Holdet 2022 SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Julie Friis Lægaard, Svend Erik Ottesen
Hold 2022 SP1 (1SP1, 2SP1, 3SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem (Buena Idea)
Titel 2 Forløb#2 España de hoy - un país diverso
Titel 3 Forløb#3 Día de los muertos
Titel 4 Forløb#4 Bolivia (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb#5 Viajar
Titel 6 Forløb#6 Kali Uchis
Titel 7 Forløb#7 El Salvador (EKSAMEN)
Titel 8 Forløb#8 Genero y identidad (EKSAMEN)
Titel 9 Forløb#9 Conversación
Titel 10 Forløb#10 La guerra y la memoria (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem (Buena Idea)

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder
- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk

Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntakt, fonetik og pragmatik
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Litteratur:
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de textos. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen, s. 8-35, 38-47, 54.
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de trabajo. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen.


Fokuspunkter:
- hilse, alder, bosted
- tallene
- ser, estar og hay (betydninger + bøjning)
- ar, er, ir bøjningerne (regelmæssige i præsens)
- perfektum (haber + ado/ido)
- nær fremtid (ir a + infinitiv)
- udvidet præsens (estar + gerundio – introduceret)
- uregelmæssige verber i præsens (fx go-verber, diftongerende verber): tener, ir, venir, saber, querer,
- refleksive verber (llamarse)
- dativstyrede verber (gustar)
- verbalperifrasen tener que + infinitiv
- bestemt (el/la(/los/las) og ubestemt artikel (un/una(unos/unas)
- personlige pronominer: subjektspronominer, direkte og indirekte objektspronominer (set dem ifm. gustar)
- demonstrative pronominer: esta, este, esto, esa, ese, eso, aquel, aquella
- placering af “no” (før verbet)
- adjektivernes kongruens (skal bøjes i køn og tal efter substantivet – obs. nationaladjektiver)
- spørgeord (¿qué?¿quién?¿cómo?¿dónde?¿de dónde?¿cuál/-es?¿por qué?¿cuánto/-s/-a/as)
- alfabetet + udtale
- intonation + sammentrækning
- trykregler (andensidste stavelse ved vokal + -s,-n)(sidste stavelse ved konsonant til sidst)
- Substantivernes køn og flertal.
-genitiv (ejefald): bestemt artikel + (det som ejes) + de + (den/det som ejer)
- possessive pronominer (kort intro)
- muy/mucho
- præpositioner/stedsangivelser (fx al lado de, debajo de, detrás de, etc.)
- småord: pues, también, tampoco, y, con, a, para, si, como, pero, aunque, junto, después (de), cuando, todavía, ahora, porque, pore so, hasta, en, desde, antes (de), muy, siempre, o, hoy, mañana, sólo, que
- transparente ord fx información, estudiante, animal, discoteca, etc.  
- gloser fra de kapitler I har læst (kan trænes vha. quizletter)
-gloser: tøj, farver, adjektiver, professioner, familie, personkarakteristik, krop og ansigt, mad, vejret, lande, sprog, klokken, ugedagene, månederne, årstiderne, datoer, instrumenter og sportsgrene.

Klassen har også set uddrag af filmen Retratos Salvajes af José Mota. I den forbindelse trænede vi personbeskrivelse og at tale om formodninger på baggrund af billeder (creo que, me parece que, puede ser, etc.). Eleverne lavede også små tekster om fortællingerne, hvor eleverne skulle genfortælle handlingen (primero, después, al final, etc.) og fortælle om deres egen holdning (pienso que, en mí opinión, etc.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repaso kap. 3 18-12-2022
Entrega 1 26-01-2023
Entrega 2 22-02-2023
Entrega 3 08-03-2023
Entrega 4 29-03-2023
Arbejd selv-modul 18. april 18-04-2023
Entrega 5 20-04-2023
Entrega 6 03-05-2023
Entrega 7 24-05-2023
Omfang Estimeret: 47,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 España de hoy - un país diverso

Formål: Gennem forløbet får eleverne et kendskab til Spanien og den store kulturelle, sproglige og geografiske diversitet, der er i landet. Herudover får de en konkret indblik i, hvordan det kan være at være ung forskellige steder i Spanien.

Ved at læse enkelte artikler fra Spaniens forfatning får anledning til at diskutere forskellen på begreberne país, estado og nación samt en forståelse for, at Spanien er et samlet hele af mange forskellige nationer, folk, sprog og kulturer. Herudover giver det anledning til at diskutere, hvordan ønsket om selvstændighed fra bl.a. dele af Catalonien er i konflikt med forfatningens ordlyd. Ved at se et uddrag af ”Anne og Anders i Europa” får eleverne en forståelse for, hvad der er på spil i Catalonien, og hvorfor nogle cataloniere ønsker selvstændighed.

Vi har arbejdet med to kapitler i bogen La buena vida, hvor vi har læst om og set små film om to unge, spanske kvinder, der bor to forskellige steder i landet og lever to forskellige liv. Gennem arbejdet med bogen får eleverne et indblik i, hvordan en hverdag kan se ud for unge spaniere, der kun er en lille smule ældre end dem selv. Herudover giver det anledning til, at eleverne selv kan fortælle om, hvordan de bor og med hvem, om deres arbejde samt fritid og interesser, om deres sprog og synet på sprogets betydning og om deres drømme og tanker om fremtiden.

I forbindelse med emnet har eleverne set videoer om de to kvinder med fokus på lytteforståelse af autentisk spansk (dog taler de ikke så hurtigt) samt mundtlig sprogproduktion, hvor eleverne i faste grupper har diskuteret de forskellige tematikker, som videoerne om de to spanske unge har lagt op til. Herudover har de i grupper produceret små præsentationsvideoer af gymnasiet.

Endelig har vi arbejdet med filmen Ocho apellidos vascos, hvor vi både har trænet formodninger, personkarakteristik og gode formuleringer, når man skal tale om en film. Vi har desuden brugt filmen som afsæt til at tale om de fordomme, nogle spaniere har om andre spaniere fra andre områder af landet.


Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- Præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende spansk
- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler


Primær litteratur:
- Rosenkilde, Eva. 2011. La buena vida. Gyldendal, s. 33-44, 59-69 (21 sider)
- Bascuñan, Silvia B., Sigrid Østergaard & Julie Højgaard. 2022. Viva la vida. Forlaget Praxis, s. 12-16 (4 sider – på dansk)
- La constitución española (artículos 2 y 3 - forkortet) (1 side)
- Film: Ocho apellidos vascos (2014), Emilio Martínez-Lánzaro
- Jensen, J. B. 2015. Ocho apellidos vascos – filmscript og opgaver, 1. udgave. Forlaget Lindhardt og Ringhof, s. 8-12 (4 sider – på dansk)


Supplerende materiale:
- La sardana (dans): https://www.youtube.com/watch?v=1Y54lunBjsw
- Video om la Feria de abril: https://www.youtube.com/watch?v=ECGULsP3ik4
- Anna og Anders i Europa – Splittelse og forsoning i Spanien (DR): https://www.dr.dk/drtv/episode/anne-og-anders-i-europa_-splittelse-og-forsoning-i-spanien_323501
- Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese. 2003. Nací en Inglaterra - Currículo” I En Vivo – Tekstbog, Gads Forlag, KBH, s. 75 (1 side)
- Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese. 2003. Pedro Almodóvar. I En Vivo – Tekstbog, Gads Forlag, KBH, s.79-81 (3 sider)
- Zambrano & Clausen. 2018. Capítulo 16, texto 1: Christina Sanchez. I TAPAS - Grundbog, Gyldendal, 1. udgave, 8. oplag, s. 100 (1 side)
- El currículo de Julie Friis Lægaard (tekst og billeder) (2 sider)


Fokuspunkter:
- Viden: Geografi (fx autonomier, vigtige byer, klima), kultur (fx mad, traditioner, dans, musik, ungdomsliv, sprog), politik (fx forfatning, selvstændighed, valg)
- Grammatisk fokus: genopfriske verbaltider fra 1.g (nutid, førnutid, nær fremtid og udvidet nutid), dativstyrende verber, modalverber, adjektivers komparation, introduktion til præteritum
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gustar og andre verber der tager hensynsled 11-09-2023
Describir la foto 05-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Día de los muertos

Formål: At opnå kendskab til traditionen 'Día de los muertos' samt viden om traditionens historiske baggrund, indhold og betydning for mexicanerne.

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Primær litteratur:
- Tapas grundbog, capítulo 11: México. Systime, s. 88-90
- Día de los Muertos, por Habla con Eñe (3min):
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0Wk82rDiBOJVLtu5JsdW5k9pnFZ_bswQdo5T3aC4W_Z0hPKR17OJegFwc&v=KayK9-_GKXc&app=desktop
- Dokumentar: Feast – Mexico - El día de los muertos, BBC (vist på DR2 d. 23/8-2011 under titlen ”Mexico”)


Supplerende materiale:
- Sang: 'La vida es un carnaval' (Celia Cruz, 1999)
- Værksteder: Eleverne har desuden arbejdet med og selv søgt materiale om forskellige elementer, der har relation til día de muertos (fx las flores de sempasuchil, pan de muerto, la ofrenda, osv.)
- Fællesfejring af Dia de los Muertos for alle spanskelever d. 2. november både 2022 og 2023 (fællesarrangement).

Fokuspunkter:
- Kultur, religion, og traditioner i det mexicanske samfund.
- Arv fra aztekere og mayaer/ de oprindelige folkene.
- Præteritum, gerundium, tener/hay que + infinitiv, refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Bolivia (EKSAMEN)

Formål: I forløbet arbejder vi med forskellige aspekter af det bolivianske samfund og Bolivias kultur med særligt fokus på udvinding af naturressourcer, klimaforandringer og cholitas.

I 2.g har vi særligt fokus på sammenhængen mellem udvindingen af naturressourcer og vilkårene for naturen og de oprindelige folkeslag i Bolivia. Samtidig reflekterer vi over, hvordan vores adfærd i vores del af verden påvirker mennesker og områder andre steder i verden. Vi arbejder med begrebet ecocidio og har primært fokus på udvindning af salt og lithium i Salar de Uyuni i Bolivia men der perspektiveres også til Lago Popoó samt eksempler fra Ecuador.

Vi har haft besøg af journalisterne Mette Mølgård Henriksen og Mie Olsen, som har rejst i Latinamerika og skrevet indgående om ecocidio og konsekvenserne af udvinding af naturressourcer. Og endelig har vi haft besøg af teatertruppen Teatro Trono fra El Alto, som opførte deres forestilling Åndernes sang om klimaforandringer og konsekvenserne af at købe en mobiltelefon. Efter forestillingen deltog vi i en workshop med Teatro Trono med fokus på interkulturel kommunikation gennem sprog, krop og bevægelse

I 3.g arbejdede vi videre med klimaforandringer men med større fokus på, hvordan klimaforandringerne påvirker bolivianernes hverdag og vores egen. Igen havde vi et samarbejde med Teatro Trono, da eleverne var på Global Staytour til Bolivia og El Alto I grupper mødtes eleverne virtuelt med unge fra Teatro Trono, hvor de talte om deres hverdag, deres kultur og deres erfaringer med klimaforandringer.

Herudover har vi arbejdet med las cholitas - kvinder, som tilhører de oprindelige befolkningsgrupper, og som på forskellig vis kæmper for anerkendelse og respekt - både for  deres køn og deres etnicitet.

Fokusord:
- El ecocidio (økomord/mord på økosystemet)
- Pueblos indigenas (oprindelige folk)
- La plurinacionalidad y la mezcla de cultura (plurinationalitet og blanding af kultur - fx ift. religiøse ritualer, der både inkluderer elementer fra katolicismen og fx quecuha-tro)
- El medio ambiente y los cambios climáticos (miljøet og klimaforandringerne)
- La naturaleza y los recursos (naturen og ressourcerne)
- El trabajo y la supervivencia (arbejde og overlevelse)
- Las cholitas y el orgullo cultural (cholitas og kulturel stolthed)


Primære tekster

Tekst - Comparación entre Bolivia y Dinamarca. I: Retratos de Bolivia, Martin Windeløv, Gyldendal (2014), s. 8

Teater og workshop - Teatro Trono - Åndernes sang, d. 12. november 2023 (to moduler á 95 minutters varighed), tema: Los cambios climáticos y las consecuencias de comprar un cellular

Tekst - Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Salar_de_Uyuni

Kompendium - 'Litio/Lithium: Fra ressource til forbandelse', Ibis (2015), s. 5-9, 22-23 (på dansk), 24-27 (på spansk: fire portrætter af mennesker, der lever ved og af Salar de Uyuni - eleverne har læst ét af portrætterne og fremlagt for hinanden i matrixgrupper)

Film - Salar de Uyuni (8min): https://www.youtube.com/watch?v=OaToVN13BGE

Tekst - Un viaje a Bolivia. I: Vislumbres de Bolivia, Rikke Arnholtz, Lindhardt og Ringhoff (2016), s.77

Fotos og tekst - Paisajes. I: Vislumbres de Bolivia, Rikke Arnholtz, Lindhardt og Ringhoff (2016), s. 6-8

Dokumentar: Streetfood Latinoamérica - Episodio 6 La Paz, Bolivia Netflix: https://www.netflix.com/dk/title/81249660?trackId=255824129

Podcast: Las cholitas de hoy, Duolingo: https://podcast.duolingo.com/episode-84-las-cholitas-de-hoy-cholitas-of-today

Canción: ¿Dónde jugarán los niños? af BID, Mana & Selva Negra: https://www.youtube.com/watch?v=_rFRVwOV-hs

Kortfilm: Abuela Grillo, produceret af The Animation Workshop, Nicobis, Escorzo, y la Comunidad de Animadores Bolivianos: https://www.youtube.com/watch?v=AXz4XPuB_BM

Staytour til Bolivia i samarbejde med Teatro Trono og SporMedia. Eleverne har deltaget i 3 virtuelle rejser á 1 time og 15 minutter, hvor de i grupper har haft samtaler på spansk med deres kulturguides. Rejsen blev afsluttet med en skriftlig aflevering, hvor eleverne skulle skrive et brev til deres bolivianske kulturguide og i brevet reflektere over deres oplevelser under rejsen.


Sekundære tekster:

DR1Horisont: "Det kvindelige tæskehold" (24min), 10. okt. 2023

Lago Popoó: https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-kampen-om-sandheden-fiskere-uden-vand-vanens-magt_424651 (12min), 10. dec. 2023

"Naturen får rettigheder"af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/naturen-faar-rettigheder

"Kampen mod olie og minedrift" af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/kampen-mod-olie-og-minedrift

Oplæg d. 6. maj 2024: "Ecocidio en Equador y Amazonas". En rundrejse fortalt af journalist Mette Mølgård Henriksen og Mie Olsen.

Video: El caso Sarayaku, https://www.youtube.com/watch?v=m6EZi_xQ6xg (de første ca. 3,5 minutter)

Video: El alto, https://www.youtube.com/watch?v=OO8VI3bUP1U&t=188s

Læreroplæg om kampen om råstoffer og ressourcer i Bolivias historie (sølv, salpeter, vand og lithium)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Viajar

Formål: Vi arbejder med 'rejsen' og 'kulturmødet' som centrale tematikker og formålet er at undersøge tematikkerne i forskellige kontekster og omstændigheder - og med forskellige konsekvenser for de rejsende.

Med udgangspunkt i filmen Sin Nombre (Cary Fukanaga, 2009) arbejder vi med den illegale rejse og de illegale immigranter fra Latinamerika til USA. Herunder berører vi banderne og kriminaliteten i Latinamerika og USA samt de motivationer for og farer der er ved rejsen til USA. Sprogligt arbejder vi med personkarakteristik og resume.

Gennem sangene Migra (Carlos Santana, 1999) og Clandestino (Manu Chao, 1998) samt teksten El paso undersøger vi og diskuterer, hvordan livet er som illegal immigrant i fx USA.

Herefter sætter vi fokus på 'rejsen hjem' og på de deporterede. Vi arbejder med eksamensopgaven fra 21. august 2019 med afsæt i teksten til delprøve 1 'Entre dos países', og eleverne besvarer både delprøve 1 samt en tilpasset form af delprøve 2. Fokus er på at bevæge sig mellem to lande og to kulturer.

Vi læser også teksten Alba, der også handler om at bevæge sig mellem to lande og to kulturer - men her er det en ung spaniers møde med den danske kultur.

I forlængelse heraf har vi besøg af Maria, som er tidligere student fra Svendborg Gymnasium. Hun fortæller om, hvordan hun har brugt spansk siden gymnaiset. Hun har læst spansk på universitetet og har rejst og boet i Mexico ad flere omgange. Hun fortæller om mødet med og kærligheden til den mexicanske kultur.

Vi får også besøg af 11 udvekslingsstuderende fra vores samarbejdsskole i Mexico, hvor eleverne i blandede grupper skal interviewe hinanden om forskellige emner og undersøge kulturforskelle (eller ligheder) mellem deres lande og liv. Alle grupperne kommer med bidrag til en quiz om kulturforskelle inspireret af hjemmesiden: https://veduz.com/tyskapp/?difference

Sprogligt og grammatisk fokus:
- Personkarakteristik
- Resume af tekst/film
- Personlige stedord (dativ- og akkusativformer)
- Aspekt
- Billedbeskrivelse

Fokusord:
- Migración
- Migrantes ilegales
- Coyotes
- La frontera
- Las pandillas, la criminalidad y la violencia
- Factores 'push' y 'pull'
- Los deportados
- El encuentro cultural (cosas positivas y negativas)
- Discriminación
- Diferencias culturales


Primære tekster:

- Film: Sin Nombre (Cary Fukanaga, 2009, 1 t 36 min)

- Sang: Migra (Carlos Santana, 1999)

- Sang: Clandestino (Manu Chao, 1998)

- Tekst: El paso. I 'Al otro lado - el sueño americano', Helene Balslev Clausen og Line Flintholm, Gyldendal (2004), s. 24

- Tekst: Entre dos países. Fra Eksamensopgaven Spansk A, 21. august 2019

- Tekst: 1. Alba. I 'España mañana - 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid', Kasper Kloch, Martin Tønner & Thomas Vilhelm, Columbus (2022), s. 10-16.



Sekundært materiale:

- Selvfundet materiale om los maras, la béstia og coyotes

- Delprøve 1 fra Eksamensopgaven Spansk A, 21. august 2019

- Foredrag med Maria (tidligere student) om at læse spansk på universitet og om at bo og rejse i Mexico (karrierelæring)

- Uddrag af DR-nyhederne med fokus på karavanen af immigranter fra Latinamerika, som fejrede nytår undervejs på deres rejse mod USA, 2. januar 2024 (ca. 5 minutter)

- Elevernes egne Interviews med 11 mexicanske udvekslingsstuderende om forskellige emner som fx religion, alkohol, fødselsdag, etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kali Uchis

Mini-projekt om Kali Uchis - en moderne popfænomen mellem to kulturer

Formålet med projektet er:
1. At tale spansk om noget meningsfuldt - nemlig et moderne popfænomen fra den spansktalende verden, og hendes tekstunivers, der blander spansk og engelsk.
2. At bruge musik og musikvideoen som en indgang til at forstå og tale spansk.
3. At tilrettelægge og præsentere viden, I selv har produceret. Dvs. her er ingen facitliste. I bliver de første til at undersøge emnet.

Eleverne vælger en sang og tilhørende musikvideoer. De arbejder med teksten og 3-5 screendumps (capturas) fra musikvideoen.

De skal lave en billedbeskrivelse og analyse med inddragelse af tematikkerne som fx sexualidad, el medio ambiente, español en el mundo, el feminismo, etc.

Eleverne arbejder i grupper og afleverer en lydoptagelse, hvor de præsenterer deres materiale.

Materialer:
- Gruppernes selvvalgte sang, tekst og musikvideo af Kali Uchis
- Artikel: Fra tidens spansksprogede popboble stråler Kali Uchis, Ralf Christensen, I: Information, 15. januar 2024
- Mit eget dokument til billedbeskrivelse
- Describir una foto (fra Spontant spansk?)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 El Salvador (EKSAMEN)

Indhold og formål:
El Salvador er et land, der på den ene side er kendetegnet ved en storslået natur og en farverig og traditionsrig kultur, og på den anden side er voldsomt udfordret af vold, ulighed og emigration.

I undervisningen bevæger vi os mellem det smukke og voldelige i det salvadoranske samfund og skal blandt andet arbejde med følgende fokuspunkter:
- ¿Qué es El Salvador? Datos de El Salvador
- ¿Cómo es la naturaleza?
- ¿Cómo es la cultura (comidas, fiestas, música, tradiciones, etc.)
- ¿Cuáles posibilidades hay para estudiar y trabajar?
- ¿Quiénes son ”los maras”? ¿Cómo operan las pandillas?
- ¿Quién es Bukele? ¿Cómo es la situación política?
- ¿De qué trató la guerra civil salvadoreño?
- ¿Cómo era la vida de los niños durante la guerra civil? (los niños soldados)

Forløbet skal give eleverne indsigt i og forståelse for væsentlige aspekter af det salvadoranske samfund og den salvadoranske kultur. Vi skal træne elevernes evne til at bruge det spanske sprog som indgang til at forstå og agere i en globaliseret verden. Herved arbejder vi med elevernes interkulturelle kommunikative kompetence.

Kernestof:

- Podcast + øvelser: Hablamos de El Salvador, https://blog.hispanic-horizons.org/nivel-a2/paises-donde-se-habla-espanol-el-salvador-a2/

- Podcast: Tejiendo un legado, Duolingo Podcast, https://podcast.duolingo.com/episode-136-tejiendo-un-legado-weaving-a-legacy-revisited

- Artikel: ¿Cómo operaban las pandillas en El Salvador antes del estado de excepción?, Voz de América, https://www.vozdeamerica.com/a/como-operaban-las-pandillas-en-el-salvador-antes-del-estado-de-excepcion-/7036802.html

- Artikel: "Adolescentes pandilleros", Victoria Toro (delprøve 1)

- Wikipedia: Guerra civil de El Salvador (første afsnit), https://es.wikipedia.org/wiki/Guerra_civil_de_El_Salvador

- Film: Voces inocentes (Luis Mandoki, 2004)


Supplerende materiale:

- Sang: A mí me gustan las pupusas (Grupo Invasión, 1995) https://www.youtube.com/watch?v=gWEVx-c5G1g

- Artikel: »Verdens sejeste diktator« genvælges i strid med forfatningen. Overalt i Latinamerika vil politikere kopiere hans metoder, Information 6. februar 2024

- Video: Así es la mega carcel de Bukele, https://www.youtube.com/watch?v=h4pk-evCjgc

- Infotekst: Borgerkrigen i El Salvador,
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/uskyldige-stemmer-0?sub-page=120038

Sang: Las casas de cartón (Alí Primera, 1974)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Genero y identidad (EKSAMEN)

Indhold og formål:
I forløbet arbejder vi med køn og identitet i det mexicanske samfund Vi undersøger forskellige køn, forholdet mellem kønnene, samt betydningen af køn i forhold til identitet, liv og muligheder

I forløbet lærer eleverne blandt andet om l@s muxes, Mexicos tredje køn, og vi taler i den forbindelse også om de oprindelige folk og den præcolumbianske kultur, der stadig sætter aftryk på det mexicanske samfund. Vi arbejder med kønsroller og de traditionelle opfattelser af kvinder, mænd og muxes, om diskrimination, rettigheder, machismo og vold mod kvinder. Eleverne skal også lære om Frida Kahlo og have kendskab til hendes liv, kunst og betydning som symbol på den stærke kvinde og på feminismen.


Kernetekster:

- Bog: Pilmark & Olsen (2016). Mosaico Mexicano. København: Gyldendal, s. 96-101, 103 (La mujer y el hombre mexicanos, El machismo, La violencia contra las mujeres)

- Artikel: Muxes, el tercer sexo de México, Gabriel Plata, Banco Interamericano de Desarollo, 16.09.2022.

- Dokumentar: La fascinante historia de los Muxes, https://www.youtube.com/watch?v=JXyDteC_FxE

- Dokumentar: Muxes - el tercer género de Oaxaca, https://www.youtube.com/watch?v=fSGYuC-Ec6A

- Artikel: Texto A - Raperos. Fra Studentereksamen i Spansk, 24. maj 2019 (gammel ordning).

- Tekst: Frida, una artista mexicana. I Viva la vida (2017). København: Lindhardt og Ringhof, s. 199-203.

- Artikel: Por qué la banda mexicana Café Tacvba ya no va a tocar su popular canción ’La Ingrata’,  https://www.bbc.com/mundo/noticias-39060585


Supplerende materiale:

- Oplæg om muxerne ved Shazia Khan og Ole Reimer, tirsdag d. 24.09.2024

- Artikel: Vera var 13 år gammel, da hun fandt ud af, at hun hverken var man eller kvinde. Men noget helt særligt. Shazia Khan, Femina, 17.08.2022, https://www.femina.dk/agenda/koen-identitet/vera-var-13-aar-gammel-da-hun-fandt-ud-af-hun-hverken-var-mand-eller-kvinde

- Interaktiv video: Frida Kahlo - Excursión al Museo de Bellas Artes, https://h5p.org/node/798412?feed_me=nps.

- Malerier brugt til billedbeskrivelse: Autorretrato con mono – Frida Kahlo (1938), Diego y yo (1931)

- Opgaver til "Frida Kahlo, una artista mexicana" (delprøve 1). I Viva la vida (2017).  København: Lindhardt og Ringhof.

- Musikvideo: La Ingrata (Cafe Tacvba, 1994), https://www.youtube.com/watch?v=kIr8hsVTCzg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Conversación

Indhold og formål:
Formålet med forløbet er at træne elevernes dialogiske mundtlighed og ordforråd knyttet til samtalen. Herudover træner vi også skriftlighed ved at arbejde med flere af disciplinerne fra Delprøve 1.

I løbet af modulerne træner vi samtalen som kommunikationsform, ligesom vi arbejder med forskellige opgaver, som eleverne kender og møder i Delprøve 1 (tekstlæsning på tid, billedbeskrivelse, forklar et ord, mv.). Vi arbejder koncentreret med at oparbejde et ordforråd, som kan bruges til at samtale, ligesom vi arbejder med samtaleteknikker (at spørge ind, at lytte aktivt, gambitter, mv.). Emnet for samtaler er 'los medios sociales'.

Materialer: Quizlet, samtaleark, billeder, mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 La guerra y la memoria (EKSAMEN)

Formål: I forløbet arbejder vi med den spanske borgerkrig med særligt fokus på perioden lige op til borgerkrigen og 'Las dos Españas' samt på nutiden, og hvordan man stadig kan finde spor efter borgerkrigen i dag både i samfundet og i spaniernes erindring.

Forløbet er i stor udstrækning bygget op omkring to film,  som vi har set i undervisningen. Dels har vi set José Luis Cuerdas "La lengua de las mariposas" med fokus på at forstå den konflikt der var mellem de to dele af det spanske samfund og den værdikamp, der ledte til den spanske borgerkrig. Dels har vi set Pedro Almodóvars "Madres paralelas" med fokus på begrebet 'memoria histórica' og det arbejde, der aktuelt pågår i Spanien med udgravningen af de mange massegrave, der fortsat findes I Spanien, og hvor tusindevis af spaniere fortsat søger efter de familiemedlemmer, de har mistet.


Kernetekster:

Bog (uddrag): Caprani, Helene. 2024. La guerra civil española. København: Forlaget Columbus, s. 9-10, 114, 119-121, 134-135.

Film: La lengua de las mariposas. 1999. Instrueret af José Luis Cuerda (1 t 37 m)

Film: Madres paralelas. 2021. Instrueret af Pedro Almodóvar (ca. 2 t)

Uddrag fra anmeldelse: Shimose, Mitsuko. 2016. La lengua de las mariposas: la educación como sendero hacia la libertad (med opgaver), http://cinemascine.net/criticas/critica/La-lengua-de-las-mariposas-la-educacin-como-sendero-hacia-la-libertad  



Supplerende materiale:

Caprani, Helene. 2024. La guerra civil española. København: Forlaget Columbus, s. 8(?), 23-24, 113-114,

Selvfundet materiale om den spanske borgerkrig vha. generativ AI, som blev brugt til at lave små PowerPoint-præsentationer om borgerkrigen.

Billedmateriale fra filmene La lengua de las mariposas og Madres paralelas som afsæt for billedbeskrivelse og samtale om personer, handling og temaer.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer