Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Jesper Schaarup
|
Hold
|
2022 MU-a (1a MU, 1a MU Ø, 2a MU, 2a MU Ø, 3a MU, 3a MU Ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Rytmik og musikalske analyseparametre
Musiklære
Grundforløbets 11 moduler indeholder under overskriften "Stil og genre" en introduktion til de musikalske analyseparametre og til grundlæggende rytmik.
Mål: Eleverne introduceres til
- skelnen mellem internt-musikalsk og eksternt-musikalsk genredefinition
- følgende parametre berøres i den forbindelse: Form, klang/instrumentation/sound, rytme og dynamik
- instrumenternes roller: Forgrund, baggrund, melodi, akkompagnement, rytmisk
- tid-rum-skalaen
- at sætte et musikstykke ind i en samfundsmæssig sammenhæng
De analyserede numre:
- Lamb of God: "512" (fra Sturm und Drang, 2015)
- Mozart: "Confutatis" (fra Requiem, 1791)
- Slam: "Catacoustics" (Gary Beck-remix, 2016)
- Mynsterland: "Kærlighedstræet/Hultkläppen" (fra Mynsterland, 2017)
I tilknytning til værkerne er læst:
- Espen Fyhrie: "Heavy metal", iBureauet/Dagbladet Information, 2008 (https://faktalink.dk/titelliste/meta?print=yes&no_img=yes [30.05.2017])
- lærerproducerede ark med introducerende rytmik
Musikudøvelse
I grundforløbet arbejdes teoretisk og praktisk med rytmelære - herunder bodypercussion, stomp og online trommemaskine (Drumbit, https://drumbit.app/). Der er endvidere arbejdet med basal stemmebrug og kendskab til rytmegruppens instrumenter.
Sang og sammenspil:
Her varierer numrene efter, hvilket grundforløbshold eleverne har gået på. Følgende numre stammer fra 1mu g3:
- Inside The Whale - "Hvor er tiden, der ta'r os?" (tre lige stemmer + rytmegruppe)
- Bill Withers - "Lean on Me" (tre lige stemmer + rytmegruppe)
Gruppesammenspil:
- Peter Green: "Black Magic Woman"
- Bob Dylan: "Knockin' on Heaven's Door"
- Don Convay: "Chain of Fools"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musiklære og skriftlighed
Rytmik, nodelære, harmonilære, melodisk analyse
- Teori gennemgået og øvet via www.musicality.academy, uddrag af Uffe Englunds Musik - metoder til analyse (Systime 2008) og Johannes Grønagers Nøgle til musikken (Systime 1999-2003) samt egne ark og øvelser.
- M1-disciplinerne (akkordlæsning, melodisk analyse, groove-analyse samt harmonisk analyse og vurdering) trænes særskilt, men integreres også i musikkundskabsforløb. I SRO har klassen samarbejdet med enten religion om Mozarts Requiem eller med engelsk om Bernsteins West Side Story. Der er også udarbejdet korte prosaopgaver i forbindelse med det daglige skriftlige arbejde
- I M2 arbejdes med jazzarrangement ud fra Gert Uttenthals vokaljazz-kompendium (https://tartelet.dk/musikteori/vocal/jazz/Jazzvokal-kompendium.html), suppleret med sider fra Nils Brynjolffs Jazzarrangement (Systime) og lærerproduceret materiale
Arbejdsformer
I alle discipliner tilstræbes sammenhæng mellem teori og praksis gennem eksempelvis stomp, små sammenspilsøvelser, talekor, bodypercussion, boomwhacker-øvelser, CL-øvelser o.l.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
190 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musikudøvelse
Enstemmig sang
Et bredt udvalg af nye og ældre enstemmige sange fra ind- og udland, overvejende hentet i Højskolesangbogen - herunder en runde med nye sange fra 19. udgave - og Wilhelm Hansens "Sangbogen"-serie.
Eleverne har på skift valgt en sang og akkompagneret den som fællessang. Intention: I 2023 vært i en time af det offentlige arrangement "De Blå Perler", hvor der bliver sunget 12 timer fra Højskolesangbogen.
Flerstemmig sang og sammenspil
- Nabiha: "Sneaking Out The Backdoor" (SAB m. band)
- Østkyst Hustlers: "Han får for lidt" (rytmelæsning, tre selvstændige stemmer)
- Lars HUG: "Backwards" (ST m. band)
- M. Martin/J. Schuster (Pink): "Whataya Want From Me?" (SAT m. band)
- m. fl.
Gruppesammenspil
Eleverne har i mindre grupper samarbejdet om indstudering og fremførelse af et bredt udvalg af sammenspilsnumre med varierende besætning, typisk med gængs rytmegruppe + flerstemmig sang og evt. blæs. Blandt de numre, der er arbejdet med, hører:
- Jeffrey Osborne: "Ready For Your Love"
- Jackson 5: "Blame It On The Boogie" / M. Jackson: "Thriller"
- T. Chapman: "Baby, Can I Hold You"
- Kings of Leon: "Use Somebody"
- m. fl.
I 2. og 3.g har eleverne endvidere deltaget i SG's Muslejr, hvor alle skolens A- og B-niveauelever i tre dage samarbejder om indstudering af ét fællesnummer og en række numre i mindre, blandede grupper. Der er hvert år en samlende paraply for muslejren - i 2.g "Soul", og i 3.g "Beatles". Muslejren sluttes hvert år af med koncerter på et par af Svendborgs folkeskoler + ved en fredagscafé på gymnasiet. Endelig har eleverne hvert år deltaget i gymnasiets m-kor (for skolens musikstudieretningsklasser på alle tre årgange), hvor der indstuderes og fremføres både a capella-satser, satser med vekslende akkompagnement, herunder samarbejde med gymnasiets bigband.
I oktober 2.g har holdet haft en sangskrivnings-workshop med repræsentanter fra Den Jyske Opera.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
190 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Overblik over den klassiske musikhistorie
I grupper har eleverne arbejdet med middelalder, renæssance, barok, wienerklassik og romantik. Ved lærer introduceredes tidlig modernisme i forlængelse heraf. Hver gruppe har holdt fremlæggelse, som - ud over at behandle periodens musikalske karakteristika - har handlet om historiske/politiske forhold, åndsstrømninger og andre kunstarter såsom billedkunst og arkitektur.
Perioder, tekster og værker:
Fra O. Vinter: Musikhistorien (Folkeskolens Musiklærerforening, 2001)
- 2: Ældre tid og middelalder, side 19-25 og 76-78. "Viderunt Omnes"
- 3: Renæssance, side 11-13, 18-22 og 58-61. P. Passerau: "Il est bel et bon" (madrigal).
- 4: Barok, side 11, 22-23, 28-29 og 84. J.S. Bachs violinkoncert i E-dur, 3. sats (rondo)
- 5: Wienerklassik, side 11-15, 36-38, 46-47 og 80-87. Haydn: Opus 1 nr. 1 (strygekvartet)
- 6: Romantik, side 79-83. H. Berlioz: Opus 14, 5. sats ("Drømmen om en heksesabbat" fra "Symphonie Fantastique)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blues
Særlige fokuspunkter:
- Bluesens tematik
- 12-taktersblues (AAB, melodik og harmonik)
- Blå toner
Analyserede værker:
- Bessie Smith: "In The House Blues" (1931)
- Robert Johnson: "Sweet Home Chicago" (1937). Som perspektivering inddrages Blues Brothers' version (1980) - hvad er bevaret, hvad er ændret?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rockanalyse - EKSAMENSEMNE
Gennemgang af rock-analyseparametre efter Johannes Grønager et al: Rockmusik i tid og rum (Systime 2000):
- Tid og rum (s. 16 - 19)
- Hook, Break & Gimmick (s. 22 - 26)
- Form og standardformtyper (s. 30 - 44)
- Groove (s. 82 - 93)
Yderligere baggrundsmateriale:
- H. Marstal/M. Jæger: Hitskabelonen (s. 98 - 101)
- Ppt om groove-analyse
- Harmonisk analyse via M1; vurdering af funktionsharmoniske over for modalharmoniske træk (som i M1 forventes kun kendskab til mixolydisk, æolisk, dorisk)
Udvalgte værker fra forløbet:
- Nirvana: "Lithium" fra Nevermind (1991)
- Deep Purple: "Smoke on the Water" fra Machine Head (1972) (gennem auditiv analyse af coverversioner af Space Dogs, Riot, Throne of Chaos og Adele Anderson snakkes om, hvilke musikalske parametre der er sket ændringer i)
- Sting/The Police: "Every Breath You Take" fra Synchronicity (1983) (gennem auditiv analyse af coverversioner af Chase Holfelder, Katie Kittimaster, Max Oazo, Jamaica Soundsystem og et par remixes, snakkes om, hvilke musikalske parametre der er sket ændringer i)
- Bob Marley: "Get Up, Stand Up" (1973)
Til belysning af fx sound, hook, introtyper m.v. er dele af andre numre løbende inddraget. Coverversioner er inddraget som udgangspunkt for - ud fra auditiv analyse - drøftelse af ligheder og forskelle mhp. derigennem at indkredse centrale musikalske parametre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musik og tekst - EKSAMENSEMNE
Med udgangspunkt i musikalske analyseparametre (melodik, harmonik, rytmik, form, dynamik, instrumentation) analyseres og fortolkes forhold mellem tekst og musik i satser på tværs af tid og genrer.
Kernestof/analyserede numre:
- Bendt Joensen: "Om musiks betydningsindhold", fra Musik, Nordisk Bogproduktion, 2. udgave 1989
- Fra Mozarts Requiem (1791): "Confutatis"
- Fra Mozarts Tryllefløjten (1791): Papagenos arie, "Der Vogelfänger" og Paminas arie, "Ach, ich fühl's"
- Schuberts "Der Erlkönig" (1815) og i tilknytning hertil inddrages Rammsteins "Dalai Lama" (fra Reise, Reise, 2003/2004)
- Fra Andrew Lloyd Webbers Phantom of the Opera (1986): Titelduetten, "The Phantom of the Opera"
- Filmmusik: Scenen "Concerning Hobbits", hvor Gandalf ankommer til Herredet. I tilknytning hertil læst om filmmusikalske analysebegreber hos https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/generelt/Filmmusikteori%20og%20-historie.pdf (tilgået 8. december 2024)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jazz-historie - EKSAMENSEMNE
I forløbet er der fokuseret på swing og bebop, og det vil være inden for disse emner, eventuelle eksamensopgaver stilles. Forløbet har også berørt den tidlige New Orleans- og Chicago-jazz; der vil ikke blive stillet opgaver inden for disse emner, men eleverne forventes at kunne inddrage dem i en beskrivelse af jazzens udvikling.
Forløbet har bl.a. fokuseret på:
- gængse karakteristika for de enkelte stilarter/æraer
- jazzstandards og deres gængse formtyper (AABA og 12-taktersblues), herunder vekslen mellem tema- og solokor
- rytmik/groove/sammenspil
- melodik og solospil
Tekstmateriale:
- Musikipedia:
- New Orleans (https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#1,
- swing-æraen (https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#2),
- bebop (https://www.musikipedia.dk/jazz/indblik#3),
(Alle links besøgt 2024-04-22.)
Analyserede værker:
- Louis Armstrong: "West End Blues" (1928)
- Mary Lou Williams/Andy Kirk & His Twelve Clouds of Joy: "Walkin' and Swingin'" (1936, swing/bigband)
- Count Basie: "Swingin' the Blues" (1938, swing/bigband)
- Charlie Parker: "Scrapple from the Apple" (1947, bebop)
- Charlie Parker: "Now's the Time" (1945, bebop)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296772976",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296772976",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296772976"
}