Holdet 2023 Ty2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Brusgaard
Hold 2023 Ty2 (1g Ty2, 2g Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb
Titel 2 Forløb 2: Reisen (EKSAMEN)
Titel 3 Forløb 3: Stadt- oder Dorfleben?
Titel 4 Forløb 4: Die Jugend und das Dritte Reich (EKSAMEN
Titel 5 Forløb 5 : Die DDR ein Überwachungsstaat  (EKSM)
Titel 6 Forløb 6: Sport fürs Leben (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundforløb

Emnet "Identität - anders als die Norm" er fælles for alle grundforløbshold (fra skolestart i august til studieretningsstart 1. november). Forløbet har kredset om, hvordan det at adskille sig eller definere sig som anderledes fra en norm kan være en del af ens identitet. Ved studieretningsstarten har holdet arbejdet med en fælles tekst inden for samme emne.

KERNESTOF
- "Bei Dir" af Kummer (2019) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Wildberry Lillet" af Nina Chuba (2022) m. tilhørende opgaver - 5 sider
- "Der Junge" af Bert Losse, efter Susanne F. Svendsen Textmosaik (Kaleidoscope, 1995) m. tilhørende opgaver - 4 sider
- Eleverne har endvidere arbejdet med én af følgende tre videoer fra Deutsche Welle:
  - "Er ist der Größte" ( https://youtu.be/E8pcJ3C3waM, besøgt 2023-09-27)
  - "Eine gelähmte Tänzerin" ( https://youtu.be/vJRGOCm3NNk, besøgt 2023-09-27)
  - "Topmodel Alpha Dia" ( https://youtu.be/-O6F1CbbLFM, besøgt 2023-09-27)

Grammatik fra Alles in Allem, Lone Häckert og Birgit Lohse, Gyldendal (1998), suppleret med egne øvelser:
- Sætningsanalyse
- Kasus og kendeord
- Hjælpeverber og regelmæssige verber i præsens
- Personlige pronominer
- Possessive pronominer
I alt ca. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Reisen (EKSAMEN)

FAGLIGE MÅL
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkle ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.
• redegøre på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner, analysere disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
• føre en samtale på et sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk

INDHOLD
Forløbet ser på:
- Rejsen som en ferieoplevelse, hvor der tales fremmedsprog, man ser på kultur og seværdigheder.
- Rejsen som en flugt (en symbolsk), et ønske om at slippe væk fra noget, der holder en fast – enten ved en selv eller ved de omgivelser, man er i.
- Rejsen som en nybegyndelse, udvikling og forandring, hvor den samtidig er både en fysisk og en symbolsk rejse.  


KERNESTOF:

Jeremias: "Nie ankommen" (2021), Lied, https://www.lyrics.com/lyric/38129359/Jeremias/nie+ankommen

Sibylle Berg: "Nora ist weggefahren" fra Ein Paar Leute Suchen das Glück und Lachen sich tot (1997), Reclam, s. 17-19.

Franz Kafka, "Gib's auf" i Kate Fuchs og Mathilde Sinding: "Auf Uns", Gyldendal 2016.

Mein Auslandssemester (lydfil), https://audio-lingua.ac-versailles.fr/IMG/mp3/ste-009-lena-maxi-ausland.mp3

"25 KM/H", Markus Goller (instr.), 2018, 1t57 min


GRAMMATISKE OMRÅDER
Ordstilling sammen med syntaktisk analyse
Verbers bøjning m særligt fokus på hjælpeverberne haben, sein, werden
Personlige pronomener og possessive pronomener
Perfektum

Grundbogsarbejdet kommer fra Alles in Allem 1 og en lærerproduceret grammatikmappe i Klassenotesbogen

ONLINE HJÆLPEMIDLER, BRUGT UNDERVEJS FORLØBET

https://www.dict.cc/
https://www.verbformen.de/
https://ordbog.dk/

Arbejdsark og tekster ligger på holdets Klassenotesbog i OneNote.  

Omfang:
34 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Din erfaring med tyskfaget 20-11-2023
Forberedelse til skriftlig afl i lektionen 08-12-2023
Forberedelsestid til test 28/2 28-02-2024
3x tests i haben/sein/werden 28-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 3: Stadt- oder Dorfleben?

FORMÅL
Eleverne skal træne det at:
• læse og forstå ubearbejdede, nyere tysksprogede tekster og inddrage viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i Tyskland.  
• forstå talt standardsprog på tysk formidlet gennem forskellige medier
• føre en samtale på tysk om emnet, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
• træne faste vendinger, udtryk og relevante mundtlige kommunikationsstrategier

Der er fokus på at træne mundtlig sprogkompetence om tekster herunder sproghandlinger, hvor eleverne fx skal gengive, beskrive eller kommentere, som det også kræves til den mundtlige eksamen.

INDHOLD
In der Stadt oder auf dem Land leben?

Dette forløb integrerer sprog og kultur i tekstarbejdet og ser på bolig- og leveforhold i Tyskland med to tematiske nedslag: forskelle mellem provinsen og storbyen. Teksterne beskæftiger med tyskeres leve- og boligforhold, herunder også med diskussionen af, hvor man trives og hvor ikke i forhold livet i hhv. provinsen og i storbyen.

Hvorfor trives nogle mennesker i storbyen og andre ude på landet? Hvilke fordomme er der om hhv. livet i storbyen og på landet? Hvad kendetegner livet i storbyen og livet i provinsen?

KERNESTOF

Kristin Haug: "»Bevor ich in den Zug gezogen bin, war ich deutlich einsamer« – ICE-Nomade Lasse Stolley", Spiegel 14.03.2024, https://www.spiegel.de/panorama/deutsche-bahn-ice-nomade-lasse-stolley-ueber-das-leben-im-zug-a-7bcf5c74-2f21-4709-b7d0-e7387bfa6b18

Provinz: Großstadt, https://genius.com/Provinz-grostadt-lyrics, 2021

Katja Heer: "Mit Clueso in Erfurt", DB MOBIL, 2021 https://dbmobil.de/menschen/interviews/clueso

Follow me.reports: "Jung & auf’m Dorf: Warum zieht ihr nicht weg?" 2021, https://www.youtube.com/watch?v=Zn7HtB5nsD8 (20 minutter)

Leipzig Travel: "Leipzig passt (fast) immer | Imagefilm Leipzig", 2022, https://www.youtube.com/watch?v=ZcqUsG_LHlo

SUPPLERENDE STOF
Nachtcafe, Lasse Stolley tauscht die Wohnung gegen eine Bahncard 100 (7 minutter), SWR, https://www.ardmediathek.de/video/nachtcafe/lasse-stolley-tauscht-die-wohnung-gegen-eine-bahncard-100/swr/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzIwODMyMDQ, 19/07/2024

Adidas Football, 'Typisch Deutsch' | Germany Home Jersey for UEFA EURO2024, https://www.youtube.com/watch?v=zR5TtSuWD3Y, 2024

DW Deutsch: So wohnen die Deutschen | Meet the Germans, uploadet af DW Deutsch, https://www.youtube.com/watch?v=NQfuXvfgQDw11/11/2020

Følgende links har de kigget på ift. helt overordnet af beskrive geografiske og demografiske forskelle med simpelt ordforåd:
Arbeitslosenquote:
https://www.deutschlandatlas.bund.de/DE/Karten/Wie-wir-arbeiten/068-Arbeitslosenquote.html

Kinderbetreuung (vuggestuer og børnehaver) (Betreuung: pasning)
https://www.deutschlandatlas.bund.de/DE/Karten/Wie-wir-lernen/170-Betreuungsangebote-Kinder.html

Pro-Kopf Einkommen (indtægt)
https://www.wsi.de/de/einkommen-14582-einkommen-im-regionalen-vergleich-40420.htm
Miete (huslejepriser)
https://www.deutschlandatlas.bund.de/DE/Karten/Wie-wir-wohnen/040-Mieten.html

Leere Wohnungen (tomme boliger – ikke kun lejligheder)
https://www.deutschlandatlas.bund.de/DE/Karten/Wie-wir-wohnen/046-Wohnungsleerstand.html

Gender pay gap (forskelle i lønninger mellem mænd og kvinder: scroll forbi teksten)
https://www.brandeins.de/themen/karten/lohnluecke-pay-gap-mind-the-gap

Ausländische Bevölkering (anddel af befolkning uden tysk statsborgerskab)
https://www.deutschlandatlas.bund.de/DE/Karten/Wer-wir-sind/Auslaendische-Bevoelkerung.html

Wahlkarte 2021 (sådan stemte Tyskland i 2021)
https://interaktiv.tagesspiegel.de/lab/bundestagswahl-2021-karte-historische-ergebnisse-wahlkreise-gemeinden/

https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2021-09-26-BT-DE/index.shtml

GRAMMATIK
Personlige, possessive pronominer
Genitiv
Ledsætninger
Modalverber
Sowohl … als auch

ONLINE HJÆLPEMIDLER, BRUGT UNDERVEJS FORLØBET
https://www.dict.cc/
https://www.verbformen.de/
https://ordbog.gyldendal.dk/  

Arbejdsark og tekster ligger på holdets Klassenotesbog i OneNote.  

SIDEOMFANG: 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4: Die Jugend und das Dritte Reich (EKSAMEN

FORMÅL:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– give en klar og nuanceret redegørelse på tysk for studerede tysksprogede tekster og emner og forholde sig analyserende og perspektiverende til dem med anvendelse af et varieret og nuanceret ordforråd og med sikkerhed i morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945.

INDHOLD:
Emnet behandler det Tredje Rige og Nationalsocialismen Holocaust med fokus på spredning af propaganda, antisemitisme og nazistiske ideologier til især ungdommen i og uden. Centralt er den indoktrinering, som ungdommen udsættes  Eleverne læser således tekster, hvor blikvinkel er det unge menneskes rolle og plads i det tredje rige.  

KERNESTOF

Vorwärts! Vorwärts!, https://neustadt-und-nationalsozialismus.uni-mainz.de/glossar/lied-vorw%C3%A4rts-vorw%C3%A4rts-1933

US Holocaust Memorial Museum, courtesy of Helmut Eschwege, Propagandaplakat, Hinter den Feinmächten: Der Jude. 1942, https://encyclopedia.ushmm.org/content/de/photo/nazi-anti-jewish-propaganda

Filmplakat für den Propagandafilm ”der Ewige Jude”, 1940, https://mein-lernen.at/geschichte-3/diktaturen/nationalsozialismus-ideologie-und-propaganda/

Propagandaplakat “Der Jude. Kriegsanstifter, Kriegsverlängerer.” (1941), https://www.eternalechoes.org/at/for-the-classroom/exercises/2-3-propaganda

Baldur v. Schirach, Vorwärts, Vorwärts! http://ingeb.org/Lieder/vorwarts.html

Film: Napola - Elite für den Führer, 117 Minutter (Dennis Gansel, Regisseur)

Leni Riefenstahl, Triump des Willens (1935) (uddrag) 00.00-07:30 min + 31.30-37.46 min, https://www.dailymotion.com/video/x6uajey

"Hitler über Jugenderziehung" i J.Ø. Hansen & E. Haarsaae: Moderne Vergangenheit, forlaget Hovedland, 1991.


SUPPLERENDE STOF
YouTube: Vorwärts! Vorwärts! Schmettern die hellen Fanfaren [German + English Lyrics]
https://www.youtube.com/watch?v=wbMC0efbdaY

YouTube: Vrienden Museum Arnhem, Triumph des Willens (1935), Triumph des Willens (1935), besøgt 22-08-24

YouTube, Die Säulen des Nationalsozialismus einfach und kurz erklärt, 2023, https://www.youtube.com/watch?v=jAZl2mJuL1Q

Deutschland - Karte der Besatzungsgebiete von 1945,
https://ausstellungen.deutsche-digitale-bibliothek.de/kriegsende-1945/items/show/48

Geteiltes Berlin, Sektoren in Berlin nach 1945, https://stock.adobe.com/dk/images/geteiltes-berlin-sektoren-in-berlin-nach-1945/18235165

Uddrag fra: NS Ideologie – 5 Säulen, Vorgehensweise und Propaganda, https://www.nachhilfe-team.net/lernen-leicht-gemacht/ns-ideologie/

YouTube, Berlin in July 1945 (HD 1080p color footage)
https://www.youtube.com/watch?v=R5i9k7s9X_A&t=80s, besøgt 18-08-2024

YouTube, Holocaust Buchenwald Concentration Camp Uncovered (1945) | British Pathé
https://www.youtube.com/watch?v=-tGwjwK9pIM, besøgt 18-08-2024

Die Hitler-Jugend (HJ), Deutsches Historische Museum, https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/ns-organisationen/jugend, besøgt 07-10-2024

GRAMMATIK
Sammensatte verber
Repetition af kasus og ledsætninger
Præpositioner (enkelt- og dobbeltstyrende: akk, dativ)
Præpositioner og verber


Sideomfang: 55 sider

ONLINE HJÆLPEMIDLER, BRUGT UNDERVEJS FORLØBET

https://www.dict.cc/
https://www.verbformen.de/
https://ordbogen.dk/  

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 5 : Die DDR ein Überwachungsstaat (EKSM)

FORMÅL:
- at opnå indsigt i og forståelse for kulturelle og historiske forhold i DDR og hele Tyskland efter 1945, hvilket også er bestemmende for den samlede tyske identitet i dag.
- træne sprogfærdighed og formidling
- arbejde med udtale og sproglig korrekthed.

INDHOLD:
Emnets fokus er dannelsen af staten DDR og dens udvikling til et diktatur og et overvågningssamfund. Eleverne introduceres til viden om Tysklands deling efter 1945 og dannelsen af to tyske stater frem mod lukningen af den tysk-tyske grænse den 13. august 1961 med opførelsen af Berlinmuren. Eleverne læser DDRs Hymne og undersøger, de idealforestillinger, der kendetegner selvbilledet som DDR-borger i 1949. Derfra fokuseres på DDR som overvågnings- og kontrolstat specifikt om MfS og arbejdet som stasi-medarbejder og dennes funktion i et forsøg på at kontrollere samfundet og dets borgere og opretholdes SEDs magt frem mod Murens fald 1989. Vi læser desuden om årsager til, at Ruthild Gorgass flygter.


KERNESTOF:

The Simpleshow,"SIMPLE SHOW ERKLÄRT DEN FALL DER BERLINER MAUER", uploadet 09/10/12, http://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo, besøgt 28/10/13

Johannes R. Becher, "Auferstanden aus Ruinen" (1949), https://genius.com/Johannes-r-becher-auferstanden-aus-ruinen-lyrics

Wissenwerte, DDR, uploadet af Wissenswerte Erklärfilme 08/07/2011, https://www.youtube.com/watch?v=u6rpowv6wWo

Filmen: "Das Leben der Anderen", Florian Henckel von Donnersmarck, 2006. 137 min.

Ruthild Gorgass: „Flucht aus der DDR“, zeitzeugen-portal, https://www.youtube.com/watch?v=8Ui-U36C5Gg, 20/02/2013, 00:48-3:08 minutter


SUPLERENDE STOF:
DDR Anthem - Auferstanden Aus Ruinen (Lyrics), oploadet af Ostalgie91,  7. juni 2011, http://www.youtube.com/watch?v=bWe6k1F5WKQ, besøgt 19/12/13

History on Map, "Full History of Germany In 5 Minutes", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=GBbUmiH23-0


GRAMMATIK
Tvivlspræpositioner
Ordstilling i ledsætninger

Fra Alles in Allem 1, samt lærerproduceret øvelser og arbejdsoversigter til det gennemgået tekstmateriale.

BESØGTE ONLINE-KILDER
https://www.dict.cc/
Ordbogen.com
Duden.de

Omfang: 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb 6: Sport fürs Leben (EKSAMEN)

Forløbsbeskrivelse Sport fürs Leben
FAGLIGE MÅL
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer.
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945.

INDHOLD
Wir beschäftigen uns mit Texten (multimodale), wo das Thema Sport zentral ist, es aber auf unterschiedliche Weise thematisiert wird. U.a.:
Sport als Fitness und Gesundheit
Sport als Teil von einer Identität
Sport als Schönheitsideal
Sport als Nationalsport/nationales Hobby in Österreich
Sport und Leistungsdruck
Sport und Doping in der DDR


KERNESTOF
1. Shirin David, ”Shirin David - Bauch Beine Po [Official Video]”, 2024, https://www.youtube.com/watch?v=U5R9dA9EeB8, (besøgt 23/03/2025)
2. Maria Timtschenko „Ich pumpe, also bin ich“, 09/12/2013, Spiegel.de, https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugendliche-im-fitnessstudio-hobby-sport-oder-koerperwahn-a-919483.html (besøgt 2025-03-25)
3. Dr. Andrea Fronaschütz, Das Österreichische Gallup-Institut © 2024 All rights reserved, https://www.gallup.at/de/newsroom/umfragen/2024/winterurlaub-in-oesterreich-skifahren-und-thermen-gleichermassen-beliebt/, (besøgt 23/03/2025)
4. Johannes Seemüller: „Cora Bögeholz - Diagnose Magersucht“, athletes-in-mind.de, 2022 (prøvebanken stx begynder, 29. maj 2024) 2stx241-TYSb/A-29052024  
5. François Schmid-Bechtel, "Wie Heidi zu Andreas Krieger wurde: Mädchen – Doping – Mann", Magdeburg, 09/11/2014, Aargauer Zeitung, https://www.aargauerzeitung.ch/sport/weitere/wie-heidi-zu-andreas-krieger-wurde-madchen-doping-mann-ld.1654881, (besøgt 23/03/2025)

SUPPLERENDE STOF
LyricsZone, ”Shirin David - Bauch Beine Po (Lyrics)”, YouTube,  https://www.youtube.com/watch?v=6TkzFV4wVRw&list=RD6TkzFV4wVRw&start_radio=1, besøgt 23/03/2025
[Songtext zu „bauch beine po“], genius.com, https://genius.com/Shirin-david-bauch-beine-po-lyrics, besøgt 23-03-25
Andreas Krieger: Heidi's Farthest Throw (tysk med engelske undertekster, uploadet 2017, https://www.youtube.com/watch?v=KQhUjaiveAg

Typisch Österreich - gibt es das überhaupt? Typische Wörter, typisches Essen? Finden wir es heraus!, https://www.youtube.com/watch?v=Qp9Q3PNBtj8

Die 9 Bundesländer Österreichs, https://www.youtube.com/watch?v=3B5e5Bi_hVM

Breakout Skier of the Year: Dennis Ranalter - Anywhere From Here Extended Cut, https://www.youtube.com/watch?v=eJbq-1bODSo  

GRAMMATIK
Relativt pronomen


Sideomfang: 22 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde