Holdet 2022 MU-m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Ane Schaarup
Hold 2022 MU-m (1m MU, 1m MU Ø, 2m MU, 2m MU Ø, 3m MU, 3m MU Ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musiklære (noder, rytmer, akkorder mm.)
Titel 2 Sammenspil
Titel 3 Klassisk musikhistorie, lange linjer
Titel 4 Bach-fuga
Titel 5 Melodisk analyse
Titel 6 Jazz - historie og analyse
Titel 7 Jazzarrangement
Titel 8 Harmonisk analyse (funktions- og modalharmonik)
Titel 9 West Side Story (SRO)
Titel 10 Figaros Bryllup
Titel 11 Rockanalyse
Titel 12 Musik og tekst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musiklære (noder, rytmer, akkorder mm.)

Musiklære med generelt fokus på rytmelæsning, nodelæsning, intervaller og akkorder og med specifikt fokus på at træne M1-disciplinerne til skriftlig eksamen

TEORI:
https://musicality.academy
- Nodelæsning
- Intervaller
- Treklange
- Firklange og højtopbyggede akkorder

Johannes Grønager: "Nøgle til musikken"
- Nodesystemet: s. 7-12
- Intervaller: s. 13-21
- Akkorder: s. 33-35
- 4-klange: s. 36-37
- Udvidede akkorder: s. 38-42
- Rytmik: s. 72-87

Jakob Jensen: Generel teori /elementær nodelære

Jakob Jensen: "Harmonik med øvelser"

"Grooveanalyse-begreber"

"Analysemodel til rytmisk analyse i M1"

C-nøgle

DIVERSE ØVELSER

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 224 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil

FÆLLESNUMRE MED HELE HOLDET (KOR + SKIFTENDE BESÆTNINGER)
Bruno Mars: "Locked out of heaven"
Tina Dickow: "It's a long way home"
Svensk folkevise: "Det brinner en eld"
Sting: "Fields of Gold"
Ed Sheeran: "Thinkin' Out Loud"
Arvo Pärt: "Salve Regina" og "Littlemore Tractus"
"Driving home for christmas"
Karen Busck: "Flyd fra mine løber"
Svensk folkemelodi: "Det brinner en eld"
Helle Hansen: "Let it rain"
Moonjam: "Midsommenat"
Drengene fra Angora: "Jul i Angora"

GRUPPESAMMENSPIL
Projekt 1: Wham": "Last Christmas" og Buddy Greene: "Mary did you know"
Projekt 2: numre fra 1990'erne
Projekt 3: Michael Jackson-numre
Projekt 4: numre uden trommer
Projekt 5: Muslejr 2.g: Soul
Projekt 6: 12-takters blues
Projekt 7: Rytmisk sammenfald og komplementærrytmik
Projekt 8: Max 5 år gammelt + korbreak
Projekt 9: Muslejr 3.g: Beatles
Projekt 10: Rotatiossammenspil
Projekt 11: Fortolkning af en højskolesang eller en salme
Projekt 12: Eksamenssammenspil:

Fælleskor med et stort og bredt repertoire inkl. koncerter sammen med skolens bigband.

Sangbogssange (Herunder medvirken til "De blå perler"-højskolesangbogsmaraton 19/8 2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 224 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klassisk musikhistorie, lange linjer

Oversigtsforløb over den klassiske musikhistorie. Nedslag i følgende perioder:
1. Middelalder
2. Renæssance
3. Barok
4. Wienerklassik
5. Romantik
6. Tidlig modernisme (ekspressionisme)
7.     Postmodernisme

TEORITEKSTER:
"Klassisk musikhistorie - Light"

Uddrag fra "10 Klassikere: https://10klassikere.systime.dk/index.php?id=126
- Middelalder
- Renæssance
- Barok
- Klassik
- Romantik
- Ekspressionisme

Uddrag fra "Musikhistorien", udgivet af Folkeskolens Musiklærerforening
- Middelalder
- Renæssance
- Barokken
- Klassik
- Romantikkens programmusik
- Modernisme

Postmodernisme (fil i Klassenotesbogen)

"On this planet. Baggrund", s.6-9 fra "Nutidig dansk musik" (om postmodernisme)

ANALYSEREDE SATSER
Middelalder: Katolsk messeled: "Comunio Viderunt omnes"

Renæssance: Josquin de Pres: "Tu solis, qui facis mirabilia" (1. del af motetten)

Barok: Bach, Violinkoncert i E-dur, 3. Sats

Wienerklassik: Haydn, Strygekvartet op. 1, nr. 1, trio fra 1. menuet (3. sats)

Romantik: Berlioz, Symphonie Fantastique, op. 14, 5. sats: "Drømmen om en heksesabbath"

Ekspressionisme: Schönberg, Pierrot Lunaire, op. 21, nr.8 ”Nacht”

Postmodernisme: Anders Nordentoft: "On this planet"

Der ligger powerpoints fra oplæg om perioderne i Klassenotesbogen
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bach-fuga

Kort introduktion til Bach-fugaer med fokus på intervallæsning og introduktion til melodisk analyse

TEORITEKSTER
"Hvad er en fuga?" (side i Klassenotesbogen)

ANALYSEREDE BACH-FUGAER
Bach: Fuga nr 1 i C-dur WTK1

Bach: Fuga nr 16, g-mol WTK1
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Melodisk analyse

TEORITEKSTER
"Musik. Metoder til analyse" side 73-79

Powerpoint fra ReStudy om melodisk analyse

Lineær og cyklisk melodik. "Rockmusik i tid og rum" side 136-137

"Melodisk analyse. Fagbegreber med nodeeksempler" (Ejvind Dengsø)

Øvelser:
Hvem sidder der bag skærmen
Der er et yndigt land
Blæsten går frisk
Den danske sang er en ung blond pige
Visen om de atten svaner
Den förste gang jag så dig
Den grønne søde vår
Danmark dejligst
Hilsen til forårssolen

(Og sikkert flere...)


Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jazz - historie og analyse

Jazz-historisk forløb fra den tidlige jazz frem til og med swingjazz

ANALYSEREDE NUMRE
Joe Oliver’s Creole Jazz Band: ”Dippermouth Blues” (1923)
"West End Blues" i 2 versioner: Joe Oliver og Louis Armstrong (begge 1928)
Count Basie: "Sent For You yesterday" (1938)
Count Basie: ”Rockin’ the blues” (1940)
Duke Ellington: "Cotton Tail" (1940)


BAGGRUNDSMATERIALE
Bjarne Mørup: "Jazzbogen"
s. 8-9: New Orleans-jazz
s. 20-21: byen New Orleans
s. 27-30: Chicago som nyt jazzcentrum
s. 38-57 og 74-75: swing-jazz

Ulrik Hofman Bøegh: "Jazz - mellem tradition og fornyelse" (pdf)
s. 117-119: Arrangement og backing

Musikipedia: "Swing-æraen": https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#2
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 144 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Jazzarrangement

Jazzarrangement som skriftlig disciplin

Læste tekster:
Jakob Jensens Jazzarrangements-kompendium s. 1-9
Twobeat-bas. Teoriark fra Tartelet.dk
Walking-bas. Teoriark fra Tartelet.dk
Gert Uttenthals Jazzvokal-kompendium s. 1-5 og 9-46
Kristian Larsens (Aurehøj) ark: "Trommer i jazzarrangement"
"Trommer i jazzarrangement. Bedømmelseskriterier til jazzopgaven 2012"
"Jazztrommer - opsummering" fra Tartelet.dk
Link til jazzbas: http://jakobmjensen.dk/musikkurser/arrangement/jazzarr/jazzbas/index.html

Diverse afleveringer og øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 146 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Harmonisk analyse (funktions- og modalharmonik)

Fokus på funktionsharmonisk analyse i forbindelse med M1-delprøven og i forbindelse med generel musikalsk analyse.
Fokus på modalharmonik i forbindelse med opgave B2 i M1-delprøven

- "Trintalsanalyse" fra Nøgle til musikken s. 45-47
- "Funktionsharmonisk analyse" fra Nøgle til musikken s. 47-62
- "Funktionsharmonisk analyse - Anes noter" (side i klassenotesbogen)
- "Kvintcirkel" (side i klassenotesbogen)
- "Funktionsharmonisk oversigt med kvintcirkel" (side i klassenotesbogen)
- "Dominantforudhold" (side i klassenotesbogen)
- "Ufuldkomne dominanter" (side i klassenotesbogen)
- "Tonikaafledning og tonikastedfortræder" (side i klassenotesbogen)
- "Modulation" (side i klassenotesbogen)
- Powerpoint om harmonisk vurdering

DIVERSE OPGAVER
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 124 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 West Side Story (SRO)

Forløb om musikken i de to filmatiseringer fra 1961 og 2021 af Bernsteins musical "West Side Story". Fokus på forholdet mellem musik, tekst og billedside.
OBS: Numre fra "West Side Story" kan indgå i eksamensspørgsmål om Tekst og musik

ANALYSEREDE SATSER:
- "Somewhere"
- "Mambo"
- "Cha cha"
- "Jet Song"
Eleverne har individuelt arbejdet med flere af sangene i deres SRO

BAGGRUNDSSTOF:
- Introduktion til musikken: https://www.youtube.com/watch?v=zAnipc9soKQ&t=260s
- "Hvordan kan musikken i WSS analyseres?: https://www.youtube.com/watch?v=1PWpP8priKo&t=200s
- "Musik og billede og tekst" (side i klassenotesbogen)

FOKUS:
- Rytmisk analyse
- Harmonisk analyse
- Melodisk analyse
- Kan musik indeholde betydning?

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Figaros Bryllup

Forløb om Mozarts opera "Figaros Bryllup" som optakt til studietur til Dresden, hvor vi hørte "Figaros Bryllup" i Semper Oper.
Forløbet hører sammen med forløbet om musik og tekst.

ANALYSEREDE SATSER
"Ouverture"
"Hai già vinta la causa" (Greven)
"La vendetta" (Bartolo)

BAGGRUNDSSTOF
- "Opera" (side i klassenotesbogen)
- "Figaros Bryllup - handling og baggrund" (side i klassenotesbogen)

FOKUS
Melodisk analyse
Harmonisk analyse
Forholdet imellem tekst og musik
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Rockanalyse

Forløb om rockanalyse

Analyserede numre (nogle er kun brugt som eksempler og er ikke analyseret i detaljer):
Nirvana: "Lithium"
Anastacia: "I´m Outta Love"
Beatles: ”In my life ”
Beatles: “Ticket to ride”
Beatles: “A Day in the life”
Dizzy Mizz Lizzy: "Silverflame"
Beatles: "Come Together" (+ flere coverversioner)
Sting: "Every Breath You Take"
Red Hot Chili Peppers: "Under the Bridge"

Baggrundstekster:
Powerpoint om rockhistorie

"Rockmusik i tid og rum"
s. 32-42: Form
s. 54-74 + 79: Tonalitet og harmonik
s. 82-93: Groove

Henrik Marstal: "Hitskabelonen" s. 98-101

Lukas' powerpoint om lyddesign (ligger i Klassenotesbogen)

Groovebegreber på to ark

Fagbegreber:
Tid og rum
Formtyper og struktur
Hook
Groove og breaks
Harmonik
Melodik
Sound/Lyddesign
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Musik og tekst

Forløb på tværs af forskellige musikalske perioder og genrer med fokus på forholdet mellem tekst og musik
OBS: Numre fra "West Side Story" og "Figaros Bryllup" kan indgå i eksamensspørgsmål om Tekst og musik

ANALYSEREDE SATSER
Mozarts Requiem: "Confutatis"
Mozarts Requiem: "Lacrimosa"
Mozarts Tryllefløjten: "Ach ich fühl's"
Schubert: "Erlkönig"

BAGGRUNDSMATERIALE
Ark om wienerklassik og romantik i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdq9

Ark om Mozarts "Requiem" i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdqc

Introduktion til "Tryllefløjten": https://www.youtube.com/watch?v=-laVXO0IYKY

Ark om operaens fagbegreber i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdqb

Ark om Schubert og lieder i Klassenotesbogen: kortlink.dk/sharepoint/2sdq7
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer