Titel
1
|
Begyndersystem (Buena Idea)
Faglige mål:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Deltage i samtale på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder
- Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
Kernestof:
- Et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- Et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntakt, fonetik og pragmatik
- Fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Litteratur:
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de textos. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen, s. 8-35, 38-47, 54.
- Håkanson, U., F. A. Montalbán & H. L. Beeck. (2007). Buena Idea. Libro de trabajo. Dansk udgave ved C. Pedersen & H. Petersen.
Fokuspunkter:
- hilse, alder, bosted
- tallene
- ser, estar og hay (betydninger + bøjning)
- ar, er, ir bøjningerne (regelmæssige i præsens)
- perfektum (haber + ado/ido)
- nær fremtid (ir a + infinitiv)
- udvidet præsens (estar + gerundio – introduceret)
- uregelmæssige verber i præsens (fx go-verber, diftongerende verber): tener, ir, venir, saber, querer,
- refleksive verber (llamarse)
- dativstyrede verber (gustar)
- verbalperifrasen tener que + infinitiv
- bestemt (el/la(/los/las) og ubestemt artikel (un/una(unos/unas)
- personlige pronominer: subjektspronominer, direkte og indirekte objektspronominer (set dem ifm. gustar)
- demonstrative pronominer: esta, este, esto, esa, ese, eso, aquel, aquella
- placering af “no” (før verbet)
- adjektivernes kongruens (skal bøjes i køn og tal efter substantivet – obs. nationaladjektiver)
- spørgeord (¿qué?¿quién?¿cómo?¿dónde?¿de dónde?¿cuál/-es?¿por qué?¿cuánto/-s/-a/as)
- alfabetet + udtale
- intonation + sammentrækning
- trykregler (andensidste stavelse ved vokal + -s,-n)(sidste stavelse ved konsonant til sidst)
- Substantivernes køn og flertal.
-genitiv (ejefald): bestemt artikel + (det som ejes) + de + (den/det som ejer)
- possessive pronominer (kort intro)
- muy/mucho
- præpositioner/stedsangivelser (fx al lado de, debajo de, detrás de, etc.)
- småord: pues, también, tampoco, y, con, a, para, si, como, pero, aunque, junto, después (de), cuando, todavía, ahora, porque, pore so, hasta, en, desde, antes (de), muy, siempre, o, hoy, mañana, sólo, que
- transparente ord fx información, estudiante, animal, discoteca, etc.
- gloser fra de kapitler I har læst (kan trænes vha. quizletter)
-gloser: tøj, farver, adjektiver, professioner, familie, personkarakteristik, krop og ansigt, mad, vejret, lande, sprog, klokken, ugedagene, månederne, årstiderne, datoer, instrumenter og sportsgrene.
Klassen har også set uddrag af filmen Retratos Salvajes af José Mota. I den forbindelse trænede vi personbeskrivelse og at tale om formodninger på baggrund af billeder (creo que, me parece que, puede ser, etc.). Eleverne lavede også små tekster om fortællingerne, hvor eleverne skulle genfortælle handlingen (primero, después, al final, etc.) og fortælle om deres egen holdning (pienso que, en mí opinión, etc.)
|