Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Maria Lund Johansen
|
Hold
|
2023 Ty3 (1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identität
I grundforløbet har alle elever arbejdet med emnet "Identität", som er blevet belyst gennem tekster, korte film og sange, hvor personerne i teksterne reflekterer over deres egen oplevelse af at være det menneske, som de er. Desuden er der arbejdet med ordforrådstilegnelse gennem små øvelser og lege i overgangen fra grundskole til gymnasie.
Emnet har et omfang på ca. 15 sider
Kernestof:
"Bei dir" af Kummer, sang, 2019
"Wildberry Lillet" af Nina Chuba, sang, 2023
"Der Junge" af Bert Losse i "Textmosaik" af Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1995
"Topmodel Alpha Dia" kortfilm, DW, 2023
"Er ist der Größte" kortfilm, DW, 2023
"Eine gelähmte Tänzerin lässt sich nicht aufhalten" kortfilm, DW 2023
Grammatiske emner
Hjælpeverbernes bøjning i præsens
Regelmæssige verbers bøjning i præsens
sætningsanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Freundschaft -eksamensemne
Fokus i emnet har ligget på, hvordan man er en god ven og hvordan det er at være en outsider. Hvordan kommer venskab til udtryk og hvordan føles det at være uden en ven?
Holdet har arbejdet med tilegnelse af basalt ordforråd, i form af de mest benyttede verber og adjektiver samt substantiver der er knyttet til emnet samt spørgeord.
Emnet har et omfang på ca. 31 sider
Kernestof:
"Der größte Fehler seines Lebens" Tcomic af obias Wieland, 2010 (Los Geht's!, Mette Hermann, Gyldendal 2018)
"Schüleraustausch" comic af Gymmick, 2011 (https://www.dw.com/de/grenzenloser-humor-was-karikatur-darf-oder-besser-lassen-sollte/a-67287470)
"Lieblingsmensch" sang af Namika, 2015 (Los Geht's!, Mette Hermann, Gyldendal 2018)
"Ich bin ich" sang af Rosenstolz 2006
"Haare ab für Max" artikel, Patrick Gödde 2017 (Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal, 2018)
"Goodbye, Sascha" Jakob Hein, 2009 (Aspekte, Heino Aggedam og Jens Peter Jensen, Tyskforlaget 2014)
"Dieses bescheuerte Herz" film af Marc Rothemund, 2017, 1 time 45 min
"Daniel Meyer und Lars Amend Dieses bescheurte Herz. Über den Mut zu träumen" dokumentar fra 2013, 3.26 min https://www.youtube.com/watch?v=ZoLeNFjfk14
Grammatiske emner
Præsens svage verber, stærke verber og hjælpeverber
Ordstilling i hovedsætninger
Brug af spørgeord
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reisen -eksamensemne
Fokus i emnet ligger på rejsen til det ukendte og mødet med sig selv gennem det fremmede. Hvorfor længes man efter det fremmede/eksotiske og hvad vækker dette møde i én selv?
Desuden har holdet arbejdet med udtaleregler og oplæsning med fokus på kendetegn og vanskeligheder i forbindelse med tysk udtale. Lytteøvelser fra DSD1 om Reisen har været benyttet i arbejdet med lytteforståelse og strategier i forbindelse hermed.
Eleverne har været på ekskursion til Kiel, besøgt Kieler Schifffartsmuseum samt arbejdet med rejsevideoer. Der indgår desuden tekster og seværdigheder om Schweiz og Østrig i emnet.
Emnet har et omfang på ca. 37
Kernestof:
Comic "Winterschlaf" af Oliver Ottitsch
"Lindner Offline" af Martin Suter (Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016)
"Der Wahnsinnstyp oder: Während sie schläft" Katja Reiser, (Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal 2016)
"Diese Frau reist allein mit dem Fahrrad um die Welt" uddrag af artikel (Travelbook, 13.03.2018 https://www.travelbook.de/menschen/globetrotter/luisa-rische-weltreise-mit-fahrrad)
"Beinahe" kortfilm af Uwe Greiner, 2010, 10 min
"Tschick" film af Fatih Akin, 2016, 2 timer 13 min
- "Meine Augenblicke bei der BVG" (Ein neuer Anfang, Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, Lindhardt og Ringhof 2015)
Eleverne har gruppevis arbejdet med en eller to af følgende videoer:
"Wolfgang Amadeus Mozart einfach und kurz erklärt" video 4:23 min https://www.youtube.com/watch?v=kAH1TL0pEao
"Salzburg in 5 Minuten" video 5 min. https://www.youtube.com/watch?v=lXZad6haT70
"München TOP 10 Sehenswürdigkeiten & Tipps für deinen Urlaub" video 11:25 min https://www.youtube.com/watch?v=o050t6ntL8s
"FC Bayern's Allianz Arena More than a stadium!" video 5:08 https://www.youtube.com/watch?v=2lR7DpA42qo
"Die lebenswertesten Städte Europas: Zürich" video 4:25 min https://www.youtube.com/watch?v=fy6lCeEM15Q
Supplerende materiale:
-Ekskursion til Kiel samt museet Kieler Schifffartsmuseum
Grammatiske emner
Modalverber + konjunktiv af mögen
Ordstilling i hovedsætninger med modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stadt und Land
Fokus i emnet har ligget på, hvordan det opleves at leve i en storby eller på landet. Hvordan bliver disse oplevelser af især byen beskrevet og vist gennem et kunstneriske udtryk. Der indgår tekster af østrigske forfattere og tekster, der omhandler østrigske forhold.
Der indgår tekster fra før 1945.
Emnet har et omfang på ca. 41
Kernestof:
"Das Fenstertheater" af Ilse Aichinger (Der Gefesselte, Ilse Aichinger, S. Fischer-Verlag 1963)
"Potsdamer Straße" af Anja Tuckermann (Berlin von Wort zu Ort, Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Gyldendal 2007)
"Über allen Gipfeln ist Ruh" digt af Johann Wolfgang von Goethe in …
"Hundertwasser" in ”Sternstunden in Österreich” af Louise Ebbesen Nielsen og Marie Søgaard Thellesen, Praxis 2024
"Friedensreich Hundertwasser", video https://www.youtube.com/watch?v=eISMx568FQs -4:54min
"Wohnen", video, Deutsche Welle, Deutschlandlabor, https://learngerman.dw.com/de/6-wohnen/l-18723182 -4.55 min
Grammatiske emner
Perfektum af svage og stærke verber
Ordstilling ved perfektum
Ordstilling i ledsætninger
Løst sammensatte verber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die DDR -Flucht und die Stasi -emsamensemne
Emnets fokus har ligget på på flugtforsøg fra Østtyskland til Vesttyskland. De politiske og samfundsøkonomiske årsager til at regimet i DDR undertrykkelse deres eget folk og befolkningens ønske om mere frihed har været omdrejningspunkter for forståelse af problemer i DDR. Stasis overvågning af befolkningen i DDR, muren mellem de Øst- og Vesttyskland såvel muren i Berlin og den tysk-tyske grænse.
Mange af teksterne har en kunstnerisk og kreativ vinkel på DDR.
Emnet har et omfang på ca. 33 sider
Kernestof:
"Geschichte: Die DDR einfach und kurz erklärt", video https://www.youtube.com/watch?v=D0RYc-D_G3I -3:41 min.
"Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze", video, DW deutsch https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k -10:39min.
"Ballon" film af Michael Herbig, 2018, 2 timer og 1 min.
"Familie Holzapfel: Mit der Seilbahn über die Mauer"tegneserie af Susanne Buddenberg og Thomas Henseler in "Berlin - Geteilte Stadt" avant-verlag
Animadok: "Die Weite Suchen" af Falk Schuster, 2015, 30 min.
Animadok "Der übers Meer kam" af Jonas Riemer, 2020, 11 min.
"Die Stasi -Die Stasi spionierte viele Menschen in der DDR aus", 2029 https://www.zdf.de/kinder/logo/stasi-106.html
"STASI / Staatssicherheit der DDR" https://www.hanisauland.de/node/2451
Supplerende materiale:
Foredrag af Annette Herzog om hendes barndom og ungdom i DDR på gymnasiet d. 19. december 2024
Grammatiske emner
Substantivernes køn
Den bestemte artikel
Akkusativ og dativ præpositioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Märchen -eksamensemne
I forløbet har eleverne søgt at leve sig ind i en Märchenwelt fyldt med magi, udfordringer og magiske væsner, og gennem læsning, kreativt og skriftlig arbejde fokuseret på Märchenmerkmale.
Teksternes hovedvægt ligger på ældre tekster før 1945.
Emnet har et omfang på ca. 37 sider
Kernestof:
"Rotkäppchen" af brødrene Grimm, in Gattungen af Helle Egendal, Systime 2017
"Die Wassernixe" af brødrene Grimm,
"Frau Holle" af brødrene Grimm,
"Der Froschkönig" af brødrene Grimm
Filmatisering af ”Die Kluge Bauerntocher” af brødrene Grimm, ARD 2009
Supplerende materiale:
"Merkmale des Märchens" in Gattungen af Helle Egendal, Systime 2017
Grammatiske emner
Tvivlspræpositioner
Relative pronominer
Den bestemte og ubestemte artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jugendkultur in Deutschland
Eleverne har arbejdet med forskellige aspekter af ungdomsliv i Tyskland i dag herunder sociale medier og klima. Fokus i emnet har ligget på mundtlighed og lytteøvelser samt små videoer, tv-indslag mm. Herudover har eleverne deltaget i interviews og samtaler med unge tyskere fra hhv. Hamborg og Stuttgart.
Emnet har også givet et kort indblik i den politiske situation i Tyskland, herunder unge tyskeres holdninger.
Emnet har et omfang på ca. 33 sider
Kernestof:
"Studie "Jugend in Deutschland" So pessimistisch wie noch nie" artikel fra tagesschau.de, 23.04.2024 af Philipp Wundersee
"Sechzehn aus 16 -Thema Social Media" BpB, af Steven Meyer, 5.53 min. https://www.bpb.de/mediathek/video/557337/16-aus-16-wie-viel-zeit-verbringen-junge-menschen-am-handy/
"Neue Nase mit 14 -Mädchen und ihr Traum von Schönheit" ZDF, program 37 Grad, 2013, 28.59 min. https://www.dailymotion.com/video/x212eid
"Minimal konsumieren -maximal leben: Doch was braucht man wirklich?" video, https://www.youtube.com/watch?v=g-J1sh2p6sU 4.01 min.
"Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben -und wir können von ihr lernen" in Genau! Af Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
Supplerende materiale:
Foredrag af Lasse Soll sunde om det tyske valg
Grammatiske emner
Relative pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663757312",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663757312",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663757312"
}