Holdet 2023 En-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Kristian Nielsen
Hold 2023 En-y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 English and the World
Titel 2 Forløb #2 SoMe
Titel 3 Forløb#3 American Values
Titel 4 Forløb#4 South Africa
Titel 5 Forløb#5 US Election
Titel 6 Forløb#6 Dystopia
Titel 7 Forløb#7 Multicultural Britain
Titel 8 Forløb #8 War

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 English and the World

English and the World

The English and the World

Alle 1.g-klasser på Svendborg Gymnasium arbejder i grundforløbet med tekster, der passer til temaet ”The English and the World”. I forløbet kommer vi rundt til forskellige tidligere kolonier og fokus er på det engelske sprog og dets historie, tekstanalyse og grammatiske emner, specielt ordklasser. Der arbejdes primært med analyse af fiktion og eleverne har derfor specielt arbejdet med personkarakteristik, temaer, fortællestil, stemning, budskab og billedsprog.

De mange nedslag i engelsksprogede områder giver anledning til at overveje "English as a Global language" hvor eleverne præsenteres for begrebet "Lingua Franca", og de inviteres til at reflektere over det engelske sprogs mange facetter og roller i kommunikation i dag.

KERNESTOF:
Crystal, David: What is a Global Language (Fra
Lile introducerende tekst til Oceania (uddrag fra : https://www.britannica.com/place/Oceania-region-Pacific-Ocean)
Lille intorducerende tekst til Samoa (uddrag fra https://www.britannica.com/place/Samoa-island-nation-Pacific-Ocean, https://nzhistory.govt.nz/politics/samoa/colonial-administration)
Petaia, Ruperaka: Kidnapped (1980)
Wendt, Albert: Exam Failure Praying (
Crystal, David: What is Standard English (Fra
Taylor, Apirana: Haka
Brøndsted, Kathrine: India and the cinema (forkortet udgave) (Fra Brøndsted, Kathrine: Narrating India)
Narayan, R.K.: The Dark Room (1938) (uddrag)
Bell, Wade: Mountains and Rivers and an Arctic Sea (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)
Jew, Anne: Everybody Talked Loudly in Chinatown (Fra Pors, Eva: Cross Country Canada, Lindhardt og Ringhof, 2014)

SUPPLERENDE STOF:
How did The British Empire Rule the World? (https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g)
Oplæsning af digtet Kidnapped (https://www.youtube.com/watch?v=VZRlPXKuc-I)
Haka videoer
Hero introduction af Shah Rukh Khan fra filmen ”Kal Ho Naa Ho”: ("Kal Ho Naa Ho"   hero introduction)
Blandede Hero introduction scener (https://www.youtube.com/watch?v=-OarDGTU-tk)

Omfang ca. 10%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2 SoMe

I forløbet har eleverne undersøgt Sociale Medier, herunder sociale mediers historie, kerneaspekter og mediernes iboende problemstillinger og disses betydning for samfundet og individet. Konkret har vi arbejdet med TV-serien Black Mirror og Non-fictionstekster, med stor fokus på elevpræsentationer for at øve mundtligt sprogproduktion.
Eleverne har lavet portrætter af hinanden på sociale medier på engelsk for bedre at ryste klassen sammen efter grundforløbet.

Keywords:
Community (online/offline)
Individuality
Self-representation/Facade
Superficial/Shallow Society
Authenticity
Peers
Discrimination
Bullying and Harassment

Faglige mål:
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

Materiale:
Daily Mail Reporter "Now Teenagers Think Sharing Naked Selfies is Normal. . .", Daily Mail 2016, I: Af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Footprints, Gyldendal 2020.
Kilner, James: "The Science Behind Why We take Selfies", I: Jakob Bækgaard m.fl. Open Wide, Lindhart og Ringhoff (2017) 116-117
McFadden, Christopher: "The long and short chronological history of social media", lokaliseret d. 19/5-2025 på www: https://interestingengineering.com/lists/a-chronological-history-of-social-media
Wright, Joe "Nosedive", Netflix 2016
Epictux, "Meghan's Story", Youtube, 2011. Lokaliseret d. 19/5-2025 på www: https://www.youtube.com/watch?v=bStezpLKxLc

Supplerende:
Elevproducerede oplæg om Sociale Mediers historie
Elevproducerede sociale medieopslag om deres nye klassekammerater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 American Values

Forløbets omdrejningspunkt har været at skabe forståelse for det amerikanske værdisæt og om dette har/ikke har ændret sig gennem årene. Der trækkes tråde mellem etableringen af USA som land, samt de første immigrationsbølger, og de nye amerikanere i form af immigranter fra (hovedsageligt) Mexico. Forløbet har forsøgt at diskutere hvad en amerikaner er og tror på, og om man overhovedet kan definere det. Foruden dette stilles der skarp på begrebet "Den Amerikanske Drøm" og muligheden for at opnå dette.

Eleverne har arbejdet med fiktionstekster og film i dette forløb og har dermed stiftet bekendtskab med basale tekstanalytiske redskaber inden for fiktion, herunder setting, narration, characters, symbolism mv. Yderligere hermed har eleverne udbygget deres analytiske begrebsapparat i fht. nonfiktionstekster, hvor de igennem det retoriske pentagon har fået analytiske færdigheder til at foretage retorisk analyse af bl.a. Arnolds Schwarzenegger og Barack Obamas tekster.

Eksempler på nøgleord er:
American Dream
Equality of Opportunity
Competition
Hard work and Material Wealth
Individual Freedom


Materialer:
- "American Ways", Maryanne Kearny Datesman et al., pp. 3-10 (Life in the United States), pp. 28-34 (Traditional American Values and Beliefs)
- Arnold Schwarzenegger "Call Me Arnold", I: Mathiassen m.fl. "Born in the USA", Futurum 1984.
- Corona, Ana Maria  "Coming to America to Clean". Personal essay. Harper's Magazine 1993.
- "The American Dream", H. Pløger og M. F. Nielsen, fra: "Get Ahead", Økonom 2002
- "Far and Away", Ron Howard, 1992 (film)
Obama, Barack: "Prepared Remarks of President Barack Obama at Back to School Event at Arlington Virginia 2009".
- Yezierska, Anzia "Bread Givers" (1925) - Kapitlet "Hester street" s. 61-72
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 South Africa

I dette forløb om Sydafrika får eleverne indsigt i Sydafrikas historiske perioder fra den første kolonisering til afskaffelsen af Apartheid og livet i dag. Særligt skal eleverne forholde sig til årsager og konsekvenser for raceadskillelse, herunder betydningen for de menneskelige relationer på tværs af race. Eleverne har bl.a. beskæftiget sig med fremlæggelser om Sydafrikas historie, The Black Conscious Movement, Truth and Reconciliation Hearings og skønlitterære tekster, der på den ene eller anden måde behandler forholdet imellem sorte og hvide sydafrikanere.

Key terms:
South African history (British Colony)
Apartheid
Poverty
Nelson Mandela
Frederik Willem De Klerk
Steve Biko
Black Consciousness Movement
The ANC


- Chadwick, Justin: "Mandela – Long Walk to Freedom", Film, 2013
- Jacobs, Rayda: "The Guilt", I: Grønvold et. al.: Contexts, (Gyldendal: 2008), pp. 124-132
- Gordimer, Nadine: "Country Lovers", in: Soldier's Embrace (1975)

Supplerende:
Film-udklip af Cry Freedom om Steve Biko
Truth and Reconciliation Hearings Extracts
Elevproducerede oplæg om Sydafrikas historie


Kernestof:
- Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden
- Tekstanalytiske begreber
- et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 US Election

I dette korte forløb om det Amerikanske Valg fokuserer vi på at forstå det Amerikanske politiske system, herunder særligt hvilke værdier og historier, der ligger i de to store partier, det Republikanske og det Demokratiske. Vi undersøger kandidaterne, hvilke mærkesager de har, og hvordan de deltager i de store debatter. Foruden arbejder eleverne også med at forstå valgmandskollegiet og valgmændende, og koncepter som Safe og Swing-states.
Vi slutter af med en aften på skolen hvor eleverne på tværs af klasser får en informativ aften og ser valgdækningen i USA.

Nøgleord:
The Republican Party/the GOP/Conservatives
The Democrats/Liberals
Electoral College
Health Care
Gun Control
Pro-life/Pro-choice
Distribution of Wealth
Swing States
Primaries and Caucuses


Faglige mål og kernestof
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere ikke-fiktive tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Materiale
Birk, Helle: "The Election of the American President", in "American Issues", Systime 2008.
Democrats Vs Republicans | What is the difference between Democrats and Republicans, located the 20th of April 2022 at https://www.youtube.com/watch?v=9PrvciTGpRI
TedEd: "Does your vote count?", located on www, 13th of May, 2025 on: https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
Genefke, Mikkelsen, Wich: Election Year, Columbus 2024, s. 16-19

Supplerende:
FitzGerald, James: "The seven swing states set to decide the 2024 US election", BBC News 31st of October 2024, https://www.bbc.com/news/articles/c511pyn3xw3o

https://en.wikipedia.org/wiki/Kamala_Harris
https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Walz
https://en.wikipedia.org/wiki/JD_Vance
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Dystopia

I dette forløb om Dystopia er eleverne blevet præsenteret for ideen om dystopiske værker som en mulighed for kontemporær samfundskritik med håbet om at forbedre fremtiden. Vi læser tekster med tekstanalytiske briller for at diskutere litteraturens samfundskritik.
Særligt vigtigt læser eleverne bogen "Hunger Games" af Suzanne Collins som værklæsning.

Keywords:
Freedom
Surveillance society
Dystopian Society
Independence and independent thought
Destruction of or removal from nature
Loss of control or civilization
Dystopian Design (Worst-Case scenario impacts Current issues)
Poverty and Desperation
Fundamentalist Regimes
Civil Rights




Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA (Abortrettigheder i fht. USA)

Materialer:
Atwood, Margaret: The Handmaid's Tale, Vintage 2010, kapitel 3, pp. 22-26, uddrag af kapitel 32.
Collins, Suzanne: The Hunger Games, 2008.
Huxley, Aldous: Brave New World (Excerpt)
McCarthy, Cormac "The Road" (Excerpt), Chapter 1
Ross, Gary: The Hunger Games (Film). Lionsgate 2012.

Supplerende:
Læreproduceret powerpoint "Lead in" om dystopi-teori, hertil tegninger af Steve Cutts.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Multicultural Britain

I dette forløb om Multicultural Britain stilles der skarpt på de samfundsmæssige muligheder og spændinger der opstår som følge af indvandring i Storbritannien. Eleverne præsenteres for Storbritanniens historie efter 1945 med særligt fokus på den rolle som afviklingen af imperiet fik for indvandring til Storbritannien efterfølgende, herunder bl.a. Windrush Generation. Dertil forsøger vi at karakterisere den indvandring, der er fundet sted i UK fra ikke vestlige lande. Særligt for forløbet er at undersøge de forskellige synspunkter på indvandring i Storbritannien, hvor eleverne både læser tekster af immigrater og ikke-immigranter for at forstå individets og samfundets opfattelse af immigrationen. Vi taler om integration og assimilation og identitetsforhold. Vi afslutter forløbet med at stille skarpt på de optøjer som Storbritannien oplevede i August 2024 og prøver at forstå politikernes og mediedækningens (og sociale mediers) rolle i fht. immigration.

