Holdet 2022 BT-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Christian Maaløv Andreasen
Hold 2022 BT-y (1y BT, 2y BT, 3y BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad består en mobiltelefon af?
Titel 2 Salte - en kemisk forbindelse
Titel 3 Biologi, liv og Det Centrale Dogme
Titel 4 Proteiner og enzymer
Titel 5 DNA, replikation og Det Centrale Dogme
Titel 6 Kemisk mængdeberegning
Titel 7 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
Titel 8 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
Titel 9 Probiotika og produktion af yoghurt
Titel 10 Genetik
Titel 11 Spektrofotometri - Måling med lys og farver
Titel 12 Miljø og miljøteknologi
Titel 13 Ligevægt i biologiske systemer
Titel 14 Syrer og baser i biologiske systemer
Titel 15 DNA-teknologi
Titel 16 Organisk kemi - Det levendes kemi
Titel 17 Lipider
Titel 18 Nervesystemet
Titel 19 Lægemiddelfremstilling
Titel 20 Fødevareproduktion
Titel 21 Anvendt bioinformatik
Titel 22 Oprensning og analyse af proteiner
Titel 23 Hormoner
Titel 24 Forplantning og fosterdiagnostik
Titel 25 Økotoksikologi
Titel 26 Carbohydrater og fotosyntese
Titel 27 Enzymtyper og carbohydraternes intermediære stofsk
Titel 28 Reaktionshastighed og enzymkinetik
Titel 29 Immunforsvaret
Titel 30 Antibiotika og resistens
Titel 31 Stamceller, genregulering og kræft

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad består en mobiltelefon af?

I dette forløb arbejdede vi med den grundlæggende forståelse af atomets opbygning og grundstoffernes placering i Det Periodiske System. Vi arbejdede også med reaktionsskemaet og symbolsproget i kemi/bioteknologi

Materiale:

Basiskemi C, side 7-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Salte - en kemisk forbindelse

I dette forløb arbejdede vi med ioner og salte. Vi så på hvordan ioner dannes og navngives og ionforbindelsers opbygning og navngivning.
Vi arbejdede også med ionforbindelsers opløselighed og fældningsreaktioner.



Materiale: Basiskemi C side 31-38 + 41-44 + 46-47

Eksperimentelt arbejde:
Reaktionen mellem kobber og dibrom
Et stofs opløselighed i vand
Fældningsreaktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Biologi, liv og Det Centrale Dogme

I dette forløb blev cellen som den biologiske enhed for liv introduceret. Vi arbejdede med emnet kovalente bindinger og molekyler, hvor vi så på atomernes elektronegativitet som grundlaget for bindingers og molekylers polaritet.
I forlængelse heraf så vi på cellens og cellemembranens opbygning og transport over cellemembranen, herunder diffusion.
Afslutningsvis arbejdede vi med cellevækst og celledeling (mitose og meiose)


Materialer:
Basiskemi C side 53-57 + 60-63 + 67-75
Bioteknologi A Bind 1 side 25-35 + 45-64

Eksperimentelt arbejde:
Hvilken type stof: ionforbindelse eller ej
Osmose i kartofler
Mitose i løgceller
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 05-02-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Proteiner og enzymer

I dette arbejdede vi med proteiners og enzymers opbygning og funktion. Som eksempel så vi på laktoseintolerance og den bioteknologiske løsning på dette problem.
Vi arbejde også med enzymers pH- og temperatur-optima.


Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 71-88

Eksperimentelt arbejde:
Denaturering af æggehvider
Bromelin i ananas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 DNA, replikation og Det Centrale Dogme

I dette så vi på DNA's opbygning og hvordan information gemmes i et biologisk makromolekyle. Vi arbejdede med bioteknologiske metoder til at oprense DNA fra celler, hvordan DNA kan kopieres ved hjælp af PCR og hvordan DNA kan adskilles på baggrund af deres størrelse, ved hjælp af gelelektroforese.
Vi afsluttede forløbet med at gennemgå Det Centrale Dogme/proteinsyntesen.

Materialer: Bioteknologi A Bind 1 side 89-106

Eksperimentelt arbejde:
Oprensning af DNA
PCR på papir
Bestem din genotype
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Kemisk mængdeberegning

I dette forløb blev de grundlæggende begreber i kemisk mængdeberegning introduceret og metoden til beregning ud fra det afstemte reaktionsskema blev anvendt på eksperimentelle data.
Idealgasloven blev også bearbejdet, teoretisk og i forhold til et praktisk forsøg.



Materiale: Basiskemi C side 82-87 + 89-93 + 96-97

Eksperimentelt arbejde:
Krystalvand i kobbersulfat
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Molar masse af lightergas.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Natriumhydrogencarbonats omdannelse 21-05-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol

I dette forløb tog vi fat på mikrobiologien og arbejdede med vækstkurven for mikroorganismers vækst samt de faktorer det har indflydelse på denne vækst.
Vi så på gærcellers evne til at benytte forskellige carbohydrater som energikilde og på deres evne til at producere ethanol under anaerobe forhold.
Vi oprensede ethanol ved destillation og bestemte ethanolindholdet ud fra densiteten.

Materialer: Bioteknologi A Bind 1 side 109-130


Eksperimentelt arbejde:
Bakterier i klasselokalet
Forsøg med gæring af forskellige carbohydrater
Bestemmelse af ethanolindhold ved destillation og densitet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektopgave - Bioethanol 03-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol

Efter sommerferien startede vi med et projektforløb om produktion af bioethanol.
På baggrund af erfaringer fra pilotprojektet fra før sommerferien, forbehandlede og enzymbehandlede vi halm og derefter fermenterede vi glucose.
Vi repeterede kemisk mængdeberegning og udbytteprocentberegning.
Denne gang blev ethanolindholdet bestemt ud fra massetabet af gærinskolben.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 21-24 + 118-129
Artikel: Fremstilling af bioethanol, Dansk kemi 86 nr. 2 2005


Eksperimentelt arbejde:
Fra halm til bioethanol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 Probiotika og produktion af yoghurt

I dette forløb tog vi fat på syre/base-kemien. De grundlæggende begreber blev introduceret og sammen med stofmængdekoncentrationen blev pH-begrebet benyttet til beregning.
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion blev gennemgået og probiotikas rolle i en sund tarmflora blev behandlet.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 131-150


Eksperimentelt arbejde:
Produktion af yoghurt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Genetik

I dette forløb startede vi med at gennemgå de relevante begreber i genetikken. Vi repeterede meiosen og så på hvordan forskellige typer af mutationer kan føre til en ændret fænotype.
Den klassiske genetik blev gennemgået og vi arbejdede med krydsningsskemaer og stamtræer som grundlag for at bestemme nedarvningsmønstre for f.eks. sygdomme.
Vi sluttede af med at se på epistasi og koblede gener, som årsag til afvigelser fra de de klassiske nedarvningsmønstre.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 151-175

Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse med antistoffer
Majs og Mendel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PCR-forsøg 26-03-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Spektrofotometri - Måling med lys og farver

I dette forløb startede vi med at se på lys og elektromagnetisk stråling og dets interaktion med atomet, som grundlag for farvedannelse i organiske og uorganiske stoffer.
Vi så også på øjets opbygning og dets evne til at opfange fotoner og omsætte dem til et nervesignal.
Dernæst tog vi fat på spektrofotometri og dets anvendelse til at bestemme stofmængdekoncentrationen i en opløsning, via Lambert-Beers lov. Vi så også på hvordan man kan fremstille et azo-farvestof, til bestemmelse af et farveløst stof.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 6-24

Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af azorubin-indhold i sodavand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Miljø og miljøteknologi

I dette forløb startede vi med at se på menneskers påvirkning af miljøet og økosystemer, herunder luftforurening.
Det var anledningen til at se på redox-kemien. Vi så også på nitrogens og phosphors betydning for økosystemer og på nitrogenkredsløbet.
I den forbindelse var vi på virksomhedsbesøg på Egsmade Rensningsanlæg.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 25-54

Eksperimentelt arbejde:
Mangans oxidationstal
Fremstilling af jern(2+)sulfat
Spektrofotometrisk bestemmelse af phosphat
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mendels love og majs 15-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Ligevægt i biologiske systemer

I dette forløb blev kemisk ligevægt introduceret, og sammen med ligevægtsloven og Le Chateliers Princip, blev det muligt at forudsige konsekvensen af et indgreb i en kemisk ligevægt.


Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 63-76


Eksperimentelt arbejde:
Indgreb i en kemisk ligevægt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videopræsentation om ligevægt 17-11-2023
Forskydning af en kemisk ligevægt 17-12-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Syrer og baser i biologiske systemer

I dette startede vi med at repetere syre-basekemien fra et tidligere forløb. I forlængelse heraf blev styrkebegrebet introduceret, sammen med pKs og pKb. Dette blev benyttet til at øve beregning af pH i opløsninger af syrer og baser og pufferligningen blev introduceret. Bjerrumdiagrammet blev benyttet som værktøj til at bestemme forholdet mellem en syre og den korresponderende base og den analytiske metode titrering blev øvet.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 77-122

Eksperimentelt arbejde:
Bjerrumdiagrammet for BTB
Eddikesyreprocent for eddike
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 DNA-teknologi

Vi startede dette forløb med at repetere opbygning og funktion af DNA. Derefter så vi på plasmider og andre vektorer til overførsel af DNA fra en organisme til en anden (transformation).
Vi arbejdede også med genmodificering og CRISPR-teknologiens muligheder blev gennemgået.
Som optakt til studieturen til Edinburgh så vi på kloning af dyr.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 123-148

Eksperimentelt arbejde:
Biosensor Case 2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biosensor GMO 03-03-2024
Video om CRISPR-Cas9 11-03-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 16 Organisk kemi - Det levendes kemi

I dette tog vi fat på den organiske kemi ved at se på alkaners opbygning, kemiske og fysiske egenskaber og deres isomeri og nomenklatur.
Derefter så vi på de oxygenholdige funktionelle grupper og deres fysiske og kemiske egenskaber. Marvin sketch blev brugt som værktøj til at tegne organiske molekyler.
Produktion af whisky og de aromatiske forbindelser der findes i whisky blev gennemgået som optakt til studieturen til Edinburgh.

Materiale:
Bioteknologi A Bind 2 side 149-189


Eksperimentelt arbejde:
Organiske reaktionstyper
Oxidation af alkoholer
Syntese af frugtduftende estre
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Frugtduftende estere - Estersyntese 31-05-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 17 Lipider

I dette forløb så vi på lipiders opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber.
Vi analyserede fedtstoffer fra fødevarer og arbejdede med fremstilling af sæbe.
I forlængelse heraf så vi på emulgatorers og sæbers egenskaber.


Materialer:
Bioteknologi Bind 2 side 191-208


Eksperimentelt arbejde:
Iodtal for fedtstoffer
Fremstilling af sæbe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 18 Nervesystemet

I dette forløb så vi på neuronets opbygning og funktion i forbindelse med nervesignalering og på opbygningen af centralnervesystemet og det perifere nervesystem.
Vi arbejdede også med membranpotentialet og aktionspotentialet i forbindelse med nervesignalering samt neurotransmittere og synapsens opbygning og funktion.
Afslutningsvis, og som optakt til forløbet om lægemiddelfremstilling arbejdede vi med smertesansning og smertebehandling.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 209-238

Eksperimentelt arbejde:
Hjerterytme hos dafnier
Dissektion af svinehjerner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video om AP og synapsen 23-08-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 19 Lægemiddelfremstilling

I dette forløb fortsatte vi med den organiske kemi og så på syntese af lægemidler til behandling af sygdomme og smertelindring. De forskellige trin i lægemiddelproduktion blev gennemgået, farmakokinetik og farmakodynamik blev introduceret samt Lipinskis Rule of 5, blev præsenteret som en måde at vurdere lægemidlers evne til at blive optaget oralt.
Vi så på den teoretiske fremstilling af acetylsalicylsyre og brugte det som eksempel på hvordan man oprenser et lægemiddel fra en kompleks blanding samt analyserer dets renhed.
På SDU besøgte vi Institut for kemi og farmaci, hvor vi lavede øvelse "Fra ide til pille",  der indebar syntese, oprensning og renhedsanalyse af et fiktivt lægemiddel.
Ligevægtskonstant og fordelingsforhold som parametre for optagelse og fordeling af et lægemiddel i kroppen blev gennemgået.
Afslutningsvis så vi på syntesen og virkningen af asymmetriske lægemidler og biofarmaceutisk medicin.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 240-282

Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af fordelingskoefficient for salicylsyre
Benzoat i Atamon
"Fra ide til pille": Syntese af et lægemiddel på SDU.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugeopgave 2 22-09-2024
Lægemiddelfremstilling 06-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 20 Fødevareproduktion

Dette var klassens økologiforløb. Vi startede med at repetere mutationer som grundlaget for biologisk diversitet og naturlig udvælgelse som grundlaget for evolution.
Dernæst gennemgik vi de økologiske grundbegreber, vækst og konkurrence.
Vi så ligeledes på naturlig planteforædling og genmodificerede afgrøder som løsning på klimaforandringer og fødevareproduktion.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 283-349
2 podcasts om GMO:
https://www.dlg.dk/Om-DLG/Presse/Podcast/September-2022/Den-perfekte-plante
https://www.buzzsprout.com/1599775?client_source=large_player&iframe=true&referrer=https://www.buzzsprout.com/1599775.js?container_id=buzzsprout-large-player&player=large#


Eksperimentelt arbejde:
Den begrænsende faktor
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugeopgave 3 11-10-2024
Ugeopgave 4 03-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 21 Anvendt bioinformatik

I dette forløb brugte vi informatiske redskaber til at besvare bioteknologiske spørgsmål.
Vi lavede alignmentundersøgelser og så på hvordan man laver genomanalyser og anvendeligheden af eDNA-metabarcoding.
qPCR som en udvikling af PCR, blev også introduceret.


Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 8-46


Eksperimentelt arbejde:
Restriktionsenzymer - udvikling af RFLP analyse for brystkræft (In-silico-forsøg)
Er det sikkert at bade i Svendborgsund? (Identifikation af primerpar til eDNA-undersøgelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 22 Oprensning og analyse af proteiner

Et kort forløb.
De forskellige trin til i oprensning af proteiner fra en kompleks blanding blev gennemgået.
Princippet i søjlekromatografi blev introduceret.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 47-65

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Hormoner

I dette forløb så vi på hvordan hormoner regulerer homeostasen. Forskellige reguleringsmekanismer blev gennemgået, med fokus på regulering af blodsukkerniveauet.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 65-84

Eksperimentelt arbejde:
Måling af blodglucose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 24 Forplantning og fosterdiagnostik

I dette forløb startede vi med at se på kønsdelenes opbygning og funktion, samt kønshormonernes rolle i produktionen af kønscellerne. Derefter gennemgik vi befrugtning og graviditet og endte med en diskussion af muligheder og begrænsninger ved fosterdiagnostik.


Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 85-110

Eksperimentelt arbejde:
De elever der ønskede det, fik mulighed for at tage en ægløsningstest hjemme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 25 Økotoksikologi

I dette forløb så vi på hvordan visse organiske forbindelser kan bioakkumuleres og biomagnificeres i økosystemer til et niveau hvor de kan være giftige for organismer. Derefter fokuserede vi på den hormonforstyrrende effekt af disse stoffer og hvordan de kan påvirker helbredet hos voksne individer og udviklingen af fostre.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 111-136

Eksperimentelt arbejde:
Hormonforstyrrende stoffer i kosmetik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugeopgave 7 19-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 26 Carbohydrater og fotosyntese

I dette forløb startede vi med at repetere planternes rolle i økosystemerne, herunder bladets og plantecellens opbygning.
Derefter så vi på opbygning af carbohydrater og deres navngivning og projektionsformer.
Vi afsluttede forløbet med en grundig gennemgang af de pigmenter og enzymer der er en del af de lysafhængige og lysuafhængige reaktioner i fotosyntesen.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 197-226

Eksperimentelt arbejde:
Saccharider (Fehlings test)
Fotosyntesepigmenter og TLC
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøver retur 16-02-2025
Ugeopgave 8 23-02-2025
Pigmenter i Fotosystem I og II 23-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 27 Enzymtyper og carbohydraternes intermediære stofsk

I dette forløb startede vi med at se på klassifikationen af enzymer, med fokus på de reaktioner de katalyserer. Dernæst så vi på glycolysen, Krebs cyklus og den oxidative phosphorylering, de enzymer der katalyserer disse reaktioner og de mekanismer der regulerer deres aktivitet.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 227-260
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 28 Reaktionshastighed og enzymkinetik

I dette startede vi med at definere reaktionshastighed og gennemgik reaktionsmekanismer som forklaring på en reaktions hastighed og de faktorer der kan påvirke denne hastighed.
Dernæst repeterede vi enzymers opbygning og funktion og hvordan deres aktivitet kan påvirke reaktionshastigheden.
Vi afsluttede forløbet med at beskrive et enzyms aktivitet matematisk, ud fra Michaelis-Menten-modellen.

Materiale:
Bioteknologi A Bind 3 side 261-185


Eksperimentelt arbejde:
Faktorer der påvirker reaktionshastigheden
Landolts forsøg
Potentiometrisk bestemmelse af enzymaktivitet Urease
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 29 Immunforsvaret

I dette forløb så vi på immunsystemets rolle i at opretholde vores sundhed. Opbygningen, ydre og indre forsvar, blev gennemgået og samspillet mellem de mange typer af celler og proteiner der udgør det uspecifikke og specifikke immunforsvar blev også gennemgået.
Vacciners virkemåde til immunisering blev behandlet og vi sluttede af med at gennemgå hvordan viden om immunsystemets funktion kan anvendes i bioteknologisk sammenhæng.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 137-167

Eksperimentelt arbejde:
ELISA mod Epstien-Barr-virus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 30 Antibiotika og resistens

I dette forløb så vi på hvordan antibiotika kan hjælpe i de situationer hvor immunsystemet ikke er tilstrækkeligt. Så gennemgik forskellige typer af antibiotikas kemiske opbygning og deres funktion i bakterierne. Dernæst så vi på de mekanismer der gør bakterier i stand til at udvikle resistens mod antibiotika og hvilke nye alternativer der kunne hjælpe med at bekæmpe en multiresistent infektion.
Som en del at dette forløb så vi et live-oplæg fra Århus Universitet.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 167-196

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af resistens hos bakterier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ugeopgave 11 04-05-2025
Antibiotikaresistens 11-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 31 Stamceller, genregulering og kræft

I dette afsluttende forløb så vi på hvordan genreguleringen finder sted i flercellede organismer og hvordan stamcelledifferentiering styres. Vi så også på hvordan fejl i denne regulering kan føre til øget celledeling der på sigt kan udvikle sig til kræft.

Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 287-315

Eksperimentelt arbejde:
På jagt efter kræftgenet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning