Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin B
|
Lærer(e)
|
Andreas Bech
|
Hold
|
2023 La-a (1a La, 2a La)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romersk humor
Dette forløb er det første, hvor vi læser autentiske romerske tekster. Fokus er på den grundlæggende grammatik, herunder pronominer, vokativ, instrumental ablativ og passiv og deponens. Vi har arbejdet med epigrammer som genre, stereotyper og invektiv.
Kernetekster læst på latin:
- Martial: 1.38, 2.38, 7.3, 9.97, 10.8, 11.64
- Catul: 41, 43
Efterantik perspektivering:
- Ludvig Holberg epigrammer i Christoffer Maaløes gendigtninger fra 1955: 1.5, 1.66, 5.41, 2.14, 2.54
- Monty Python 'Dead Parrot': https://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218&t=89s&ab_channel=CaioBadner
- Rytterriet 'snobberne': https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0&ab_channel=P3xSatire
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul: Romersk poesi
I dette forløb har vi arbejdet med den romerske digter Catul som et eksempel på neoterikernes individualiserede digtning. Vi har analyseret Catuls digte med fokus på sproglige virkemidler og epikuræisk filosofi.
Kernetekster læst på latin:
Digt: 5, 8, 51
Antik perspektivtekst læst i oversættelse:
Sappho 31 i Karsten Friis Johansens og Carlskov og Søndergaards oversættelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Forløbet sætter fokus på den romerske stoicisme med udgangspunkt i Senecas etiske skrifter. I arbejdet med teksterne har vi talt om den stoiske kosmologi, teologi, antropologi, stoisk etik og humanisme. Hertil har vi sammenlignet den stoiske filosofi med den epikuræiske, som bl.a. kommer til udtryk i Catuls digtning.
Basistekster læst på latin.
- Seneca epist. mor. brev 1.1-2; 47.1; 107.4; 16.3
Basistekster læst i oversættelse:
- Seneca De Otio 3
- Seneca Epist. Mor. 16, 41, 47
Perspektivtekster:
- Uddrag af Martin Luther Kings tale, I Have a Dream.
- Brinkmann, Svend, Stå Fast, 2014, s. 51-53
Andet:.
- Dokumentarfilmen Seneca Om Vrede, DR2, 2004
- Dilemmaer til 'Den Stoiske Brevkasse' hentet fra Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" fra 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ærkepoeten: vagantviser
I dette forløb har vi læst et uddrag af Ærkepoetens Confessio fra codex Carmina Burana. Vi har arbejdet med vaganviser som genre og som et eksempel på latinens betydning op gennem middelalderen. Vores fokus har været på sangens komposition, og vi har arbejdet med de stærke tematiske kontraster (det jordbundne vs. det religiøse; det ironiske vs. det alvorlige; menneskets svaghed vs. menneskets religiøse forpligtigelser etc.)
Kernetekster læst på latin:
Archipoeta, Confessio 7-16
Perspektiv:
Mozart, 'Requiem' (læst kursorisk)
Carl Orff, 'O Fortuna'
Ovid Amores II.4 oversat af Otto Steend Due 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag starter vi modulet med strofe 11 og 12 i ærkepoetens Confessio. Hvis man ikke har nået at arbejde færdig med den, kan man med fordel oversætte den til i dag. Vi kommer også til at gennemgå opgaverne på side 4 (med undtagelse af transverba'en).
-
Vi samler op på jeres tidslinjer, embedsposterne i den romerske republik og de spørgende pronominer. Hvis ikke I nåede at lave s. 1-4 i kompendiet, kan I med fordel gøre det til i dag.
-
I dag gennemgår vi Ciceros 1. tale mod Catilina, så hvis man ikke nåede at blive færdig med sin oversættelse sidst (eller ikke var til stede), kan man med fordel gøre det til i dag (s. 5 i kompendiet).
-
Få styr på jeres Kahoots og læg et link ind i samarbejdsområdet, så vi er klar til at spille, når modulet starter
-
Vi starter modulet med at gennemgå genitiv og romertal, så hvis ikke du nåede at lave s. 2-3 sidst, kan du med fordel gøre det til i dag.
-
Memrise
-
Efter julesangen gennemgår vi Ciceros in Cat.1.2. Hvis ikke man nåede at blive færdig sidst, kan man med fordel gøre det til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cicero og den romerske republik
I dette retorikforløb har vi arbejdet med den historiske tidslinje fra afslutningen af de puniske krige til Cæsars død. Gennem en læsning af et udvalg af Ciceros taler, har vi kigget på de politiske spændinger mellem optimater og popularer, som Cicero levede i. I arbejdet med teksterne har vi analyseret retoriske virkemidler og perspektiveret dem frem til i dag.
Primærtekst læst statarisk:
- Cicero in Catilinam, 1-5
Primærtekst læst i oversættelse:
- Sallust Cat. 5.1-8, Mogens Leisner-Jensen (overs.)
Perpskektivering:
- Ted Cruz' tale i senatet The Wisdom of Cicero https://www.youtube.com/watch?v=GVYfPKzZY9Y
- Obamas tale ved the Democratic National Convention i 2004: https://www.youtube.com/watch?v=ueMNqdB1QIE&t=2s (uddrag)
- Henrik Ibsens, Catilina (1850) forord til anden udgave + uddrag af 2. akt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vergils Æneide
I dette forløb har vi arbejdet med det romerske epos i form af Vergils Æneide. Vi har set på Æneas som den romerske helt med pietas, der kæmper mellem sine personlige følelser og dem pligt, der er pålagt ham af guderne og skæbnen: han skal grundlægge en ny by i Italien og bliver romernes stamfar.
Vi har undervejs i forløbet arbejdet med epossets komposition, heltens rejse, katabasen og augustæisk propaganda.
Basistekster læst på latin:
Vergils Aeneide:
1. sang v.1-11
4. sang v. 160-172
4. sang v. 685-695
6. sang v. 450-463
6. sang v. 788-795
12. sang v. 945-952
Basistekster læst i oversættelse:
Vergils Aeneide i Otto Steen Dues oversættelse:
4. sang v. 304-345
12. sang v. 930-952
Øvrigt perspektiv:
Gilgamesh Tavle 7 i Sophus Helles oversættelse
Øvrigt materiale:
- Ara pacis
- Prima porta
- Romersk mønt af Augustus
- Ted-ed: Why should you read Virgil's "Aeneid"? - Mark Robinson fra YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p4mbk59rbjE&ab_channel=TED-Ed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746690",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746690",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58983746690"
}