Holdet 2023 En-p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lene Graf, Susanne Dengsøe Ernst
Hold 2023 En-p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Emne 1:Growing Up (eksamensemne)
Titel 2 Emne 2: Violence
Titel 3 Emne 3: Australia and indigenous people (eksemne)
Titel 4 Forløb#4 Australia - fortsat (eksamensemne)
Titel 5 Forløb#5 American Values (eksamensemne)
Titel 6 Forløb#12 Amsterdam
Titel 7 Forløb#7 US Election 2024 (eksamensemne)
Titel 8 Forløb#6 Crime Stories (eksamensemne)
Titel 9 Forløb#8 School, teachers and pupils (eksamensemne
Titel 10 Forløb#10 Class in Britain (eksamensemne)
Titel 11 Forløb#9 Links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Emne 1:Growing Up (eksamensemne)

'Growing Up' handler om at starte noget nyt, at være i en overgangsperiode og at vokse som menneske. Vi lærer at analysere forskellige genrer af tekster (short story, sangtekst og film) og får introduceret analysemodellerne.
Nøgleord til temaet er starting something new, growing as a person, growing up, making important decisions/choices, learning from your experiences, losing one's innocence and gaining experience.

Kernestof:

Fra: Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Texting  – 1st Year Fiction,
Systime 2009,
      Paul Auster/Marc Michel: ‘The New Girl’, 3 sider

Fra: Henning Lange, Here and Now, Gyldendal 1979,
      Shirley Jackson, ‘Charles’
      
Fra: Jonna Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal, 2004,
       Ernest Hemingway, ‘Indian Camp’, 5 sider
       Alison Fell: ‘The Shining Mountain’, 5 sider
       Michael Richards, ‘Just Like That’, 6 sider

Fra :Skriftlig HF engelsk B-eksamen, maj 2016: Nina Stibbe: 'Could It Be Forever', 2016, 2 sider

Small Axe: Alex Wheatle: a film by Steve McQueen, 2020. 67 minutes.
(mitcfu)         

Supplerende stof:

Øvelser på CD fra Contexts
The Beatles: ‘She’s Leaving Home’, fra: Jess Aarre og Jørgen Døssing Jespersen: Feed your Head With Rock Lyrics, Systime 2001, 1 side

Grammatik:
Fra: Hanne Wacher og Kim Kjærgaard: 'Stifinderen - E differentieret engelsk grammatik'og 'Stifinderen - Øvebog':
- Det ubestemte kendeord
- Det bestemte kendeord
- Ejefald
- Ordstilling

Små grammatiske oversættelsesopgaver samt gruppe- og individuelle afleveringsopgaver om film.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Write a letter 21-08-2023
Screening 23-08-2023
'Stifinderen Øvebog' øvelserne 6 og 7 31-10-2023
Skriflig opg. 2, 1-10 og 3 s. 20-21 i øvebogen 01-12-2023
Alex Wheatle gruppeaflevering 29-01-2024
Alex Wheatle individuel aflevering 08-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Emne 2: Violence

I dette emne har vi arbejdet med forskellige former for vold: School shootings, anden fysisk og også psykisk vold.

Kernestof:

Fra: Jonna Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal 2004,
     Daniel Ranson, ’Rendezvous’, 2 sider
     Terry McCarthy, ‘Warning’, 5 sider

The Boomtown Rats, ‘I Don‘t Like Mondays‘, fra: Jess Aarre og Jørgen Døssing Jespersen: Feed your Head With Rock Lyrics, Systime 2001
https://www.youtube.com/watch?v=FcZW0GFLSdw, 2 sider
https://www.youtube.com/watch?v=9hC6iYnjtl8 , 1 sider  

'74 Seconds' podcast series: Promo Coming Soon, 2 sider, https://www.mprnews.org/story/2018/04/24/74-seconds-podcast-peabody-mpr-news , https://www.mprnews.org/story/2017/05/19/74-seconds-podcast-castile-yanez-coming-soon

Uddrag af film: ”We Need to Talk About Kevin”, Lynne Ramsay 2011, ca. 15 sider

Supplerende stof:
Øvelser på CD fra Contexts
'74 Seconds' podcast series: the first four episodes https://www.mprnews.org/story/2017/05/22/74-seconds-podcast-episode1-philando-castile , https://www.mprnews.org/story/2017/05/23/74-seconds-podcast-episode2-police-officer-jeronimo-yanez , https://www.mprnews.org/story/2017/05/25/74-seconds-podcast-episode3-the-stop , https://www.mprnews.org/story/2017/05/26/74-seconds-podcast-episode4-the-aftermath  (group presentations, matrix groups) 20-29 minutes.

Grammatik:
Fra: Hanne Wacher og Kim Kjærgaard: 'Stifinderen - E differentieret engelsk grammatik'og 'Stifinderen - Øvebog':
- Kongruens og tællelighed
Fra: Lisbeth Jacobsen: 'Talking Grammar', Gyldendal 2015:
- Ordstilling

Træning af skriftlige eksamensopgaver samt en mundtlig afleveringsopgave.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Could It Be Forever 26-02-2024
Written exam assignments 3 and 5 12-03-2024
Written exam assignments 3-5 24-04-2024
'We Need to Talk About Kevin' 08-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Emne 3: Australia and indigenous people (eksemne)

Vi har set bredt på Australiens nyere historie og arbejdet med  Aboriginals og deres vilkår.
Vi har arbejdet med nøgleordene: Aboriginals, indigeneous peoples, Stolen Generation og identity.

Mens vi har arbejdet med dette forløb, har vi brugt moduler på at blive bedre til essayskrivning og bruge analysemodeller.

Kernestof:

Fra: Jonna Engberg-Pedersen et al., Contexts, Gyldendal 2004 2005.
      Polly Borland, ‘Freddy Andrews’, 1 side
      Oodgeroo Noonuccal, ‘The Past’, 1 side

Kevin Rudd's Apology Speech, 2008, https://youtu.be/b3TZOGpG6cM
, 1 side

      

Supplerende stof:

Øvelser på CD fra Contexts
https://faktalink.dk/titelliste/abor
Uddrag af filmen: Rabbit-Proof Fence, Phillip Noyce, 2002, ca. 15 sider

Arbejdet med afleveringsopgave (skriftlig eksamensopgave maj 2019) om short film.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written exam assignment 6C 'Prom' 17-05-2024
Mindre skr aflevering 23-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#5 American Values (eksamensemne)

Fokus er primært på den amerikanske drøm, særlige amerikanske værdier og immigranters oplevelse af USA

The context of traditional American Values: Racial, Ethnic, Religious, and Cultural Diversity (supplerende stof)
The Declaration of Independence (kun uddrag) ca. 3 sider
Francis Scott Key: Star-Spangled Banner (ca. 1 side)
Far and Away(film) ca. 120 min
Call Me Arnold (ca. 3 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#12 Amsterdam

Kort forløb ifm studieturen til Amsterdam (med dansk)
Forløbet er IKKE et eksamensemne.

I forbindelse med forberedelserne til Amsterdam har vi kigget på følgende:
- Amsterdam i en historisk kontekst (2. verdenskrig)
- Amsterdam som international storby (fokus på kultur)

Klassen har arbejdet med Anne Franks Dagbog i dansk og har set den engelske filmversion fra 2020) i engelsktimerne. Vi har desuden fokuseret på, hvorfor netop Amsterdam spiller en så stor rolle i fortællingen om nazisterne og Anne Frank. Byens Holocaust monumenter er også blevet inddraget.
Yderligere har vi arbejdet (flygtigt) med ELF for at forberede eleverne på at bruge engelsk som Lingua Franca i autentiske situationer i Amsterdam samt forberede dem på, hvordan specielt engelsk fungerer som Lingua Franca i hverdagen for unge i en storby som Amsterdam.
Eleverne har skullet forberede oplæg om forskellige kulturelle emner i Amsterdam (både på dansk og engelsk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 US Election 2024 (eksamensemne)

Eleverne har set og arbejdet med div. nyhedsudsendelser om det amerikanske valg.
Som analysemodel er eleverne blevet introduceret til det retoriske pentagram
De har primært anvendt BBC og CNN ifm deres research af kanditaterne.
De har arbejdet med BBC's A simple Guide to the American Election og har skullet holde oplæg om en af kandidaterne. De har arbejdet individuelt og parvist.
Harris: Speech on the Elipse (29.10.2024) ca. 5 sider
Trump: Victory Speech (6.11.2024) ca. 1,5 side
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#6 Crime Stories (eksamensemne)

Crime in Fiction har været anvendt som grundbog i begyndelsen af forløbet.
Det introducerende afsnit om Crime Fiction er læst som supplerende materiale, og klassen har specielt fokuseret på Whodunit og Howcatchem samt krimigenretræk.
Christine Poulsen: Don't you hate having two heads? (ca. 10 sider)
Zoe Sharp: Tell Me (ca. 6 sider)
Charles Ardai: The Good Samaritan (ca. 18 sider)
Ian Rankin: Soft Spot (drengene + Erza) (ca. 28 sider)
The Bone Collector (pigerne) (ca. 90 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8 School, teachers and pupils (eksamensemne

I dette forløb har fokus været på værklæsning.
Klassen har primært arbejdet med personkarateristik af bogens vigtigste personer.
I særdeleshed har klassen arbejdet med forholdet med læreren (Mr. Keating) og eleverne (Neil Perry, Tood Anderson, Charlie Dalton og Knox Overstreet).
Carpe Diem er ligeledes blevet behandet.
Klassen har sammenlignet fremstilling af 'boarding school livet i fictionens verden med authentic boarding schools)

Kleinbaum: Dead Poets Society (værk) ca. 160 sider (hvoraf ca. 10-15% har været ekstensivt)- desuden har klassen set uddrag af filmen Dead Poets Society (ca. 90 min)

The Making of them (documentar) (ca. 45 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Class in Britain (eksamensemne)

Dette emne fokuserer på 'class system and class structures in Britain.'
Teksterne har primært berørt arbejderklassen/underklassen.
Indledningsvist har klassen set en video om klassesystemet som en form for baggrundsviden til emnet
Video: Royalty To Working Class: The British Social Class System, Explained
https://www.youtube.com/watch?v=QWrajAtXtVw (supplerende materiale)
Burhan Wazir: Long night, low pay and no play (from Contexts) (ca. 2,5 s)
Ed Shareen: The A-team (ca. 1 side)
Pulp: Common People (ca. 1 side)
Phil Collins: Another Day in Paradise (ekstensivt) (ca. 1 side)
Kamal Ahmed: The boy on the left had no future, The boy on the right is a talented star pupil. (from Contexts) (ca. 4 sider)
Billy Elliot (film), (ca. 90 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9 Links

Tilladte online hjælpemidler i engelsk:

Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger

https://abc.ordbogen.com

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary:  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary:  https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary:  http://www.thefreedictionary.com/

Ordbøger med synonymer:
Thesaurus:  http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk:  https://ordnet.dk/


OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen (f.eks. med mennesker og robotter) forbudt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer