Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Ulrikka Rueskov Honoré
|
Hold
|
2023 Ty5 (1g Ty5, 2g Ty5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identität
Introforløb til tysk: Alle 1.g-klasser på Svendborg Gymnasium arbejder i grundforløbet med temaet Identität. Vi hører musik, læser tekster og ser en kortfilm om identitet. Fokus er på hvad der kan være med til at skabe identitet og på hvordan forholdet til andre spiller en rolle for identiteten. En del af teksterne handler om at føle sig som del af eller udenfor en gruppe.
KERNESTOF:
- Kummer: Bei dir (https://www.youtube.com/watch?v=shstRc1F6kE)
- Chuba, Nina: Wildberry Lillet (https://www.youtube.com/watch?v=95xDIF5zYCo)
- Losse, Bert: Der Junge (Fra Svendsen, Susanne F.: Textmosaik, Kaleidoscope 1995)
- Verkaufspsykologie: Arroganz in Luxusshops kurbelt den Verkauf an, artikel fra 20 Minuten (https://www.20min.ch/story/arroganz-in-luxusshops-kurbelt-den-verkauf-an-328765699804#ratingSection)
- Kortfilm: Schwarzfahrer, 1994 (instruktør: Pepe Danquart) (kan ses på filmstriben.dk)
- SPN-X: Wir Wollen Anders Sein (https://www.youtube.com/watch?v=IzCKY6RRTNw)
SUPPLERENDE STOF:
Matrixarbejde med følgende videoer fra Deutsche Welle:
- Eine gelähmte Tänzerin (https://learngerman.dw.com/de/eine-gel%C3%A4hmte-t%C3%A4nzerin-l%C3%A4sst-sich-nicht-aufhalten/l-64993473) (2 s)
- Er ist der Größte (https://learngerman.dw.com/de/er-ist-der-gr%C3%B6%C3%9Fte/l-66120011) (2 s)
- Topmodel Dia (https://learngerman.dw.com/de/topmodel-alpha-dia-der-schwierige-weg-zum-erfolg/l-64352991)(2 s)
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in allem, Kaleidoscope 1998)
- Sætningsanalyse
- Kasus og kendeord
- Possessive pronominer
- Sein, haben og werden
- Regelmæssige verber i præsens og perfektum
I alt: ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Weihnachten I
Weihnachetn I
Et ganske kort forløb om Weihnachten i forbindelse med julen.
- Edekas reklamefilm fra 2015: Heimkommen (https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo) (1 s)
- Weihnachtsgrüße vom FC Bayern (https://www.youtube.com/watch?v=1kEpZCtRhPA) (1 s)
I alt: 2 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN - Sport
I forløbet arbejder vi med fankultur, sportens betydning for integration og tilhørsforhold og doping i sportens verden i DDR.
KERNESTOF:
- Flechtner, Lea: Wie der Opa so der Enkel (I Krehan, Kirsten & Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Systime 2020)
- Krehan, Kirsten & Kirsten Stammerjohann: Unterschiedliche Fankulturen (I Krehan, Kirsten & Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Systime 2020)
- Serrao, Marc Felix: Hart aber Fair (I Krehan, Kirsten & Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Systime 2020)
- Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen (Interview mit der Fechterin Monika Sozanska) (Krehan, Kirsten & Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Systime, 2020)
- Deutschlandlabor - Fußball (https://learngerman.dw.com/de/3-fußball/l-18722878)
- Fettes Brot: Fußball ist immer noch wichtig (2006)
- Die Multikulti-Elf: Wir sind ein Team (Artikel fra Deutsche Welle, 12.06.2010)
- Özils schwerste Entscheidung (Artikel af Frank Hellmann, Spiegel Online, 6.02.2009)
- Es lebe der Sport (sagprosatekst om sport i DDR fra Zeitklicks) (https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/freizeit/es-lebe-der-sport)
- Heidi Krieger: Wie eine Sportlerin der DDR durch Doping zum Mann wurde (kort dokumentar) (https://www.youtube.com/watch?v=w5s75-2_eMc)
- Schmid-Bechtel, François: Wie Heidi zu Andreas Krieger wurde: Mädchen – Doping – Mann, Aargauer Zeitung, 2014 (https://www.aargauerzeitung.ch/sport/weitere/wie-heidi-zu-andreas-krieger-wurde-madchen-doping-mann-ld.1654881)
- Zeit Online: Es ist eine vergessene Opfergruppe (https://www.zeit.de/video/2018-02/5724820333001/ddr-doping-es-ist-eine-vergessene-opfergruppe)
SUPPLERENDE STOF:
Eleverne har i grupper researchet og præsenteret/hørt om en kendt tysk sportsperson (2 s)
Film: Das Lehrerzimmer (instruktør: Ilker Çatak, 2023) (Filmen passer ikke ti lemnet "Sport", men alle tyskhold var i biografen sammen)
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in Allem. Kaleidoscope, 1998:
- Genitiv
- Possesive pronominer
I alt ca. 40 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stadt und Land
Et forløb, hvor eleverne først arbejder lidt med med Tysklands geografi, inddelingen i Bundesländer og udvalgte tyske byer. Derefter arbejder vi lidt med storbyen og konstrasten til landet.
KERNESTOF:
- Eleverne har i grupper arbejdet med og fremlagt følgende byer/Bundesländer: Hamburg, Berlin, Baden-Württemberg, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz
- Endlich August: Das ist Berlin (Liedtext)
- Fox, Peter: Schwarz zu Blau (Liedtext)
- Film: 25 KMH (instruktør: Markus Goller, 2018)
- Lang, Anna: Stadt, Land, Flucht (Fra Fuchs, Kate & Mathilde Sindig: Auf Uns, 2020)
- Hansen, Dörte: Bauerntheater (uddrag af kapitel 8 fra Hansen, Dörte: Altes Land, 2015)
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in allem, Kaleidoscope, 1998)
- Substantivernes køn
- uregelmæssige verber
I alt: ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN - Die DDR
Med udgangspunkt i delingen af Tyskland efter 2. verdenskrig og opbygningen af muren arbejder vi med livet i DDR. Fokus er på hverdagen i DDR og DDR som et overvågningssamfund. Til sidst i forløbet ser vi på et eksempel af kritik af systemet (Wolf Bierman).
KERNESTOF:
- Uddrag af "Die Teilung Deutschlands" (I Stimpel, Niels Kaae (1994): Wende - Ende - Anfang. Vejen: OP-forlag)
- Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer (https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo)
- Billeder af tilblivelsen af muren fra øst og vest (http://www.hdg.de/lemo/html/DasGeteilteDeutschland/DieZuspitzungDesKaltenKrieges/DieMauer/mauerbau.html)
- DDR-Alltag (Tekst fra Zeitklicks) (http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/alltag/leben-in-der-ddr/ddr-alltag/)
- Film: Ballon (instruktør: Michaek Herbig, 2018)
- Biermann, Wolf: Und als wir ans Ufer kamen
- Rusch, Claudia: Mauer mit Banane (Uddrag)
Herzog, Anette: Foredrag på gymnasiet om hendes opvækst i DDR og hendes bog ” Det der var – historier fra den anden side af muren”
SUPPLERENDE STOF:
- Billeder af hverdagen i DDR (http://www.spiegel.de/fotostrecke/ddr-alltag-fotografien-von-juergen-graetz-fotostrecke-117401-3.html) (http://www.gruesse-aus-der-ddr.de/html/54snavi.html)
- Udvalg af illustrationer og statistikker om Stasi (https://www.bstu.de/informationen-zur-stasi/bildung/materialien-fuer-den-unterricht/foliensatz-fuer-den-unterricht/)
- Herzog, Anette: Det der var – historier fra den anden side af muren (Kap. 1). Colibri, 2020.
- Schusters, Falk: Die Weite suchen (animationsdokumentar)
- Riemer, Jonas: Der übers Meer kam (animationsdokumentar)
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in Allem. Kaleidoscope, 1998:
- præpositioner
- ordstilling
I alt ca. 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Weihnachten II
Weihnachten II
Et ganske kort forløb om Weihnachten i forbindelse med julen og et folkeskolesamarbejde, hvor eleverne har undervist 10. Klasseselever med fokus på ordforrådstilegnelse, lytning og verbernes bøjning.
KERNESTOF:
- O Tannembaum (https://www.youtube.com/watch?v=AdpicC_6y4s) (1 s)
- Reim, Matthias: Letzte Weihnact (https://www.youtube.com/watch?v=qaM9TnjtY9A&list=PLW3U2OlR-th74pskncOuw1LGYg0PHdsKk) (1 s)
- Generelt om juletraditioner i Tyskland (til fremstilling af opgaver) (1 s)
SUPPLERENDE STOF:
- 01099: Weihnachtslied 2021 (https://www.youtube.com/watch?v=hLujkSJ-9_o)
- Fantasy: Ich hab den Schneemann geküsst (https://www.youtube.com/watch?v=9q5NLv35F34)
- Zuckowski, Rolf: Fröhliche Weihnacht (https://www.youtube.com/watch?v=112brkcBFx8)
I alt: 4 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Bundestagswahl
Bundestagswahl 2Ty5 2025
Forud for valget i Tyskland har eleverne arbejdet lidt med de forskellige partier og vigtige valgemner
KERNESTOF:
- Deutscher Bundestag: Wie funktioniert die Bundestagswahl (https://www.youtube.com/watch?v=pUpWtwg-7MU)
- ZDF/logo: Warum Deutschland viele Regierungen hat (Was mit Föderalismus gemeint ist) (https://www.zdf.de/kinder/logo/foederalismus-104.html)
- Parteien in Deutschland (https://www.zdf.de/kinder/logo/parteien-im-bundestag-100.html)
- Valgprognoser (https://www.wahlrecht.de/umfragen/)
- Foredrag med Lasse Soll Sunde om det tyske valg
I alt ca. 7 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN - Deutschland als Einwanderungsland
Deutschland als Einwanderungsland 2Ty2 2023
I forløbet arbejder vi med indvandring og indvandreres liv i Tyskland. Vi arbejder med et par tekster, der handler om at være indvandrer eller have indvandrerbaggrund i Tyskland og de udfordringer, det kan medføre. Vi arbejder lidt med den første indvandringsbølge fra midten af 50’erne og fokuserer bl.a. på indvandreres udfordringer i forhold til at finde sig til rette mellem to forskellige kulturer.
KERNESTOF:
- Planet Wissen: Geschichte der Gastarbeiter (2007) (uddrag)
- Deluxe, Sammy: Mimimi (sang, 2016)
- Film: Almanya - Willkommen in Deutschland (instruktør: Yasemin Samdereli)
- Alanyali, Iris: Mir ist heute so türkisch zumute (Fra:Blume, Kirsten et al.: Hier ist meine -Heimat – Deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget 2011)
- Eko Fresh: Quotentürke (2013) (https://www.youtube.com/watch?v=-GKJjKW1oEA)
SUPPLERENDE STOF:
- Hazy Osterwald Sextett: Konjunktur-Cha-Cha-Cha (https://www.youtube.com/watch?v=4lWVmwFHDqo)
- Arbejde med og foredrag ved Lasse Soll Sunde om det tyske valg
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in Allem. Kaleidoscope, 1998:
- modalverber
- relative pronominer
I alt ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN Nazizeit-Auseinandersetzung mit der Ver...
Nazizeit - Auseinandersetzung mit der Vergangenheit
Vi indleder forløbet med at se på mellemkrigstidens Tyskland og nationalsocialisternes magtovertagelse. Derefter beskæftiger vi os med nationalsocialismens syn på børn og unge, nationalsocialismens propaganda og ungdomslivet under nazismen (Napola). Løbende med arbejdet med nazitiden ser vi på få eksempler på bearbejdelse af nazitiden og den tyske erindringskultur.
KERNESTOF:
- Bundeszentrale für politische Bildung: Weimarer Republik (http://www.bpb.de/nachschlagen/lexika/das-junge-politik-lexikon/161785/weimarer-republik)
- Rammstein: Deutschland (https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc)
- Deutsches Historisches Museum: Die NS-Propaganda (uddrag fra https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/innenpolitik/ns-propaganda.html)
- Et udvalg af propagandabilleder, bl.a.plakater, flyveblade, børnebøger o.lign. (Fra Deutsches Historisches Museum www.dhm.de/lemo)
- Hitler über Jugenderziehung (Fra Hansen, H. Ring & Poul Husum: Bilder aus der jüngsten Vergangenheit. Gyldendal, 1972)
- Thomas, Anne & Narin Leder: Die Stolpersteine: ein einzigartiges Denkmal, Deutsche Welle (https://www.dw.com/downloads/30319860/nachrichten-mit-vokabeln-20160516-die-stolpersteine-ein-einzigartiges-denkmal.pdf)
- Die Hitlerjugend (sagprosatekst fra Deutsches Historisches Museum https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/ns-organisationen/hitler-jugend.html) (2s)
- Film: Napola, 2005 (instruktør: Dennis Gansel)
- Fabian Scheuermann: Oma und die Nazis. Fluter, 21.08.2017 (https://www.fluter.de/bund-deutscher-maedel-oma-zeitzeugin)
Grammatik fra Häckert, Lone & Birgit Lohse: Alles in Allem. Kaleidoscope, 1998:
- sammensatte verber
I alt ca. 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Dansk-tysk/tysk-dansk ordbøger:
Ordbogen.com: http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger
abc-ordbogen: https://abc.ordbogen.com
Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk: https://ordnet.dk/
Tysk-tysk/udtale:
Duden.de: https://www.duden.de
dict.cc: https://www.dict.cc
OneNote må kun tilgås via OneNote-App, som I har på computeren. I må ikke tilgå OneNote i online-versionen via browseren.
Da I ikke må bruge søgefunktionen på internettet, skal I sørge for at have gemt ovenstående adresser. I må dog gerne gå på internettet via links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Fx videoer som ikke kan gemmes/tilgås i anden form. Her gælder samme betingelser som beskrevet ovenfor.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663758248",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663758248",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663758248"
}