Holdet 2023 En-o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Janne Flensted Laursen
Hold 2023 En-o (1o En, 2o En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Setting Out in Life (eksamensemne)
Titel 2 Crime, Punishment and Justice (eksamensemne)
Titel 3 Aspects of Ireland (eksamensemne)
Titel 4 The US election 2024/2025 (eksamensemne)
Titel 5 English as Lingua Franca
Titel 6 Children's,YA and NA Literature (eksamensemne)
Titel 7 West Indians in the UK (eksamensemne)
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen
Titel 9 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Setting Out in Life (eksamensemne)

Med udgangspunkt i noveller, digte og film arbejder klassen med analytiske redskaber så som plot, characterisation, narrator, point of view og setting. Vi er desuden begyndt at arbejde med filmtekniske redskaber.
Gennemgående temaer i forløbet har været: overgangen fra barn til voksen, forældre-barn-forholdet, og de elementer, herunder vold(somhed), der kan ses i litteraturen.

Materialer:

Kernetekster:

Anonymous: Moonlight Ride
http://www.thegardenhelper.com/dontdrink.htm

Edwidge Danticat: "Aline's Journey" (2003)
i: Texting: 1st Year Fiction. Ed. by Kirsten Egebjerg et al. Systime 2005.

Charles Bukowski: Son of Satan, (1982)
i: Texting,  Ed. by Kirsten Egebjerg et al. Systime 2005

R.J. Meaddough III: The Death of Tommy Grimes
In Man Belonging, or not Belonging, ed. Kaj Frandsen and Bjørn Gyland. Gyldendal 1977.

Small Axe: Alex Wheatle: a film by Steve McQueen, 2020.
https://www.dr.dk/drtv/se/small-axe_-alex-wheatle_231000


Omfang: ca 25 sider.




Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime, Punishment and Justice (eksamensemne)

I vores forløb om “Crime, Punishment and Justice" arbejdede klassen bl.a. med underemnerne youth violence og mulige grunde dertil og med forskellige typer straf, herunder dødsstraf. Vi har også arbejdet med hvorfor folk, der er blevet trafficked, ofte har svært ved at turde bede om hjælp.
Når materialet har være non-fiction har vi bl.a. arbejdet med appelformer, modtager, afsender og formål, og ved fiktion har vi arbejdet med bl.a. karakterstikker og miljøbeskrivelse.

Kernestof:

- Daniel Ransom: "Rendezvous" in Engberg-Pedersen et al: "Contexts". Gyldendal, 2008.

“Goodbye Crime Boy” in Phillip Hayles og John Hird: “Not Just Business as Usual”, Gyldendal Uddannelse 2001.

Amelia Gentleman: "Trafficking victims ‘fear being criminalised’ if they seek help."
The Guardian com 12/7 2022
https://www.theguardian.com/law/2022/jul/12/trafficking-victims-fear-being-criminalised-if-they-seek-help   (længere uddrag)

Keri Blakinger and Maurice Chammah: "They Went to Prison as Kids. Now They’re on Death Row."
The Marshall Project 2/1.2022
https://www.themarshallproject.org/2022/02/01/they-went-to-prison-as-kids-now-they-re-on-death-row  (længere uddrag)

Supplerende materiale:
Fakta om dødsstraf.

Nick Rigg m.fl: Girls Incarcerated season 1: The Girls from Madison (episode 1). 2018.

Omfang: ca 30 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aspects of Ireland (eksamensemne)

I dette forløb undersøger vi Irland ud fra to perspektiver: landets revolutionære periode (og århundredeårsfejringen) og katolicismens påvirkning på landet, specifikt Magdalene-vaskerierne.

For at få indsigt i Irlands revolutionære periode får vi et overblik over Irlands historie, vi ser filmen "Michael Collins", som følger Collins der var en ledende figur i Irlands kamp for uafhængighed fra England.
Vi undersøger også hvilken indflydelse fortiden stadig har på Irland gennem en novelle (Field of Tears) og et blik på 100-året for irsk uafhængighed.

Magdalene-vaskerierne undersøges gennem to interviews med to kvinder, der tidligere har boet på Magdalene-vaskerier samt den irske stats undskyldning.

Kernestof:
Neil Jordan: "Michael Collins". 1996 (film). CFU.

Declan J Connaughton: "Field of Tears", 2011. (længere uddrag)
i: Rosanne McCollum: The Island of Ireland". 2021, Systime.

Fire breve fra snarligt henrettede til deres mødre: Peter Cassidy, James B. Fisher, John Gaffney, Dick Twohig.
Kilmainham Tales: Last Letters of Kilmainham Civil War Executed
https://www.kilmainhamtales.ie/civil-war-executions---last-letters.php

Pippa Little: The Last Letter of James Fisher
https://www.poetryascommemoration.ie/poems/the-last-letter-of-james-fisher-by-pippa-little/

Ronan McGreevy: "The Irish State is 100 years old. Why is nobody celebrating?"
IrishTimes.com 6/12 2022.
https://www.irishtimes.com/history/century/2022/12/06/the-irish-state-is-100-years-old-why-is-nobody-celebrating/

O’Donnell, K., S. Pembroke and C. McGettrick. (2013) “Oral History of Catherine Whelan”. Magdalene Institutions: Recording an Oral and Archival History. Government of Ireland Collaborative Research Project, Irish Research Council, pp.1- 45. (uddrag)
http://jfmresearch.com/wp-content/uploads/2017/08/MAGOHP69.pdf

O’Donnell, K., S. Pembroke and C. McGettrick. (2013) “Oral History of Sarah”. Magdalene Institutions: Recording an Oral and Archival History. Government of Ireland Collaborative Research Project, Irish Research Council, pp.1- 35. (uddrag)
http://jfmresearch.com/wp-content/uploads/2020/09/MAGOHP36_ANON.pdf


Supplerende stof:
Svendborg Forsorgsmuseum: Fornemt besøg fra Irland
https://www.svendborgmuseum.dk/forsorgsmuseet-nyheder/985-fornemt-besog-fra-irland>  (besøgt 26. april 2024)

Omfang: 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The US election 2024/2025 (eksamensemne)

I forløbet bliver klassen introduceret til det amerikanske valgsystem, de to kandidater Donald Trump og Kamala Harris og de partier, de repræsenterer.

I de tekster vi læser og analyser har vi fokus på kandidaternes syn på abort/reproduktive rettigheder og immigration. Da vi analyserer non-fiktion arbejder vi ud fra det retoriske pentagon.

Materiale
Kernestof:
Donald Trump: Speech in Philadelphia, Pennsylvania, 22. juni 2024
https://www.rev.com/transcripts/donald-trump-rally-in-philadelphia

Aria Bendix and Randi Richardson: What Trump's victory could mean for the future of abortion rights. 7th November 2024. NBCnews.com
https://www.nbcnews.com/health/womens-health/abortion-rights-under-trump-rcna178998

Kamala Harris: Speech at Democratic Convention 22. august 2024.

Supplerende materiale:
Det amerikanske valgsystem og kandidaterne:
https://www.home.saxo/en-gb/learn/guides/us-election/the-road-to-the-white-house-a-us-2024-election-timeline
https://www.270towin.com/2024-presidential-election-calendar/
https://www.270towin.com/
https://www.nbcnews.com/politics/2024-elections/presidential-candidates-tracker

Uddrag af debatten i september: Uddrag af debatten september: https://edition.cnn.com/2024/09/10/politics/video/abortion-trump-harris-debate-abc-news-digvid

Genefke m.fl: Election Year, Columbus 2024. (s. 1-21 om valgsystemet)

Ida Nathan og Jonas Pröschold: Valgkampen er for alvor i gang: Her er forskellen på Trump og Harris' politik. (uddrag: abortion, immigration) Politiken, 28/7 2024.

Om Donald Trump: https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/presidents/donald-j-trump/
Om Kamala Harris: https://www.whitehouse.gov/administration/vice-president-harris/

Videoklip fra det Demokratiske konvent: https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/23/democratic-national-convention-key-moments

Omfang: 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 English as Lingua Franca

Forud for, mens vi er afsted og efter klassens studietur til Tallinn, Estland med samfundsfag og engelsk undersøger klassen engelsk som Lingua Franca; et internationalt "mødesprog".

Vi lytter til forskellige brugere af engelsk som lingua franca, herunder en russikstalende i Letland og taler om hvad vi mon kan forvente i Estland af estisk-estere og russisk-estere. Vi formulerer interviewspørgsmål og overvejer hvordan vi kan tale med mennesker, der har et andet engelskniveau end os selv, og hvorfor de mon har det.

Materiale:  
A Russian speaking woman living in Latvia. https://www.dialectsarchive.com/russia-6   
China: http://www.dialectsarchive.com/guangdong-3
Trinidad: http://www.dialectsarchive.com/trinidad-7
Mexico: http://www.dialectsarchive.com/guanajuato-1  
Papua New Guinea: http://www.dialectsarchive.com/papua-new-guinea-2
Iran: http://www.dialectsarchive.com/iran-10  

http://www.routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php  

Elevernes egne udførte interviews.

I forløbet West Indians in the UK runder vi igen engelsk som lingua franca.

Omfang: 5 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Children's,YA and NA Literature (eksamensemne)

I forløbet arbejder vi med litteratur der er rettet mod forskellige aldersgrupper: children's litterature, Young Adult og New Adult. Vi læser litteraturen både i deres egen ret og med inddragelse af hvilke karakteristika, der kendetegner de tre typer litteratur, både når det kommer til forskelle og ligheder. Herunder har vi arbejdet blandt andre med begreberne: adaptation, purification, didacticism, realism, fantasy, dystopia. Vi har også fokuseret på type of narrator, age of main character, content, ending.
Klassen læser uddrag af britiske og amerikanske børnebøger samt young adult-bøger med fokus på dystopier. I forløbet læser eleverne også et selvvalgt værk, som de individuelt eller i grupper analyserer og mundtligt formidler. Eleverne har ikke nødvendigvis læst det samme værk.  

Kernetekster:
A.A. Milne: Winnie the Pooh: The Complete Collection of Stories and Poems: Chapter 9: In which Piglet is entirely surrounded by water
Methuen Children Books, 1994 (1926). Pp. 98-109.

Lewis Carrol: Alice in Wonderland, 1865. Chapter 1.
http://esl-bits.net/ESL.English.Learning.Audiobooks/Alice/01/default.html (britisk oplæsning)
https://etc.usf.edu/lit2go/1/alices-adventures-in-wonderland/1/chapter-i-down-the-rabbit-hole/ (amerikansk-engelsk oplæsning)

Laura Ingalls Wilder: Little House on the Prairie. 1932.
Kapitel 11: Indians in the House.

Andrew Adamson: The Lion, the Witch and the Wardrobe (film). 2005.

Suzanne Collins: The Hunger Games, 2008. Scholastic. Uddrag af 1. kapitel.

Veronica Roth: Divergent, 2011. HarperCollins. Uddrag af 1. kapitel.

Colleen Hoover: It Ends With Us. Atria Books. Uddrag af kapitel 14.  

Liste over værker læst i klassen:

C.S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe. 1978. Først udgivet 1950.
John Green: The Fault in Our Stars, 2012.
Suzanne Collins: The Hunger Games. 2008.
Angie Thomas: The Hate You Give, 2017
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone. 1997.
Leigh Bardugo: Shadow and Bone. 2012
Colleen Hoover: It Starts With Us. 2022.
Colleen Hoover, It Ends With Us. 2016.
Holly Jackson: A Good Girl's Guide to Murder. 2019.
Jeffrey Eugenides: The Virgin Suicides. 1993.
Stephanie Perkins: Anna and the French Kiss. 2010.
Chloe Walsh: Binding 13. 2018.
Patrick Ness and Siobhan Dowd: A Monster Calls. 2011.
R. J. Palacio: Wonder. 2012

Supplerende litteratur:
Colleen Gillard: "Why the British Tell Better Children’s Stories", 6/1 2016. The Atlantic.com: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2016/01/why-the-british-tell-better-childrens-stories/422859/?utm_source=SFFB


Marie Lamba: "The Key Differences Between Middle Grade vs Young Adult". 7/8 2014. The Writer's Dig: https://www.writersdigest.com/online-editor/the-key-differences-between-middle-grade-vs-young-adult

Shaun Stephen: What is New Adult,  https://alumni.uq.edu.au/what-new-adult

Omfang: mellem 200-450s afhængigt af værkvalg.

Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 West Indians in the UK (eksamensemne)

Forløbsbskrivelse
I forløbet skal klassen opnå en forståelse af hvorfor der kom mange vestindere til England i årtierne efter Anden Verdenskrig og hvordan de oplevede livet i England. Vi læser om den historiske baggrund for det der kaldes The Windrush Generation, om den racisme, de blev mødt med, og hvad The Windrush Scandal er. I forløbet læser vi litteratur af vestindiske forfattere og digtere, og herigennem vender vi creole-sprogets betydning. Vi ser også en film, der viser mange vestindiske børns skoleoplevelse i 1960’erne og 1970’erne. Endeligt læser vi også en artikel som beskriver og derigennem forholder sig til Theresa Mays undskyldning for the Windrush Scandall.
I forløbet arbejder vi med analyse af prosa, prosa (roman og artikel) og film.

Kernestof:
John Agard: Windrush Child, 1998. https://clpe.org.uk/videos/video/john-agard-windrush-child
John Agaard: Listen Mr Oxford Don, 1985. In: Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English. Systime, 2022.
John Agard: Remember the Ship in Citizenship, 1998. In: Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest: UK Now, Columbus 2025.
Sam Selvon: The Lonely Londoners, 1956. Published by Alan Windgate. (Extract)
Steve McQueen: Small Axe: Education. 2020. Cfu.dk
Lizzie Buchanan: "Theresa May apologises to Windrush children and Caribbean leaders over deportation scandal", 17 April 2018, The Independent. https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/theresa-may-windrush-apology-immigration-home-office-deportation-caribbean-leaders-a8308426.html  

Supplerende stof:
Baggrundshistorie: https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/bound-for-britain/
Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest: UK Now, Columbus 2025. Uddrag fra kapitel 10: The Empire Comes Home: Immigration to Britain after the Second World War +kapitel 11: Brexit, Immigration and Integration

Omfang: 30 sider



Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hjælpemidler til eksamen

Bøger og filer brugt i undervisningen (som ligger på computeren og kan tilgås offline eller er printet ud).

Dansk-engelsk/engelsk-dansk ordbøger:
http://www.ordbogen.com/ - herunder Gyldendals røde ordbøger

https://abc.ordbogen.com

Engelsk-engelsk ordbøger:
Oxford Advanced Dictionary:  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster Dictionary:  https://www.merriam-webster.com/
The Free Dictionary:  http://www.thefreedictionary.com/

Ordbøger med synonymer:
Thesaurus:  http://www.thesaurus.com/

Dansk-dansk ordbøger:
Ordnet.dk:  https://ordnet.dk/


OBS! Noter i Classnotebook i elevnotesbogen og indholdsbibliotek er tilladt at bruge fra Onenote programmet. Du må IKKE tilgå Onenote via browser. For Onedrive, googledrev o.lign. gælder det, at de skal være synkroniseret ned på egen computer. Webadgangen må IKKE bruges. Hvis du ikke synkroniserer automatisk, så hent gerne dine noter ned fra O365, googledrev og lignende, så du er sikker på, at de ikke tilgås via internet. Al kommunikation med omverdenen er forbudt.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer