Holdet 2022 SA-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jesper Rex Brokmose
Hold 2022 SA-d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik 1 ifm valget 1.11.2022.
Titel 2 Ærkedansker Perkerdansker Integration i Danmark.
Titel 3 Broken Britain
Titel 4 Ungdomssociologi
Titel 5 Økonomi med fokus på dansk økonomi
Titel 6 Danmark og andre udvalgte lande i EU.
Titel 7 Danmark og andre udvalgte lande fra EU del 2
Titel 8 Danmark i internationalt selskab (IP1)
Titel 9 USA både ude og hjemme. IP2
Titel 10 Køn og identitet
Titel 11 Dansk og international politik og økonomi.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik 1 ifm valget 1.11.2022.

Bekendtgørelsen:
- ”politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd”
- ”magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”
- ”politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU”
- Samfundsfaglige metoder.
- Synopsisskrivning.

Buzzwords:
Demokrati, repræsentativt demokrati, direkte demokrati, konkurrencedemokrati, styreform, deltagelsesdemokrati, sværdet og samtalen, livsform, deliberalt demokrati, medborgerskab, folkeafstemninger, almindelig og lige valgret, den lovgivende, udøvende og dømmende magt, mistillidsvotum, parlamentarisme, mindretalsparlamentarisme, regeringsdannelse, vetoret, den parlamentariske styringskæde, folketingets formand, flertalsvalg i enkeltmandskredse, forholdstalsvalg, kredsmandat, tillægsmandat,
initiativ- og forberedelsesfasen, interesseorg. og græsrodsbevægelser, direktiver og forordninger, beslutningsfasen, implementeringsfasen, stående udvalg, rammelovgivning, spørgsmål til ministre, samråd, mistillidsvotum, lobbyisme, dagsordensættende, politiske indflydelse.
Medierne og politisk meningsdannelse, meningsdannelse, medialisering, forenkling, intensivering, polarisering, personificering, kanyleteori, opinionslederteori, markedsteori, spin, spindoktor, framing, priming, sociale medier et nyt politisk forsamlingshus, shitstorm,
Ideologi og velfærd, fordelingspolitik, værdipolitik, samfundsanalyse, samfundsvision, progressiv, legitimerende, regressiv, stat, marked, civilsamfund, gevinst og nytte maksimering, systemverden, livsverden, natvægterstat, laissez-faire økonomi, usynlig hånd, fri konkurrence, arbejdsdeling,
Primær litteratur:
Skov, O. Boserup m.fl. ”Samf på B – Din grundbog om sociologi, politik og økonomi.2, 2. udgave, 2. oplag, 2019, Columbus. Siderne: 10-16, 83-127, 147-158. 61 sider


Sekundær litteratur:
Arbo-Bahr. M.fl. Samfundsstatistik 2020. 1. udgave, 1. oplagt, Columbus 2021, side 50-57, udvalgte statistikker om medier og politik, og side 50 om partier og vælgere.
- Elevfundne artikler ifm folketingsvalget.

Links:
- Democracy Index 2021: the China challenge
- https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-index-2021/
- https://www.fn.no/Statistikk/demokratiindeksen?country=316&country2=218
- https://www.medborgerskabsproeve.com/
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-23-medierne-har-for-stor-magt-mener-danskerne-men-passer-det-nu-ogsaa
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
- https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I&t=12s
- https://www.youtube.com/watch?v=uRu_JcarCDY
- The Living Room Candidate - Reklamer - 2016 - Amerika skyhøje
- https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- https://politiken.dk/tag/main/Influencere
- Læs https://politiken.dk/kultur/art6943919/Briterne-ved-ikke-hvorn%C3%A5r-influencere-er-betalte-for-at-reklamere
- Fra <https://faktalink.dk/titelliste/mediernes-magt?check_logged_in=1
- Se partiernes holdninger til 13 temaer - Folketingsvalg 2022 (tv2.dk)
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/partiportraetter
- https://www.venstre.dk/partiet/om-venstre  

Artikler:
- Unge danskeres politiske engagement vokser, af Frederik foged, Ritzau, 19.12 2022.  
-
Andet:
- Filmen: Kongekabale, Produktionsland og år: Danmark, 2004, Instruktion: Nikolaj Arcel, efter en roman af Niels Krause Kjær
- Debatten om den ”Forbandede ungdom”. https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-forbandede-ungdom_349836



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Ærkedansker Perkerdansker Integration i Danmark.

Fra læreplan:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklareog diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


emneord:
Skik følge- land fly, Push og pull-faktorer, Integrations former, integration, assimilation, segregation.
Politisk integration.
Molins model, Down om at vinde valg, partiernes integrationspolitik, Kåre Strøms: office-seeking, vote-seeking, policy-seeking
Issue-voting og indvandrere, retnings og nærhed ift. Issues, catch-all, danskeres holdning til indvandrere, H/V-akse og værdi- og fordelingspolitik vedr. indvandring.
Sociologisk integration, socialisering, identitetsdannelse, id i det senmoderne samfund, dobbeltsocialisering, de etniske minoriteter og dobbeltsocialisering, ”Vi- og jeg-kultur”, generationerne er ”vendt på hovedet”.
Problemer med dobbeltsocialisering, identitet og nationale fællesskaber, identitetsvalg,
Bourdieu, habitus, kapitaler, ressourcer hos indvandrere, forskelle i kapotaler, symbolsk vold,
Diskurs, hegemonisk diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæder, antagonister, italesættelse, assimilisations vs integrationsdiskursen, mediernes ansvar, nyhedskriterier, dagsorden,  moddiskurs
Private, retslige, solidariske sfære, anerkendelse, gensidighed, manglende anerkendelse, usynlighed, anerkendelsens gensidighed og de etniske minoriteter.
Økonomisk byrde, arbejdsløshed, beskæftigelse, erhvervsfrekvens, politisk diskurs om disse emner, indvandrere og fattigdom,
Indvandrere og efterkommere i uddannelsessystemet, indvandrere holdning til arbejde

Primær litteratur:
- Thornsdal, m. H. ”Ærkedansker perkerdansker – integration i politisk, sociologisk og økonomisk perspektiv”, 1. udgave, 1. oplag, Columbus, 2011, 9-89, 98-109.  I alt 91 sider.

Sekundær litteratur:
- Arbo-Bahr m.fl. Samfundsstatistik 2014, Columbus 2014, side 30-34.
- Filmen ”Fighter”, 2007, af Natasha Arthy.
Links:
- https://www.dr.dk/nyheder/penge/udlaendinge-stikker-af-fra-su-regningen-gaelden-er-steget-til-13-milliarder-kroner
- https://showcase.codethislab.com/games/snakes_and_ladders/
- https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-indvandringen_-verdens-mest-menneskevenlige-lov_49159
- aktuelt ift regeringens flertal eller mangel på samme.
- https://www.dagens.dk/klumme
- https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvordan-slutter-krigen_370185
- https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-bens-kamp-for-rosa_371186
- https://www.dr.dk/drtv/episode/tv-avisen_-gerningsmaend-kan-vaere-gaaet-fri-i-straffesager_372258
- DR2 (2016): 'Hvad er populisme?', in Deadline, 13. okt.
- Morten Messerschmidts tale til Dansk Folkepartis Årsmøde 2022
- https://www.uim.dk/nyhedsarkiv/2022/september/integrationsbarometret-fylder-10-aar-det-gaar-bedre-med-integrationen-af-udlaendinge-i-danmark/
- https://www.information.dk/debat/2017/11/populismen-styrker-demokratiet
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/politik-begyndere/overblik-partierne-i-danmark
- https://enhedslisten.dk/politikomraade/udlaendinge-og-integration
- Og selvfundet materiale om partiernes syn på integration, indvandrere mm.
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-dig-selv-kan-du-blive-dansk-statsborger-2
- November-test for indfødsretsprøven:  https://www.indfodsretsprove.dk/index.html
- Maj 23 test: https://www.indfodsretsprove.dk/gratis-prove
- https://www.ekkofilm.dk/artikler/blotlaegger-filmbranchens-forskelsbehandling/
- https://www.information.dk/debat/2017/10/danmark-ogsaa-land-aldrig-dansker
- 1.4 Hvad er samfundsfaglig metode? | Metodebogen (forlagetcolumbus.dk)
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Broken Britain

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Primær Litteratur:
- Helmersen, O. ”Broken Britain”. 1. Udgave, 1. Oplag, Columbus 2013. Siderne: 25-82, 111-128
- Nedergaard, P. “Storbritannien” 1. udgave, 1. oplag, systime, 2017: Siderne 75-94 + politik i Skotland side 65-66.
- Clausen, B. P. m.fl. “Unge og identitet – socialisation i 8 forskellige lande”. 2. udgave, 1. oplag, Columbus, 2012, siderne 70-89 om Unge i UK.
- Iversen, K. “Nationer og nationalisme” 1. udgave, 1. oplag, 2017. Columbus, om Skotland og uafhængighed og nationalisme. Side 122-134.

Sekundær litteratur:
Tv-dokumentarklip:
- ”Skotland”, dokumentar fra DR2, 21.2. 2003.
- ”EU (2”), dokumentar fra DK4.  7.12. 2021.
- ”Independence”: Scotland and the UK. BBC Worlds, 9.7.2022.
- Elevfundne materialer om bade GB og om Skotland.

1. Planen er at forløbet er et projekt.
2. Eleverne skal i grupper forberede hinanden på vores studietur til Edingburgh. Derfor skal de på forhånd sætte sig ind i forskellige emner, der kan bruges under studieturen. Det er bla. Viden om den britiske identitet, om det politiske system, om den skotske identitet og det skotske politiske system. Om befolkningen herunder både unge, gamle, indvandrere og etniske britiske. Om Deres værdier, normer og nationale identitet.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 4 Ungdomssociologi

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.


Primær litteratur:
- Thorndal, M. H. Sociologiens kernestof. 1. udg, 1. opl., 2021, Columbus, Side 10-32, 36-62, 76-101, 176-190. ialt sider: 87.
Sekundær litteratur:
- Udvalgt fra 21 SØNDAG: Sæson 2 – Unge dropper efterskolen | DRTV
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/undersoegelse-tegner-et-bekymrende-billede-af-saerligt-pigernes-mentale-trivsel
- https://www.dr.dk/nyheder/seneste/hvorfor-trives-drenge-bedre-end-piger-eksperter-har-et-bud
- https://play.tv2.dk/serie/presset-ungdom-tv2/1/praestationsraeset-fra-0-klasse-524b8fd1-5f76-42cf-9cb4-0b903e2e9ae7  PRESSET UNGDOM
- https://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-trivsel-2022-0xgg53xk/
- https://www.folkeskolen.dk/elevtrivsel-karakterer-trivsel/ny-undersogelse-det-gar-skidt-med-elevernes-trivsel/4691722
- https://bornsvilkar.dk/100born/
- https://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/unge
- https://www.berlingske.dk/kronikker/derfor-er-julen-vigtig
- https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/vi-risikerer-at-ende-med-en-generation-af-unge-der-bryder-sammen (uddrag)
- https://bornsvilkar.dk/nyheder/boerns-vilkaar-her-er-vores-anbefalinger-til-boern-og-unges-skaermbrug/
- Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt - Sundhedsstyrelsen
- . https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-varsler-opgoer-med-tusindvis-af-maal-i-folkeskolen
- https://duf.dk/nyhed/analyse-to-ud-af-tre-unge-er-bange-for-at-vaelge-forkert-i-livet

- Kap. 3: Børn og unges liv - Samfundsstatistik
Artikler:
- 19 rektorer advarer: De unge er blevet kanonføde i konkurrencestatens testregime,  16. august 2023 Berlingske Sektion 1 Side 26 (OPINION) 19 rektorer på gymnasier og tilsvarende ungdomsuddannelser...
- Unge med fritidsarbejde klarer sig bedre senere i livet, 14. april 2023 Sn.dk (Sjællands Nyheder) Thomas Rye..
- Debat: Det er blevet helt ualmindeligt almindeligt at være ung og ualmindelig, 15. september 2021 Politiken, RIKKE GROSELL, FORFATTER OG ANSAT PÅ DET SOCIALPÆDAGOGISKE UNGEOMRÅDE
Film:
- Seibert. J. ”The Social dilemma”, Netflix, 2020.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
socialisering, identitet, senmodernitet mm 22-09-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Økonomi med fokus på dansk økonomi


Faglige mål til økonomi:
- ̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
- heraf
- ̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
- arbejdsmarkedsforhold
- ̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- ̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- ̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- ̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- ̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk
- ̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
- ̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- ̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- ̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Primær litteratur:
- Andersen, Lene N., m.fl. ”Økonomibogen”. 1. udgave, 2. oplag, 2016. Columbus, side 12-25, 82-105, 116-167, i alt = 87 sider
- Langkjær, J. m.fk. ”MetodeNU”, 1. udgave, 1. oplag, Systime, kapitel 1, metodeafsnit om undersøgelsesdesign mm.

Sekundær litteratur:

Bøger:
- Arbo-Bahr, H. m.fl, ”Samfundsstatistik 2022, Columbus, 2023, kapitel 6 (nationalregnskab og økonomi)
Artikler:
- Arbejdspligt og lavere ydelser til indvandrere, 14. oktober 2023 Nordvestnyt Sektion 2.
Netkilder:

- Igen i år slår finnerne os som verdens lykkeligste folk  (Webvisning)
- Verdens lykke, tillid og sociale forbindelser i krisetider | Rapporten  (Webvisning)
- Her er de største nyheder i den nye finanslov | Politik | DR
- https://wwf.dk/nyhed/jordens-ressourcer-er-opbrugt-for-i-aar/
- https://www.dst.dk/da/Statistik/laer-om-statistik/prisberegner
- https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2023/fortsat-hoejt-inflationspres-kraever-stram-oekonomisk-politik
- Volkswagen Erhvervsbiler - Altid godt kørende (youtube.com)
- https://www.altinget.dk/artikel/faa-et-overblik-her-er-regeringens-finanslovsforslag-til-2024
- https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2023/fortsat-hoejt-inflationspres-kraever-stram-oekonomisk-politik
- http://octavius.vibygym.dk/samfundsfag.html
- Multiplikatoreffekt og finanspolitik
- https://o365itcfyn.sharepoint.com/svgy_opgavenoeglen/SitePages/2C7%20SRO.aspx
- Fortsat højt inflationspres kræver stram økonomisk politik (nationalbanken.dk)
- 240129 OLV Youtube TVC 15S 1920x1080
- DK Awareness Youtube 30s Horizontal ALL CHARACTERS
- Trepartsaftale på plads | dsr.dk
- Ny SU-reform er på plads: Få det fulde overblik over aftalen - Altinget - Alt om politik: al-tinget.dk
- Klimarådet anbefaler direkte afgift på kød i køledisken - TV 2
- Så meget vil CO₂-afgifterne koste dig - TV 2
- https://dors.dk/oevrige-publikationer/kronikker-artikler/boer-rederier-soefolk-ikke-betale-skat
-
- Elevfundne artikler om økonomiske mål og politikker.

Desuden fyldte vi tiden med trivselsundersøgelse, Samfunds Cup og fællesarrange-ment om Israel-Palæstina.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Danmark og andre udvalgte lande i EU.

Bekendtgørelse:
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder. (
Her med klassen sammen med Engelsk og EU, inkl studietur til Edinburgh.)
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa
-

Primær litteratur:
- Hans Branner: Det politiske Europa, 3. udgave, Columbus: side 9-24, 24-44, 58-74, 155-169, i alt: 56 sider
- Broken Britannien, side 134-137
- Udenrigspolitik – Danmark i Verden, side 211-212
Sekundær litteratur:
- Arbo-Bahr, H. m.fl, ”Samfundsstatistik 2022, Columbus, 2023, Tabel 19.1.,  19.2. 19.3.om EU.
- Arbo-Bahr, H. m.fl, ”Samfundsstatistik 2021, Columbus, 2022, Uddrag af tabeller om EU i kapitel 18 om EU.

Links:
- https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
- https://www.altinget.dk/artikel/maaling-klima-og-miljoe-er-vigtigst-for-danskerne-op-til-ep-valget?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=forsiden-middag-220224&utm_campaign=Altinget.dk&utm_content=Forsiden%20middag%20220224&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
- https://www.eu.dk/samling/20222/almdel/EUU/eu-note/26/2724282.pdf
- Forside / Folketingets EU-Oplysning
- https://europa.eu/european-union/abou
- https://www.information.dk/udland/leder/2021/05/selvfoelgelig-maa-skotterne-vaelge-vaere-del-storbritannien-ej
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/eu-chef-vi-boer-indlede-optagelsesforhandlinger-med-bosnien-hercegovina
- https://www.information.dk/udland/leder/2021/05/selvfoelgelig-maa-skotterne-vaelge-vaere-del-storbritannien-ej
- http://octavius.vibygym.dk/opgavetyper-i-skriftlig-samfundsfag.html#notat
- https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_medlemmer_af_Europa-Parlamentet_2019-2024
- https://www.eu.dk/da/leksikon/Lobbyisme
- Hvordan fungerer EU? (youtube.com)
- EU-Parlamentet – DEOundervisning
- kunstigintelligens – DEOundervisning
- https://politiken.dk/danmark/art9558272/Statsministeren-kalder-til-EU-valg-9.-juni-2024
- https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/leadership/presidents_da
- https://eur-lex.europa.eu/DA/legal-content/glossary/high-representative-of-the-union-for-foreign-affairs-and-security-policy.html
- https://www.eu.dk/da/faq/alle-faqs/hvad-tjener-et-medlem-af-europa-parlamentet
- Rektor: Hvis velfærdsstaten skal overleve, skal flere unge ikke vælge en erhvervsuddannelse - Altinget: Uddannelse
- https://www.altinget.dk/artikel/en-maaned-foer-eu-valget-ved-danskerne-ikke-hvor-de-skal-saette-krydset?SNSubscribed=true&ref=newsletter&refid=altinget-dk-weekend-9-30-450&utm_campaign=Altinget.dk&utm_content=Altinget%20DK%20Weekend%209%3A30&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/kandidattest
- https://www.altinget.dk/kandidattest/EU24?utm_campaign=euvalget&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-9Xv9iyN813HjIVcHZCVSWhoLRjguQpK7TR4Y30Y7M5OTddplKvm2AX-zqLK2Rs7BtMLbR9uK7dOds3QP2YnVY7B3moXw&_hsmi=305787594&utm_content=305787594&utm_source=hs_email
-
film:
- ”EU i den nye Verdensorden” af Flemming Østergård, Panga Film, 2021.
- Skål for Europa: Sæson 1 – Bobler og Brexit | DRTV
Artikler:
- Debat EU. Skotterne hamstrer konserves forud for Brexit.  Inge Ejbye Sørensen, Lektor Ved Glasgow Universitet, 7. april 2019 Politiken Sektion 2 (Debat) Side 6,
-
- Elevfundet materiale om Skotland, Storbritannien, Brexit og EU.
-
Andet:
- EU rollespil om EU forestået af DEO som et fællesarrangement.
- Der er valg til Europa-Parlamentet d. 9. juni 2024. Derfor tager vi på Danmarks turné med et GRATIS DEBATARRANGEMENT MED KANDIDATER TIL EUROPA-PARLAMENTET.    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Danmark i internationalt selskab (IP1)

Fra bekendtgørelsen.

2.1. Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om køn og identitet kunne:
Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om køn og identitet kunne:  RET VENLIGST TIL.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
International politik: aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik, globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data, komparativ metode og casestudier, statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
BUZZWORDS: Se tabellen.
USA dominans, verdensorden, supermagt, stormagt, unipolaritet, multipolaritet, bipolaritet, militære udgifter.
Systemteori, enhedsteori, hegemoni,
Pax americana,
Nationale og internationale samfund.
Ikke statslige aktører, magtskruktur, hård og blød magt,
Civilisationernes sammenstød, Huntington, Fukuyama, cleft countries, torn countries, 8 civilisationer,
Verdensorden, verdens uorden, teritorialstat, nationalstat, postmoderne stat.
Staters styrker og svagheder, stærke og svage stater,
Sikkerhedspolitik, sikkerhedsbegrebet, de ikke-militære sikkerhedstrusler, sikkerhedspolitikkens subjekter, midler, trusler,
Alternative sikkerhedsordninger, kollektiv sikkerhed og magtbalance, sikkerhedsstigen,

Grundopfattelser, Idealisme, realisme, internationale systems magthierarki, neorealisme,
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik fra 5. udgave.
Primær litteratur:
- Branner, Hans, ”Global politik, 2. udgave, 4 oplag, Columbus, siderne: 8-25, 34-60, 84-96, 98-112, i alt 69 sider
- Branner, Hans, ”Global politik, 5. udgave, 1 oplag, Columbus, siderne 264-267, 276-299, i alt 27 sider
a. alt i alt: 96 sider plus sekundær litteratur.
-

Sekundær litteratur:
- https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-til-2011-den-aktive-krigsdeltagelse/
- https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2018
- Udforsk kortet | Frihedshuset (freedomhouse.org)
- De voksende skader af fejlbehæftede valg og væbnede konflikter | Frihedshuset (freedomhouse.org)
- https://www.youtube.com/watch?v=wvQCeIyb1Gs
- https://www.berlingske.dk/internationalt/tyrkiet-har-soegt-om-at-blive-medlem-af-briks
- https://www.dr.dk/drtv/serie/truslen-mod-ukraine_303617
- https://www.dr.dk/drtv/serie/krigens-doegn_304285
- https://globalis.dk/lande
- https://um.dk/da/udenrigspolitik/sikkerhedspolitik/
- DR.TV: https://www.dr.dk/drtv/serie/velkommen-til-frontlinjen_475665
- http://atlant.dk/video-og-podcast/teorier-indenfor-international-politik/
- Explainer: Sæson 2022 – Hvordan kan Rusland true mægtige Nato? | DRTV

- Ukrainsk medlemskab af EU er afgørende for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik (fmn.dk)
- Ukrainsk medlemskab af EU er afgørende for dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik (fmn.dk)
- https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/krig-tre-aartier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 USA både ude og hjemme. IP2

Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om IP og USA
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag, engelsk.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
politik
- Politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Int pol:
- International politik aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Buzzwords:
Politisk klima, filterbobler, føderation, lodret magtfordeling, præsidentielt system, liberalt demokrati, checks and balances, Føderale institutioner, Præsidenten, statsoverhoved, magtbeføjelser, regeringsleder, øverstkommanderende, politisk leder, nationalt samlingspunkt.
+ Valgmænd, valgmandskollegium, vejen til det hvide hus, sikre stater, svingstater,
Primærvalg, valgmetoder, kongresvalg, Midtvejsvalg, forholdstalsvalg, flertalsvalg, winner/first past the post, caucuses, gerrymandering, udemokratiske elementer. Kongressen, Højesteret mm.

Primær litteratur:
- Brøndum, P. m.fl. ”USA’s udfordringer” 3. udgave, 1. oplag, 2020 side:50-76 + 92-107.
-      I alt sider: 41.

Sekundær litteratur:
- https://www.dr.dk/drtv/serie/trump-vs-harris_476039 nok det seneste afsnit, så vi kommer up to date in the US!
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/valg-i-usa-foelg-det-hele-her?focusId=8471595#liveblog-embed
- https://www.google.com/search?q=youtube+checks+and+balances&rlz=1C1GCEA_enDK965DK965&oq=youtube+checks+and+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgBEAAYExiABDIGCAAQRRg5MgkIARAAGBMYgAQyCQgCEAAYExiABDIKCAMQABgTGBYYHjIKCAQQABiABBiiBDIKCAUQABiABBiiBDIGCAYQRRhA0gEJMTI0NTZqMGo3qAIIsAIB&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:471b58c1,vid:JaYA3cLPMc4,st:0
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/traet-af-laese-om-rigsretssagen-saa-noejes-med-se-videoerne-her
- Trump frikendt i rigsretssagen | Udland | DR
- https://www.dr.dk/drtv/program/clement-i-usa-_-valget-og-verden_484504
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/detektor-forstaa-det-amerikanske-valgsystem
- https://www.jyskebank.dk/nyheder/privatoekonomi/trump-som-praesident-hvad-betyder-det-for-dig
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/detektor-forstaa-det-amerikanske-valgsystem
- Electing a US President in Plain English
- P4 Fyn morgen fra 29.10 kl ca. 8.15. : https://www.dr.dk/lyd/oversigt efter 2.07 min
- https://www.altinget.dk/artikel/chefredaktoer-trumps-sejr-afhaenger-af-den-blaa-murs-fald-i-svingstaterne
- Hør denne podcast :https://www.altinget.dk/artikel/soevndal-en-genvalgt-trump-vil-vaere-en-katastrofe-for-europa-ukraine-og-mellemoesten
- Se udsendelsen  Clement i USA https://www.dr.dk/drtv/program/clement-i-usa-_-valget-og-verden_484504
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/tidligere-finansminister-forudser-enorme-konsekvenser-danmark-ved-trumps
- https://lex.dk/USA's_h%C3%B8jesteret
- https://www.information.dk/udland/2024/11/donald-trump-staar-loven-slipper-videre-tiltale-fire-retssager
- https://www.kongressen.com/trumps-sejr-sikrer-republikansk-magt-i-hoejesteret-mange-aar-fremover/
-
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/resultater/staerk-trump-har-vundet-alle-svingstater-kaempe-ydmygelse-det
-
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/republikanerne-vinder-flertallet-i-repraesentanternes-hus-noget-enhver
-
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-er-i-fuld-gang-med-saette-sin-startopstilling-det-er-hans-stoetter
- https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber-2654211769000

- Foredrag med Niels Bjerre Poulsen om USa’s præsidentvalg,
- Foredrag med Anders Basbøll, Cand scient og tidligere lektor om det amerikanske valgsystem og især fokus på svingstater,
- Selvfundet materiale om USA, herunder vælgere.
- Selvfundet statistikker om USA's politiske system og vælgere.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Køn og identitet

Fra bekendtgørelsen.

2.1. Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om køn og identitet kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag
- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.


BUZZWORDS:

Kønsroller, socialisering i at være dreng og pige, Kønsnorm, Sveriges syn på køn, Hochschild:  
Den egalitære , Den traditionelle, Overgangsideologien, Kønsnorm, krydspres, Biologiske køn, Sociale køn. Det konstruerede køn, performativt køn,  Butler opfattelse af køn,  Butler--> Foucault,  Performativt køn, Queer-teori, Køn som rolle, køn er noget man gør, kønsforskelle, køn i sociologisk perspektiv, køn i biologisk perspektiv, kønsforskelle, socialt køn, Beauvoir, sex og gender, forskel? Normer, forventninger, man fødes ikke som kvinde, man blivm.er det, Doing gender, Goffmann, aktører, rolleforventninger, doing gender og rolleteori, flere måder at være feminin og maskulin på, Queerteori, som kritik af heteronormativiteten, Judith Butler snakker om heteronormativt system, dvs ”skæve ” måder at være på, hegemonisk maskulinitet og andre maskulinitet ér, medvirkende maskulinitet, underordnet maskulinitet, undertrykt maskulinitet, hegemoni, patriarkatet domineret af mænd, Kønsforskelle og ligestilling i DK, løn, ansættelser, lederstillinger, Hocshild talte om dobbeltbyrde, hvornår opnår vi ligestilling, kønsuligheder, udligning af kønsforskelle, kønsspil som er mere ligeværdigt. Essentialistisk, nature-nurturedebat, patriakalsk dividende
Ligestilling, manglende ligestilling, kvinder i eliten, aktør og struktur, bør der indføres kvoteordninger? Kønsroller, Diskurser om køn, tabermænd, Nytårstalerne, Smalt eller bredt politikbegreb, politik som arena, politik som proces, beslutningsproces eller ændre kultur, det private vs. Det politiske ændres, feminisme så er alt politik, De første 3 feministiske bølger, identitetspolitik, Kvinders formelle og økonomiske rettigheder,
Rødstrømper, søsterskab,

4. bølge feminisme, magt, magtformer, direkte magtbeføjelse, indirekte magtbeføjelse, strukturel magt, normer, symbolsk vold, Diskurs, Hegemoni, Antagonisme, Nodalpunkt, Ækvivalenskæder, diskurser, diskursiv magt, magt som undertrykkelse eller empowerment, Køn i globalt perspektiv, globaliseringsformer, smalt- og bredt sikkerhedsbegreb, global ulighed, FN, HDI, GII, køns ulighedsindex, målsætninger om kønsulighed, FN’s verdensmål, fremskridt for ligestilling globalt, udfordringer, Genderside,


Primær litteratur:
- Antoft, R, m.fl. ”sociologiNU”, 1. udgave, 1. oplag, 2015, systime, siderne: 117-135,
a. i alt 18 sider
- Bruun Bundgård, M. m.fl. ”Sociologisk set”, 2. udgave, 2. oplag, 2015, systime, siderne: 81-92
a. i alt 11 sider.
- Storr-Hansen, A m.fl. ”Køn og ligestilling”, 2. udgave, 1. oplag, 2022, Columbus, side 108-122, 171-184.
a. i alt: 27 sider.
- Thorndal, M. ”Sociologiens kernestof”, 1. udgave, 1. oplag, 2021, Columbus, siderne: 176-191,
a. i alt 15 sider.

- Thornsdal, m. H. ”Ærkedansker perkerdansker – integration i politisk, sociologisk og økonomisk perspektiv”, 1. udgave, 1. oplag, columbus, 2011, side 55-59.
a. I alt 5 sider
b. alt i alt: 74 sider plus sekundær litteratur.
-

Sekundær litteratur:
- Arbo-Bahr m.fl. Samfundsstatistik 2022 Columbus 2022,  kapitel 2, side 16-23.
- https://www.information.dk/moti/2020/03/fem-positioner-kan-indtage-ligestillingsdebatten-staar
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/demokrati/ligestillingswebsite#7
- https://www.information.dk/moti/2011/08/kan-skabe-koensneutralt-barn
- Artikel, ”Hadefulde kommentarer på sociale medier rammer kvindelige politikere hårdest”, Af Ida Nathan, Politiken, 2. december 2024.
- Selvfundet materiale om de forskellige typer af maskulinitet,
- Selvfundne materiale om ligestilling.
- Med udgangspunkt i gennemgået teori om metode har eleverne indsamlet empiri om ligestilling køn.
- Ligestilling - Danmarks Statistik
- https://www.ft.dk/da/folkestyret/grundloven-og-folkestyret/kvinder-i-politik
- https://friktionmagasin.dk/n%C3%A5r-feminisme-bruges-til-at-hylde-magt-869c0a30a3a1
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-01-det-handler-ikke-om-min-og-tv-vaerters-loen-det-handler-om-alle-kvinder-siger-sofie-linde
- https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2024.pdf
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/trump-slaar-fast-der-kun-er-koen-og-det-skraemmer-ofte-ser-man-en-udvikling-i-usa

- Dokumentarfilmen: ”Drengen uden penis”, TV2, 28. juli 2005
- Fællesforedrag om tysk valg ved Lasse Soll Sunde DR, P1.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
decemberopgave 05-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Dansk og international politik og økonomi.

Faglige mål Eleverne skal i dette forløb om køn og identitet kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


BUZZWORDS:
Hovedteorier i IP, klassisk realisme, neorealisme, klassisk liberalisme, neoliberalisme, liberalismens sikkerhedsstige, interdependens, konstruktivisme,
Israelsk-arabiske krige, bosættelsescentrifugen, analyse vha IP-teorierne, aktøranalyse, systemanalyse,
Studietur til Kbh. om Kina, handel, dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Kapabiliteter, int. System under forandring, stormagter, multipolærer system, bipolært, unipolært,
Hvordan bliver fremtidens int. Politiske system, nonpolært, globalisering, BRIKS-lande,
Int. Politisk økonomi og globalisering, hovedtræk af neoliberalisme og neomerkantilismens IPØ-teorier, Bretton woods, inflation, stagnation, stagflation,
Keynesianismen, monetarismen, nyklassisk skole, økonomiske IGOer, GATT, WTO, golfstaternes rentierøkonomier,
Globalisering, politisk globalisering, kulturel, økonomisk, neorealismen og neoliberalismens og marxismens syn på økonomisk globalisering. Holdninger til globallisering, skeptikere, positive og negative holdninger, verdenshandel, teorier om udenrigshandel,
Multinationale selskaber, De største virksomheder i verden, kort om finanskrise, økonomisk krise og gældskrisen, IP-forklaringer på diverse kriser.

Primær litteratur:
- Sørensen, J. G m.fl. ”IP og Ø, Grundbog i international politik og økonomi.”
1. udgave, 1.  2016, Forlaget Columbus,    Side: 11-48, 61-69, 185-203, 206-217. I alt: 74 sider.

Sekundære kilder:
- Elevfundet stof i den primære undervisningsbog koblet til aktuelle begivenheder vedr. international politik og økonomi.
- Egen fundne kilder, da det til dels er et projektforløb.
- Besøg i udenrigsministeriet forår 2025.
- Besøg hos Cepos i foråret 2025.
- Pressemeddelelse fra udenrigsministeriet om global varehandel i januar 2022 ift. december 2021, fra 25. marts 2022.


Links:
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/storbritannien-tilbyder-sende-fredsbevarende-soldater-til-ukraine
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/mens-noedhjaelp-koerer-ind-i-gaza-intensiverer-israel-deres-militaere-aktioner-paa
- https://forlagetcolumbus.dk/boeger/international-politik/ipoe/arbejdsspoergsmaal/kapitel-2>
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/trump-og-zelenskyj-skaendes-aabne-kameraer-du-gambler-med-tredje-verdenskrig
- https://globalis.dk/
- Krigens døgn: Sæson 4 – Særudgave med statsministeren | DRTV
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/statsminister-med-50-milliarder-kroner-til-forsvarschef-koeb-koeb-koeb
- https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/folg-med-her-pressemode-i-statsministeriet
- https://www.dr.dk/nyheder/penge/trump-faar-danskere-til-droppe-amerikanske-varer-men-det-kan-ramme-danmark-tifoldigt
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-og-udenrigshandel/import-og-eksport-af-varer-og-tjenester
- https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-og-udenrigshandel/global-produktion
-




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde