Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Ane Schaarup
|
Hold
|
2022 MU-m (1m MU, 1m MU Ø, 2m MU, 2m MU Ø, 3m MU, 3m MU Ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musiklære (noder, rytmer, akkorder mm.)
Musiklære med generelt fokus på rytmelæsning, nodelæsning, intervaller og akkorder og med specifikt fokus på at træne M1-disciplinerne til skriftlig eksamen
TEORI:
https://musicality.academy
- Nodelæsning
- Intervaller
- Treklange
- Firklange og højtopbyggede akkorder
Johannes Grønager: "Nøgle til musikken"
- Nodesystemet: s. 7-12
- Intervaller: s. 13-21
- Akkorder: s. 33-35
- 4-klange: s. 36-37
- Udvidede akkorder: s. 38-42
- Rytmik: s. 72-87
Jakob Jensen: Generel teori /elementær nodelære
Jakob Jensen: "Harmonik med øvelser"
"Grooveanalyse-begreber"
"Analysemodel til rytmisk analyse i M1"
C-nøgle
DIVERSE ØVELSER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
224 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil
FÆLLESNUMRE MED HELE HOLDET (KOR + SKIFTENDE BESÆTNINGER)
Bruno Mars: "Locked out of heaven"
Tina Dickow: "It's a long way home"
Svensk folkevise: "Det brinner en eld"
Sting: "Fields of Gold"
Ed Sheeran: "Thinkin' Out Loud"
Arvo Pärt: "Salve Regina" og "Littlemore Tractus"
"Driving home for christmas"
Karen Busck: "Flyd fra mine løber"
Svensk folkemelodi: "Det brinner en eld"
Helle Hansen: "Let it rain"
Moonjam: "Midsommenat"
Drengene fra Angora: "Jul i Angora"
GRUPPESAMMENSPIL
Projekt 1: Wham": "Last Christmas" og Buddy Greene: "Mary did you know"
Projekt 2: numre fra 1990'erne
Projekt 3: Michael Jackson-numre
Projekt 4: numre uden trommer
Projekt 5: Muslejr 2.g: Soul
Projekt 6: 12-takters blues
Projekt 7: Rytmisk sammenfald og komplementærrytmik
Projekt 8: Max 5 år gammelt + korbreak
Projekt 9: Muslejr 3.g: Beatles
Projekt 10: Rotatiossammenspil
Projekt 11: Fortolkning af en højskolesang eller en salme
Projekt 12: Eksamenssammenspil:
Fælleskor med et stort og bredt repertoire inkl. koncerter sammen med skolens bigband.
Sangbogssange (Herunder medvirken til "De blå perler"-højskolesangbogsmaraton 19/8 2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
224 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassisk musikhistorie, lange linjer
Oversigtsforløb over den klassiske musikhistorie. Nedslag i følgende perioder:
1. Middelalder
2. Renæssance
3. Barok
4. Wienerklassik
5. Romantik
6. Tidlig modernisme (ekspressionisme)
7. Postmodernisme
TEORITEKSTER:
"Klassisk musikhistorie - Light"
Uddrag fra "10 Klassikere: https://10klassikere.systime.dk/index.php?id=126
- Middelalder
- Renæssance
- Barok
- Klassik
- Romantik
- Ekspressionisme
Uddrag fra "Musikhistorien", udgivet af Folkeskolens Musiklærerforening
- Middelalder
- Renæssance
- Barokken
- Klassik
- Romantikkens programmusik
- Modernisme
Postmodernisme (fil i Klassenotesbogen)
"On this planet. Baggrund", s.6-9 fra "Nutidig dansk musik" (om postmodernisme)
ANALYSEREDE SATSER
Middelalder: Katolsk messeled: "Comunio Viderunt omnes"
Renæssance: Josquin de Pres: "Tu solis, qui facis mirabilia" (1. del af motetten)
Barok: Bach, Violinkoncert i E-dur, 3. Sats
Wienerklassik: Haydn, Strygekvartet op. 1, nr. 1, trio fra 1. menuet (3. sats)
Romantik: Berlioz, Symphonie Fantastique, op. 14, 5. sats: "Drømmen om en heksesabbath"
Ekspressionisme: Schönberg, Pierrot Lunaire, op. 21, nr.8 ”Nacht”
Postmodernisme: Anders Nordentoft: "On this planet"
Der ligger powerpoints fra oplæg om perioderne i Klassenotesbogen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bach-fuga
Kort introduktion til Bach-fugaer med fokus på intervallæsning og introduktion til melodisk analyse
TEORITEKSTER
"Hvad er en fuga?" (side i Klassenotesbogen)
ANALYSEREDE BACH-FUGAER
Bach: Fuga nr 1 i C-dur WTK1
Bach: Fuga nr 16, g-mol WTK1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Melodisk analyse
TEORITEKSTER
"Musik. Metoder til analyse" side 73-79
Powerpoint fra ReStudy om melodisk analyse
Lineær og cyklisk melodik. "Rockmusik i tid og rum" side 136-137
"Melodisk analyse. Fagbegreber med nodeeksempler" (Ejvind Dengsø)
Øvelser:
Hvem sidder der bag skærmen
Der er et yndigt land
Blæsten går frisk
Den danske sang er en ung blond pige
Visen om de atten svaner
Den förste gang jag så dig
Den grønne søde vår
Danmark dejligst
Hilsen til forårssolen
(Og sikkert flere...)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jazz - historie og analyse
Jazz-historisk forløb fra den tidlige jazz frem til og med swingjazz
ANALYSEREDE NUMRE
Joe Oliver’s Creole Jazz Band: ”Dippermouth Blues” (1923)
"West End Blues" i 2 versioner: Joe Oliver og Louis Armstrong (begge 1928)
Count Basie: "Sent For You yesterday" (1938)
Count Basie: ”Rockin’ the blues” (1940)
Duke Ellington: "Cotton Tail" (1940)
BAGGRUNDSMATERIALE
Bjarne Mørup: "Jazzbogen"
s. 8-9: New Orleans-jazz
s. 20-21: byen New Orleans
s. 27-30: Chicago som nyt jazzcentrum
s. 38-57 og 74-75: swing-jazz
Ulrik Hofman Bøegh: "Jazz - mellem tradition og fornyelse" (pdf)
s. 117-119: Arrangement og backing
Musikipedia: "Swing-æraen": https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
144 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jazzarrangement
Jazzarrangement som skriftlig disciplin
Læste tekster:
Jakob Jensens Jazzarrangements-kompendium s. 1-9
Twobeat-bas. Teoriark fra Tartelet.dk
Walking-bas. Teoriark fra Tartelet.dk
Gert Uttenthals Jazzvokal-kompendium s. 1-5 og 9-46
Kristian Larsens (Aurehøj) ark: "Trommer i jazzarrangement"
"Trommer i jazzarrangement. Bedømmelseskriterier til jazzopgaven 2012"
"Jazztrommer - opsummering" fra Tartelet.dk
Link til jazzbas: http://jakobmjensen.dk/musikkurser/arrangement/jazzarr/jazzbas/index.html
Diverse afleveringer og øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
146 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Harmonisk analyse (funktions- og modalharmonik)
Fokus på funktionsharmonisk analyse i forbindelse med M1-delprøven og i forbindelse med generel musikalsk analyse.
Fokus på modalharmonik i forbindelse med opgave B2 i M1-delprøven
- "Trintalsanalyse" fra Nøgle til musikken s. 45-47
- "Funktionsharmonisk analyse" fra Nøgle til musikken s. 47-62
- "Funktionsharmonisk analyse - Anes noter" (side i klassenotesbogen)
- "Kvintcirkel" (side i klassenotesbogen)
- "Funktionsharmonisk oversigt med kvintcirkel" (side i klassenotesbogen)
- "Dominantforudhold" (side i klassenotesbogen)
- "Ufuldkomne dominanter" (side i klassenotesbogen)
- "Tonikaafledning og tonikastedfortræder" (side i klassenotesbogen)
- "Modulation" (side i klassenotesbogen)
- Powerpoint om harmonisk vurdering
DIVERSE OPGAVER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
124 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
West Side Story (SRO)
Forløb om musikken i de to filmatiseringer fra 1961 og 2021 af Bernsteins musical "West Side Story". Fokus på forholdet mellem musik, tekst og billedside.
OBS: Numre fra "West Side Story" kan indgå i eksamensspørgsmål om Tekst og musik
ANALYSEREDE SATSER:
- "Somewhere"
- "Mambo"
- "Cha cha"
- "Jet Song"
Eleverne har individuelt arbejdet med flere af sangene i deres SRO
BAGGRUNDSSTOF:
- Introduktion til musikken: https://www.youtube.com/watch?v=zAnipc9soKQ&t=260s
- "Hvordan kan musikken i WSS analyseres?: https://www.youtube.com/watch?v=1PWpP8priKo&t=200s
- "Musik og billede og tekst" (side i klassenotesbogen)
FOKUS:
- Rytmisk analyse
- Harmonisk analyse
- Melodisk analyse
- Kan musik indeholde betydning?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Figaros Bryllup
Forløb om Mozarts opera "Figaros Bryllup" som optakt til studietur til Dresden, hvor vi hørte "Figaros Bryllup" i Semper Oper.
Forløbet hører sammen med forløbet om musik og tekst.
ANALYSEREDE SATSER
"Ouverture"
"Hai già vinta la causa" (Greven)
"La vendetta" (Bartolo)
BAGGRUNDSSTOF
- "Opera" (side i klassenotesbogen)
- "Figaros Bryllup - handling og baggrund" (side i klassenotesbogen)
FOKUS
Melodisk analyse
Harmonisk analyse
Forholdet imellem tekst og musik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Rockanalyse
Forløb om rockanalyse
Analyserede numre (nogle er kun brugt som eksempler og er ikke analyseret i detaljer):
Nirvana: "Lithium"
Anastacia: "I´m Outta Love"
Beatles: ”In my life ”
Beatles: “Ticket to ride”
Beatles: “A Day in the life”
Dizzy Mizz Lizzy: "Silverflame"
Beatles: "Come Together" (+ flere coverversioner)
Sting: "Every Breath You Take"
Red Hot Chili Peppers: "Under the Bridge"
Baggrundstekster:
Powerpoint om rockhistorie
"Rockmusik i tid og rum"
s. 32-42: Form
s. 54-74 + 79: Tonalitet og harmonik
s. 82-93: Groove
Henrik Marstal: "Hitskabelonen" s. 98-101
Lukas' powerpoint om lyddesign (ligger i Klassenotesbogen)
Groovebegreber på to ark
Fagbegreber:
Tid og rum
Formtyper og struktur
Hook
Groove og breaks
Harmonik
Melodik
Sound/Lyddesign
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Musik og tekst
Forløb på tværs af forskellige musikalske perioder og genrer med fokus på forholdet mellem tekst og musik
OBS: Numre fra "West Side Story" og "Figaros Bryllup" kan indgå i eksamensspørgsmål om Tekst og musik
ANALYSEREDE SATSER
Mozarts Requiem: "Confutatis"
Mozarts Requiem: "Lacrimosa"
Mozarts Tryllefløjten: "Ach ich fühl's"
Schubert: "Erlkönig"
BAGGRUNDSMATERIALE
Ark om wienerklassik og romantik i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdq9
Ark om Mozarts "Requiem" i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdqc
Introduktion til "Tryllefløjten": https://www.youtube.com/watch?v=-laVXO0IYKY
Ark om operaens fagbegreber i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdqb
Ark om Schubert og lieder i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdq7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140142110",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140142110",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140142110"
}