Keywords:
Immigration
Multiculturalism
Homogenous Society
Multicultural Society
Islam
Racism
Prejudice
Western Society and Values
Diversity
Foreign
Legitimacy
Tolerance
Integration
Assimilation
Riots, Protests and Demonstrations


Faglige mål og kernestof:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Materiale:
Moslund, Sten Pultz: "A Nation Shaped by Immigration", I "Everyone is Here – The New Shapes of Diversity and Belonging in Britain" Systime, 2021. s. 6-9
Kureshi, Hanif: "My Son the Fanatic", I: Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen: Contexts - basisbog til Engelsk i Gymnasiet og HF, Gyldendal 2004
Cook, Robin: "Chicken Tikka Masala Speech", I: Moslund, Sten: "London - Migrant City", Systime 2005
John Agard, "Listen Mr. Oxford Don". Mangoes and Bullets 1985
Manzoor, Safraz: ”My family moved from Pakistan to the UK 40 years ago - how far we've come”, The Guardian, May 2014. Located 17th of January 2018 at www: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/may/09/pakistan-to-luton-come-a-long-way-in-40-years
Baghdad Express, short film YouTube, Located the 23rd of May on www: https://www.youtube.com/watch?v=RDz-dk_QR6I
Chadha, Gurinder & Manzoor, Sarfraz: Blinded by the lights, Film, Entertainment One 2019
Reuters "What's causing the anti-immigration riots in the UK?" https://www.youtube.com/watch?v=mB7E6dJoE5c
Observer Editorial "The Observer View on the UK riots: Political neglect lies behind our fractured communities", The Guardian 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb #8 War

Forløbet om War har til formål at introducere eleverne for forskellige tematikker og problemstillinger omhandlede krig. Vi kigger særligt på tre forskellige aspekter af krig: Romantisering og kritik af krig, soldatens oplevelse i krig og endeligt den vægt som soldater vender hjem med i samfundet.
Vi starter forløbet med War poetry fra "The Great War", med en introduktion til Storbritanniens rolle i 1. verdenskrig, samt hvervning af soldater, britiske patriotisme og "The Lost Generation". Vi læser digte af Wilfred Owen og Rupert Brooke og ser hvordan digtenes udtryk ændrer sig som en konsekvens af forfatternes oplevelse af krigen.
Eleverne ser videoer om 1. verdenskrig og skyttegravene for at få en forståelse for 1. verdenskrigs rædsler.
Hernæst introduceres eleverne til Vietnamkrigen - (kort om) den politiske baggrund for krigen, og den kritik, der blev rejst heraf som følge af nye medier. Hertil ser vi filmen "Full Metal Jacket" med fokus på kønsroller og soldaten som ideelt "den modige" i kontrast til de rædsler som soldaten oplever i felten.
Vi afslutter forløbet med non-fiktionstekster om PTSD og de psykologiske og emotionelle traumer som soldater kan vende hjem med fra krigen og en diskussion af hvordan vi som samfund skal forholde os til vores soldater.

Faglige mål og Kernestof:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster,
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materiale:
Brooke, Rupert "The Soldier" (1915), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
O'Brien, Tim: "The Man I Killed (1990), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Owen, Wilfred, "Dulce et Decorum Est" (1920), I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Rabe, Stephen G., "PTSD affects those who fight, even those who fight in 'Good Wars'", 2022, I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024
Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf "The Vietnam War", I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024, s. 78-79, 87-90
Mendes, Sam "1917", Film, Universal Studios, 2019
Kubrick, Stanley "Full Metal Jacket", Film, Warner Brothers Studio 1987

Supplerende:
BBC Bitesize, "How were people convinced to join WW1?", located 23rd of May 2025 on www: https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/z4v9mfr
Lea, Thomas: "The 2000 yard stare" I: Sonne, Joachim & Wiecker, Rolf: "Warriors", Praxis 2024, s. 143
Wright, Johnny: "Hello Vietnam", ocated 23rd of May 2025 on www: https://www.youtube.com/watch?v=SrDrFZ8j4_M
Short films:
Shellshock – https://www.youtube.com/watch?v=sb6QOMsnGsk
The Hun – https://www.youtube.com/watch?v=oM3d95BWtNo
A Soldier's Voice – https://www.youtube.com/watch?v=hAyCXWueoJg
Military Dictionary – http://www2.iath.virginia.edu/sixties/HTML_docs/Resources/Glossary/Sixties_Term_Gloss_U_Z.html#Letter%20'V'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer