Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Louise Fiellau-Nikolajsen
|
Hold
|
2023 FrF1 (1g FrF, 2g FrF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksamensemne: Conte de fée
I dette forløb har vi arbejdet med både klassiske og moderne eventyr.
Vi har set og hørt "Cendrillon" af Téléphone 1982.
Vi har læst "le Petit Chaperon Rouge" af les frères Grimm, 1812 og sammenlignet med "Chapeau Rond Rouge", Pennart, 2004.
Eleverne har set og arbejdet med filmen "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" som et bud på et moderne eventyr.
Vi har læst det klassiske eventyr Barbe Bleue, Charles Perrault 1697 og eleverne har skrevet deres eget eventyr på fransk.
Ca. 30 sider ( 20 moduler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'enfance, jeunesse et adolescence
I dette forløb har vi koncentreret os om lette tekster om opvækst og verden set fra et barns øjne. Vi har sammenlignet opvækst i gamle dage med opvækst i dag og talt om skolesystemet før og nu i Frankrig.
Vi har læst novellerne "mère à 13 ans" og "les rivales".
Vi har set filmen "les choristes", af Christophe Barratier, 2004
Vi har læst og filmatiseret kapitlerne 1,2,3,4,5,6,7, 8, 38 og 40 fra bogen " il a jamais tué personne, mon papa", Jean-Louis Fournier 2002
Vi har også set en dokumentarfilm i biografen om forfatteren, Edouard Louis' opvækst og læst et mindre uddrag af "En finir avec Eddie Bellegueule", Edouard Louis, 2014
ca 30 sider ( 18 moduler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensemne: La Francophonie
Vi startede med at undersøge hvor I verden der tales fransk og arbejdede med nogle undervisningsvideoer fra TV 5 med portrætter af personer fra Afrika og Guadeloupe.
Dernæst læste (og lyttede) holdet romanen " L'enterrement de ma mère", Alain Mabanckou, 2000 - 74 sider. Bogen skildrer en afrikansk mand bosat i Paris som vender hjem til sin landsby til moderens begravelse og reflekterer over forskelle og ligheder mellem det franske og afrikanske samfund - med fokus på forskellelige skikke og normer.
Holdet har set og arbejdet med den canadiske film " Monsieur Lahzar", Philippe Falardeau, 2011, som både handler om Canada og skolesystemet men mindst lige så meget handler om hovedkarakterens baggrund som immigrant fra Algeriet.
Vi har også arbejdet med Canada generelt og med interviews af forskellige unge canadiere, der bla handler om sprog og identitet i Québec samt en tale af Justin Trudeau og hans liv og karriere.
ca 45 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensemne: Les SDF
I dette forløb har vi arbejdet med Frankrigs socialpolitik og hjemløshed. Vi startede med at se og diskutere videoen "C'est quoi un SDF" https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-etre-sdf
Eleverne har dernæst set filmen "No et moi" (Zabou Breitmann, 2010 ) og sideløbende læst og arbejdet med kapitlerne 1, 2, 4 og 14 i Delphine de Vigans roman fra 2007.
Vi har suppleret med diverse billedmateriale og oversættelser om Dephine de Vigan fra bogen "SDF" (Bering og Sørensen, Systime, 2011)
Eleverne har arbejdet med les Restos du Coeur i grupper bl.a med videoer og tekster fra hjemmesiden, der forklarer indsatsområder og statistisk udvikling på området siden organisationens begyndelse og vi har analyseret deres slagsang fra 1994.
Vi har også arbejdet med en aktuel tekst om en mand, der døde på gaden fordi folk antog han var hjemløs og derfor ikke hjalp ham: René Robert, photographe, est mort en pleine rue dans l'indifférence, www.francetvinfo.fr
antal normalsider ca 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensemne: La Deuxième Guerre mondiale
Under emnet 2. Verdenskrig har vi læst uddrag et af Simone de Beauvoirs roman" Le sang des autres" s.30-40, Gallimard 1944, som udover at beskrive oplevelsen af krigen også har fokus på de tanker, der ligger bag eksistentialismen som filosofi og tankegang. Vi har også arbejdet med et tv indslag fra da bogen blev filmatiseret med Jodie Foster i hovedrollen: https://www.youtube.com/watch?v=ZAIWFkjWbmQ
Vi har set og arbejdet med filmen "La Rafle", (Roselyne Bosch, 2010) der skildrer den store jøderazzia i Paris juni 1942.
Vi har læst digtet Familiale af Jacques Prévert: Paroles, 1946
antal normalsider ca 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663763398",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663763398",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663763398"
}