Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kristina Knappe
Hold
2022 SP2 (
1SP2
,
2SP2
,
3SP2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk
Titel 2
Bolivia
Titel 3
Almodóvar
Titel 4
Bolivia
Titel 5
Educación sexual
Titel 6
Movimientos sociales - El clima
Titel 7
Microrelatos
Titel 8
México
Titel 9
El clima
Titel 10
La Dictadura Franquista
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk
Materialer:
Silvia Becerra Bascuñán m.fl. (2019): "Viva la vida" (grundbog), Lindhardt og Ringhof.
Elisabeth Laursen m.fl. (1993): "En vivo" (tekstbog) - grammatikafsnittet s. 158 - 241, Gads Forlag
Paul Klitnæs (2007 - 2010): "Spontant spansk", Systime
"Fra mini til maxi" (eget materiale om sætningsopbygning på spansk)
Film og serier
Pedro Almodóvar (2016): "Julieta" (træne verbalperifraser og basal billedbeskrivelse)
Damián Szifron (2014) "Relatos Salvajes" (træne formodning, basal filmsamtale og personkarakteristik)
"Elite", 1. episode, 1. sæson, Netflix
Supplerende stof:
Tøj i Atacama:
https://www.youtube.com/watch?v=KoCD0TBMO3Q
(Fællesoplæg på dansk om overproduktion i tøjindustrien)
Fejring af "Día de muertos" i aulaen på Svendborg Gymnasium:
- Mario Bautista: "Brindo":
https://www.youtube.com/watch?v=C8_uiaXh0yw
(sang)
- De dødes dag i Mexico på Moesgaard:
https://www.moesgaardmuseum.dk/udstillinger/permanente-udstillinger/etnografiske-udstillinger/de-doedes-dag-i-mexico/
Besøg fra Haarhs Skole. Træne hverdagssamtale
Besøg fra Spanien - udveksling. Træne hverdagssamtale
Besøg fra Mexico - udveksling. Træne hverdagssamtale
Fokus på:
Ordforråd, syntaks og basal, spansk grammatik.
Indhold
Kernestof:
Grammatik.pdf Dette dokument er din 1g-spansk-grammatik. Læs indholdsfortegnelsen igennem, og bladr lidt på må og få. Hvad kan du huske fra grundforløbet? Lav en liste over de grammatiske emner, som du kan huske.
Verber.pdf Kig derefter dette dokument igennem. Hvad kan du bruge det til? Skriv det ned, så du kan huske at sige det i spansktimen.
Medbring også din spanskbog Viva la vida
Vi mødes til oplæg i aulaen, når modulet starter. Spanskmodulet er omdannet til et oplæg om tøjproduktion.
Opgavebeskrivelsen i klassenotesbogen: I er klar til at undervise, når timen begynder:
Trae Viva la Vida y tu cuaderno (= medbring din spanskbog og dit hæfte)
1: Lav alle opgaverne på s. 30 i "Viva la vida". Skriv svarene på opgaverne i dit hæfte.
2: Gør arbejdet med at lære spansk til dit eget projekt. Gør én af følgende ting, og skriv mindst 10 nye ord i dit hæfte, som du har lært ved at gøre det:
1: Husk at have dit hæfte med, så du kan aflevere det til Kristina i timen
Træn hitverberne til du får røg ud af ørerne: HITVERBER
Trae "Viva la Vida" y "Spontant spansk"
Historien på billedet: læs s. 66 + 67 i Spontant spansk hjemme. Tag bogen med til timen.
Besøg "Fra mini til maxi" i vores klassenotesbog:
Hvad er du i gang med lige nu? Skriv én minisætning på spansk om det du er i gang med lige nu! Brug verbalperifrasen "estar + gerundium" for at udtrykke på spansk, hvad du ligger og gør, står og laver, sidder og tænker på, etc. Tag din sætning med ti
Trae "Spontant spansk" (medbring "Spontant spansk)
Fortsæt dit sprogprojekt, og gør én af følgende ting: Skriv mindst 15 nye ord i dit hæfte, som du har lært i julen ved at gøre det:
Trae (medbring): "Viva la Vida", "Spontant spansk" y tu cuaderno (dit hæfte)
Læs, lyt, forstå og formulér spørgsmål til afsnittene s. 37 - 39 i Viva la Vida, som de andre skal besvare. Se grupper og fordeling af afsnit herunder:
Skriv noter på spansk til de svar du selv vil give:
Brug modulet på at lave interviews til den næste aflevering i spansk: Entrevista - skitse.doc
Interview- og portrætpar:
Medbring Viva la Vida, dit hæfte og Spontant spansk (ingen lektier)
Haz hecho tu presentación y el power point y estás listo para presentar
Du skal lave opgave 2 s. 81 i Viva la Vida som lektie til timen.
Trae también tu libro Viva la vida
Tienes que hacer la tarea 7 en la página 83 en el libro Viva la Vida.
Trae también (også) tus auriculares a la clase de español
Contesta a las preguntas (besvar spørgsmålene):
Practica las palabras (træn ordene):
Practica el vocabulario "Salir a comer" y "Dar direcciones":
Du skal kunne præsentere dig selv på spansk for Haarhs-eleverne. (de gør det samme for jer).
Træn restaurant- og find-vej-ordforrådet igen:
Træn ordforrådet for at udtrykke formodning på spansk:
Træn dit samtaleordforråd om film:
...og repeter formodning på spansk:
Medbring dit hæfte (hvis du har smidt det væk, skal du have skaffet et nyt)
Practica con quizlet:
Tag "Spontant spansk" med i tasken.
Practica con los dos enlaces (links):
Trae (tag med) "Spontant spansk" y tu cuaderno (dit hæfte)
Lee y traduce el texto de color rojo en la página 90 en Viva la Vida y contesta la tarea 1 página 91
Trae (medbring) tu cuaderno (dit hæfte), Viva la Vida y Spontant spansk
Du skal vælge fem sætninger (vedhæftet) som du analyserer (kryds, bolle, etc.), OG oversætter til spansk. Du kan frit vælge de fem sætninger i dokumentet, som du har mest lyst til:
Her er linket til klassenotesbogen om grammatikemnet:
Husk at tage "Viva la Vida", dit hæfte og "Spontant spansk" med til timen.
Læs om brugen af muy og mucho i klassenotesbogen:
Lav opgave 1 og 2 s.96 i Viva la Vida
Tag Viva La Vida, Spontant spansk og hæftet med
Hent Grammatik-tak (vedhæftet) ned på din computer. Vælg det grammatiske emne i indholdsfortegnelsen, som du gerne vil træne. Fyld ind og gem. I et modul i næste uge gennemgår vi det arbejde, du har lavet vha. nedslag.
I timen skal du tale med en ung spanier om hverdagsemner som mad, skole, din hverdag. Derfor er det en god idé at du går tilbage i dine noter og repeterer, hvad du har lært af emneord til at tale om dette. Du kan med fordel også øve dig grundigt på a
Du har anvendt mindst 95 minutter på din grammatik-tak (svarende til et arbejd-selv-modul). Tag dit arbejde med til timen.
Lektier på MinLæring (følg link, træn løs). Obs på at lektien lukker d. 29/3.
1: Vi får besøg af ni mexicanere i timen. Træn (igen) følgende ordforråd på spansk, så du kan tale med dem: præsentation af dig selv, mad + "me gusta", mi casa.
2: Derudover skal du overveje hvad du gerne vil vide om dem. Hvad vil du gerne spørge dem om? Spørg til deres hverdag, deres skole, deres familie, venner, fritidsinteresser, etc. Vær opmærksom på at være åben, nysgerrig og interesseret - så kan du si
3: Brug "visualiseringsarket" udleveret i sidste time som hjælpeark til din forberedelse:
Besvar: "Stor opgave" i Viva la Vida s. 104 - 108
Busca una noticia en español que puedes presentar en la clase:
Practica el vocabulario con el Quizlet:
Haz los ejercicios en el documento
Trae tu cuaderno
Has hecho la tarea cinco en el documento
Ansøgningsskema til udveksling med Spanien 2023-24.docx
BCN udveksling 2023-24.pptx
Escucha esta canción:
Gennemlæs "Fra mini til maxi" (fokus på spansk sætningskonstruktion):
Instruktioner til timen ligger i Klassenotesbogen under " Marc Anthony":
Læs og øv jer på følgende sætninger til billedbeskrivelse. I kender mange af fraserne i forvejen:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oversættelse
21-11-2022
Opgaven løses i dit spanskhæfte
01-12-2022
Entrevista y retrato (presentaciones)
17-01-2023
Un paseo con números
23-02-2023
Mi día a día
10-05-2023
Elite lydfil
16-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bolivia
Miniforløb om Bolivia i forbindelse med besøg af Teatro Trono fra El Alto, Bolivia
Indhold
Kernestof:
1: Husk at have dit hæfte med, så du kan aflevere det til Kristina i timen
Træn hitverberne til du får røg ud af ørerne: HITVERBER
Trae "Viva la Vida" y "Spontant spansk"
Historien på billedet: læs s. 66 + 67 i Spontant spansk hjemme. Tag bogen med til timen.
Besøg "Fra mini til maxi" i vores klassenotesbog:
Hvad er du i gang med lige nu? Skriv én minisætning på spansk om det du er i gang med lige nu! Brug verbalperifrasen "estar + gerundium" for at udtrykke på spansk, hvad du ligger og gør, står og laver, sidder og tænker på, etc. Tag din sætning med ti
Trae "Spontant spansk" (medbring "Spontant spansk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Almodóvar
Pedro Almodóvar:
"Todo sobre mi madre" (2000)
"Volver" (2006) + uddrag af manuskript
Fokus på:
Almodóvars filmunivers, familietemagloser, adjektiver til at beskrive personlighed, samtaletræning og tale om et billede
Grammatisk fokus:
Aspekt + brug af imperativ + verbets muligheder (perfektum participium/ adjektiv)
Supplerende:
Oye Siri (fra tale til skrift, fokus på udtale og sprogstrategier i hverdagen)
Gode arbejdsvaner og metoder. Hvordan jeg bliver god til at tale og skrive på spansk.
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Sæt uret derhjemme. Ingen hjælpemidler!:
1: Lær sprog med Siri.docx
2: Familia, palabras wordle, verticales.pdf
Sørg for at du kan oversætte alle nedenstående spørgsmål inden timen:
2: Oye Siri!
3: Link til timen (spørgeskema):
Juego de rol: Svar på bagrund af den rolle du fik i sidste spansktime: Du skal kunne besvare spørgsmålene som om du var denne person. Øvelsen på klassen er mundtlig, så sørg for at træne dine svar grundtligt, ved at sige dem højt for dig selv.
Trae La Gramática
PASADOS.pdf Du skal læse og undersøge dette dokument som beskriver de to datider på spansk:
Trae tu libro "Volver"
I har oversat alle ordene i jeres scener og indstuderet replikkerne så I kan udtale dem på godt spansk. I har fundet en almodóvarsk rekvisit og andet almodóvarsk til jeres scene(r).
Trae tu libro "Volver". Hent din bog i bogdepotet inden timen er gået i gang.
1: Habéis termindo vuestras películas y las han dejado en "Entregas" ("Afleveringer") en Lectio
2: Lee las escenas 24 - 27 en casa
Genlæs reglerne for direkte og indirekte objekt på spansk:
Trae La Gramática y Volver / medbring La Gramática og Volver
Analyser og oversæt nedenstående sætninger hjemmefra:
Trae dos libros: Volver + La Gramática + lápiz y goma.
Du får tid i timen til at lave på din aflevering til i aften. Medbring La Gramática
Lee y traduce el artículo "Familia" en las páginas 96 - 97 en tu libro Volver: Se fordeling af afsnit herunder:
Lav en glosequiz til dine klassekammerater med 10 gloser fra dit afsnit af teksten. Du må selv om, om du vil lave din glosequiz som Kahoot, Quizlet, medbringe den i papirform som vendespil, eller noget helt fjerde. Der er ikke tale om gruppearbejde.
Medbring Volver, La Gramática og din Tidslinje fra KK
MEXICO: Celebración del Día de Muertos, Una Tradición Milenaria
Hvad skal du have med ? (se besked fra Anya /AWP)
Teatro Trono - presse 111023.docx Vi får besøg af Teatro Trono d. 14/11, og bruger et par moduler til at forberede os på mødet. Læs pressemeddelelsen her som forberedelse til timen.
https://quizlet.com/654235515/david-tradicion-versus-cambios-flash-cards/?funnelUUID=519f82dd-4a74-4411-91d4-9b58b9e60f04
https://quizlet.com/654490490/la-discriminacion-flash-cards/?funnelUUID=64beedb8-2185-418e-bc94-8d4e2357a7b2
1: Mira otra vez el video que ha puesto Teatro Trono en Facebook:
2: Busca tú informaciones sobre Bolivia por internet
3: Formula tres preguntas que a tí te gusta hacer al Teatro Trono
4: Trae lápiz y papel (tu cuaderno)
Trae "Volver" + "La Gramática" + papel y lápiz + "Spontant spansk" + Tidslinjen (fra KK)
Deberes: Practica con el quizlet:
Practica el vocabulario para hablar de una foto:
Trae "Spontant spansk" + "Tidslinjen" + lápiz y papel/cuaderno
Link til parøvelse:
I medbringer jeres foto i print = det du har arbejdet med siden sidste spansktime:
Forbered dig godt på at kunne føre samtale på spansk med Kristina om dit foto.
Trae tu libro Volver
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tres traducciones
14-08-2023
Hvad har jeg lært?
21-08-2023
Conversación entre Manuela y Agrado
04-09-2023
Almodóvarfilm
19-09-2023
To grammatikopgaver
25-09-2023
Alle tiders repetition med KK
03-10-2023
Bolivia: Naughty Boy
14-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Bolivia
Miniforløb i forbindelse med besøg af Teatro Trono fra El Alto, Bolivia
Indhold
Kernestof:
Contesta las preguntas A (1 - 11) en la página 87 en Volver
Mira el video y contesta a todas la preguntas aquí abajo:
Sí te gusta ver La Lotería antes de que juguemos:
Trae regalos para La Lotería - por ejemplo uvas 😉
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Educación sexual
Samarbejde med Colombia, Mexico og Argentina.
Eleverne skal spille et seksualundervisningsspil, som skal anvendes som undervisningsspil i de tre lande for at øge de unge latinamerikaneres viden om køn, sex, seksualitet og grænser.
Materialer med fokus på Krop, køn og seksualundervisning i Danmark, Mexico, Colombia og Argentina:
Mi cuerpo / min krop (2023): red.Salka Wollesen Breum: "Mi cuerpo en juego" (México, Colombia, Argentina)
Tre webinarer á 30 min.varighed (Argentina, Colombia og Mexico)
Af tre omgange logger vi på Teams for at samtale med repræsentanter fra de tre lande om emnet.
Fokus:
Globale og innovative kompetencer
Interkulturel kompetence
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
No hay deberes. Trae "Spontant spansk", "La Gramática" y tu tidslinje.
Trae tu compendio (printet fra sidste time): México, Colombia y Argentina. Cifras y textos complementarios.docx + Spontant spansk + "tidslinjen"
Genlæs artiklen: ¿Qué es la sexualidad? med henblik på at kunne genfortælle på spansk, hvilke temaer emnet "la sexualidad" egentlig rummer. Fortsæt med at fylde ord, du får brug for, ind i din "Nube de palabras". Sammenlign artiklen med den seksualun
Mi Cuerpo en Juego - Textos Complementarios.pdf
Tag "Spontant Spansk med i tasken + din tidslinje.
1: Has leído el artículo sobre México p. 8 - 10
2: Toma notas y usa tu nube de palabras para llenarla con el vocabulario del artículo que te parece importante aprender
3: Trae Spontant Spansk + Tidslinjen
Skriv en dialog på spansk mellem to teen-age mexicanere. Du skal bruge løs af ordene på side 61 i Spontant spansk i din dialog, og man skal kunne høre ud fra din dialog, at du har lært noget ved at læse artiklen i dit materiale om Mexico og unge.
1:Has leído el artículo sobre Colombia p. 12 - 14:
2:Toma notas y usa tu nube de palabras para llenarla con el vocabulario del artículo que te parece importante aprender
Som lektie skal du kigge i vores "Grammatiksektion" i Klassenotesbogen + "La Gramática" + "Spontant spansk" + "Tidslinjen" + "Fra mini til maxi", og så skal du overveje hvilken basal grammatik, du kunne tænke dig at undervise Haarhsseleverne i næste
Tag alle de nævne materialer med til spansktimen, så du kan forberede din undervisning i løbet af timen sammen med en kammerat eller to.
Lee el artículo sobre Argentina p. 16 - 18 en tu material:
1: Tjek jeres spørgsmål til Laura fra sidste time (link):
2: Som forberedelse til mødet med Laura kan du med fordel genlæse artiklen om Argentina i dit materiale:
3: Laura de Argentina se presenta:
1: Genlæs artiklen om Colombia i dit materiale:
2: Nicolás de Colombia se presenta:
3: Formuler spørgsmål på spansk hjemmefra som du vil stille til Nicolás
I timen skal I til at samle jeres ideer, udvælge og forberede jeres pitch. Sørg for at have alle jeres spanskmaterialer med, så I kan arbejde så grundigt som muligt i de 95 min. I har til rådighed.
Trae Spontant spansk, La Gramática y tu Tidslinje
Trae el material del tema "Educación sexual"
Du skal kunne bøje fem valgfrie verber fra "Spontant spansk" i præsens og i perfektum uden brug af hjælpemidler, når du kommer til timen. Du bestemmer selv hvilke fem verber, du vil kunne udenad.
Trae tu material del tema, Spontant spansk, La Gramática y tu Tidslinje
Genlæs kapitlet om Mexico i dit materiale som forberedelse på mødet med Mexico og Nori kl. 14
Medbring alt dit materiale fra de sidste spansktimer sammen med dine spørgsmål til Nori i Mexico
Eksempler på spørgsmål til Nori:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Movimientos sociales - El clima
Guldudvinding i Perú:
Quri Palomino Janns (2023): "Vale un Perú", Columbus, p. 101 - 106
Rap og politik:
Nina Uma:
https://www.udoverstepperne.dk/2020/05/nina-uma-bolivias-ukronede-rapdronning.html
Nina Uma: Nina Uma, rapera, El Alto Spansk:
https://www.youtube.com/watch?v=LbyWwh3joRM
Forberedelse på oplæg om ecocidio ved Mette Mølgaard og Mie.
https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/kampen-mod-olie-og-minedrift
(dansk)
https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/naturen-faar-rettigheder
(dansk)
Fællesarrangementet:
https://timbuktufonden.dk/prisvinder/prisvinder-2022/
Her er en overordnet plan for dagen:
- Oplæg om økomord og de forskellige cases i Ecuadors Amazonas
- Indblik i unge natur-forkæmpere i Amazonas
- Gruppearbejde: Hvordan kan I herhjemme kæmpe for naturen?
- Det juridiske aspekt
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Som lektie til i dag skal du atter vælge fem verber fra Spontant spansk, som du skal kunne bøje udenad i præsens og perfektum (selvfølge ikke de samme som du valgte til sidste time - det er klart 🤪)
Las rutinas:
Du har sammen med din makker forberedt den første time med jeres mexicaner. I ved hvad I skal lære, og hvordan I vil lære det.
1: Explica oralmente (mundtligt) lo que es una "mina" sin utilizar la palabra "mina".
2: Explica oralmente lo que es "oro" sin utilizar la palabra "oro".
3: Piensa en una palabra relacionada con el medio ambiente (omgivelser/miljø) y explícala (forklar det) de la misma manera.
4: Trae La Gramática + Tidslinjen
Has leído la entrevista con Jan Amaru Tofflinger p. 103 - 106
Falco: tú has hecho una presentación en español sobre este tema = lo que sabes tú por el trabajo de tu papá y más. Gracias!
NINA UMA – BOLIVIAS UKRONEDE RAPDRONNING
Læs nedenstående to artikeler (på dansk) som forberedelse på fællesarrangementet i 2. modul i dag:
Medbring jeres grammatikbog, La Gramática, Tidslinjen og Spontant Spansk
Practica estrategias para hablar de una foto:
Practica tu vocabulario específica para hablar de una foto:
Trae lápiz, goma, Tidslinjen, Spontant spansk y La Gramática
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Microrelatos
Materiale:
Ana María Shua (2023): "Microrelatos", Forlaget Apuleius Æsel
"Los chicos crecen"
"Actuar la muerte"
"Los corredores"
Formål:
Træne/ udvide ordforråd
Træne læsekompetence
Repetition af grammatik:
Refleksive pronominer
Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Escucha la canción "Lo Aprendí de ti" por Ha-Ash:
Trae La Gramática, "Tidslinjen", un lápiz y tus audífonos.
Lee el cuento "Los chicos crecen" p. 11 (glosario p. 33 - 34) y contesta las preguntas 1 - 7.
Trae "Tidslinjen", La Gramática, Spontant spansk, y tu cuaderno
1: Find præteritumformerne i "Actuar la muerte" p. 12, og sæt dem i 1. person ental.
2: Cuenta en pretérito (præteritum) ¿qué hiciste la semana pasada?
3: Trae Spontant spansk, La Gramática y "Tidslinjen".
Lee y traduce el texto "Los corredores" y contesta las preguntas 1 - 8:
Trae La Gramática y "Tidslinjen". Tjek mine rettelser i din sidste spanskaflevering, så du kan stille spørgsmål, når jeg gennemgår opgaverne.
Forbered dig så godt du kan på at skulle lave en delprøve 1 i timen. Hvad har du mest brug for at træne?:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
México
Temas:
Día de muertos - los alumnos montan su propio altar en la escuela (eget materiale) + la película "Coco"
La artesanía (eget materiale)
El quetzal (eget materiale)
"Mosaico Mexicano", capítulo 4 y 5
La llorona
La comida
Arte: Frida Kahlo y Diego Rivera
Visitamos el museo Frida Kahlo en Coyoacán (virtual)
Supplerende:
Ekskursion til AU og spanskstudiet (karrierelæring + at studere videre - studiekompetencer)
Brobygning: Undervisning af 8. klase på lokal grundskole (Dia de muertos)
Fællearrangement med spansk: Foredrag om MUXE (det tredje køn i Mexico)
La lotería (Navidad):
https://o365itcfyn.sharepoint.com/sites/SVGY_2022SP2-Spansk/_layouts/OneNote.aspx?id=%2Fsites%2FSVGY_2022SP2-Spansk%2FSiteAssets%2FSVGY_2022%20SP2%20-%20Spansk-notesbogen&wd=target%28_Indholdsbibliotek%2FM%C3%A9xico.one%7C8291F7E2-A3CD-7F4E-B9DD-DAEA98722E07%2FLa%20Loter%C3%ADa%7C729C64BA-7F80-674F-9BCB-3F141854C3FF%2F%29
onenote:https://o365itcfyn.sharepoint.com/sites/SVGY_2022SP2-Spansk/SiteAssets/SVGY_2022%20SP2%20-%20Spansk-notesbogen/_Indholdsbibliotek/México.one#La%20Lotería§ion-id={8291F7E2-A3CD-7F4E-B9DD-DAEA98722E07}&page-id={729C64BA-7F80-674F-9BCB-3F141854C3FF}&object-id={C5808E0C-0B5F-8548-9B70-43662AE01CCD}&13
Besøg i klassen fra mexicoudvekslingen - herunder interview af ung mexicaner fra La Salle CDMX
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Trae La Gramática, Tidslinjen y tu cuaderno
Trae tus propias tijeras ✂️
Koncerten passer med 3. modul (tiden før er til opstilling for bandet).
Lee el documento:
Trae La Gramática, Tidslinjen, Spontant spansk, tu cuaderno, lápiz y goma.
I begyndelsen eller i slutningen af modulet skal du aflevere dit hæfte med dine refleksioner over vores latinamerikanske dag.
Trae tu cuaderno, Tidslinjen, Spontant spansk y La Gramática.
Lav en sætning med hver af alle verbalperifraserne spansk. Skriv dine sætningerne ned så du har dem, når timen begynder:
Trae La Gramática + Tidslinjen.
1: Forbered dig på at du skal besvare en delprøve 1 i timen. Kig under "Entregas" - "delprøve 1" i Spansk klassenotesbogen. Hvad vil du være god til denne gang? Hvad har du så brug for at øve dig særligt på inden prøven?
2: Udvælg skriftlige eksempler til din portfolio:
3: Husk jeres skuespil fra sidst / recuerda vuestros diálogos
Læs rækken af muletillas op for dig selv (link). Hvilket tonefald siger man bedst de enkelte i, og hvilket kropssprog passer til?
Forbered en fortælling om de tre billeder du tog i Århus i mandags. Opgaven er mundtlig!
Iniciamos la segunda parte del tema "México". Bienvenido al cine. Vamos a ver la película Coco 🪅☠️🇲🇽🌽
Ojo! Bemærk lokaleændringen.
Trae tu estuche (llenado con bolígrafos y lápices)
Trae La revista de Kristina (sobre la artesanía mexicana) + Mosaico mexicano (tu nuevo libro) + Tidslinjen + La Gramática + tu cuaderno
Has leído en La revista de Kristina sobre:
Lee en La Revista de Kristina:
Læsestrategier i 2. fremmedsprog (læsemetode)
Trae: La revista de Kristina, Tidslinjen, Mosaico mexicana y La Gramática + tu cuaderno.
Lee "La Llorona" p. 60 y "La leyenda de la Llorona" p. 61 en Mosaico Mexicano (tu nuevo libro)
Trae: Tidslinjen, Mosaico mexicana, La Gramática + tu cuaderno.
Tienes que ver el video varias veces porque en la la clase tendremos un concurso y va a haber premios para los ganadores 🏆
I har fået lov til at bygge jeres alter foran administrationen 🥳
Hvis I når at se denne lektie, så kan I også tage tusser eller farveblyanter med, de af jer der har lyst til at male. Jeg har fundet en Día de Muertos malebog, som vi kan tage billeder fra, farvelægge og hænge op.
Jeg nåede ikke at lægge lektier ind i fredags, så ingen lektier, men vær parat til at arbejde, når du kommer til timen.
Trae "La revista de Kristina" + Mosaico mexicano + Tidslinjen + La Gramática
Vær parat til at tage imod 20 stk. 8.-klasseelever og lærer fra Ida Holst. I skal lære dem temagloser om Día de Muertos + vise dem jeres alter. Du skal naturligvis selv kunne alle temaordene! Træn med quizletten herunder:
Plan for de 45 minutter med Ida Holst:
Medbring Tidslinjen, La Gramática + Mosaico
Has contestado a todas las preguntas sobre el quetzal:
Forbered dig på at lave en delprøve 1
Trae La revista de Kristina + el libro Mosaico mexicano
Silje presenta y nos cuenta lo que ha experimentado en México
Lee la portada (forsiden) en la revista escolar de La Salle + desde la página 19 hasta la página 27:
Alt dit lektiearbejde til i dag samt selve modulet er vigtig forberedelse til din næste spanskaflevering d. 18/11, så jo mere du gør ud af lektien og modulet, des bedre aflevering kommer du til at lave.
Trae La Gramática, Tidslinjen, El Luciérnago + tus notas
Usa 30 minutos en esta tarea:
Trae tus audífonos 🎧
Escucha y contesta: Frida Kahlo - Excursión con preguntas interactivas
Trae "Tidslinjen", La gramática, tu cuaderno y Mosaico Mexicano
Diego Rivera - Excursión al Museo de Bellas Artes
Haz hecho tu presentación de una pintura de Frida Kahlo
1: Todos leen la introducción del artículo "La comida mexicana" p. 44 en el libro Mosaico Mexicano.
2: Además leéis diferentes partes del artículo y cada uno tienen que dar un resumen con sus propias palabras de lo que habéis leído:
Supplerende stof:
Muxes - Mexicos tredje køn
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El clima
Kasper Kloch (2024) "España Frontera Climática" kap. 1:
"Spanien tørster under en brændende sol"
"Calor extremo: En verano tenemos que jugar al fútbol a las 7 de la mañana"
"Landmand uden vand: Los anomales necesitan beger agua pero no hay agua"
""Fra havvand til drikkevand: Beber agua del mar - ¿una solución para el futuro?"
StayTour til Bolivia (4 viajes virtuales a Bolivia) facilitados por Spormedia:
https://www.spormedia.dk/global-stay-tours-2/hvad-er-global-stay-tour/
Martin Windeløv (2014): "Retratos bolivianos"
"La magia andina - una obra arte: Mamani Mamani: Pachamama" p. 116 - 118
Projektarbejde og gruppeprodukter:
Cartas de condolencia a Claudio
Cartas para Bolivia y Teatro Trono
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Haz hecho las tareas A, B y C p. 48 en tu cuaderno o en papel
Når vi har gennemgået jeres lektier, får I masser af information om ny skriftlig eksamen i spansk.
Haz la tarea A y C p. 51 en Mosaico Mexicano
Trae "Værktøjskassen", "Tidslinjen", Mosaico Mexicano y Spontant spansk.
Kig på listen og få inspiration til din SRP: Hvad kunne være interessant for dig?:
Vi kigger fremad i dette modul. Hvilke fag overvejer du at anvende i din SRP? Prøv at fortælle hvorfor?
Tag Spontant spansk med + den grammatik som du skal anvende til eksamen delprøve 2
Vamos a jugar al LUDO. Prepárate:
Trae también Mosaico Mexicano
Aumentar tu uso del español:
Recuerda Mosaico Mexicano
Du skal kunne bøje alle tre modalverber på spansk i præsens uden at bruge hjælpemidler.
Trae tu cuaderno, lápiz y goma + tu 'mini-gramática' + Tidslinjen
Haz hecho las tareas 3 y 4 en la página 12.
Trae el material en papel "Spanien tørster under en brændende sol" + tidslinjen + tu mini gramática + un calcetín
¿Cómo os fue?:
Lee el programa para vuestro viaje a Bolivia
La lotería. Husk at tage en lille præmie med til præmiebordet.
1: Lee el programa para vuestro viaje a Bolivia
2: Læs om Bolivia:
3: Trae tus materiales para el tema "El Clima" + værktøjskassen, tidslinjen + lápiz, cuaderno y goma
1. Prepárate para hacer un "speeddating" donde presentas a la cholita Emilia, su profesión, su vida cotidiana, sus rutinas, su familia, todo lo que sabes de ella.
Hvis du ikke var til timen, kan du finde "Street food" på Netflix, se afsnittet fra Bolivia og lave en præsentation af Emiliana.
2. Escucha también este podcast (22 min.)
Du skal have downloadet ZOOM på din computer når du kommer til timen.
Escucha esta canción de Maná:
Trae "Tidslinjen" + "Minigrammatikken/Værktøjskassen" + Spontant spansk.
Hoy viajamos a Bolivia🇧🇴 Prepara una pequeña presentación de ti mismo (nombre, edad, intereses). Puedes llevar fotos.
El programa con enlace:
Lee el primer párrafo (afsnit) en Wikipedia sobre Pachamama:
Busca un video en Youtube que explica en español ¿quién es Pachamama?
Trae tu cuaderno, Værktøjskassen y Tidslinjen
Hvor skal du møde?
Aflever din præsentation til KK. Læg den i hendes dueslag på lærergangen.
Sidste tur til Bolivia: Hvor skal du møde?
Medbring din værktøjskasse, blyant, hæfte/papir, computer/ordbog.
Du får hele dette modul til at sidde og skrive på din næste spanskaflevering (postkort). Jeg går rundt og hjælper, hvor I har behov.
Læs "Vigtig information om eksamen i skriftlig spansk":
Klik på link til klassenotesbogen:
Når jeg har informeret om terminsprøven, får du resten af modulet til at skrive dit postkort til Bolivia færdigt.
Først laver laver du rettearket og opgaven med forbedring af dine sætninger i delprøve 2, som beskevet i den lilla boks i klassenotesbogen. Aflever denne del af opgaven i afleveringsmappen på Lectio:
Du følger linket herunder til klassenotesbogen, og vælger den / de opgaver du har lyst til at arbejde med.
Trae tu estuche (penalhus), tu cuaderno, tu gramática y tus papeles imprimidos (print) sobre "El clima de España"
Du har optaget og sendt din lydfil (oplæsning af artiklen) til Kristina på WhatsApp (26 18 24 36)
Prepara una conversación entre Rafael y su hijo (tarea 4 p. 26)
Conecta las palabras con las explicaciones p. 27 en tu material
Los deberes ves en el recuadro lila aquí en "Klassenotesbogen"
No hay deberes! Trae tu estuche (lápiz, goma, etcétera) + minigrammatikken / værktøjskassen + Tidslinjen y tu cuaderno.
Crear un mapa mental sobre el tema central y los textos del capítulos que habéis leído. Incluir palabras temáticas. Hay que dibujarlo (du skal tegne det!)
Du har forberedt dig til opgaven gennem de sidste to afleveringer. Medbring din minigrammatik, blyant / kuglepen og viskelæder.
Husk også printet af den artikel + foto du skal bruge til at skrive din præsentation. Og husk din ordliste!
Les presentas tu trabajo a los compañeros en grupos
OJO! Du SKAL huske din minigrammatik / værktøjskasse til modulet. Print et nyt (vedhæftet her), hvis det første er blevet væk. Husk også blyant og viskelæder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La Dictadura Franquista
Helene Caprani (2024): "La Guerra Civil Española", Columbus, p 76 - 78
"El Primer Franquismo, 1939 - 1959"
"Las mujeres"
"Las mujeres bajo el franquismo"
"Manual: La Esposa Perfecta"
"El Nacionalcatolicismo", p. 86 - 87
"El sistema educativo"
"Libro escolar: La educación franquista"
"El Turismo", p. 101 - 102
"La influencia de los turistas"
"La prohibición del bikini"
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
I ved hvad I skal kunne 🥳
Husk BÅDE din minigrammatik / værktøjskassen OG den store grammatikbog: La Gramática
Her er beskrivelsen til det du skal i dag, og din lektie til på torsdag:
Hvilke grammatiske emner vil du gerne have mexicanerne til at forklare dig på deres måde?
Ikke hele modulet skal gå med grammatik. Træn dit spontant hverdagsspansk (mad, fritid, skole, fag, interesser, familie, venner, etc), Hvad vil du gerne fortælle, og hvad vil du gerne vide? Samtalerne kommer til at foregå i samtalegrupper på overveje
Lav øvelsen på billedet som du bliver ført til via link:
Lee el manual "La Esposa Perfecta" p. 78
Practica hablar de una foto:
Som I kan se har jeg vedhæftet to forskellige ark til billedbeskrivelse. Hver især tilbyder de dig hjælp til billedbeskrivelse. Træn dem!
Haz la tarea A p. 86 + lee y traduce: "El Nacionalcatolicismo" p. 86 + "El sistema educativo" p. 87
Husk jeres billedark + La guerra civil-materialet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140323667", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140323667", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140323667" }