Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Jesper Schaarup
|
Hold
|
2023 Ty1 (1g Ty1, 2g Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Løst og fast (ikke eksamensemne)
Forløbet dækker over små lytte- og samtaleøvelser, som er anvendt løbende i løbet af undervisningen uden tilknytning til et specifikt emne. Der har fx været øvelser om "Aktuelles aus den deutschsprachigen Ländern" (herunder valg i Østrig i 2024 og Tyskland 2025), Cannabis-Legalisierung, en række nye og ældre sange (hvoraf nogle også er afsunget), Organspende, Taschengeld, Gute Vorsätze, Schimpfwörter m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identität - anders als die Norm
Emnet "Identität" er fælles for alle grundforløbshold (fra skolestart i august til studieretningsstart 1. november). Forløbet har kredset om, hvordan det at adskille sig eller definere sig som anderledes fra en norm kan være en del af ens identitet. Ved studieretningsstarten har holdet arbejdet med en fælles tekst inden for samme emne.
Kernestof fra grundforløb:
- "Bei Dir" af Kummer (2019) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Wildberry Lillet" af Nina Chuba (2022) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Der Junge" af Bert Losse, efter Susanne F. Svendsen Textmosaik (Kaleidoscope, 1995) m. tilhørende opgaver - 4 sider
- Eleverne har endvidere arbejdet med én af følgende tre videoer fra Deutsche Welle:
- "Er ist der Größte" (https://youtu.be/E8pcJ3C3waM, besøgt 2023-09-27)
- "Eine gelähmte Tänzerin" (https://youtu.be/vJRGOCm3NNk, besøgt 2023-09-27)
- "Topmodel Alpha Dia" (https://youtu.be/-O6F1CbbLFM, besøgt 2023-09-27)
Kernestof fra start på studieretningsforløb:
- "Mittagspause" af Wolf Wondratschek (1969), fra Auf uns af Kate Fuchs og Mathilde Sinding (Gyldendal 2016) m. tilhørende opgaver - 6 sider
Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Gyldendal (1998), suppleret med egne øvelser:
- Sætningsanalyse
- Kasus og kendeord
- Hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens
- Personlige pronominer
- Possessive pronominer
I alt ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kriminalgeschichten
Indkredsning af genrekarakteristika i forhold til:
- gængs komposition (Dreigliederung; Verbrechen-Ermittlung-Aufklärung/Bestrafung)
- tematik (Verbrechen und Motiv + Ermittlung)
- rollefordeling (Täter, Opfer, Zeuge, Ermittler/Polizist/Detektiv/Fahnder). Diskussion af stereotyper i forhold til gerningsmænd, ofre og stilistiske karakteristika i forhold til virkelighedens verden.
Kernestof (sideangivelser inkl. arbejdsark):
- H. Egendal: "Begriffkarte Krimi" i Gattungen, Gyldendal 2017. 1 side
- Milena Moser: "Mein neunter Mord". Efter O.R. Andersen & P. Husum (red.): Unterwegs - lies und schreib, Tyskforlaget 2000. 3 sider
- Lars Kraume (Regie): Tatort 873, "Der Brennende Mann" (TV-Krimi, 2013). 10 sider
- Thomas Jauch (Regie): Tatort 911, "Ohnmacht" (TV-Krimi, 2014). 10 sider
- A.M. Schenkel: "Finsterau" (uddrag) (efter H. Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017). 5 sider
Supplerende materiale:
- R.H. Bales & L. Völkel: "Tatort Deutschland", 30.11.2010 (https://p.dw.com/p/QLqC, juli 2019) - 1 side
- SDP feat. Sido: "'Ne Leiche" (https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc, 2010) - 1 side
- Brugt som præsentationsøvelse - eleverne har læst og forberedt præsentation af én af artiklerne for en klassekammerat (ca. 2 sider pr. artikel):
- Marcel Reich: "Amoklauf von München – sind "Killerspiele" wirklich schuld?" 27.07.2016 (efter http://www.bild.de/byou/2016/verbot-von-killerspielen/die-killerspieldebatte-46995530.bild.html, 30.01.2017)
- Michael Schlieben: "Mord und Quote" (09.03.2007; aktualisiert am 5. März 2009) (efter http://www.zeit.de/online/2007/11/krimiserie/komplettansicht, 30.01.2017)
Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Kaleidoscope (1998):
- Ordstilling i hoved- og ledsætninger
- Genitiv
- Modalverber
- Løbende repetition af allerede gennemgåede emner
I alt ca. 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
Indledningsvis forsøges elevernes forhåndskendskab til genren aktiveret og "oversat" til tysk. Med udgangspunkt i Grimms eventyr sættes fokus på generelle eventyrtræk, herunder inddrages aktantmodellen. Sammenligning mellem folke- og kunsteventyr. Gennem forelæsning af tekstbidder (hentet på www.vorleser.de) arbejdes med lytteforståelse med og uden tekst. Drøftelse af i hvilke kulturelle produkter der optræder eventyrtræk i dag.
Kernestof (sideangivelse inkl. arbejdsark):
- H. Egendal: "Begriffskarte Märchen" og "Merkmale des Märchens" (in Gattungen, Gyldendal 2017). 4 sider
- Br. Grimm: "Die Sterntaler". 2 sider
- Br. Grimm: "Schneewittchen". 12 sider
- Br. Grimm: "Die drei Federn", 4 sider
- Marcus Kreuzpaintner: Krabat (Fantasy-Film, 2008)
- Otto G. Waalkes: "Das Märchen vom verzauberten Föhn" (ukendt dato og udgivelse)
- Br. Grimm: "Der süße Brei" + "Frau Trude" + "Die Brautschau" (individuel præsentationsøvelse - eleverne har hver kun læst én af teksterne). 1 side
Supplerende stof:
- Uddrag af Disney-tegneserie (på tysk) med fokus på, hvordan prinsen vækker Snehvide, og hvordan den onde stedmoder straffes
- O. Ravn: "Eventyrs funktion" (in Lykkeland, Aschehoug 1987). 4 sider
- Lytteøvelse, "Neue alte Märchen", hos Deutsche Welle: https://learngerman.dw.com/de/neue-alte-m%C3%A4rchen/l-60349065 (besøgt 2023-04-08)
Grammatik:
- Stærke/uregelmæssige verber
- Præpositioner
- substantivers køn
- Løbende repeterende øvelser til allerede gennemgåede emner
I alt ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nazizeit, Auseinandersetzung mit der Vergangenheit
Læsning af tekster, der tematiserer tiden omkring Anden Verdenskrig og krigens rolle for Tyskland og tyskerne i Europa frem til i dag. Drøftelse af:
- efterfølgende generationers omgang med den ekstremistiske fortid; arvesynd eller frigørelse
- hvorfor nationalsocialismen fandt så mange tilhængere, særligt blandt de unge? (bl.a. set på NS-ungdomsorganisation og -propaganda)
- tyskerne - gerningsmænd eller ofre? Hitler og de ledende nazister - mennesker eller monstre, hvordan skal de fremstilles?
Kernestof:
- Anja Reschke: "Zum Gedenken an Auschwitz" (Tagesthemen-Kommentar vom 27. Januar 2015 (http://www.tagesschau.de/multimedia/video/video-58075.html[12.08.2018])
- Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer, Film (2004)
- Max von der Grün: "Kinder sind immer Erben" (in Vita Braagaard: Alle Woche wieder, Haase 1981)
- A. Hitler "Über Jugenderziehung" (1939) (in: J.Ø. Hansen & E. Haarsaae: Moderne Vergangenheit, Hovedland 1991)
- WebQuest Hitlerjugend; Untersuchung und Besprechung der Jugendorganisationen (HJ og BDM)
Supplerende materiale:
- optakten til 2. Verdenskrig (nøgleord Weimarrepublik, Kriegsentschädigung, Massenarbeitslosigkeit, Versailler Vertrag, Machtergreifung der Nationalsozialisten)
- "Adlerflug" (https://www.sueddeutsche.de/panorama/hakenkreuz-karussell-freizeitpark-adlerflug-1.4570063?amp_js_v=a2&usqp=mq331AQEKAFwAQ%3D%3D&_gsa=1&fbclid=IwAR2FSO2BwM2GeP_jEhmpx1ZgocS2EzTOehiWAas12dz0ZSdVt_oYgaU99Uo, besøgt 2023-09-17)) som et eksempel på den nazistiske fortids fortsatte betydning i nutidens Tyskland. Snak om forbud mod brug af forfatningsstridige organisationers symboler i det offentlige rum , fx Hitlergruß (https://praxistipps.focus.de/strafe-fuer-hitlergruss-diese-folgen-drohen_107131, besøgt 2023-09-17) og Strafgesetzbuch (https://www.gesetze-im-internet.de/stgb/__86.html, besøgt 2023-09-17)
- dommen mod Irmgard Furchner, der var sekretær i KZ Stutthof; Ritzau-artikel (2024-08-20) via https://www.dr.dk/nyheder/udland/tysk-domstol-stadfaester-dom-til-kz-sekretaer [besøgt 2025-04-17]
Grammatik:
- Relative pronominer
- Løst sammensatte verber
- Løbende repetition af gennemgåede områder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sport
Forløbet kredser om forskellige vinkler på sport: Sport som fitness, individuel eller national identitet/profilering, hobby, erhverv og turisme; sport og doping, præstationspres og kropsidealer.
Kernestof:
- Shirin David: "Bauch Beine Po" (sang, 2024) og i tilknytning hertil artiklen "Shirin Davids 'Bauch Beine Po': Körperbild von Generationen auf dem Prüfstand", https://www.rnd.de/familie/shirin-davids-bauch-beine-po-koerperbild-von-generationen-auf-dem-pruefstand-6KX5M2C5O5JY7BTCEZXWMRQMME.html (2024-08-29, besøgt 2025-03-26)
- Maria Timtschenko: "Ich pumpe, also bin ich" https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugendliche-im-fitnessstudio-hobby-sport-oder-koerperwahn-a-919483.html (2013-12-09, besøgt 2025-03-25)
- François Schmid-Bechtel: "Wie Heidi zu Andreas Krieger wurde: Mädchen – Doping – Mann", https://www.aargauerzeitung.ch/sport/weitere/wie-heidi-zu-andreas-krieger-wurde-madchen-doping-mann-ld.1654881 (2014-11-09, besøgt 2025-03-26)
- Johannes Seemüller: „Cora Bögeholz - Diagnose Magersucht“, athletes-in-mind.de, 2022 (TyB-A-eksamenssæt, 2024-05-29); også brugt som skriveøvelse
Supplerende materiale:
- I tilknytning til "Bauch Beine Po" har holdet berørt uddrag af en artikel om begrebet "Hyperfeminismus", ifølge hvilken der - i modsætning til tidligere - ikke ses ned på skønhedsopererede kroppe. De ses derimod som en form for emancipation/empowerment/selvbevidst fejring og et krav på at blive taget alvorligt, uanset hvordan man opfører sig og ser ud. Gisela Feutz: "Wie feministisch sind aufgespritzte Lippen und tiefe Dekolletés?" (https://www.srf.ch/kultur/gesellschaft-religion/hyperfeminismus-wie-feministisch-sind-aufgespritzte-lippen-und-tiefe-dekolletes, 2023-12-14, besøgt 2025-04-04)
- I tilknytning til "Wie Heidi zu Andreas Krieger wurde" har holdet læst afsnittet om Heidi/Andreas Krieger i denne artikel: https://www.dr.dk/sporten/webfeature/skyggesidenafsupermennesket (N.A. Heilskov m.fl., besøgt 2025-04-17). Og berørt uddrag af denne video: https://www.youtube.com/watch?v=KQhUjaiveAg (U.S. Anti-Doping Agency's kanal, besøgt 2025-04-17)
Grammatik:
- Udvidet infinitiv
- Løbende repetition af gennemgåede områder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663747448",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663747448",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663747448"
}