Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tine Nielsen
|
Hold
|
2022 EN-d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The English and the World
I dette forløb præsenteres eleverne for engelsksproget i dets mange forskellige udtryk i form af landebesøg på tidligere britiske kolonier. Således undersøger eleverne kulturelle udtryk i hhv. Oceania (New Zealand, Samoa), India, Kenya og Canada. Desuden et kort besøg til den nordlige "koloni" Irland.
Eleverne lærer i forløbet forskellige kulturelle udtryk, forholder sig til postkolonial kritik af den tidligere imperialist-magt og får en introduktion til det britiske imperiums historie.
Igennem forløbet introduceres eleverne også for arbejdsmetoder i engelskfaget, hvor der lægges vægt på traditionel tekstanalyse.
Emnet er det fælles grundforløbsemne i engelsk på SG, og der er blevet bygget lidt ovenpå emnet, da klassen (1d) startede sin studieretning. Metodisk blev der i studieretningsklassen arbejdet med fiktionsanalyse og det retoriske pentagram.
Kernestof:
Nedenstående er læst i grundforløbet :
"Kidnapped", a poem by Ruperake Petaia
“Exam Failure Praying”, a short story by Albert Wendt
"haka", a poem buy Apirana Taylor
"The Dark Room", a short story by R.K. Narayan
"Kal Ho Naa Ho" - hero's welcome analyseres fra filmen: https://www.youtube.com/watch?v=jwlCA7JEcPY&t=9s
"I am Canadian - The Rant" a beer commercial: https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU
"Everyone Talked Loudly in Chinatown" af Anna Jew, fra Eva Pors' antologi Cross Country Canada.
----Nedenstående er læst i studieretningsklassen:-----
"The Gentlemen of the Jungle" by Jomo Kenyatta (1938). Fra antologien Angles, Daugaard og Andersen, Gyldendal: 2014
" The Luck of the Irish" by John Lennon and Yoko Ono (1972). Fra samme antologi, Angles.
Supplerende stof:
- Information om Ozeania fra Encyclopedia Britannica
- Video about NZ history: https://www.youtube.com/watch?v=lMWk2CtUVKs
- Britannica article about haka poems: https://www.britannica.com/art/haka
- To eksempler på fremførelser af Haka-poems: https://www.youtube.com/watch?v=iR5bQlGhjUU as well as this authentic one: https://www.youtube.com/watch?v=lt6GRghrmaU
- India and the cinema (forkortet udgave), fra Brøndsted, Kathrine: Narrating India
- "Kajra Re" som eksempel på Bollywoodfilm https://www.youtube.com/watch?v=4dsFQFCvVGU
- The English and the world, a rought Timeline (page 170-171) in Angles.
Grammatik:
Kongruens
Tællelighed i substantiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Luck of the Irish - review
|
16-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Multicultural Britain - eksamensemne
Som logisk opfølgning på vores The English and the world-emne, hvor det handlede om Storbritannien som kolonimagt, flytter vi nu blikket mod Storbritannien selv og ser hvorledes man kan betegne det engelsk som et multikulturelt samfund.
Metodisk arbejder vi med analyse af short story, digtanalyse og filmanalyse.
Key words: British empire, colonization, colonies, independence, immigration to the UK, integration, religious diversity, racism, prejudice, multiculturalism
Kernestof:
- Artiklen "British Culture Wouldn't Exist Without Multiculturalism - It's Time To Take This Tired Debate Off The Table", by Lucy Pasha-Robinson. Huffington Post UK, September 2018.
- Filmen "East is East", instrueret af Damien O'Donnell, 2000.
- Digtet "Listen Mr Oxford Don" af John Agaard (1985), fra antologien Worlds of English, Finderup og Fog, Systime: 2010.
- Novellen "My Son the Fanatic" af Hanif Kureishi (1997), fra antologien "Contexts", Engberg-Pedersen, Grønvold og Ohland-Andersen, Gyldendal: 2004.
- Kortfilmen "Baghdad Express", instrueret af Nimer Rashed (2008) - https://www.youtube.com/watch?v=RDz-dk_QR6I
Supplerende stof:
- Videos for discussion: "School kids surprised when revealed racial prejudice" https://www.youtube.com/watch?v=Okhjkoh806E , Channel 4 (2019) + "I'm British but have no white friends" https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4, BBC London 2019.
Grammatik:
Ordstilling, subjekt og verballed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ordklasser + Dear Diary
|
08-12-2022
|
Analysis of non fiction
|
26-01-2023
|
Grammatikdel af eksamensopgave -B
|
07-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tilladte hjælpemidler
Følgende digitale hjælpemidler og læremidler er tilladte ved terminsprøven og eksamen 2025
Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger
https://abc.ordbogen.com
Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary: http://www.thefreedictionary.com/
Ordbøger med synonymer:
Thesaurus: http://www.thesaurus.com/
Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Civil Rights Movement - eksamensemne
Emnet har fokus på Amerikanske sociale, historiske og kulturelle forhold. Indledningsvis arbejdes der med amerikansk historie (bredt set), African American history og American Values and Beliefs. Herefter et blik på Jim Crow Etiquette og senere bevæger vi os op i Civil Rights Movement.
Kernestof:
- "The Ethics of Living Jim Crow. An Autobiographical Sketch", Richard Wright, 1937
- "The Help", chapter 1. Kathryn Stockett, Penguin Books: 2009
- "Niceville", instrueret af Tate Taylor, 2011
- Protest Songs in the Civil Rights Movement (eleverne har hver skrevet en skriftlig opgave om én af sangene):
Strange Fruit (1939), Billie Holiday
The Times They Are A-Changin (1964), Bob Dylan
A Change is Gonna Come (1964), Sam Cooke
Mississippi Goddam (1964), Nina Simone
We Shall Overcome (1963), Pete Seeger
- Uddrag af to vigtige taler: "I have a Dream" og "The Ballot or the Bullet", med baggrundsmateriale og opgaver fra antologien Black Voices, side 119-129
Supplerende stof:
- "The Context of Traditional American Values:
Racial, Ethnic, Religious, and Cultural Diversity" fra bogen American Ways, Longman: 2005.
- Afsnit med historisk baggrundsmateriale til African Americans in the US fra antologien Black Voices, Erlich-Møller og Thomsen, Gyldendal: 2016, side 8-14 samt side 60-63
- "Jim Crow Laws and Racial Segregation in the South", GPD Education, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=nje1U7jJOHI
- "African American Vernacular English", a TED-talk by Morgan Gill (2019) https://www.youtube.com/watch?v=rNjhB1DW_-s
Grammatik:
Genitiv
Adjektiv/adverbium
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay fiction
|
10-03-2023
|
Protest songs in the Civil Rights Movement
|
18-04-2023
|
The Help
|
04-05-2023
|
Hyggeprøve
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værklæsning: Of Mice and Men
Men vikar Lene Graf har klassen læst John Steinbecks Of Mice and Men og undervejs fokuseret på følgende emner i romanen:
The American Dream
The Great Depression
The Dust Bowl and migrant farm workers in the 1930s
Symbols and Foreshadowing in the novel
Kernestof:
"Of Mice and Men", John Steinbeck
Supplerende stof:
Fra Systime ??? baggrundsviden om Steinbeck's style of writing, Modernism
Factsheet about Steinbeck and historical issues relevant for Of Mice and Men, fra englishresources: https://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20150224/987e55116289fdb66977057aac9e9816/OfMiceandMenFactsheet.pdf
Grammatik:
Repetition af kongruens
Tegnsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Welcome back! I look forward to seeing you. \Lene
-
Screening: Bring a headset.
-
For those of you who didn't attend the lessons on August 11, do the screening here Hjem | Minlæring (minlaering.dk), and for those of you who didn't attend the lessons on August 8, write a letter to your new English teacher in which you introduce you
-
Timeline of Recent Events Related to Racism in the US - group presentations.
-
Kamala Harris: Remarks on the Verdict in the Derek Chauvin Trial, Analysis rhetorical pentagon and devices 2-7.Kamala Harris-.pdf
-
Bring your grammar books, 'The Grammar' and 'Øvehæfte'.
-
We'll continue working with N.W.A.: Straight Outta Compton.
-
Bring your grammar books. We'll continue working with N.W.A.: 'Straight Outta Compton' and see other examples of rap.
-
Kongruens, repetition, 'Getting Started opg. 2 og 3.Kongruens, Getting Started.pdf
-
Read 'Of Mice and Men' pp. 1-10 b. 'Lennie watched him from over the fire...'.
-
Read 'Of Mice and Men' pp. 10 b.-27 l. 8 'The old man sat down...'.
-
Bring your grammar books. Read 'Of Mice and Men' pp. 27 l. 9.- p. 43 b. 'It was almost dark outside...'.
-
Bring your grammar books. Read §§66-72 pp. 56-62 in 'The Grammar' and read 'Of Mice and Men' pp. 43 b. 'It was almost dark outside...'.- 65.
-
Grammar: Øvebog 1, exercise B p. 26 and read 'Of Mice and Men' pp. 66-74 b 'Candy's voice answered....'.
-
Grammar: Øvebog 1, exercise C p. 26 and read 'Of Mice and Men' p. 74 b 'Candy's voice answered....'- p. 91 b 'He looked down at her...'.
-
Afsnit
-
Grammar: Øvebog 1, exercise D p. 27 and read 'Of Mice and Men' p. 91 b 'He looked down at her...' - p. 107.
-
We'll finish the group presentations and begin watching the film 'Of Mice and Men'.
-
Film 'Of Mice and Men'.
-
I skal arbejde selv i dag, da jeg desværre er blevet syg. Se filmen 'Of Mice and Men' på Filmstriben el. lign. Vi nåede til minuttallet 19:44 i går. Skiv en note under 'Opgaver' i Lektio, når I har set filmen, så tæller det som tilstedeværelse.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screening
|
15-08-2023
|
Write a letter
|
15-08-2023
|
Film 'Of Mice and Men'
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The Religious Right in the US
I forbindelse med klassens SRO-forløb laver engelsk i samarbejde med samfundsfag og religion et emne der omhandler den kristne højrefløj i USA. Vi dykker ned i forskellige temaer, som kan vække elevernes interesse forud for valget af SRO-underemne. Teksterne i forløbet er derfor primært læst som supplerende stof. Forløbet bliver startet op af research i amerikanske præsidenters taler, siden 1980erne. Formålet er at finde eksempler på præsidenters brug af religiøse referencer, samt kortlægge hvorfor de bruges. Eleverne har holdt oplæg med deres undersøgelser og hver elev kan således til eksamen dykke ned i én bestemt præsidents brug af religiøse referencer i sin politiske perioder.
Kernestof:
Religion as a Political Weapon, by David Domke (fra antologien American Issues, Helle Birk. Systime: 2008)
Supplerede stof:
Video fra ABC News: The History of Abortion Laws in the US (https://www.youtube.com/watch?v=YEGSdT5nnMM), 2022
Video fra BBC News: Right to abortion struck down by US Supreme Court (https://www.youtube.com/watch?v=7E-nCgExajM), 2022
Grammatik:
Uregelmæssige verber og regelmæssige verber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay: 'Of Mice and Men'
|
31-10-2023
|
SRO-formulering - foreløbig
|
05-12-2023
|
Essay non-fiction: Death by Civilization
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
South Africa I - eksamensemne
Forløbet er delt i to, pga studietursforløb.
This first part serves as an introduction to the country and its history as a British colony. At the exam, every student must be able to account for this
To start out, the students gave group presentations about aspects of South African life under these headings: Language in SA, Nelson Mandela and the ANC, SA products and traditions, Tribal dance in SA, Steve Biko and Black Consciousness. We also worked with Lingua Franca in this theme.
I løbet af forløbet havde skolen besøg af en teatertrup, som opførte Shakespeare's Hamlet, hvilket vi også bruget et par moduler på.
Vi havde en workshop om stilistik, som refresh fra AP-forløbet.
Kernestof:
Fra antologien "From Dompas to Democracy", Axel og Holmgaard, Systime:
- Humpfrey Tyler's eye witness report from Sharpeville
- Ingrid Jonker's poem "The Child Who Was Shot Dead by Soldiers at Nyanga"
- "Soweto Protest turns violent" an article from the BBC
Supplerende stof:
- A video about South Africa as a country: "South Africa: History, Geography, Economy & Culture" - https://www.youtube.com/watch?v=VHdBw3k5KcQ
- A timeline from the BBC about South African history: https://www.bbc.com/news/world-africa-14094918
Grammatik:
Udvidet tid
Regelmæssige og uregelmæssige verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Study the list of vocab for South Africa at home. You need to use the internet, in order to find out what the different terms mean: ntro Vocabulary.pdf
-
Your presentation is ready, or else...Tine will kill you with one of these ancient South African weapons:
-
Intro Vocabulary.pdf You will be tested in some of these central words and terms at the test in class.
-
If you want to study for the test in the grammar book, you must read §66-§69, and §56.
-
For use in class
-
Overvej om du har spørgsmål til SRO-forsvaret. Ved du, hvordan du forbereder dig? Ved du hvordan eksamen skal foregå? Tine vil hjælpe og ingen spørgsmål er dumme. Det er kun dumt IKKE at spørge, hvis man er i tvivl om noget :-)
-
Read the text so well, that you can analyse it in class, without group work first. Sharpeville Humphrey Tyler's eye-witness report.pdf
-
https://www.youtube.com/watch?v=9zMwdBX1V_8
-
Read the text very well, and be ready to analyse it first thing in this lesson: Sharpeville Humphrey Tyler's eye-witness report.pdf
-
Stilistik English in Danish.pdf
-
You must read section 5.0, page one of this excerpt about style of writing.You must also make up your own example of three sentences with three stylistic levels, like the three examples you find on the first page. Write your examples in Elevfeedback
-
Plan for studieturen 2.d. .docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hyggeprøve
|
01-02-2024
|
Skriftlighedsdag
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Edinburgh old and new
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
South Africa II - eksamensemne
In this second part of our South African theme we get a feeling for the impact of the Apartheid regime on black South Africans. First through a short story, later through a focus on Nelson Mandela and his fight. Finally we trun to the aftermath, the time following the end of Apartheid rule. We have worked with the Truth and Reconciliation Commission and focused lastly on the generation of young (mostly black) South Africans who were born after Apartheid.
Kernestof:
"Life for a Life" Alan Paton (i antologien From Apartheid to Zefside, Trier Josefsen, Lindhardt og Ringhof: 2016)
Each student has watched one of these films, for which they must be able to account at the exam:
"Long Walk to Freedom" instrueret af Justind Chadwick, 2014
"Incivtus" instrueret af Clint Eastwood, 2009
- This video about the TRC from the Desmond Tuto Foundation: https://www.youtube.com/watch?v=9k4deBth2K8
- From NPR we heard this podcast about the Born Frees: https://www.npr.org/2024/04/27/1247649220/how-south-africas-born-frees-those-born-after-apartheid-could-impact-its-electio
Supplerende stof:
- TRC Hearings omhandlende DANIEL WANDILE LENNOX MENTILE, VUYISILE MNYANI og SIMON FONKO MALAKOANE (kan alle findes på nettet, og jeg sender dem gerne til censor)
- Two videos about the TRC: Only the first 4 minutes from this report from a TRC hearing: https://www.youtube.com/watch?v=YY-ee1hhghQ, and also the first 4 minutes from the 60 Minutes about Desmond Tutu: https://www.youtube.com/watch?v=YY-ee1hhghQ
- From SBS News we saw this report about the Born Free Generation: https://www.youtube.com/watch?v=0ThnceHuA_w
Grammatik:
Finde subjekt og verballed (et stædigt fokus efter der viste sig en brist til årsprøven i 2g)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
In last year's final lesson, we talked about what we might study this year. I told you that we need to cover works by Shakespeare, literary trends (e.g. Modernism, Dystopia...), one novel, and we need to study some more South Africa. Your homework is
-
Husk din grammatikbog
-
Du skal finde din respons frem fra engelsk årsprøve i juni. Du skal ændre skoleåret i toppen af Lectio, for at finde det under opgaver. Læs kommentarerne til grammatikopgaverne igennem inden modulet i dag.
-
Life for a Life.pdf You must read this short story by Alan Paton, It is 9 pages long, so please set aside ONE HOUR for this read.
-
Read this and bear it in mind, when you watch the film today:
-
Read this and prepare your presentation at home:
-
3 Desmond Tutu and the Truth and Reconciliation Commission | 60 Minutes Archive
-
2 TRC Episode 03, Part 04
-
1 Truth & Reconciliation Committee: The Difficulty of Forgiveness -full video-
-
Du føler at du er dårlig til at finde subjekt og verballed. Det irriterer dig. Du vil gerne blive bedre inden eksamen. Du bør derfor forberede dig til timen ved at læse teksten her og finde subjekt og verballed:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering årsprøvegrammatikopgaver
|
25-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dystopia - eksamensemne
I emnet har vi fokuseret på hvad et utopia er og hvad et dystopia er. Vi har ledt efter dystopiske træk i de forskellige værker vi har læst og arbejdet med. Hovedfokus på emnet ligger på værklæsningen af George Orwells roman "1984" og vi har bandt andet arbejdet med Newspeak, thoughtcrime, surveillance, propaganda, loss of personal freedom, destruction of nature. Eleverne har selv skrevet en dystopisk historie, ud fra vores fælles regler fra analysemodellen og ud fra Kurt Vonneguts Shape of a Story-princip.
Kernestof:
- "1984" by George Orwell
- "2BR02B" af Kurt Vonnegut (1986) fra antologien Contexts.
- short film “From the Future with Love” (https://www.shortoftheweek.com/2013/09/06/from-the-future-with-love/) , directed by K-Michel Parandi, brugt som oplæg til analytical essay
- Filmen "1984", instrueret af Michael Radford (1984)
Supplerende stof:
- Steve Cutts - forskellige kunstværker som introduktion til emnet (kan sendes til censor efter ønske)
- TNT Theatre's opførelse af stykket "1984" i Odense, 7. marts 2025
- BBC News 2020, "George Orwell's 1984, Why it still matters" https://www.youtube.com/watch?v=eFvuzu8vtY8
- En video fra Vonnegut's lectures.:https://www.youtube.com/watch?v=oP3c1h8v2ZQ
- Filmen "The Road", instrueret af John Hillcoat (2009)
- Vi arbejdede med hvordan værket 1984 har sat sine spor i musikalske værker, heriblandt: Rihanna: Disturbia (2008), Radiohead: 2+2=5 (2003), Steve Wonder: Big Brother (1972), David Bowie: 1984 (1973), The Jam: Standards (1960), Akala: Welcome to Dystopia (2010)
Undervejs i forløbet deltog klassen ved besøg af Niels Bjerre Poulsen, som holdt oplæg om det forestående amerikanske valg.
Grammatik:
Modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Please bring 1984
-
Bring 1984
-
Please read the first chapter, if you did not finish it in class yesterday. 1984, page 3-22
-
Student_worksheet_Nineteen_Eighty-Four.docx Afsnit
-
If you need a push or a reason to read this book, watch this: George Orwell - DoubleThink
-
George Orwell: 1984; sider: 72-107
-
In class we read pages 72-107 in Orwell's 1984. we only focus on action and use the worksheet for reading in order to keep track of the action. You find this in Onenote
-
Only homework is to bring 1984 til school
-
No homework. And I promise a loose lesson (I think I may have pushed you a bit too far during the two previous lessons).
-
No homework because of written assignment for yesterday,
-
Bring 1984 to class.
-
In "1984" please read pages 123-154.
-
Please read pages 154-164 in 1984 (Orwell)
-
In "1984", please read pages 164-186.
-
Afsnit
-
What did you learn from the lecture today?
-
You have finished reading all of 1984, or you are dead meat. Dead meat is "totes Fleisch" in German. That sounds EVEN MORE like what you will be, if you have not finished your novel.
-
1984: Why it still matters - BBC News
-
Bring 1984, just in case. And one last time ..
-
At home, you must read the short story Jellyfish, which will be the next written assignment. You must find the text by finding it under Opgaver in Lectio, and log into the website in order to see the real exam assignment. In class today, we make a br
-
Skolens regler for snyd/plagiat skal genopfriskes:
-
Lektien er at du skal læse grundigt om modalverber i The Grammar, side 70-71, paragraf 82. Læs stykket og kig i onenote om Komplekse verballed (Komplekse/sammensatte verballed - Hovedverbum og hjælpeverbum (Webvisning)) og prøv at svare på disse spø
-
Please read the short story attached (written by Kurt Vonnegut). We work with the text in class. As you read, you might want to consider what makes the story dystopian. Vonnegut 2BR02B.pdf If you feel like it, you may listen to the story while you re
-
Bring The Grammar til class
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1984 reading in class arbejdselvtime
|
20-09-2024
|
Analytical essay non fiction
|
30-09-2024
|
1984 quiz about pp 123-154
|
02-10-2024
|
Skriveøvelse Orwells 1984
|
25-10-2024
|
Analytical essay fiction - Jellyfish
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Poets of The Great War - eksamensemne
I dette emne undersøger vi eksempler på, hvordan krigen i samtiden og eftertiden er blevet beskrevet i fiktionen. Fra det heroiske og patriotiske syn på krigen og fædrelandet til desillusion. Vi træner digtanalyse og filmanalyse.
Som introduktion har eleverne holdt forskellige oplæg om fx soldaterlivet i skyttegravene, the Home Front, hvervekampagnerne og ændringerne i det sociale liv i Storbritannien under og efter krigen.
Kernestof:
The War Poets i Denis Delaney et al, Fields of Vision, 2, Longman (2003):
- "Dulce et Decorum Est", Wilfred Owen
Desuden "In Flanders Fields", John McCrae
- "Men Who March Away" af Thomas Hardy + hverveplakater fra
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
"Once more unto the breach, dear friends, once more" fra Shakespeare's Henry V
- Filmen "My Boy Jack", instrueret af Brian Kirk, 2007
- Filmen "1917", instrueret af Sam Mendes (2020)
Supplerende stof:
Sainsbury's Christmas Ad 2014
Flere små videoer som viser ceremonien ved Remembrance Day i tidens løb, blandt andet denne:
https://www.youtube.com/watch?v=A56e-IhIW14&t=205s
Video med historien til The Poppy: https://www.youtube.com/watch?v=K8Jv0T9eFUY
Grammatik: Gradbøjning af adjektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
From the Future with Love - short film essay
|
16-12-2024
|
Dulce et decorum est
|
18-12-2024
|
Your dystopian story
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Shakespeare and Elizabethan England - eksamensemne
Fokuspunkter:
Historiske forhold: Det Elizabethanske verdensbillede, livet i det Elizabethanske England.
Themes: Ambition, free will vs destiny, tragic flaw.
Uddrag af Macbeth er analyseret som poesi med vægt på: Form and structure, metre, rhyme and rhythm and imagery. Ligeledes har vi arbejdet med Macbeth som drama med vægt på teknikker som asides og soliloquies.
Kernestof:
Macbeth i uddrag: Act 1 scene 1-3+5, Act 2 scene 1-2.
Filmen "Macbeth" fra 2015, instrueret af Justin Kurzel.
Uddrag fra lille opslagsværk brugt til elevoplæg: The World of Shakespeare, fra Usborne Publishing.Forfatter og udgivelsesår ukendt (Kopi sendes til censor hvis dette ønskes)
Supplerende stof:
Sonnet 18
- Udvalgte scener fra 1979-produktionen med Judi Dench og Ian McKellen
- Five different adaptions of the opening scene with the witches: https://www.youtube.com/watch?
v=UWyegNZOqQE
- Lille film om the five-stressed line (brugt som udgangspunkt for at eleverne skrev deres eget lille digt i iambic pentameter) https://www.youtube.com/watch?v=-XBYI8XAB5w
- Ben Crystal video om Queen's English og en video om pronunciation in Shakespeare's time
Grammatik:
Bredt grammatisk fokus pga terminsprøve
Desuden:
Relativ pronomen
Verber i sammensat tid
Uregelmæssige verber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
See the film about pronunciation in Shakespeare's time and feel free to repeat what is being said: The Queens English
-
Bring the book Macbeth to school, please
-
Read from Macbeth: I, ii, but only pages 3 and 5. As you read, focus on this:
-
Shakespeare,William: MACBETH, Longman; sider: 9-13
-
Note to your homework: You will read the beginning of scene 3 in act 1. We left the action when King Duncan was very happy about Macbeth and Banquo's achievements on the battlefield. Before that, we had met the three witches, who were talking about
-
At home you read Act I, scene iv (page 27-31). This is when King Duncan meets with Banquo and Macbeth and gives Macbeth his new title "Thane of Cawdor". Duncan also talks to his son Malcolm. In class, I will ask you:
-
In Macbeth, we now skip two scenes (I, vi and vii). The action in these scenes is as follows: King Duncan arrives at Macbeth's castle, along with Duncan's sons, Banquo and his son Fleance and the Scottish noblemen. They will stay there to celebrate M
-
Last homework in Macbeth :-(Read Act II, scene ii (page 57-65) and enjoy this one last reading of the play and the notes to the words. You may find assistance in this performance from a Canadian theatre: Macbeth • Act 2 Scene 2 • Shakespeare at Play
-
Afsnit
-
To ting du kan forberede:- Du tjekker i din grammatikbog og/eller i dine noter reglerne for relativpronomen på engelsk.- Mind dig selv om hvordan verberne bøjes i sammensat tid, og mind dig selv om hvad der står om uregelmæssige verbers bøjning i The
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3d EN skr. prøve
|
03-02-2025
|
Your own sonnet
|
27-02-2025
|
Grammar test
|
18-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Battered Britain - eksamensemne
Emnet har centreret rundt om post-Brexit UK. Vi har undersøgt hvordan det står til i Storbritannien i dag og til det formål har vi kort arbejdet med de store emner ved Brexit-afstemningen og siden har vi arbejdet med den finansielle og sociale krise i Storbritannien i dag. Krisen har vi set gennem kerneteksterne, som er fiction og non-fiction. Vi kan forsøge at forklare mulige årsager til eller karakteristika ved den økonomiske krise, men først og fremmest kan vi gennem kerneteksterne belyse hvordan det kan føles at bo i Storbritannien i dag.
Kernestof:
"Shuggie Bain" af Douglas Stuart (Grove Press, New York: 2020), chapter 10
"How Britain Falls Apart" af Tom McTague, The Atlantic, Januar 2022
"People's Faces" af Kae Tempest (2019)
Vi har i uddrag analyseret tre Keir Starmer taler:
Speech 1: Keir Starmer's speech on fixing the foundations of our country: 27 August 2024
Speech 2: PM statement on the Southport public inquiry: 21 January 2025
Speech 3: PM speech on migration: 28 November 2024
Supplerende stof:
- Eleverne har i fællesskab arbejdet med tre emneområder (enkelt arbejde + fremlæggelser i små grupper), hvortil de har set en del britiske nyhedsudsendelser. Emnerne var: "Financial crisis, food prices, poverty", "Rotherham grooming gangs" og "Southport Stabbings"
- Som intro til emnet har vi brugt øvelser fra antologien "Divided Kingdom, Brexit and Beyond", Thaysen og Christensen, Columbus: 2023
- Nyheder fra mayoral by-elections 2. maj
Grammatik:
Genopfriskning af aktiv/passiv, sammensatte verballed, substantivers flertal,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay last one before exam...
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140109647",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140109647",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140109647"
}