Holdet 2023 DA-r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lotte Abildgaard
Hold 2023 DA-r (1r DA, 2r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og selviscenesættelse
Titel 2 litteraturhistorie fortalt igennem lyrik
Titel 3 litteraturhistorie (forsat)
Titel 4 Den der råber lyver
Titel 5 Ondskab
Titel 6 Kultur og samfund
Titel 7 sport i litteraturen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og selviscenesættelse


Dette tematiske forløb indeholder alle tre perspektiver; Det litterære, det sproglige og det mediemæssige.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
Sproglige perspektiver:
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
medietekster, argumenterende tekster og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- fokus på skriftlighed.

Litterære perspektiver:
- kanonforfattere: Ludvig Holberg, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Dette forløb om identitet og selviscenesættelse har også favnet PP1 omhandlende dokumentargenren. Her har klassen set og arbejdet med forskellige dokumentarer, som alle omhandlede forskellige erhverv i relation til fx en professionsuddannelse eller anden HF-aktuel uddannelse I forlængelse af dokumentarforløbet har eleverne set "Det langsomme mord", Adrian Adler, 2019 og arbejdet med værket.

Værker:
Oh, Romeo (roman) Merete Pryds Helle, 2006
Dekameron (drama) Karen-Maria Bille, Republique, 2023
Gud taler ud (film) Jens Blendstrup/instruktør: Henrik Ruben Genz  - 2017
Det langsomme mord (dokumentar) Adrian Adler, 2019
Identity (kortfilm), K.J Adames, 2012

Kanonforfattere:
Ludvig Holberg
Peter Seeberg
Claus Rifbjerg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arla Mælkekarton 14-09-2023
Selfies 15-09-2023
Dekameron 03-11-2023
PP1 - aflevering 19-11-2023
Et langsomt mord 08-12-2023
analyserende artikel - E.M. 18-12-2023
barndomsminde 19-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 litteraturhistorie fortalt igennem lyrik

Dette tematiske forløb arbejder særligt med to af de tre perspektiver; Det litterære og det sproglige - Det mediemæssige berøres overfladisk i form af videoer om de forskellige peioder - eleverne arbejder kort med videoerne som formidlingsplatform; herunder fordele og ulemper

Dette tematiske forløb arbejder særligt med to af de tre perspektiver; Det litterære og det sproglige - Det mediemæssige berøres overfladisk i form af videoer om de forskellige peioder - eleverne arbejder kort med videoerne som formidlingsplatform; herunder fordele og ulemper

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.


Kernestof
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Litterære perspektiver:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne:  Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, Tom Kristensen og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger
N.F.S. Grundtvig
H.C. Andersen
Tom Kristensen
Klaus Rifbjerg

Værk.
Selvvalgt, lyrisk værk

Foruden nævnte forfattere har vi ligeledes arbejdet med Rudolf Broby Johansen og digtet "Bordelpige dræber ufødt" fra Blod,1922 samt Yahya Hassans Uår fra Yahyar Hassan 2, 2019 som eksempel på ekspressionisme i nyere tid.

Eleverne har også arbejdet med kvindelige stemmer i form af bl.a. Tove Ditlevsen og Sofie Linde (tale fra Zulus Comedy Galla, TV2-zulu, 2020)

Dette temaforløb har som forløbet "Identitet og selviscenesættelse" haft et fokus på skriftlighed og tekstproduktion.

I forbindelse med elevernes Danskopgave har de arbejdet med et valgfrit værk - benspændet har været, at der skulle være tale om et dansksproget, lyrisk værk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
hjælpenoter til opgaveskrivning i dansk 04-03-2024
danskopgave - 1.udkast 06-03-2024
Danskopgaven 11-03-2024
Ebbe Skammelsøn 14-03-2024
progressionspapir - skriftlig dansk 12-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 litteraturhistorie (forsat)

Dette tematiske forløb arbejder særligt med to af de tre perspektiver; Det litterære og det sproglige - Det mediemæssige berøres overfladisk i form af videoer om de forskellige peioder - eleverne arbejder kort med videoerne som formidlingsplatform; herunder fordele og ulemper

Dette tematiske forløb arbejder særligt med to af de tre perspektiver; Det litterære og det sproglige - Det mediemæssige berøres overfladisk i form af videoer om de forskellige peioder - eleverne arbejder kort med videoerne som formidlingsplatform; herunder fordele og ulemper

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.


Kernestof
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Litterære perspektiver:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne:  Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen, Tom Kristensen og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger
N.F.S. Grundtvig
H.C. Andersen
Tom Kristensen
Klaus Rifbjerg

Værk.
Selvvalgt, lyrisk værk

Foruden nævnte forfattere har vi ligeledes arbejdet med Rudolf Broby Johansen og digtet "Bordelpige dræber ufødt" fra Blod,1922 samt Yahya Hassans Uår fra Yahyar Hassan 2, 2019 som eksempel på ekspressionisme i nyere tid.

Eleverne har også arbejdet med kvindelige stemmer i form af bl.a. Tove Ditlevsen, Vita Andersen og Sofie Linde (tale fra Zulus Comedy Galla, TV2-zulu, 2020)

Dette temaforløb har som forløbet "Identitet og selviscenesættelse" haft et fokus på skriftlighed og tekstproduktion.

I forbindelse med elevernes Danskopgave har de arbejdet med et valgfrit værk - benspændet har været, at der skulle være tale om et dansksproget, lyrisk værk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modernistisk digt 14-08-2024
skriveopgave om dig selv 21-08-2024
Hundebid - omskrivning af læserbrev 26-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den der råber lyver

Dette tematiske forløb har i særlig grad fokus på det mediemæssige perspektiv, men både det sproglige og det litterære indgår også i varieret grad i form af læsning og analyse af både skønlitteratur samt sagprosa.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Litterære perspektiver:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Mediemæssige perspektiver
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

kanonforfatter:
H.C. Andersen

Værklæsning:
Den der råber lyver - mediebrugerens manual til løgnens tidsalder (medie), Lea Korsgaard, 2017, Zetland

Foruden nævnt materiale er der arbejdet med teori om henholdsvis mal-, mis- og disinformation:
Video om underbegreberne til "fake news":
https://www.tjekdet.dk/undervisning/hvad-er-misinformation-desinformation-og-malinformation

Teori:
https://www.tjekdet.dk/misinformation-des+information-og-fake-news-0
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
dansk stil Studietur 03-11-2024
lektiebesvarelse til d.2/12 - Den der råber... 02-12-2024
studietursstil genaflevering 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ondskab

Dette tematiske forløb strækker sig ligeledes over alle tre perspektiver, men særligt det litterære perspektiv er i fokus her.

Faglige mål
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Litterære perspektiver:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Kanonforfatter:
Claus Rifbjerg

Værk:
Adressaten ubekendt (roman) Kathrine Kressmann Taylor, 1938
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Charles Manson - nekrolog 27-01-2025
stil 02-02-2025
terminsstil 07-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kultur og samfund

Dette tematiske forløb inddrager alle tre perspektiver; det mediemæssige, det sproglige og særligt, i forløbets første del, det litterære perspektiv.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag.

Litterære perspektiver:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses Steen St. Blicher, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,
Martin Andersen Nexø, Karen Blixen og Martin A. Hansen
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Foruden nævnte forfattere og tekster har klassen ligeledes læst Den stærkeste af August Strindberg, 1888 samt arbejdet med rap-teori via bogen Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier. Ole Schultz Larsen.

Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige dialekttyper, herunder kronolekt og etnolekt bl.a. i relation til rap-teori.

I forbindelse med diskursopgave er følgende tekster læst:
Direktør for Klub Venus: Jeg kunne ikke få orgasme med min partner. Men så opdagede jeg noget, der var nyt for mig. Af Melissa Hartelius, Politiken, d. 15.01.24
Her er Andrew Tates mest kontroversielle citater, ALT.dk, d. 05.01.23

Klassen har også arbejdet med politisk korrekthed

Undervejs i dette forløb har klassen lavet eksamenstræning med følgende tekster:
Lønningsdag af Martin Andersen Nexø (en idyl), 1896 - novelle
Studentertale 2022 af Alice Finn Caspersen, dansketaler.dk - tale
Kære medstuderende - Stram op! af Emilie Jäger, Kontrast.dk, 19.05.2023 - debatartikel
Svømmende, rygende, grædende af Lone Hørslev, 2024, Politikens Hus (romanuddrag)
Kvinder og alkoholmisbrug, Dansk misbrugsbehandling, danskmisbrugsbehandling.dk (informerende sagprosa)

Kanonforfattere:
Herman Bang
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø
Henrik Pontoppidan
Karen Blixen
Martin A. Hansen
St. St. Blicher

Værklæsning:
Druk, Thomas Vinterberg, 2020
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Politisk korrekthed 19-03-2025
dansk stil (dec.23) 30-03-2025
Diskurs opgave 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 sport i litteraturen

Dette korte forløb berør overfladisk alle tre perspektiver (litteratur, sprog og medie), idet der er blevet analyseret lyrik,  romanuddrag, novelle, artikler samt reklamevideo og portrætfilm; altså er der tale om et kort, repeterende forløb, hvor sport er forløbets primære tema

Der har ligeledes været et skriftlighedsfokus målrettet den skriftlige eksamen.

Kanonforfatter:
Peter Seeberg
H.C. Andersen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
dansk stil (14.08.23) 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer