Holdet 2022 SP3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Julie Friis Lægaard, Svend Erik Ottesen
Hold 2022 SP3 (1SP3, 2SP3, 3SP3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem (Buena Idea)
Titel 2 Forløb#2 España de hoy - un país diverso
Titel 3 Forløb#3 Día de los muertos
Titel 4 Forløb#4 El ecocidio y los indígenas
Titel 5 Forløb#5 Viajar
Titel 6 Forløb#6 Kali Uchis
Titel 7 Forløb 7 - Los jóvenes en Latinoamérica (Eksamen)
Titel 8 Forløb 8 - Los jóvenes en España (Eksamen)
Titel 9 Forløb 9 - Emigración a España (Eksamen)
Titel 10 Forløb 10 -  Boliva  (Eksamen)
Titel 11 Forløb - 11 Afrunding

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem (Buena Idea)

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder
- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk

Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntakt, fonetik og pragmatik
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Litteratur:
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de textos. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen, s. 8-35, 38-47, 54.
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de trabajo. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen.


Fokuspunkter:
- hilse, alder, bosted
- tallene
- ser, estar og hay (betydninger + bøjning)
- ar, er, ir bøjningerne (regelmæssige i præsens)
- perfektum (haber + ado/ido)
- nær fremtid (ir a + infinitiv)
- udvidet præsens (estar + gerundio – introduceret)
- uregelmæssige verber i præsens (fx go-verber, diftongerende verber): tener, ir, venir, saber, querer,
- refleksive verber (llamarse)
- dativstyrede verber (gustar)
- verbalperifrasen tener que + infinitiv
- bestemt (el/la(/los/las) og ubestemt artikel (un/una(unos/unas)
- personlige pronominer: subjektspronominer, direkte og indirekte objektspronominer (set dem ifm. gustar)
- demonstrative pronominer: esta, este, esto, esa, ese, eso, aquel, aquella
- placering af “no” (før verbet)
- adjektivernes kongruens (skal bøjes i køn og tal efter substantivet – obs. nationaladjektiver)
- spørgeord (¿qué?¿quién?¿cómo?¿dónde?¿de dónde?¿cuál/-es?¿por qué?¿cuánto/-s/-a/as)
- alfabetet + udtale
- intonation + sammentrækning
- trykregler (andensidste stavelse ved vokal + -s,-n)(sidste stavelse ved konsonant til sidst)
- Substantivernes køn og flertal.
-genitiv (ejefald): bestemt artikel + (det som ejes) + de + (den/det som ejer)
- possessive pronominer (kort intro)
- muy/mucho
- præpositioner/stedsangivelser (fx al lado de, debajo de, detrás de, etc.)
- småord: pues, también, tampoco, y, con, a, para, si, como, pero, aunque, junto, después (de), cuando, todavía, ahora, porque, pore so, hasta, en, desde, antes (de), muy, siempre, o, hoy, mañana, sólo, que
- transparente ord fx información, estudiante, animal, discoteca, etc.  
- gloser fra de kapitler I har læst (kan trænes vha. quizletter)
-gloser: tøj, farver, adjektiver, professioner, familie, personkarakteristik, krop og ansigt, mad, vejret, lande, sprog, klokken, ugedagene, månederne, årstiderne, datoer, instrumenter og sportsgrene.

Klassen har også set uddrag af filmen Retratos Salvajes af José Mota. I den forbindelse trænede vi personbeskrivelse og at tale om formodninger på baggrund af billeder (creo que, me parece que, puede ser, etc.). Eleverne lavede også små tekster om fortællingerne, hvor eleverne skulle genfortælle handlingen (primero, después, al final, etc.) og fortælle om deres egen holdning (pienso que, en mí opinión, etc.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repaso kap. 1 og 2 27-11-2022
Repaso kap. 3 19-12-2022
Entrega 1 26-01-2023
Entrega 2 22-02-2023
Entrega 3 08-03-2023
Entrega 4 29-03-2023
Arbejd selv-modul 18. april 18-04-2023
Entrega 5 20-04-2023
Entrega 6 03-05-2023
Entrega 7 24-05-2023
Omfang Estimeret: 47,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 España de hoy - un país diverso

Fagligt indhold og formål: Gennem forløbet får eleverne et kendskab til Spanien og den store kulturelle, sproglige og geografiske diversitet, der er i landet. Herudover får de en konkret indblik i, hvordan det kan være at være ung forskellige steder i Spanien.

Ved at læse enkelte artikler fra Spaniens forfatning får anledning til at diskutere forskellen på begreberne país, estado og nación samt en forståelse for, at Spanien er et samlet hele af mange forskellige nationer, folk, sprog og kulturer. Herudover giver det anledning til at diskutere, hvordan ønsket om selvstændighed fra bl.a. dele af Catalonien er i konflikt med forfatningens ordlyd. Ved at se et uddrag af ”Anne og Anders i Europa” får eleverne en forståelse for, hvad der er på spil i Catalonien, og hvorfor nogle cataloniere ønsker selvstændighed.

Vi har arbejdet med to kapitler i bogen La buena vida, hvor vi har læst om og set små film om to unge, spanske kvinder, der bor to forskellige steder i landet og lever to forskellige liv. Gennem arbejdet med bogen får eleverne et indblik i, hvordan en hverdag kan se ud for unge spaniere, der kun er en lille smule ældre end dem selv. Herudover giver det anledning til, at eleverne selv kan fortælle om, hvordan de bor og med hvem, om deres arbejde samt fritid og interesser, om deres sprog og synet på sprogets betydning og om deres drømme og tanker om fremtiden.

I forbindelse med emnet har eleverne set videoer om de to kvinder med fokus på lytteforståelse af autentisk spansk (dog taler de ikke så hurtigt) samt mundtlig sprogproduktion, hvor eleverne i faste grupper har diskuteret de forskellige tematikker, som videoerne om de to spanske unge har lagt op til. Herudover har de i grupper produceret små præsentationsvideoer af gymnasiet.

Endelig har vi arbejdet med filmen Ocho apellidos vascos, hvor vi både har trænet formodninger, personkarakteristik og gode formuleringer, når man skal tale om en film. Vi har desuden brugt filmen som afsæt til at tale om de fordomme, nogle spaniere har om andre spaniere fra andre områder af landet.


Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- Præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende spansk
- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler


Primær litteratur:
- Rosenkilde, Eva. 2011. La buena vida. Gyldendal, s. 33-44, 59-69 (21 sider)
- Bascuñan, Silvia B., Sigrid Østergaard & Julie Højgaard. 2022. Viva la vida. Forlaget Praxis, s. 12-16 (4 sider – på dansk)
- La constitución española (artículos 2 y 3 - forkortet) (1 side)
- Film: Ocho apellidos vascos (2014), Emilio Martínez-Lánzaro
- Jensen, J. B. 2015. Ocho apellidos vascos – filmscript og opgaver, 1. udgave. Forlaget Lindhardt og Ringhof, s. 8-12 (4 sider – på dansk)


Supplerende materiale:
- La sardana (dans): https://www.youtube.com/watch?v=1Y54lunBjsw
- Video om Las fallas de Valencia: https://www.youtube.com/watch?v=h8fiPiu0Mto
- Malerier: Guernica, Pablo Picasso + La persistencia de la memoria, Salvador Dalí
- Anna og Anders i Europa – Splittelse og forsoning i Spanien (DR): https://www.dr.dk/drtv/episode/anne-og-anders-i-europa_-splittelse-og-forsoning-i-spanien_323501
- Svensk tv-program for unge om Spanien – afsnit om Barcelona: https://urplay.se/program/193266-pregunta-ya-bienvenido-a-barcelona
- Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese. 2003. Nací en Inglaterra - Currículo” I En Vivo – Tekstbog, Gads Forlag, KBH, s. 75 (1 side)
- Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese. 2003. Pedro Almodóvar. I En Vivo – Tekstbog, Gads Forlag, KBH, s.79-81 (3 sider)
- Zambrano & Clausen. 2018. Capítulo 16, texto 1: Christina Sanchez. I TAPAS - Grundbog, Gyldendal, 1. udgave, 8. oplag, s. 100 (1 side)
- El currículo de Julie Friis Lægaard (tekst og billeder) (2 sider)


Fokuspunkter:
- Viden: Geografi (fx autonomier, vigtige byer, klima), kultur (fx mad, traditioner, dans, musik, ungdomsliv, sprog), politik (fx forfatning, selvstændighed, valg)
- Grammatisk fokus: genopfriske verbaltider fra 1.g (nutid, førnutid, nær fremtid og udvidet nutid), dativstyrende verber, modalverber, adjektivers komparation, introduktion til præteritum
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gustar og andre verber der tager hensynsled 11-09-2023
Describir la foto 28-09-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Día de los muertos

Formål: At opnå kendskab til traditionen 'Día de los muertos' samt viden om traditionens historiske baggrund, indhold og betydning for mexicanerne.

Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster
- Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- Moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Primær litteratur:
- Tapas grundbog, capítulo 11: México. Systime, s. 88-90
- Día de los Muertos, por Habla con Eñe (3min):
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0Wk82rDiBOJVLtu5JsdW5k9pnFZ_bswQdo5T3aC4W_Z0hPKR17OJegFwc&v=KayK9-_GKXc&app=desktop
- Dokumentar: Feast – Mexico - El día de los muertos, BBC (vist på DR2 d. 23/8-2011 under titlen ”Mexico”)


Supplerende materiale:
- Sang: 'La vida es un carnaval' (Celia Cruz, 1999)
- Sang: 'Brindo' (Mario Bautista, 2021)
- Sang: 'Vivir mi vida' (Marc Anthony, 2013)
- Værksteder: Eleverne har desuden arbejdet med og selv søgt materiale om forskellige elementer, der har relation til día de muertos (fx las flores de sempasuchil, pan de muerto, la ofrenda, osv.)
- Fællesfejring af Dia de los Muertos for alle spanskelever d. 2. november både 2022 og 2023 (fællesarrangement).

Fokuspunkter:
- Kultur, religion, og traditioner i det mexicanske samfund.
- Arv fra aztekere og mayaer/ de oprindelige folkene.
- Præteritum, gerundium, tener/hay que + infinitiv, refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 El ecocidio y los indígenas

Formål: Vi har fokus på sammenhængen mellem udvindingen af naturressourcer og vilkårene for naturen og de oprindelige folkeslag i Latinamerika. Vi betragter emnet ud fra både en klimamæssig, miljømæssig, en sociologisk og en økonomisk vinkel.

Hvad sker der med et geografiske område, når miljø, ressourcer og den oprindelige befolkning mødes med og trues af den moderne verdens krav? Samtidig reflekterer vi over, hvordan vores adfærd i vores del af verden påvirker mennsker og områder andre steder i verden.

Vi har primært fokus på Salar de Uyuni i Bolivia men der perspektiveres også til Lago Popoó samt eksempler fra Ecuador.

Vi læser tekster og ser dokumentarfilm på både dansk og spansk, men samtaler og fremlægger om materialets tematik på spansk i plenum og i matrixgrupper. Eleverne anvender emnebestemt ordliste og øver sig i at kunne formidle, præsentere og kommunikere om et komplekst emne på et simpelt spansk.

Sprogligt er der således fokus på at lytte, læse, forstå, kommunikere og formidle et svært emne på spansk (fra komplekst til simpelt og brug af sproglige strategier).

Fokusord:
- El ecocidio (økomord/mord på økosystemet)
- Pueblos indigenas (oprindelige folk)
- La plurinacionalidad y la mezcla de cultura (plurinationalitet og blanding af kultur - fx ift. religiøse ritualer, der både inkluderer elementer fra katolicismen og fx quecuha-tro)
- El medio ambiente y los cambios climáticos (miljøet og klimaforandringerne)
- La naturaleza y los recursos (naturen og ressourcerne)
- La pobreza y la desigualdad (fattigdom og ulighed)
- El trabajo y la supervivencia (arbejde og overlevelse)
- Las cholitas


Primære tekster

Tekst - Comparación entre Bolivia y Dinamarca. I: Retratos de Bolivia, Martin Windeløv, Gyldendal (2014), s. 8

Teater og workshop - Teatro Trono - Åndernes sang, d. 12. november 2023 (to moduler á 95 minutters varighed), tema: Los cambios climáticos y las consecuencias de comprar un cellular

Tekst - Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Salar_de_Uyuni

Kompendium - 'Litio/Lithium: Fra ressource til forbandelse', Ibis (2015), s. 5-9, 22-23 (på dansk), 24-27 (på spansk: fire portrætter af mennesker, der lever ved og af Salar de Uyuni - eleverne har læst ét af portrætterne og fremlagt for hinanden i matrixgrupper)

Film - Salar de Uyuni (8min): https://www.youtube.com/watch?v=OaToVN13BGE

Tekst - Un viaje a Bolivia. I: Vislumbres de Bolivia, Rikke Arnholtz, Lindhardt og Ringhoff (2016), s.77

Fotos og tekst - Paisajes. I: Vislumbres de Bolivia, Rikke Arnholtz, Lindhardt og Ringhoff (2016), s. 6-8



Sekundære tekster:

DR1Horisont: "Det kvindelige tæskehold" (24min), 10. okt. 2023

Lago Popoó: https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-kampen-om-sandheden-fiskere-uden-vand-vanens-magt_424651 (12min), 10. dec. 2023

"Naturen får rettigheder"af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/naturen-faar-rettigheder

"Kampen mod olie og minedrift" af Mie Olsen og Mette Mølgård, Gyldendals fagportal, nov. 2023: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/kampen-mod-olie-og-minedrift

Oplæg d. 6. maj 2024: "Ecocidio en Equador y Amazonas". En rundrejse fortalt af journalist Mette Mølgård Henriksen og Mie.

Video: El caso Sarayaku, https://www.youtube.com/watch?v=m6EZi_xQ6xg (de første ca. 3,5 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Viajar

Formål: Vi arbejder med 'rejsen' og 'kulturmødet' som centrale tematikker og formålet er at undersøge tematikkerne i forskellige kontekster og omstændigheder - og med forskellige konsekvenser for de rejsende.

Med udgangspunkt i filmen Sin Nombre (Cary Fukanaga, 2009) arbejder vi med den illegale rejse og de illegale immigranter fra Latinamerika til USA. Herunder berører vi banderne og kriminaliteten i Latinamerika og USA samt de motivationer for og farer der er ved rejsen til USA. Sprogligt arbejder vi med personkarakteristik og resume.

Gennem sangene Migra (Carlos Santana, 1999) og Clandestino (Manu Chao, 1998) samt teksten El paso undersøger vi og diskuterer, hvordan livet er som illegal immigrant i fx USA.

Herefter sætter vi fokus på 'rejsen hjem' og på de deporterede. Vi arbejder med eksamensopgaven fra 21. august 2019 med afsæt i teksten til delprøve 1 'Entre dos países', og eleverne besvarer både delprøve 1 samt en tilpasset form af delprøve 2. Fokus er på at bevæge sig mellem to lande og to kulturer.

Vi læser også teksten Alba, der også handler om at bevæge sig mellem to lande og to kulturer - men her er det en ung spaniers møde med den danske kultur.

I forlængelse heraf har vi besøg af Maria, som er tidligere student fra Svendborg Gymnasium. Hun fortæller om, hvordan hun har brugt spansk siden gymnaiset. Hun har læst spansk på universitetet og har rejst og boet i Mexico ad flere omgange. Hun fortæller om mødet med og kærligheden til den mexicanske kultur.

Vi får også besøg af 11 udvekslingsstuderende fra vores samarbejdsskole i Mexico, hvor eleverne i blandede grupper skal interviewe hinanden om forskellige emner og undersøge kulturforskelle (eller ligheder) mellem deres lande og liv. Alle grupperne kommer med bidrag til en quiz om kulturforskelle inspireret af hjemmesiden: https://veduz.com/tyskapp/?difference

Sprogligt og grammatisk fokus:
- Personkarakteristik
- Resume af tekst/film
- Personlige stedord (dativ- og akkusativformer)
- Aspekt
- Billedbeskrivelse

Fokusord:
- Migración
- Migrantes ilegales
- Coyotes
- La frontera
- Las pandillas, la criminalidad y la violencia
- Factores 'push' y 'pull'
- Los deportados
- El encuentro cultural (cosas positivas y negativas)
- Discriminación
- Diferencias culturales


Primære tekster:

- Film: Sin Nombre (Cary Fukanaga, 2009, 1 t 36 min)

- Sang: Migra (Carlos Santana, 1999)

- Sang: Clandestino (Manu Chao, 1998)

- Tekst: El paso. I 'Al otro lado - el sueño americano', Helene Balslev Clausen og Line Flintholm, Gyldendal (2004), s. 24

- Tekst: Entre dos países. Fra Eksamensopgaven Spansk A, 21. august 2019

- Tekst: 1. Alba. I 'España mañana - 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid', Kasper Kloch, Martin Tønner & Thomas Vilhelm, Columbus (2022), s. 10-16.



Sekundært materiale:

- Selvfundet materiale om los maras, la béstia og coyotes

- Delprøve 1 fra Eksamensopgaven Spansk A, 21. august 2019

- Foredrag med Maria (tidligere student) om at læse spansk på universitet og om at bo og rejse i Mexico (karrierelæring)

- Uddrag af DR-nyhederne med fokus på karavanen af immigranter fra Latinamerika, som fejrede nytår undervejs på deres rejse mod USA, 2. januar 2024 (ca. 5 minutter)

- Elevernes egne Interviews med 11 mexicanske udvekslingsstuderende om forskellige emner som fx religion, alkohol, fødselsdag, etc.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kali Uchis

Mini-projekt om Kali Uchis - en moderne popfænomen mellem to kulturer

Formålet med projektet er:
1. At tale spansk om noget meningsfuldt - nemlig et moderne popfænomen fra den spansktalende verden, og hendes tekstunivers, der blander spansk og engelsk.
2. At bruge musik og musikvideoen som en indgang til at forstå og tale spansk.
3. At tilrettelægge og præsentere viden, I selv har produceret. Dvs. her er ingen facitliste. I bliver de første til at undersøge emnet.

Eleverne vælger en sang og tilhørende musikvideoer. De arbejder med teksten og 3-5 screendumps (capturas) fra musikvideoen.

De skal lave en billedbeskrivelse og analyse med inddragelse af tematikkerne som fx sexualidad, el medio ambiente, español en el mundo, el feminismo, etc.

Eleverne arbejder i grupper og afleverer en lydoptagelse, hvor de præsenterer deres materiale.

Materialer:
- Gruppernes selvvalgte sang, tekst og musikvideo af Kali Uchis
- Artikel: Fra tidens spansksprogede popboble stråler Kali Uchis, Ralf Christensen, I: Information, 15. januar 2024
- Mit eget dokument til billedbeskrivelse
- Describir una foto (fra Spontant spansk?)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 - Los jóvenes en Latinoamérica (Eksamen)

Los jóvenes (eksamensemne  25 ns)

Vi tager fat på hvordan unge lever i Latinamerika og hvilke udfordringer de møder i deres liv. Ud over deres personlige historier får vi også indblik  i forskellige karekteristika for landende.


Kernestof:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Gyldendal 2013, med flg. tekster:
Mario de Colombia - "Quiero una vida sin drogas"
Aby de México - "Soy una chica con ambiciones"
Héctor de Nicaragua - "No quiero vivir en la calle"
Mariángeles de Argentina - "Me gustan las chicas
Nicolás de Chile - "Estoy orgulloso de mi país"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8 - Los jóvenes en España (Eksamen)

Los jóvenes en España (eksamensemne - 35 ns)

Vi tager fat på unges spaniernes liv, som det så ud i Spanien efter finanskrisen i 2007 og frem. Vi læser om  "la generacion de los mil euros" og hvilke fremtidsmuligheder de unge havde på daværende tidspunkt. Vi trækker tråde frem til nutidens spanien og det liv de unge har nu.

Kernestof:
Ole Loumann: "Nuevos retratos",  Gyldendal 2008, med flg. tekster:
"La generación de los mil euros"
"Tamara - la madrileña"

Kasper Kloch m.fl. : "España mañana - 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid ", Colombus, 2022, med flg afsnit.
Adriana, s.18-25
Pol, s.42-49
María, s.50-59
Lucia, s.68-75
Mariana, s.76-83

Alba, s.8-17 (afsnittet læst under forløbet "Viajar")


Supplerende materiale:
"Independizarse" - eksamensopgave fra 2011
"Vivir en la casa de los padres" tekst og video - https://e-studiar.net/texto-vivir-en-casa-de-los-padres/
"Mileuristas y ninis", tekste og video - https://e-studiar.net/texto-mileuristas-y-ninis/

Besøg i klassen af 9 unge mexicanere

Diverse dokumentarprogrammer:
Spaniens fortabte generation, DR1 14./11.-2011
Kampen for overlevelse, Horisont 14./01. 2013
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9 - Emigración a España (Eksamen)

Emigración a España (eksamensemne - 35 n/s)

Med emnet emigración ser vi på forløbet udspillet gennem to drenges oplevelser. Der fokuseret på hvad der henholdsvis skubber og trækker Alí til Spanien og hvordan mødet påvirker de to drenge..

Kernestof:

Dolores Soler-Espiauba: "Moros en la costa", Kaleidoscope 2005
"El final de un sueño" - Studenteropgave 2013
"La inmigración" - Delprøve til teksten fra España en perspectiva af Anny Holmgaard og Sabina Dafcik. Forlaget EA

Supplerende stof:

"Situación Personas Refugiadas" - https://www.cear.es/situacion-refugiados/

"Saltar la valla para poder luchar por una vida en paz en Sevilla" - https://www.cear.es/sections-post/historia-refugio-sudan-valla-sevilla/

"El clandestino" af Manu Chao

- Ni una fresa para Don Miguel - comic

Diverse dokumentarprogrammer:

"Explainer: Hvorfor risikerer så mange livet på Middelhavet?" - https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-risikerer-saa-mange-livet-paa-middelhavet_393983
"Det spanske cirkus" - DR2, 2006.
Middelhavet rundt med Simon Reeve, DR2, 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10 - Boliva (Eksamen)

Bolivia - (Eksamensemne - 15 n/s)

Vi rejser til Bolivia, hvor vi skal stifte bekendtskab med Teatro Trueno og få indblik i hvordan livet i Bolia kan udfolde sig. I forløbet er der fokos på samtale og kommunikation og mindre på læsning af tekster.

I dokumentaren "Hijos de la Montaña de Plata" beskæftiger vi os med de barske livsvilkår, som de udspiller sig ved minen omkring Potosí.
I dokomentaren "Masser af "Evoér" fokuserer vi på den første indianske præsident Morales og de forandringer han iværksætter.
I dokumentarern "Koka Zero" får vi et indblik i hvordan Koka-bladene er en fundamental del af livet i Bolivia.

4 rejsemoduler til Bolivia. Klassen inddelt i 4 grupper med hver deres guide fra Boliva. Sidste modul bruges bl.a. til at fremvise producerede produkter.

Læste tekster:
https://fjernenaboer.dk/wp-content/uploads/2020/10/Spansk-Bolivia.pdf

KOKAENS BETYDNING - Uddrag af interview med Sociolog Sdenka Silva v/ Martha Gutiérrez Flores (2004) (På dansk)
https://fjernenaboer.dk/temapakke/bolivia/koka-guds-gave/kokaens-betydning/

ENTRE LA TIERRA Y EL TERRITORIO
Fragmentos de un artículo escrito por Kathia Zamora Márquez
https://fjernenaboer.dk/wp-content/uploads/2020/10/Spansk-Tierra.pdf

Bolivias politiske landskab:  
”Compañeros indígenas*, for første gang er vi præsidenter! Næste år begynder en ny historie for Bolivia” (på dansk)
https://fjernenaboer.dk/temapakke/bolivia/bolivias-politiske-landskab/

Dokumentar:
"De to Boliva´er" af Mark Corcoran
https://fjernenaboer.dk/film/bolivia/de-to-boliviaer/

"Koka Zero" af Martha Gutiérrez
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/koka-zero#.UmUgYha4RFs

"Masser af Evoér - (Hartos Evos aquí hay)" af Hector Ulloque Franco & Manuel Ruiz Montealegre
https://fjernenaboer.dk/film/bolivia/masser-af-evoer/

"Sølvbjergets børn - (Hijos de la Montaña de Plata)" af Juan S. Betancour
https://fjernenaboer.dk/film/bolivia/soelvbjergets-boern/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer