Holdet 2022 FRB2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Mette Vendelboe Krogh
Hold 2022 FRB2 (1FRB2, 2FRB2, 3FRB2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La France
Titel 2 Le monde de l'enfant (opgives til eksamen)
Titel 3 Célébrités
Titel 4 La France multiculturelle (opgives til eksamen)
Titel 5 Jeux Olympiques
Titel 6 Banlieues (opgives til eksamen)
Titel 7 La Francophonie (Opgives til eksamen)
Titel 8 La deuxième guerre mondiale (Opgives til eksamen)
Titel 9 Hjælpemidler eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Le monde de l'enfant (opgives til eksamen)

Film: La famille Bélier, 2014
Film: Les choristes, 2004
Les rivales
Les billets de loterie
Mère à treize ans
Jalouse pourquoi?

Fournier: Il a jamais tué personne, mon papa, kap. 7, 8, 9 Systime 2002-2003


30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Célébrités

Forløbet lægger ud med et fokus på Édith Piaf. Eleverne har derudover i grupper af tre eller i par valgt en berømthed, som de skal præsentere samt et værk af/med samme berømthed. De skal præsentere deres arbejde for resten af klassen samt arrangere en aktivitet, der inddrager hele klassen:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La France multiculturelle (opgives til eksamen)

Forløbet har fokus på Frankrig som multikulturelt land med forskellige befolkningsgrupper og de fordele og udfordringer disse har. Forløbet leder naturligt videre til 'Banlieues'-forløbet, hvor nogle af de samme problematikker uddybes.

Gade, Vibeke: Franskbogen, Systime 2010: Kap. 36 Rachid Kabir
Carte Blanche: Francaise ou algérienne
Les Intouchables
Lupin (Premier épisode) Netflix, 2020

60 ns


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jeux Olympiques

Lille, kort opstartesforløb om OL i Paris 2024. Forløbet består af korte lærer-producerede tekster og videoer med henholdsvis Céline Dions og Édith Piafs versioner af 'Hymne à l'amour'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Banlieues (opgives til eksamen)

Forløbet er en naturlig fortsættelse af 'La France multiculturelle'-forløbet. (Se nærmere beskrivelse dér). I 'Banlieues'-forløbet har vi også haft fokus på nogle af de tidligere franske kolonier og områder rundt omkring i verden.

Film: La Haine
Fra Banlieues, Gyldendal, 2009: p.7, Pour les autres on n'existe pas, Ghettos, Enfant sans frontières,
Fra La Colère, Gyldendal 2009: La Haine sc. 1 + épilogue, Ca se passe comme ca dans les cités

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 La Francophonie (Opgives til eksamen)

Vi koncentrerer os i dette forløb om Le Maghreb efter overfladisk at have arbejdet med flere tidligere franske kolonier under Banlieues-forløbet. Fokus er på forholdet mellem Frankrig og Nordafrika, kønsproblematikker og dét at være barn i Nordafrika. Derudover har klassen gruppevis forberedt præsentationer om følgend elande: Burkina Faso, Le Cambodge, Le Canada, La Belgique

Fra Bering, Mette et al: Entrées, Gyldendal 2009:

La Francophonie
Le Maghreb, Ben-Younes; Wahed: Yemma
Les pieds-noirs et les harkis
Goby, Valentine, 2007: Le cahier de Leîla
Les Maghrebins et le sexe
Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration
Ben Jelloun, Tahar: L'enfant de sable

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La deuxième guerre mondiale (Opgives til eksamen)

Forløbet har haft fokus på den specielle plads Frankrig havde især i de første år af Anden Verdenskrig, og igen har vi anskuet det gennem barnets eller den unges øjne.

- Deforges, Régine, Passe Partout, Munksgaard 1990, i uddrag: La biciclette bleue
- Bosch, Roselyne: La Rafle (2010)
- https://www.youtube.com/watch?v=3psfesw-Ad4: Kort videoklip fra YouTube med Joseph Weismann
- Témoignage : Joseph Weismann, rescapé de la Shoah (Youtube)

50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Hjælpemidler eksamen

Tilladte hjælpemidler til eksamen i fransk

Som udgangspunkt må I ikke slå noget op på internettet til eksamen. Det gælder både til den skriftlige og den mundtlige eksamen.
Undtaget herfor er dog opslagsværker der er anvendt i undervisningen - og som ikke kan gemmes på egen computer.

Nedenfor ses hvilke materialer det drejer sig om:


https://www.ordbogen.com/da/

https://leconjugueur.lefigaro.fr/

https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais







Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer