Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Svendborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Christina Edlev, Helle Lystrup Lolck
|
Hold
|
2023 DA-o (1o DA, 2o DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociale medier
Dette forløb præsenterer en uundgåelig del af vores hverdag, nemlig sociale medier, som sættes i en samfundsfaglig og mediemæssig kontekst.
Vi arbejder med fire grundsten ifm. sociale medier, og de er:
- Afhængighed.
- Den hårde tone.
- Selviscenesættelse.
- Fake news.
Derudover arbejder eleverne også med et historisk tilbageblik på sociale medier de sidste 20+ år.
Der arbejdes med forskellige genrer som dokumentar, film, digital litteratur, artikler og forskellige analytiske vinkler.
Materiale:
1. "The Social Dilemma" (Netflix, 2020) https://www.thesocialdilemma.com/
2. "Fremtidens medier bliver sociale netværk" (2006) https://www.berlingske.dk/business/fremtidens-medier-bliver-sociale-netvaerk
3. "Mit liv på nettet", afsnit 1, "Er jeg afhængig?" (DR, 2021) https://www.dr.dk/drtv/episode/mit-liv-paa-nettet_-er-jeg-afhaengig_244591
4. "Sociale medier – skal du være bekymret?" (2020) https://grethelindbjerg.dk/sociale-medier-unge/
5. "De sociale medier er internettets værtshuse. Tonen er hård, alle råber, og ingen lytter" (2021) https://www.information.dk/debat/2021/05/sociale-medier-internettets-vaertshuse-tonen-haard-raaber-ingen-lytter
6. Lone Hørslev: "Hvorfor kigger du på mig, hvem er du?" (2018)
7. Film: "The Social Network" (David Fincher, 2010)
8. "THE SOCIAL NETWORK’ ADVAREDE OS MOD DET KOMMENDE ÅRTIS HELT STORE SKURK" (2020) https://soundvenue.com/film/2020/09/the-social-network-advarede-os-om-det-kommende-aartis-helt-store-skurk-417287
9. Mette Frederiksen på Instagram: "Danmarks mest berømte makrelmad!" (2021)
10. "Alex og Rosa på TikTok" (2022) https://www.facebook.com/LiberalAlliance/videos/chili-fordomme/503875954581795/
11. Tobias Rahim: ”National Romantik 2021” https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0
12. https://www.tjekdet.dk/misinformation-desinformation-og-fake-news-0
13. "Mit liv på nettet", afsnit 4, "Tør jeg stole på det, jeg ser?" (DR, 2021)
14. "John lever af fake news: Der er ingen grænse for, hvor dumme folk er" (2019) https://www.dr.dk/nyheder/udland/john-lever-af-fake-news-der-er-ingen-graense-hvor-dumme-folk-er?fbclid=IwAR1Fyz0BFB_cXYM638yJpbHSPBzFEJ5MtnmfesIEmO_0pooq6P5f0M0B3g8#_=_
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sociale medier intro skriveøvelse
|
18-08-2023
|
Den hårde tone på sociale medier
|
08-09-2023
|
Københavnertur - fotosafari
|
29-09-2023
|
Skriveøvelse til faglig formiddag
|
04-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Retorik og argumentation
Dette forløb fungerer som et analytisk forløb, hvor en masse fagbegreber præsenteres og arbejdes med inden for den sproglige gren - nemlig med fokus på retorik og argumentation.
Følgende fagbegreber belyses:
- Tegn og koder ifm. tekster
- Fakta- og fiktionstekster
- Præsentation af de tre stofområder i dansk: sprog, litteratur og medier
- Sproglige billeder
- Talesprog og skriftsprog
- Retorik og kropssprog
- Argumentation
- Taleanalyse
Materiale:
1. Teoribog: Ole Schultz Larsen, "Håndbog til dansk", SYSTIME (2016)
- kapitlerne 1.1, 4.2, 4.7, 4.9 og 4.10
2. Dokumentar: Julie Rudbæk og Jesper Bergstrøm, ”Taler du kropssprog?", afsnit 3, (DR, 2017), https://www.dr.dk/drtv/serie/taler-du-kropssprog_6760
3. Videoer: ”DR Detektor: tema om Tricks og Tale” (DR2, 2011-2018)
https://www.youtube.com/watch?v=BMyiO4OIfnc
https://www.youtube.com/watch?v=9D8t51wueT4
https://www.youtube.com/watch?v=NTDdTcmzZ5o
https://www.youtube.com/watch?v=wZ2xTseVNZc
4. Video og transskription: Phil Davison tale som eksempel på en dårlig tale (2010), https://www.youtube.com/watch?v=IPIvwu-573Y
5. Tv-optagelse: "Magtens sprog", afsnit 4 fra serien Kampen om sproget, fra dr.2, 2011
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kreativ opstartsøvelse
|
13-10-2023
|
Debatterende artikel om teaterstykker i Kbh
|
23-10-2023
|
Opgave til talesprog vs. skriftsprog
|
02-11-2023
|
Begravelsestale til A.P. Andersen
|
09-11-2023
|
PP1 afsluttende skriftlig opgave
|
19-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Kortfilm og dokumentarer
Vi arbejder med kortfilm og dokumentarer.
Vi lærer om faktakoder og fiktionskoder, vi undersøger dokumentarfilmens 5 undergenrer nærmere, vi ser udvalgte dokumentarfilm og analyserer dem i forhold til fakta-og fiktionskoder, og karakteristika for genretræk.
Vi arbejder konkret med Rejsen på Ophavet af Max Kestner, Armadillo af Janus Metz Pedersen og kortfilmen De Naaede Færgen af Carl Th. Dreyer. Vi arbejder med dokumentarfilmens otte parametre, vi analyserer plot, karakterer og slutning, og tre typer kortfilm.
Vi arbejder med 3 forskellige analysemodeller i danskfaget, vi skriver en perspektivering, og vi sammenligner Naede De Færgen? af Johannes V. Jensen, hvor vi sammenligner novellen med kortfilmen.
Materiale:
Dreyer, Carl Th. De Naaede Færgen, 1948
Jensen, Johannes V. Naaede De Færgen, 1925
Kestner, Rejsen på ophavet, 2004
Pedersen, Janus Metz. Armadillo, uddrag fra frilmen, 2010
Litteraturportalen Gyldendal, "Dokumentarfilmens undergenrer" og "Dokumentarfilmens virkeligheder og de 8 parametre". https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2106
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2109
Krydsfelt - Grundbog i dansk, 2. udgave
af Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist. 3. i-bogsudgave, 2019
© 2017 Gyldendal A/S. Følgende afsnit: "Fakta og fiktion, koder og kontrakter"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Autofiktion
Vi går nærmere i dybden med genren Autofiktion.
Vi læser uddrag af værker fra følgende forfattere Yahya Hassans digtsamling Barndom, Caspar Erics Nike, og Christina Hesselholdts Hovedstolen, Sara Omars Dødevaskeren. Vi analyserer, vi fortolker, og vi skriver læserbreve.
Eleverne skriver HF danskopgave om Klaus Rifbjergs digtsamling Under Vejr med mig selv.
Vi tager forskellige kreative veje ind i analysearbejdet, både i par, i grupper og fælles på klassen.
Vi ser filmen Kunsten at græde i kor af Peter Schønau Fog, og arbejder med anmelderser af filmen.
Materiale:
Hassan, Yahya: Barndom, fra digtsamlingen Yahya Hassan, 2013.
Omar, Sara: Dødevaskeren, 2017 (uddrag)
Rifbjerg, Klaus: Under Vejr med mig selv, digtsamling, 1956
Eric, Caspar: Nike, 2015 (uddrag)
Hesselholdt, Christina: Hovedstolen, 1998 (uddrag)
Fog, Peter Schønau: Kunsten at græde i kor, 2007
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Kanonforfattere
Vi kigger nærmere på 6 ud af de 14 udvalgte kanonforfattere.
Vi lærer om de litteraturhistoriske perioder fra 1900-1970erne ca. Vi dykker nærmere ned i 60er modernismen, ideologisk realisme, ismerne futurisme, surrealisme, dadaisme, ekspressionisme, socialrealismen, Krigs- og mellemkrigstiden ca. 1900-1950, tidlig modernisme.
Vi lytter til Kanon14 og ser Mick Øgendahls "Øgendahl og de store forfattere" om nogle af kanonforfatterne, fx Peter Seeberg og Johannes V. Jensen.
Vi arbejder med de kreative veje ind i analysearbejdet, hvor vi fx illustrerer Peter Seebergs Patienten, vi laver semantiske skemaer over uddrag fra Karen Blixens Min afrikanske farm, og quizzer hinanden i mellemkrigstiden og fakta om forfatteren Martin Andersen Nexø, og hans novelle Lønningsdag.
Vi laver hjørnepræsentationer og plancher af digtet På Memphis station af Johannes V. Jensen, og vores egen litterære podcast om Tom Kristensen og Karen Blixen.
Materiale:
Blixen, Karen. Uddrag fra Den afrikanske farm, fra 1937.
Seeberg, Peter. Patienten fra novellesamlingen Eftersøgningen og andre noveller, fra 1962.
Jensen, Johannes V. Digtet På Memphis Station fra digtsamlingen Digt fra 1906.
Nexø, Martin Andersen. Novellen Lønningsdag blev trykt i novellesamlingen Muldskud fra 1900, men er oprindeligt fra 1896.
Hansen, Martin A. Agerhønen fra novellesamlingen Agerhønen fra 1947.
Øgendahl, Mick. Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen fra dr.dk/skole: https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen
Bonné, Amalia: Podcast14. Podcast om kanonforfatteren Peter Seeberg:
https://www.kanon14.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Litteraturhistorie
Litteraturhistorie
Oplysningstiden og romantikken
Vi arbejder os fra oplysningstiden op til det moderne gennembrud.
Vi skriver digte, vi laver skriveøvelser og semantiske skemaer, og vi drager paralleler mellem oplysningstidens idealer og nutidens idealer, fx ved at diskutere druk og alkoholkultur i Ludvig Holbergs "Jeppe på bjerget" og den nutidige film "druk".
Vi genopfrisker Toulmins argumentationsmodel, retoriske virkemidler og appelformer, og udfylder et litteraturhistorisk skema.
Vi laver rollespil og arbejder med sproget ned i de små bestanddele, fx ved at omskrive en akt fra Jeppe på bjerget til nutidig sprogbrug, og ser filmen "en kongelig affære", samt laver PowerPoints om analysen af filmen.
Vi laver mindmaps om romantikken, skriver skriveøvelser om forelskelse, og lærer om romantikkens fire understrømninger. Vi arbejder i dybden med en tekst fra hver understrømning, såsom Adam Oehlenschlaegers digt Morgen-Vandring (1805) og N.F.S. Grundtvigs lejlighedssang Danmarks Trøst (1820). Vi illustrerer digte og fremlægger analysers hovedpointer for hinanden i klassen, så vi får øvet at præsentere en tekst foran et publikum. Vi læser nationalromantikken ind i moderne musikvideoer, og arbejder med værklæsning af St.St. Blichers "Hosekræmmeren".
Indhold:
- Blicher, Steen Steensen: "Hosekræmmeren", 1829.
- Rangvid, Mads & Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2014.
Kapitler/afsnit: "Romantikkens ideer" & "Oplysningen: fornuftens tidsalder"
- Hansen, Barbara Kjær & Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen og Systime A/S: "Litteraturhistorien – på langs og på tværs". Første udgivelsesår 2012
Kapitler/afsnit: "Biedermeier og poetisk realisme"
- L.O.C. musikvideo "Du gør mig", 28-04-11. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TcfRePbrN7o
- Nik og Jay musikvideo "Vi Vandt I Dag", 2012. Nexus, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0
- Grundtvig, N.F.S.: "Danmarks Trøst" (1820, lejlighedssang)
- Oehlenschlaeger, Adam: "Morgen-Vandring" (1805, digt)
- Arcel, Nikolaj: "En kongelig affære" (2012, film)
- Holberg, Ludvig: "Jeppe på bjerget" (1722, komedie) Uddrag.
- Holberg, Ludvig: "Epistel 91" (1748, epistel) Uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ludvig Holberg omskrivning
|
19-08-2024
|
Beskriv en forelskelse
|
28-08-2024
|
En Kongelig Affære: pararbejde PowerPoint
|
11-09-2024
|
KLIMAHANDLEDAG: spil eller video/billede
|
22-09-2024
|
Hyldest til danskerne
|
03-10-2024
|
Hosekræmmeren
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Gys
I dette forløb beskæftiger vi os med genren gys.
Vi arbejder med gyset som genre samt de forskellige undergenrer:
- det dæmoniske gys
- det videnskabelige gys
- det psykologiske gys
- det fysiske gys (splattefilm)
- slasher- og teenagegys
Derudover taler vi om fascinationen af gys, samt hvordan man kan bruge det inden for psykologiens verden. Her inddrages, bl.a., Freud.
Materialet spænder over forskellige genrer lige fra noveller til horrorhaiku digte, tegneserier og film.
Materiale:
1. "Derfor kan gyserfilm være sundt for sindet: 3 overraskende fordele" (2023)
2. "Vores DNA elsker gyserfilm" (2012)
3. "Gys er mange følelser" (2012)
4. "I lyst og død", Rikke Schubart, uddrag (1993)
5. "Gys, splat og Freud" - "Om gysergenren", uddrag (1994)
6. "Biller", Charlotte Weitze (1996)
7. "Dr. Jekyll og Mr. Hyde", R.L. Stevenson, uddrag (1886)
8. "Alene og et let offer", Steen Langstrup (2009)
9. "Manden der troede han var Jack the Ripper", Dennis Jürgensen (1991)
10. "Eventyret om en, der drog ud for at lære frygt at kende", Brødrene Grimm (1812-1814)
11. "Det sultne maleri", Kenneth Bøgh Andersen (2013)
12. "Opgang", Pia Juul (2001)
13. "Horrorhaiku", Jacob Hedegaard Pedersen (2011)
14. "Lille spejl på væggen der", Lars Bering Haarup og Lars Horneman (1991)
15. "Scream", Wes Craven (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digt om dig selv
|
19-11-2024
|
Gysergenrens filmhistorie: fremlæggelser
|
05-12-2024
|
Biller: opgave 9+10
|
16-12-2024
|
Gyserhistorier: fremlæggelser
|
10-01-2025
|
Horrorhaiku: jeres egne digte
|
28-01-2025
|
Terminsprøve: rettelser
|
06-02-2025
|
Scream: fremlæggelser
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Science fiction
I dette forløb arbejder vi lidt videre i forlængelse af 'Gys'-forløbet.
Eleverne præsenteres nemlig for en ny genre, som man også kan arbejde med inden for litteratur og danskfaget - Science fiction - og som på nogle punkter kan sammenlignes og har lighedstræk med gys.
Fokuspunkter er science fiction som genre sat op imod fantasy og horror, og så trækker vi tråde til genren rent historisk, og kigger desuden på, hvordan genren kan bruges i forskning og videnskab.
Materiale:
1. "Fantastisk litteratur i Danmark - en oversigt", Niels Dalgaard (2000)
2. "Den Danske Borgerkrig 2018-24", uddrag, Kaspar Colling Nielsen (2013)
3. "Science fiction giver forskerne vilde ideer" (2011)
4. "Totusindogtredive, totusindogtredive", Jan Sonnergaard (2009)
5. ”The Rain” trailer til sæson 1: https://www.youtube.com/watch?v=st6r-8mLW_o
6. "The Rain", sæson 1, episode 1 "Stay inside", Jannik Tai Mosholt, Esben Toft Jacobsen og Christian Potalivo (2018)
7. "Lad os tilgive ’The Rain’ dens enorme huller i fortællingen og nyde dens naivitet" (2018)
8. "Simulacra", Simon Christiansen (2009)
9. "Barn af Star Wars", Christian Monggaard (2015)
10. "Håndbog til dansk", 'Retorisk analyse af meningsjournalistik', Ole Schultz Larsen (2016)
11. "Mount København", Kaspar Colling Nielsen (2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den Danske Borgerkrig: fremtidsscenarie
|
25-02-2025
|
Science fiction i forskning
|
26-02-2025
|
Mount København: fremlæggelser
|
17-03-2025
|
Analyserende artikel om Star Wars essay
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Norsk/svensk
I dette forløb er vores fokus på vores nordiske naboer i Norge og Sverige.
Vi arbejder med forskelle mellem de tre lande rent sprogligt og historisk, og så læser vi tekster på originalsprog - særligt svensk er i fokus, og så har vores arbejde med norske 'tekster' primært bestået af visuelle tekster.
Materiale:
1. "En introduktion til sprogene i Norden", Jens Cramer (2006)
2. "Historien om Danmark", sæson 1, episode 5: ‘Sen Middelalder’, DR (2017)
3. ”Håndbog til dansk”, '5.2 Dokumentarfilmtyper' (uddrag), Ole Schultz Larsen (2016)
4. "Norway 200 Years! - (Danish Language Explained)", https://www.youtube.com/watch?v=FqgRC5sfCaQ (2014)
5. "Män som hatar kvinnor" trailer, https://www.youtube.com/watch?v=dvW1POYTV0k (2009)
6. "Män som hatar kvinnor", uddrag, Stieg Larsson (2005)
7. "Millennium 1: Mænd der hader kvinder", Sylvain Runberg, (2013)
8. "Pippi Långstrump", episode 1 (1969) og "Emil och griseknoen", Astrid Lindgren
9. "DR-brugere om Pippi-sag: Sverige er verdensmester i overdrivelse af politisk korrekthed" (2014)
10. "SKAM", episode 1, 5 og 8 fra sæson 3, Julie Andem (2015)
11. "Er Isak bare paranoid?" (2017)
12: "Fem fine frøkner", Gabrielle Lauthaug (2022)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stieg Larsson: opgaver
|
27-03-2025
|
SKAM: opgaver
|
03-04-2025
|
Norsk/svensk: afsluttende refleksion
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Tilbage til naturen
I dette forløb arbejder vi med menneskets forhold til naturen set ud fra en historisk, litterær og samfundsfaglig vinkel.
Vi har forskellige fokuspunkter undervejs, og kigger, bl.a., på menneskers fascination af naturen, hvad naturen gør for mennesker - på godt og på ondt. Vi inddrager derfor både lykkelige historier om mennesker i naturen og historier om mennesker i naturen, som ender tragisk.
Materiale:
1. "Hvordan fandt vikingerne rundt i verden?" (2012)
2. "ADHD: Er en gåtur i parken lige så effektiv som medicin?" (2017)
3. "Doppler", Erlend Loe (2004)
4. "Into the Wild", Sean Penn (2007)
5. "Ind i vildmarken", https://www.kulturkapellet.dk/filmanmeldelse.php?id=175 (2007)
6. "Det er skræmmende, hvor lidt børn er i naturen. Naturen er vigtig for vores opdragelse" (2019)
7. "Alene i vildmarken", sæson 1, episode 1 og 5, DR (2017)
8. "Håndbog til dansk", '5.2 Dokumentarfilmtyper' (uddrag), Ole Schultz Larsen (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Doppler: November og December kap. (ca. 100s)
|
25-04-2025
|
Doppler: Januar, Februar, Marts kap. (ca. 50s)
|
28-04-2025
|
Doppler: April og Maj kap. (ca. 30s)
|
30-04-2025
|
Doppler: fremlæggelser
|
01-05-2025
|
Into the Wild: fortsættelse
|
08-05-2025
|
Dopplers modsvar til Tobias Simonsens indlæg
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035534648",
"T": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035534648",
"H": "/lectio/477/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59035534648"
}