Holdet 2022 SA-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lars Lundgaard
Hold 2022 SA-c (1c SA, 2c SA, 3c SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Ligestilling
Titel 2 Forløb 2: Politik Generelt
Titel 3 Forløb 3 - Økonomi grundlæggende
Titel 4 Forløb 4 : Sociologi - familie og identitet
Titel 5 Forløb 5: Velfærdsstaten og dens udfordringer
Titel 6 Forløb 6:  International Politik generelt og SRO
Titel 7 Forløb 7: EU - parlamentsvalg juni 2024
Titel 8 Forløb 8 : IP i rigsfællesskabet
Titel 9 Forløb 9: Amerikansk valg - demokrati og medier
Titel 10 Forløb 10: - ulighed i samfundet
Titel 11 Forløb#11: Skat og international handel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Ligestilling

Forløb omkring ligestilling og indflydelsen fra forskellige civile/socialemedier bevægelser som MeToo-bevægelsen. Perspektivet er både blevet lagt på en kønsmæssig ligestilling og en strukturel magtfordeling med henblik på aktør struktur handlinger.

Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Artikler og materiale benyttet i undervisningen:

- https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar
- https://www.bt.dk/kendte/irma-lukker-og-de-kendte-har-staerke-reaktioner-min-barndom-forsvinder-fuldstaendig --> forskel på land og by
-  https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE14911719/er-rishi-sunak-for-svag-til-at-redde-boris-johnsons-parti-ud-af-soelet/
-  https://jyllands-posten.dk/international/ECE14928923/europa-griber-til-statsstoette-i-kampen-om-verdens-groenne-industri/
- https://da.tradingeconomics.com/country-list/government-debt-to-gdp --> statsgæld
-  https://jyllands-posten.dk/international/ECE14911759/hvordan-kan-man-overhovedet-forestille-sig-at-arbejde-efter-64-aar/ arbejde efter 64 år????
- https://landgeist.com/2022/10/15/years-of-schooling-in-europe/
-  https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
- Statistik "Kvinders og mænds gennemsnitlige tidsforbrug på arbejde og husholdningsarbejde 1964-2009"
- https://veluxfoundations.dk/da/er-drenge-taberne-i-uddannelsessystemet
- https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2020/august/se-koensfordelingen-paa-alle-landets-uddannelser
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-er-der-stadig-kun-faa-kvinder-der-vaelger-et-stem-fag-hoer-to-forskeres-bud
- https://www.information.dk/debat/2020/03/flere-kvindelige-ledere-kraever-kvinder-vaelger-kvindeuddannelser

Antal sider ca. 58
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Politik Generelt

Grundlæggende forløb med fokus på politisk teori med udgangspunkt i dansk politik. Fokus på vælger og partiadfærd. Gennemgåede teorier Michigan-modellen, Easton-, Downs-, Molins- og Strømsmodel. Samt øvning i brugen af relevante begreber indenfor vælgeradfærd m.m.

Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om
samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Artikler og materiale benyttet i undervisningen:

- https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-11-12-boykot-qatar-forstaa-hele-kritikken-af-vm-vaerterne
- https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-er-der-vm-i-qatar_351976
- https://nyheder.tv2.dk/2022-11-16-video-med-tantholdt-i-qatar-gaar-verden-rundt-jeg-har-aldrig-oplevet-noget-lignende
- https://www.bt.dk/udland/irans-hovedstad-dommer-demonstrant-til-doden
- https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/landsholdsfodbold/VM2022/article9519849.ece
- https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e90fde53
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/se-kortet-danmark-delt-i-tre
-  https://www.dr.dk/ligetil/indland/grafik-hvilket-parti-fik-flest-stemmer-i-dit-omraade
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
- En række statistikker over de emner som er på vælgernes politiske dagsorden
- https://jyllands-posten.dk/politik/ECE14725619/store-bededag-topskat-og-arne-vi-har-lynlaest-papiret-der-viser-hvad-den-nye-regering-vil-goere/
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger,
- https://www.altinget.dk/artikel/hvilke-partier-stemmer-de-rigeste-og-mindst-velhavende-vaelgere-paa
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
- autourlstarthttps://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=|||----|||Meeto%20-%20hvad%20har%20autourlendændret%20sig?&orderby=title&SearchID=86a5071b-b63d-42ad-96b6-4bf6af264b43&index=1

Antal sider 110
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. opgave 22-01-2023
Hypotese opgave 21-02-2023
Kønsroller 19-03-2023
Opgave 3 12-04-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - Økonomi grundlæggende

Forløb med fokus på generel samfundsøkonomi og beregninger. Økonomiske kredsløb, makroøkonomi og økonomiske politikker, herunder pengepolitik, finanspolitik, strukturpolitik samt indføring til velfærdsstaterne.

Faglige mål

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Materiale benyttet i undervisningen:
- https://www.dr.dk/p3/marie-og-kaeresten-er-flyttet-hjem-til-foraeldrene-paa-lille-oe-tankerne-om-penge-fyldte-meget
- https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e9915d64
- https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e9915d64
- https://fm.dk/media/27034/aftale-om-finansloven-for-2023.pdf
- Forskellige statitikker over: beskæftigelse, eksport, energipriser og inflation  
- Statistik over "Arbejdsstyrken og dens sammensætning (1000 personer) 1985-2019" og "Lønmodtagere fordelt efter køn og sektor (fuldtid og deltid i alt)"
- https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/hele-udsendelser
-  https://www.ae.dk/debatindlaeg/2023-01-her-finder-vi-de-tre-vigtigste-noegletal-for-dansk-oekonomi-i-2023
- https://ekstrabladet.dk/penge/kina-er-ramt-af-deflation-efter-prisfald-i-juli/9894666
- https://www.bt.dk/forbrug/eksperter-frygter-store-prisstigninger-kan-blive-dybt-kritisk
- https://ekstrabladet.dk/penge/steno-saerdeles-bekymrende-tendens/9893790
- https://www.consilium.europa.eu/da/policies/joining-the-euro-area/convergence-criteria/
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/forbrug/forbrugerforventninger
- https://finans.dk/impact/ECE16368139/arbejdsgivere-manglen-paa-arbejdskraft-vil-vare-de-naeste-20-aar/
- https://www.weforum.org/agenda/2018/03/why-denmark-dominates-the-world-happiness-report-rankings-year-after-year


Antal sider 122.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test :-) 24-04-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 : Sociologi - familie og identitet

Forløb omkring det senmoderne samfund og identitetsdannelsen samt familiens udvikling i vores samfund i dag. Berørte teoretikere Giddens, Beck, Ziehe, Maffesoli, Parson, Habermas m.fl.

Faglige mål

- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof

- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Materiale benyttet i undervisningen:
- https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/sabrina-fra-dr-programmet-de-dyre-piger-kritiserer-produktionen-jeg
- Forskellige statistikker alle fra samfundsstatistik 2022 over: "  Ensomhed og stress blandt gymnasielever", "Oplevelser af ubehagelige ting på nettet", "'Stress og ensomhed blandt gymnasielever og elever i erhvervsuddannelser 2019", "'Unge med alvorlige psykiske problemer", "Sammen med venner fire-fem dage om ugen", "'Børn, unge og sociale medier".
- https://www.dr.dk/nyheder/seneste/se-tidslinjen-et-aar-siden-danmark-lukkede-ned-alt-dette-er-der-sket-sidenhen
- https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e9d06f37
- https://autologin.infomedia.dk/ms/unic?articleId=e9d0c718
- https://red-center.dk/viden-og-publikationer/voldsformer/negativ-social-kontrol/ EP. 1 | Hvad er en æresrelateret forbrydelse? | ÆRE
- https://infogram.com/der-findes-37-familietyper-i-danmark-1gdk8pdrx1dkmq0
-


Antal sider 53
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Velfærdsstaten og dens udfordringer

Kort forløb omkring velfærdsstaten og dens udfordringer. Primært opbygget ud fra artikler, i forhold til en samfundsdebat omkring hvor meget danskerne bør og skal arbejde i fremtiden, kontra individets ønsker.

Kernestof

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

- komparativ metode og casestudier

Materiale benyttet i undervisningen  - se elevhandout i Lectio modulerne for oversugt over artikler

Antal sider 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: International Politik generelt og SRO

Som led I SRO-forløb genneførtes et forløb med henblik på klimaudfordringer. Emnet blev talt ind i en IP-teoretisk kontekst, og derfor blev IP-teorier også præsenteret realisme, neorealisme, liberalisme, neoliberalisme og konstruktivisme.
Dette skete forhold til hvorvidt der var nogle lande der egentlig vil gøre noget ved klimaudfordringerne.
Desuden blev forholdt i mellem stat, individ og marked berørt i forhold til hvor ansvaret for klimaudfordringerne ligger og hvilken institution der skal påtage sig et løsningsansvar.


Sociologi
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Økonomi

- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


Materiale benyttet i undervisningen:
- https://jyllands-posten.dk/politik/ECE16636423/finansloven-kort-fortalt-rabat-paa-elbiler-og-saerlig-hjaelp-til-landdistrikter/
-  https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/overblik-der-er-fire-fremskridt-i-ny-klimaaftale-men-vigtige-punkter-roeg-ud
-  https://www.dr.dk/stories/1288510966/cop28-er-slut-her-er-tre-centrale-grafer-der-viser-hvor-vi-str-nu
-  https://www.dr.dk/drtv/serie/kloden-i-brand_421953
- https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-vil-2024-aendre-verdensordenen_429726
- https://www.nordea.com/da/nyhed/de-tre-vigtigste-hovedpunkter-fra-cop28
- https://www.berlingske.dk/videnskab/din-baeredygtige-livsstil-belaster-fjerne-lande
-  https://jyllands-posten.dk/politik/ECE16409549/saa-mange-stemmer-flyttes-af-en-overset-magtfaktor/
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: EU - parlamentsvalg juni 2024

Forløb omkring EU op imod EU-parlamentsvalget juni 2024. Eleverne indsigt i EU´s virke, betydning for Danmark og dem selv, og hvilke udfordringer EU står overfor i forhold til integration af nationer/stater, indvandring og sikkerhedspolitisk.

Kernestof
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.


Materiale benyttet i undervisningen.
- https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
- Artikel: "Regeringen mister sit eget flertal efter V-afhopper" JP 19/3 2024
-  https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration
- https://www.consilium.europa.eu/da/policies/eu-migration-policy/
- Artikel: "Før kunne illegale migranter regne med en fair chance for at blive i EU. Nu skal alle kalkulere med risikoen for slet ikke at komme ind" 10/4 2024 JP
-  https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-overhalet-af-kina_450906
- https://www.consilium.europa.eu/da/policies/joining-the-euro-area/convergence-criteria/

Antal sider 52
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IP - årsprøve forberedelse 10-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8 : IP i rigsfællesskabet

Vikarforløb - Klassen har haft vikar grundet barselsorlov.

Formål:

Viderebyggende forløb på International politik. Der vil være fokus på Rigsfællesskabet, forholdet mellem Danmark og Grønland samt de politiske strukturer i Norden.
Forløbet starter med at eleverne får et større kendskab til Grønland som politisk enhed, det består af overordnet oversigt over det grønlandske parlament og fordelingen af sagsområder mellem dét og det danske folketing. Eleverne vil også lære om de strukturer der eksisterer for internationalt samarbejde mellem lande som Danmark og Grønland, herunder: Aftaleteori, delegationsteori og free association.
Efterfølgende vil forløbet i højere grad omhandle de internationale organisationer som Danmark og Grønland er en del af, Arktisk råd og Nordisk råd. Her vil eleverne skulle arbejde med de konflikter der er foregået de seneste par år og analysere dem med udgangspunkt i teori for international politik. Herunder skolerne for international politik og magtbegreberne.
Forløbet vil afsluttes med at eleverne skal skrive en skriftlig opgave omhandlende rigsfællesskabet og dets fremtid.
Forløbet kommer til at fylde 8 moduler.

Kernestof

Sociologi
kulturelle mønstre i forskellige lande
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

politik
magt- og demokratiopfattelser i et demokratisk samfund
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Økonomi
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling og målkonflikter

International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter internationalt
samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin


Materialer:

Hansen, T. B. & Sondum, B., 2015, "Grønland - Samfund, økonomi og politik", Tilgængelig: https://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=1

Chemnitz, L. F., 2020, ” Debat Grønlandsk debattør: Hvad er Danmark uden Grønland?”, Altinget – Arktis, Tilgængelig:  https://www.altinget.dk/arktis/artikel/debat-hvad-er-danmark-uden-groenland

Ritzau, 2024, Konflikt i Nordisk Råd får Grønland til at sætte samarbejde på pause" Berlingske, Tilgængelig: https://www.berlingske.dk/politik/konflikt-i-nordisk-raad-faar-groenland-til-at-saette-samarbejde-paa-pause
Schjørring, E., 2021, "Fukuyama: Populismen peger på ægte problemer, men har forkerte svar" Altinget, Tilgængelig: https://www.altinget.dk/magasin/artikel/fukuyama-populismen-peger-paa-aegte-problemer-men-har-forkerte-svar
Sørensen, J. G., Rasmussen, M. G. & Rasmussen, J. G., 2016, "IP&Ø - Grundbog i international politik og økonomi", Colombus.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3g opgave 1 IP i Rigsfællesskabet 03-10-2024
Opgave 1 - 3g 10-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Amerikansk valg - demokrati og medier

Forløb omkring det amerikanske valg, med fokus på USA og dets politiske og sociale situation samt magtteori, demokratiteori og mediernes rolle i forhold til magt og demokrati.   
Undervisning i forhold til de politiske skel i politik og politikernes brug af medier. Diskussioner og viden omkring demokrati med udgangspunkt i deltagelses og konkurrencedemokrati samt Dahls kriterier for demokrati/polyarki. Desuden er der blevet undervist i andre demokratiske begreber og teorier som politisk kultur og medborgerskab, samt meritokrati og deliberativt demokrati.


Faglige mål:

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Kernestof

Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
̶velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale i undervisning:
- Set filmen "After the truth" 2020
- https://jyllands-posten.dk/indland/ECE17516320/adgangskrav-til-gymnasiet-skal-haeves-til-6-saa-mange-tusinder-vil-det-ramme/?st=1
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/explainer-saadan-fungerer-usas-valgmandssystem
-  https://www.270towin.com/maps/consensus-2024-presidential-election-forecast
- https://www.bt.dk/usa-valg/spritny-maaling-foerer-for-foerste-gang-siden-juli
- Artikel: "Analyse: Kan 200.000 muslimer føre til Trump-sejr? Harris er gået i Gaza-panik" JP 8/10 2024
- https://jyllands-posten.dk/podcast/hvisduvilvidemere/ECE17477124/no-tax-on-tips-valgflaesk-fra-trump-og-harris/
- Artikel: "Trumps nye konspiration har bidt sig fast. Og nu dyrker han den uhæmmet" JP 13/9 2024
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/analyse-amerikanerne-foeler-sig-oekonomisk-pressede-og-det-kan-afgoere
- https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/388685633/Dinesen_S_enderskov_SocialTillid2024.pdf
- https://www.bt.dk/debat/bt-mener-ligeloensdebatten-skader-kvinder
- Statistik over uddannelse og holdning til indvandring samt modeller over hvad medborgerskab er.
- https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool
-  https://pure.au.dk/ws/portalfiles/portal/388685633/Dinesen_S_enderskov_SocialTillid2024.pdf (primært benyttet statistisk materiale fra publikationen).  

Antal sider ca. 45
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3g opgave 1 IP i Rigsfællesskabet 03-10-2024
Opgave 1 - 3g 10-10-2024
Opgave 2 - 3g 17-11-2024
Opgave 3 - 3g 20-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: - ulighed i samfundet

Forløb omkring ulighed i samfundet. Herunder behandles forskellige syn på ulighed, årsagerne til ulighed og fattigdom, samt velfærdsmodellerne og trusler mod den skandinaviske velfærdsmodel.
Teoretikere inddraget Rosa, Giddens og Bourdieu, Lars Olsen og ressourcebeholdere. .
Udover Danmark har der været fokus på ulighed i mellem lande, flygtninge og globalisering. Hertil teorier og syn på den 3. verden, og hvad den burde gøre for at løfte sig. Introduktion ag Gini-koefficient og fattigdomsbegreber - som relativ og absolut fattigdom.  
Forløbet er også en viderebygning på tidligere forløb omkring velfærdsstaten.


Faglige mål

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof

- Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Materiale i undervisningen:
- https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
- https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gini-coefficient-by-country
- https://ourworldindata.org/grapher/economic-inequality-gini-index
- https://www.statista.com/forecasts/1171540/gini-index-by-country
- https://www.ae.dk/analyse/2021-04-i-det-rigeste-lokalomraade-tjener-de-fem-gange-mere-end-bunden
- https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/dokumenter/nyheder/ae_store-forskelle-mellem-maend-og-kvinders-indkomster-gennem-livet.pdf
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
- Oxfam Ibis rapport: "VI HAR RÅD TIL EN BEDRE FREMTID"
- https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
- Danmarkskort der viser uddannelsesgrad og indkomst niveau rundt i Danmark samt størst andel af offentligt forsørgede.
- Statistik over Gini-koefficient frem til 2020.
- Statistik der viser indkomst fordelingen af 10 defiler i Danmark
- 2 statistikker der viser uddannelsesmobilitet i Danmark og i Danmark og USA.
- https://sdg-tracker.org/no-poverty
- Artikel: "Studie: Danmark er ikke bedre til at bryde social arv end USA" JP 23/2 2021



Antal sider 80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis opgave 02-02-2025
Terminsprøve 04-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11: Skat og international handel

Forløb omkring SKAT og international handel. Fokus på hvordan SKAT er struktureret og egen årsopgørelse og forskudsopgørelse. Desuden er der blevet set på det internationale marked med fokus på toldsatser, USA opg handelskrig samt international handelsteorier.

Faglige mål

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof


- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Økonomi

- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Materiale benyttet i undervisningen:
- https://skat.dk/skole
- https://da.tradingeconomics.com/country-list/corporate-tax-rate
- "Prognose: Dansk naturgasfelt vil bidrage til bnp-vækst" Ritzau
- https://www.bt.dk/erhverv/tysk-investeringsplan-vil-smitte-af-paa-dansk-oekonomi
- https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
- https://www.bt.dk/erhverv/trecifret-milliardoverskud-paa-statens-finanser-sidste-aar
- https://www.bt.dk/erhverv/detailhandlen-ser-begyndende-tegn-paa-afmatning
- https://www.bt.dk/politik/la-vil-saenke-skatter-for-47-milliarder-kroner-gennem-reformer
- Investing Basics: Bonds - https://www.youtube.com/watch?v=vAdn7aLHpO0
- https://www.bt.dk/samfund/usa-og-kina-i-global-magtkamp-vil-ikke-lade-sig-kue
-  https://jyllands-posten.dk/erhverv/ECE18082916/vred-finansmarkederne-armen-om-paa-trump-selv-fox-news-tvivler-paa-praesidentens-soeforklaring/
- https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/flertal-skattelettelser-for-omkring-5000-mia.-dollar/10584805
- https://jyllands-posten.dk/podcast/hvisduvilvidemere/ECE18086109/derfor-trak-trump-i-land/?fp-exp=60671010&fp-alg=606710102
- "Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi" Regeringen 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer