyrics and why are there two separate songs?
https://www.classicfm.com/discover-music/periods-genres/national-anthems/south-africa-lyrics-two-songs/

Fra: From Dompass to Democracy (eds. Holmgaard Andersen og Axen) Gyldendal 2015

Jeff Cangialosi:The State of the Rainbow Nation,(2012)pp. 10-12 (article)

Humpfrey Tyler: Humpfrey Tyler’s Eyewitness Report (1960) eyewitness report/non-fiction pp. 15-17

Ingrid Jonker: The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga (1963) pp. 18-19 (poem)

Soweto Protest Turn Violent, BBC (1976) p. 20 (article )

Nadine Gordimer:

Fra: Six Feet of The Country Penguin 1986

Nadine Gordimer: A Chip of Glass Ruby,  Short story pp. 36-47 ( 14,5 ns)


A Chip of Glass Ruby (1982) by Ross Devenish 1982 (56.6)
(Text med oplæsning)
https://www.google.com/search?q=a+chip+of+glass+ruby+nadine+gordimer&rlz=1C1GCEA_enDK1042DK1043&oq=A+Chip+of+Glas+ruby+nadine&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCAgBEAAYDRgeMgYIABBFGDkyCAgBEAAYDRge0gEJMjg0OTFqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:f0aca03e,vid:bZdmNVJMdr8,st:0


City Lovers:
"CITY LOVERS" (1982) - Nadine Gordimer( Film)
https://www.youtube.com/watch?v=7CU8iQ0oOzE&ab_channel=HaneefT
Nelson Mandela:
Film:  Mandela: Long Walk to Freedom, 2013 ( Mit CFU)

W.E. Henley: Invictus (1875) poem , p.31
Supplerende stof:
From dompas to democracy, Gyldendal:
Karen Bente Holmgaard Andersen, Birger Axen:  side 24-26:
Nelson Rolihlahla Mandela and apartheid

History & Society :
The Sharpeville Massacre: 1960:
https://www.britannica.com/event/Sharpeville-massacre
History & Society
The Soweto Uprising:

https://www.britannica.com/event/Soweto-uprising
History & Society:

The Pass Laws
https://www.britannica.com/topic/pass-law

(Læreplan:
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i (...)  andre engelsksprogede regioner. )

Omfang: 11 / 58 moduler














Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 3g The UK - united or divided? (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
Forløbet omhandler "The UK" og tager udgangspunkt i klassens forhåndsviden og forhåndsforståelse af nationen i dag, herunder de optøjer der har fundet sted i sommeren 2024.
Vi læser sagprosatekster omhandlende sociale, kulturelle og politiske problemstillinger i det moderne Storbritannien og nyere fiktion omhandlende sociale, kulturelle, etniske forhold, herunder immigration og det multikulturelle Storbritannien. I forb. med de fiktive tekster har vi fokus på postmoderne litteratur. Metodisk arbejder vi videre med analyse af fiktion og desuden med retorisk analyse og diskursanalyse (taler). I alt 62,5 sider.


Materiale:
Kernestof:
Alasdair Gray, ”Big Pockets With Buttoned Flaps”, i Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002, s. 72-75 (4 sider)
A.S. Byatt, “Baglady”, i Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002, s. 9-13 (4 sider)
Sten Pultz Moslund, Everyone is Here, Systime: 2021, s. 12-14 (2 sider om de tre faser af indvandringslitteratur), s. 24-29 (6 sider om det engelske sprog i kolonierne og hos indvandrere), s. 227-230 (4 sider om diskursanalyse)
John Agard, “Encounter”, i Sten Pultz Moslund, Everyone Is Here, Systime: 2021, s. 17-21 (1 side)
Gautam Malkani, “Paki”, Moslund 2021, s. 41-55 (9 sider)
David Cameron, ”Speech on Radicalization, Islamic Extremism and the Failure of State Multiculturalism” (2011), Moslund 2021, s. 81-89 (5 sider)
Robin Cook, “Chicken Tikka Masala Speech” (2001), i Sten Pultz Moslund, London – Migrant City, Systime: 2005, s. 38-43 (4 sider)
The Windrush Generation:
https://www.bbc.com/news/uk-43808007 (1 side)
https://www.bbc.com/news/av/uk-england-london-23074985/memories-of-windrush-journey-to-london (1 side)
https://www.bbc.com/news/av/uk-43963008/what-was-life-like-for-first-generation-windrush-migrants (1 side)
Interview med Gautam Malkani https://www.youtube.com/watch?v=1VlDnKsKsaE (2 sider)
Spillefilm:
Shane Meadows, This Is England, 2006, (10 sider)
Litteraturhistorie:
Kirsten Egebjerg et al., FLUX – British Literature, Systime: 2002 – uddrag af introduktionen om nyere britisk litteratur (1 side)
Denis Delaney et al., Fields of Vision II, s. H186-188 (2 sider), s. H196-197 (1 side)


Suppl. stof:
Diverse britiske avisforsider fra august 2024
Madkultur – gruppevis – gns. 3 sider/elev:
Traditional English food: https://edition.cnn.com/travel/article/classic-british-food/index.html
Caribbean food in the UK: https://www.bbcgoodfood.com/article/caribbean-food-culture-uk
Indian food in the UK: https://www.slurrp.com/article/how-indian-food-took-over-the-uk-1668424026859
https://www.deviantart.com/dovahthedragonborn/art/British-food-is-bad-574161368
Immigration – billedkilder (1 side):
https://britishonlinearchives.com/posts/category/notable-days/631/windrush-day
https://www.theguardian.com/artanddesign/2015/feb/16/black-british-struggle-triumph-v-and-a-staying-power
https://www.independent.co.uk/news/business/news/uk-high-streets-spending-busy-easter-mild-weather-tourists-exchange-rate-pound-currency-springboard-a7687576.html
About the film:
This Is England - Wikipedia (0,5 side)
Poverty:
Youtube: Working but poor: millions in work and in poverty (2 sider)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur  
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi  
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster  
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Kernestof:
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker  
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 3g 2024 Election and American Democracy (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
"Part Two"!
Forløbet er en del af 2g forløbet af samme navn, og i 3g har vi fokus på det politiske system i USA. Klassen har i grupper fundet materiale og holdt oplæg om de to præsidentkandidater og deres politiske ståsteder på områder som økonomi, immigration, udenrigspolitik og abort. Klassen har deltaget i et fællesarr. med Niels Bjerre Poulsen fra SDU, som talte om præsidentvalget, de to kandidater og de amerikanske vælgere. Undervisningsforløbet afsluttedes med artiklen ”Election takeaways”, som ser på årsagerne til Trumps valgsejr. (I alt 22 sider)

Kernestof:
Lotte Genefke et al., Election Year, Columbus: 2024, ch. 1, pp. 10-22 (13 sider)
Bill Barrow, “Election takeaways: Trump’s decisive victory in a deeply divided nation”,
https://apnews.com/article/trump-harris-presidential-election-takeaways-d0e4677f4cd53b4d2d8d18d674be5bf4 (3 sider)

Suppl. stof:
Figur over Three Branches of Government/Checks and Balances https://www.democracyandme.org/after-the-election-american-democracy-and-checks-and-balances/ (1 side)
Foredrag om det am. præsidentvalg med Niels Bjerre Poulsen, SDU
Selvvalgt materiale om præsidentkandidaterne (gns. 5 sider pr. gruppe)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder  
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 3g Relationship ("Normal People") (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med analyse og fortolkning af et værk, Sally Rooneys roman Normal People (2018). Vi har haft fokus på setting(s), characters, point-of-view, narrator samt to af romanens væsentlige tematikker ”love and relationship” og ”social class”. Som supplement til romanen har vi desuden læst novellen ”Cul-de-sac” af Kerry Hadley-Pryce (2023) og Katie Hood, “The difference between healthy and unhealthy love” (TED-Talk). I alt 272 sider.

Materiale:
Sally Rooney, ”Normal People”, Faber & Faber Ldt.: 2018 (260 sider)
Kerry Hadley-Pryce, “Cul-de-sac”, 2023, i Best British Short Stories 2024, red. Nicholas Royle, Salt Cromer: 2024, s. 188-194 (6 sider)
Katie Hood, “The difference between healthy and unhealthy love” (TED-Talk), 2019, https://www.ted.com/talks/katie_hood_the_difference_between_healthy_and_unhealthy_love?subtitle=en (6 sider)

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur  
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 3g Shakespeare - Romeo & Juliet (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
Med afsæt i det foregående forløb om ”Relationship” fortsætter vi til Relationship version 2.0 med William Shakespeares tragedie Romeo & Juliet. Vores tematiske fokuspunkter er kærlighedsdramaet mellem de to ”star-crossed lovers”, deres indbyrdes forhold samt forholdet mellem forældrene (the Capulets and the Montagues) og deres børn. Vi får basalt kendskab til Shakespeares sprog, og vi fokuserer på brugen af billedsprog, rim og blankvers. Derudover læser vi om og ser dokumentar om Shakespeare samt om teatret og England på Shakespeares tid. Som afslutning på forløbet overværer vi TNT Theatre’s opsætning af Shakespeares ”A Midsummer Night’s Dream” – og læser to korte uddrag af starten af denne komedie – som perspektivering til ”Romeo & Juliet”. I alt 71 sider.

Materiale
Kernestof:
William Shakespeare, Romeo & Juliet, Longman: 1999 (49 sider)
- Prologue
- Act I
- Act II, Scenes 1-3
- Act V, Scene 3
“Background to Shakespeare”, s. 234-242 i William Shakespeare, Romeo & Juliet, Longman: 1999 (8 sider)
YouTube: William Shakespeare - The Time & Life of the World's Greatest Writer | Free Documentary History (8 sider)
I 2g så klassen Baz Luhrmann-filmudgaven af Romeo & Juliet (1996)

Suppl. stof:
Summary of Romeo and Juliet | Shakespeare Birthplace Trust (2 sider – KUN “Summary”)
https://www.youtube.com/watch?v=cwgWIwYUlnQ (Shakespeare’s First Folio) (2 sider)
Plot summary: Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream - Helena - A Midsummer Night’s Dream - Shakespeare - KS3 English - Bitesize - BBC Bitesize (1 side)
William Shakespeare, “A Midsummer Night’s Dream”, korte uddrag fra Act I, Scenes I-II
Resumé af “A Midsummer Night’s Dream” og forklaringer på baggrund af følgende kilder:
https://www.shakespeare.org.uk/explore-shakespeare/shakespedia/shakespeares-plays/midsummer-nights-dream/
Pyramus and Thisbe - Students | Britannica Kids | Homework Help
A Midsummer Night’s Dream - Act 1, scene 2 | Folger Shakespeare Library
Puck on Film - 2013 A Midsummer Night's Dream: Globe on Screen

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur  
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- uddrag af værker af Shakespeare
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 3g English as Lingua Franca (EKSAMEN)

(EKSAMEN)
Forløbet omhandler det engelske sprogs rolle som globalt lingua franca, hvordan engelsk gennem historien har fået denne position samt de muligheder og udfordringer, der i dag knytter sig til brugen af engelsk som globalt sprog. Ud over de læste tekster har klassen fundet eksempler på brugen af ELF (”signs in ELF”) og har beskrevet de sproglige variationer af engelsk samt givet en vurdering af kommunikationsværdien i de enkelte tilfælde. (I alt 17 sider)
Materiale
Kernestof:
Trine Østergaard, The English Handbook, Systime: 2024, kap. 4.5 “English as Lingua Franca”, s. 153-157 (5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=ljxuPLyn0qs (Online lecture on ELF), (3 sider)
Heather Hansen, "2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly", TED-Talk, https://www.youtube.com/watch?v=9dum2Z4B3js (6 sider)
Michele Gazzola, “English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power?”, https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/dec/27/english-world-power-language-linguistic-justice (3 sider)

Suppl. stof:
Figur fra ENGLISH AS LINGUA FRANCA? | Simanaitis Says
Braj Kachrus model – omtalt i Østergaard (2024): https://www.facebook.com/photo/?fbid=506848894024400&set=gm.1935956736569771
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
Sprog, tekst og kultur  
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi  
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster  
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernestof:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 3g Tilladte hjælpemidler

Følgende digitale hjælpemidler og læremidler er tilladte ved terminsprøven og eksamen 2025


Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger

https://abc.ordbogen.com

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary:  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary:  https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary:  http://www.thefreedictionary.com/

Ordbøger med synonymer:
Thesaurus:  http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk:  https://ordnet.dk/


OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#10: Lyrics


Lyrics: (HR)

Emnet dækker over elevvalgte lyrics, som betyder noget for dem, har en vigtig tekst/budskab. Eleverne har individuelt fremlagt og begrundet deres valg for klassen, og indtalt en oral proficiency video som aflevering.
Kerneteksten Song lyrics getting simpler, more repetitive, angry and self-obsessed – study er læst intensivt og har dannet baggrund for en vurdering af, om elevernes tekster be- eller afkræfter artiklens budskab.

Præsentationerne har været spredt ud over forårssemestret med varierende antal fremlæggelser pr. modul.
Antallet af moduler er derfor et estimat.

Dækker genren lyrics- oral proficiency- og individuelle præsentationer.

Kernetekst:
https://www.theguardian.com/music/2024/mar/29/song-lyrics-getting-simpler-more-repetitive-angry-and-self-obsessed-study

Song lyrics getting simpler, more repetitive, angry and self-obsessed – study
Researchers analysed the words in more than 12,000 English-language songs across several genres from 1980 to 2020

Supplerende materiale:

Students’ Choices:
( random order)

Elevernes personlige tekstvalg:
OFFICIAL Somewhere over the Rainbow - Israel "IZ" Kamakawiwoʻole
(2579) LMFAO - Party Rock Anthem ft. Lauren Bennett, GoonRock - YouTube
Fortunate Son
Natasha Bedingfield - Unwritten (Official Video) (as featured in Anyone But You)
Castle on the hill by Kesha praying :
https://www.youtube.com/watch?v=v-Dur3uXXCQ&ab_channel=keshaVEVO
Where's the love by The Black Eyed Peas : https://www.youtube.com/watch?v=XSiP0epO0oU&ab_channel=Pillow
Bob Marley- Three Little Birds (With Lyrics!)
Lil Baby - The Bigger Picture (Official Music Video)
What Was I Made For? Song of Billie Eilish: https://www.youtube.com/watch?v=cW8VLC9nnTo&ab_channel=BillieEilishVEVO

Rick Astley - Never Gonna Give You Up (Official Music Video)
A$AP Rocky - Sundress (Official Video)
USA For Africa - We Are The World (HQ official Video)
https://www.azlyrics.com/lyrics/beatles/yesterday.html
Dionne Warwick - That's What Friends Are For

https://www.youtube.com/results?search_query=yesterday+beatles
Alicia Keys - If I Ain't Got You (Official HD Video)
Michael Jackson - Man In The Mirror (Official Video)
https://www.youtube.com/watch?v=muCl7tXmpc8
Kendrick Lamar, SZA - All The Stars
One Direction - Story of My Life
Jack Johnson - Upside Down (Official Video)
When i Was Your Man-Bruno Mars:
https://www.youtube.com/watch?v=vkNEc-eCsHY&ab_channel=TajTracks
Lil Dicky - Earth (Official Music Video)
Question time – Dave
If I ruled the World https://www.youtube.com/watch?v=mlp-IIG9ApU
https://www.youtube.com/watch?v=MYxAiK6VnXw
https://www.youtube.com/watch?v=mikkqeCsfIc

(Læreplan:
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder(...)
Omfang: estimeret: 5/58 moduler



Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer