Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Allan Moberg Andreasen
|
Hold
|
2022 FRB1 (1FRB1, 2FRB1, 3FRB1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Forløbet fokuserer på grundlæggende indføring i elementær grammatik og basalt ordforråd.
Materialer:
Vibeke Gade: Franskbogen, udvalgte kapitler
Cédric Prévost: Skin (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skin)
Match (MitCFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La Francophonie - 20%
Forløbet har koncentreret sig om de kulturelle forskelle, der præger det moderne Frankrig. Først har vi behandlet koloniseringen og den franske påvirkning af de koloniserede områder, og dernæst har vi behandlet forhold i Frankrig, der påvirkes af de kulturelle forskelligheder. I sidstnævnte forbindelse har vi taget udgangspunkt i laïcité og de udfordringer, sammenstødet med især muslimske franskmænd giver, ligesom vi også har undersøgt, hvordan de forskelligartede kulturer kan bidrage positivt til samfundet.
Materialer:
Alain Mabanckou: L'enterrement de ma mère, Kaleidoscope, 2000
Thomas Monnier: Corneille évoque la mort de ses parents dans La parenthèse inattendue (https://www.closermag.fr/tv-tele-realite/autres-emissions/corneille-parle-de-la-terrible-mort-de-ses-parents-video-282083)
La laïcité en 3 minutes (https://www.youtube.com/watch?v=fx50d_aqaUo&t=6s)
Camille Laurens: Un professeur tué par un terroriste (https://www.1jour1actu.com/france/un-professeur-tue-par-un-terroriste)
Emmanuel Macron: Tale ved mindehøjtidelighed for Samuel Paty (https://www.elysee.fr/emmanuel-macron/2020/10/21/ceremonie-dhommage-national-a-samuel-paty-a-la-sorbonne)
Nicolas Boukhrief: Made in France (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La célébrité - 15%
Forløbet har behandlet de forskellige veje, der er til berømmelse, fra talentet Kylian Mbappé over superstjernerne Piaf og Gainsbourg og videre til den konstant opmærksomhedssøgende Nabilla Benattia. Forløbet har også behandlet den måde, hvorpå berømtheder udnytter deres berømmelse enten til egen vinding eller til at hjælpe andre, ligesom behandlingen af berømtheder i medierne også har været en del af forløbet, her med fokus på sladderjournalistik.
Kylian Mbappé:
- Kylian Mbappé: "Je ne fais que vivre mon rêve" (https://www.leparisien.fr/sports/football/kylian-mbappe-je-ne-fais-que-vivre-mon-reve-19-12-2018-7972890.php)
- Des jeunes fans ont pu défier Kylian Mbappé aux jeux vidéo (https://www.leparisien.fr/sports/football/psg/des-jeunes-fans-ont-pu-defier-kylian-mbappe-aux-jeux-video-12-12-2018-7967295.php)
- Les parents de Kylian Mbappé viscéralement attachés à Bondy (https://www.leparisien.fr/sports/football/les-parents-de-kylian-mbappe-visceralement-attaches-a-bondy-17-10-2018-7920882.php)
- Prime du Mondial : Mbappé, un parrain en or (https://www.leparisien.fr/sports/football/psg/mbappe-a-rendu-visite-aux-enfants-de-l-hopital-trousseau-14-12-2018-7969047.php)
Édith Piaf:
- Olivier Dahan: La môme (2007)
Serge Gainsbourg:
- Joann Sfarr: Gainsbourg - vie héroïque (2010)
Nabilla Benattia
- Nabilla Benattia et Thomas Vergara – c’est l’amour avec un grand A (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-benattia-et-thomas-vergara-c-est-l-amour-avec-un-grand-a-375670)
- Nabilla et Thomas : De la télé-réalité aux podiums, retour en images sur leur ascension (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-et-thomas-de-la-tele-realite-aux-podiums-retour-sur-leur-ascension-426522)
- Info Closer : Nabilla et Thomas – les raisons de leur dispute (http://www.closermag.fr/tele/news-tele/info-closer-nabilla-et-thomas-les-raisons-de-leur-dispute-426420)
- Nabilla Benattia et Thomas Vergara séparés ? La starlette met fin aux rumeurs (http://www.closermag.fr/people/people-francais/nabilla-benattia-et-thomas-vergara-separes-la-starlette-met-fin-aux-rumeurs-488198)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Une célébrité qui inspire
|
19-12-2023
|
Kylian Mbappé
|
06-02-2024
|
Piaf/Gainsbourg
|
07-03-2024
|
Édouard Louis (fællesarrangement)
|
14-03-2024
|
Nabilla
|
08-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les SDF - 15%
Forløbet har behandlet emnet hjemløshed med udgangspunkt i enkeltpersoners historier, som vi dernæst har brugt til at udlede generelle konklusioner. Vi har beskæftiget os med den helt prototypiske hjemløse, der passer ind i mange fordomme, men også med mere spektakulære skæbner. Fænomenet er i sidste anvendt til at udlede generelle indtryk om de sociale forhold i Frankrig i sammenligning med Danmark.
Materialer:
Souf: Sans-abris (https://www.youtube.com/watch?v=4osp5SDZKds) - kun video, ikke tekst
Soren Seelow: Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris (https://www.lemonde.fr/societe/article/2012/10/26/une-journee-dans-la-vie-d-eric-sdf-a-paris_1781513_3224.html)
Ronan Tésorière: Negzzia, mannequin en Iran, demandeuse d’asile et SDF à Paris (https://www.leparisien.fr/societe/negzzia-mannequin-en-iran-demandeuse-d-asile-et-sdf-a-paris-29-05-2019-8082612.php)
RTBF: Xavier Malice, de SDF à mannequin (https://www.facebook.com/watch/?v=568643770586721)
Zabou Breitman: No et moi (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La seconde guerre mondiale - 20%
Forløbet har koncentreret sig om konsekvenserne for almindelige borgere i Frankrig under krigen med særligt fokus på jødeforfølgelsen. De større politiske bevæggrunde har ikke været behandlet, men de overordnede forhold i Frankrig, herunder delingen i to zoner, Vichy-regeringens overordnede politik og modstandsbevægelsen, har været behandlet overfladisk. Forløbet har været fokuseret på de menneskelige skæbner og i nogen grad også på de langsigtede konsekvenser, krigen har haft for dem, der overlevede.
Marguerite Duras: Hiroshima, mon amour (uddrag)
Roselyne Bosch: La rafle (film)
FranceInter: Rafle du Vél d'Hiv : du général de Gaulle à François Hollande, le long parcours de reconnaissance de l'État français (https://www.franceinter.fr/histoire/les-presidents-francais-au-vel-d-hiv)
Simone de Beauvoir: Le sang des autres (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Le sexisme - 15%
Forløbet har koncentreret sig om sexismen, der præger den almindelige hverdag, som de fleste mennesker lever i, og hvordan den kommer til udtryk i både social, professionel og seksuel sammenhæng. Der har primært været fokus på sexismen, der retter sig mod kvinder, og hvordan forskellige kvinder reagerer på at blive udsat for det.
Fabrice Roulliat: Je suis le machisme ordinaire (https://www.youtube.com/watch?v=0qzpsmMGpSI)
Simone de Beauvoir: Le deuxième sexe (uddrag)
Le Monde: Nous défendons une liberté d'importuner, indispensable à la liberté sexuelle
Angèle: Balance ton quoi
Éléonore Pourriat: Je ne suis pas un homme facile
Diverse trykte reklamer med sexistisk indhold
Clémentine : Procès des viols de Mazan : Dominique Pelicot condamné à 20 ans de réclusion criminelle, tous les accusés reconnus coupables (https://www.humanite.fr/societe/dominique-pelicot/proces-des-viols-de-mazan-dominique-pelicot-condamne-a-20-ans-de-reclusion-criminelle-tous-les-accuses-reconnus-coupables)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La révolution française - 15%
Forløbet har set på årsagerne til den franske revolutions udbrud og beskrevet dens forløb samt de umiddelbare konsekvenser i form af La Terreur. Derudover er perioden sat i forbindelse med aktuelle begivenheder i det franske samfund, helt konkret Les Gilets Jaunes, for at skabe forståelse for den franske befolknings mentalitet angående autoriteter, samfundsreformer samt den svære balance mellem at være selvstændigt individ og samtidig en del af et fællesskab i form af det franske folk.
Materialer:
Montesquieu: Lettres persanes (uddrag i Mette Bering: Entrées)
YouTube: L'Europe des Lumières du XVIIIe siècle (https://www.youtube.com/watch?v=Dp_9QchlDGk)
La déclaration des droits de l'homme et du citoyen (1789)
1jour1question: Ça veut dire quoi, "liberté, égalité, fraternité"? (https://www.youtube.com/watch?v=-IiT4dmr2_M)
Claude Joseph Rouget de Lisle: La Marseillaise
Andrzej Wajda: Danton (1983) (film)
1jour1actu: 5 questions pour comprendre la manifestation des gilets jaunes (https://www.1jour1actu.com/france/5-questions-pour-comprendre-la-manifestation-des-gilets-jaunes-88933)
Libération: Gilets jaunes à Paris : «Ce n'est que le début de la révolte !» (https://www.liberation.fr/france/2018/11/24/gilets-jaunes-a-paris-ce-n-est-que-le-debut-de-la-revolte_1694052/?fbclid=IwAR1p1mB27hJFxo5M0G7YelDE1bhLCOVL0pReNVUswuGGWXJgfcDPZZ2-2nY)
FranceInter: Avec les Gilets jaunes, la Révolution française toujours aussi présente ? (https://www.franceinter.fr/histoire/avec-les-gilets-jaunes-la-revolution-francaise-toujours-aussi-presente)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140328665",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140328665",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140328665"
}