Holdet 2023 La-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) Andreas Bech
Hold 2023 La-a (1a La, 2a La)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Romersk humor
Titel 3 Catul: Romersk poesi
Titel 4 Seneca og stoicismen
Titel 5 Ærkepoeten: vagantviser
Titel 6 Cicero og den romerske republik
Titel 7 Vergils Æneide

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Romersk humor

Dette forløb er det første, hvor vi læser autentiske romerske tekster. Fokus er på den grundlæggende grammatik, herunder pronominer, vokativ, instrumental ablativ og passiv og deponens. Vi har arbejdet med epigrammer som genre, stereotyper og invektiv.

Kernetekster læst på latin:
- Martial: 1.38, 2.38, 7.3, 9.97, 10.8, 11.64
- Catul: 41, 43

Efterantik perspektivering:
- Ludvig Holberg epigrammer i Christoffer Maaløes gendigtninger fra 1955: 1.5, 1.66, 5.41, 2.14, 2.54
- Monty Python 'Dead Parrot': https://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218&t=89s&ab_channel=CaioBadner
- Rytterriet 'snobberne': https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0&ab_channel=P3xSatire
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul: Romersk poesi

I dette forløb har vi arbejdet med den romerske digter Catul som et eksempel på neoterikernes individualiserede digtning. Vi har analyseret Catuls digte med fokus på sproglige virkemidler og epikuræisk filosofi.

Kernetekster læst på latin:
Digt: 5, 8, 51

Antik perspektivtekst læst i oversættelse:
Sappho 31 i Karsten Friis Johansens og Carlskov og Søndergaards oversættelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca og stoicismen

Forløbet sætter fokus på den romerske stoicisme med udgangspunkt i Senecas etiske skrifter. I arbejdet med teksterne har vi talt om den stoiske kosmologi, teologi, antropologi, stoisk etik og humanisme. Hertil har vi sammenlignet den stoiske filosofi med den epikuræiske, som bl.a. kommer til udtryk i Catuls digtning.

Basistekster læst på latin.
- Seneca epist. mor. brev 1.1-2; 47.1; 107.4; 16.3

Basistekster læst i oversættelse:
- Seneca De Otio 3
- Seneca Epist. Mor. 16, 41, 47

Perspektivtekster:
- Uddrag af Martin Luther Kings tale, I Have a Dream.
- Brinkmann, Svend, Stå Fast, 2014, s. 51-53

Andet:.
- Dokumentarfilmen Seneca Om Vrede, DR2, 2004
- Dilemmaer til 'Den Stoiske Brevkasse' hentet fra Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" fra 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ærkepoeten: vagantviser

I dette forløb har vi læst et uddrag af Ærkepoetens Confessio fra codex Carmina Burana. Vi har arbejdet med vaganviser som genre og som et eksempel på latinens betydning op gennem middelalderen. Vores fokus har været på sangens komposition, og vi har arbejdet med de stærke tematiske kontraster (det jordbundne vs. det religiøse; det ironiske vs. det alvorlige; menneskets svaghed vs. menneskets religiøse forpligtigelser etc.)

Kernetekster læst på latin:
Archipoeta, Confessio 7-16

Perspektiv:
Mozart, 'Requiem' (læst kursorisk)
Carl Orff, 'O Fortuna'
Ovid Amores II.4 oversat af Otto Steend Due 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cicero og den romerske republik

I dette retorikforløb har vi arbejdet med den historiske tidslinje fra afslutningen af de puniske krige til Cæsars død. Gennem en læsning af et udvalg af Ciceros taler, har vi kigget på de politiske spændinger mellem optimater og popularer, som Cicero levede i. I arbejdet med teksterne har vi analyseret retoriske virkemidler og perspektiveret dem frem til i dag.

Primærtekst læst statarisk:
- Cicero in Catilinam, 1-5

Primærtekst læst i oversættelse:
- Sallust Cat. 5.1-8, Mogens Leisner-Jensen (overs.)

Perpskektivering:
- Ted Cruz' tale i senatet The Wisdom of Cicero https://www.youtube.com/watch?v=GVYfPKzZY9Y
- Obamas tale ved the Democratic National Convention i 2004: https://www.youtube.com/watch?v=ueMNqdB1QIE&t=2s (uddrag)
- Henrik Ibsens, Catilina (1850) forord til anden udgave + uddrag af 2. akt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vergils Æneide

I dette forløb har vi arbejdet med det romerske epos i form af Vergils Æneide. Vi har set på Æneas som den romerske helt med pietas, der kæmper mellem sine personlige følelser og dem pligt, der er pålagt ham af guderne og skæbnen: han skal grundlægge en ny by i Italien og bliver romernes stamfar.
Vi har undervejs i forløbet arbejdet med epossets komposition, heltens rejse, katabasen og augustæisk propaganda.

Basistekster læst på latin:
Vergils Aeneide:
1. sang v.1-11
4. sang v. 160-172
4. sang v. 685-695
6. sang v. 450-463
6. sang v. 788-795
12. sang v. 945-952

Basistekster læst i oversættelse:
Vergils Aeneide i Otto Steen Dues oversættelse:
4. sang v. 304-345
12. sang v. 930-952

Øvrigt perspektiv:
Gilgamesh Tavle 7 i Sophus Helles oversættelse

Øvrigt materiale:
- Ara pacis
- Prima porta
- Romersk mønt af Augustus
- Ted-ed: Why should you read Virgil's "Aeneid"? - Mark Robinson fra YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p4mbk59rbjE&ab_channel=TED-Ed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer