Holdet 2022 SA-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Klaus Grube Jørgensen
Hold 2022 SA-b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kriminalitet og straf
Titel 2 2. Politisk kommunikation
Titel 3 3. Sociologi - Livet i dagens Danmark
Titel 4 4. Identitet og identitetspolitik
Titel 5 5. Økonomi
Titel 6 6. EU
Titel 7 7. Politik
Titel 8 8. International Politik
Titel 9 9. Nydanskerne
Titel 10 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kriminalitet og straf

Indhold: (10%)
Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal 2011. Siderne: 7-12, 20-27, 29-31 32-34, 36-38, 48-54, 56-61 og 66-70
Eva Smith: Kriminalitet og retfærdighed, Siderne 89, 93-94

Video:
Kasper - mellem frihed og fængsel. DR1 Nov. 2010
Med døden til følge: http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/med-doeden-til-foelge/
Spillefilmen "R" - Nordisk Film 2010.
https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs
https://www.youtube.com/watch?v=jJbwhdQD1Yo
https://www.youtube.com/watch?v=netQG-AM1d8
https://www.youtube.com/watch?v=uLYx6bYUIHQ&ab_channel=DRNyheder

Artikler mv.:
http://www.prisonstudies.org/info/worldbrief/
https://www.kriminalforsorgen.dk/wp-content/uploads/2018/12/recidiv-2015.pdf
http://www.b.dk/danmark/rektor-alkoholforbud-flytter-problemet
https://www.berlingske.dk/samfund/juraeksperter-advarer-mod-at-goere-uagtsom-voldtaegt-strafbart
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-forhindrer-moedet-mellem-gerningsmand-og-offer-ikke-ny-kriminalitet
http://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=20753
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/r?sub=5072#chapter
https://stiften.dk/leder/Et-spoergsmaal-om-retsfoelelse/artikel/471152

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
undersøge og dokumentere et politikområde
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Politisk kommunikation

Indhold: (10%)

Bøger:
Jensen, Ole Hedegaard: Medier og meningsdannelse. Systime 2021 - afsnit 1.1, 2.4, 4.2 og 4.3
Jensen, Ole Hedegaard: Samfundsfag B. Systime 2019 afsnit 5.5
Jensby, Jacob Glenstrup m.fl. Politikbogen, Columbus 2022 - elementer fra Afsnit 7.1 + 7.3 + 7.4
Friisberg, Gregers: Politik ABC, Columbus 2009. s. 175-178
Borchsenius, Søren: Medier og spin. Systime 2021 afsnit 3.1
Valentin, Rune: MedierNu, Systime 2011. Kapitel 9.1 og 9.2

Internet:
Hvilke funktioner har medierne?: https://vimeo.com/262952033
Hvad menes med gate-keeperfunktionen?: https://vimeo.com/262956793
Hvilken magt har medierne over politikerne?: https://vimeo.com/262959606
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/kongekabale?sub=5202#chapter
www.dst.dk
Satire - Messerschmidt - https://www.youtube.com/watch?v=ZsCovtzmye0&ab_channel=P3xSatire
Pierre Bourdieu og social ulighed: https://www.youtube.com/watch?v=SWznnOKgyC0
https://kum.dk/fileadmin/_mediernesudvikling/2021/Skrevne_nyhedsmedier_2021_hovedkonklusioner.pdf
https://kum.dk/fileadmin/_mediernesudvikling/2020/Fake_news_og_tillid_til_medier_Hovedresultater.pdf
https://kum.dk/fileadmin/_mediernesudvikling/2020/Nyheder__baggrund_og_breaking_news_2020_konklusion.pdf

TV, dokumentar og film:
Hjernestorm ( 8 ) hentet fra Cfu.dk
Kongekabalen (2004)
Ordet fanger (2012) fra Cfu.dk eller https://www.youtube.com/watch?v=i6Frfi66bqE


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd under markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Sociologi - Livet i dagens Danmark

Indhold: (10%)

Bøger:
Brenjnrod, Poul m.fl.: Sociologi. Gyldendal. 2017. Dele af: kap 3, Er familien i krise og familien i det senmoderne samfund fra Kap 4, Ungdommelig og frisættelse og Subkulturer og neostammer fra Kap 5, Kap 7, Definition, udbredelse og anvendelse af sociale medier og Teoretiske forklaringer fra Kap 15,
Vendelbo, Lene m.fl.: Ensomhed og fælleskab. Columbus 2021 Afsnit 3.4
Jensen, Ole Hedegaard: Klimaforandringer - politik, økonomi, sociologi. Systime 2020 Kapitel 6
Hansen, Rune Valentin m.fl.: Sociologiske steder. Systime 2019. Afsnit 5.2.1 og 5.2.2
Brøndum, Peter m.fl. Luk samfundet op. Columbus. 2019 Afsnit 3.3


Internet:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/seks-generationer-og-deres-kendetegn
https://www.information.dk/kultur/2021/10/test-hvilken-generation-tilhoerer-virkeligheden
https://www.salesforce.com/dk/blog/2021/01/forskellen-paa-millennials-og-generation-y.html
Anthony Giddens: https://vimeo.com/537619559 og https://www.youtube.com/watch?v=BMwGfVnlfTk&ab_channel=PerRasmussen
Thomas Ziehe: https://www.youtube.com/watch?v=NWBTMyh4-WM&ab_channel=MichaelDyrby
Struktur og aktør: https://www.youtube.com/watch?v=uX3mfbAxolc&ab_channel=ChristianMathiassen
Det senmoderne samfund: Optimister og pessimister: https://www.youtube.com/watch?v=0evsrXPh744&t=100s&ab_channel=SamfundsfagRoskildeGymnasium%28RGSAMF%29
Her er, hvad sociale medier gør ved dig:: https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
Helle Rabøl_om fællesskaber: https://vimeo.com/563197676/a5ef6ba5e2
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/naar-livet-er-som-loebe-op-ad-en-rulletrappe-der-koerer-ned


TV, dokumentar og film:
De vilde piger; http://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vilde-piger/?uniuser=klau1755
Ternet Ninja af Anders Mattesen


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode,  samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier- statistiske mål
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Identitet og identitetspolitik

Indhold: (10%)

Bøger:
Carlsen, Marie Berg: Populisme og identitetspolitik. Columbus 2020. Kapitel 8, 9.1, 10.1, 10.2.2, 10.3, 11
Holleufer, Klaus: Identitet og socialisering. Systime 2021. Kapitel 8
Ohnesorge, Thomas m.fl.: Samfundsfag på tværs – Systime 2021 – afsnit 1.1 og 1.3.4
Vestergaard, Gunver: KulturNu. Systime 2019 Afsnit 7.1, 7.3 og 7.4
Hasselbalch, Morten m.fl: Ensomhed og fællesskab, Columbus 2021 afsnit 3.5
Thorndal, Morten Hansen: Sociologiens kernestof, Columbus - Afsnit 8.1, 8.2, 8.3 og 8.4
Bundgård, Maria Bruun m.fl.: Sociologisk set. Systime 2018 afsnit 4.6, 5.1, 5.2, 5.4 og 5.5
Bjørnstrup, Victor m.fl.: Fri eller fortabt, Columbus 2019 afsnit 9.3
Jensby, Jacob m.fl.: Politikbogen. Columbus 2021 Afsnit 3.1


Internet:
https://denstoredanske.lex.dk/identitet_-_personlighed
https://www.youtube.com/watch?v=l0oaWyt4Dw4
https://www.youtube.com/watch?v=Sx4hfJIeuho&ab_channel=killjoy.dk
https://www.youtube.com/watch?v=vDT-Yj5n6zE&ab_channel=GoodMorningBritain
https://www.youtube.com/watch?v=jzc2lfxU_S0&ab_channel=As%2FIs
https://www.youtube.com/watch?v=6VFts8wPfqY&ab_channel=Splash2

TV:
Deadline ( 30.12.2021 )
Konspirationernes Forenede Stater (9. oktober 2020) DR2

Artikler (infomedia):
Brinkman midt i en stresstid: Vi skal stå af hamsterhjul og forbrugerræs, Ugebrevet A4, d. 8. september 2017
Danskernes sundhed lider under præstationssamfundet, Kristeligt Dagblad, d. 7. marts 2018
Sociale medier er et uhyre, der skal sættes grænser for, Kristeligt Dagblad, d. 18. december 2017


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- kvalitativ og kvantitativ metode, samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Økonomi

Inklusiv SamfCup

Indhold: (15%)

Bøger:
Kureer, Henrik: ØkonomiNu, Systime 2011. Siderne: 8-10, 26-34, 42-48, 49-53, 87-89, 95-99, 102-108, 111-114, 119-124, 132-134, 139-142, 156-159, 162-163, 167-169, 191-201, 276-286, 286-292, 318-325, 326-331

Internet:
De økonomiske mål: https://www.youtube.com/watch?v=fOH98MYlQuc&ab_channel=JakobRoss-Petersen
BNP: https://www.youtube.com/watch?v=-ANx8kVf3RA&ab_channel=JakobRoss-Petersen
Arbejde med arbejdsmarkedet via: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/
Arbejdsmarkedet: https://www.youtube.com/watch?v=ffstUHbMnPo&ab_channel=JakobRoss-Petersen
Finanspolitik: https://www.youtube.com/watch?v=U1d_G1TQN9w&ab_channel=JakobRoss-Petersen
Pengepolitik: https://www.youtube.com/watch?v=gZNzkw9nafg&ab_channel=JakobRoss-Petersen
Economic Schools of Thought: Crash Course Economics #14: https://www.youtube.com/watch?v=tZvjh1dxz08&ab_channel=CrashCourse
TED-TALK: Actually, the world isn't flat: https://www.ted.com/talks/pankaj_ghemawat_actually_the_world_isn_t_flat#t-411704


Video:
Danmark som forretning - Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (8)
Forbrug og vækst - Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1)
De indflydelsesrige tænketanke - DR1 2014
John Maynard Keynes og keynesianismen - DR2 2013


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. EU

Indhold: (10%)
Inklusiv studietur til Tyrkiet og faglig fokus på dette, EU-rollespil samt EU parlamentsdebat..


Bøger:
Nielsen, Julie Hassing m.fl. Europa på vej, Systime 2017. Siderne: 9-18, 43-60, 187-192
Frederiksen, Lars: EU's udfordringer. Columbus 2020. Afsnit: 2.1, 2.2, 2.4, 2.5
Branner, Hans: Det politiske Europa, Columbus. Afsnit: 4.2.3 og 4.2.4
Denise Lindegaard Nielsen & Elisabeth Lollike Ørsted: ”Kampe for ligestilling.” Columbus, 2021. afsnit 6. (Tyrkiet)


Internet:
EU integrationsteorier: https://www.youtube.com/watch?v=xsimQozHXGY&ab_channel=ChristianMathiassen
tps://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/r%C3%A5det
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/beregnere/flertalsberegner
https://undervisning.deo.dk/gymnasium/temapakker/ministerraad/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/

TV, dokumentar og film:



Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Politik

Indhold: (10%)

Bøger:
Jensby, Jacob Glenstrup m.fl. Politikbogen, Columbus 2022 Afsnit 1.2, 1,5, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 3,2, 3.3, 3.4, 3.6, 4.1, 4.2, dele af 4.3, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 7.1, 7.2, dele af 7.3, dele af 7.4, 8.1, 9.1 og 9.2
Christensen, Peter Munk m.fl.: PolitikNu. Systime 2012 (afsnittet om andre ismer)

Internet:
https://samfundsfag.dk/begreber/politik/politiske-ideologier/negativ-frihed/
https://samfundsfag.dk/begreber/politik/politiske-ideologier/positiv-frihed/
https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/partier/om-politiske-partier/tal-og-fakta-om-partier/partiernes-medlemstal-fra-1960.pdf
https://samfblog.wordpress.com/politiske-partier/
https://www.information.dk/kultur/2020/11/naar-taylor-swift-kalder-kommer-unge-valgstederne

Artikler:
Der er brug for mindre realityshow i dansk politik Fra: 18. juli 2022 Avisen Danmark

TV, dokumentar og film:
Det deliberative demokrati: Mogens Herman Hansen (video)
Hvordan skal man forstå issue-voting teorien og den anerkendte nærheds- og retningsmodel?: https://vimeo.com/262202419

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. International Politik

Indhold: (15%)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Nydanskerne

Indhold: (10%)

Bøger:
Thorndal, Morten Hansen: Ærkedansker perkerdansker, udgave 2 Columbus 2020. Siderne: 10-18, 20-46, 80-95, 108-113, 120-123, 127-134, 143-150

Internet:
https://www.youtube.com/watch?v=f3kdqpS9xbM&ab_channel=ThomasAhler
https://www.altinget.dk/artikel/udlaendingepolitik-gaar-helt-paa-tvaers-af-fronten-mellem-hoejre-og-venstre
https://www.youtube.com/watch?v=zxVAQ7uVv4E&ab_channel=Forklarmiglige
https://www.hofstede-insights.com/

TV:
I job på trods (12. april 2011) DR2
Konfrontation (22. maj 2006) TV2
Traditioner (19. januar 2015) DR3

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode og behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Tilladte hjælpemidler til eksamen

Nedenfor ses hvilke materialer det drejer sig om:

I må bruge følgende links, men tilgå dem gennem OneNote - det fremgår også af undervisningsbeskrivelsen på lectio:

Beregninger i Excel vol. I (indekstal):  https://www.youtube.com/watch?v=qLjNd_tZYTQ&list=PLrYvOr7LZnHkfyHTGokGxg65QLAWLYImo&ab_channel=KristianClemensen

Beregninger i Excel vol. II (andele):  https://www.youtube.com/watch?v=kbwGTDiaEMg&list=PLrYvOr7LZnHkfyHTGokGxg65QLAWLYImo&index=4&ab_channel=KristianClemensen

Beregninger i Excel vol. III (vækst):  https://www.youtube.com/watch?v=mEKMd6P1ABo&list=PLrYvOr7LZnHkfyHTGokGxg65QLAWLYImo&index=5&ab_channel=KristianClemensen

Udregning af konfidensintervaller:  https://www.youtube.com/watch?v=-v5Xr5dxbrA&ab_channel=LasseHede

Lineær regression i excel (mac)
https://www.youtube.com/watch?v=DkpSvClCQ_c&t=54s

Statistik - Lav diagrammer i Excel:  https://www.youtube.com/watch?v=OnLqnN3SovY&ab_channel=ME-Matematik

Samfundsfaglige regnemaskine:  https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/arbejdsbog-til-skriftlig-samfundsfag/den-samfundsfaglige-regnemaskine/

Genreguide: Udled af tabel i skr. samfundsfag: https://www.youtube.com/watch?v=Z_Tf9sl4i0g&list=PLobGH8YSPErq3Ax_1OEk7aCEcBNSPQ4FQ&index=3&ab_channel=MarieBergCarlsen

Genreguide: Udled af lineær regression i skr. Samfundsfag: https://www.youtube.com/watch?v=O2WxLGJO1ps




Da I ikke må bruge søgefunktionen på internettet, skal I sørge for at have gemt ovenstående adresser - tilgå dem vis OneNote - så er I på den sikre side.

OneNote må kun tilgås via OneNote-App, som I har på computeren. I må ikke tilgå OneNote i online-versionen via browseren.

Desuden er der en generel tilladelse til at anvende https://www.ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer