Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Christian Maaløv Andreasen
|
Hold
|
2022 BT-y (1y BT, 2y BT, 3y BT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad består en mobiltelefon af?
I dette forløb arbejdede vi med den grundlæggende forståelse af atomets opbygning og grundstoffernes placering i Det Periodiske System. Vi arbejdede også med reaktionsskemaet og symbolsproget i kemi/bioteknologi
Materiale:
Basiskemi C, side 7-25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Salte - en kemisk forbindelse
I dette forløb arbejdede vi med ioner og salte. Vi så på hvordan ioner dannes og navngives og ionforbindelsers opbygning og navngivning.
Vi arbejdede også med ionforbindelsers opløselighed og fældningsreaktioner.
Materiale: Basiskemi C side 31-38 + 41-44 + 46-47
Eksperimentelt arbejde:
Reaktionen mellem kobber og dibrom
Et stofs opløselighed i vand
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Biologi, liv og Det Centrale Dogme
I dette forløb blev cellen som den biologiske enhed for liv introduceret. Vi arbejdede med emnet kovalente bindinger og molekyler, hvor vi så på atomernes elektronegativitet som grundlaget for bindingers og molekylers polaritet.
I forlængelse heraf så vi på cellens og cellemembranens opbygning og transport over cellemembranen, herunder diffusion.
Afslutningsvis arbejdede vi med cellevækst og celledeling (mitose og meiose)
Materialer:
Basiskemi C side 53-57 + 60-63 + 67-75
Bioteknologi A Bind 1 side 25-35 + 45-64
Eksperimentelt arbejde:
Hvilken type stof: ionforbindelse eller ej
Osmose i kartofler
Mitose i løgceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler
|
05-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Proteiner og enzymer
I dette arbejdede vi med proteiners og enzymers opbygning og funktion. Som eksempel så vi på laktoseintolerance og den bioteknologiske løsning på dette problem.
Vi arbejde også med enzymers pH- og temperatur-optima.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 71-88
Eksperimentelt arbejde:
Denaturering af æggehvider
Bromelin i ananas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
DNA, replikation og Det Centrale Dogme
I dette så vi på DNA's opbygning og hvordan information gemmes i et biologisk makromolekyle. Vi arbejdede med bioteknologiske metoder til at oprense DNA fra celler, hvordan DNA kan kopieres ved hjælp af PCR og hvordan DNA kan adskilles på baggrund af deres størrelse, ved hjælp af gelelektroforese.
Vi afsluttede forløbet med at gennemgå Det Centrale Dogme/proteinsyntesen.
Materialer: Bioteknologi A Bind 1 side 89-106
Eksperimentelt arbejde:
Oprensning af DNA
PCR på papir
Bestem din genotype
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Kemisk mængdeberegning
I dette forløb blev de grundlæggende begreber i kemisk mængdeberegning introduceret og metoden til beregning ud fra det afstemte reaktionsskema blev anvendt på eksperimentelle data.
Idealgasloven blev også bearbejdet, teoretisk og i forhold til et praktisk forsøg.
Materiale: Basiskemi C side 82-87 + 89-93 + 96-97
Eksperimentelt arbejde:
Krystalvand i kobbersulfat
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Molar masse af lightergas.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
|
21-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
I dette forløb tog vi fat på mikrobiologien og arbejdede med vækstkurven for mikroorganismers vækst samt de faktorer det har indflydelse på denne vækst.
Vi så på gærcellers evne til at benytte forskellige carbohydrater som energikilde og på deres evne til at producere ethanol under anaerobe forhold.
Vi oprensede ethanol ved destillation og bestemte ethanolindholdet ud fra densiteten.
Materialer: Bioteknologi A Bind 1 side 109-130
Eksperimentelt arbejde:
Bakterier i klasselokalet
Forsøg med gæring af forskellige carbohydrater
Bestemmelse af ethanolindhold ved destillation og densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave - Bioethanol
|
03-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
Efter sommerferien startede vi med et projektforløb om produktion af bioethanol.
På baggrund af erfaringer fra pilotprojektet fra før sommerferien, forbehandlede og enzymbehandlede vi halm og derefter fermenterede vi glucose.
Vi repeterede kemisk mængdeberegning og udbytteprocentberegning.
Denne gang blev ethanolindholdet bestemt ud fra massetabet af gærinskolben.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 21-24 + 118-129
Artikel: Fremstilling af bioethanol, Dansk kemi 86 nr. 2 2005
Eksperimentelt arbejde:
Fra halm til bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Probiotika og produktion af yoghurt
I dette forløb tog vi fat på syre/base-kemien. De grundlæggende begreber blev introduceret og sammen med stofmængdekoncentrationen blev pH-begrebet benyttet til beregning.
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion blev gennemgået og probiotikas rolle i en sund tarmflora blev behandlet.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 131-150
Eksperimentelt arbejde:
Produktion af yoghurt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Genetik
I dette forløb startede vi med at gennemgå de relevante begreber i genetikken. Vi repeterede meiosen og så på hvordan forskellige typer af mutationer kan føre til en ændret fænotype.
Den klassiske genetik blev gennemgået og vi arbejdede med krydsningsskemaer og stamtræer som grundlag for at bestemme nedarvningsmønstre for f.eks. sygdomme.
Vi sluttede af med at se på epistasi og koblede gener, som årsag til afvigelser fra de de klassiske nedarvningsmønstre.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 1 side 151-175
Eksperimentelt arbejde:
Blodtypebestemmelse med antistoffer
Majs og Mendel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PCR-forsøg
|
26-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Spektrofotometri - Måling med lys og farver
I dette forløb startede vi med at se på lys og elektromagnetisk stråling og dets interaktion med atomet, som grundlag for farvedannelse i organiske og uorganiske stoffer.
Vi så også på øjets opbygning og dets evne til at opfange fotoner og omsætte dem til et nervesignal.
Dernæst tog vi fat på spektrofotometri og dets anvendelse til at bestemme stofmængdekoncentrationen i en opløsning, via Lambert-Beers lov. Vi så også på hvordan man kan fremstille et azo-farvestof, til bestemmelse af et farveløst stof.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 6-24
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af azorubin-indhold i sodavand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Miljø og miljøteknologi
I dette forløb startede vi med at se på menneskers påvirkning af miljøet og økosystemer, herunder luftforurening.
Det var anledningen til at se på redox-kemien. Vi så også på nitrogens og phosphors betydning for økosystemer og på nitrogenkredsløbet.
I den forbindelse var vi på virksomhedsbesøg på Egsmade Rensningsanlæg.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 25-54
Eksperimentelt arbejde:
Mangans oxidationstal
Fremstilling af jern(2+)sulfat
Spektrofotometrisk bestemmelse af phosphat
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mendels love og majs
|
15-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Ligevægt i biologiske systemer
I dette forløb blev kemisk ligevægt introduceret, og sammen med ligevægtsloven og Le Chateliers Princip, blev det muligt at forudsige konsekvensen af et indgreb i en kemisk ligevægt.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 63-76
Eksperimentelt arbejde:
Indgreb i en kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videopræsentation om ligevægt
|
17-11-2023
|
Forskydning af en kemisk ligevægt
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Syrer og baser i biologiske systemer
I dette startede vi med at repetere syre-basekemien fra et tidligere forløb. I forlængelse heraf blev styrkebegrebet introduceret, sammen med pKs og pKb. Dette blev benyttet til at øve beregning af pH i opløsninger af syrer og baser og pufferligningen blev introduceret. Bjerrumdiagrammet blev benyttet som værktøj til at bestemme forholdet mellem en syre og den korresponderende base og den analytiske metode titrering blev øvet.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 77-122
Eksperimentelt arbejde:
Bjerrumdiagrammet for BTB
Eddikesyreprocent for eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
DNA-teknologi
Vi startede dette forløb med at repetere opbygning og funktion af DNA. Derefter så vi på plasmider og andre vektorer til overførsel af DNA fra en organisme til en anden (transformation).
Vi arbejdede også med genmodificering og CRISPR-teknologiens muligheder blev gennemgået.
Som optakt til studieturen til Edinburgh så vi på kloning af dyr.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 123-148
Eksperimentelt arbejde:
Biosensor Case 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biosensor GMO
|
03-03-2024
|
Video om CRISPR-Cas9
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Organisk kemi - Det levendes kemi
I dette tog vi fat på den organiske kemi ved at se på alkaners opbygning, kemiske og fysiske egenskaber og deres isomeri og nomenklatur.
Derefter så vi på de oxygenholdige funktionelle grupper og deres fysiske og kemiske egenskaber. Marvin sketch blev brugt som værktøj til at tegne organiske molekyler.
Produktion af whisky og de aromatiske forbindelser der findes i whisky blev gennemgået som optakt til studieturen til Edinburgh.
Materiale:
Bioteknologi A Bind 2 side 149-189
Eksperimentelt arbejde:
Organiske reaktionstyper
Oxidation af alkoholer
Syntese af frugtduftende estre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frugtduftende estere - Estersyntese
|
31-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
17
|
Lipider
I dette forløb så vi på lipiders opbygning samt fysiske og kemiske egenskaber.
Vi analyserede fedtstoffer fra fødevarer og arbejdede med fremstilling af sæbe.
I forlængelse heraf så vi på emulgatorers og sæbers egenskaber.
Materialer:
Bioteknologi Bind 2 side 191-208
Eksperimentelt arbejde:
Iodtal for fedtstoffer
Fremstilling af sæbe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
18
|
Nervesystemet
I dette forløb så vi på neuronets opbygning og funktion i forbindelse med nervesignalering og på opbygningen af centralnervesystemet og det perifere nervesystem.
Vi arbejdede også med membranpotentialet og aktionspotentialet i forbindelse med nervesignalering samt neurotransmittere og synapsens opbygning og funktion.
Afslutningsvis, og som optakt til forløbet om lægemiddelfremstilling arbejdede vi med smertesansning og smertebehandling.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 209-238
Eksperimentelt arbejde:
Hjerterytme hos dafnier
Dissektion af svinehjerner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video om AP og synapsen
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
19
|
Lægemiddelfremstilling
I dette forløb fortsatte vi med den organiske kemi og så på syntese af lægemidler til behandling af sygdomme og smertelindring. De forskellige trin i lægemiddelproduktion blev gennemgået, farmakokinetik og farmakodynamik blev introduceret samt Lipinskis Rule of 5, blev præsenteret som en måde at vurdere lægemidlers evne til at blive optaget oralt.
Vi så på den teoretiske fremstilling af acetylsalicylsyre og brugte det som eksempel på hvordan man oprenser et lægemiddel fra en kompleks blanding samt analyserer dets renhed.
På SDU besøgte vi Institut for kemi og farmaci, hvor vi lavede øvelse "Fra ide til pille", der indebar syntese, oprensning og renhedsanalyse af et fiktivt lægemiddel.
Ligevægtskonstant og fordelingsforhold som parametre for optagelse og fordeling af et lægemiddel i kroppen blev gennemgået.
Afslutningsvis så vi på syntesen og virkningen af asymmetriske lægemidler og biofarmaceutisk medicin.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 2 side 240-282
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af fordelingskoefficient for salicylsyre
Benzoat i Atamon
"Fra ide til pille": Syntese af et lægemiddel på SDU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ugeopgave 2
|
22-09-2024
|
Lægemiddelfremstilling
|
06-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
21
|
Anvendt bioinformatik
I dette forløb brugte vi informatiske redskaber til at besvare bioteknologiske spørgsmål.
Vi lavede alignmentundersøgelser og så på hvordan man laver genomanalyser og anvendeligheden af eDNA-metabarcoding.
qPCR som en udvikling af PCR, blev også introduceret.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 8-46
Eksperimentelt arbejde:
Restriktionsenzymer - udvikling af RFLP analyse for brystkræft (In-silico-forsøg)
Er det sikkert at bade i Svendborgsund? (Identifikation af primerpar til eDNA-undersøgelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
22
|
Oprensning og analyse af proteiner
Et kort forløb.
De forskellige trin til i oprensning af proteiner fra en kompleks blanding blev gennemgået.
Princippet i søjlekromatografi blev introduceret.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 47-65
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Hormoner
I dette forløb så vi på hvordan hormoner regulerer homeostasen. Forskellige reguleringsmekanismer blev gennemgået, med fokus på regulering af blodsukkerniveauet.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 65-84
Eksperimentelt arbejde:
Måling af blodglucose
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
24
|
Forplantning og fosterdiagnostik
I dette forløb startede vi med at se på kønsdelenes opbygning og funktion, samt kønshormonernes rolle i produktionen af kønscellerne. Derefter gennemgik vi befrugtning og graviditet og endte med en diskussion af muligheder og begrænsninger ved fosterdiagnostik.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 85-110
Eksperimentelt arbejde:
De elever der ønskede det, fik mulighed for at tage en ægløsningstest hjemme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
25
|
Økotoksikologi
I dette forløb så vi på hvordan visse organiske forbindelser kan bioakkumuleres og biomagnificeres i økosystemer til et niveau hvor de kan være giftige for organismer. Derefter fokuserede vi på den hormonforstyrrende effekt af disse stoffer og hvordan de kan påvirker helbredet hos voksne individer og udviklingen af fostre.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 111-136
Eksperimentelt arbejde:
Hormonforstyrrende stoffer i kosmetik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ugeopgave 7
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
26
|
Carbohydrater og fotosyntese
I dette forløb startede vi med at repetere planternes rolle i økosystemerne, herunder bladets og plantecellens opbygning.
Derefter så vi på opbygning af carbohydrater og deres navngivning og projektionsformer.
Vi afsluttede forløbet med en grundig gennemgang af de pigmenter og enzymer der er en del af de lysafhængige og lysuafhængige reaktioner i fotosyntesen.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 197-226
Eksperimentelt arbejde:
Saccharider (Fehlings test)
Fotosyntesepigmenter og TLC
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøver retur
|
16-02-2025
|
Ugeopgave 8
|
23-02-2025
|
Pigmenter i Fotosystem I og II
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
27
|
Enzymtyper og carbohydraternes intermediære stofsk
I dette forløb startede vi med at se på klassifikationen af enzymer, med fokus på de reaktioner de katalyserer. Dernæst så vi på glycolysen, Krebs cyklus og den oxidative phosphorylering, de enzymer der katalyserer disse reaktioner og de mekanismer der regulerer deres aktivitet.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 227-260
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
28
|
Reaktionshastighed og enzymkinetik
I dette startede vi med at definere reaktionshastighed og gennemgik reaktionsmekanismer som forklaring på en reaktions hastighed og de faktorer der kan påvirke denne hastighed.
Dernæst repeterede vi enzymers opbygning og funktion og hvordan deres aktivitet kan påvirke reaktionshastigheden.
Vi afsluttede forløbet med at beskrive et enzyms aktivitet matematisk, ud fra Michaelis-Menten-modellen.
Materiale:
Bioteknologi A Bind 3 side 261-185
Eksperimentelt arbejde:
Faktorer der påvirker reaktionshastigheden
Landolts forsøg
Potentiometrisk bestemmelse af enzymaktivitet Urease
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
29
|
Immunforsvaret
I dette forløb så vi på immunsystemets rolle i at opretholde vores sundhed. Opbygningen, ydre og indre forsvar, blev gennemgået og samspillet mellem de mange typer af celler og proteiner der udgør det uspecifikke og specifikke immunforsvar blev også gennemgået.
Vacciners virkemåde til immunisering blev behandlet og vi sluttede af med at gennemgå hvordan viden om immunsystemets funktion kan anvendes i bioteknologisk sammenhæng.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 137-167
Eksperimentelt arbejde:
ELISA mod Epstien-Barr-virus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
30
|
Antibiotika og resistens
I dette forløb så vi på hvordan antibiotika kan hjælpe i de situationer hvor immunsystemet ikke er tilstrækkeligt. Så gennemgik forskellige typer af antibiotikas kemiske opbygning og deres funktion i bakterierne. Dernæst så vi på de mekanismer der gør bakterier i stand til at udvikle resistens mod antibiotika og hvilke nye alternativer der kunne hjælpe med at bekæmpe en multiresistent infektion.
Som en del at dette forløb så vi et live-oplæg fra Århus Universitet.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 167-196
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af resistens hos bakterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ugeopgave 11
|
04-05-2025
|
Antibiotikaresistens
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
31
|
Stamceller, genregulering og kræft
I dette afsluttende forløb så vi på hvordan genreguleringen finder sted i flercellede organismer og hvordan stamcelledifferentiering styres. Vi så også på hvordan fejl i denne regulering kan føre til øget celledeling der på sigt kan udvikle sig til kræft.
Materialer:
Bioteknologi A Bind 3 side 287-315
Eksperimentelt arbejde:
På jagt efter kræftgenet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140214894",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140214894",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140214894"
}