Titel
8
|
Politik del II: Amerikansk valg
I forløbet har vi arbejdet med det amerikanske præsidentvalg 2024, det amerikanske politiske system, de amerikanske vælgere og samfund.
Vi har haft fokus på:
Det amerikanske demokrati samt det præsidentielle system, højesteret, kongres og repræsentanternes hus, kort været omkring valg på delstatsniveau og til embeder.
Udfordringer for det amerikanske demokrati: økonomi er vigtig, lav deltagelse, øget polarisering af samfundet, inddelingen af valgkredse/gerrymandering.
Hvor ligger magten, hvilke instanser har hvilke kompetencer, indenrigs- og udenrigspolitisk.
De to store amerikanske partier, republikanerne og demokraterne, deres politik og mærkesager samt udviklingen heri. Herunder hvor der placerer sig i hhv. fordelinges- og værdipolitik jf. R. Ingelhart.
Hvad der kendetegner deres traditionelle vælgere, fx stålsatte konservative osv. '
Valgprognoser, meningsmålinger og exit-polls, metodiske styrker og svagheder.
De amerikanske vælgere, værdi- og fordelingspolitiske skillelinjer, skillelinjer baseret på etnicitet, økonomi, køn, geografi, religion og uddannelse.
Vælgervandring, ved forrige valg, Biden og Trump.
Hvordan de to kandidater bliver valgt i partierne (caucus og primary) og hvordan selve valget forløber.
Den amerikanske valgkamp, de to kandidater og vicepræsidentkandidaters mærkesager. Deres måde at føre valgkamp på, argumentation, strategi og finansieringen heraf.
I forbindelse med valget har eleverne lavet casearbejde med de forventede svingstater (Georgia, Arizona, Pennsylvania, Wisconsin, Michigan & Nevada), hvor de har set på socioøkonomiske forhold, demografiske faktorer og politiske forhold i staten, herunder arbejdsløshed, valgresultatet ved præsidentvalg (2000-2020) , forrige midtvejsvalg og guvernørvalg samt hvordan de to kandidater, D. Trump og K. Harris, har ført valgkamp i staten.
Hvordan ser omverden på det amerikanske politiske system og valg, særligt fokus på DK.
Hvad vil valget betyde for amerikansk udenrigspolitik, i forhold til Europa, Kina, de andre BRIKS-lande, med inddragelse af de amerikanske udenrigspolitiske skoler, især neokonservatisme, realisme, neoisolationisme og liberalisme/idelalisme.
Vi så på valgresultatet, hvem havde stemt hvad, vælgervandring ift. 2020-valget.
Vi har i forløbet arbejde med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Disse er belyst vha. følgende kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i en global sammenhæng
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Forløbet har haft et omfang der svarer til 15 % af det samlede omfang
|