Titel
8
|
Forløb #8 War
Forløbet om War har til formål at introducere eleverne for forskellige tematikker og problemstillinger omhandlede krig. Vi kigger særligt på tre forskellige aspekter af krig: Romantisering og kritik af krig, soldatens oplevelse i krig og endeligt den vægt som soldater vender hjem med i samfundet.
Vi starter forløbet med War poetry fra "The Great War", med en introduktion til Storbritanniens rolle i 1. verdenskrig, samt hvervning af soldater, britiske patriotisme og "The Lost Generation". Vi læser digte af Wilfred Owen og Rupert Brooke og ser hvordan digtenes udtryk ændrer sig som en konsekvens af forfatternes oplevelse af krigen.
Eleverne ser videoer om 1. verdenskrig og skyttegravene for at få en forståelse for 1. verdenskrigs rædsler.
Hernæst introduceres eleverne til Vietnamkrigen - (kort om) den politiske baggrund for krigen, og den kritik, der blev rejst heraf som følge af nye medier. Hertil ser vi filmen "Full Metal Jacket" med fokus på kønsroller og soldaten som ideelt "den modige" i kontrast til de rædsler som soldaten oplever i felten.
Vi afslutter forløbet med non-fiktionstekster om PTSD og de psykologiske og emotionelle traumer som soldater kan vende hjem med fra krigen og en diskussion af hvordan vi som samfund skal forholde os til vores soldater.
Faglige mål og Kernestof:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
Brooke, Rupert "The Soldier" (1915), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
O'Brien, Tim: "The Man I Killed (1990), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Owen, Wilfred, "Dulce et Decorum Est" (1920), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Rabe, Stephen G., "PTSD affects those who fight, even those who fight in 'Good Wars'", 2022, I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf "The Vietnam War", I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024, s. 78-79, 87-90
Mendes, Sam "1917", Film, Universal Studios, 2019
Kubrick, Stanley "Full Metal Jacket", Film, Warner Brothers Studio 1987
Supplerende:
BBC Bitesize, "How were people convinced to join WW1?", located 23rd of May 2025 on www: https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/z4v9mfr
Lea, Thomas: "The 2000 yard stare" I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024, s. 143
Wright, Johnny: "Hello Vietnam", ocated 23rd of May 2025 on www: https://www.youtube.com/watch?v=SrDrFZ8j4_M
Short films:
Shellshock – https://www.youtube.com/watch?v=sb6QOMsnGsk
The Hun – https://www.youtube.com/watch?v=oM3d95BWtNo
A Soldier's Voice – https://www.youtube.com/watch?v=hAyCXWueoJg
Military Dictionary – http://www2.iath.virginia.edu/sixties/HTML_docs/Resources/Glossary/Sixties_Term_Gloss_U_Z.html#Letter%20'V'
|