Titel
10
|
Køn og identitet
Fra bekendtgørelsen.
2.1. Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om køn og identitet kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
BUZZWORDS:
Kønsroller, socialisering i at være dreng og pige, Kønsnorm, Sveriges syn på køn, Hochschild:
Den egalitære , Den traditionelle, Overgangsideologien, Kønsnorm, krydspres, Biologiske køn, Sociale køn. Det konstruerede køn, performativt køn, Butler opfattelse af køn, Butler--> Foucault, Performativt køn, Queer-teori, Køn som rolle, køn er noget man gør, kønsforskelle, køn i sociologisk perspektiv, køn i biologisk perspektiv, kønsforskelle, socialt køn, Beauvoir, sex og gender, forskel? Normer, forventninger, man fødes ikke som kvinde, man blivm.er det, Doing gender, Goffmann, aktører, rolleforventninger, doing gender og rolleteori, flere måder at være feminin og maskulin på, Queerteori, som kritik af heteronormativiteten, Judith Butler snakker om heteronormativt system, dvs ”skæve ” måder at være på, hegemonisk maskulinitet og andre maskulinitet ér, medvirkende maskulinitet, underordnet maskulinitet, undertrykt maskulinitet, hegemoni, patriarkatet domineret af mænd, Kønsforskelle og ligestilling i DK, løn, ansættelser, lederstillinger, Hocshild talte om dobbeltbyrde, hvornår opnår vi ligestilling, kønsuligheder, udligning af kønsforskelle, kønsspil som er mere ligeværdigt. Essentialistisk, nature-nurturedebat, patriakalsk dividende
Ligestilling, manglende ligestilling, kvinder i eliten, aktør og struktur, bør der indføres kvoteordninger? Kønsroller, Diskurser om køn, tabermænd, Nytårstalerne, Smalt eller bredt politikbegreb, politik som arena, politik som proces, beslutningsproces eller ændre kultur, det private vs. Det politiske ændres, feminisme så er alt politik, De første 3 feministiske bølger, identitetspolitik, Kvinders formelle og økonomiske rettigheder,
Rødstrømper, søsterskab,
4. bølge feminisme, magt, magtformer, direkte magtbeføjelse, indirekte magtbeføjelse, strukturel magt, normer, symbolsk vold, Diskurs, Hegemoni, Antagonisme, Nodalpunkt, Ækvivalenskæder, diskurser, diskursiv magt, magt som undertrykkelse eller empowerment, Køn i globalt perspektiv, globaliseringsformer, smalt- og bredt sikkerhedsbegreb, global ulighed, FN, HDI, GII, køns ulighedsindex, målsætninger om kønsulighed, FN’s verdensmål, fremskridt for ligestilling globalt, udfordringer, Genderside,
Primær litteratur:
- Antoft, R, m.fl. ”sociologiNU”, 1. udgave, 1. oplag, 2015, systime, siderne: 117-135,
a. i alt 18 sider
- Bruun Bundgård, M. m.fl. ”Sociologisk set”, 2. udgave, 2. oplag, 2015, systime, siderne: 81-92
a. i alt 11 sider.
- Storr-Hansen, A m.fl. ”Køn og ligestilling”, 2. udgave, 1. oplag, 2022, Columbus, side 108-122, 171-184.
a. i alt: 27 sider.
- Thorndal, M. ”Sociologiens kernestof”, 1. udgave, 1. oplag, 2021, Columbus, siderne: 176-191,
a. i alt 15 sider.
- Thornsdal, m. H. ”Ærkedansker perkerdansker – integration i politisk, sociologisk og økonomisk perspektiv”, 1. udgave, 1. oplag, columbus, 2011, side 55-59.
a. I alt 5 sider
b. alt i alt: 74 sider plus sekundær litteratur.
-
Sekundær litteratur:
- Arbo-Bahr m.fl. Samfundsstatistik 2022 Columbus 2022, kapitel 2, side 16-23.
- https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite#7
- https://www.information.dk/moti/2011/08/kan-skabe-koensneutralt-barn
- Artikel, ”Hadefulde kommentarer på sociale medier rammer kvindelige politikere hårdest”, Af Ida Nathan, Politiken, 2. december 2024.
- Selvfundet materiale om de forskellige typer af maskulinitet,
- Selvfundne materiale om ligestilling.
- Med udgangspunkt i gennemgået teori om metode har eleverne indsamlet empiri om ligestilling køn.
- Ligestilling - Danmarks Statistik
- https://www.ft.dk/da/folkestyret/grundloven-og-folkestyret/kvinder-i-politik
- https://friktionmagasin.dk/n%C3%A5r-feminisme-bruges-til-at-hylde-magt-869c0a30a3a1
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-01-det-handler-ikke-om-min-og-tv-vaerters-loen-det-handler-om-alle-kvinder-siger-sofie-linde
- https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2024.pdf
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/trump-slaar-fast-der-kun-er-koen-og-det-skraemmer-ofte-ser-man-en-udvikling-i-usa
- Dokumentarfilmen: ”Drengen uden penis”, TV2, 28. juli 2005
- Fællesforedrag om tysk valg ved Lasse Soll Sunde DR, P1.
|