Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Jannie Lene Wilsted
|
Hold
|
2022 SA-v (1v SA, 2v SA, 3v SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Valg, politik, parti- og vælgeradfærd
Eleverne introduceres til viden om det politiske system, styreformer, ideologiernes udvikling, vælger og partiadfærd, mediernes ændrede rolle i forhold til den stigende medialisering.
Vi inddrager valget, meningsmålinger og laver egne undersøgelser før og efter valget.
I forbindelse med repetition i 3.g inddrog vi en række aviser fra samme dato og talte om Medialisering og mediers forskellige roller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Notat
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ulighed: Økonomisk, socialt og sundhedsmæssigt
Forløbet er knyttet til SRO, hvor der arbejdes sammen med fagene matematik og historie. Her introduceres forskellige Ulighedsbegreber og Gini-koefficienten, som der arbejdes videre med i Matematik i forbindelse med opgaven.
Endvidere sluttes forløbet af med et miniprojekt, hvor eleverne vælger sig ind på bestemte emner, som de vil undersøge nærmere i forhold til ulighed i DK.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomisk politik og velfærdsstaten
Eleverne undervises i såvel mikro- som makroøkonomiske sammenhænge. de opnår viden om de økonomiske politikker og betydningen af velfærdsstatsmodel i relation til valget af disse, som introduceres vha. klasseundervisning, gruppe arbejder, mindre projekter og får besøg af Svendborgs borgmester som opfølgning på deltagelse i borgermøde forud for budgetforhandlingerne i Svendborg Kommune- hvor hele Byrådet var repræsenteret ved deres udvalgsformænd og en række ordførere, desuden indgår et forhandlingsspil og elevgenerede spil og Quizzer, samt miniprojekter og skr. afleveringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk økonomi lokalt, nationalt og globalt
Dette forløb og det foregående er tæt sammenvævede- men det første var især med fokus på kommunalpolitik og økonomi.
Introduktion til basal mikroøkonomi som grundlag for forståelsen af mekanismerne og antagelserne bag makroøkonomi.
Supplerende stof:
Eleverne spiller et spil om mikroøk. hvor alle bagerforretninger.
Via forberedelse, deltagelse og efterbehandling af borgermøde i forbindelse med kommunernes budgetforhandlinger samtidig med finanslovens fremlæggelse opnås viden om samspillet og arbejdsfordelingen mellem stat, regioner og kommuner.
Der følges op på introduktionen af de økonomiske politikker og de økonomiske skoler/teorier kædes på og sættes overfor hinanden.
Eleverne leger finans- og økonomiministre med vismandsspillet og får besøg af Økonomi redaktør fra Berlingske Thomas Bernt Henriksen, der problematiserer den økonomiske politik i regering og folketing, og som samtidig giver adgang til 3 mrd. ungdoms abonnement.
Supplerende materiale:
Links til globalis.dk dst.dk AE-raadet.dk mv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lene Nibuhr Andersen, Jakob Sinding Skött: Økonomibogen, Columbus; sider: 26-30, 33-38, 42-55, 58-71, 76-99, 123-144, 155-164, 222-224, 259-260
-
Til s. 30 midt
-
Statens rolle i forhold til regulering af markeder, læs afsnit 4.1 med n s58
-
Klima og bæredygtighed s 213-218.pdf
-
Finanspolitikken
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sundhed: eks i stat, region og kommune- samfcup
Landsdækkende konkurrence om løsning af et samfundsproblem under det overordnede tema: "Sundhed"
Fælles opstart med 5 klasser i aulaen, bl.a. med oplæg af Professor i Sundhedsøkonomi fra SDU, Jes Søgaard.
Processen fra start til slut:
30.10 : Fælles opstartsdag, med brainstorming og dannelse af kreative projektgrupper, baseret på KIE modellen, til videre arbejde i klasserne
Uge 44- 48 arbejdes med projektet i samfundsfagsmodulerne i klassen, i sidste modul udpeges/vælges klassevinderen
1.12 : Skolefinale
Samme uge afsendes vindernotatet til JW.
2.2: Regionsfinale på Svendborg Gymnasium
Marts: Landsfinale på Christiansborg: kl. 11-14
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 3: Samfundscup- innovativt projekt
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
- optakt til SRO + int Pol arr
Se under afsnittet om ulighed som dette bygger oven på
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk Økonomi i EU og globalt perspektiv
Vi ser på EU perspektivet i dansk økonomi, samt hvordan EU beslutningsproces fungerer. Ud over klasse undervisning og gruppe arbejde, er der en EU forhandlingsspil på tværs af alle 2. g klasser med SAA.
Økonomidelen lægger sig i forlængelse af de tidligere temaer om økonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EUs rolle regionalt og globalt
Supplerende materiale:
Links til https://europapaavej.systime.dk/
Kernestof: Politikbogen s152-153
Samt bogen: IP og Ø
Undervejs er et EU rollespil på tværs af 2.g samfundsfag A klasserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Spanien sammenlignet med EU og DK -studietur
I forløbet indgår studieturen til Barcelona, hvor eleverne skal foretage interviews/ indsamle og udlevere spørgeskemaer til unge spaniere vedr. deres livsform og levevilkår
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Velfærd, klima og global Ulighed
IP&Ø bruges som grundbog til viden om de globale klimaændringer og deres globale konsekvenser, samt mulige løsninger herunder de 4 Klimaskoler
I forhold til mulige løsninger inddrages IP teorierne i en klimamæssig kontekst.
Under den fælles læsning tager vi den 29.8 til Middelfart til Klimafolkemøde sammen med en række andre klasser, hvor I skal arbejde med både dansk og samfundsfag.
I samfundsfag udarbejdes et Notat til Løkke og Aagaard forud for COP 29 i Baku i november 2024.
I den fælles læsning samles desuden op på sammenligningen af vilkårene for unge i DK og Spanien, sammen med Mat A.
Her arbejdes med krydstabuleringer og lineær regression, som kan bruges til egne undersøgelser og i det skr. arbejde efterflg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
IP og dansk udenrigspolitik
Formålet med forløbet er at opnå kendskab til og kunne anvende IP-teorierne, samt tilhørende begreber vedr. sikkerhedspolitik, udenrigspolitik og internationale relationer, samt "skolernes" udvikling.
Der har været fokus på flg.:
Krigen i Ukraine
Krigen i Mellemøsten
Forholdet mellem USA og Europa før og til dels efter Trump 2 - det sidste dog kort og i relation til samtale om nyheder, under andre temaer
En række supplerende materialer har været frivillige, især podcast - Deadline og debatudsendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Præsidentvalg i USA- valgsystemer og styreformer
Sammenligning af DKs og USAs politiske forhold, valgsystem og styreform, undersøgelse og diskussion af valgets betydning og efterflg. resultatet af dette.
Primær lærebog er "USAs udfordringer" 3. udgave i uddrag pdf
Undervejs den 22.10.24 ( 2. modul) er der fælles arrangement med Engelsk om det forestående valg med Niels Bjerre Poulsen.
Ligesom vi holder valgaften den 5.11.24. Her fulgte vi udviklingen i valget og talte i over en time via Skype med Tim og Deb, - et ægtepar nær Chicago, som henholdsvis stemte på Trump og Harris.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Socialisation, identitetsdannelse og ulighed
I dette forløb repeteres sociologierne fra Grundforløbet ( Giddens, Bourdieu, Ziehe, Beck), desuden tilføjes Hartmut Rosa m.fl
Socialisationsprocessen i forbindelse med identitetsdannelsen knyttes til såkaldte nye sociale og politiske skillelinjer.
Eleverne læser et fællespensum, hvorefter de vælger sig ind på bestemte underemner. I grupperne udarbejdes en synopsis og en tilhørende mdt. præsentation. Synopsen sendes til en responsgruppe for ud for den mdt. fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Dansk politik og politisk meningsdannelse
Repetition fra 1.g + lidt nyt: politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
sociale og politiske skillelinjer i DK
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140201857",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140201857",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140201857"
}