Svendborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Svendborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FRB2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Svendborg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Mette Vendelboe Krogh
Hold
2022 FRB2 (
1FRB2
,
2FRB2
,
3FRB2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La France
Titel 2
Le monde de l'enfant (opgives til eksamen)
Titel 3
Célébrités
Titel 4
La France multiculturelle (opgives til eksamen)
Titel 5
Jeux Olympiques
Titel 6
Banlieues (opgives til eksamen)
Titel 7
La Francophonie (Opgives til eksamen)
Titel 8
La deuxième guerre mondiale (Opgives til eksamen)
Titel 9
Hjælpemidler eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La France
Gade, Vibeke: Franskbogen, Systime, 2010
Indhold
Kernestof:
Medbring Franskbogen - begge bøger
Medbring Franskbogen begge bøger
I skal installere app'en 'Duolingo' på jeres telefon og have lavet franske øvelser på Duolingo i minimum et kvarter.
Présentations
Medbring Franskbøgerne
Adjektiver
Øv tallene Øv oplæsning af side 40 og 41 i Franskbogen
I skal i dette modul arbejde selv, da jeg er på kursus i Aalborg. I skal lave hele side 27 i Franskbogen, øvehæfte. I skal besvare opgaverne i et word-dokument, som I skal uploade til afleveringsmappen, inden timen er slut.
Læs og forstå chapitre 11 i Franskbogen med den røde bil. Medbring et billede af din familie.
Øv jer på at tale om jeres familie og tilføj evt oplysninger om familiemedlemmer. Medbring igen fotos.
Franskbogen kap. 12
Oversæt de seks sætninger i opgave '3. Oversættelse' på side 40 i Franskbogen øvehæfte. De skal lægges i afleveringsmappen inden timens start.
I skal lave jeres tegning af jeres værelse færdigt - husk at slå de ord op, I ikke kender, så I kan beskrive jeres værelse på fransk. Husk at tage jeres tegning med :-)
Beskrivelse af et selvvalgt billede fra én af franskbøgerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Le monde de l'enfant (opgives til eksamen)
Film: La famille Bélier, 2014
Film: Les choristes, 2004
Les rivales
Les billets de loterie
Mère à treize ans
Jalouse pourquoi?
Fournier: Il a jamais tué personne, mon papa, kap. 7, 8, 9 Systime 2002-2003
30 ns
Indhold
Kernestof:
Carla - image
Retroversion (= oversættelse) til ch. 8 (Papa et l'argent). Den ligger i dokumentet med opgaver til ch. 7 og 8
Anton - image
Clara - image I skal have læst følgende tekster: Papa et le beurre, Le docteur Jekyll, Une blague de papa, Papa et le curé. I skal kun læse dem - hvis der er noget, I ikke forstår i teksterne, gør det ikke noget; jeg hjælper jer med det i klassen.
Ea - image
Lisez et comprenez le texte
Aujourd'hui vous allez travailler avec le texte 'Les rivales' (Klassenotesbogen)
Aujourd'hui vous allez travailler avec le texte 'Mère à treize ans'
I dag skal I arbejde med grammatik i Voilà-bøgerne. Emnet er 'Verber' og de relevante kapitler er §10 og §11. Dvs., at I læser og orienterer jer i den blå Voilà-bog først, og derefter laver i øvelserne i den turkise Voilà -bog. Blå: side 26 til 32 Tu
Présentations Medbring Voilà-bøgerne
Nicklas - image
Lav side 33 og 34 i Voilà-øvebogen
Norin - image
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Célébrités
Forløbet lægger ud med et fokus på Édith Piaf. Eleverne har derudover i grupper af tre eller i par valgt en berømthed, som de skal præsentere samt et værk af/med samme berømthed. De skal præsentere deres arbejde for resten af klassen samt arrangere en aktivitet, der inddrager hele klassen:
Indhold
Kernestof:
Delprøve 1
Opgave 9 p. 37 i den turkise Voilà-bog - den tæller som en aflevering, så jeg skal se jeres besvarelse i timen.
Ea image
Caractéristiques
Arbejd-selv med forberedelse af præsentation af jeres berømthed
Præsentationer af jeres berømthed skal være klar, og der skal være et produkt, fx en powerpoint.Medbring Voilà-bøgerne
Traduction Les choristes.docx
Medbring Voilà-bøgerne
I skal hver især have en lille gave med til en pris à 10-20 kr. Tag også noget julesnolder med for hyggens skyld, så julehygger vi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La France multiculturelle (opgives til eksamen)
Forløbet har fokus på Frankrig som multikulturelt land med forskellige befolkningsgrupper og de fordele og udfordringer disse har. Forløbet leder naturligt videre til 'Banlieues'-forløbet, hvor nogle af de samme problematikker uddybes.
Gade, Vibeke: Franskbogen, Systime 2010: Kap. 36 Rachid Kabir
Carte Blanche: Francaise ou algérienne
Les Intouchables
Lupin (Premier épisode) Netflix, 2020
60 ns
Indhold
Kernestof:
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
Medbring Voilà-bøgerne
Jeg har desværre migræne, så I skal arbejde selv med §25 (Bundne personlige pronominer), som jeg introducerede sidste gang. Jeg vil gerne have at i laver side 76 og 77 i den turkise Voilà-bog. Der er lavet en afleveringsmappe, der lukker kl. 15:30. O
Om filmen: Den franske forfatter Édouard Louis har gennemgået en bevidst og målrettet forvandling fra at være en del af Frankrigs absolutte bund til den mest prestigefyldte kulturelle elite. En social opstigning, der særligt i Frankrigs meget opdelte
Quizlet
I skal have bøjet jeres fem udvalgte verber i de fire tider (le présent, l'imparfait, le passé composé, le futur simple) til i dag.
I får en time til at gøre opgaven om Édourd Louis færdig, så hvis I har brug for mere tid, skal I forberede noget hjemme. Oplægget ligger i klassenotesbogen under 'Édouard Louis'
Photo manifestation.docx
Afsnit
Tobias har kage med
Opgave 2 om L'hymne à l'amour OG genlæs sangteksten
Lyt til Édith Piafs version af L'Hymne à l'amour og notér stikord om, hvordan den adskiller sig fra Céline Dions version
Hvis I ikke nåede at læse om Édith Piafs historie i timen, er det også lektie
Jeres Hymne à l’amour performances skal være klar
Vi fortsætter med JO-dokumentet
Paris et les Jeux Olympiques-dokumentet skal være færdigt
Tre på stribe tekst.pdf
Lisez pages 120 et 121 et répondez aux questions (mots-clés) dans le document 'Un été de colère'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Jeux Olympiques
Lille, kort opstartesforløb om OL i Paris 2024. Forløbet består af korte lærer-producerede tekster og videoer med henholdsvis Céline Dions og Édith Piafs versioner af 'Hymne à l'amour'.
Indhold
Kernestof:
Opgave 2 om L'hymne à l'amour OG genlæs sangteksten
Lyt til Édith Piafs version af L'Hymne à l'amour og notér stikord om, hvordan den adskiller sig fra Céline Dions version
Hvis I ikke nåede at læse om Édith Piafs historie i timen, er det også lektie
Jeres Hymne à l’amour performances skal være klar
Vi fortsætter med JO-dokumentet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Banlieues (opgives til eksamen)
Forløbet er en naturlig fortsættelse af 'La France multiculturelle'-forløbet. (Se nærmere beskrivelse dér). I 'Banlieues'-forløbet har vi også haft fokus på nogle af de tidligere franske kolonier og områder rundt omkring i verden.
Film: La Haine
Fra Banlieues, Gyldendal, 2009: p.7, Pour les autres on n'existe pas, Ghettos, Enfant sans frontières,
Fra La Colère, Gyldendal 2009: La Haine sc. 1 + épilogue, Ca se passe comme ca dans les cités
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Kære alle
Billedbeskrivelse af billedet i klassenotesbogen under Banlieues
Arbejd-selv: I skal se resten af 'Les Intouchables' på Filmstriben
I skal være færdige med delprøve 1 og have læst teksten 'Ghettos', som ligger under emnet Banlieues i klassenotesbogen.
Titel
Medbring Voilà
Tag Voilà-bøgerne med
Medbring Voilà-bøgerne
Medbring Voilà-bøger
Anonymiserede SRP-formuleringer.pdf
Genlæs digtet Enfant sans frontières
HUSK!!! en kop :-) Pakkeleg: medbring en gave til max 20 kr., eller tag noget med, du allerede har derhjemme. Morgenmad: Mette: Juice, kaffe Simon: syltetøj Clara: pålægschokolade Xander: smør Kristian: cacao Anton: brunsviger Nicklas: brød Carla: fr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
La Francophonie (Opgives til eksamen)
Vi koncentrerer os i dette forløb om Le Maghreb efter overfladisk at have arbejdet med flere tidligere franske kolonier under Banlieues-forløbet. Fokus er på forholdet mellem Frankrig og Nordafrika, kønsproblematikker og dét at være barn i Nordafrika. Derudover har klassen gruppevis forberedt præsentationer om følgend elande: Burkina Faso, Le Cambodge, Le Canada, La Belgique
Fra Bering, Mette et al: Entrées, Gyldendal 2009:
La Francophonie
Le Maghreb, Ben-Younes; Wahed: Yemma
Les pieds-noirs et les harkis
Goby, Valentine, 2007: Le cahier de Leîla
Les Maghrebins et le sexe
Le Maghreb vu par des jeunes issus de l'immigration
Ben Jelloun, Tahar: L'enfant de sable
Indhold
Kernestof:
Kære alle
Første halvdel af modulet får I til at blive færdige - derefter: Présentations
Medbring Voilà-bøgerne
Medbring Entrées
Medbring Voilà-bøger (subjonctif)
Vi starter fremlæggelser, når timen begynder, så dét, I mangler, er lektie. resten af tiden får I til at skrive stil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La deuxième guerre mondiale (Opgives til eksamen)
Forløbet har haft fokus på den specielle plads Frankrig havde især i de første år af Anden Verdenskrig, og igen har vi anskuet det gennem barnets eller den unges øjne.
- Deforges, Régine, Passe Partout, Munksgaard 1990, i uddrag: La biciclette bleue
- Bosch, Roselyne: La Rafle (2010)
-
https://www.youtube.com/watch?v=3psfesw-Ad4:
Kort videoklip fra YouTube med Joseph Weismann
- Témoignage : Joseph Weismann, rescapé de la Shoah (Youtube)
50 ns
Indhold
Kernestof:
I skal læse disse to tekster i nedenstående links i den rækkefølge, de står i, dvs. den danske først. Når vi så ses i næste uge snakker vi om, hvad I har fundet ud af.
www.kartable.fr
Øveeksemplar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Hjælpemidler eksamen
Tilladte hjælpemidler til eksamen i fransk
Som udgangspunkt må I ikke slå noget op på internettet til eksamen. Det gælder både til den skriftlige og den mundtlige eksamen.
Undtaget herfor er dog opslagsværker der er anvendt i undervisningen - og som ikke kan gemmes på egen computer.
Nedenfor ses hvilke materialer det drejer sig om:
https://www.ordbogen.com/da/
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140331178", "T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140331178", "H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52140331178" }